Volvo 850 huono käynnistyminen

juppeli 123

Hei!

Onko tietoa, mistä kannattaisi etsiä vikaa? Auto
(Volvo 850, 2,5 20V aj. 110 tkm) käynnistyy niin, että joutuu "sahaamaan" aika pitkään ja käynnistämisen jälkeen ravistaa jonkin aikaa (muutaman sekunnin), jonka jälkeen käynti muuttuu aivan normaaliksi? Kulkee ihan normaalisti ja käynti ok sen jälkeen.
Joku kertoi, että saattaa olla ilmamassamäärämittari? Missä sijaitsee? Saako tarvikkeena? Onko helppo vaihtaa kotioloissa?

tiedosta kiitollinen t. Juppeli

6

5310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V-mies

      Tuossa muutama mahdollinen syy:
      - Sytytystulpat pitää Volvossakin vaihtaa
      - 90-luvun koneet hydraulisilla venttiilinpainimilla - taipumusta venttiilien auki jäämiseen. Käynnistyy huonosti ilman puristuksia. Seuraavanlaista korjausta on ehdotettu (omalla vastuulla, ei takuuta): tuoreet synteettiset öljyt koneeseen, ajetaan lämpimäksi ja sitten 10-15 min n. 5000 r/min kakkosvaihteella. Jatkossa vältetään lyhyitä ajomatkoja kylmällä koneella.
      - Kampiakselin asentoanturi vetelee viimeisiään
      - Bensapumppu ja sen ohjaus (rele)
      - Ilmamäärämittari. Eiköhän se ole myös 850:ssä siinä heti ilmansuodattimen kotelosta koneelle lähtevän putken jatkeena. Näitä saa tarvikkeena mutta vika voi tosiaan olla muuallakin.

    • V-mies

      Niin juu eiköös 850:ssä ole vielä virranjakaja ja tulpanjohdot? Kansi, pyörijä ja johdot syyniin.

      Kannattaa vielä lukea tuolta alempaa esim. juttu "850 20V sammui kesken ajon" ja nimimerkki Volvo Purasen ohjeet.

    • volvo_puranen

      Tässä olen koonnut ne yleisimmät viat.Laittakaa sinne kotikansioon ettei tieto häviä.
      ässä tee-se-itse miehelle yleisimpiä vikoja joista itse voit tarkistaa:

      Tarkista käynnistettäessä että venttiilikoneisto ei ole liimautunut auki asentoon.
      Tullessa parkkiin käytä 1 minuuttia jälkikäyntiä jolloin ei ole tätä ongelmaa sekä 98 oktaanista tankissa sillä on parempi lämpöarvo kuin 95.
      Nykyajan bensoilla on näitä ongelmia kun ei enää käytetä lyijyä.
      Vika päällä auttaa vain pitkä starttaus jolloin venttiilit rupeavat liikkumaan normaalisti ja auto käynnistyy.
      Tai sitten otat ilmaputsarin auki suodatin pois ja ilmanottoaukoon suihkuta starttipilottia pullossa olevan ohjeen mukaan kun kaveri starttailee ,pitäisi auttaa että kone käynnistyy.

      Onko tankissa bensaa ja saako kone sitä.
      -Bensapaine pitää olla 3.03 bar.
      -Tuotto 1,45-2.41 litraa minuutissa.
      -Muistakaa jos otatte tuottoa niin pitäisi pitää sormella vähän
      vastapainetta siinä putkessa.Tehty kolaritilanteita varten ,että bensapumppu
      sammuu jos ei ole vastapainetta yhtään.Ihan hyvin huomattu tehtaalla eihän sitä
      kukaan halua palaan kolariautoonsa.

      -Bensasuodatin vaihdettu

      -Bensapumpun rele (paloauton värinen 103 kyljessä) kunnossa, kuulet
      silloin bensapumpun käyntiääneen.Sijaitsee siellä sulakekotelon pohjalla jossa
      muitakin releitä

      -Tankin korvausilma systeemi kunnossa, jos epäilet pidä tankinkorkkia
      löysällä jolloin korvausilmaa pääsee bensatankkiin.
      - Paljon autolla ajettu ,kuumana käyntiin lähtö ongelmia, useimmiten vikaa silloin kannattaa vaihtaa ne polttoainesuuttimet.Toinen seikkaa jos kuumana ei lähde käymään on tämä lisäilmaventtiilin toiminta toisella nimellä tyhjäkäyntimoottori ja rele kunnossa joka on syylärin takana tarkista myös releen liitokset ettei ole hapettumaa.
      Tässä alhaalla on kootusti näitä juttuja

      -Auto ei starttaa eikä mittarivalot pala:

      -Tarkista akun - kaapelien kiinnitys ovat tiukasti kiinni eikä ole sitä kengistä
      lähtenyttä alumiinihilsettä eli kengät puhtaat.

      -Tarkista kun vesitilanne jos on sellaista mallia jossa on ne täyttroput
      akun kannessa,
      tislattua vettä pitää laittaa.

      -Ei vieläkään tule virtaa, pitää yrittää apukaapeleilla käyntiin, sama homma jos
      akussa ei ole potkua vaikka jokin virtaa kuluttava laite jäänyt päälle(valot)

      -Aja virtaa luovuttava auto lähelle autoasi niin että akkukaapelit riittää hyvin
      (pidä aina takakontissa kyseiset piuhat).

      -Sammuta auto laita plus kaapeli eli se punainen johto luovutettavasta autosta
      sinne tyhjän akun kenkään. Nyt tarkkana sitten siitä luovutettavasta autosta
      musta johto - kenkään ja tyhjän akun auton moottoritilan johonkin
      runkoon josta saa maata hyvin .

      -Tämän tarkoituksella on estää kipinöinti jos akku oikosulussa ja akusta syntyy
      kaasua joka kipinän voimasta voi räjähtää.

      -Käynnistä se luovuttava auto ja kierroksia niin että akku latautuu siitä
      tyhjän akun autosta.Käytä (3 minuutti) aikaa ja sammuta auto .

      -Yritä käynnistää se tyhjäakkuinen auto. Käynnistyi hyvä homma laita ainoastaan
      parkit päälle ja ei mitään kuluttavia sähkövehkeitä päällä että akku varautuu.

      -Akku finaalissa, mittaa siellä kennoissa oleva nesteen kunto ominaispainomittarilla,
      jos latauskaan auttanut niin uusi akku tilalle.

      -Joku varmaakin kysyy miksi sammutimme sen luovuttavan auton;
      Siksi kun näistä virtahommista ei koskaan tiedä vaikka kuinka olisi naapuri mukava
      mies, niin siinä voi mennä se SYTYTYSBOKSI ja turhaa sitä naapurin kanssa
      mennään vihoihin sen 1000€ takia, tällä varmistamme sen.

      -Auto ei lähde käyntiin vaikka virtaa akussa ja mittarivalot ei
      sammu ja pyörittää aivan hurjana starttia.

      -Ajoesto onko päällä? On käytetty kaukosäädintä kun menty
      sisään(hyvä) avaimella(huono).???

      -Katso konehuoneesta ne tulpan johtojen kiinnitys siihen virranjakajaan
      sekä puolanjohdon tarkistus sekä tietenkin ne muittenkin piuhojen
      kiinnitys sekä tietenkin kuuntelet että kuinka bensapumppu pelaa kun
      käännät avainta siihen 2 asentoon eli mittaritauluun syttyy kaikki valot.

      -Sammuta radio ja tuuletin kuulet lyhyen surinan kun käännät avainta.
      Sen puoleen kaikki ok.

      -Jos satanut kovasti ja muutenkin kostea keli ja näistä syistä auto
      ei ole lähtenyt vieläkään käyntiin niin putsatkaa sen virranjakajankansi
      ja kiillota se pyörijän rautaosa sekä tarkista siitä virranjakajan kannessa että se
      hiili on kunnossa kun paina sitä kevyesti pitäisi painua sisään.

      -120tkm välein vaihtaa tämän virranjakajan osat ja sytytyskaapelit niin
      ei murheita ainakaan ole.

      -Ennakoiden se homma on paljon mukavampaa ja edullisempaa.

      -Sekä tietenkin muistakaa että ette luottako siihen ajotietokoneeseen
      että jäljellä oleva polttoaine riittä 78km matkalle .Käy helposti
      kuin Tuulilasin toimittajalle testiauto käytössä ja ihmetteli että auto ei lähde
      käyntiin ,hyvä kun ei purkanut autoa kokonaan .Vika polttoaine loppunut.
      Tässä näitä yleisempiä juttuja joita itse voi tehdä ennen kuin sitä hinausautoa tilailette.

      -Toiseksi siellä takaluukussa pitäkää aina tämä moniurahihna joka käyttää
      noita laturia ohjaustehostinta kompuraa.Helppo tienpäällä vaihtaa ainakin
      tähän 850 aikaa menee se 7 minuuttia. Sulakkeita, ajovalo poltin,
      Bensapumpun rele jos ette ole vaihtanut siihen sitä vaaleanpunaista,
      katsokaa sieltä sulakekotelon alta eli avaa 4 torx ruuvia, nosta kansi ja siellä
      näkyy releet numero 103 jos kaikki on ok ja vaalean punaisena kiiltää.
      Jossain korvessa auto sammuu niin vaikea on metsästää kyseistä osaa.
      Toista on kun sinulla hanskalokerosta kaivat releen ja 3 minuuttia 25 sekuntia ja
      matka jatkuu.

      -Omistatko stroboskoopin ajoituslampun?
      Hyvä väline tarkistaa tuleeko sytytysvirta sytytystulpille.Tasainen valovälähdys,
      kaikki ok.Satunainen tai ei välähdä ollenkaan sytytysjohto finaalissa.

      -Jos ei olleenkaan tule niihin viiteen johtoon virtaa katso virranjakaja avaa
      katso se puoli rauhassa .

      -Kaikki näyttää hyvältä niin puolan kimpuun sitten ,en neuvo niitä mittauksia jos jokin
      menee väärin niin turhaa sanomista tulee.Mutta jos haluat testata niin
      akusta miinuskaapeli irti.

      -Ensiökäämi kone 1995- 0.5-1.5 ohmia vastus

      -Toisiokäämin vastus moottori B5252S 1994 asti 6-7 kilo-ohmia
      muut moottorit 8.9 kilo-ohmia

      -Nakutustunnistimet sijaitsevat sylinterilohkossa imusarjan alapuolella,
      vaatii sorminäppäryyttä ja pitkääääääääää hermoa tämä vaihto jutska.

      -Lisäksi Volvoissa on 2 tunnistinta kampiakselin asentotunnistin.
      -Tehtävä on lähettää ohjausyksikölle kampiakselin asennosta
      ja moottorin käyntinopeudesta tietoa.
      -Sijaitsevat vaihteistokotelossa siellä moottorin vauhtipyörän luona,irrota
      miinuskaapeli akusta jos rupeat vaihtamaan.

      -Nokka-akselin asentotunnistin jonka kautta tämä ohjausyksikkö saa
      tietoa pakoventtiilien liikkeestä ja sitä kautta tarkkaa tietoa männän
      kulloisesta liikkeestä ,tarkkaa hommaa jos koneessa on
      yli 6000 kierrosta
      -Nokka-akselin tunnistin sijaitsee virranjakajan oikealla puolella(auton perän puolella) pakonokka-akselin päässä sellainen musta pyöreäkö osa.

      KÄYNISTYS VIOISTA 95% ON SÄHKÖPERÄISIÄ.

    • volvo_puranen

      Jokos on ongelma ratkennu ja mikä oli vikana Volvossa.

    • dolloduunari

      850 2l 20v t5 volle hyyty...eli ei lähteny käyntii kun hinaamalla tämän lisäks kun kiskottua saatii volvo käyntiin ni kone ei reakoinut mitenkää kaasun polkemiseen(kaasupohjassa eikä kierroksia) kävi mite sattu ennekuin lämpeni eli mikä/missä vika???bensa pumppu?rele?joku paikka jäässä?....onko muuta neuvoo kun nuotio auton alle laittakaa onjeet sähköpostii [email protected]

      • volvo_puranen

        Kuules oletko tarkistanut se ahtoletkujen kunnon ja coolerin kun ne jäätyy ..
        Pitää ollaa se reika auki siellä coolerin pohjassa. vesi poistuu.Tarkista letkut ja jos jäätä puhallin vaain puhaltamaa että sulaa tai tai sitten lämpimään sulamaan.Hyvin vaikea kertoa kun ei tiedetä mitä autolle on tehty onko ne virrajakajan kannen sisällä onko sierllä kosteutta ja muuta haikkää.
        Toinen juttu luvitko noita vinkkejä yhtään suriseeko se bensapumppu kun käännät virtrat päälle jollon kone saa bensaa jos se bensasuodatin ei ole tukossa ja koska se on vaihdettu.Kun irrotat sen ahtoletkun kone käynnistyy kun saa happaea mutta ei ota kierroksia sitten ilman turboa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe