Tuurin kirjoista

kyselen...

Luin Antti Tuutin kolmiosaisen kirjasarjan Eerikinpojat, Ullan kirjan ja Muukalaiset, jotka kertovat uskonnolisen vakaumuksensa vuoksi maanpakoon karkoitetun ihmisryhmän kärsimystiestä 1700-luvulla.Kirjat pohjautuvat tositapahtumiin.
Tietääkö kukaan, onko joku voimassaolevista herätysliikkeistä lähtöisin ko. Eerikinpojista ja heidän oppisuunnastaan.
Kirjat olivat vaikuttavia. Tuskin maltoin käsistäni heittää.

11

1175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuurinkylän kirjoista,

      joista tiedän sen verran jotta kylällä ei ole kirjakauppaa, mutta kyläkaupasta, joka on ISO, löytyy kirjoja(kin). Ja hyviä, mm. Tex Willer ym. Tuurinn Anttia en tunne, en ole kuullukaan.

      • O - O

        tai kirjakaupassa, jotta saa paikatuksi ison aukon sivistyksessäsi.

        Antti Tuuri on koulutukseltaan DI, jonka kirjoittaminen veti 1980-luvun alkupuolella mukaansa teollisuuden palveluksesta kulttuurin kuluttajien palvelijaksi. Hän myös perehtyy aiheeseensa, josta kirjoittaa ja tekstinsä vaan paranee kirja kirjalta ainakin minun mielestäni. Tuuri on niin monipuolinen kirjailija, että tutustumiskirjaa valitessasi voit valita itseäsi kiinnostavan alan perhokalastuksesta erilaisiin jokaista suomalaista kiinnostaviin historiallisiin tapahtumiin, joita Tuuri käsittelee inhimillisesti pienten ihmisten näkökulmista. Sinäkin voisit oppia jotain uutta suomalaisten ja luultavasti myös omaan historiaasi liittyvistä asioista. Niistä ei ole vielä kulunut pitkääkään aikaa.

        Hänet on myös palkittu ainakin Finladia- ja Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnoilla.

        Tietämättömyys vähenee, kun viitsii nähdä vähän vaivaa. Tietokoneen ääressä istuessasi voisit aloittaa tutustumisen etsimällä tietoja ja otteita Antti Tuurin kirjoista. Osaisit sitten valita mieleisimmän luettavaksi seuraavalla kirjasto- tai kirjakauppakäynnillä. ;))

        Turha väittää, ettet olisi kiinnostunut kirjoista. Tuskin muuten täällä seikkailisit.


    • käsitystä

      Luulen, että tuo oppisuunta ja monet muutkin vastaavat separatistiset liikkeet ovat hävinneet melko pian johtohenkilöittensä kuoltua.

    • Siis TUOSTAKO aloitit Tuurin lukemisen? Itse luin tuon Eerikinpojat ja tunsin pettymystä. Onko tämäkin reilun oloinen Härmän äijä tullut ns. katumuskymmenelleen ja kääntynyt körttiuskoon? Kun se sentään on kirjoittanut niin komean sarjan Pohojanmaalta ja Ameriikasta. Siellä kähmitään ja kieroillaan bisneksissä, ammuskellaan hiekkakuopalla 40-luvulla kätketyllä konepistoolilla, pannaan uusissa naimisissa olevaa vanahaa kultaa jo melekeen vintin portahissa, veretähän ketkulta velalliselta puukolla silmä puhki, trokataan kamaa Usasta Kanaataan, mennään naimisiin intiaanitytön kanssa... Voi olla vielä muutama kirja noista sarjoista lukematta, mutta tuskin viitsin tuota yllämainittua trilogiaa loppuun lukea.
      Mutta jos siitä tykkäsit, niit kivat sulle sen kanssa.

      • alvari.raappavaara

        laajasta ja polveilevasta tuotannosta on itselleni vaikuttavin ollut vähemmän hauskaa puolta edustava Kylmien kyytimies. Siinä punnittuu niin vakaumus, käytännöllisyys kuin hetkellisen sattumankin vaikutus ihmiseloon. Jossaimäärin jäävi lienen arviota sanomaan, isosetä kun oli samoissa kyytihommissa joista Tuuri kirjoittaa.
        Eikä paperi ja painoväri hänelle vierasta ollut teollisuutta palvellessaan, silloin nuornamiesnä, inssiplanttuna. Titteli oli muistaakseni teknillinen johtaja Kirjapaino- ja sanomalehti Kalevassa, jossain Peräpohjolassa.


    • vastaan

      Mikään nykyisistä Suomen herätysliikkeistä ei periydy Eerikinpoikien oppisuunnasta. Tuon lähinnä Pohjanmaalla vaikuttaneen suunnan vaikutushan jäi suhteellisen mm. papiston vastustuksen vuoksi suhteellisen pieneksi, vaikka kyllä niitä huomattavasti enemmän oli kuin nuo seikkailijat.

      Sen sijaan eerikinpoikalaisuudella ja 1700-luvun lopulta lähtien syntyneillä Suomen "nykyisillä" herätysliikkeillä on yhteinen tausta 1700-luvun alun pietismissä, josta syntyi aika monta suuntausta. Eikö niissä Tuurin kirjoissakin kerrottu suuntauseroista jo tuossa vaiheessa? Keski-Euroopassa tietääkseni niitä on elossa vieläkin jossakin määrin.

      Tässä joitakin linkkejä aiheeseen:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pietismi
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Herrnhutilaisuus
      http://www.evl.fi/sanasto/selitysP.htm#PIETISMI
      http://www.evl.fi/sanasto/selitysH.htm#HERATYSL

      Itse pidin tuota Antti Tuurin uskontohistoriallista kirjasarjaa, joka tavallaan jatkuu teoksella Wallenberg, hänen kirjoittamakseen vähän tylsänä. Sinänsä kiinnostava aihepiiri, mutta nopeammin kerronnassa olisi pitänyt edetä.

      Toisaalta suurimmasta osasta Tuurin tuotantoa 1980-luvulta lähtien olen pitänyt suuresti, vaikka ei niissäkään yleensä paljoa tapahdu.

      • ap.

        Kiitos vastauksistanne ja mielipiteistänne. Antti Tuuri on mielestäni suomalaisen kirjallisuuden ykkösnimiä ja kaikki hänen teoksensa ovat hienoja. Ainoastaan Kylmien kyytimiestä en vielä ole lukenut, mutta luen heti kun aikaa siihen saan. Jostakin syystä tämä Eerikinpojat-sarja on kiehtonut itseäni eniten. Ihmettelin, miten Tuuri on osannut aidosti kirjoittaa naisen silmin ja tuntein koetusta maailmasta. Ulla on aito ja herkkä hahmo,kirjan sivuilta ikäänkuin henkiin herännyt elävä ihminen. Koska olen itse nainen, pidin tätä kirjan hyvänä antina historiallisen matkan ohella.
        Kiitos linkeistä; luin ne mielenkiinnolla. Herrnhutilaisuushan kirjoissa oli usein esillä

        Hyviä lukuhetkiä kaikille niin Tuurin kuin muidenkin kirjojen äärellä.
        Hyvää kevättä.


    • Erskine

      Kun olen suurella halulla nämät kirjat lukenut, tuli mieleen kysellä näistä virsistä joita kirjoissa ehtimiseen veivataan. No, 29.03.07 tein tämän tuolla virsiosiossa ja löytyihän niitä sanoja, vaan saattoipa jotain jäädä keskenkin?

    • Hakalan Erkki.

      ...on Tuurin Antti!
      Kaikki romaanit ja novellit Pohjanmaasta lähtien luettu ja pari vanhampaakin. Mutta niinhän se on, että Pohjanmaassa Antti löysi sen lopullisen tyylinsä, joka on jäljittelemätön ja koukuttava.

      Jos aloitteleva kirjailija pohtii, miten saisi romaanihenkilönsä "henkiin" ilman jatkuvaa selittelyä, lukekaa Tuurin tuotantoa, siellä ei ole täytelauseita.

      Oma top - 10 ilman järjestystä.

      - Pohjanmaa.
      - Ameriikan Raitti.
      - Uusi Jerusalem.
      - Taivaaraapijat.
      - Lakeuden Kutsu.
      - Kylmien Kyytimies.
      - Maakunnan Miehiä (novellit 83-96)
      - Aukko Taivaassa.
      - Wallenberg.
      - Ullan Kirja.

      • Ynjemi Nyhtänköljä

        Hyvä lista. Toki muitakin voisi tehdä. Tuurin kieli lähestyy minimalismin kauneinta tasoa, jossa jokaisella sanalla on tarkoitus.
        Nyt itsellä vuorossa Surmanpelto, jota voitanee pitää Kylmien kyytimiehen velipuolena kapinan ajan kuvauksena yksittäisen rivimiehen pienestä näkökulmasta. Niitä suurten linjojen laajoja näkemyksiä lie julkaistu yllinkyllin jo aikoja taakke. Ainakin voittaneen puolen vinkkelistä katseltuna.


      • "Vääpeli Matala"
        Ynjemi Nyhtänköljä kirjoitti:

        Hyvä lista. Toki muitakin voisi tehdä. Tuurin kieli lähestyy minimalismin kauneinta tasoa, jossa jokaisella sanalla on tarkoitus.
        Nyt itsellä vuorossa Surmanpelto, jota voitanee pitää Kylmien kyytimiehen velipuolena kapinan ajan kuvauksena yksittäisen rivimiehen pienestä näkökulmasta. Niitä suurten linjojen laajoja näkemyksiä lie julkaistu yllinkyllin jo aikoja taakke. Ainakin voittaneen puolen vinkkelistä katseltuna.

        kirjan osaa kirjoittaa, kaikki olen lukenut ja hyvinä pitänyt. Varsinkin tyyliltään nautittavaa lukemista laidasta lukien, suosittelen kaikille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe