Järkeä lähteä matkailualalle?

foxxp

Hei!

Olin innoissani päättänyt, että laitan amk-haussa toiseksi vaihtoehdokseni Laurean matkailualan koulutuksen (ammattinimike matkailualan restonomi). Tulin tänne Suomi24:ään lukemaan koulutuksesta, ja masennuin. Joka paikassa täällä vain haukutaan matkailualan koulutusta ja kehotetaan unohtamaan koko juttu? Kuulemma töitä ei saa sitten millään ja jos saa, niin palkka on todella alhaista ja työt ovat keikkaluonteisia.

Onko tilanne todella noin paha? Pakko tässä on ajatella sitäkin, miten tulee tulevaisuudessa pärjäämään. En halua lähteä ammattiin, jonka avulla nipin napin pärjää ja joutuu koko ajan pelkäämään työttömyyttä. En halua myöskään päätyä restonomin nimikkeellä ravintola- tai siivoushommiin, vaan nimenomaan tekemään MATKAILUUN liittyviä hommia. Miksi muutenkaan ammattinimikkeenä on restonomi, ei ihme että työnantajat palkkaavat alan hommiin mieluummin tradenomeja - restonomi kuulostaa ravintola-alan työntekijältä.
Pääsisikö tradenomin koulutuksella siis tosiaan paremmin matkailualan töihin, ja mitä eroa näillä koulutuksilla loppujen lopuksi on?

Olkaa kilttejä ja vastailkaa, jos teillä on tietoa asiasta!

16

6812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avautua

      Itsekin olen seurannut noita keskusteluja, joissa haukutaan koulutus ja kerrotaan ettei kukaan työllisty. Ei pidä paikkaansa. Olen koko koulutuksen ajan (3 vuotta matkailu AMK) kuullut samaa, ja samalla tehnyt matkailualan töitä aina kun vapaata on ollut.

      Työllistyminen koulun jälkeen matkailualallle itselläni ja todella monelle muulle saman vuosikurssin oppilaalle on varmaa. Kaikki ovat poikkeuksetta niitä, jotka ovat viitsineet luoda niitä tälle alalle elintärkeitä kontakteja koulun aikana ja jotka ovat valmiita aloittamaan uransa alemman tason tehtävistä. Vaikka koulussa johtamista yms. opiskellaan ei se tarkoita suoraa esimiespaikkaa.

      Matkailualan luonteen tuntevien luulisi myös ymmärtävän että työpaikka ei juuri koskaan löydy siitä naapurikorttelista, vaan työn perässä joutuu muuttamaan, ehkä sitten jopa ulkomaille. Suomalaiset ovat nykyään haluttua työvoimaa ympäri Eurooppaa. Mikäli ei tähän ole valmistautunut ennen koulun alkua niin on ollut väärä uravalinta alusta asti.

      • ^ala^

        Suomalaiset olivat aikanaan haluttua työvoimaa ulkomailla; ahkeria ja (liian) kilttejä. Tällä hetkellä työmarkkinat eivät ole sen ruusuisemmat ulkomaillakaan kun omat kansalaisetkaan ei löydä töitä.

        Nopea tie matkailualalle on lähteä lentoemännäksi :) se tosin onnistunee tällä hetkellä vain ulkomailla, jos sielläkään.


      • teet?

        Mitä matkailualan töitä teet ja missäpäin Suomea?


      • matkailu..
        ^ala^ kirjoitti:

        Suomalaiset olivat aikanaan haluttua työvoimaa ulkomailla; ahkeria ja (liian) kilttejä. Tällä hetkellä työmarkkinat eivät ole sen ruusuisemmat ulkomaillakaan kun omat kansalaisetkaan ei löydä töitä.

        Nopea tie matkailualalle on lähteä lentoemännäksi :) se tosin onnistunee tällä hetkellä vain ulkomailla, jos sielläkään.

        No sehän se onkin ihan oikeaa matkailialan työtä- tarjoilla sapuskaa ahtaissa tiloissa!


    • matkailualan opiskelija

      Ensinnäkin kannattaa muistaa se, että aina noita haukkumisviestejä tulee helpommin kirjoiteltua kuin positiivisia kokemuksia. Onhan siitä tehty tutkimuskin, että esimerkiksi asiakas kertoo huonosta palvelusta keskimäärin 7 tuttavalleen kun taas hyvästä vain yhdelle.

      Mutta sitten itse asiaan.

      Matkailualan palkat ovat sanalla sanoen huonot (keskimäärin, tietenkin on poikkeuksia) tai siis ei ainakaan mitenkään erityisen hyvät, olisiko joku alkupalkka esim. matkatoimistossa usein 1700-1800 € ja siitä vielä verot. Jos siis haaveilee jostain nopeasta rikastumisesta niin kannattaa unohtaa.

      Itse olen jo pari vuotta opiskellut ja tällä hetkellä näyttää alalla huonolta, matkailuala on juuri sellainen ala, jolla kaikki muutokset (lama, terrorismi ym.) näkyy erittäin hyvin, mutta toisaalta taas yleensä vaikutukset matkailualalla ovat lyhytaikaisia.

      Minulle matkailuala oli oikeastaan ainoa ala, joka kiinnosti. Olin ennen opintoja opiskellut lyhyen aikaa toisella alalla ja siellä todellakin huomasin sen miten hirveää on opiskella alalla, joka ei kiinnosta. Kannattaa siis miettiä sellainen ala mikä kiinnostaa, minulla se oli matkailuala. Työllistymisestä sen verran, että minulla on ollut alusta asti selvää, että Suomeen en jää vaan muutan ulkomaille. Joten en ole kauheasti edes tutustunut Suomen työmahdollisuuksiin. Matkailualan työpaikkoja ei kuitenkaan joka paikassa ole (ainakaan riittävästi), joten välttämättä ei voi esimerkiksi kuvitella työskentelevänsä omalla kotipaikkakunnalla (jos se joku pienempi paikkakunta) vaikka haluaisikin.

      Matkailualan koulutusohjelmat eroavat muuten hurjasti toisistaan. Kannattaa siis tutkia tarkasti mikä on se koulutusohjelma mikä kiinnostaa. Siis osa on sellaisia aika lähelle tradenomin tutkintoa olevia eli esim. matkailun liikkeenjohtoa. Sitten taas liiketalouden puolella voi olla joku matkailun liiketalous yhtenä suuntautumisvaihtoehtona. Osa restonomeista on ravintola-alalle, myyntityöhön ym. enemmän suuntautuvia jne. Eli näihin kannattaa tutustua.

      Nyt tietenkin tämän maailmanlaajuisen taantuman aikana alalla menee huonosti, tosin niin menee vähän melkein joka muullakin alalla, mutta matkailunhan ennustetaan kasvavan hurjasti lähitulevaisuudessa niin Suomessa kuin ulkomailla. Itse tosiaan tähtään ulkomaille ja ainakin jos pystyt ajattelemaan muuttavasti joskus työn perässä ulkomaille niin uskoisin työtä riittävän. Aloittaa pitää aina sieltä alhaalta ja sitten edetä ylöspäin.

      En kauheasti osannut vastata kysymyksiin, mutta siis minulle tämä on ehdottomasti oikea ala. Toivottavasti löydän työtäkin sitten valmistumisen jälkeen. Sairaanhoitajillehan olisi koko ajan työtä tarjolla, on välillä tullut mietittyä sitäkin, että jos olisi sairaanhoitajaksi opiskellut niin olisi varmasti varma työpaikka ja ihan hyvä palkkakin. Mutta jos ala ei kiinnosta niin tuskin siitä työnteostakaan tulisi sitten mitään.

      • alalle

        Itsekin opiskelen matkailua, ja tietysti olen miettinyt työllistymistä tulevaisuudessa, enkä kyllä ole lainkaan huolissani. Kuten edellä oli jo mainittu, kontaktit ovat tällä alalla tärkeitä, ja opiskeluaikana niitä on hyvä luoda harjoittelujen ja muiden avulla. Itsekin olen kontakteja luonut, enkä epäile työllistymistäni hetkeäkään.

        Yhtenä ongelmana tosin olen näissä keskusteluissa huomannut matkailun määritelmän. Jokainen käsittää matkailualan työt hieman eri tavalla, ja valittaa siitä kun ei ole oikeanlaisia töitä tarjolla. Tutustumalla koulutusohjelmiin saa kyllä hyvän kuvan siitä minkälaisiin töihin oikeasti voi valmistua.

        Rohkeasti vaan alalle jos se oikealta tuntuu, ja käytä opiskeluaikasi tehokkaasti hyväksi luomalla kontakteja ja tekemällä monipuolisesti erilaisia alan hommia. Saat hyviä kontakteja tulevaisuuden työnhakua varten, ja osoitat samalla mielenkiintoa ja sitoumusta alalle, ne merkitsevät rekrytilanteessa paljon.


      • matkailuvirkailija
        alalle kirjoitti:

        Itsekin opiskelen matkailua, ja tietysti olen miettinyt työllistymistä tulevaisuudessa, enkä kyllä ole lainkaan huolissani. Kuten edellä oli jo mainittu, kontaktit ovat tällä alalla tärkeitä, ja opiskeluaikana niitä on hyvä luoda harjoittelujen ja muiden avulla. Itsekin olen kontakteja luonut, enkä epäile työllistymistäni hetkeäkään.

        Yhtenä ongelmana tosin olen näissä keskusteluissa huomannut matkailun määritelmän. Jokainen käsittää matkailualan työt hieman eri tavalla, ja valittaa siitä kun ei ole oikeanlaisia töitä tarjolla. Tutustumalla koulutusohjelmiin saa kyllä hyvän kuvan siitä minkälaisiin töihin oikeasti voi valmistua.

        Rohkeasti vaan alalle jos se oikealta tuntuu, ja käytä opiskeluaikasi tehokkaasti hyväksi luomalla kontakteja ja tekemällä monipuolisesti erilaisia alan hommia. Saat hyviä kontakteja tulevaisuuden työnhakua varten, ja osoitat samalla mielenkiintoa ja sitoumusta alalle, ne merkitsevät rekrytilanteessa paljon.

        Ite oon matkailuvirkalija ja hain myös Laurean amk:hon matkailupuoelle. Ei tunnu löytyvän töitä hotelleista eikä matkatoimistoista tällä hetkellä. Ulkomailla voisi olla töitä ja varmaan lähdenkin koittamaan siipiäni ulkomailla jos Suomesta ei löydy hommia. Rohkeasti vaan opiskelemaan matkailualaa jos se kiinnostaa. Kyllä niitä töitä löytyy jos jaksaa vaan lähetellä hakemuksia.... ainakin siinä toivossa itse elän =)


    • *** *** ***

      Olen ollut matkailualalla parikymmentä vuotta, tosin välillä äitiyslomilla ym. kuuden vuoden ajan.
      Matkailualalle jämähdin heti muinaisen kauppaoppilaitoksen jälkeen, ja vuosia tahkosin huonosti palkattuna mutta mukavassa työssä laivayhtiössä. Kun osan aikaa tein vielä lyhennettyä työviikkoa, niin kyllä se puoliso taisi olla joka perheen elätti.
      Viisi vuotta sitten lähdin opiskelemaan matkailun liikkeenjohtoa aikuisten monimuotokoulutuksena, ja valmistuin sieltä restonomiksi amk. Satsaus ja ponnistelut kannattivat, sillä pääsin asiantuntijatehtäviin isoon kansainvälisesti toimivaan yritykseen, ja palkka nousi varsin mukavasti (olen työpaikan ainoa matkailuihminen). Tosin pelkällä koulutuksella en työhöni päässyt, vaan merkittävin asia taisi olla pitkä kokemukseni alalta monenlaisista työtehtävistä.
      Luulenpa, että suurin osa matkailualalle hakeutuvista tietää mitä on tulossa. Ja ihan alussa ei kannata välttämättä - tutkinnosta huolimatta - haaveilla esimies- tai johtotehtävistä, vaan tarttua kiltisti mihin matkailualan työhön tahansa.

      • foxxp

        Kiitos vastauksista!

        Ala tosiaan kiinnostaisi, ja työskentelisin mielelläni esim. vain matkatoimistossakin. Minulla ei ole tavoitteena rikastua, mutta haluaisin sellaisen työn, jonka palkalla ei tarvitsisi kituuttaa niin hirveästi (koko elämäni olen elänyt huonopalkkaisessa perheessä, ja tosiaan ei ole hauskaa kun täytyy kaupassa miettiä voiko ostaa juustoa vai pitääkö tyytyä pelkkään halpismargariiniin ym..). Tuo 1700-1800 e on tosiaan aika vähän.
        Olisin valmis matkustelemaan, mutta ulkomaille muuttamisesta (pysyvästi ainakaan) en olisi niin innoissani.

        Nyt olen vielä enemmän sekaisin siitä, mitä teen! :D Sain kaipaamani vastauksen siihen, että matkailuala ei ole aivan toivottoman huono työllistäjä, mutta täytyy miettiä noita muitakin aiheeseen liittyviä asioita. Ja aikaa vain ylihuomiseen asti...!


      • foxxp
        foxxp kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!

        Ala tosiaan kiinnostaisi, ja työskentelisin mielelläni esim. vain matkatoimistossakin. Minulla ei ole tavoitteena rikastua, mutta haluaisin sellaisen työn, jonka palkalla ei tarvitsisi kituuttaa niin hirveästi (koko elämäni olen elänyt huonopalkkaisessa perheessä, ja tosiaan ei ole hauskaa kun täytyy kaupassa miettiä voiko ostaa juustoa vai pitääkö tyytyä pelkkään halpismargariiniin ym..). Tuo 1700-1800 e on tosiaan aika vähän.
        Olisin valmis matkustelemaan, mutta ulkomaille muuttamisesta (pysyvästi ainakaan) en olisi niin innoissani.

        Nyt olen vielä enemmän sekaisin siitä, mitä teen! :D Sain kaipaamani vastauksen siihen, että matkailuala ei ole aivan toivottoman huono työllistäjä, mutta täytyy miettiä noita muitakin aiheeseen liittyviä asioita. Ja aikaa vain ylihuomiseen asti...!

        niin, ja tosiaan Helsingissä asun, millainenkohan työllistymistilanne täällä on alalla? Luulisi, että pääkaupunkiseudulla parempi kuin muualla Suomessa..


      • Matkailuvanhus
        foxxp kirjoitti:

        niin, ja tosiaan Helsingissä asun, millainenkohan työllistymistilanne täällä on alalla? Luulisi, että pääkaupunkiseudulla parempi kuin muualla Suomessa..

        Pääkaupunkiseudulla on ylivoimaisesti parhaat mahdollisuudet sekä työllistyä että myös tienata siitä jotain. Mutta muille lohdutukseksi: itse olen Varsinais-Suomesta, joten ei tilanne muuallakaan ole täysin mahdoton.
        Jos vaan mahdollista, niin suosittelen kuitenkin sinullekin matkailun liikkeenjohdon koulutusta, ennemmin kuin pelkkää matkailukoulutusta. Liikkeenjohdollinen koulutus antaa kuitenkin mahdollisuudet työskennellä myös muilla aloilla.


      • restonomi
        Matkailuvanhus kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla on ylivoimaisesti parhaat mahdollisuudet sekä työllistyä että myös tienata siitä jotain. Mutta muille lohdutukseksi: itse olen Varsinais-Suomesta, joten ei tilanne muuallakaan ole täysin mahdoton.
        Jos vaan mahdollista, niin suosittelen kuitenkin sinullekin matkailun liikkeenjohdon koulutusta, ennemmin kuin pelkkää matkailukoulutusta. Liikkeenjohdollinen koulutus antaa kuitenkin mahdollisuudet työskennellä myös muilla aloilla.

        Työllisyystilanne on pääkaupunkiseudulla mielestäni hyvä koko maahan verrattuna, ei pitäisi olla ongelmia. Mutta riippuu tietysti täysin mitä haluaa tehdä, jos aikoo suuntautua esim. tapahtuma- ja kokouspuolelle, pääkaupunkiseudulla on varmasti töitä, mutta jos esimerkiksi elämys- tai luontomatkailu kiinnostaa, Lapissa varmasti on töitä.

        Kannattaa tosiaan miettiä tarkoin miten haluaa matkailualalla suuntautua, mahdollisuudet on aika rajattomat, varsinkin jos ulkomaat sattuisi kiinnostamaan.


      • lupailet
        restonomi kirjoitti:

        Työllisyystilanne on pääkaupunkiseudulla mielestäni hyvä koko maahan verrattuna, ei pitäisi olla ongelmia. Mutta riippuu tietysti täysin mitä haluaa tehdä, jos aikoo suuntautua esim. tapahtuma- ja kokouspuolelle, pääkaupunkiseudulla on varmasti töitä, mutta jos esimerkiksi elämys- tai luontomatkailu kiinnostaa, Lapissa varmasti on töitä.

        Kannattaa tosiaan miettiä tarkoin miten haluaa matkailualalla suuntautua, mahdollisuudet on aika rajattomat, varsinkin jos ulkomaat sattuisi kiinnostamaan.

        Tällä hetkellä ei töitä ole juuri millään seudulla..


      • Työnantaja
        lupailet kirjoitti:

        Tällä hetkellä ei töitä ole juuri millään seudulla..

        Moi,
        ihan sattumalta päädyin tänne.
        Olen eräästä matkatoimistosta, työnantaja.

        Tehtävänimikkeellä ei ole sinänsä merkitystä ainakaan meille hakiessa, tärkeintä on into ja asiakaspalvelualttius, työkokemustakaan ei ole pakko olla. Tällä hetkellä matkatoimistoissa on todella hankalat ajat, työpaikkoja ei pahemmin ole auki. Ulkomaille tosin tekijöitä tarvitaan koko ajan, eli kannattaa miettiä kiinnostaako sinne toimistotyöntekijäksi tai oppaaksi lähteminen. Palkka on surkea, mutta tätä työtä tehdäänkin muusta syystä kuin palkan takia.


      • IATA
        Työnantaja kirjoitti:

        Moi,
        ihan sattumalta päädyin tänne.
        Olen eräästä matkatoimistosta, työnantaja.

        Tehtävänimikkeellä ei ole sinänsä merkitystä ainakaan meille hakiessa, tärkeintä on into ja asiakaspalvelualttius, työkokemustakaan ei ole pakko olla. Tällä hetkellä matkatoimistoissa on todella hankalat ajat, työpaikkoja ei pahemmin ole auki. Ulkomaille tosin tekijöitä tarvitaan koko ajan, eli kannattaa miettiä kiinnostaako sinne toimistotyöntekijäksi tai oppaaksi lähteminen. Palkka on surkea, mutta tätä työtä tehdäänkin muusta syystä kuin palkan takia.

        Niin- olin itte tiskin takana 17 vuotta ja tuotannollissta / taloudellisista syistä ulos.
        Katteet on nytkyisin niin pienet; ellei peräti pelkkää nettokauppaa, pakko pärjätä palvelumaksuilla; että todellakin voi puhua siitä
        että alalta on tosi vaikea repiä leipänsä.

        No mutta kivaa se olis. Vielä kun saisi nuo IATAt
        säilytettyä niin oisi vielä kivempaa.....


      • luvattu
        IATA kirjoitti:

        Niin- olin itte tiskin takana 17 vuotta ja tuotannollissta / taloudellisista syistä ulos.
        Katteet on nytkyisin niin pienet; ellei peräti pelkkää nettokauppaa, pakko pärjätä palvelumaksuilla; että todellakin voi puhua siitä
        että alalta on tosi vaikea repiä leipänsä.

        No mutta kivaa se olis. Vielä kun saisi nuo IATAt
        säilytettyä niin oisi vielä kivempaa.....

        Tietysti täytyy ottaa huomioon nykyinen taloustilanne, en usko että millään muullakaan alalla palkataan erityisen paljon ihmisiä, mutta nyt puhutaankin ihmisestä joka valmistuu kolmen tai neljän vuoden kuluttua. Eiköhän ole tilanne erilainen, ja uskon kyllä vakaasti, että töitä löytyy. Aina tarvitaan osaavia, innokkaita ja alasta kiinnostuneita ihmisiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe