yksin kotona

vitonen?

Miten lapinkoiranne ovat sopeutunee yksin oloon kotosalla?
Olen nyt opettanut kolmisen viikkoa omaa pentuani yksin oloon Tuire Kaimion kirjan opein ja vaikeaa on.Pentu huutaa kovasti kun huomaa jääneensä yksin, mutta nähtävästi rauhoittuu jonkin ajan kuluttua. Kun olen jonkin aikaa ollut poissa, mitään ääniä ei kuulu ja pentu on ihan hirveen iloinen kun tulen mutta samalla "itkee" paljon.
Koiralla on tietty alue jossa on yksin olo ajan, mutta sotkee yksin ollessaan. Repii pissipaperinsa, ui vesikupissaan jne.... vaikkakin sillä on leluja, luita, herkkuja piilotettuna leluihin.
Kahden vkon päästä pitäis mun lähtee töihin, jolloin pennun yksin olo lisääntyy... ja homma ei ole mun mielestä ollenkaan hanskassa.Onko eroahdistus kenties minulla?

4

589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakaan pennulla

Pennut tekevät tuollaista. Meilläkin kiljuivat suorastaan, kun jäivät yksin. Aika pian ne kuitenkin oppivat, ettei se niin kamalaa ole, jos yksin jää. Oppivat senkin, että kun odottaa niin tuleehan se takaisinkin. Paljon vaan harjoitusta. menet ja tulet oikein työksesi tämän kaksi viikkoa! Meillä myöskin uitiin vesikupissa, silputtiin paperit ja levitettiin ne ympäriinsä. Lopetti tuollaisen sotkemisen kuitenkin aika pian, eikä ole mitään huonekaluja tai seiniä syönyt myöhemmin. Ihan nätisti on päivänsä viettänyt noin puolivuotiaasta.

• Nimetön

Mulla on 4 v lapinkoira nykyään, joka ei juurikaan joudu olemaan yksin kotona. Aikaisemmin mulla on ollut myös 2 lapinkoiraa, jotka olivat kotona 8-10 tuntia päivittäin. Koskaan ei tullut tuhoja eikä ulvontaa, mutta heille PITI kertoa SANOIN, että nyt äiti, isi lähtee töihin. Auta armias, jos vain paukkasi oven kiinni, niin alkoi hirveä huuto. Sama myös, jos lähdimme vaikka kauppaan, se piti kertoa. Kun lähdimme joskus iltaa viettämään ja meikattiin ja puettiin, voi sitä katsetta, että älä luule et uskotaan teiän menevän kauppaan.... Mutta keskustelu ja kertominen "odottaa, äiti ja isi tulee pian jne" auttoivat kuitenkin. Tietenkin pitää huomioida koiran tarpeet, ulkoilu, vesi, ruoka ym ennenkuin jää yksin! Laitoin myös koirilleni "puuhalaatikoita" eli säästin kaikki muro- mysli- puurohiutale- ym laatikot, joihin laitoin jotain raksuja sisään ja kiinni maalarinteipillä. Meillä oli neljät pennut kahdella koiralla aikanaan, ja sama on pätenyt myös heidän koteihin. Meidän nykyinen pikku "tuholainen" on hänkin oppinut olemaan lyhyitä aikoja yksin, mutta kertoa täytyy ja aina niin, että menee perille! Kuinka paljon mussumme ymmärtäneekään... Paljon enemmän kuin uskommekaan!

• on nyt

vuoden ikäinen lapinkoira ja yksinoloon tottumiseen oli meillä aikanaan aikaa vain vaivaiset kolme päivää.

Kauhea ulina tuli ensin, mutta odotin kunnes se loppui ja pentu rauhoittui ja vasta sitten menin katsomaan. Ja aina vain kauemmin ja kauemmin sai olla yksin. Meillä tosin oli se etu alussa ettei koiran tarvinnut olla heti koko työpäivän pituista aikaa täysin yksin vaan mieheni pystyi käymään keskellä päivää sitä katsomassa.

Sama homma pissipapereitten kanssa, silppua oli jonkin verran ja pahinta oli se että pentu ensin pissasi ja sitten "veti" paperia perässään ja sen jälkeen silppusi pissisen paprun pitkin lattiaa.
      Alueeksi tästä syystä pennulle rajattiin kodinhoitohuone ja pesuhuone, kun lattian puhdistus oli näin ollen hieman helpompaa.

Meillä on tietty rutiini aamutoimissa ollut jo ihan alusta saakka, eli heti herättyä pisulle, sitten ruoka, kakkisreissu ja vielä ennen lähtöä pisu. Sitten koira omalle paikalle (opetin istumaan "sängyllään") ja otetaan nami eli joku koirankeksi tms. Ja hyvästely, eli heiheit ja ole kiltisti ja mamma tulee sitten illalla. Keksi vain semmoisen oman rutiinin, samat hommat ja puheet niin koiralla on turvallinen olo, kun se tietää siitä että tulet myös takaisin.
      Käytä nyt ihmeessä hyväksesi koko tuo kaksi viikkoa, siinä ajassa jo alkaa mennä viesti perille.
      Aloita ihan pienestä ja pidennä pikku hiljaa.

• ongelmaan

Vältä koiran liikaa paijaamista. Esim. öisin koiran olisi hyvä nukkua makuuhuoneen ulkopuolella. Näin koira voisi myös yöaikaan harjoitella itsenäisyyttä. Kaiken kaikkiaan käyttäydy koiran lähellä itsevarmasti äläkä sääli sitä silloin, kun siihen ei ole todellista aihetta. Liialla paijaamisella saa koirasta helposti epävarman ja liian ihmisriippuvaisen eroahdistuksineen. Älä palkitse koiraa ulimisesta, ujostelusta tms. silityksellä. Paijaa sitä silloin, kun se käyttäytyy toiveidesi mukaisesti. Koira ei ole ihmislapsi vain eläin ja tarvitsee johdonmukaisen koulutuksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 535
      8609
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3698
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      9
      2215
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      161
      1203
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      856
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      764
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      752
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      726
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      715
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      657
    Aihe