Harrasteauton talvisäilytys

kylmässä tallissa

Eli olen hankkimassa harrasteautoa,jolla siis ajetaan vaan kesät.
Kylmä talli löytyy talvisäilöä varten.
Nyt kysynkin onko miten hyvä/huono?
Kannattaisko vaan etsiä lämmin talli vuokralle..?
Onko sen arvoista?

20

10799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V-mies

      Kylmässä, eristämättömässä tallissa metallipinnat huurtuu/kostuu ajoittain. Esimekiksi levyjarrut on talven jälkeen iloisen ruskeat ja saattaa vaatia pientä herkistelyä. Jotkut sähkölaitteet voivat kosteuden vaikutuksesta hapettua. Itse olen säilyttänyt kesäautoa "vuosikymmenet" kylmässä tallissa ja nuo on olleet ne ainoat ongelmat. Auto on tosin yksinkertaista sorttia ilman nykyajan elektroniikkaa.

      • masinistix

        Samat kokemukset kuin V-miehellä. Tuuletusta pitäisi olla jonkin verran, jotta ilma vaihtuu ympärillä. Ihan luonnon tuuletuskin käy. Rakennuspaikallakin on aika paljon merkitystä, jos on jossakin kosteassa notkelmassa on tilanne ihan toinen. Pressuhalleista on aika huonoja kokemuksia, ovat usein liian tiiviitä. Lattia tai paksu sepelikerros maanpinnan yläpuolelle auttaa asiaa paljon. Lämmin kuiva tila on tietenkin paras, mutta lisäähän se aika paljon säilytyskustannuksia.


      • samoja
        masinistix kirjoitti:

        Samat kokemukset kuin V-miehellä. Tuuletusta pitäisi olla jonkin verran, jotta ilma vaihtuu ympärillä. Ihan luonnon tuuletuskin käy. Rakennuspaikallakin on aika paljon merkitystä, jos on jossakin kosteassa notkelmassa on tilanne ihan toinen. Pressuhalleista on aika huonoja kokemuksia, ovat usein liian tiiviitä. Lattia tai paksu sepelikerros maanpinnan yläpuolelle auttaa asiaa paljon. Lämmin kuiva tila on tietenkin paras, mutta lisäähän se aika paljon säilytyskustannuksia.

        ongelmia oli, eikä tuuletus/riittävä ilmanvaihto juuri auta. Pakkasten jälkeen äkkiä tullut suvikeli saa kosteuden metallipinnalle tuulettaisi vaikka kuinka.
        Silloinen harrasteauto rapistui muutamassa vuodessa tosi pahasti, uudelleen kunnostus tuli eteen, eli säilytysolot todella tärkeää.
        Nykyään omistan loistavat tilat, Kylmä entinen kivinavetta. Rakennettu uudelleen autojen säilytystä varten. Pohjamaat vaihdettu, valettu uusi lattia ja seinät sisältä levytetty.
        Paksut kiviseinät tasaa lämpötilojen vaihtelun ja sisällä on aina tasaisen viileä ja kuiva ilma.
        Vastaavan tilan saisi lähinnä siten että tila eristetään kuten lämminkin, mutta jätetään kylmäksi, ei tietysti samaa tasaavaa massaa kuten kiviseinillä, mutta sinnepäin kuitenkin eikä lämmityskuluja.


    • WMB66

      Mulla on auto saanut olla jo vuosikaudet talviajan kerrostalomme autohallissa, jossa on tasainen vajaa 10 asteen lämpö. Peittona olen pitänyt ohuesta harsokankaasta tehtyä huppua, jonka tarkoituksena on estää pölyn kertyminen auton pintaan, eli muuten se peitto on hengittävä. Ei ole ollut mitään ongelmia,,, eikä onneksi ilkivaltaakaan (kop kop,, koputin puuta)

      • laatu tärkeä

        Kylmässä tallissa ei ainakaan saa olla maalattiaa tai muuten kosteaa. Prempi olisi jotenkin 2 kerroksessa ja hyvin tuulettuva, esim. navetan vintti jossakin maalla.


      • toinen puoli
        laatu tärkeä kirjoitti:

        Kylmässä tallissa ei ainakaan saa olla maalattiaa tai muuten kosteaa. Prempi olisi jotenkin 2 kerroksessa ja hyvin tuulettuva, esim. navetan vintti jossakin maalla.

        mutta jos navetassa on vielä toimintaa eli siellä on elikoita en veisi sinne ylisille mitään. On muuten uskomaton määrä mitä ureaa höyrynä lähtee eläimistä. Kaikkihan nousee ylös ja laipion rakosista sitten sinne säilytettävän auton pohjaan!

        Tuho on varmaa tälläisessä tapauksessa :=)


    • ratkaisee.

      Jos arvokas auto, niin ehdottomasti säilytyspaikka, joka on aina plussan puolella.
      Kosteus tuo aina ongelmia, korroosiota ja hapettumia metallin pinnalle, homeita verhoiluihin. Jos jokin halpa corollakottero, niin voi säilyttää myös kylmässä ja säästää rahat parempaan harrastepeliin.

    • ja tuuletus.

      Lämpötilan määrää tärkeämpää on, ettei lämpötila pääse vaihtelemaan esim. ulkoilman tahtiin. Silloin kasvaa kosteuden tiivistymisen tod.näköisyys ja siitä ne pahimmat haitat aiheutuvat.
      Kosteuden tiivistymistä voi vähentää myös riittävällä ilmanvaihdolla, jos suljetusta tilasta on kyse.
      Noin kerran kuukaudessa on autoa joka tapauksessa hyvä käyttää lämpimäksi ja liikutella.

      • höpö.

        "Noin kerran kuukaudessa on autoa joka tapauksessa hyvä käyttää lämpimäksi ja liikutella."

        Moottorin käynnistelemisessä ei ole järjen häivää. Moottori kärsii eniten juuri kylmäkäynnistyksissä.
        Tuon pukeilla olevan auton liikuttelun voi korvata kiertämällä itse pari kertaa auton ympäri ja sylkäisemällä kolmesti kohti etelää.

        Eiköhän se ole parasta vain pitää valmistajan ohjeista kiinni ja jättää "suomiasentajan" neuvot omaan arvoonsa.


      • höpö höpö
        höpö. kirjoitti:

        "Noin kerran kuukaudessa on autoa joka tapauksessa hyvä käyttää lämpimäksi ja liikutella."

        Moottorin käynnistelemisessä ei ole järjen häivää. Moottori kärsii eniten juuri kylmäkäynnistyksissä.
        Tuon pukeilla olevan auton liikuttelun voi korvata kiertämällä itse pari kertaa auton ympäri ja sylkäisemällä kolmesti kohti etelää.

        Eiköhän se ole parasta vain pitää valmistajan ohjeista kiinni ja jättää "suomiasentajan" neuvot omaan arvoonsa.

        Itselläin on ollut auto jo pari vuosikymmentä kylmässä tilassa säilytyksessä jossa tuuletus ok ja lattia betonia eli ei alhaalta tulevaa maakosteutta. Ehdottoman tärkeää on auton käyttäminen vähintään kerran kuukaudesssa lämpimäksi ja vielä mieluummin oikeaa ajoa muutama kymmenen kilometriä. Ei jumiudu jarrut ja voimansiirtolaitteetkin saavat voitelun. Sähkövermeillekkin tulee hapettumisen sijaan muuta puuhaa,

        Tietenkin saa käyttää omaa älliä millä pakkasilla tahkoaa koneen käyntiin mahdollisesti ilman lämmitystä.


      • kehiin.
        höpö höpö kirjoitti:

        Itselläin on ollut auto jo pari vuosikymmentä kylmässä tilassa säilytyksessä jossa tuuletus ok ja lattia betonia eli ei alhaalta tulevaa maakosteutta. Ehdottoman tärkeää on auton käyttäminen vähintään kerran kuukaudesssa lämpimäksi ja vielä mieluummin oikeaa ajoa muutama kymmenen kilometriä. Ei jumiudu jarrut ja voimansiirtolaitteetkin saavat voitelun. Sähkövermeillekkin tulee hapettumisen sijaan muuta puuhaa,

        Tietenkin saa käyttää omaa älliä millä pakkasilla tahkoaa koneen käyntiin mahdollisesti ilman lämmitystä.

        "Ehdottoman tärkeää on auton käyttäminen vähintään kerran kuukaudesssa lämpimäksi ja vielä mieluummin oikeaa ajoa muutama kymmenen kilometriä."

        Vain "suomi pelle peloton" käyttelee autoaan turhanpäiten.
        Jokaisen käytön jälkeen kuuma moottori kiskoo sisäänsä ilmaa, joka sisältää kosteutta, happea, hiilidioksidia jne., Happi ja hiilidioksidi taas puolestaan muodostavat kosteuden kanssa syövyttäviä yhdisteitä, jotka syövyttävät laakeri- ym. liukupintoja. Syksyllä moottoriin vaihdetut uudet öljyt suojaavat moottoria noilta vaurioilta, mutta jos sitä käytellään useamman kerran, öljyn sekaan pääsee palamisjätteitä, jotka ovat syövyttäviä ja etenkin kosteuden kanssa.

        Huonokuntoiset ja epäkuntoiset jarrut saattavat tarvita tuota "herkistelyä", mutta kunnossa olevat jarrut eivät.

        "Tietenkin saa käyttää omaa älliä millä pakkasilla tahkoaa koneen käyntiin mahdollisesti ilman lämmitystä."

        Ei tarvitse käyttää omaa "älliään", koska on parempaakin tietoa saatavilla. Autonvalmistajan ohjeet huonoimmillaankin ovat parempia kuin "omat keksinnöt".


      • seissyt talven
        kehiin. kirjoitti:

        "Ehdottoman tärkeää on auton käyttäminen vähintään kerran kuukaudesssa lämpimäksi ja vielä mieluummin oikeaa ajoa muutama kymmenen kilometriä."

        Vain "suomi pelle peloton" käyttelee autoaan turhanpäiten.
        Jokaisen käytön jälkeen kuuma moottori kiskoo sisäänsä ilmaa, joka sisältää kosteutta, happea, hiilidioksidia jne., Happi ja hiilidioksidi taas puolestaan muodostavat kosteuden kanssa syövyttäviä yhdisteitä, jotka syövyttävät laakeri- ym. liukupintoja. Syksyllä moottoriin vaihdetut uudet öljyt suojaavat moottoria noilta vaurioilta, mutta jos sitä käytellään useamman kerran, öljyn sekaan pääsee palamisjätteitä, jotka ovat syövyttäviä ja etenkin kosteuden kanssa.

        Huonokuntoiset ja epäkuntoiset jarrut saattavat tarvita tuota "herkistelyä", mutta kunnossa olevat jarrut eivät.

        "Tietenkin saa käyttää omaa älliä millä pakkasilla tahkoaa koneen käyntiin mahdollisesti ilman lämmitystä."

        Ei tarvitse käyttää omaa "älliään", koska on parempaakin tietoa saatavilla. Autonvalmistajan ohjeet huonoimmillaankin ovat parempia kuin "omat keksinnöt".

        lämpimässä tallissa ja sitä on käytelty jonkin aikaan parin kuukauden välein koska jotkut stefat saattaa kuivua liikaa ja johtaa vuotoihin kesällä.
        Olen työntänyt autoa tallissa parin viikon välein pyöränventtiilin asennon huomioiden siten että auto ei seisoisi samalla paikalla koko ajan. Haluan kesällä ajellä renkailla jotka vielä ovat pyöreitä. Jos auto seisoo vaikka 8kk tasan samassa paikassa voin vannoa että renkaat eivät ole pyöreitä sesonkiaikaan.
        Sama hauska ilmiö on muuten havaittavissa kun alkuvuodesta myytiin suurella alella mm Volvo 2007 malleja ja Chrysler 2006-2007 malleja. Kumit
        vaan on sököt. Tosin hinnanalennuksetkin on olleet 7-9.000 euron luokkaa autoille.


      • että olet
        kehiin. kirjoitti:

        "Ehdottoman tärkeää on auton käyttäminen vähintään kerran kuukaudesssa lämpimäksi ja vielä mieluummin oikeaa ajoa muutama kymmenen kilometriä."

        Vain "suomi pelle peloton" käyttelee autoaan turhanpäiten.
        Jokaisen käytön jälkeen kuuma moottori kiskoo sisäänsä ilmaa, joka sisältää kosteutta, happea, hiilidioksidia jne., Happi ja hiilidioksidi taas puolestaan muodostavat kosteuden kanssa syövyttäviä yhdisteitä, jotka syövyttävät laakeri- ym. liukupintoja. Syksyllä moottoriin vaihdetut uudet öljyt suojaavat moottoria noilta vaurioilta, mutta jos sitä käytellään useamman kerran, öljyn sekaan pääsee palamisjätteitä, jotka ovat syövyttäviä ja etenkin kosteuden kanssa.

        Huonokuntoiset ja epäkuntoiset jarrut saattavat tarvita tuota "herkistelyä", mutta kunnossa olevat jarrut eivät.

        "Tietenkin saa käyttää omaa älliä millä pakkasilla tahkoaa koneen käyntiin mahdollisesti ilman lämmitystä."

        Ei tarvitse käyttää omaa "älliään", koska on parempaakin tietoa saatavilla. Autonvalmistajan ohjeet huonoimmillaankin ovat parempia kuin "omat keksinnöt".

        koulutettu tai muuten vaan "tohtorin" kurssin käynytnyt. Laatua ilman muuten pitää hommissa olla, mutta onneksi sinäkin vielä kasvat ja ymmärrät "ehkä" asioista enemmän.


      • on käytetty ja ajettu

        Talveksi nostelen kumimatot ylös, vaihdan pelkät öljyt (jotain halpaa, koska keväällä laitetaan uudet suodatin), renkaisiin 1,5 kertainen ilmamäärä, pesu ja vahaus. Säilytyspaikka on kohtalainen lämmittämätön vaja, jossa on muutakin kalustoa, paikan valitsen oven läheltä, että talvella pääsee ulos, kevyt lakanoista tehty peitto (linnunpaskaa vastaan) päälle, sisälle muutama silicageelirasia, etuvetoinen jätetään etupyörät suorassa, ettei vetonivelen kumit ja hammastangon kumit ole kasassa etuikkunat hiukan raolleen. Ajelen muutaman lenkin talvella, kun on kuivat kelit eikä liukasta. Hyvin on talvehtinut. Tietyt mutterit tahtovat vetää pintaruosteeseen ja niitä pitää vähän keväisin putsaila tai vaihdella. Ei minulla ainakaan näytä olleen talvikäytöstä mitään haittaakaan. Ajokki on koko talven ollut ajokunnossa ja koska tahansa olisi voinut lähteä, jos kelit vai sallivat. Nythän alkaa olla aika ottaa auto keväthuoltoon.


      • sekaisin?
        on käytetty ja ajettu kirjoitti:

        Talveksi nostelen kumimatot ylös, vaihdan pelkät öljyt (jotain halpaa, koska keväällä laitetaan uudet suodatin), renkaisiin 1,5 kertainen ilmamäärä, pesu ja vahaus. Säilytyspaikka on kohtalainen lämmittämätön vaja, jossa on muutakin kalustoa, paikan valitsen oven läheltä, että talvella pääsee ulos, kevyt lakanoista tehty peitto (linnunpaskaa vastaan) päälle, sisälle muutama silicageelirasia, etuvetoinen jätetään etupyörät suorassa, ettei vetonivelen kumit ja hammastangon kumit ole kasassa etuikkunat hiukan raolleen. Ajelen muutaman lenkin talvella, kun on kuivat kelit eikä liukasta. Hyvin on talvehtinut. Tietyt mutterit tahtovat vetää pintaruosteeseen ja niitä pitää vähän keväisin putsaila tai vaihdella. Ei minulla ainakaan näytä olleen talvikäytöstä mitään haittaakaan. Ajokki on koko talven ollut ajokunnossa ja koska tahansa olisi voinut lähteä, jos kelit vai sallivat. Nythän alkaa olla aika ottaa auto keväthuoltoon.

        " sisälle muutama silicageelirasia, etuvetoinen jätetään etupyörät suorassa, ettei vetonivelen kumit ja hammastangon kumit ole kasassa etuikkunat hiukan raolleen."

        Mitäs taikauskoa noi silica gel-rasiat ovat?
        Jos auton ikkunat ovat raollaan, niin silica gel imee kyllä kosteutta, mutta vetää koko atmosfäärin kosteutta, ja siihen ei taida muutama tonni silica gelia riittää.


      • Vossiili

        Muistathan vaihtaa välillä raikkaat ilmat renkaisiin.


      • lait?
        Vossiili kirjoitti:

        Muistathan vaihtaa välillä raikkaat ilmat renkaisiin.

        Uuden ilman mukana renkaaseen kulkeutuu kosteutta, ellei ole kuivattua ilmaa. Samoin uudelleen täytössä renkaaseen tulee uutta happea, joka taas on kumille vahingollista. Myöskin väitetään, että otsoni on kumille vahingollista, haurastaa sitä. Siis uutta ilmaa renkaaseen vain silloin kun on pakko.


      • ongelmia.
        lait? kirjoitti:

        Uuden ilman mukana renkaaseen kulkeutuu kosteutta, ellei ole kuivattua ilmaa. Samoin uudelleen täytössä renkaaseen tulee uutta happea, joka taas on kumille vahingollista. Myöskin väitetään, että otsoni on kumille vahingollista, haurastaa sitä. Siis uutta ilmaa renkaaseen vain silloin kun on pakko.

        Kompressorin voitelyöljyä kulkeutuu ilman mukana renkaaseen, ellei ole ns. öljytöntä ilmaa tuottava kompressori, tai tehokas öljyn poisto. Voiteluöljy taas vaurioittaa kumia.


      • kokemus & tieto
        höpö. kirjoitti:

        "Noin kerran kuukaudessa on autoa joka tapauksessa hyvä käyttää lämpimäksi ja liikutella."

        Moottorin käynnistelemisessä ei ole järjen häivää. Moottori kärsii eniten juuri kylmäkäynnistyksissä.
        Tuon pukeilla olevan auton liikuttelun voi korvata kiertämällä itse pari kertaa auton ympäri ja sylkäisemällä kolmesti kohti etelää.

        Eiköhän se ole parasta vain pitää valmistajan ohjeista kiinni ja jättää "suomiasentajan" neuvot omaan arvoonsa.

        Kuka käskee kylmäkäynnistämään?!? Jokainen fiksu ymmärtää helposti, että voitelua vaativat kohteet (joita autoissa on useita) tarvivat lähes säännöllistä liikuttelua useiden kuukausien paikallaanolon sijaan. Esim. ilmastointikompuran tiivisteet ovat entisiä erittäin helposti jne. ym. "Valmistajan ohjeissa" on useimmiten ajateltu aivan toisenlaisia olosuhteita kuin Suomen ilmastossa... mutta silti suurin osa autoilevasta maailmasta ymmärtää faktat - toisin kuin sinä näköjään. :D


      • 500 kiloa silicaa
        sekaisin? kirjoitti:

        " sisälle muutama silicageelirasia, etuvetoinen jätetään etupyörät suorassa, ettei vetonivelen kumit ja hammastangon kumit ole kasassa etuikkunat hiukan raolleen."

        Mitäs taikauskoa noi silica gel-rasiat ovat?
        Jos auton ikkunat ovat raollaan, niin silica gel imee kyllä kosteutta, mutta vetää koko atmosfäärin kosteutta, ja siihen ei taida muutama tonni silica gelia riittää.

        Juu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2881
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe