Panzer IV ja saksan virheet

OsulanKioski

En väitä olevani minkäänlainen asiantuntija tai muutenkaan kovin oppinut tällä saralla! tässä kuitenkin minun näkemykseni siitä mitä saksalaisten olisi pitänyt tehdä ja mitä ei.

Panzer IV oli tankki joka kelpasi hyvin etulinjaan jopa vuonna 1945 ja pärjäsi hyvin mille tahansa liittoutuneiden tankille. Se oli helpompi rakentaa kuin raskaat Tiikerit ja Pantterit ja junan rahtivaunut eivät tarvinneet minkäänlaista muokkausta kun Panzer IV kuljetettiin rintamalle. Huoltoa olisi helpottanut kun rintamalla ei ollut montaa tyyppiä eri panssareita... kaikki Tiikeri II panssarit olivat pelkkää resurssien tuhlausta, komeaa katsella mutta käytännöllisyys oli vähän niin ja näin.

Tässä minun listani siitä miksi minusta Saksa olisi pärjännyt paremmin ja päässyt helpommalla jos olisi rakentanut vain Panzer IV tankkeja.

1. Panzer IV pärjäsi mille tahansa liittoutuneiden tankille.

2. Huolto olisi helpottunut tavattomasti kun tankkeja ei ollut montaa erillaista.

3. Panzer IV kulutti vähemmän löpöä kuin pantterit ja tiikerit.

4. Miehistönkoulutus olisi myöskin helpottunut.

5. Panzer IV oli halpa ja nopea valmistaa.

6. Panzer IV alusta oli helposti muokattavasti panssarintappajasta aina ilmantorjuntavaunuksi.

7. Panzer IV olisi saatu enemmän rintamalle ja divisioonat olisivat olleet kunnon vahvuuksissa.

8. Mekaaninen luotettavuus. Erittäin kestävä ja käytännöllinen tankki joka pärjäsi hyvin täällä suomessakin.

55

3477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahempia

      Ilmapommitukset ja suuremmalla voimalla natsisaksan kukistamiseksi olisi pitänyt aloittaa paljon aikaisemmin. Tällä olisi saatu Saksan siviiliväestö ja Wehrmachtin ylin upseeristo kääntymään natseja vastaan aikaisemmin.

      • päinvastainen

        Siviilien terroripommitukset lisäsivät katkeruutta liittoutuneita eikä natsijohtoa kohtaan. Sotatarviketuotantoonkaan ne eivät merkittävästi vaikuttaneet, koska Speet siirsi tehtaat maan alle. Vasta kun puna-armeija riisti saksalaisilta kaivokset ja öljylähteet, Speerin oli pakko todeta että sota oli auttamattomasti hävitty. Pommitussota oli puhdsta terrorismia jonka hyöty oli kyseenalainen. Ikuinen häpeä länsiliittolaisten historiassa.


      • Historian harrastaja

        RAF aloitti pommitukset heti kun kykeni, ja amerikkalaiset liittyivät leikkiin heti kyettyään valmistamaan riittävän määrän pommittajia ja kouluttamaan miehistöjä. Se ettei heti alussa pystytty voimalla pommittamaan johtui yksinkertaisesti siitä ettei tarvittavia koneita ja miehistöjä ollut, ei ollut kehitetty kokemukseen perustuvia taktiikkoja, ja ei kertakaikkiaan ollut tarvittavia voimavaroja. Yhdysvalltkin liittyi sotaan vasta 1941 lopulla.


      • Historian harrastaja
        päinvastainen kirjoitti:

        Siviilien terroripommitukset lisäsivät katkeruutta liittoutuneita eikä natsijohtoa kohtaan. Sotatarviketuotantoonkaan ne eivät merkittävästi vaikuttaneet, koska Speet siirsi tehtaat maan alle. Vasta kun puna-armeija riisti saksalaisilta kaivokset ja öljylähteet, Speerin oli pakko todeta että sota oli auttamattomasti hävitty. Pommitussota oli puhdsta terrorismia jonka hyöty oli kyseenalainen. Ikuinen häpeä länsiliittolaisten historiassa.

        ...ilmakampanjassa tehokkaimmiksi osoittautuivat loppujen lopuksi liikenneyhteyksien katkomiset. Erityisesti sen jälkeen kun liittoutuneet kykenivät partioimaan Saksan taivaalla Thunderbolteilla ja vastaavilla, ei paljon mikään saanut liikkua ainakaan päiväsaikaan Saksan teillä ja rautateillä. Valmistuskapasiteetista ei ole paljoa iloa, jos raaka-aineita ei saada, ja valmiit tuotteet eivät pääse eteenpäin.


      • uhria
        päinvastainen kirjoitti:

        Siviilien terroripommitukset lisäsivät katkeruutta liittoutuneita eikä natsijohtoa kohtaan. Sotatarviketuotantoonkaan ne eivät merkittävästi vaikuttaneet, koska Speet siirsi tehtaat maan alle. Vasta kun puna-armeija riisti saksalaisilta kaivokset ja öljylähteet, Speerin oli pakko todeta että sota oli auttamattomasti hävitty. Pommitussota oli puhdsta terrorismia jonka hyöty oli kyseenalainen. Ikuinen häpeä länsiliittolaisten historiassa.

        vaatineet Tokion palopommitukset. Kaameaa touhua ja vaikeaa löytää ihmiskunnan historiasta vertauskohtaa ja samanlaista siviilien verilöylyä ja joukkotuhontaa. Kummaa, että sotarikoksiin syyllistyivät silti vain häviäjät.

        Huomattakoon muuten, että neukku ei omista kaameista tuhoistaan huolimatta syyllistynyt niin valtaisiin siviilien joukkotuhoamisiin kuin USA ja Englanti. Vaikka Stalinia kuinka haukutaan niin oli se siinä suhteessa humaanimpi. Olisi ollut paljon enemmän kostettavaa, 20 000 000 omaa kansalaista.


      • Historian harrastaja
        uhria kirjoitti:

        vaatineet Tokion palopommitukset. Kaameaa touhua ja vaikeaa löytää ihmiskunnan historiasta vertauskohtaa ja samanlaista siviilien verilöylyä ja joukkotuhontaa. Kummaa, että sotarikoksiin syyllistyivät silti vain häviäjät.

        Huomattakoon muuten, että neukku ei omista kaameista tuhoistaan huolimatta syyllistynyt niin valtaisiin siviilien joukkotuhoamisiin kuin USA ja Englanti. Vaikka Stalinia kuinka haukutaan niin oli se siinä suhteessa humaanimpi. Olisi ollut paljon enemmän kostettavaa, 20 000 000 omaa kansalaista.

        ADD ei vaan parhaalla tahdollakaan pystynyt sellaisiin suorituksiin kuin RAF ja USAAF, Helsingin pommitukset vaikuttavasta konemäärästä huolimatta tumpeloitiin. Britit eivät sillä kone- ja pommimäärällä olisi jättäneet kiveä kiven päälle huolimatta ilmapuolustuksen parhaista yrityksistä.


      • Northern Steel
        uhria kirjoitti:

        vaatineet Tokion palopommitukset. Kaameaa touhua ja vaikeaa löytää ihmiskunnan historiasta vertauskohtaa ja samanlaista siviilien verilöylyä ja joukkotuhontaa. Kummaa, että sotarikoksiin syyllistyivät silti vain häviäjät.

        Huomattakoon muuten, että neukku ei omista kaameista tuhoistaan huolimatta syyllistynyt niin valtaisiin siviilien joukkotuhoamisiin kuin USA ja Englanti. Vaikka Stalinia kuinka haukutaan niin oli se siinä suhteessa humaanimpi. Olisi ollut paljon enemmän kostettavaa, 20 000 000 omaa kansalaista.

        Vai oli Joe setä humaani. Heh,heh.. Ehkä vuoden paras. Venäläiset eivät kyenneet kaukoilmavoimillaan tuottamaan tuhoa, mut heidän rynnäkkökoneensa ja tykistönsä sitäkin enemmän. Raakasti vaan siviilejä tulitettiin Itä-Preussissa ja Puolassa esimerkiksi. Ihan tasan tarkkaan tiesivät pakenevia siviilejä tulittavansa.


      • sven hassel
        Historian harrastaja kirjoitti:

        ...ilmakampanjassa tehokkaimmiksi osoittautuivat loppujen lopuksi liikenneyhteyksien katkomiset. Erityisesti sen jälkeen kun liittoutuneet kykenivät partioimaan Saksan taivaalla Thunderbolteilla ja vastaavilla, ei paljon mikään saanut liikkua ainakaan päiväsaikaan Saksan teillä ja rautateillä. Valmistuskapasiteetista ei ole paljoa iloa, jos raaka-aineita ei saada, ja valmiit tuotteet eivät pääse eteenpäin.

        Tärkeämpi vielä oli alkukesästä 44 keskittyminen polttoainetuotantoon. Germaanien sotakoneen liike loppui nopeasti.


      • Fisher-Tropsch
        sven hassel kirjoitti:

        Tärkeämpi vielä oli alkukesästä 44 keskittyminen polttoainetuotantoon. Germaanien sotakoneen liike loppui nopeasti.

        Keväällä 1944 Saksan nestemäisten polttoaineiden tuotannosta pommitettiin suurin osa pois pelistä ihan pysyvästi.

        Miksi tuli takkiinn kaikkialla? Yksinkertainen vastaus kuuluukin: Ei ollut bensiiniä.

        Saksalaisten siirtyminen isompiin panssareihin lisäsi valtavasti polttoaineen kulutusta. Kun 1941 vaunumäärät oli yleensä monta kertaa suuremmat kuin 1944, niin polttoainekulutus panssaridivisioonaa kohden oli kuitenkin moninkertainen. Näin oli vaikka vaunumäärä oli vain neljännes.

        Saksan sotakonetuotanto oli kesällä 1944 huipussaan ja panssareita sekä lentokoneita valmistui ennätysvauhtia, mutta polttoainepula aiheutti sen, että lentokoneita riitti JOPA pienelle Suomellekin annettavaksi. Suomessa oli näet aika isot polttoainevarastot. Samoin Suomen Lapissa olleilla Saksan joukoilla oli ainakin puolen vuoden varastot kaikkea sotamateriaalia, myös bensiiniä.

        Tilanne oli lentokoneiden osalta niin hyvä, että Suomessa oli sodan loputtua NL:a vastaan syksyllä 1944 102 kpl Me 109 konetta.
        Näin siis konetilanteesta Suomen ilmasodan pikkujättiläisen mukaan sivulla 388.



        Vuoden 1944 kevään pommitusten jälkeen Saksan polttoainetuotanto romahti noin 10%:n tasolle siitä, mitä se oli parhaimmillaan. Tuosta synteettisten Fisher-Tropsch -menetelmällä toimivien tuotantolaitosten tuhosta alkoi raju alamäki ja se oli Saksan tuhon eräs tärkein yksittäinen syy.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fischer%E2%80%93Tropsch-menetelm%C3%A4

        Menetelmä keksittiin Saksassa 1920-luvulla nestemäisten polttoaineiden tuottamiseksi. Saksalla oli paljon hiiltä, mutta vain vähän öljyä. Saksa ja Japani käyttivät menetelmää toisen maailmansodan aikana vaihtoehtoisten polttoaineiden tuottamiseen. Saksan vuosittainen synteettisen polttoaineen tuotanto saavutti yli 124 000 barrelia päivässä eli noin 6,5 miljoonaa tonnia vuonna 1944. Siis vuoden alussa.

        Nykyinen "ekopolttoaine" erilaisista biomateriaaleista, kuten turve, puu, tai ruokokasvit, tehdään Fisher-Tropsch -menetelmällä. Samoin dieseliä tehdään samalla tavoin ja tehtiin varmaankin jo sota-aikanakin.


      • Näin se vain on
        uhria kirjoitti:

        vaatineet Tokion palopommitukset. Kaameaa touhua ja vaikeaa löytää ihmiskunnan historiasta vertauskohtaa ja samanlaista siviilien verilöylyä ja joukkotuhontaa. Kummaa, että sotarikoksiin syyllistyivät silti vain häviäjät.

        Huomattakoon muuten, että neukku ei omista kaameista tuhoistaan huolimatta syyllistynyt niin valtaisiin siviilien joukkotuhoamisiin kuin USA ja Englanti. Vaikka Stalinia kuinka haukutaan niin oli se siinä suhteessa humaanimpi. Olisi ollut paljon enemmän kostettavaa, 20 000 000 omaa kansalaista.

        Aivan oikein että japseja pommitettiin, hyvä että saivat atomipommit niskaansa. Ympäri Aasia riehuivat, miljoonia siviilejä murhasivat, paha sai palkkansa. Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu.


      • Historian harrastaja kirjoitti:

        RAF aloitti pommitukset heti kun kykeni, ja amerikkalaiset liittyivät leikkiin heti kyettyään valmistamaan riittävän määrän pommittajia ja kouluttamaan miehistöjä. Se ettei heti alussa pystytty voimalla pommittamaan johtui yksinkertaisesti siitä ettei tarvittavia koneita ja miehistöjä ollut, ei ollut kehitetty kokemukseen perustuvia taktiikkoja, ja ei kertakaikkiaan ollut tarvittavia voimavaroja. Yhdysvalltkin liittyi sotaan vasta 1941 lopulla.

        "RAF aloitti pommitukset heti kun kykeni, ja amerikkalaiset liittyivät leikkiin heti kyettyään valmistamaan riittävän määrän pommittajia ja kouluttamaan miehistöjä. Se ettei heti alussa pystytty voimalla pommittamaan johtui yksinkertaisesti siitä ettei tarvittavia koneita ja miehistöjä ollut, ei ollut kehitetty kokemukseen perustuvia taktiikkoja, ja ei kertakaikkiaan ollut tarvittavia voimavaroja. Yhdysvalltkin liittyi sotaan vasta 1941 lopulla."

        Suurten tappioiden takia EAF siirtyi heti alkuun yöllisiin aluepommituksiin (carpet bombing), jossa suurin tuho koitui nimenomaan siviiliväestölle, USA liittyi mukaan pommituksiin vuodesta 1942 alkaen, mutta USAAF piti lähes sodan loppuun saakka kiinni siitä, että he keskittäytyivät tarkkuuspommituksiin tuotantolaitoksia vastaan ja jättivät siviilit rauhaan. Vuonna 1945 he sitten muutaman kerran lipesivät tästä (Dresden, Berliini).


    • Nimetön

      taktiikka perustui paikalliseen ylivoimaan tietyllä hyökkäyspainopisteellä. Näin ollen wehrmachtin taktiikkaan sopivat paremmin tiikerit ja pantterit.
      Pantterit ja tiikerit oli tarkoitettu nimenomaan hankkimaan paikallisen ylivoiman sektorilla.

      Kuitenkin tuotanto määrät jäivät vähäisiksi, saksalla ei ollut enää edellytyksiä kurskin jälkeen hyökätä, joten pantterit ja tiikerit hajautettiin ilman suurempaa hyötyä. Eli kyllä olen samaa mieltä asiasta. Tiikeillä ja panttereila olisi voinut tehdä 5000 sijasta ehkäpä 15000 panzer IV joilla olisi siten tehnyt paljon enemmän.

      • 5+8

        "Tiikeillä ja panttereila olisi voinut tehdä 5000 sijasta ehkäpä 15000 panzer IV joilla olisi siten tehnyt paljon enemmän. "

        Näinhön se on. Ardenenilla käytettiin kuningastiikereitä jotka olivat liian painavia ja hajosivat tukkien tien muilta panssareilta. Ardenneilla olisi mennyt paremmin saksalaisten annalta jos keihäänkärkenä olisi ollut Pnzer IV tankkeja.


      • Me Again
        5+8 kirjoitti:

        "Tiikeillä ja panttereila olisi voinut tehdä 5000 sijasta ehkäpä 15000 panzer IV joilla olisi siten tehnyt paljon enemmän. "

        Näinhön se on. Ardenenilla käytettiin kuningastiikereitä jotka olivat liian painavia ja hajosivat tukkien tien muilta panssareilta. Ardenneilla olisi mennyt paremmin saksalaisten annalta jos keihäänkärkenä olisi ollut Pnzer IV tankkeja.

        " Ardenenilla käytettiin kuningastiikereitä jotka olivat liian painavia ja hajosivat tukkien tien muilta panssareilta."

        Mutta Tigerit eivät ongelmistaan huolimatta suinkaan muodostaneet saksalaisten hyökkäyksen kärkeä, vaikka liittoutuneiden sotilaiden mielestä niin ehkä olikin. Saksalaiset tiesivät vaunun ongelmat ja toivat ne eteen lähinnä raskaiksi "muurinmurtajiksi" aina tarvittaessa.

        "Ardenneilla olisi mennyt paremmin saksalaisten annalta jos keihäänkärkenä olisi ollut Pnzer IV tankkeja."

        Eniten saatavissa olleet Pantherit, Neloset ja oikeiden tankkien puutetta korvaavat rynnäkkötykit saivat nimenomaan epämiellyttävän kunnian esittää murtoryhmiä sen jälkeen kun läpimurto jalkaväellä meni munilleen. Päähyökkäyskaista pohjoisessa oli kuitenkin sen verran huonosti valittu varsinkin maaston puolesta, että panssarit joutuivat suoraan sanottuna ampuradalle tykistön lamauttaessa niitä suojaamaan tarkoitetun jalkaväen. Saksalaiset kyllä siirsivät painopisteensä toisaalle, mutta useita vuorokausia ja paljon panssareita ehti kulua tunnetuin seurauksin.

        Minä siis yritän sanoa taas kerran, että jo hyökkäyksen suunnitteluvaiheessa tehtiin useita ratkaisevia virheitä ja kaikkein ratkaisevin oli ylimitoitettu hyökkäys kuten on ennenkin mainittu. Pienempi rajoitettu tuhoamistaistelu olisi saattanut toimia...


    • Misi

      Pzkv-4 vaunua valmistettiin sodan lopulle asti täysillä.
      Jo -43 sitä tuli liukuhihnalta yli 18 tuhatta vaunua, eikä tietääkseni sen valmistusta lopetettu missään vaiheessa.
      Mutta Saksan OKW/ OKH päättivät valmistaa panssarivaunun, joka olisi edeltäjiänsä parempi.
      Syntyi pzkv-5 Pantteri ja pzkv-6 Tiikeri.
      Molemmat vaunut osoittatuivat taistelussa vihollisvaunuja vastaan n. 50-1 vaunuiksi, jota Saksan sodanjohto toivoi kehitettävän 1-150 suhteeksi.
      Sitä ei koskaan saavutettu.
      Saksan panssarisodan isän; Heinz Wilhelm Guderian sanoi ja opetti monesti, "on turha käydä taisteluun, jos ylivoima painopistealueella ei ole varma".
      Tämä oli juuri se oppi, joka johti ns. salamasodan syntyyn ja menestykseen.
      Pzkv-4 vaunu ei ollut varsinkaan idässä enään -42 -43 jälkeen sellainen vaunu, joka olisi kyennyt taisteluun edes 1 - 20.
      Siksi oli kehitettävä uusia ja parempia vaunuja, jotka kykenisivät vähintään 1 - 50 suhteeseen.
      Vaunujen määrän kanssa ei Saksa voinut kilpailla, mutta laadulla he saavuttivatkin monesti suhteen 1 -50 ja ylikin.

      • BocksCar

        "Pzkv-4 vaunua valmistettiin sodan lopulle asti täysillä.
        Jo -43 sitä tuli liukuhihnalta yli 18 tuhatta vaunua, eikä tietääkseni sen valmistusta lopetettu missään vaiheessa"

        Aivan puihin menee tuo väittämäsi.

        Nelospanzerin tuotanto oli noin 9 000 vaunua vuosien 1937 - 1945 välillä, siis YHTEENSÄ tuolla aikavälillä.


      • PzKw IV

        Tuolla on varmaankin suuntaa antavia tietoja Saksan panssariaseesta ja tuotantomääristä.


        Production Stats on German AFVs 1938-1945
        by Jason Long

        http://www.feldgrau.com/afvstats.html

        Tässä IV alustaisia panssarivaunuja ja variantteja sekä kokonaismäärät. Taulukosta voi löytyä muitakin malleja, katsoin vain pikaisesti.
        Osa luvuista menee päällekkäin, koska tuhotuneita ja vaurioituneita vaunuja korjattiin ja muunnetiin muuhun sopivampaan tarkoitukseen ja sellainenhan ei näy kokonaisvalmistusmäärissä.

        Pz Kpfw IV (7.5cm L/24) 1125

        Pz Kpfw IV (7.5cm L/43/48) 7419

        Pz IV/70(V) 930

        Pz IV/70(A) 278

        Stu Pz IV 306

        StuG IV 1139

        15cm sFH18/l(Sf) auf Pz Kpfw III/IV 714

        8.8cm PaK43/l(Sf) auf Pz Kpfw III/IV 494


        http://www.feldgrau.com/stats.html

        http://www.feldgrau.com/afvstats.html

        http://www.feldgrau.com/weaprod.html


        http://www.feldgrau.com/

        http://www.feldgrau.com/main1.php?ID=2


      • Täällä tietoja
        PzKw IV kirjoitti:

        Tuolla on varmaankin suuntaa antavia tietoja Saksan panssariaseesta ja tuotantomääristä.


        Production Stats on German AFVs 1938-1945
        by Jason Long

        http://www.feldgrau.com/afvstats.html

        Tässä IV alustaisia panssarivaunuja ja variantteja sekä kokonaismäärät. Taulukosta voi löytyä muitakin malleja, katsoin vain pikaisesti.
        Osa luvuista menee päällekkäin, koska tuhotuneita ja vaurioituneita vaunuja korjattiin ja muunnetiin muuhun sopivampaan tarkoitukseen ja sellainenhan ei näy kokonaisvalmistusmäärissä.

        Pz Kpfw IV (7.5cm L/24) 1125

        Pz Kpfw IV (7.5cm L/43/48) 7419

        Pz IV/70(V) 930

        Pz IV/70(A) 278

        Stu Pz IV 306

        StuG IV 1139

        15cm sFH18/l(Sf) auf Pz Kpfw III/IV 714

        8.8cm PaK43/l(Sf) auf Pz Kpfw III/IV 494


        http://www.feldgrau.com/stats.html

        http://www.feldgrau.com/afvstats.html

        http://www.feldgrau.com/weaprod.html


        http://www.feldgrau.com/

        http://www.feldgrau.com/main1.php?ID=2

        http://www.achtungpanzer.com/

        http://www.achtungpanzer.com/

        Tilastoja:

        http://www.achtungpanzer.com/panzer-statistics.htm



        Panzerkampfwagen IV

        Sd. Kfz. 161 - Ausf. A-F (1937-1942)
        Sd. Kfz. 161/1 - Ausf. F2/G (1942-1943)
        Sd. Kfz. 161/2 - Ausf. G-J (1943-1945)

        http://www.achtungpanzer.com/panzerkampfwagen-iv.htm

        http://www.achtungpanzer.com/jagdpanzer-iv-sd-kfz-162-75mm-l48-1944.htm


        http://www.achtungpanzer.com/panzer-profiles-1917-1945



        Models Ausf A to E were produced exclusively by Krupp, while all the later models with exceptions of Ausf J produced by Nibelungenwerke, were produced by Krupp, Nibelungenwerke and Vomag.From October of 1937 to May of 1945, approximately 8600 Panzerkampfwagen IV tanks (armed with long and short barrel guns) were produced (10 different variants). Panzerkampfwagen IV became the main tank of the German Panzertruppen in World War II and fought on every front. It was regarded with high respect by its crews and the enemies.


      • OsulanKioski

        Vastahyökkäystä ei voi tehdä muutamalla tankilla. Jos muutama tiikeri vaurioitui kun puolustivat jotain aluetta niin vastahyökkäystä ei voitu suorittaa..


    • Kertonut Speerille

      Turha enää neuvoa.

    • Historian harrastaja

      ...suhteen oli kirjavuus, eli tuotettiin älytöntä määrää keskenään epäyhteensopivia osia käyttäviä malleja. Käytännössä varsinkin alustojen tuotantoa olisi pitänyt rajata vain pariin vaihtoehtoon.

    • Riisseliä tankkiin

      >>>Panzer IV oli tankki joka kelpasi hyvin etulinjaan jopa vuonna 1945 ja pärjäsi hyvin mille tahansa liittoutuneiden tankille.

    • munauksia

      oli alkaa valmistaa rynnäkkötykkejä. Panzer IV oli paljon tehokkaampi tankin tuhooja ja jos eivät olisi tehneet r-tykkejä vaan siitäkin raudasta olisi tehty Panzer IV:a niin ne olisivat kyenneet tuhoomaan kaiken N-liiton uusien tankkien tuotannon. Puna-armeijan tankkiluku ei olisi välttämättä kasvanut ja sota olisi voinut päättyä toisin.

      • Putki Suorassa

        Miksi sitten näitä kaikkia tehtiin, melkeinpä kaikkia malleja, ihan sodan loppuun saakka? Sinä se jaksat höpöttää joutavia.

        http://www.achtungpanzer.com/panzer-statistics.htm

        138/2 Jagdpanzer 38(t) Hetzer 1944-1945 2584
        142/167 Stug III/IV 1940-1945 10548
        173 Panzerjager V Jagdpanther 1944-1945 425
        184 Panzerjager Ferdinand/Elephant 1943 90
        186 Jagdpanzer VI Jagdtiger 1944-1945 85

        Mitähän näilläkin tehtiin?

        http://www.achtungpanzer.com/jagdpanzer-iv-sd-kfz-162-75mm-l48-1944.htm

        Tämä lista ei ole läheskään täydellinen:

        http://www.feldgrau.com/afvstats.html

        Tuolta löydät Marder -vaunut ja monta muutakin mielestäsi "vikatikkiä"...

        http://www.achtungpanzer.com/panzer-profiles-1917-1945


      • suurin munauksesi

        Hyvin sä vedät =D

        Liittoutuneiden pommitukset aiheuttivat tuntuvia menetyksiä Saksan kuulalaakeriteollisuudelle (mm. iskut Schweinfurtiin). Tästä johtuen sakujen oli osaltaan pakko lisätä rynnäkkötykkien tuotantoa, koska osia ei ollut saatavilla tarpeeksi kunnon tankkien tekemiseen (pyörivät tornit vaativat laakereita). Saksalla oli siis vaihtoehtona rakentaa paljon rynnäkkötykkejä tai vähän panssarivaunuja. Rakensivat sitten rynnäkkötykkejä joita käyttivätkin ihan menestyksellä; kyseessä oli yksi sakujen parhaita ratkaisuja tuotannollisesti, vaikka kyseessä olikin lähinnä olosuhteiden pakko.

        Ilman stugeja Saksan ps-joukot olisivat olleet vieläkin vähälukuisempia, kuin mitä ne olivat oikeasti.


      • erään
        Putki Suorassa kirjoitti:

        Miksi sitten näitä kaikkia tehtiin, melkeinpä kaikkia malleja, ihan sodan loppuun saakka? Sinä se jaksat höpöttää joutavia.

        http://www.achtungpanzer.com/panzer-statistics.htm

        138/2 Jagdpanzer 38(t) Hetzer 1944-1945 2584
        142/167 Stug III/IV 1940-1945 10548
        173 Panzerjager V Jagdpanther 1944-1945 425
        184 Panzerjager Ferdinand/Elephant 1943 90
        186 Jagdpanzer VI Jagdtiger 1944-1945 85

        Mitähän näilläkin tehtiin?

        http://www.achtungpanzer.com/jagdpanzer-iv-sd-kfz-162-75mm-l48-1944.htm

        Tämä lista ei ole läheskään täydellinen:

        http://www.feldgrau.com/afvstats.html

        Tuolta löydät Marder -vaunut ja monta muutakin mielestäsi "vikatikkiä"...

        http://www.achtungpanzer.com/panzer-profiles-1917-1945

        ....Tuolta löydät Marder -vaunut ja monta muutakin mielestäsi "vikatikkiä"... .......

        suomalaisen sotilasasiantuntijan tekstiä. En muista enää kenenkä, mutta saattoi olla hieman sinua asiantuntevampi kuitenkin. Että älä luule olevasi Suomen ainoa panssariasiantuntija, on niitä muitakin. Perustui selviin saksalaisten omiin tilastoihin paljonko tuhosi keskimäärin venäläistankkeja yksi Panzer IV ja montako tuhosi keskimäärin yksi rynnäkkötykki.

        Jos sinulla on paremmat tilastot kuin mitä Saksan sodanjohdolla oli niin sitten sinä olet se paras asianatuntija ja uskon sinua.


      • Ruotsista,
        suurin munauksesi kirjoitti:

        Hyvin sä vedät =D

        Liittoutuneiden pommitukset aiheuttivat tuntuvia menetyksiä Saksan kuulalaakeriteollisuudelle (mm. iskut Schweinfurtiin). Tästä johtuen sakujen oli osaltaan pakko lisätä rynnäkkötykkien tuotantoa, koska osia ei ollut saatavilla tarpeeksi kunnon tankkien tekemiseen (pyörivät tornit vaativat laakereita). Saksalla oli siis vaihtoehtona rakentaa paljon rynnäkkötykkejä tai vähän panssarivaunuja. Rakensivat sitten rynnäkkötykkejä joita käyttivätkin ihan menestyksellä; kyseessä oli yksi sakujen parhaita ratkaisuja tuotannollisesti, vaikka kyseessä olikin lähinnä olosuhteiden pakko.

        Ilman stugeja Saksan ps-joukot olisivat olleet vieläkin vähälukuisempia, kuin mitä ne olivat oikeasti.

        ja Sveitsistä niin paljon kuin tarvitsivat. Ei rajoittanut tuotantoa. Muutenkin pommitusten haitta oli lyhytaikainen.


      • Historian harrastaja
        Ruotsista, kirjoitti:

        ja Sveitsistä niin paljon kuin tarvitsivat. Ei rajoittanut tuotantoa. Muutenkin pommitusten haitta oli lyhytaikainen.

        ...kuulalaakerien maksussa. Heikäläiset livauttivat aitojen kultaharkkojen joukkoon aika määrän valeharkkoja. Kumma etteivät jääneet sodan aikana kiinni. Olen itse pitänyt käsissäni yhtä tälläista valeharkkoa. Aidot nasseleimat ja numerointi, ja näyttää kullalta. Mutta happotestiä ei läpäissyt, harkossa oli jäljet syövytyskokeesta.


      • Ne kuulalaakerit
        suurin munauksesi kirjoitti:

        Hyvin sä vedät =D

        Liittoutuneiden pommitukset aiheuttivat tuntuvia menetyksiä Saksan kuulalaakeriteollisuudelle (mm. iskut Schweinfurtiin). Tästä johtuen sakujen oli osaltaan pakko lisätä rynnäkkötykkien tuotantoa, koska osia ei ollut saatavilla tarpeeksi kunnon tankkien tekemiseen (pyörivät tornit vaativat laakereita). Saksalla oli siis vaihtoehtona rakentaa paljon rynnäkkötykkejä tai vähän panssarivaunuja. Rakensivat sitten rynnäkkötykkejä joita käyttivätkin ihan menestyksellä; kyseessä oli yksi sakujen parhaita ratkaisuja tuotannollisesti, vaikka kyseessä olikin lähinnä olosuhteiden pakko.

        Ilman stugeja Saksan ps-joukot olisivat olleet vieläkin vähälukuisempia, kuin mitä ne olivat oikeasti.

        >osia ei ollut saatavilla tarpeeksi kunnon tankkien tekemiseen (pyörivät tornit vaativat laakereita)<

        Kerro montako kuulalaakeria enemmän menee pyötivätorniseen panssariin?

        >>Liittoutuneiden pommitukset aiheuttivat tuntuvia menetyksiä Saksan kuulalaakeriteollisuudelle


      • Juttusi!
        Historian harrastaja kirjoitti:

        ...kuulalaakerien maksussa. Heikäläiset livauttivat aitojen kultaharkkojen joukkoon aika määrän valeharkkoja. Kumma etteivät jääneet sodan aikana kiinni. Olen itse pitänyt käsissäni yhtä tälläista valeharkkoa. Aidot nasseleimat ja numerointi, ja näyttää kullalta. Mutta happotestiä ei läpäissyt, harkossa oli jäljet syövytyskokeesta.

        Painosta kullan erottaa eikä se ole vaikeaakaan. Upotetaan vesiastiaan ja katsotaan tilavuus ja sitten vaakalle. Mikään muu aine ei ole 19,3kg/l. Siinä se, ei ruotsalaiset olisi niin tumppuja olleet. Ja jos kokenut kullan käsittelijä painoeron käsissäänkin tuntee.

        Älä usko ihan kaikkea vaikka käsissäsi pitäisitkin.


      • Historian harrastaja
        Juttusi! kirjoitti:

        Painosta kullan erottaa eikä se ole vaikeaakaan. Upotetaan vesiastiaan ja katsotaan tilavuus ja sitten vaakalle. Mikään muu aine ei ole 19,3kg/l. Siinä se, ei ruotsalaiset olisi niin tumppuja olleet. Ja jos kokenut kullan käsittelijä painoeron käsissäänkin tuntee.

        Älä usko ihan kaikkea vaikka käsissäsi pitäisitkin.

        ...ominaispaino ei ole sama. Tosin satuin lukemaan että kultaharkkojakin voi väärentää. Temppu on käyttää wolframia seostettuna esim. osmiumilla harkon ytimenä ja päällystää harkko oikealla kullalla, ominaispaino saadaan oikealla seossuhteella hyvin lähelle aitoa ja harkko on silti paljon halvempi kuin oikea kultaharkko.

        Yhtäkaikki voi olla että ko. juttu on urbaanilegendaa ja joku on väärentänyt kyseisiä harkkoja huvikseen, mutta miksi?

        Todennäköisempi selitys on se että Saksa ujutti kultaerän joukkoon vähän huonompaa kamaa. Ko. harkko oli joka tapauksesa peräisin omistajansa mukaan Ruotsista ja siihen oli porattu pieni reikä jota oli sitten syövytetty hapolla. Omistajan mukaan näitä testattiin ko. tavalla. Harkossa oli muistaakseni saksalaiset leimat, eli kotka hakaristillä, pitoisuus, paino ja mahdollisesti sarjanumero. Tähän hätään en muista ulkonköä enää tarkkaan, koska näin ko. harkon yli kymmenen vuotta sitten.


    • Peltivene

      Saksalaiset älysivät liian myöhään yksinkertaistaa panssarivaunujensa rakennetta. Saksalaisia sanotaan välkyiksi mutta monia itsestään selviä asioita sössivät ja kunnolla. Eikö siellä kukaan tosiaan sanonut että "Tehdään sotakoneista yksinkertaisempia ja vain muutamaa mallia niin huoltokin pelaa"...

      http://en.wikipedia.org/wiki/Panzer_IV#Ausf._G_to_Ausf._J
      "The Ausf. J was the final production model, and was greatly simplified compared to earlier variants to speed construction"

      Mikähän lienee kun naisetkin pitivät kotona ja käyttivät sitten orjia tekemään sotakoneita? Muissa valtioissahan laatu oli hyvää vaikka massalla tuotettiinkin (neukkula poislukien) koska tekijät eivät olleet orjia vaan kansalaisia.

    • Historian harrastaja

      ...kun törmäsin väitteisiin joiden mukaan Pantteri oli lähestulkoon samanhintainen valmistaa kuin PzIV, se oli vain muutaman tuhatta silloista Saksan markkaa kalliimpi.

      • Peltivene

        Miten tuollainen voisi pitää paikkaansa? Vielä monimutkaisempi (esim telpyörästö) ja isompi muutenkin.


      • PzKw

        "Pantteri oli lähestulkoon samanhintainen valmistaa kuin PzIV"

        Ei tuotantomäärät ollut rahasta kiinni. Saksa painoi tarvittaessa lisää rahaa, kuten kävi esim. Suomessa.

        Tuotantomäärät oli enemmänkin kiinni tuotantolaitoksista ja raaka-aineista. Siksi aikaisempien mallien valmistusta jouduttiin lopettamaankin.

        Panssarin tekeminen vaati paljon työstö- ja porakonekapasiteettia. Yhteen vaunurunkoon jouduttiin poraamaan ja kierteistämään satoja reikiä mittatarkasti ja se ei ole simppeli juttu. Etenkin jos kyseessä on hyvälaatuinen panssariteräs. No sakemanneilla se teräksen laatu oli jo mitä sattuu 1944 loppupuolella...


      • Historian harrastaja
        Peltivene kirjoitti:

        Miten tuollainen voisi pitää paikkaansa? Vielä monimutkaisempi (esim telpyörästö) ja isompi muutenkin.

        ...Wikipedia artikkelissa ko. juttu mainitaan, ilmeisesti sille on jonkinlaiset lähteet.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Panther_tank

        "Cost

        One source has cited the cost of a Panther tank as 117,100 Reichmarks (RM). This compared with 82,500 RM for the StuG III, 96,163 RM for the Panzer III, 103,462 RM for the Panzer IV, and 250,800 RM for the Tiger I. These cost figures did not include the cost of the armament and radio.[12][13] In terms of Reichmarks per ton, therefore, the Panther tank was one of the most cost-effective of the German AFV's of World War II.[14] However, these cost figures should be understood in the context of the time period in which the various AFVs were first designed, as the Germans increasingly strove for designs and production methods that would allow for higher production rates, and thus steadily reduced the cost of their AFVs. For example, another source has cited the total cost of the early production Tiger I in 1942–1943 to be as high as 800,000 RM.[15] The process of streamlining the production of German AFVs first began after Albert Speer became Reichminister in early 1943 and steadily accelerated through 1944; production of the Panther tank thus coincided with this period of increased manufacturing efficiency. German AFV manufacturers at the start of World War II utilized only heavily labor-intensive and costly manufacturing methods unsuitable for the needs of mass production; even with streamlined production methods, Germany never approached the efficiency of Allied manufacturing during World War II.[16]"


      • Historian harrastaja
        PzKw kirjoitti:

        "Pantteri oli lähestulkoon samanhintainen valmistaa kuin PzIV"

        Ei tuotantomäärät ollut rahasta kiinni. Saksa painoi tarvittaessa lisää rahaa, kuten kävi esim. Suomessa.

        Tuotantomäärät oli enemmänkin kiinni tuotantolaitoksista ja raaka-aineista. Siksi aikaisempien mallien valmistusta jouduttiin lopettamaankin.

        Panssarin tekeminen vaati paljon työstö- ja porakonekapasiteettia. Yhteen vaunurunkoon jouduttiin poraamaan ja kierteistämään satoja reikiä mittatarkasti ja se ei ole simppeli juttu. Etenkin jos kyseessä on hyvälaatuinen panssariteräs. No sakemanneilla se teräksen laatu oli jo mitä sattuu 1944 loppupuolella...

        ...käytetään jotain referenssivaluuttaa, esim. hinta sen ja sen vuoden rahassa. Ja valtakunnamarkka oli osin jalometallipohjainen valuutta jota siis ei helposti voi mielinmäärin painaa.

        Rahallinen arvo lienee tuossakin tapauksessa lähinnä laskennallinen juttu, eli materiaalien hinta, valmistamiseen menevän työn määrä ja sen hinta jne...


      • totta-väliin
        PzKw kirjoitti:

        "Pantteri oli lähestulkoon samanhintainen valmistaa kuin PzIV"

        Ei tuotantomäärät ollut rahasta kiinni. Saksa painoi tarvittaessa lisää rahaa, kuten kävi esim. Suomessa.

        Tuotantomäärät oli enemmänkin kiinni tuotantolaitoksista ja raaka-aineista. Siksi aikaisempien mallien valmistusta jouduttiin lopettamaankin.

        Panssarin tekeminen vaati paljon työstö- ja porakonekapasiteettia. Yhteen vaunurunkoon jouduttiin poraamaan ja kierteistämään satoja reikiä mittatarkasti ja se ei ole simppeli juttu. Etenkin jos kyseessä on hyvälaatuinen panssariteräs. No sakemanneilla se teräksen laatu oli jo mitä sattuu 1944 loppupuolella...

        "No sakemanneilla se teräksen laatu oli jo mitä sattuu 1944 loppupuolella... "

        Tuossa eräs myytti. Saksalainen panssariteräs oli hyvälaatuista aivan sodan viime kuukausiin saakka. Esimerkiksi nikkeliä oli vuoden 1944 lokakuussa kahden vuoden tarpeisiin varastossa. Liitoutuneiden kokeet joissa panttereiden ja tiikereiden hitsaussaumat ovat auenneet on tehty siten että vaunua on ammuttu useita kertoja aivan läheltä yli 85-122 mm. Panssarivaunukanuunalla.


      • totta-väliin
        Historian harrastaja kirjoitti:

        ...käytetään jotain referenssivaluuttaa, esim. hinta sen ja sen vuoden rahassa. Ja valtakunnamarkka oli osin jalometallipohjainen valuutta jota siis ei helposti voi mielinmäärin painaa.

        Rahallinen arvo lienee tuossakin tapauksessa lähinnä laskennallinen juttu, eli materiaalien hinta, valmistamiseen menevän työn määrä ja sen hinta jne...

        "Rahallinen arvo lienee tuossakin tapauksessa lähinnä laskennallinen juttu, eli materiaalien hinta, valmistamiseen menevän työn määrä ja sen hinta jne... "

        Laskennallinen juttu, joo. Tuolla kuvatataan sitä miten paljon esim. Pzkw IV materia maksaa tai miten paljon siihen käytetään työtunteja. Pzkw IV ei ollut mahdottoman paljon halvempi kuin Panther. Kysymys ei siis ollut mistään rahan arvolla peluusta.


    • 4+1

      Panzer IV pärjäsi vielä vuonna 1945 kaikille liittoutuneiden tankeille. Raskaiden panssarivaunujen tuottaminen oli erittäin typerää ja aikaa vievää.

      Kun on vähemmän erillaisia melleja kentällä, niin huolto helpottuu huomattavasti.

    • up up

      up up up

    • VW on sotarikos

      Saksan suurin virhe oli se, ettei Adolf Hitleriä pistetty syrjään ajoissa, ennen kuin hän alkoi hyökkäillä joka suuntaan, maailman herruus ja 1000-vuotinen valtakunta märissä unissaan. Myös juutalaisten ja muiden natsien halveksimien ihmisten murhaaminen olisi pitänyt jättää toteuttamatta. Sodan menestyksen kannalta oli traagista että Hitler piti johdon omissa käsissään eikä delegoinut kenraaleilleen mitään. Pöljä kun luuli korpraalin olevan ylimpiä upseereja pätevämpi strategi. Työntyminen väellä ja voimalla itärintamalle söi Wermachtin resursseja tehokkaasti. Vaikka Kolmannella valtakunnalla oli käytössään amerikkalaisen Robert Coddardin keksintö rakettimootori josta Werner Von Braun kehitti V1- ja V2-ohjuksia ja englantilaisen Sir Frank Whittlen keksintö suihkumoottori jota sovellettiin Messerschmit-hävittäjässä, ei heillä ollut viime kädessä mitään mahdollisuuksia voittaa. Ahne valloitussota imi Saksan sotakoneen voimavarat täysin. Lisäksi Amerikalla oli selkeä materiaaliylivoima ja he olivat saaneet sodan viimeisten vuosien aikana valmiiksi atomipommin jota Saksa vasta havitteli arsenaaliinsa.

      • totta-väliin

        V-2 kehitettiin itsenäisesti Robert Coddardin keksinnöstä riippumatta. Vuoteen 1940 mennessä Goddard oli kehittänyt nesteraketin nykyisiä muistuttaviksi, mutta hän ei tiennyt että saksalaiset olivat päätyneet samankaltaiseen tulokseen jo aikaisemmin.
        V-1 taas käytti sysäysputkimoottoria joka kehitettiin Venäjällä 1908.

        Frank Whittlen keksi suihkumoottorin periaatteen, mutta ensimmäinen suihkumoottori käynnistyi Saksassa 1935 ja ensimmäinen lento suihkumoottorilla varustetulla koneella oli 27.8.1939 ( Heinkel He-178).

        Näkisin että Hitlerin kansallissosialismi oli epätoivoinen yritys voittaa kansainvälinen siionismi joka pyrki tuhoamaan kansallisvaltiot ja saattamaan ne ylikansallisen pankkivallan alle ( siionistien johtaman). Tämä tavoite saavutettaisiin tuhoamalla valkoinen ihmisrotu sekoittamalla nämä afrikkalaisten ja lähi-itäläisten kanssa. Kuulostaako tutulta...?
        Holokausti? Se on valetta.

        Lähes kukaan joka haukkuu Hitleriä, ei edes tiedä mitä hän puheissaan käsitteli.
        Hitler muuten oli varsin pätevä sotapäällikkö. Hänen yksityinen kirjastonsa käsitti n. 2000 sotaa ja armeijan johtamista käsittelee teosta jotka kaikki Hitler oli lukenut. Lisäksi taustalla oli neljän vuoden sotakokemus tavallisen rivisotilaan näkökulmasta. Onko tälläisen henkilön pätevyys parempi kuin pari vuotta sotakorkeakoulua käyneen "Broilerin"?
        Se että monet sotatoimet eivät menestyneet sodan lopulla, johtui siitä että Saksan kenraalikunnassa oli paljon henkiloötä jotka sabotoivat Hitlerin käskyjä.


    • Panssaripirssi

      >>Panzer IV oli tankki joka kelpasi hyvin etulinjaan jopa vuonna 1945

      • "PzKw IV panssareita tuotiin Suomeen 15 kpl elokuussa 1944, mutta ne ei tainneet olleet taisteluissa mukana. Lapin sotaan niiden matka tyssäsi heti alkuunsa kun niillä ei voitu ylittää sillattomia jokia. taisivat jäädä Kiiminkiin ja T-34 otettiin tilalle. Lisäksi niitä ei taidettu oikeasti haluta käyttää saksalaisia vastaan."

        Pitää paikkansa eli ne 15 Suomessa ollutta PzKw IV eivät olleet mukana taisteluissa. Ironista kyllä sellainen esitti Edvin Laineen Tuntematon-elokuvassa NL:n Klimiä:-)

        Näin vaunun aikoinaan panssarimuseossa (jossa se on yhä) ja opaskirjan arviossa todetaan, että vaunun 'ajolaite oli heikko'. Mitä lie sitten tarkoittaakaan käytännössä?


      • Me Again
        lipfert kirjoitti:

        "PzKw IV panssareita tuotiin Suomeen 15 kpl elokuussa 1944, mutta ne ei tainneet olleet taisteluissa mukana. Lapin sotaan niiden matka tyssäsi heti alkuunsa kun niillä ei voitu ylittää sillattomia jokia. taisivat jäädä Kiiminkiin ja T-34 otettiin tilalle. Lisäksi niitä ei taidettu oikeasti haluta käyttää saksalaisia vastaan."

        Pitää paikkansa eli ne 15 Suomessa ollutta PzKw IV eivät olleet mukana taisteluissa. Ironista kyllä sellainen esitti Edvin Laineen Tuntematon-elokuvassa NL:n Klimiä:-)

        Näin vaunun aikoinaan panssarimuseossa (jossa se on yhä) ja opaskirjan arviossa todetaan, että vaunun 'ajolaite oli heikko'. Mitä lie sitten tarkoittaakaan käytännössä?

        "Näin vaunun aikoinaan panssarimuseossa (jossa se on yhä) ja opaskirjan arviossa todetaan, että vaunun 'ajolaite oli heikko'. Mitä lie sitten tarkoittaakaan käytännössä?"

        Se voi tarkoittaa saksalaisten vaunujen kansantautia eli heikkoa välityskoneistoa.

        "PzKw III:n ja PzKw IV:n suurin ongelma oli pienet telapyörät ja kapeat telat, jotka Venäjän mudassa eivät toimineet kunnolla."

        Tuohon telaongelmaan P-IV sarjalle muuten kehitettiin levennetyt talviketjut - niistä on varmaan kuviakin netissä.


    • PzKw IV
      • Panssarimuseon

        esitteen ( v. 1999) mukaan Teknisen Varikon tulipalossa tuhoutui muutama vaunu.

        Koulutuskäytössä vaunu osoittautui toimintavarmaksi ja moottori pitkäikäiseksi. Ohjausjärjestelmän kiertopyörästössä oli vikoja, Mutkaisilla teillä vaunu oli vaikeasti ajettava. Se kai oli sitä "ajolaitteen heikkoutta"?


    • hanskiv1

      saksalla oli maailman parhaat panssarit piste

    • Kyllä, kyllä, mutta sakemannit eivät osanneet keskittyä tekemään asiaa kunnolla, sitä lähdettiin tekemään kaikkea koska haluttiin parasta eikä "tarpeeksi hyvää".

      • samaa

        Se on tyypillinen saksalaisten ongelma, joka näkyy yhteiskuntajärjestelmiä luodessakin.


    • Helkatti

      Kuluttiko Pz IV vähemmän kuin Pamther, toiseksi sen tormiin ei olisi helpolla saanut riittävän läpäisykykyistä kanuunaa. Se oli myös liikkuvuudeltaan heikko verrattuna sotkaan.

      • TodellisuudessaNäin

        Panzer IV:n pulmana oli huonosti viistotut panssarit mikä asia oli korjattu Pantterissa. Torniin mahtui mainiosti pitkä ja tehokas 75 mm:n tykki, joka läpäisi vaivatta T-35:n panssarin. Tankkiin tehtiin myös leveämpää itätelaketjua, joka paransi liikkuvuutta mudassa ja lumessa.


    • Anonyymi

      Onko se Upinniemessä seissyt Panzer IV nyt Parolassa?:)! RannJP 1968

    • Anonyymi

      Vain erityisen pätevä asiantuntija pystyy todistamaan,että jo kesällä-41 heikoksi osoittautunut Pz IV olisikin ollut voiton avain.
      Kumma,kun kukaan muu ei ole moista huomannut.
      Rasittaako liika asiantuntemus?
      Avaajalla ei sitä painolastia ole!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe