Selittämätön sydämmen pysähdys.

on ollut.

Onkohan täällä ihmisiä jolla on ollut selittämätön sydämmen pysähdys. Mulla ei löytynyt mitään sydäperästä syytä pysähdykselle, vaikka kaikki testit tehtiin. Otettiin vuorokausi ekg, tehtiin sydämmen ultraus sekä päältä että sisältä, laitettiin nivusista sydämmeen jotkut sähköset läpät joilla testattiin sydämmen sähköistä toimimista ja tehtiin varjoainekuvaus.
Mulla oli kyllä keuhkopöhö ennen sydämmen pysähdystä ja sitä he epäilevät syyksi, mutta mitään varmuutta ei ole.

Miten te olette pystyneet jatkaan normaalia elämää, eikö ole pelottanut että pysähdys uusiutuu?

17

5049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mkna

Eikö sinulle edes harkittu sydämen tahdistimen asentamista? Jos tosiaan sydämesi pysähtyi, eikä vain jättänyt yhtä lyöntiä välistä, niin olisin minäkin peloissani. Pitäisikö sinun pyytää toinen mielipide eri lääkäriltä?

• ja tahdistin

Minulla oli myös selittämätön sydänpysähdys viime kesänä. Lääkärit alkoivat heti puhua tahdistimen laitosta ja pois ei päässyt ennen kuin oli laitettu. Diagnoosi oli sick sinus syndrooma epäily ja atrial fibrillation. Kaikki oheistutkimukset näyttivät ok. Varsinaista syytä ei ole saatu selville. Yöllinen matala syke ja rytmihäiriöt ovat jotenkin liittyneet siihen.

• Neiticroo

Milloin luokitellaan sydämen pysähdys? eikö välistä lyöntikin voi kestää aika kauan?

• Neiticroo kirjoitti:

Milloin luokitellaan sydämen pysähdys? eikö välistä lyöntikin voi kestää aika kauan?

Sydämen pysähdys tarkoittaa tilannetta, jossa sydän lopettaa pumppaamisen. Sydän yleensä tällöin on niin sekaisin, ettei sen lihassolut toimi yhteistyössä (yleensä kammiovärinä). Tilanne johtaa yleensä nopeasti kuolemaan, ellei sydäntä saada takaisin tehokkaaseen rytmiin (yleensä sähköshokilla tai lääkkeellä, mikäli sydän ja verenkierto ei ole liian vaurioituneita).

Lyönnin välistä jättäminen ei ole sydämen pysähdys vaan yleensä ns. lisälyönnin oire. Lisälyönnit ovat terveellä sydämellä tavallisesti vaarattomia.

• carkki.
        Neiticroo kirjoitti:

myös olla lyöntitauko. Silloin tuntuu kun sydän pysähtyisi ja alkaisi taasa lyömään uudestaan. Minulla niitä on paljon SVT: yhteydessä tai sen jälkeen ja joskus muutenkin. Nauhalla se näkyy ensin tasasina lyönteinä ja yhtäkkiä yksilyönti jää välistä. eli: __/__/__/____/__/__/

Lapsilla ja nuorilla tuo on normaalia, mutta ei se ole muutenkaan vaarallista, kuulema.

Sydämenpysähdys- tunne, voi olla myös lisälyönnin aiheuttamasta lyöntitauosta. Yleensä silloin puljahtaa rinnassa ja heti perään tuntuu tauko. Sekään ei ole vaarallista, elleivät ne ole kammioextroja ja tule peräkkäin ja/tai runsaasti ja/tai rasituksessa.

Itselläni on välillä noita molempia. Kahden tai kolmen sekunnin lyöntitaukoja tai kammioextroja.

Mutta serkulleni laitettiin tahdistin, kun hänellä lyöntitauot jäivät 4-5 sekunnin pituisiksi ja hän pyörtyili tämän takia.

• PANTELL

Minulle kävi just samalla lailla n. 4vuotta sitten. Olin työpaikalla pakkaamassa asiakkaille tavaroita minä olin siihenaikaan yksin varastossa töissä ja jouduin tekemään 12-16 tunnin työpäiviä, yksi ilta sydän pysätyi ja istahdin alas sydän jätti varmasti kaksi lyöntiä välistä ja alkoi taas lyömään ja tietysti lääkärit tihittelee ja kikattavat kun kertoo asiasta. viikko sitten tuli keskellä rintakehää kauhia kipu ja hiki alkoi valumaan henki ei kulkenut niinkuin piti istuin kaffikämpässä työntekiöitten kanssa kun tämä tapahtui ja uskon että kaikki nämä asiat liittyy pääasiassa liikatyöhön sekä stressiin.

• Voimakas rintakipu, johon liittyy hikoilua ja hengitysvaikeuksia, on syy hankkiutua kiireellisesti hoitoon (päivystykseen), mikäli et ole lääkärin kanssa muuta sopinut. Oire nimittäin voi olla merkki sydänkohtauksesta ja on siten potentiaalisesti hengenvaarallinen.

Kuvailemasi vuosien takainen tilanne ei kuitenkaan ole sydämenpysähdys. Jos sydämesi olisi pysähtynyt, olisit menettänyt tajuntasi ja todennäköisesti kuollut. Kyse oli luultavasti rytmihäiriöstä, joka voi tuntua sydämen lyönnin väliin jättämiseltä.

• opq
        A-J.Kaijanaho kirjoitti:

Voimakas rintakipu, johon liittyy hikoilua ja hengitysvaikeuksia, on syy hankkiutua kiireellisesti hoitoon (päivystykseen), mikäli et ole lääkärin kanssa muuta sopinut. Oire nimittäin voi olla merkki sydänkohtauksesta ja on siten potentiaalisesti hengenvaarallinen.

Kuvailemasi vuosien takainen tilanne ei kuitenkaan ole sydämenpysähdys. Jos sydämesi olisi pysähtynyt, olisit menettänyt tajuntasi ja todennäköisesti kuollut. Kyse oli luultavasti rytmihäiriöstä, joka voi tuntua sydämen lyönnin väliin jättämiseltä.

kolme samana aamuna tapahtunutta tajunnan menetystä, joista viimeisen tapahtuessa olin jo ambulanssin hoitohenkilöstön käsissä. Monitoreista näkyi 15 sekunnin ajan pelkkää viivaa. Sydän käynnistyi jälleen kun minua nostettiin sohvalta lattialle. Sitten sairaalaan ja parin päivän päästä tahdistimen asennus. Tahdistin ollut nyt puolitoista vuotta. Muuten menee hyvin, mutta beetasalpaaja laskee verenpainetta ja melkein aina väsyttää. Lisäksi öisin on flimmeriä, mikä haittaa nukkumista. Ja se puolestaan tekee entistä väsyneemmäksi.

• jeesus nasaretista

Sydämeen mahtuu vain kaksi ämmää.

• pysähtynyt

minulla ollut pysähdyksiä todistettavasti (sairaalassa) kaksi kertaa kestoltaan n. 30 sekuntia. Ensimmäinen oli leikkauksen yhteydessä ja toinen tuli Tilt-testissä.
      Tilt-testin jälkeen meinattiin laittaa tahdistin mutta ei laitettu. molemmilla kerroilla myös pääsin kotiin aika nopeasti tapahtumasta.
      Tällä hetkellä odotan kardiologien päätöstä jatkosta.

• täkyllinen

2-3s taukohan on yleensä av katkos eikö vain? 3s taukojen aikana tahdistin on kuulemma välttämätön. Itselläni 2.8s taukoja yöllä ja on harkittu tahdistinta, mutta ei ole laitettu olen perusterve 29-vuotias mies. Sittenkun päivällä rupee tulemaan taukoja/tajunnan menetyksiä tai sykkeen nopeaa laskua niin on tahdistimen aika.

Itse en kyllä jaksa uskoa että kenelläkään täällä on yli 3s taukoa pidempää jos on kotosalla ollut. Eikö se tila ole jo totaaliblokin paikka eli totaali stoppi?

• Hassua, mutta totta...
        Minulla oli jo syntymästä totaaliblokki, siis kaikkein vaikein eteis-kammiokatkos.
        Kaikki lääkärit (ei kardiologini) ihmettelivät tilannetta - siis, että olen hengissä ja toimintakykyinen (ravintolatyö).

42-v/1999 vasta ensimmäinen tahdistin - nyt jo tänä syksynä kolmas vaihdetaan - sydämeni täysin koneen varassa...

Pyörtynyt en ole koskaan...

Kohtalokkaat viimeiset sanat ;) ?

• ikää?

Minkä ikäisiä olette te kaikki jolle on tullut sydämmenpysähdys?

• heahehe

kuolleita.

• 42v mies

No jos vastais tähän. Kärsin monen monta vuotta tajunnan menetyksistä , pahimmillaan taju lähti 30 kertaa päivässä.

Lääkäri ilmoitti että stressiä se on ja vähennä työn tekoa. Meni monta vuotta että ei kohtauksia näkynyt mutta 2v sitten ne palasivat.

Menin lääkäriin ja laittoivat EKG kiinni, siitä noin 1min päästä alkoi kohtaus mutta se ei edennyt tajuttomuuteen asti. Kerrankin sain kohtauksen pätkän "filmille" joten nopea passitus sairaalaan.

Laittoivat holtterin kiinni, se kannettava EKG ja päätettiin pitää sitä 24h jos saataisiin kohtaukset filmille. No selvähän se on että kohtauksia ei tullut joten palauttelin laitetta takaisin sairaalaan.

Aika nopsaan laitteen palautuksen jälkeen soitettiin että mitä tein sinä aamuna 9 aikaan kun palautin laitetta. Kerroin että olin aamukahvilla/tupakalla omalla pihalla.

Lääkäri kertoi että sydän oli pysähdyksissä vähän vajaa 10 sekunttia ja itse en tätä huomannut ollenkaan. No ripeästi meilahteen ja tahdistin kiinni, diagnoosi kolmannen asteen eteiskammio katkos.

minkäköhän näköistä filmiä olis tullut jos olisin saanut tajuttomuuskohtauksen filmille ...no kaikki hyvin nyt ja ei ole kohtauksia tahdistimen asennuksen jälkeen näkynyt

• Ei ole leikin asia

Minun sydäntäni vaurioitti myokardiitti eli sydänlihastulehdus. Diagnoosin tekeminen viivästyi. Itsenäi saan syyttää, kun ihmettelin oireitani kotona. Ei ole normaalia että yht äkkiä alle 40v. nainen hengästyy jo postilaatikolle kävelystä ja sängyn petaaminen saa hien virtaamaan. EKG:ssä näkyi ensin vain oikean puoleinen haarakatkos, jonka taitamaton lääkäri kuittasi normaaliksi. Tilanne ja oireet pahenivat, tuli 2. asteen AV_blokki eli vain joka toinen lyönti johtui. Sitten sairaalassa aloin saamaan ensin muutamien sekuntien totaaliblokkeja. Myöhemmin ollessani jo Meilahdessa sydänvalvonnassa toaaliblokki kesti kymmeniä sekunteja. Siitä kun saatiin rytmi takaisin, laitettiin saman tien pysyvä sydämentahdistin. Tuo totaaliblokki tuntui todella epämiellyttävältä ja tuskaiselta.

Sydämeni omaa riittävää rytmiä on jäljellä 2% loput tulee tahdistimen kautta.

• täkyllinen

Jos sydän on pysähdyksissä n:10s niin kyllä siinä lähtee taju kaikilta.. Minulla todettu 3-asteen av-katkos yöllä, syke tippuu 26s luokkaan levossa. ja kyllä väitän että uni on sen mukaistakin.. Tahdistimesta on puhuttu, muttei laitettu, 20-30-vuotta jo eletty tuon kanssa muita lisäreitä yms kuraa.. Ikää 30..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe