Yasminelle auttaa

heels83

Olen kärsinyt aknesta yli 10 vuotta. Ja iän myötä kasvot ovat vain pahentuneet. Muualla minulla ei finnejä ole ollutkaan kuin kasvoissa, mutta siinä siis sitäkin enemmän. En ollut koskaan käyttänyt muita kuin kaupoista ja apteekeista ilman reseptiä saatavia hoitotuotteita.

Tilanne meni pari kuukautta sitten erittäin pahaksi. Heräsin eräänä aamuna ja naama oli pahemmassa kunnossa kuin koskaan. Posket olivat todella pahassa kunnossa, näppylöihin sattui ja kipu jomotti. Tuntui kuin näppylät olisivat eläneet naamalla ihan omaa elämäänsä.

Vuosikaudet olen peittänyt ja parannellut tilannetta meikillä yms, mutta sinä aamuna tilanne oli niin toivoton että hajosin täysin. Itkin, enkä pystynyt lähtemään töihin. Seuraavana päivänä menin lääkäriin, jossa itkin ja tilanne oli siitä kauhea, että olin yleisillä paikoilla ilman mitään meikkiä. Varmaan joskus 13v viimeksi oli näin tapahtunut. Sain antibioottikurin vajaan kuukauden ajaksi ja voidetta jota laitoin kasvoille yöksi. Lisäksi sairaslomaa kolme päivää.

Tilanne rauhoittui hieman, mutta mitään parantumisen merkkejä ei näkynyt, paitsi ehkä pienten mustapäiden osalta. Suurimmat paiseet eivät kuitenkaan kadonneet.

Antibioottikuurin jälkeen aloitin e-pillerit. Yasminellet. Aluksi en huomannut mitään muutosta, mutta nyt kun ensimmäinen liuska on kokonaan syöty ja toinen alkaa pian, olen huomannut ihon parantuneen todella paljon. Iho tuntuu puhtaammalta ja uusia finnejä ei ole tullut samaan tahtiin. Lisäksi iho on kuivempi, mutta ei huonolla tavalla. Öljyisyys on helpottanut, mutta iho ei kuitenkaan hilseile turhasta kuivuudesta tms, vaan tuntuu olevan balanssissa.

Odotan ja toivon, että tilanne parantuu entisestään ajan kanssa :) Hitaasti, mutta varmasti. Vaikkei uusia kipeitä finnejä olekaan paljoa, niin lukemattomien arpien vaaleneminen kestää taatusti kauan. Olen kuitenkin tyytyväinen tästä tilanteesta tällä hetkellä.

Muita pillereiden aloittamisen jälkeen tehtyjä havaintoja: rinnat suurenivat, pms-ajan mielialat ainakin tällä kertaa ovat tasaisemmat ja mieli iloisempi. Tämä varmasti johtuu myös parantuneesta ihosta. Kipujakaan ei ole ollut niin paljon, enkä huomaa esim lihoneeni pillerien takia. Vuoto on niukempi.

Tässä siis vain minun arvioni ja huomioni. En keksi pillereistä mitään huonoa sanottavaa. Suosittelen erittäin lämpimästi heitä kokeilemaan, jotka eivät vielä ole tätä e-pilleri -korttia katsoneet ihoaan parantaakseen.

Toivon, että tästä oli edes jollekin apua tai vastauksia mielissä pyörineisiin asioihin! Akne on ikävä asia, sillä se voi vaikuttaa siihen miten elämme elämäämme ja käyttäydymme. Näppyläisellä naamalla välttelee katseita, keskusteluita, ulos menemistä jne. Akne voi tehdä meistä epävarman, laskea itsetuntoa, vetää mielen matalaksi yms.

Toivon kaikille huonon ihon kanssa ponnistelevalle jaksamista! Mukavaa kesän odotusta kaikille meille, jotka vain haluavat asian pois naamasta ja mielestä. Toivon, että saamme kaikki viettää tulevan kesän auringossa paistatellen niin, ettei tarvitse joka hetki pelätä ja miettiä miltä naama näyttää.

-heels83

5

3677

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös...

on lähinnä vain positiivisia kokemuksia kyseisestä yasminelle-merkistä. Muun muassa akne on vähentynyt huomattavasti (noin vuoden aikana, jolloin pillereitä olen käyttänyt.) Varsinkin selkäni ja olkapääni, jotka ennen olivat aivan järkyttävässä kunnossa, ovat nykyään täysin puhtaat ja voin hyvillä mielin käyttää kesän tullessa toppeja, joita en ole pitkiin aikoihin kehdannut käyttää. Kasvoissa muutos on näkynyt hitaammin, kun on noita arpia, mutta uusien finnien tulo on vähentynyt merkittävästi. Menkat ovat muuttuneet todella niukiksi entisen "tulvimisen" sijaan eikä mielialakaan silloin heittele niin paljoa.

Aika jännä havainto tuo rintojen suureneminen, itse olen laittanut sen lihomisen piikkiin, mutta jospa se johtuisikin pillereistä;)

Mukavaa kevättä aloittajalle ja kaikille muillekin:)

• Hoistu

Onma ihanaa kuulla, että ole löytänyt helpostusta ongelmaasi. Sitä ei oikeasti voi tietää kuin toinen joka on myös painiskellut akneonglemien kanssa.
      Minulla myös samanatapaisia ongelmia ja ajatuksia ollut, varsinkin viime vuoden aikana. Olen kuitenkin jo 35-vuotias ja ei ole kiva näyttäytyä finnisen ihonsa kanssa.

Itseolen saanut apua Yasmin e-pillereistä ja Avitcid voiteesta. Molempia olen käyttänyt nyt noin puolisen vuotta. Vaikutusta alkaa selvästi näkyä ja on ihana huomata kuinka se vaikuttaa positiivisesti itsetuntoon ja moniin muihinkin seikkoihin elämässä.

Leppoista kevään jatkoa ja toivotaan, että meidän eikä muidenkaan tarvitse enää kärsiä tästä ongelmasta.

• roan syönyt

sama ku yasmin? Itse joskus vaihdoin diane novasta yasmineen sivuvaikutusten takia ja akne iski takaisin 2vkon kuluttua. En usko että olisi siitä rauhoittunut, siinä ei näköjään ollut tarpeeksi hormoneja pitääkseni naamani kunnossa. Lisäksi mulle tuli jalkakipuja yasminen aikana, pelkäsin jo veritulppaa, et ei mulle e-pillerit kyl sopinut :/ muuten olisi kyllä aika kätevä vaihtoehto..

• Jermakka

Yasminelle on matalahormonisempi versio Yasminista.

Itse olen molempia syönyt. Vaihdoin Yasminista Diane Novaan reilu pari vuotta sitten juurikin aknen takia, mutta ei ollut mitään hyötyä Diane Novista minulle.

Vuosi sitten vaihdoin Yasminelleen, ja iho on ollut huomattavasti parempana kuin Diane Novien tai Yasminien aikana ikinä. Tosin nyt taas kesän alussa naama räjähti lievästi käsiin, mutta se on jokakesäinen ongelma minulla.

• Iloinen nuori neiti.

Piipahdin tänne googlettaessa Ysminelle-pillereitä. Olen nyt 16-vuotias tyttö ja olen kärsinyt aknesta aina 5. Luokalta saakka ja luokan lähes ainoana aknenaamana elämä oli rankkaa. Akne oli silloin lievää. Otsassa joskus näppyjä, mutta suurinosa näpyistä sijouttui kumminkin suun ympärille mikä oli hyvin pientä. No, kului kolmisen vuotta ja 8. Luokalla lääkärintarkastuksessa lääkäri totesi minulle aknen. Selässä oli useita finnejä jotka oli kipeitä. Naama tosin oli samanlaista kuin 5. Luokalla. Lääkäri määräsi APOCYCLIN nimisen antibioottikuurin sekä DIFFERIN voidetta. Olin iloinen ja tunsin oloni kauniiksi ja antibiootti alkoi tepsiä, mutta voide kuivatti naamani. Apocyclin kuuri taisi olla vain 2kk ja aina 9. Luokalle asti naama oli hyvässä kunnossa, kunnes pahin painajaiseni tapahtui. Päätin uusia Apocyclin kuurin samalla, kun kävin leikkauttamassa luomen kaulastani. Lääkäri kehui ihoani ja uusi kuurin, mutta antoi uuden voiteen käyttöön, Clindoxyl. Lääkäri kehui voidetta ja omatkin pojat olivat kuulemma käyttäneet samaista voidetta. No, koulukuvaus ohi ja naama hohti ja oli finnitön sekä tasaisen värinen. MUTTA pian. Posket alkoivat synnyttää luufinnejä ympäriinsä ja aloin pelätä pahinta. Antibioottikuuuri oli pettänyt minua ja oli vain pahentanut tilannetta. Hetken päästä märkäpaiseta posket täynnä aina noin lokakuusta eteenpäin. Masennuin ja itkin rumuuttani. Äiti yritti lohduttaa ja Joulukuun alla pohdiskelimme e-pillereiden ja Roaccutanin välillä, mutta isä kielsi tämän "myrkkylääkkeen" ja lähdimme äidin kanssa lääkärin vastaanotolle ja naislääkäri määräsi Yasminelle-pillerit ja käski ensimmäisen kolmen liuskan (3kk) jälkeen tulemaan tarkastukseen. Pelkäsin sivuvaikutuksia tai sitä, että tilanne pahenisisi. No ensim,äinen kuukausi meni jännittäessä ja tuloksia alkoi näkyä hitaasti, mutta lupaavasti. Ainoat sivuvaikutukset olleet, että tunne-elämä on Paljon herkempi. Suutun ja itken enemmän, mutta niistä pääsee yli. Iho alkoi näyttää hyvältä ja paremmalta jo vuosiin. Silti yökylät oli mennä itkuksi ja peilien ja kameroiden vältteleminen oli suuri haaste. No, sain unelmien päättäri päivän. Naama oli finnitön, hiukset loisti ja oli ihana pukeutua kauniiseen mekkoon. Kesälomalla, kuumuuden takia iho meni Ilosaarirockin aikana huonoon kuntoon ja romahdin itkemään äidiltä apua. Mietittiin pillereiden vaihtoa, mutta lopulta päädyttiin uusimaan Clindoxyl voide. NO, nyt päästään suunilleen tämän hetkiseen elämään. Aloitan pian opiskelun sosiaali- ja terveysalalla kohti unelma ammattiani ja naamassa on tasan yksi finni tätä kirjoittaessani. Juon vettä, rasvaan naaman päivin ja illoin, jätin sokerin ja transrasvojen syönnin vähemmälle ja pesen naaman huolellisesti, pidän meikittömiä päiviä välillä ja pesen meikkausvälineet tietyin väliajoin sekä kuorin namaani. Nyt, kun saisi enemmän aikaa liikunnalle ja muuteltua ruokavaliota sopivaksi sekä stressittömän opiskeluvuoden. Yasminelle-pillerit yhä käytössä aina siihen saakka, kun löytyy mies jonka kanssa vanhempana saisi perustaa perheen. Hiukan askarruttaa syksy, että miten naama reagoi ja tuleeko taas joku pahenemisvaihe. Mutta iloista, finnitöntä ja stressitöntä syksyn odotusta kaikille! :) ps. Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Lukihäiriö kännykön pieni näyttö ja näppäinvirheet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7708
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      171
      3560
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2037
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1886
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1669
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    10. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1422
    Aihe