outoa..

ko?

Olen jotenkin ollut vähän aikaa niin epäuskoinen raskauteni kanssa. Olen nyt viikolla 10 5 ja ihmettelen tapahtuuko tuolla oikeastaan mitään.. Varmaan ehkä normaalia(?), mutta tietysti kun ei vielä mitään varmaa tiedä. Raskausoireetkin ovat helpottaneet jo aika paljon, pari viikkoa sitten oli vielä pahoinvointia, väsymystä, rintojen arkuutta yms, nyt pahoinvoinnista ei ole enää tietoakaan, mutta väsymys ja rintojen arkuus ovat sentään säilyneet. Hieman myös pelottaa, jos ei ensi viikolla neuvolalääkärissä kuulukaan sydänääniä tai mitä jos parin viikon päästä ultrassa selviää jotain ikävää :/ ? Varmaan aika turhaa miettiä tällaista etukäteen, mutta alussa raskaus tuntui niin vahvasti ja kaikki viitasi siihen, nyt tuntuu, että pääsee liian helpolla ja kun ei vielä mitään näy.... Olenko ehkä vähän kärsimätön? :) Olen todella onnellinen raskaudestani ja lapsi on hurjan toivottu, toivottavasti kaikki on siis hyvin... Onko muilla ollut vastaavia tuntemuksia?

9

623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+2

      Itsekin siinä vaiheessa kun vatsa ei ollut vielä kasvanut eikä olo ollut muutenkaan normaalista poikkeava, niin mielikuvitus alkoi tehdä tehtävänsä mutta turhaan.. ehkä voit lohduttaa itseäsi sillä että mitä vähemmän kipuja tai muita tuntemuksia kaikki pitäisi olla ihan ok!! :)

      itse jo odottelen ekoja liikkeitä aivan malttamattomana ja haluisi jo jotain merkkejä, että tuntuisi todentuntuiselta koko juttu! :)

      tsemppiä odotukseen!

    • kuuuuuurina

      Ole vaan onnellinen, kyllä se pikkunen siellä kasvaa ja kehittyy kovaa vauhtia! :)
      Itse olen 20. viikolla, odotan ensimmäistä, enkä kyllä oikeastaan vieläkään tietäisi olevani raskaana, ellei maha olisi alkanut kasvamaan, ultrassa näkynyt toukkaa ja neuvolassa kuulunut sydänääniä. Minkäännäköistä pahoinvointia tai muita oireita ei tähän päivään meneessä ole ollut.
      Ja jokaisella on raskaus yksilöllinen. Jokainen raskaus on erilainen. Kyllä sinä ja minäkin varmasti ehditään vielä huomaamaan raskaus muutenkin, viimeistään kesällä, kun on tuskaisen kuuma ja maha vaan kasvaa ja potkuja tulee kylkiluihin! :)

    • nyt rv 20+-

      mulla oli ihan sama tunne taas tän raskauden alussa, minulla ollut monta KM , mutta nyt siis kolmas tulossa ja ollaan jo rv 22.

      alussa kun ei ollut mitään oireita, pahaolo alkoi vasta rv 12 ja loppui sit rv 16. rinnat kylläkin vähän kasvanut mut ei mitenkään arat. minua jännitti tuo eka "oikee" ultra ihan hirveesti rv 11 5. ja helpotti tosi paljon kun sai nähän pienokaisen siellä ja et kaikki oli ok.

      liikkeitä aloin tuntemaan rv 14 , mutta ei siinä vaiheessa vielä joka päivä. rv 20 oli ralkenneultra ja nyt onkin jo tosi helpottunut olo, nyt osaa nauttia tästäkin raskaudesta kunnolla. liikkeita tunnen nyt joka päivä ja nehän tuntuu ja näkyy jo vatsan päällekkin :).

      uskon et monella vähän outo olo siinä alussa, kun ei oikeen tiedä onko vai eikö. heti jos pahaolo vähän hellittää niin pelkää et kaikki ei ole ok.

      itse kävin kylläkin ihan ekassa alkuraskauden ultrassa jo rv 7, halusin tietään et onko siellä jotain vai miten asiat oikeesti on ...
      ja sydämenääniä en antanut kuunnella neuvolassa ennen sitä np-ultraa.

      ei se ole niin varmaa et ne sydämenäänet kuuluu sielä neuvolassa ennen rv 12. toisilla vasta myöhemmin ja sillon jos ne ei kuulu niin tulee paniikki et joku huonosti ja stressaa vielä enemmän. jossain paikoissa neuvolan täti ei edes kuuntele niitä ennen rv 12 tai vasta np-ultran jälkeen.

      ja älä pelästy jos niitä joutuu vähän etsimään , kun onhan se vaavi vielä niin pieni nuilla viikoilla ja kaikki vauvat eri asennossa.

      • Nainen...

        ... jos kaikki on hyvin, niin varhaisultrassa kyllä kuuluu sydänäänet rv 7.
        Joskus kuuluu jo jopa viikolla 6.


      • eikös..
        Nainen... kirjoitti:

        ... jos kaikki on hyvin, niin varhaisultrassa kyllä kuuluu sydänäänet rv 7.
        Joskus kuuluu jo jopa viikolla 6.

        se "neuvolan täti" kuuntele sydänääniä muutenkin kuin ultraamalla? eli sellaisissa tapauksissahan niitä ei välttämättä kuulu..näin olen ainakin ymmärtänyt,korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.


      • Nainen...
        eikös.. kirjoitti:

        se "neuvolan täti" kuuntele sydänääniä muutenkin kuin ultraamalla? eli sellaisissa tapauksissahan niitä ei välttämättä kuulu..näin olen ainakin ymmärtänyt,korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.

        ... en tiedä miten neuvolan täti niitä kuuntelee, mutta syke on kyllä kuultavissa ultralaitteella jo rv 7... siis mikäli kaikki on hyvin.


      • kuunnellaan
        Nainen... kirjoitti:

        ... en tiedä miten neuvolan täti niitä kuuntelee, mutta syke on kyllä kuultavissa ultralaitteella jo rv 7... siis mikäli kaikki on hyvin.

        sydänäänet dopplerilla, ei ultrata.

        Usein dopplerilla ääniä ei edes yritetä kuunnella ennen vkoa 10-12 , koska harvemmilla ne kuuluvat kovin aikaisin (mikä taas lietsoo turhaa huolta). Näissäkin sydänäänten kuulumisen ajankohdissa on yleensä kyse vain tapauskohtaisista eroista eikä siitä, onko kaikki hyvin.

        Ultrassa käsittääkseni nähdään sydämen syke, ei kuulla.


    • on kyllä

      itselläni oli esikoisesta ihan samanlaiset tuntemukset.

    • että olen aivan samanlainen. Elokuussa laskettu aika, ja olen paniikissa jos päivän aikana ei tunnu kuin muutama liikahdus/potku. Miun puolesta vaavi sais riehua säännöllisin väliajoin, että tiedän sen olevan ok. :) (Ja kenenkään on turha vetää hernettä nenään tästä tekstistä.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe