Ajattelin liittää tämän Susin Synti ketjuun, mutta en ehtinyt ennen sen katoamista. Synti!
Bhagavadgita on hindujen vuosituhantinen pyhä kirja. Siitä ilmestyi viime vuonna uusi käännös, Mari Jyväsjärven sanskriitinkielestä suoraan kääntämä helposti luettava ja ymmärrettävä teos.
Synnistä ei siinä kirjassa puhuta mitään. Ihminen elämässään kilvoittelee toivottuun tai ei toivottuun tai johonkin tulokseen siltä väliltä. Hyvin eläneen ja toimineen ei tarvitse enää palata harjoittelemaan tähän maailmaan.
Taivas on siis palaamista alkuperään joka kuvataan äärettömäksi niin hyvyydessä kuin pahuudessakin. Jumalalla on täysi valta synnyttää tai tuhota.
Hyvään elämään liittyy sisäinen ja ulkonainen tasapaino. Hyvä hindu on joogi. Hän harjoittelee sitkeästi henkistä mietiskelyä ja fyysistä kunnon ylläpitoa joogan avulla.
Joogin ravitsemus on tärkeä osa hänen elämäänsä. Ravinto muistuttaa valinnoiltaan meikäläistä: On hyvää vihannes- ja hedelmäpitoista ravintoa ja roskaruokaa.
Hindu pyrkii tasapainoon so. onnelliseen elämään. Hän pyrkii askeettisuuteen tehden kuitenkin välttämättömän. Enpä ihmettele, että monet länsimaiset ajattelijat ovat hyväksyneet tämän itämaisen filosofian.
Siinä ei ole synnin raatelevaa makua eikä veriuhria.
Lueskelen Bhagavadgitaa
51
2104
Vastaukset
kerkisin jo laittaa katoamisilmoituksen,ennenkö tämän kirjoituksesi luin.
Kiva kun kirjoitit!- sinne vaan
Intian onnelaan, tervemenoa!
- Maalaismies*
Ei ainoastaan vanha kulttuuri, vaan myös uusi nostaa voimakkaasti päätään niin Intiassa kuin Kiinassakin. Intia on kehittänyt maailman halvimman auton - esimerkiksi.
Ei minulla olisi mitään vastaan käydä Intiassa monien mielenkiintoisten asioiden takia. Mutta eihän se, että lukee jonkin maan kirjallisuutta edellytä ko. maahan muuttamista. Minä saisin olla yhtä mittaa muuttamassa, jos lukemisteni perusteella maata muuttaisin. - ullapulla*
Maalaismies* kirjoitti:
Ei ainoastaan vanha kulttuuri, vaan myös uusi nostaa voimakkaasti päätään niin Intiassa kuin Kiinassakin. Intia on kehittänyt maailman halvimman auton - esimerkiksi.
Ei minulla olisi mitään vastaan käydä Intiassa monien mielenkiintoisten asioiden takia. Mutta eihän se, että lukee jonkin maan kirjallisuutta edellytä ko. maahan muuttamista. Minä saisin olla yhtä mittaa muuttamassa, jos lukemisteni perusteella maata muuttaisin.lukian käsityksiä tämän maailman ihmeistä ja ihmisistä.
Uskontoja on aina ollut niinkauan kun taakseppäin ajassa voidaan todistaa,
Kuka sitten on se joka määrää mikä usko on oikea.
Kaikki tulkoon uskossaan onnelliseksi. - capt.cöpenick <
Maalaismies* kirjoitti:
Ei minulla olisi mitään vastaan käydä Intiassa monien mielenkiintoisten asioiden takia. Mutta eihän se, että lukee jonkin maan kirjallisuutta edellytä ko. maahan muuttamista. Minä saisin olla yhtä mittaa muuttamassa, jos lukemisteni perusteella maata muuttaisin.En vaan pysty keskittymään enää lukemiseen. Tilaamani kirja mielenlenkiintoisesta aiheesta...
en siihenkään jaksa keskittyä.
Pitkät lehtiartikkelit leikkaan arkistoon että jos joskus aikaa ja kiinnostusta riittäisi. Nyt ei.
Moni pitäisi tätä jo huolestuttavana. Tietoa, uutisia ja erilaista informaatiota ehkä
tulee vaan liikaa.
Aina 10 työtä rästissä, vaikka joka päivä jotain yritän. Liikkeet ja jaksaminenkin vähenevät... capt.cöpenick < kirjoitti:
En vaan pysty keskittymään enää lukemiseen. Tilaamani kirja mielenlenkiintoisesta aiheesta...
en siihenkään jaksa keskittyä.
Pitkät lehtiartikkelit leikkaan arkistoon että jos joskus aikaa ja kiinnostusta riittäisi. Nyt ei.
Moni pitäisi tätä jo huolestuttavana. Tietoa, uutisia ja erilaista informaatiota ehkä
tulee vaan liikaa.
Aina 10 työtä rästissä, vaikka joka päivä jotain yritän. Liikkeet ja jaksaminenkin vähenevät...luulin ,että luet suurinpirtein yötäpäivää,kun tietämyksesi kaikenkaltaisista asioista on suuri. Itse käyn kirjastossa joka viikko,ja ainakin 1500 sivua tekstiä jää jokainen kerta taakse... Kuuleppas,olen tässä informoinut tuttavien ,sukulaisten,ja ystävien kesken semmoista tyhjäntoimittajien yhdistystä,siihen pääsyyn on kova kriteeri,ei kiireitä,ei täytymisiä,ei mitään paineita mistään aikataulista,katsastetaan vaan aamusella ulos ikkunasta,onko aurinko näkyvissä, vaiko eikö, oletkohan vielä langoilla,vastaa ihmeessä.
ullapulla* kirjoitti:
lukian käsityksiä tämän maailman ihmeistä ja ihmisistä.
Uskontoja on aina ollut niinkauan kun taakseppäin ajassa voidaan todistaa,
Kuka sitten on se joka määrää mikä usko on oikea.
Kaikki tulkoon uskossaan onnelliseksi.puhuit uskonnoista,joskus jonkin kymmenen vuotta sitten istuin Fahlerin luennolla,ja hän sanoi,että ,josko ihminen elää noin 85 vuotiaaksi,ei hänellä vielä ole ollut aikaa edes valita omaa kantaansa näissä asioissa, mihin sinä uskot?
FlikklapsRaumalt kirjoitti:
luulin ,että luet suurinpirtein yötäpäivää,kun tietämyksesi kaikenkaltaisista asioista on suuri. Itse käyn kirjastossa joka viikko,ja ainakin 1500 sivua tekstiä jää jokainen kerta taakse... Kuuleppas,olen tässä informoinut tuttavien ,sukulaisten,ja ystävien kesken semmoista tyhjäntoimittajien yhdistystä,siihen pääsyyn on kova kriteeri,ei kiireitä,ei täytymisiä,ei mitään paineita mistään aikataulista,katsastetaan vaan aamusella ulos ikkunasta,onko aurinko näkyvissä, vaiko eikö, oletkohan vielä langoilla,vastaa ihmeessä.
Lainailin kirjastoista vain tietopuolista kirjallisuutta.
Lienee kuitenkin ero lukemisella ja sen omaksumisella, mieltämisellä.
Meillä laajan aivojen kehityshäiriön omaavilla tyypeillä, autisteilla on oppimisen kykyä.
Vain harvat asiat kiinnostavat.
Nyt vanhana päivä päivältä vaan tylsistyy.FlikklapsRaumalt kirjoitti:
puhuit uskonnoista,joskus jonkin kymmenen vuotta sitten istuin Fahlerin luennolla,ja hän sanoi,että ,josko ihminen elää noin 85 vuotiaaksi,ei hänellä vielä ole ollut aikaa edes valita omaa kantaansa näissä asioissa, mihin sinä uskot?
vastaan suoraan , en ainakaan mihinkään ihmisen keksimään jumalolentoon ,enkä luojaan joka olisi luonut tämänkin maapallon. --Voi olla että minua voi nimitellä Ateistiksi.
Olen ainakin positiivisessa mielessä Realisti.
Ja annan toisten mielipiteille arvoa, kaikki saavat olla mitä ovat ,kunhan anatvat minun olla rauhassa , ei Jehovantodistajia ovelleni ,esm.---capt.cöpenick kirjoitti:
Lainailin kirjastoista vain tietopuolista kirjallisuutta.
Lienee kuitenkin ero lukemisella ja sen omaksumisella, mieltämisellä.
Meillä laajan aivojen kehityshäiriön omaavilla tyypeillä, autisteilla on oppimisen kykyä.
Vain harvat asiat kiinnostavat.
Nyt vanhana päivä päivältä vaan tylsistyy.erään erikoislaatuisen miehen,autistin,joka oli erikoistunut mm.kvanttifysiikkaan.Erittäin mielenkiintoinen ihminen,lämpimästi muistelen ystävyytemme aikoja,sain häneätäkin paljon.
Emmehän tylsisty,äläs nyt,mielenkiintomme kohteet vain vaihtelevat,mihinkäs me enää uutta tietoa tarvitsemme,kylliksi sulattelemista jo niissä vanhoissakin.
Kummaa siis se, ettei siitä, mitä me kaikki koko ajan teemme, ei saa kirjoittaa.
On ollut vain yksi synnitön, Jeesus Kristus, jonka syntymästä on yli 2000 v .
Eiköhän Jeesuksellakin, kun Hän kerran ihmiseksi syntyi, tullut mieleen jotain synnillistä? Isä Jumala kuitenkin heitti roskikseen moiset tiedot kuin Sheriffi huonot viestimme. Miten lienee tuon Jumalan maallisen edustajan, Rooman Paavin laita?
Miten käy tämänkään?- kummallista,
Me elämme synnissä, joka päivä sitä tehden, ajatuksin, sanoin ja teoin.
Mikä siinä meidän jokapäiväisessä elämässä sitten on niin synnillistä?
Jeesus oli synnitön, kuitenkin
Hän rakastui Mariaan ja he rakastivat toisiaan. Tämäkin todistaa, että Jeesus syntyi ihmiseksi maan päälle ja samanlaiset ajatukset ja tunteet oli Hänelläkin.
Miten hän pystyi elämään synnittömänä ja silti ihmisenä maan päällä?
Mutta Hän olikin Jumalan Poika. - vähän uskova
kummallista, kirjoitti:
Me elämme synnissä, joka päivä sitä tehden, ajatuksin, sanoin ja teoin.
Mikä siinä meidän jokapäiväisessä elämässä sitten on niin synnillistä?
Jeesus oli synnitön, kuitenkin
Hän rakastui Mariaan ja he rakastivat toisiaan. Tämäkin todistaa, että Jeesus syntyi ihmiseksi maan päälle ja samanlaiset ajatukset ja tunteet oli Hänelläkin.
Miten hän pystyi elämään synnittömänä ja silti ihmisenä maan päällä?
Mutta Hän olikin Jumalan Poika.kun minun vajavaisten tietojen mukaan Maria rakastui Jooseffiin.
Maria oli Jeesuksen äiti, tottahan hän äitiään rakasti ilman muuta. - hänestä
vähän uskova kirjoitti:
kun minun vajavaisten tietojen mukaan Maria rakastui Jooseffiin.
Maria oli Jeesuksen äiti, tottahan hän äitiään rakasti ilman muuta.on kysymys.
Rakkautta on monenlaista. vähän uskova kirjoitti:
Maria oli Jeesuksen äiti, tottahan hän äitiään rakasti ilman muuta.Kyseessä on Maria Magdaleena, tuo alempiarvoisena pidetty nainen, jonka vain Jeesus hyväksyi, paransi ja otti opetuslapsekseen.
Mariaa on pidetty Jeesuksen rakastajattarena, jopa prostutioituna. Maria M. on varmaan Raamatun tunnetuin nainen.- pilvi*
kaikkine fyysisine ominaisuuksineen aivan normaaleja.
Mutta valittuaan tien jota lähtevät seuraamaan kilvoittelemalla,tuo energia niin sanotusti sublimoituu.Intian filosofiassa mainitaan tuon energian nimeksi Kundaliini energia,jos oikein muistan. - siellähän
pilvi* kirjoitti:
kaikkine fyysisine ominaisuuksineen aivan normaaleja.
Mutta valittuaan tien jota lähtevät seuraamaan kilvoittelemalla,tuo energia niin sanotusti sublimoituu.Intian filosofiassa mainitaan tuon energian nimeksi Kundaliini energia,jos oikein muistan.lehmä on ylempi olio kuin ihminen. Ja lehmänpaskan siksontiaiset pyhiä myös. vai kuntaliini, ettei ois kokaiini.
- liian pienet
siellähän kirjoitti:
lehmä on ylempi olio kuin ihminen. Ja lehmänpaskan siksontiaiset pyhiä myös. vai kuntaliini, ettei ois kokaiini.
aivot,et osaa keskustella.
- ja oletko
liian pienet kirjoitti:
aivot,et osaa keskustella.
lukenut yhtään kirjaakaan?
- lisätietoja,
vähän uskova kirjoitti:
Maria oli Jeesuksen äiti, tottahan hän äitiään rakasti ilman muuta.niin googlettamalla Magdalan Maria, saa paljon lisätietoa Mariasta ja hänen suhteestaan Jeesukseen.
mutta jonkinlaiseen tasapainoon sentään itsensä kanssa.
Kummallista,minullakin on ollut samanlainen kyvyttömyys keskittyä kirjojen lukemiseen kuin Cöpenickillä.Aikoinaan melkein "kaiken" lukeneena,onko tullut sellainen stoppi,kun tietoa ta tapahtumia tulvii joka suunnasta,ettei jaksa,välitä enää omaksua uutta.
No kaiken himolukemisen jälkeen asiat muhivat vuosikymmeniäkin päässä ja sieltä sittentarvittaessa itselle sopivina annoksina ilmaantuvat,itselle sopiviksi omaksittuina.
Mutta kun on todennut,että monia muitakin ennen mielihyvää tuottaneita asioita on jäänyt pois,pyörälläajo,pitemmät kävelyt,sienestys,marjastus.
Kelatessaan elämäänsä taaksepäin ymmärtää,ettei kaihoa kokemiaan,tekemiään asioita,ihanaa että on kokenut ja kerinnyt ja ymmärtänyt.
"Vain elämää,ei sen enmpää",luovuttamaan oppiminen on myös yksi elämän taitolaji.Aina tulee jotain tilalle,sillä hetkellä tärkeämpääkin ehkä.Jotain,mitä ei ole ennättänyt kokea.
Vaihtelevaa on elämä ollut,mutta nyt on tällaisen levottoman,energisen sielun aika luottaa intuitionsa johdatukseen,tehdä sitä,mikä tuntuu hyvältä ja itselle oikealta.
Muistattehan paljon lukeneet,millaista mielenkuohua,sielun myllerryksiä saivat aikaan nuoruudessa vaikkapa Kafkan,Hessen,Lorcan teokset....äkkiseltään vaan putkahtivat mieleen.
Kaikella on aikansa ja tarkoituksensa.- Maalaismies*
Voi olla ettei näitä asioita kannata tuoda palstakeskusteluun. Esim. synnistä käsitteenä on mahdotonta keskustella, jos ei tunne Raamattua puhumattakaan muista uskonnoista.
Minua nämä asiat kiinnostavat vaikka kuulunkiin epäileviin Tuomaisiin. Bhagavadgitasta käy selville, että jo paljon ennen Jeesusta Jumala oli tullut ihmisen muodossa maailmaan. Kristinusko on paljon velkaa näille vanhemmille uskonnoille.
Tämä hindujen ajattelu ei ole taikauskoista lajia ensinkään. Ihminen kilvoittelee itse ollen itse vastuussa tekemisistään ja olemisestaan. Systeemi vaikuttaa hyvältä soveltuen varmasti laman runtelemaan hektiseen länteen.
Mutta puhutaan muusta, vaikkapa illan jääkiekkomatsista. Kannatan entisenä oululaisena Kärppiä. - ylenkatse
Maalaismies* kirjoitti:
Voi olla ettei näitä asioita kannata tuoda palstakeskusteluun. Esim. synnistä käsitteenä on mahdotonta keskustella, jos ei tunne Raamattua puhumattakaan muista uskonnoista.
Minua nämä asiat kiinnostavat vaikka kuulunkiin epäileviin Tuomaisiin. Bhagavadgitasta käy selville, että jo paljon ennen Jeesusta Jumala oli tullut ihmisen muodossa maailmaan. Kristinusko on paljon velkaa näille vanhemmille uskonnoille.
Tämä hindujen ajattelu ei ole taikauskoista lajia ensinkään. Ihminen kilvoittelee itse ollen itse vastuussa tekemisistään ja olemisestaan. Systeemi vaikuttaa hyvältä soveltuen varmasti laman runtelemaan hektiseen länteen.
Mutta puhutaan muusta, vaikkapa illan jääkiekkomatsista. Kannatan entisenä oululaisena Kärppiä.tavallisia palstan kirjoittajia kohtaan taas osoitetuksi.
Mekää erikoispalstoille niin saatte vastusta . - oikeassa.
Maalaismies* kirjoitti:
Mutta puhutaan muusta, vaikkapa illan jääkiekkomatsista. Kannatan entisenä oululaisena Kärppiä.Minäkin tuonne pienen kommenttine annoin Jeesuksesta ja Mariasta ja vähän synnistäkin.
Täytyisi olla kirkonmies tai -nainen, jos näitä asioita ymmärtäisi, tai ainakin Raamattua paljon lukenut.
Muut uskonnot ovat minulle melkein hebreaa.
Niin, ja formula viikonloppukin on. Button se vain ajoi paalupaikalle jälleen. - susm.
Maalaismies* kirjoitti:
Mutta puhutaan muusta, vaikkapa illan jääkiekkomatsista. Kannatan entisenä oululaisena Kärppiä.sen verran vaan vielä sanon,että buddhalaisuudessa on paljon ihan tavallisen elämän aatoksia,sehän ei olekaan uskonto.
No olkoot uskonnot ja ismit pohtimatta.
No,formuloita en kyllä iteksein katso,sillon tällön vieläkin mp-ajoja,siellä Valentino Rossi suosikkini,aikamoinen huimapää oli ainakin ennen. - Paremman puutteessa
oikeassa. kirjoitti:
Minäkin tuonne pienen kommenttine annoin Jeesuksesta ja Mariasta ja vähän synnistäkin.
Täytyisi olla kirkonmies tai -nainen, jos näitä asioita ymmärtäisi, tai ainakin Raamattua paljon lukenut.
Niin, ja formula viikonloppukin on. Button se vain ajoi paalupaikalle jälleen.Näitä lukiessa ei paljon tarvitse ihmetellä mitä arvoisa aloittaja keskustelijoineen tietää kristinuskosta.
Älkää vaan menkö asianomaiselle palstalle häpäisette kaikki ikäisemme.
Lueteltu hienoja kirjailijoita yksi on joukosta poissa,,Hannu Salamaa ei mainittu?
Jatkakaa märehtimistä - esittäisin
oikeassa. kirjoitti:
Minäkin tuonne pienen kommenttine annoin Jeesuksesta ja Mariasta ja vähän synnistäkin.
Niin, ja formula viikonloppukin on. Button se vain ajoi paalupaikalle jälleen.lihavan, huonokuntoisen sohvaperunan -
(ei vammaisen, vaan sellaisen, joka itse pystyisi liikkumaan)
- kiihkoilemassa
maratonjuoksijoiden saapuessa maaliin. - maksukanavat
esittäisin kirjoitti:
lihavan, huonokuntoisen sohvaperunan -
(ei vammaisen, vaan sellaisen, joka itse pystyisi liikkumaan)
- kiihkoilemassa
maratonjuoksijoiden saapuessa maaliin.ettei mitään tarvitse ajatella. Kiihkoilevat jopa formuloista.
- ullapulla*
susm. kirjoitti:
sen verran vaan vielä sanon,että buddhalaisuudessa on paljon ihan tavallisen elämän aatoksia,sehän ei olekaan uskonto.
No olkoot uskonnot ja ismit pohtimatta.
No,formuloita en kyllä iteksein katso,sillon tällön vieläkin mp-ajoja,siellä Valentino Rossi suosikkini,aikamoinen huimapää oli ainakin ennen.tarkoitan näitä uskonasioita. Kun on tarpeeksi asiaa pohdittu ,tulee kiihkouskovaiset väliin söhläämään selvää keskustelua.
On mukavaa, kun on mukana ihmisiä jotka ovat kiinnostuneita uskonnoista,koska siinä voi sittenkin piillä kokoava voima,jos se saa ihmiset uskomaan, että ihmisen on tarkoitus säilyttää eikä hävittää.
Siihen ei pysty politiikot,koska valtaa halutaan ja himoitaan.
Valta vie ihmisyyden huonolta hallitsialta.
Mikä on sitten se kokoava voima, että ilman oman
edun tavoittelua saisi vallassa olevan ajavan kansansa parasta.
No, sitten tuleekin ne uskonsodat ,siinä meillä onkin sitten uusi pulma ,ei se usko ollutkaan minua varten... paras olla ateisti. - nehän ovat
ullapulla* kirjoitti:
tarkoitan näitä uskonasioita. Kun on tarpeeksi asiaa pohdittu ,tulee kiihkouskovaiset väliin söhläämään selvää keskustelua.
On mukavaa, kun on mukana ihmisiä jotka ovat kiinnostuneita uskonnoista,koska siinä voi sittenkin piillä kokoava voima,jos se saa ihmiset uskomaan, että ihmisen on tarkoitus säilyttää eikä hävittää.
Siihen ei pysty politiikot,koska valtaa halutaan ja himoitaan.
Valta vie ihmisyyden huonolta hallitsialta.
Mikä on sitten se kokoava voima, että ilman oman
edun tavoittelua saisi vallassa olevan ajavan kansansa parasta.
No, sitten tuleekin ne uskonsodat ,siinä meillä onkin sitten uusi pulma ,ei se usko ollutkaan minua varten... paras olla ateisti.kaksi ihan eri asiaa.Ei voi odottaa,että maallinen valta ja taivaallinen ,tai sisäinen olisi yhtä! Taivasten valtakunta on meidän sisällämme! Mikä voi olla sen ihanampaa!
- Maalaismies*
ylenkatse kirjoitti:
tavallisia palstan kirjoittajia kohtaan taas osoitetuksi.
Mekää erikoispalstoille niin saatte vastusta .Minähän olen tavallinen palstakirjoittaja, joka vuosikaudet on hyvässä hengessä keskustellut mitä erilaisimpien ihmisten kanssa palstalla. Jos jokin aihe ei vedä, niin eikö ole parasta todeta ettei sellaista kannata tarjota.
- Hintriika*
nehän ovat kirjoitti:
kaksi ihan eri asiaa.Ei voi odottaa,että maallinen valta ja taivaallinen ,tai sisäinen olisi yhtä! Taivasten valtakunta on meidän sisällämme! Mikä voi olla sen ihanampaa!
Minun sisälläni ainakin on maallinen valtakunta ja maailma (= maa ilma). Uskon siihen alkuhiukkaseen - mikä mikrobi se nyt olikin - josta maailmakaikkeuden kehitys lähti liikkeelle.
Tietenkin sitä voisi kutsua vaikka jumalaksi, mutta sille ei tarvitse rakentaa temppeleitä. Sitä voi palvella suojelemalla ympäristöä ja luontoa, josta ihminen on vain pieni osa.
Silti en halua loukata kenenkään uskonnollista vakaumusta. Toivon samaa suvaitsevuutta itseäni kohtaan. Hintriika* kirjoitti:
Minun sisälläni ainakin on maallinen valtakunta ja maailma (= maa ilma). Uskon siihen alkuhiukkaseen - mikä mikrobi se nyt olikin - josta maailmakaikkeuden kehitys lähti liikkeelle.
Tietenkin sitä voisi kutsua vaikka jumalaksi, mutta sille ei tarvitse rakentaa temppeleitä. Sitä voi palvella suojelemalla ympäristöä ja luontoa, josta ihminen on vain pieni osa.
Silti en halua loukata kenenkään uskonnollista vakaumusta. Toivon samaa suvaitsevuutta itseäni kohtaan.Jokainen valitsee oman tiensä jota kulkee, se siitä.
On mielenkiintoista lukea, saada tietoa eri kulttuureista ja monista muista asioista, sillä ne avartavat näkemyksiämme. Joskus huomaa tulleensa ulos koinmyrkkyjen ympäröimästä maailman katsomuksesta. Se jos mikä pitää ajan tasalla, ei hautaudu näkemään Telluksella ollutta, vaikuttanutta ja vaikuttavaa elämää sammakko perspektiivistä.- Maalaismies*
reetta5 kirjoitti:
Jokainen valitsee oman tiensä jota kulkee, se siitä.
On mielenkiintoista lukea, saada tietoa eri kulttuureista ja monista muista asioista, sillä ne avartavat näkemyksiämme. Joskus huomaa tulleensa ulos koinmyrkkyjen ympäröimästä maailman katsomuksesta. Se jos mikä pitää ajan tasalla, ei hautaudu näkemään Telluksella ollutta, vaikuttanutta ja vaikuttavaa elämää sammakko perspektiivistä.Sanot, että "Jokainen valitsee oman tiensä jota kulkee, se siitä". Hintriika puolestaan tuumaa Jumalastaan että "Sitä voi palvella suojelemalla ympäristöä ja luontoa, josta ihminen on vain pieni osa."
Jäin mietiskelemään noita selkeitä ja ymmärrettäviä mielipiteitä. Tuohon varmuuteen pystyvät vain pitkän tien kulkijat. Epävarmuus lienee yleisin ajatusmalli tällä hetkellä niin vanhoilla kuin nuorillakin.
Aikuisikään astuvalla nuorisolla on suuri epävarmuus tulevaisuudestaan, mekään vanhat emme tiedä mitä huominen tuo tullessaan. Ikärasismin kohteeksi joutuminen painaa monien mieltä. Kuinka selvitä elämässä voimien vähentyessä?
Mitä on tiedettävä osatakseen valita oman tiensä tai kuinka voi enää millään tavalla vaikuttaa luonnon säilymiseen? Asiat, jotka meidän vanhemmistamme olivat itsestään selviä, eivät tänään tunnu pätevän.
Mitä enemmän yritän tutkia asioita, sitä epävarmemmaksi tunnen mieleni. Vaikka tietoa tulee silmät korvat täyteen, joudun päivä päivältä olemaan varmempi vain siitä etten tiedä. - pilvi*
Maalaismies* kirjoitti:
Sanot, että "Jokainen valitsee oman tiensä jota kulkee, se siitä". Hintriika puolestaan tuumaa Jumalastaan että "Sitä voi palvella suojelemalla ympäristöä ja luontoa, josta ihminen on vain pieni osa."
Jäin mietiskelemään noita selkeitä ja ymmärrettäviä mielipiteitä. Tuohon varmuuteen pystyvät vain pitkän tien kulkijat. Epävarmuus lienee yleisin ajatusmalli tällä hetkellä niin vanhoilla kuin nuorillakin.
Aikuisikään astuvalla nuorisolla on suuri epävarmuus tulevaisuudestaan, mekään vanhat emme tiedä mitä huominen tuo tullessaan. Ikärasismin kohteeksi joutuminen painaa monien mieltä. Kuinka selvitä elämässä voimien vähentyessä?
Mitä on tiedettävä osatakseen valita oman tiensä tai kuinka voi enää millään tavalla vaikuttaa luonnon säilymiseen? Asiat, jotka meidän vanhemmistamme olivat itsestään selviä, eivät tänään tunnu pätevän.
Mitä enemmän yritän tutkia asioita, sitä epävarmemmaksi tunnen mieleni. Vaikka tietoa tulee silmät korvat täyteen, joudun päivä päivältä olemaan varmempi vain siitä etten tiedä.ollut kautta aikojen......
Oli kiehtovaa ja kaunista lukea Carl Gustav Jungin kirja/ Job saa vastauksen/ Tuo ihmismielen ,ja ihmiselämän tutkijankin oma etsintä, sai sen aikaan.
Otsikkosi sai laulamaan :) Itselläni ei tällä kertaa ole tiedonjanoa,pelkkää onnellista maanläheisyyttä vaan. - on kertomus
pilvi* kirjoitti:
ollut kautta aikojen......
Oli kiehtovaa ja kaunista lukea Carl Gustav Jungin kirja/ Job saa vastauksen/ Tuo ihmismielen ,ja ihmiselämän tutkijankin oma etsintä, sai sen aikaan.
Otsikkosi sai laulamaan :) Itselläni ei tällä kertaa ole tiedonjanoa,pelkkää onnellista maanläheisyyttä vaan.ikuisen elämän etsimisestä.
Teos on Akkadinkielisestä alkuteksistä suomentanut Jaakko Hämeen-Anttila.
Lähes viisituhatta vuotta sitten,joskus vuosien 2600 ja 2800eKr.v välillä, hallitsi Urukin kaupungissa,Raamatun Erekissä (Moos.10:10)sumerilainen kuningas Gilgamesh.
Oli mielenkiintoinen lukukokemus! terv. pilvi* - Maalaismies*
on kertomus kirjoitti:
ikuisen elämän etsimisestä.
Teos on Akkadinkielisestä alkuteksistä suomentanut Jaakko Hämeen-Anttila.
Lähes viisituhatta vuotta sitten,joskus vuosien 2600 ja 2800eKr.v välillä, hallitsi Urukin kaupungissa,Raamatun Erekissä (Moos.10:10)sumerilainen kuningas Gilgamesh.
Oli mielenkiintoinen lukukokemus! terv. pilvi*Kirja on hyllyssäni. Se on kiehtova, tosi ja kaunis.
"Joki nousee ja nostaa tulvan,
korento ajautuu virran myötä
kääntäen kasvonsa auringon puoleen
ja äkkiä - ei ole enää mitään."
Vanha kirjallisuus ei kiinnosta siksi että se on vanhaa, vaan siksi että helmet ovat jääneet jäljelle. Tuhansien vuosien takaa kuuluu tuttu ihmisen ääni:
"Mistä, Gilgamesh, pitkä murhe?
Olethan jumalten ja ihmisten lihaa;
jumalat tekivät sinut isäsi ja äitisi kaltaiseksi." - pilvi*
Maalaismies* kirjoitti:
Kirja on hyllyssäni. Se on kiehtova, tosi ja kaunis.
"Joki nousee ja nostaa tulvan,
korento ajautuu virran myötä
kääntäen kasvonsa auringon puoleen
ja äkkiä - ei ole enää mitään."
Vanha kirjallisuus ei kiinnosta siksi että se on vanhaa, vaan siksi että helmet ovat jääneet jäljelle. Tuhansien vuosien takaa kuuluu tuttu ihmisen ääni:
"Mistä, Gilgamesh, pitkä murhe?
Olethan jumalten ja ihmisten lihaa;
jumalat tekivät sinut isäsi ja äitisi kaltaiseksi."Minullakin on se esillä.Luenkin sen vielä uudelleen,ajan kanssa nyt kun kotona on tehtävät vähentyneet:)
- Maalaismies*
pilvi* kirjoitti:
Minullakin on se esillä.Luenkin sen vielä uudelleen,ajan kanssa nyt kun kotona on tehtävät vähentyneet:)
Nyt kun kansat vaeltavat kulttuurien tuntemus on entistä tärkeämpää. Valitettavasti tutkijoiden ja kääntäjien asema heikkenee entisestään laman aikana. Hyvä kirja antaa enemmän tietoa jostakin maasta ja kansasta kuin lomailu heidän turistirannoillaan.
reetta5 kirjoitti:
Jokainen valitsee oman tiensä jota kulkee, se siitä.
On mielenkiintoista lukea, saada tietoa eri kulttuureista ja monista muista asioista, sillä ne avartavat näkemyksiämme. Joskus huomaa tulleensa ulos koinmyrkkyjen ympäröimästä maailman katsomuksesta. Se jos mikä pitää ajan tasalla, ei hautaudu näkemään Telluksella ollutta, vaikuttanutta ja vaikuttavaa elämää sammakko perspektiivistä.minulle inspiraation. Aloin lukemaan kirjastoni kijaa joka on hieno teos TIEDON RAJAMAILLA .
Nyt on menossa Bermudan kolmion arvoitus.
Atlantilla sijaitseva,Bermuda,Florida ja Puerto Ricon väliseen merenalaiseen "hautausmaahan".
Ajatus Bermudan kolmiosta on melko uusi. Sen juuret juontavat,erääseen 1964 olleeseen lehtiartikkeliin.
Ne eivät ole vaan laivat jotka katoavat ,sillä
aluella on kadonnyt myös lentokoneita.
Otin mukaani Suomesta ison määrän kirjoja ,enimmäkseen tietokirjallisuutta, tietysti myös hyviä romaaneja jotka haluan lukea useampaankin kertaan.
Mieheni oli kova lukemaan ja ne aina ostettiin kotio, kyllä kirjastoakin käytimme ,mutta sielä uudemmat oli aina tilattava että sai ne käsiinsä.
Nyt kun päivät ovat kirkastuneet on lukeminenkin taas mukavaa ajanvietettä,kirjan voi ottaa mukaansa uloskin.- Maalaismies*
ullamirjami kirjoitti:
minulle inspiraation. Aloin lukemaan kirjastoni kijaa joka on hieno teos TIEDON RAJAMAILLA .
Nyt on menossa Bermudan kolmion arvoitus.
Atlantilla sijaitseva,Bermuda,Florida ja Puerto Ricon väliseen merenalaiseen "hautausmaahan".
Ajatus Bermudan kolmiosta on melko uusi. Sen juuret juontavat,erääseen 1964 olleeseen lehtiartikkeliin.
Ne eivät ole vaan laivat jotka katoavat ,sillä
aluella on kadonnyt myös lentokoneita.
Otin mukaani Suomesta ison määrän kirjoja ,enimmäkseen tietokirjallisuutta, tietysti myös hyviä romaaneja jotka haluan lukea useampaankin kertaan.
Mieheni oli kova lukemaan ja ne aina ostettiin kotio, kyllä kirjastoakin käytimme ,mutta sielä uudemmat oli aina tilattava että sai ne käsiinsä.
Nyt kun päivät ovat kirkastuneet on lukeminenkin taas mukavaa ajanvietettä,kirjan voi ottaa mukaansa uloskin.Silloin joskus kauan sitten kun lopetin juomisen ja tupakoinnin, huomasin minulla olevan varaa muutamaan hyvään kirjaan vuodessa. Nykyisin yöpöydälleni kertyy vaarallisen korkea kasa opuksia. Aina pitää olla jokin kestolukeminen, so. tarpeeksi iso kirja pidemmäksi aikaa.
Kerran tavasin vuosikaudet Kierkegaardin 650-sivuista "Päättävä epätieteellinen jälkiteos" nimistä tiiliskiveä oppien lopulta hiukan ymmärtämään ja paljon pitämäänkin siitä. Ei kaikkea tarvitse ymmärtää.
Sitten kanssa sellainen yli 500-sivuinen Bill Brysonin "Lyhyt historia lähes kaikesta" on edelleen suosikkini samoin kuin Francis Wheenin "Kuinka humpuuki valloitti maailman".
Luen kaikenlaista täysin tietoisena siitä etten viisastu sen enempää kuin jokapäiväisellä lenkillänikään. Tunnen ainoastaan eläväni. Varohan ullamirjami ettei Bermuda vie sua mennessään! Maalaismies* kirjoitti:
Nyt kun kansat vaeltavat kulttuurien tuntemus on entistä tärkeämpää. Valitettavasti tutkijoiden ja kääntäjien asema heikkenee entisestään laman aikana. Hyvä kirja antaa enemmän tietoa jostakin maasta ja kansasta kuin lomailu heidän turistirannoillaan.
Kun ihmiset matkustavat eri maihin, myös eri kulttuurit kohtaavat. Eri arvomaailmojen ja ajttelutapojen erot aiheuttavat hämmennystä ja ihmetystä. Tulee eittämättä mieleen,ME olemme ME ja MUUT ovat MUITA. asenteella ei pitkälle pärjää tule hyväksytyksi. On tiedostettava paikalliset tavat ja arvot, kohteliaisuus kanssa kulkijoita kohtaan ei ole pahitteeksi.
Kirjoista saa etsimällä tietoa. Hämmästyttävin eri kulttuurin kohtaamisen kokemus minulle oli matka Aaronin vuoren kaivaus alueelle, Jordaniaan. Nyt juuri on on alkamassa kulttuurimatka kohteeseen: Matka Petran kaivauksille ja Jordaniaan, googleta!- Maalaismies*
reetta5 kirjoitti:
Kun ihmiset matkustavat eri maihin, myös eri kulttuurit kohtaavat. Eri arvomaailmojen ja ajttelutapojen erot aiheuttavat hämmennystä ja ihmetystä. Tulee eittämättä mieleen,ME olemme ME ja MUUT ovat MUITA. asenteella ei pitkälle pärjää tule hyväksytyksi. On tiedostettava paikalliset tavat ja arvot, kohteliaisuus kanssa kulkijoita kohtaan ei ole pahitteeksi.
Kirjoista saa etsimällä tietoa. Hämmästyttävin eri kulttuurin kohtaamisen kokemus minulle oli matka Aaronin vuoren kaivaus alueelle, Jordaniaan. Nyt juuri on on alkamassa kulttuurimatka kohteeseen: Matka Petran kaivauksille ja Jordaniaan, googleta!Aiotko mennä uudelleen ko. matkalle, joka näkyy alkavan 11.4.? Siellä kyllä historian lehdet havisevat. Toivottavasti saamme aikanaan uutta mielenkiintoista luettavaa Aaronin vuorilta. Jaa, ovatko Petran kaivaukset eri asia?
Maalaismies* kirjoitti:
Silloin joskus kauan sitten kun lopetin juomisen ja tupakoinnin, huomasin minulla olevan varaa muutamaan hyvään kirjaan vuodessa. Nykyisin yöpöydälleni kertyy vaarallisen korkea kasa opuksia. Aina pitää olla jokin kestolukeminen, so. tarpeeksi iso kirja pidemmäksi aikaa.
Kerran tavasin vuosikaudet Kierkegaardin 650-sivuista "Päättävä epätieteellinen jälkiteos" nimistä tiiliskiveä oppien lopulta hiukan ymmärtämään ja paljon pitämäänkin siitä. Ei kaikkea tarvitse ymmärtää.
Sitten kanssa sellainen yli 500-sivuinen Bill Brysonin "Lyhyt historia lähes kaikesta" on edelleen suosikkini samoin kuin Francis Wheenin "Kuinka humpuuki valloitti maailman".
Luen kaikenlaista täysin tietoisena siitä etten viisastu sen enempää kuin jokapäiväisellä lenkillänikään. Tunnen ainoastaan eläväni. Varohan ullamirjami ettei Bermuda vie sua mennessään!Tavallan sopii hakuteoksesikin Tore Zetterholmin
KIRJA NIRKAT.Kiehtova opas mailmankirjallisuuteen Teoksessa on upea kuvaaineisto.
Kirjaniekat on samalla kertaa sekä tietoteos että viihteellinen katselukirja.
Nuorempana maailma ympäriltä hukkui ,niin eläydyin lukemaani kirjaan .
Meinas siinä joskus perhe unohtua.
Onni oli että miehelläni oli sellainen työ että sain omaa rauhaa aikalailla:=)
Hän kun oli kokovuorokauden yht"aikaa työssä.Maalaismies* kirjoitti:
Aiotko mennä uudelleen ko. matkalle, joka näkyy alkavan 11.4.? Siellä kyllä historian lehdet havisevat. Toivottavasti saamme aikanaan uutta mielenkiintoista luettavaa Aaronin vuorilta. Jaa, ovatko Petran kaivaukset eri asia?
Selvyyttä Petrasta ja Aaronin vuorelta saa googlettamalla. Aaronin vuoren kaivaukset tai sitten Petran. Kovin mielenkiintoista luettavaa ja katseltavaa, eipä tule aika pitkäksi.
- ullapulla*
ullamirjami kirjoitti:
Tavallan sopii hakuteoksesikin Tore Zetterholmin
KIRJA NIRKAT.Kiehtova opas mailmankirjallisuuteen Teoksessa on upea kuvaaineisto.
Kirjaniekat on samalla kertaa sekä tietoteos että viihteellinen katselukirja.
Nuorempana maailma ympäriltä hukkui ,niin eläydyin lukemaani kirjaan .
Meinas siinä joskus perhe unohtua.
Onni oli että miehelläni oli sellainen työ että sain omaa rauhaa aikalailla:=)
Hän kun oli kokovuorokauden yht"aikaa työssä.löysin: Voin kuunnella Jari Tervon . TROIKKA kirjan täältä netistä Siinä sivulla oli Sofi Oksasen haastattelukin Puhdistus kirjan johdosta.
- Joonatan
Lukemisen vaihtaminen auttaa. Tosin nykyään luen vanhoja romaanejani oikestaan varsinainen tarina ei viehätä (koska se osin sentään palautuu mieleen) vaan usein huomaan etsiväni juonen mahdottomuuksista. niitä on yllättävän paljon kirjoissa. Pohdiskelevaa kirjaa en jaksa. Saa nähdä palautuuko koskaan. Mutte yllätyksekseni tältä ruudulta lukeminen alkaa vihdoin sujua. No olenhan sitä 20 vuotta katsellut hmmm ylikin. siis päuvittäin. Ihminen muuttuu oskon ainakin niin
- Aata
Pieni, ihanaiseni, vuoteellain...
minä tunnen kanssasi kylpeväin
pyhiss' aalloissa Gangeksen.
Sinä puhdistat, sinä nostat vain,
siks syntimme kaunis on.
...välähti mieleen e.o. viestin luettuani.- susm.
mutta mielestäni runoilijaa lainatessa pitää pysyä tekstissä sanatarkasti,ei hyppiä säkeistöstä toiseen mielensä mukaan.Ei sellainen ole enää Kailaan runo.Tämän siksi kirjoitan,kun Kailas minulle Suomen runoilijoista läheisin.
Säkeet kuuluvat:
Pien ihanaiseni, vuoteellain
olet ollut alaston.
Minä syntimme muistoa laulussain
en kiellä;se kaunis on.
Ja kun silmäni suljen,päivin öin
näen vartes vieläkin,
ihos kuultoa,poveas ikävöin
ja syntiä,suloisin.
Ja aina, kun olet lähelläin
ja suutas suutelen,
pyhiss´aalloissa Gangeksen.
Sinä puhdistat,sinä nostat vain,
siks syntimme kaunis on.
Tytär jumalan,minun vuoteellain
olet ollut alaston. - *!*
susm. kirjoitti:
mutta mielestäni runoilijaa lainatessa pitää pysyä tekstissä sanatarkasti,ei hyppiä säkeistöstä toiseen mielensä mukaan.Ei sellainen ole enää Kailaan runo.Tämän siksi kirjoitan,kun Kailas minulle Suomen runoilijoista läheisin.
Säkeet kuuluvat:
Pien ihanaiseni, vuoteellain
olet ollut alaston.
Minä syntimme muistoa laulussain
en kiellä;se kaunis on.
Ja kun silmäni suljen,päivin öin
näen vartes vieläkin,
ihos kuultoa,poveas ikävöin
ja syntiä,suloisin.
Ja aina, kun olet lähelläin
ja suutas suutelen,
pyhiss´aalloissa Gangeksen.
Sinä puhdistat,sinä nostat vain,
siks syntimme kaunis on.
Tytär jumalan,minun vuoteellain
olet ollut alaston.omituisen lyhennelmän, jonka joku oli tänne rustaillut.
(Ei millään pahalla!)
Huh, päivän riennot ovat niin väsyttäneet,
että nikkini voin vaihtaa kohta ^!^ muotoon.
Moikka, muillekin, ja hyvää iltaa! - Pätkämuisti
*!* kirjoitti:
omituisen lyhennelmän, jonka joku oli tänne rustaillut.
(Ei millään pahalla!)
Huh, päivän riennot ovat niin väsyttäneet,
että nikkini voin vaihtaa kohta ^!^ muotoon.
Moikka, muillekin, ja hyvää iltaa!Rustailuun erehtyy, kun muisti pätkii ja tapailee innoissaan tai tarkoituksella virittää ansan. Vältelkäämme moiseen sortumasta virheenvartijan lähettyvillä. Syvät valitteluni. Pois into, pois aiheen tapaileminen, pois koko palstalta ! sitten tämä sujuu...tavalla, jota ylempänä voimme lukea. Auf wiedersehen. Ja nytkin oli jälleen intoa ihan liikaa, reilu niiaukseni pahoittelun kera.Tuppisuuna tarkkaillen voinee yrittää parantaa kommunikointiaan täällä...
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 242433
- 951546
- 1201304
- 751130
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa22998Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa254877- 52872
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo20858MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil209840- 34795