Mulle on tehty tällä viikolla meidän viimeinen inssi. Katseeni olen jo sunnannut kesäkuun ekaan ivf:n. Suunnittelukäynti on toukokuussa. Sen tiedän, että tehdään lyhyellä kaavalla. Tiedän, että munasolut imetään katetrilla. Imetäänkö ne vatsanpeitteiden päältä vai mennäänkö alapäästä? Millaisen kivunlievityksen toimenpiteeseen saa? 24-36 tuntia ennen munasolujen keräystä otetaan Pregnyl, mitä jos munasolut ovat jo ehtineet irrota ennen punktiota? Vai onko tarkoitus että munasolut nimenomaan irtoavat ennen imemistä? Kysymykset ovat varmaan tyhmiä, mutta ivf on iso asia ja se jännittää!
ivf ja munasolujen imeminen
4
3299
Vastaukset
- toinen tumpelo
Sisäkauttahan ne munasolut punkteerataan neulalla. Muuta en osaa sanoa, koska samoissa menen sun kanssa. Eli viimeinen inssi on ens viikolla ja sitten kesäkuussa eka ivf hoito.
Kovasti itseäkin jännittää nimenomaan se punktio, että kuinka paljon se sattuu ja minkälaista kivun lievitystä saa. - punktion 3 kertaa kokenut
Ei punktion takia kannata kovin panikoida. Siihen saa hyvät lääkkeet: rauhoittavaa kipulääkettä suoraan suoneen ja lisäksi vielä paikallispuudutuksen emättimeen (ne siis tosiaan imetään emättimen kautta). Toki on yksilöllistä, miten punktio menee ja muutenkin, miten kivun kokee. Mulla on punktioissa ollut inhottavinta se kanyylin laittaminen kämmenselkään sitä kipulääkettä varten. Itse punktio ei ole juuri sattunut tai ainakaan ollut sietämätön. Moni muukin on täällä kirjoitellut, ettei punktio sattunut yhtään. Toisilla se taas sattuu. (Samalla henkilölläkin punktiokokemukset on erilaisia eri kerroilla) Mutta hengissä siitä silti selvitään, se on varmaa!
Eikä ne munasolut sieltä karkaa etukäteen. Sulle annetaan ihan tarkka kellonaika, että milloin se Pregnyl pitää pistää, lääkäri laskee sen niin, että munasolujen tilanne on just oikea punktion aikaan.
Mulle tuli yllätyksenä se, kuinka kipeä olin aina silloin punktiopäivän aamuna! Siitä ei lääkärit olleet varoittaneet ollenkaan. Mulla on tosiaan ollut vatsa niin kipeä silloin punktiopäivän aamuna, että hyvä että pääsin menemään sinne lääkäriin. ´
Myös punktion jälkeen kannattaa varautua siihen, että vatsa voi olla melko kipeä sen punktiopäivän illan ja seuraavan päivän. Tosin kaikki ei ole kipeitä punktion jälkeenkään, täällä palstalla on saanut lukea, kuinka jotkut on menneet ravintolaan syömään suoraan punktiosta tai töihin seuraavana päivänä. Itse olen kyllä viettänyt punktiopäivän illan sängyssä ja ollut kipeä vielä seuraavankin päivän.
Hyvin se menee! Tsemppiä! - kokenut...
Moi! Mulla on tehty yksi punktio eikä se ollut mikään kamala kokemus. Tehdään tosiaan alakautta ja kipulääke laitetaan suoraan suoneen. Mulla kanyyli laitettiin kyynärtaipeeseen (samaan kohtaan mistä yleensä otetaan verikoe) eikä se sattunut paljonkaan sen enempää kuin verikokeenkaan ottaminen. En tiedä, miksi toisissa paikoissa sitten laitetaan kämmenselkään. Mä olin yksityisellä punktiossa. Itse toimenpide sattui jonkun verran, mutta se on tosi yksilöllistä. Kipulääkettä sain lisää toimenpiteen aikana. Munarakkuloiden kasvua seurataan pistosten aikana muutamalla ultraäänikäynnillä, joilla varmistetaan, ettei rakkulat kasva liian isoiksi ja irtoa omia aikojaan. Mun käsittääkseni juuri Pregnylillä munarakkulat sitten irrotetaan rakkulanesteeseen, josta ne on sitten helpompi kerätä. Mä en ollut punktion jälkeen lainkaan kipeä. Tunnin verran lepäilin lääketokkuran pois, kun mies kävi hoitamassa oman osuutensa. Mutta sen jälkeen olo oli ihan normaali. Minäkin jännitin sitä hurjasti etukäteen, mutta hyvin meni. Hirvittävän yksilöllistä kyllä... Onnea matkaan, hyvin se menee!
- Nimetön
Tervehdys!
Itse kuulin ihan vähän aikaa sitten ensimmäistä kertaa että munasoluja punktoidaan myös vatsan kautta,ja tämä tehtiin yksityisklinikalla.
Itselle on tehty 2 kertaa normaalisti emättimen kautta, olen saanut suonensisäisesti rauhoittavaa-ja kipulääkettä, en emättimeen niin kuin jotkut kertovat saavansa.
En ole kummallakaan kerralla tuntenut mitään punktiokipuja, ainut mikä sattuu vähän on kanyylin laitto.
Mielestäni sinun kannattaa kysäistä kummallako tavalla punktio tehdään, ei tarvitse miettiä ja jännittää.
Lyhyellä kaavalla käytetään jarrupiikkiä joka estää sen etteivät munasolut irtoa ennen punktiota, kun kaikki ajoitetaan oikein niin hyvin se homma menee :)
Itse odottelen myös samaa hoitoa alkavaksi ensi kuussa, jännittää!
Tsemppiä sinulle!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917405- 373937
- 453500
- 2332713
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402642- 402433
- 1292369
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292249Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202168- 451942