Hevosenkenkämunuainen

vatsavaivainen

Hei !
Minulla todettiin vatsan ultraäänessä hevosenkenkämunuainen.
Menin ultraa, koska luulin että minulla on sappikiviä.
Oireena on ollut todella kovat vatsakivut pallean kohdalla ja oikean kylkiluun alla.
Olen kärsinyt myös aamuripulista (2-5 krt/aamu).

Onko kenelläkään tällaista hevosenkenkämunuaista ja jos on miten se on oireillut ?
Miten sitä on hoidettu vai onko hoidettu ollenkaan ? Kaikki eivät kuulemma kärsi siitä ollenkaan.
Liittyvätkö virtsatientulehdukset tähän taudinkuvaan mitenkään ?

Tieto olisi tarpeen.

6

6321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertaistukija

Hei! Minä kävin myöskin vatsan ultrassa kun maksaa tutkittiin. Sieltä sitten löytyi tällainen hevosenkenkämunuainen. Olin hieman yllättynyt, koska ei minulla aiemmin ole mitään ihmeempiä todettu.

Pari vuotta sitten olin sairaalassa heikon olon ja tulehdusarvojen kohoamisen takia. Munuaistulehdusta epäiltiin, mutta silloin ei saatu selville mistä arvojen nousu johtui. Nyt jälkeenpäin veikkaisin sen todella johtuneen tästä hevosenkengästä. Kaikkia oireita en vielä ole itse välttämättä edes tunnistanut, mutta täytynee tarkkailla tilannetta.

Netissä tästä "sairaudesta" on toistaiseksi kovin vähän tietoa, koska se ilmeisesti lienee varsin harvinainen.

Ihan mukavaa sinänsä olla jotenkin poikkeava. :)

• vanhatäti

Täällä myös tänään hevosenkenkämunuaisdiagnoosin saanut. Olin ylävatsan ultraäänessä epämääräisten vatsaoireiden vuoksi, mitään ei löytynyt paitsi tämä, joka on kuulemma synnynnäinen, sikiökautinen epämuodostuma. Jota esiintyy kuulemma 1/500 ihmisellä. Nuo vatsaoireet olivat juuri tuommoista palleakipua, polttelua, kylkikipua ym.

Minulla on ikää 47 vuotta, kaksi kohta aikuista lasta, ei koskaan verenpaineongelmia. Virtsatietulehduksia on ollut kyllä joskus, samoin virtsaumpea (oli myoomainen kohtu joka leikattiin vuosi sitten, saattoi johtua siitä). Nyt kyllä vähän huolettaa, miten saisi tuon ainoan munuaisensa pidettyä kunnossa.

Munuaiskokeita ei ole otettu muistaakseni koskaan, maksa- ja sappikokeita kyllä, ne ihan normaalit. Odottelen nyt mahdollisia jatkotoimenpiteitä, lähettävän lääkärin kanssa kyllä sovittiin soittoaika vasta parin viikon päähän.

Sen verran googlailin (tosin lääketieteellisillä sivustoilla), että tuo yhteenkasvanut munuainen voi olla joko normaalipaikalla tai sitten vika paikassa, vaikka keskellä vatsaa. 90 % ei saa tuosta mitään oireita, yleensä se on vaaraton, mutta mistäs tuon tietää kun ikääkin kertyy...

• Monomunuainen
        vanhatäti kirjoitti:

Täällä myös tänään hevosenkenkämunuaisdiagnoosin saanut. Olin ylävatsan ultraäänessä epämääräisten vatsaoireiden vuoksi, mitään ei löytynyt paitsi tämä, joka on kuulemma synnynnäinen, sikiökautinen epämuodostuma. Jota esiintyy kuulemma 1/500 ihmisellä. Nuo vatsaoireet olivat juuri tuommoista palleakipua, polttelua, kylkikipua ym.

Minulla on ikää 47 vuotta, kaksi kohta aikuista lasta, ei koskaan verenpaineongelmia. Virtsatietulehduksia on ollut kyllä joskus, samoin virtsaumpea (oli myoomainen kohtu joka leikattiin vuosi sitten, saattoi johtua siitä). Nyt kyllä vähän huolettaa, miten saisi tuon ainoan munuaisensa pidettyä kunnossa.

Munuaiskokeita ei ole otettu muistaakseni koskaan, maksa- ja sappikokeita kyllä, ne ihan normaalit. Odottelen nyt mahdollisia jatkotoimenpiteitä, lähettävän lääkärin kanssa kyllä sovittiin soittoaika vasta parin viikon päähän.

Sen verran googlailin (tosin lääketieteellisillä sivustoilla), että tuo yhteenkasvanut munuainen voi olla joko normaalipaikalla tai sitten vika paikassa, vaikka keskellä vatsaa. 90 % ei saa tuosta mitään oireita, yleensä se on vaaraton, mutta mistäs tuon tietää kun ikääkin kertyy...

Minullakin on hevosenkenkämunuainen ja olen varsin ylpeä siitä. On kiva omistaa suvun suurin munuainen. Samalla tavalla tuntuu kusi juoksevan kuin muillakin. Sitten joskus kun kolotuksia ja vihlaisuja alkaa iän puolesta tulemaan aion syyttää kaikesta hyvin muodostunutta munuaistani. Mieluummin monona kuin stereona!

• kuka90

Hei!

Sain jokunen vuosi tietää myös, että minulla on hevosenkenkämunuainen.
      Menin ultraääneen just jostain vatsakivuista.

Virtsatietulehduksia on ollut jo useita, joista yksi meni munuaisiin asti.

Mutta eipä mitenkään ihmeemmin ole oireillut.

Ihan ylpeä olen itsekin tuosta munuaisestani, joka on harvinainen. Mukava olla vähän erilaisempi. :)

Vaikka kyllä netistä luin, että on isompi vaara kuulema saada munuais- syöpä jos on hevosenkenkämunuainen ;O

• Anonyymi

Minulla on hevosenkenkämunuainen ja välillä on pallean kohdalta vatsa kipeä ja myöskin on ripuliakin mut on ripulia muulloinkin kuin aamulla.Ei sitä hoideta.Täytyy muistaa huolehtia että juo tarpeeksi niin mulle lääkäri sanoi yli 30 vuotta sitten.Oli virtsatietulehduksia nuoremmalla iällä mut näin yli 55 ei ole mulla ollu niitäkään yli 20 vuoteen

• Anonyymi

Tämä on vanha ketju, mutta hyödyllinen. Minun hevosenkenkä munuainen todettiin kun olin 40 vuotias, sivulöydöksenä. Aina olen seurannut kreatiini arvoja lab kokeissa, aina on ollut tasainen normaali. Virtsatietulehduksia ollut vain yksi ja pika pikaa se hoidettiin. Verenpainetta on seurattu ja alennettukin lääkkeellä vähän. Nyt täytin 80 v, puolitoista vuotta sitten siirryin kasvis ruokavalioon saadakseni kolesterolit erit sen LDLn alas, nyt se on 2.2, eli verisuonien hyväksi tämä ja sinne munuaisillekin. Mitään vaivoja munuainen en ole huomannut olisi aiheuttanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20v on otettu kiinni

Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      331
      11402
    2. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      36
      3486
    3. Mitä meidän välillä

Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      79
      3057
    4. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      97
      2767
    5. 89
      2641
    6. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      41
      2455
    7. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      154
      2371
    8. Savonlinnan murhapolttaja romani

Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      275
      2274
    9. Ei me taideta

Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1481
    10. Kun aika on oikea niin

Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      13
      1455
    Aihe