Joku täällä taisi puhua siitä interferonihoidosta.
Onko se nykyään kuinka tehokas? Onko siis C-hepatiitteja erilaisia, niin että hoito ei tehoaisikaan? Mua nyt hiukan ottaa päähän kun väsyneenä lueskelee eri mestoista eri juttuja. Joissakin sanotaan että voi tarttua kumppaniin ja joissakin jutuissa ei voi ja voi hoitaa tai ei, blaah...
C-hepatiitti
52
21502
Vastaukset
- blaah
Tuli tutkittua lisää asiaa. Jossain sanotaan että C-hepatiittia voi hoitaa interferonihoidolla, mutta että itse virus ei koskaan häviä kokonaan?
Toisessa mestassa sanottiin että sitä on hoidettu suomessa tolla interferonihoidolla jotai kymmenen vuotta ja alussa paranemiset jäi pariinkymmeneen prosenttiin, mutta että nykyään on otettu käyttöön joku yhdistelmähoito jossa paranemisprosentti on 80. Siis paraneminen jostain oireista vai kokonaan viruksesta? Tietääkö JOKU?- Narc
Lääkäri. Kannattaisikohan oikeasti mennä sieltä kysymään anonyymin nettipalstan sijasta?
- Elina80k
Moi. Mun mies oli interferoni hoidossa 4 vuotta sitten. Hoito kesti n. 10kk. Hoidon jälkeen c-hepatiitti hävisi elimistöstä ja kaikki testit 4 vuoden aikan hävinneet.
Itsellä oli c-hepatiitti myös 4 vuotta sitten yhdessä ainoassa testissä näkyi positiivisena mutta silloinkin viruksia 0. Sen testin jälkeen kaikki testit olleet negatiivisia. Lääkärit ihmetelleet miten voi olla mahdollista.
Joten kyllä hoidoista on paljon apua ja ihmeitä tapahtuu:) - Sari 85
Narc kirjoitti:
Lääkäri. Kannattaisikohan oikeasti mennä sieltä kysymään anonyymin nettipalstan sijasta?
Ehdottomasti. Mä kun luin tätä palstaa joskus enemmänkin niin olin jop toivoni menettänyt kun luki tätä. Kun kävi lääkärissä olo helpottui kummasti kun asiat ei ollutkaan aivan niinkun täältä lukee.. Tulee paljon realistisempaa tietoa lääkäriltä ja paljon positiivisempaa. Kaikki mitä lukee ei aina pidä paikkaansa tai varmasti pitää mutta ihmisen kehot ovat erillaisia joku reakoi toisin kun toinen keho. Varaa lääkäri ihmeessä:)
- Anonyymi
Itsekkin kävin 3kk hoidon ja otin sinä aikana alkoa kyllä aika reippaasti , torstaina kontrolliin ja sit tieto että onko lähtenyt pois .. Mutta siis tuo epclusa hoito on kyllä ihan huippu , ei sivuoireita ei mitään ongelmia elää normaali arkea ja käydä töissä vaikka onkin lääkitys päällä ! Suosittelen ihan jokaiselle kenellä c-hepatiitti todettu! Velpanat (Epclusan rinnakkaislääke) ilman reseptiä - https://onlinecheappills.com/velpanatfi.html Kyllä rinnakkaislääkkeet toimii ihan samalla tavalla ku alkuperäinenki ja huomattavasti halvempaa!
- satuliina
Hei!
Otapa yhteyttä lähimpään infektiolääkäriin (mielellään jonkin suuremman kaupungin), joka on hoitanut C-hepatiittipotilaita. Itselläni on käsitys, että suurimalle osalle virus kroonistuu, ja näilläkin potilailla viruksen mutoto vaihtelee (aktiivinen=etenevä / passiivinen). Interferonihoito ainakin hidastaa taudin etenemistä, tosin hoito ei luultavasti tehoa kaikille.
Nykyisen tietämyksen mukaan C-hep. ei tartu sukupuoliyhteydessä edellyttäen tietysti ettei verikontaktia pääse syntymään. Omalla kumppanillani on C-hep., kondomia emme käytä. B-hepatiitti onkin sitten kokonaan toinen juttu, tiesithän, että sitäkin Suomessa esiintyy jnkv (iv-huumeiden käyttäjillä).
Soita vaan rohkeasti infektiotautien lääkärille, niin saat oikeat vastaukset kysymyksiisi. Itse ainakin olen saanut asiallista ja ammattitaitoista apua sieltä.- C-hep
Tilastollisesti 6% C-hepatiittia sairastavien henkilöiden vakituisista seksikumppaneista saa tartunnan.
- satuliina
C-hep kirjoitti:
Tilastollisesti 6% C-hepatiittia sairastavien henkilöiden vakituisista seksikumppaneista saa tartunnan.
...varmaan voi olla, mutta verikontaktin se silti vaatii.
- Ansku
C-hepatiitti voi tarttua yhdynnässä, vaikkakin sen on harvinaista.
- Korjattuna
C-hep kirjoitti:
Tilastollisesti pitkäaikais suhteessa seurustelevalla, joka ei käytä lainkaan suojattua seksiä on noi 3% mahdollisuus saada tartunta.
- jotain..
C-hepatiitti saadaan nykyään hoidettua todella hyvin. Hoitojakso kestää puolivuotta, ja sinä aikana ei saa ottaa pulloakaan kaljaa tai tööttejäkään ym. Se on melkein 100% että siitä parantuu kokonaan. Virus jää kyllä ihmiseen ja sen uusiutuminen on "harvinaisempaa". Onneks lääketiede kehittyy, niin ei tarvitse koko elämäänsä virheidensä takia pilata. Ja muuten seksin välityksellä tarttuminen on erittäin epätodennäköistä mutta eihn sitä koskaan tiedä jos omalle kohdalle sattuisi niin ikävästi!
- Ansku
On totta, että c-hepatiittia voidaan hoitaa lääkkeillä (alfa-interferoni), mutta hoitojakson jälkeen usein tulee takapakkia. Yli 40 % c-hepateista kroonistuu. Maksasyöpä kehittyy n. 15 % potilaista, joten en sanoisi että sitä "todella" hyvin saataisiin hoidettua, mutta melko hyvin kuitenkin.
- blaah
Juu...siis eikö parantuminen kokonaan tarkoitakaan viruksen katoamista? Miehelläni siis on C-hepatiitti joka on passiivinen. Ei ilmoittele itsestään millään tavalla. Se kuitenkin kuulemma voidaan hoitaa pois kunhan ensin aloitetaan tutkimukset siitä minkälainen se on jne. Eikö se sitten tähtää viruksen hävittämiseen? =/
- Tietoinen
blaah kirjoitti:
Juu...siis eikö parantuminen kokonaan tarkoitakaan viruksen katoamista? Miehelläni siis on C-hepatiitti joka on passiivinen. Ei ilmoittele itsestään millään tavalla. Se kuitenkin kuulemma voidaan hoitaa pois kunhan ensin aloitetaan tutkimukset siitä minkälainen se on jne. Eikö se sitten tähtää viruksen hävittämiseen? =/
jo tullakin niin tilastojahan aiheesta nyt on vaikka mitä ja uusia tulee koko ajan, samoin kuin hoitoja. Mutta c-hepatiitin kohdalla on tilanne niin että käytännössä itse virus poistuu hyvin harvoin elimistöstä. Mitä kauemmin ollut ja mitä aktiivisempi, sitä varmempaa on että sitä ei kokonaan saada hoidettua pois.
Erittäin yleistä vain on että tulokset hoidoista ovat huonoja koska usein tartunnansaanut on henkilö joka ei saa päihteidenkäyttöään kuriin vaan jatkaa sitä taudista huolimatta. Johan siihen että pääsee hoitoon ja lääkitykselle siis jos nyt ei mitään henkeäuhkaavia akuutteja oireita ole niin vaaditaan 6kk selvä kausi ja motivaatio itseltäkin.
Tauti siis noin kansainomaisesti saadaan aikaisin huomattuna ja hyvällä hoidolla lääkittyä "piiloon" ja sitä parempi tilanne tietysti mitä passiivisemmasta muodosta on kyse. Mutta kyllä se valitettavasti usein jää muodossa tai toisessa elimistöön eli harvassa ovat tapaukset että aivan kokonaan voidaan sanoa sen lähteneen pois kuten nyt esim. viruksessa jossa voidaan todeta että joko on tai ei ole.
Mutta kaikki vaikuttaa, mitä kauemmin ollut, mitä äkäisempi ja mitä enemmän vaivoja aiheuttavampi niin sitä huonompi juttu ja taas toisinpäin tietysti myös.
Yleinen juttu kuitenkin tosiaan on että itse virus "koteloituu" elimistöön ja aina lähes poikkeuksetta jossakin vaiheessa tulevaisuudessakin jotain terveysongelmia aiheuttaa. Lähinnä maksan toimintaan tietysti. Voidaan kuitenkin puhua jopa kymmenistä vuosista noissa ajoissa tai sitten paljon lyhemmistäkin mutta pääsääntöisesti kaikille jotain ongelmaa tulee joskus vaikka miten piilossa itse virus on. Rasitteena se kuitenkin säilyy ja tottakai on epäterve juttu elimistössä.
Aikailailla samat sinulle kertoo lääkärikin asiasta kysyttäessä. - aamu
Tietoinen kirjoitti:
jo tullakin niin tilastojahan aiheesta nyt on vaikka mitä ja uusia tulee koko ajan, samoin kuin hoitoja. Mutta c-hepatiitin kohdalla on tilanne niin että käytännössä itse virus poistuu hyvin harvoin elimistöstä. Mitä kauemmin ollut ja mitä aktiivisempi, sitä varmempaa on että sitä ei kokonaan saada hoidettua pois.
Erittäin yleistä vain on että tulokset hoidoista ovat huonoja koska usein tartunnansaanut on henkilö joka ei saa päihteidenkäyttöään kuriin vaan jatkaa sitä taudista huolimatta. Johan siihen että pääsee hoitoon ja lääkitykselle siis jos nyt ei mitään henkeäuhkaavia akuutteja oireita ole niin vaaditaan 6kk selvä kausi ja motivaatio itseltäkin.
Tauti siis noin kansainomaisesti saadaan aikaisin huomattuna ja hyvällä hoidolla lääkittyä "piiloon" ja sitä parempi tilanne tietysti mitä passiivisemmasta muodosta on kyse. Mutta kyllä se valitettavasti usein jää muodossa tai toisessa elimistöön eli harvassa ovat tapaukset että aivan kokonaan voidaan sanoa sen lähteneen pois kuten nyt esim. viruksessa jossa voidaan todeta että joko on tai ei ole.
Mutta kaikki vaikuttaa, mitä kauemmin ollut, mitä äkäisempi ja mitä enemmän vaivoja aiheuttavampi niin sitä huonompi juttu ja taas toisinpäin tietysti myös.
Yleinen juttu kuitenkin tosiaan on että itse virus "koteloituu" elimistöön ja aina lähes poikkeuksetta jossakin vaiheessa tulevaisuudessakin jotain terveysongelmia aiheuttaa. Lähinnä maksan toimintaan tietysti. Voidaan kuitenkin puhua jopa kymmenistä vuosista noissa ajoissa tai sitten paljon lyhemmistäkin mutta pääsääntöisesti kaikille jotain ongelmaa tulee joskus vaikka miten piilossa itse virus on. Rasitteena se kuitenkin säilyy ja tottakai on epäterve juttu elimistössä.
Aikailailla samat sinulle kertoo lääkärikin asiasta kysyttäessä.mulla on ollut c-hepatiitti kymmenkunta vuotta ja ollaan siinä vaiheessa että interferoni hoito aloitetaan nyt keväällä.onko kellään omakohtaisia kokemuksia siitä hoidosta ja kuka haluaa vaihtaa ajatuksia hepatiitti elämästä?jos sais johonkin päin jotain linkkejä.kiitos!
- Hotioon pääsyn aikavaade!
Tietoinen kirjoitti:
Aikailailla samat sinulle kertoo lääkärikin asiasta kysyttäessä.Korjaan sen verran mainittuja tietoja,että hoitoonpääsyyn vaaditaan 2-3.vuoden selvinpäinolo,jotta juuri noita ohivetoja valtionvaroista ei syntyisi.
- ankies
Moikka! C-hepatiitti on parannettavissa sille on nykyään muitakin hoito jaksoja kuin inferoni.C-hepatiitteja ei ole erilaisia ja hoito tehoaa.
Joillekkin miehille se on ollut rankempi kokemus mutta naiselle ei.(mitä itse tiedän)
C-hepatiitti tarttuu VAIN VEREN kautta.
Joo täällä netis lukee mitä sattuu..
Eli partnerin on todella pieni mahd.saada c-hep. yhdynnän kautta.
Terkkuja! -A-- no sepä
No tosiaan kaikkea sitä ihmiset kirjotteleekin jos ei ole asiasta minkäänlaista tietoa.
C-hepatiittia on erilaista, itse sairastan III-tyypin c:tä ja aloitin viimeviikolla yhdistelmä hoidon.
C-hepatiittiin on olemassa interferonihoito ja sen lisäksi yhdistelmähoito interferoni mömmöt päälle.
tarttuu vaan verikontaktissa.
itse jouduin olemaan 2vuotta tartunnan toteamisesta "selvinpäin" mutta missään seuloissa en joutunut käymään.
Interferonihoito ei välttämättä tehoa kaikille,esim. eräs ystäväni joutui lopettamaan parin kuukauden jälkeen elimistön alettua hylkimään mömmöjä.
mutta tsemiä kaikille muille sekopäille..
-sivuvaikutuyksia odotellessa- - väärän tiedon levitystä
Kuten tässä jo toinen kaveri on korjannut. C -hepatiitteja on ainakin 1,2 ja 3 luokka.
Itse sairastan luokkaa 3 ja siitä on nykyisellä interferoni hoidolla noin 90% mahdollisuus parantua. Oman lääkärini mukaan hänen uransa aikana kaikki, jotka ovat oikeasti noudattaneet sovittuja pelisääntöjä, eli ei alkoholia tai mitään muita päihteitä, olisi parantunut kaikki. Luokan 1 ja 2 hepatiitti c:stä parantumis % on huomattavasti pienempi. Olen nyt käynyt n 2.5kk kyseistä hoitoa. Alku meni ihan jees, eikä ollut mitään oireita. kaksi viikkoa sitten sanottiin, että kuulun noin 10% jolla puhkeaa anemia hoidon aikana (ribaviriini, interferonin kanssa nautittavat pillerit). Kyllä sieltä paljon positiivista asiaa tulee, vaikka hoitonu näillä näkymin jatkuukin tuon 6kk. Itselläni on ilmennyt ihon kuivumista, huulten halkeilua, väsymystä, unettomuutta, hengen ahdistusta ja lievää masennusta, sekä ruokahaluttomuutta. Tosin ei mikään näistä iho-ongelmia ja väsymystä huomioon ottamatta kovinkaan suuresti. Ensimmäiset 2kk olivat miltei oireettomia.
Ainoana huolen aiheena on anemia. Hemoglobiini arvoni ovat pudonneet hoidon aloituksesta (159) viimekertaisiin labroihin (118) noin 2 kk:n aikana. Olen koittanut syödä kyllä terveellisesti, mutta jos ei asia lähde korjantumaan rautapitoisella ravinnolla, niin mahdollisesti voin joutua sairaalahoitoon, että saadaan hemoglobiini kohdilleen. suosittelen hoitoa kaikille haluaville. Itseäni ainakin vie eteenpäin ajatus uudesta alusta terveen paperein. :) Onnea kaikille hoitoa käyville/aloittaville ja hyvää paranemis prosenttia. - Omakokemus :)
väärän tiedon levitystä kirjoitti:
Kuten tässä jo toinen kaveri on korjannut. C -hepatiitteja on ainakin 1,2 ja 3 luokka.
Itse sairastan luokkaa 3 ja siitä on nykyisellä interferoni hoidolla noin 90% mahdollisuus parantua. Oman lääkärini mukaan hänen uransa aikana kaikki, jotka ovat oikeasti noudattaneet sovittuja pelisääntöjä, eli ei alkoholia tai mitään muita päihteitä, olisi parantunut kaikki. Luokan 1 ja 2 hepatiitti c:stä parantumis % on huomattavasti pienempi. Olen nyt käynyt n 2.5kk kyseistä hoitoa. Alku meni ihan jees, eikä ollut mitään oireita. kaksi viikkoa sitten sanottiin, että kuulun noin 10% jolla puhkeaa anemia hoidon aikana (ribaviriini, interferonin kanssa nautittavat pillerit). Kyllä sieltä paljon positiivista asiaa tulee, vaikka hoitonu näillä näkymin jatkuukin tuon 6kk. Itselläni on ilmennyt ihon kuivumista, huulten halkeilua, väsymystä, unettomuutta, hengen ahdistusta ja lievää masennusta, sekä ruokahaluttomuutta. Tosin ei mikään näistä iho-ongelmia ja väsymystä huomioon ottamatta kovinkaan suuresti. Ensimmäiset 2kk olivat miltei oireettomia.
Ainoana huolen aiheena on anemia. Hemoglobiini arvoni ovat pudonneet hoidon aloituksesta (159) viimekertaisiin labroihin (118) noin 2 kk:n aikana. Olen koittanut syödä kyllä terveellisesti, mutta jos ei asia lähde korjantumaan rautapitoisella ravinnolla, niin mahdollisesti voin joutua sairaalahoitoon, että saadaan hemoglobiini kohdilleen. suosittelen hoitoa kaikille haluaville. Itseäni ainakin vie eteenpäin ajatus uudesta alusta terveen paperein. :) Onnea kaikille hoitoa käyville/aloittaville ja hyvää paranemis prosenttia.Heips.. Sairastin hepatiittia n. vuoden ajan.. Luokitukseni oli 3(C) eli ei mitenkää ärhäkäs. Pääsin hoitoon ja hoitoni kesti vain 2kk koska tromposyytit laskivat hengenvaarallisen alas. Lääkärinin totesi että on hyvin epätodennäköistä että tauti olisi lähtenyt mihinkään koska jouduimme keskeyttämään hoidon. Mutta sain viime vuoden syksystä tulokset etten omista tällaista enää ollenkaan.. Toki vaati vuoden varmistuksen eli 2008 syyskuussa ensimmäinen testi näytti jo neg ja sama 2009 syyskuu.. Toki on mahdollista että ihminen jää kantamaan virusta loppuiäkseen hoidon jälkeen, mutta eiköhän suurin osa hoidon saaneista parane kokonaan.. :) Mutta vaikka tauti häviäisi kokonaan niin tartunta testi tulee näyttämään koko elämäsi ajan positiivista kun olet kerran sen saanut..
- ei toiminut
no sepä kirjoitti:
No tosiaan kaikkea sitä ihmiset kirjotteleekin jos ei ole asiasta minkäänlaista tietoa.
C-hepatiittia on erilaista, itse sairastan III-tyypin c:tä ja aloitin viimeviikolla yhdistelmä hoidon.
C-hepatiittiin on olemassa interferonihoito ja sen lisäksi yhdistelmähoito interferoni mömmöt päälle.
tarttuu vaan verikontaktissa.
itse jouduin olemaan 2vuotta tartunnan toteamisesta "selvinpäin" mutta missään seuloissa en joutunut käymään.
Interferonihoito ei välttämättä tehoa kaikille,esim. eräs ystäväni joutui lopettamaan parin kuukauden jälkeen elimistön alettua hylkimään mömmöjä.
mutta tsemiä kaikille muille sekopäille..
-sivuvaikutuyksia odotellessa-Sain C-hepatiitin aikanani ex-poikaystäväni kanssa "rakkautemme verivaloina" käyttämistämme yhteisistä huumeruiskuista - jaoimme neulat vain keskenämme. Ilmeisesti hän oli kuitenkin osannut jo ennen minua olla yhtä "romanttinen" jonkun toisen kanssa- niin - miten tyhmältä se nyt tuntuukaan edes ajatella sitä, kuinka hitto vie romanttiselta se verivala-ajatus silloin tuntuikaan. Vuoden huumeidenkäytön jälkeen sain tarpeekseni sen maailman pahuudesta ja raitistuin. Matkamuistona ajanjaksolta sain kuitenkin pitää saamani C-hepatiitin. 4 vuoden raittiuden jälkeen kävin toiveikkaana 6kk interferonihoidon läpi, jonka aikana kaikki näytti todella lupaavalta. Sitäpaitsi virukseni oli tyyppiä III, joten paraneminen olisi jopa varmaa, eikö? No kaksi viikkoa hoidon päätyttyä se kuitenkin selvisi: Minuun tuo hoito ei tepsinyt.
Onko enää vaihtoehtoja?
yst. 34 v. työssäkäyvä, naimissa oleva kolmen lapsen äiti
- vitun nistit!!
Kaikki tuota itse hankittua narkkitautia harrastavat, saisivat jäädä hoidosta ulkopuolelle. Verorahat menevät tautisten narkkien hoitoon kun eivät osaa puhdasta neulaa käyttää.
- vitun nistit!!
kuka on käskenyt vittu jakaa neulaa kymmenen muun kanssa, btw OLISIT katsonut kun tekijä ottaa puhtaan neulan! ihme parkumista "..sain tatskast c hepan säälikää pliis joku mua.." säälittävä homo vittu ihan oikein sulle hahaha. Vituttaa vaa kun meikäläisen verorahois sun taudit hoidetaan, haha
- psykkis
nimimerkki "vitun nistit!!" > tarkoitatko siis myös raitistuneita ex-narkomaaneja, joilla lapsia ja kelvollisia veronmaksajia - miksi? etkö itse koskaan hölmöillyt nuorena? joskus elämä vie toiset sellaisille urille, joille ei todellakaan omien lastensa toivoisi joutuvan - valitettavasti kaikki lapset eivät saa osakseen sellaista perhettä, joka osaisi opettaa heidät pysymään vahingollisen maailman ulkopuolella. Miksi heitä ja heidän lapsiaan tulisi mielestäsi rangaista, jos ovat tehneet parannuksen elämässään? Ovatko he kenties tehneet sinulle jotakin pahaa, että olet valinnut parhaaksi kannaksesi tuomita heidät ikuisesti? jos näin, niin kaikkiko he tosiaan ovat sinulle pahoja olleet? Siinä tapauksessa, erittäin syvät osanottoni. Minun kohdalleni osuneet raitistuneet ex-narkkarit ovat olleet järjestäen sydämeltään suuria ihmisiä, rehellisiä, tunnollisia, sekä ennen kaikkea todelliseen kohtaamiseen kykeneväisiä. Menneisyyden kokemus on osoittanut heille ne pelit, joilla elämästä ei todellakaan valmistu onnellisena - hoitojen ja itsetutkiskelun kautta he joutuvat raitistuessaan opiskelemaan elämää ja itseään oikein tosissaan edes löytääkseen nuo todellisen onnen avaimet, saatikka oppiakseen niitä elämässään käyttämään. Valitettavasti tuosta koulusta tutkimusten mukaan valmistuu lopulta vain 2 % elämänikäiseen raittiuteensa. Se kertoo jotakin siitä tiestä, jonka he joutuvat siinä kulkemaan. Sellaista matkaa ei tyhjin käsin kuitenkaan päätökseen saateta - sehän on selvää. Ne 2 % joille todellinen tasapaino hiljalleen sisuskaluihin tuota vakituista asuinsijaansa rakentaa, on annettu matkalla lahjoja myös paljoon muuhun. Heidät tunnistaa jostakin sellaisesta viisaudesta, jota nykymaailman individualistisessa ja markkinoita ihannoivassa kulttuurissa kulkeva hyvinvointikansalainen ei edes uskalla unelmoida. Onneksi ex-narkkarilla on nyt jotakin, josta hänellä on mahdollisuus ammentaa myös toisille: rehellisyyttä, reiluutta, yhteisöllisyyden turvakeinoja... Paljon siis sellaista, mitä moni etsii - koskaan sitä kuitenkaan löytämättä. Poliitikot puhuvat tyhjää, taas tulee lama, työttömyys kasvaa... kuka meitä halaa, jos ei ihminen, joka ymmärtää miten tärkeää sellainen halaaminen on? - Jos lapseni olisi lukenut viestisi, hän olisi sanonut välittömästi, ettet ole saanut tarpeeksi läheisyyttä ja jatkanut samaan hengenvetoon: "meidän täytyy äkkiä antaa sille haliterapiaa, tai muuten se voi kuolla yksin". - en voi muuta kuin olla hänen kanssaan samaa mieltä
(tiedät varmaan ettei Suomessa hoideta vielä sairastavia narkomaaneja, tuo oli taustaoletukseni tätä kirjoittaessani - onhan se tässäkin keskustelussa aiemmin mainittu useampaankin kertaan - siksi siis oletan sinun tarkoittaneen "vitun nisteillä" juuri näitä menneisyydessään mokanneita)
"joskus elämä voi kuljettaa tilanteeseen, missä kenestä tahansa voisi tulla narkomaani - yhtä lailla kuin murhaaja, tms. - pidetään toisistamme huolta, niin ettei tällaista tarvitsisi enää koskaan ympärillämme tapahtua" - vitun nistit
psykkis kirjoitti:
nimimerkki "vitun nistit!!" > tarkoitatko siis myös raitistuneita ex-narkomaaneja, joilla lapsia ja kelvollisia veronmaksajia - miksi? etkö itse koskaan hölmöillyt nuorena? joskus elämä vie toiset sellaisille urille, joille ei todellakaan omien lastensa toivoisi joutuvan - valitettavasti kaikki lapset eivät saa osakseen sellaista perhettä, joka osaisi opettaa heidät pysymään vahingollisen maailman ulkopuolella. Miksi heitä ja heidän lapsiaan tulisi mielestäsi rangaista, jos ovat tehneet parannuksen elämässään? Ovatko he kenties tehneet sinulle jotakin pahaa, että olet valinnut parhaaksi kannaksesi tuomita heidät ikuisesti? jos näin, niin kaikkiko he tosiaan ovat sinulle pahoja olleet? Siinä tapauksessa, erittäin syvät osanottoni. Minun kohdalleni osuneet raitistuneet ex-narkkarit ovat olleet järjestäen sydämeltään suuria ihmisiä, rehellisiä, tunnollisia, sekä ennen kaikkea todelliseen kohtaamiseen kykeneväisiä. Menneisyyden kokemus on osoittanut heille ne pelit, joilla elämästä ei todellakaan valmistu onnellisena - hoitojen ja itsetutkiskelun kautta he joutuvat raitistuessaan opiskelemaan elämää ja itseään oikein tosissaan edes löytääkseen nuo todellisen onnen avaimet, saatikka oppiakseen niitä elämässään käyttämään. Valitettavasti tuosta koulusta tutkimusten mukaan valmistuu lopulta vain 2 % elämänikäiseen raittiuteensa. Se kertoo jotakin siitä tiestä, jonka he joutuvat siinä kulkemaan. Sellaista matkaa ei tyhjin käsin kuitenkaan päätökseen saateta - sehän on selvää. Ne 2 % joille todellinen tasapaino hiljalleen sisuskaluihin tuota vakituista asuinsijaansa rakentaa, on annettu matkalla lahjoja myös paljoon muuhun. Heidät tunnistaa jostakin sellaisesta viisaudesta, jota nykymaailman individualistisessa ja markkinoita ihannoivassa kulttuurissa kulkeva hyvinvointikansalainen ei edes uskalla unelmoida. Onneksi ex-narkkarilla on nyt jotakin, josta hänellä on mahdollisuus ammentaa myös toisille: rehellisyyttä, reiluutta, yhteisöllisyyden turvakeinoja... Paljon siis sellaista, mitä moni etsii - koskaan sitä kuitenkaan löytämättä. Poliitikot puhuvat tyhjää, taas tulee lama, työttömyys kasvaa... kuka meitä halaa, jos ei ihminen, joka ymmärtää miten tärkeää sellainen halaaminen on? - Jos lapseni olisi lukenut viestisi, hän olisi sanonut välittömästi, ettet ole saanut tarpeeksi läheisyyttä ja jatkanut samaan hengenvetoon: "meidän täytyy äkkiä antaa sille haliterapiaa, tai muuten se voi kuolla yksin". - en voi muuta kuin olla hänen kanssaan samaa mieltä
(tiedät varmaan ettei Suomessa hoideta vielä sairastavia narkomaaneja, tuo oli taustaoletukseni tätä kirjoittaessani - onhan se tässäkin keskustelussa aiemmin mainittu useampaankin kertaan - siksi siis oletan sinun tarkoittaneen "vitun nisteillä" juuri näitä menneisyydessään mokanneita)
"joskus elämä voi kuljettaa tilanteeseen, missä kenestä tahansa voisi tulla narkomaani - yhtä lailla kuin murhaaja, tms. - pidetään toisistamme huolta, niin ettei tällaista tarvitsisi enää koskaan ympärillämme tapahtua"mutta heidät jotka omalla tyhmyydellä hankkinut C-Hepatiitin. Itse olen käyttänyt joskus "viihdekäyttönä" amfetamiinia, naksuja jne. Mutta koskaan en ole tarttunut piikkiin, se tekee sen vitun nistin. Turha tulla marisee kun on elinikäinen tauti veressä joka rappeuttaa maksan, sama pätee noihin jotka päättää ottaa kuvan eikä viitsi edes katsoa että tekijä ottaa uuden neulan.
- eteen päin!
vitun nistit kirjoitti:
mutta heidät jotka omalla tyhmyydellä hankkinut C-Hepatiitin. Itse olen käyttänyt joskus "viihdekäyttönä" amfetamiinia, naksuja jne. Mutta koskaan en ole tarttunut piikkiin, se tekee sen vitun nistin. Turha tulla marisee kun on elinikäinen tauti veressä joka rappeuttaa maksan, sama pätee noihin jotka päättää ottaa kuvan eikä viitsi edes katsoa että tekijä ottaa uuden neulan.
no huhhuh.. miten voi olla suoraan sanottuna noin idiootti ja ahdasmielinen? "vitun nistit" ????
Itselläni c-hepatiitti 2tyyppiä joka ei lähtenyt puolen vuoden yhdistelmähoidolla.
En saanut sitä huumeista/neuloista (koskaan en ole kokeillut edes marihuanaa) enkä tatuoinnista(en omista). Sain c:ni ilmeisimmin entiseltä miesystävältäni seksin välityksellä..
Nyt olen elänyt c:n kanssa reilun kahden vuoden ajan ja minua ottaa päähän suunnattomasti kun joka paikassa lukee "vakituisessa parisuhteessa kondomin käyttö ei ole välttämätöntä, koska tarttumisriski on hyvin pieni,ellei olematon, seksin kautta". Itse en kuitenkaan saanut vaikuttaa asiaan, koska entinen mieheni ei kertonut c:stään, koska ei nähnyt sitä tarpeelliseksi kun ei c:stä ollut ollut haittaa missään vaiheessa hänelle.. Olimme yhdessä yli 5vuotta ja hän kertoi sairaudestaan vasta kun tulin raskaaksi. Käski mennä testeihin ja sittenhän se selvisi että minullakin oli/on c-hepatiitti. Sain kuitenkin keskenmenon ja erosimme kun en mitenkään kyennyt jatkamaan suhdetta kaiken tapahtuneen jälkeen. Aloitin hoidon n. puoli vuotta diagnoosin jälkeen.
Yksittäiset hoitajat ja ent. omalääkärini eivät selvästikkään uskoneet kun kerroin että seksikontakti on ainoa mahd. tarttumistapa. Eräskin hoitaja tokaisi "olisi kannattanut käyttää kondomia" kun kerroin että käytimme pillereitä ehkäisynä.
Elämä ei aina ole musta valkoista ja helpposelitteistä. Siksi on tyhmää yleistää C-hepatiitti narkkareiden taudiksi. Tai soimata ent. narkkareita jotka C-hepatiitin ovat "itse neulasta hommanneet".
nimimerkki vitun nistit: kasva vähän ja tule sitten kirjoittamaan lisää :) - normaali hetero
eteen päin! kirjoitti:
no huhhuh.. miten voi olla suoraan sanottuna noin idiootti ja ahdasmielinen? "vitun nistit" ????
Itselläni c-hepatiitti 2tyyppiä joka ei lähtenyt puolen vuoden yhdistelmähoidolla.
En saanut sitä huumeista/neuloista (koskaan en ole kokeillut edes marihuanaa) enkä tatuoinnista(en omista). Sain c:ni ilmeisimmin entiseltä miesystävältäni seksin välityksellä..
Nyt olen elänyt c:n kanssa reilun kahden vuoden ajan ja minua ottaa päähän suunnattomasti kun joka paikassa lukee "vakituisessa parisuhteessa kondomin käyttö ei ole välttämätöntä, koska tarttumisriski on hyvin pieni,ellei olematon, seksin kautta". Itse en kuitenkaan saanut vaikuttaa asiaan, koska entinen mieheni ei kertonut c:stään, koska ei nähnyt sitä tarpeelliseksi kun ei c:stä ollut ollut haittaa missään vaiheessa hänelle.. Olimme yhdessä yli 5vuotta ja hän kertoi sairaudestaan vasta kun tulin raskaaksi. Käski mennä testeihin ja sittenhän se selvisi että minullakin oli/on c-hepatiitti. Sain kuitenkin keskenmenon ja erosimme kun en mitenkään kyennyt jatkamaan suhdetta kaiken tapahtuneen jälkeen. Aloitin hoidon n. puoli vuotta diagnoosin jälkeen.
Yksittäiset hoitajat ja ent. omalääkärini eivät selvästikkään uskoneet kun kerroin että seksikontakti on ainoa mahd. tarttumistapa. Eräskin hoitaja tokaisi "olisi kannattanut käyttää kondomia" kun kerroin että käytimme pillereitä ehkäisynä.
Elämä ei aina ole musta valkoista ja helpposelitteistä. Siksi on tyhmää yleistää C-hepatiitti narkkareiden taudiksi. Tai soimata ent. narkkareita jotka C-hepatiitin ovat "itse neulasta hommanneet".
nimimerkki vitun nistit: kasva vähän ja tule sitten kirjoittamaan lisää :)Minä myös sain c hepatiitin sexistä "naiselta" joka ei voinut kertoa sairaudestaan ennen sexiä.
Minua kyllä uskottiin lääkärissä (HUS) vaikka harvinaisena asiaa pidettiinkin. - Girlye
normaali hetero kirjoitti:
Minä myös sain c hepatiitin sexistä "naiselta" joka ei voinut kertoa sairaudestaan ennen sexiä.
Minua kyllä uskottiin lääkärissä (HUS) vaikka harvinaisena asiaa pidettiinkin.Joo, aika oudolta kuulostaa..... Sen seksin yhteydessähän pitäisi olla muijalla menkat ja miehen muna verillä, että tartunta pääsisi tapahtumaan. Itselläni on aika aktiivinen c-hepatiitti, maksa-arvot olivat viimeksikin pitkälti yli 400 sen normaalin viidenkymmenen sijasta. Virus on ollut aina samanlainen äksy jo kohta yli 10 vuotta. Minulla on 3 alakautta syntynyttä lasta ja aviomies,heidän isänsä. Olen ainoa, jolla tämä c-hepatiitti on. Muihin ei ole tarttunut. Eli sikäli paskaa säkää jos saa kertaseksistä, Itsellä kymmenen vuoden seksit saman ihmisen kanssa eikä yhtään mitään hänellä!
- hepis
Toivottavasti ihmiset eivät nyt niin kauheasti jaksaisi tällaisesta provosoitua..esim. itse olen sairastanut hepatiittia (tosin täysin oireetta) koko elämäni, 21 vuotta. Äitini sai sen verensiirrossa ja siirsi sen siis minuun. Olenkin nyt kiinnostunut aloittamaan interferonihoidon, pelottaa vaan itsensä piikittäminen ja mahdollinen tukan pois putoaminen.
Tietääkö kukaan mitkä ovat interferonihoidon paranemisprosentit? - dirty cheff?
normaali hetero kirjoitti:
Minä myös sain c hepatiitin sexistä "naiselta" joka ei voinut kertoa sairaudestaan ennen sexiä.
Minua kyllä uskottiin lääkärissä (HUS) vaikka harvinaisena asiaa pidettiinkin.Sain c-hepatiitin likaisesta ruiskusta parikymppisenä.Nyt olen 32v. Olen ollut kahdessa parisuhteessa joista toinen kesti 10v ja toinen 4v. Molemmista suhteista minulla on lapsi ja molemmat ovat terveitä. Myöskään lapsieni äidit eivät ole saaneet tartuntaa vaikka kortsua emme ole käyttäneet kuin muutaman kerran. Mielestäni c-hepatiitti on vakava sairaus mutta sen tarttuvuudesta hössötetään aivan liikaa.Työskentelen ravintola-alalla kokkina ja nyt törmäsin ensimmäisen kerran sormeni loukattuani tartuntariskikysymykseen joka sekin tuli hoitavalta lääkäriltä.En ole työnantajalle/työnantajille koskaan asiasta kertonut.Mielestäni se on minun henk.koht. asiani eikä kuulu muille. Teenkö väärin?
- exnark
hepis kirjoitti:
Toivottavasti ihmiset eivät nyt niin kauheasti jaksaisi tällaisesta provosoitua..esim. itse olen sairastanut hepatiittia (tosin täysin oireetta) koko elämäni, 21 vuotta. Äitini sai sen verensiirrossa ja siirsi sen siis minuun. Olenkin nyt kiinnostunut aloittamaan interferonihoidon, pelottaa vaan itsensä piikittäminen ja mahdollinen tukan pois putoaminen.
Tietääkö kukaan mitkä ovat interferonihoidon paranemisprosentit?Olen käynnyt hoidon läpi kymmenen vuotta sitten ja viirukset on pysyneet kokonaan pois. Olen siis terve. vasta-aine testistissä kuitenkin näkyy aina tartunta.
Hoito ei ollut niin rankka kun kuvittelin. Kävin normaalisti töissä. Sivuoireita oli jonkinverran, mutta ne lievenivät ajanmyötä. Enimmäkseen oireena oli raaja särkyä ja väsymystä. Hiuksia ei lähtenyt yhtään. Mitään psyykkisiä oireitakaan ei minulla ollut.
Suosittelen hoitoa kaikille, vaikka ennuste ei olisikaan sataprosenttinen paraneminen. Enää minun ei tarvitse huolehtia tartuntavaarasta eikä maksan hyvinvoinnista. Toivottavasti pääsette hoitoon. - H
dirty cheff? kirjoitti:
Sain c-hepatiitin likaisesta ruiskusta parikymppisenä.Nyt olen 32v. Olen ollut kahdessa parisuhteessa joista toinen kesti 10v ja toinen 4v. Molemmista suhteista minulla on lapsi ja molemmat ovat terveitä. Myöskään lapsieni äidit eivät ole saaneet tartuntaa vaikka kortsua emme ole käyttäneet kuin muutaman kerran. Mielestäni c-hepatiitti on vakava sairaus mutta sen tarttuvuudesta hössötetään aivan liikaa.Työskentelen ravintola-alalla kokkina ja nyt törmäsin ensimmäisen kerran sormeni loukattuani tartuntariskikysymykseen joka sekin tuli hoitavalta lääkäriltä.En ole työnantajalle/työnantajille koskaan asiasta kertonut.Mielestäni se on minun henk.koht. asiani eikä kuulu muille. Teenkö väärin?
Et tee väärin, se että onko sinulla C, ei kuulu muille kuin parisuhteessa toiselle osapuolelle, ei muille, ei siis työnantajalle. Jos verta tippuu ruokaan, ruokaa ei saa antaa eteenpäin, sama oliko c:tä vai ei. Olen samalla alalla ollut ja samaa asiaa joutunut pohtimaan. Näin minua neuvottiin silloin joskus...
- eksynyt kerran
psykkis kirjoitti:
"joskus elämä voi kuljettaa tilanteeseen, missä kenestä tahansa voisi tulla narkomaani - yhtä lailla kuin murhaaja, tms. - pidetään toisistamme huolta, niin ettei tällaista tarvitsisi enää koskaan ympärillämme tapahtua"kirjoituksesi herätti paljon lämpimiä tunteita ja entisestä elämästäni johtuen löysin itseni tekstistäsi moneenkin otteeseen. haluan kiittää sanoista, jotka antavat voimaa vielä tästäkin eteenpäin pysyä erossa narkkaamisesta joka joskus oli minullekkin elinehto. tänä päivänä olen ahkera opiskelija, luokkani priimus ja hyvä ystävä monelle (näin olen siis kuullut).
- dedu
exnark kirjoitti:
Olen käynnyt hoidon läpi kymmenen vuotta sitten ja viirukset on pysyneet kokonaan pois. Olen siis terve. vasta-aine testistissä kuitenkin näkyy aina tartunta.
Hoito ei ollut niin rankka kun kuvittelin. Kävin normaalisti töissä. Sivuoireita oli jonkinverran, mutta ne lievenivät ajanmyötä. Enimmäkseen oireena oli raaja särkyä ja väsymystä. Hiuksia ei lähtenyt yhtään. Mitään psyykkisiä oireitakaan ei minulla ollut.
Suosittelen hoitoa kaikille, vaikka ennuste ei olisikaan sataprosenttinen paraneminen. Enää minun ei tarvitse huolehtia tartuntavaarasta eikä maksan hyvinvoinnista. Toivottavasti pääsette hoitoon.mulla on c-hepatiitti ja läträsin tuossa kotiviinin kans elikkä pullottelin sitä ja sit huomasin et mulla oli kädessä pikku ventti,ei vertavuotava vaan ehkä vähän kuivunutta verta ja se sormi saatto kävässä siinä viinipöntössä.niin mahtaako tuota viiniä uskaltaa tarjoilla ettei tartuta ketään?
- kfjöafj
dedu kirjoitti:
mulla on c-hepatiitti ja läträsin tuossa kotiviinin kans elikkä pullottelin sitä ja sit huomasin et mulla oli kädessä pikku ventti,ei vertavuotava vaan ehkä vähän kuivunutta verta ja se sormi saatto kävässä siinä viinipöntössä.niin mahtaako tuota viiniä uskaltaa tarjoilla ettei tartuta ketään?
Riski on olematon. Eli ei tartu.
Sain tartunnan tyyppiä 3a. Pääsin hoitoon ilman mitään tarkkailuja. Olen kyllä töissä käyvä perheellinen kaveri, joten se varmaan vaikutti siihen että pääsin nopeasti hoitoon. ja se että tuo genotyyppi on helposti hoidettavissa.
Ja olen maksanut veroja ja tehnyt töitä niin paljon että en hävennyt ottaa hoitoa vastaan.
Hoito toimi. 2v hoidon päätymisen jälkeen vielä kaikki kunnossa. Lääkäri sanoi etten enää voi tartuttaa, eikä maksa tule enää viruksesta rasittumaan. vasta-aineet jää muistoks. hoito luokitellaan onnistuneeksi.
Oli rankka hoito. Mulle pahinta oli henkiset oireet ja väsymys. olin töissä koko ajan. mut helppoo ei ollut.
Oli opettavainen homma. Ajattelen ja arvostan terveyttäni paljon enemmän.
En suosittele silti.
Minusta alkoholismi, depressio, huumeriippuvuus, laiskuus, diapetes tai vaikka mikä muu on pahempi kun c-hepatiitti.
Jotkut laiskottelee ja lihoo ja silti pitää itseänsä terveenä. - ....
kfjöafj kirjoitti:
Riski on olematon. Eli ei tartu.
Sain tartunnan tyyppiä 3a. Pääsin hoitoon ilman mitään tarkkailuja. Olen kyllä töissä käyvä perheellinen kaveri, joten se varmaan vaikutti siihen että pääsin nopeasti hoitoon. ja se että tuo genotyyppi on helposti hoidettavissa.
Ja olen maksanut veroja ja tehnyt töitä niin paljon että en hävennyt ottaa hoitoa vastaan.
Hoito toimi. 2v hoidon päätymisen jälkeen vielä kaikki kunnossa. Lääkäri sanoi etten enää voi tartuttaa, eikä maksa tule enää viruksesta rasittumaan. vasta-aineet jää muistoks. hoito luokitellaan onnistuneeksi.
Oli rankka hoito. Mulle pahinta oli henkiset oireet ja väsymys. olin töissä koko ajan. mut helppoo ei ollut.
Oli opettavainen homma. Ajattelen ja arvostan terveyttäni paljon enemmän.
En suosittele silti.
Minusta alkoholismi, depressio, huumeriippuvuus, laiskuus, diapetes tai vaikka mikä muu on pahempi kun c-hepatiitti.
Jotkut laiskottelee ja lihoo ja silti pitää itseänsä terveenä.Käytetäänkö c-hepatiittis hoidossa beta interferoonia? vai onko interferooneja useanlaisia?
- AntiNarc
vitun nistit!! kirjoitti:
kuka on käskenyt vittu jakaa neulaa kymmenen muun kanssa, btw OLISIT katsonut kun tekijä ottaa puhtaan neulan! ihme parkumista "..sain tatskast c hepan säälikää pliis joku mua.." säälittävä homo vittu ihan oikein sulle hahaha. Vituttaa vaa kun meikäläisen verorahois sun taudit hoidetaan, haha
osaahan täällä puhua asiaaki!
on se niin väärin että joku homonarkkari pääsee
hoitoihin jonka kustantavat veronmaksajat! - Karma-is-a-HOE
vitun nistit!! kirjoitti:
Toivottavasti karma rankaisee sua ja kovaa..
- pirjomurto
Mulla on c-hepatiitti tyyppiä, jonka lääkäreiden mukaan piti olla kaikkein helpoiten hoidettavissa ja paranemisprosentin interferonihoidossa jopa lähemmäs sataa. No, näistä lupauksista intoutuneena ja toiveikkaana kävin tuon interferonihoidon läpi - lopulta ilman minkäänlaisia tuloksia... joten; nautitaan nyt kuitenkin keväästä ja kesästä ja näistä vuosista muita - uusia - hoitomuotoja odotellessa :)
- talent
mulla c hepatiitti 3 a, ensimmäisissä hoitovasteissa virusmäärä veressä 75000, tietääkö kukaan onko se paljon? hoidon kestoksi tuli siis puoli vuotta, mikä sinänsä ei haittaa, koska sivuoireita ei ole ollut.kuitenkin pitäisi ajatella, että paranee, mutta väkisinkin ajattelee, että mitä jos hoito ei tehoakkaan, tyhmä kun olin, uskoin kaikki kauhutarinat hoidosta ja odotin 13 vuotta, ennen kuin hoitoon uskalsin, joka nyt onkin sitten aivan helppo.
- Hei! Just noin!
Syitä ovat:
* Verensiirtojen ja elinsiirroista.
* Synnytys: vaikka todennäköisyys taudin tartunta äidistä lapseen toimitus ei ole suuri.
* Huumeiden käyttöä.
* Seksuaalinen yhteys: vaikka tämä on harvinaista.
* Tatuoinnit & Lävistykset
Hepatiitti C tarttuu:
* Vähäinen kosketus (haleja)
* Saastuneiden elintarvikkeiden tai veden
* Yskä tai aivastelu
* Jakaminen astiat, lasit ja ruokailuvälineet
Hepatiitti C Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää tästä hirvittävän ...Tatuoinnit & Lävistykset Hepatiitti C tarttuu: * Vähäinen kosketus (haleja) * Saastuneiden elintarvikkeiden tai veden * Yskä tai aivastelu ...
www.realt5000.com.ua/news/utf/fi/1738882/ - Välimuistissa
vittu mitä paskaa! toivon todella että tää on jotain huono pilaa, ja voin sanoa että huonoa.
t.tuomas - kivaakivaa
tarkemmin kun luet niin ne alemmat ei tartu ( Hepatiitti C ei tartu
by:)
Noin kuukauden päästä pitäis aloitella hoito genotyyppi 2b muistaakseni, onnistumisprossa 50 ja hoitoa vuosi. Mukavaa...
Ja kaikille **tun vinkujille: 8 vuotta kuivilla, töissä vuosikaudet, lapset ja muut. Minä maksan ihan omilla verorahoillani myös näitä lääkkeitä.
Ihan olis vain kiva saada talo maksettua loppuun ja nähdä kun lapset kasvaa.
Vai onko se kiellettyä jos on nuorena tyhmäillyt? - SlavaK
KUN HEPATIITTI ON TODETTU TERVEYSKESKUKSESSA, NIIN PITRÄÄKÖ SIT PYYTÄÄ LÄHETE ETEENPÄIN VAI MITÄ?
- harrastinseksiä
subu päissä yhen naisen kanssa jolla oli c-hepatiitti ilman kortsua ja ei tarttunut muhun säihkähdyksellä selvisin vaikka suuri riskihän se oli harrastaa ilman ja tiesin tämän että oli c-hepatiitti...
kyllä narkkari voi olla vaikka ei piikittäisikään itehän en pikkiin koske ja olen "narkkari" vedän ihan samalla lailla kun nämä jotka piikittää vaikka en itse piikitä vaan nokitan tai otan joskus pommilla pää asiassa nokitan joka päivä... - hohehohehoheohheoh
Sen siitä saa kun on idiootti.
- RebekkaRuusunen
Vuonna 99 asenteellinen lääkäri synnytyksen jälkeen ompeli minut ilman puudutusta umpeen, ilkeili minulle julmasti ja kielsi imettämisen, vaikka äitiyspoliklinikalla aikaisemmin sanottiin, että maksa-arvot ovat niin matalat, ettei imetykselle ole estettä. Tutkimusten mukaan ei c-hepatiitin myöskään ole todettu imetyksen kautta tarttuvan. http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=7D80C2CF035D45BA918AE039E7F26AF4?id=nak05172
"HCV-positiivisen äidin lapsen rintaruokinta ei lisää HCV:n tarttumisriskiä lapseen, jos äiti on HIV-negatiivinen ja rinnanpäät ovat ehjät."
Se oli kauhea shokki; vauva rinnuksilla mutta et saa yht'äkkiä imettää. Sosiaalityöntekijä oli vielä soitellut selän takana lastensuojeluun valehdellen, että imetin lääkärin neuvosta huolimatta. Pitivät minua narkkarina koko raskauden ajan, vaikka kokeilu oli loppunut jo 93. Seuraavan lapsen kohdalla kieltäydyin riskiseulonnasta kokonaan ja odotusaika sujui ilman ilkeilyä ja häiriötekijöitä.
Minäkin olen tyhmyyksiä nuorena tehnyt mutta huomasin hyvin pian, ettei sellainen ole minun elämääni. Minusta ei kuitenkaan ole eettistä, että siitä rangaistaan koko ikä ja määritellään ihminen yhden erehdyksen mukaan. Nyt lapseni ovat täysi-ikäisiä ja molemmat ovat syntymästään terveitä ja ihania. Tietävät menneisyydestäni ja ymmärtävät, ettei se helppoa ole elämä aina. He kohtelevat myös muita ihmisiä sydämellisesti - vaikka olisi narkkari! Kirjotan blogia siitä, mitä on kantaa tällaista stigmaa:
https://rr-blogi.blogspot.com - Kokemuksenääni
Itseltäni paratui c-hepatiitti kokonaan, eli kaikki näytteet negatiivisia, muutamassa vuodessa, sitä kyllä erinäisillä tahoilla ihneteltiin, mutta lääkärit myös sanoivat, että joskus harvoin näinkin käy. Eli jos ilman minkäänlaista hoitoa voi parantua, niin miksri hoidon kanssakin. Tietääkseni paranemismahdollisuudet riipouvat hyvin paljon kuinka aggressiivisesta viruksen genotyypistä on kyse. Kannattaa ottaa selvää omastakin genotyypistä onnistuu ihan labratesteillä. On hyvä tietää onko hoidoilla tms. kiire.
- dttttetete
Joskus hoidot vaan pahentaa. Varsinkin psykiatriassa.
- Anonyymi
Minä sain epclusa lääkkeen c hepatiittiin maksa arvot laskeneet viimeinen 2viikkoa jäljellä lääkettä sivuvaikutukset lieviä pientä päänsärkyä vaan. Mikke
Epclusa on niitä uudempia lääkkeitä. Miten sulle tepsi? Oliko paljon sivuvaikutuksia?
Luulen että itelläni akuutti c hep vaik lääkäreiden mukaan ei oireile yleensä. Mulla ainakin oireilee: tumma virtsa, väsymystä, ruokahaluttomuutta, maksan kohalla paineen tunnetta, laihtumista, silmät vuotaa ja kellertävät. Alat asat norm. Joku niist bilirubiini arvoista oli 5 maks rajalla. Vasta aineet ja hcvnho negat 3,5kk riskitilanteesta, uudestaan vasta aineet negat 5kk jälkeen. Nyt meen vielä hcvnho eli nukleiinihappo testin tekee ens viikolla jos nyt näkyis. Vaik mun mielestä ois pitäny näkyä jo siinä 3,5kk. Kaikki muut sp taudit otettu ja negat.
Kaikki oireet viittaavat hepatiittiin mut ei näy viel labroissa. Tulen hulluks. Mut niin oon ymmärtäny ku lukenu niit usa:n sivuja hepatiitists et hcvnho testi näkyy eka ja sit vasta alat nousee minkä jälkeen vasta aineet näkyy. Oireita voi kai olla vaikkei näkyis testeissä.
Onko muilla kokemuksia? Tietämättömyys on pahinta. Tuun hulluks kohta..
- Anonyymi
Joo mulla jo 15vuotiaana c hepatiitti ja oon nyt 62 ja 3vuotta oon pyrkinyt Tikkurilan ja Helsinkiin lääkitykseen c hepatiitti häätöön ja en vieläkään ole saanut lääkitystä kun tikk h klinkka vaatii 2vuoden pissa kokeita ja Tikkurilan terkkari ei antanut koko hoitoa kun vaadin oikeuttani c hei säädös 1916 artikikessa ja olen tehnyt asiasta edymymukubmntaan kirjelmän vaikka artikkelissa sanotaan että hoito on aloitettava heti välittömästi no katu kkinakit ja h klinskat saavat kyllä eduskubllta sitten moittia t Harry
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799