Yh-äiti

mutta en vapaaehtoisesti

Viestejä lueskellessani,aika moni tuomitsee jostakin ihme syystä yh-äidin(yleensä se on nainen)..

Kuvitellaan ja luullaan,että yh olisi epäkelpo lapsen kasvattaja,juoppo,huora,narkkari,epäsiisti,työtön,ym.
Mutta todellisuudessahan se nainen on yksin lapsen/lapsien kanssa,koska se isukki ei halua/osaa/kykene normaaaliin perhe-elämään.

Väkivalta,alkoholismi,uskottomuus,insesti,narsistisuus ovat monen isin ongelma ja nainenhan se on,joka on vahva,velvollisuudentuntoinen,lapsistaan huolehtiva ja joutuu/pystyy huolehtimaan itsestään, sekä lapsistaan.

Se on suuri urotyö,kun yksin huolehtii kaikesta. Siihen ei moni mies pysty.

5

1176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös toisinpäin

      eli isä/muut sukulaiset hoitaa enemmän koska äidillä niin kova tarve bilettää..ja voi olla yh myös ihan omasta halustaan.

    • yh-äiti myös

      Moni vähättelee ja tuomitsee, pitää vähäpätöisempänä yh:jaa. Itse olen yh lasten isän väkivaltaisuuden takia. 7 vuotta sitä menoa katselin ja turpaani otin, sitten kun lapset alkoivat saada osansa, otin jalat alle. Tästä miehestä mitään epäilyttävää ei näkynyt ulospäin, joten jopa omien sukulaisteni ja kavereideni oli vaikea edes uskoa puheitani. Varsinkaan kun en uskaltanut / kehdannut puhua asioista suhteen aikana. Aika paljon loukkaa ihmisten ajattelemattomat letkautukset säälittävistä yksinhuoltajista. Itse käyn kuitenkin töissä, hoidan lapset ja kodin yksin.

      • -YH-äiti-

        Itsekin katselin monta monituista vuotta lasteni isän juomista, lääkkeiden väärinkäyttöä, pettämistä, pahoinpitelyä... Vasta kun lapsetkin alkoi näkemään mitä isukki tekee äidille otin ja lähdin. Lasteni vuoksi. Ja itsenikin, tottakai. Mutta lapset antoi voimaa selvitä kaikesta, voimaa lähteä ylipäätään.

        Yksinhuoltaja, olipa se mies tai nainen, on todellinen selviytyjä. Hän kantaa kaiken vastuun yksin. Jopa ilman ystäviä ja sukulaisia, vieraalla paikkakunnalla, salanimen ja osoitteen takia. Palkkana on pilkkaa ja halveksuntaa sosiaaliviranomaisilta, neuvolasta, lastensuojelusta ja yhteiskunnalta. Vaikka pärjääminen, jaksaminen ja kaiken yksin tekeminen vie melkein hengen. Itse olen ammattikorkeakoulun käynyt ensihoitaja, opiskelen nyt kätilöksi, en juo, en polta tupakkaa, olen ihan nätti, hoikka 33 vuotias nainen kahdella vartiokoiralla varustettuna, saan silti lokaa niskaan aivan kuin olisin joku pulimummo, huora tai narkkis. Ja tietysti epäkelpo äitinä.

        Noh, kymmenen vuotta niin luulen asenteiden hiukan muuttuneen. Avioerot kun yleistyy koko ajan ja Yh alkaa olla enemmän esillä.

        Voimia kaikille!!


      • tytteliii..
        -YH-äiti- kirjoitti:

        Itsekin katselin monta monituista vuotta lasteni isän juomista, lääkkeiden väärinkäyttöä, pettämistä, pahoinpitelyä... Vasta kun lapsetkin alkoi näkemään mitä isukki tekee äidille otin ja lähdin. Lasteni vuoksi. Ja itsenikin, tottakai. Mutta lapset antoi voimaa selvitä kaikesta, voimaa lähteä ylipäätään.

        Yksinhuoltaja, olipa se mies tai nainen, on todellinen selviytyjä. Hän kantaa kaiken vastuun yksin. Jopa ilman ystäviä ja sukulaisia, vieraalla paikkakunnalla, salanimen ja osoitteen takia. Palkkana on pilkkaa ja halveksuntaa sosiaaliviranomaisilta, neuvolasta, lastensuojelusta ja yhteiskunnalta. Vaikka pärjääminen, jaksaminen ja kaiken yksin tekeminen vie melkein hengen. Itse olen ammattikorkeakoulun käynyt ensihoitaja, opiskelen nyt kätilöksi, en juo, en polta tupakkaa, olen ihan nätti, hoikka 33 vuotias nainen kahdella vartiokoiralla varustettuna, saan silti lokaa niskaan aivan kuin olisin joku pulimummo, huora tai narkkis. Ja tietysti epäkelpo äitinä.

        Noh, kymmenen vuotta niin luulen asenteiden hiukan muuttuneen. Avioerot kun yleistyy koko ajan ja Yh alkaa olla enemmän esillä.

        Voimia kaikille!!

        niin ihmeelistä, mä oon ollu kahden lapsen yksinhuoltaja, lapset eri isälle ja en koskaan kokenut mitään tollasta keltään viranomaisilta. voin sanoo et päinvastoin, kyllä mua ymmärrettiin tosi paljon sossussakin, sillon ekan lapsen synnyttyä olin aika nuorikin ja ei mitään pahaa sanottavaa ole mistään. Noh, ehkä eri paikkakunnilla on sitten erilaista, lahdessa ainakin kaikki on ollut loistavaa. Nyt lapseni ovat jo aikuisia ja molemmat työelämässä, eikä niille mitään näkyviä traumoja ainakaan oo jäänyt vaikka äiti olikin levoton seitkytluvun nuori, eikä aina niin hyvä äiti ja täydellisen läsnä niinku nykyään vaaditaan, jos ei muut niin äidit itse...että tällasta mulla. Ikävää jos nykyisin on noin vaikeeta.


    • samaa mieltä

      mielestäni on väärin tuomita yh-äidit / -isät...
      he jos ketkä tekevät ison työn hoitaakseen kodin, työn ja lapset!!!
      toivon kaikille yh-äideille / -isille voimia ja aurinkoista kesää!!!

      itse nostan lapsettomana hattua heille jokaiselle!!! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2037
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      109
      1487
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1164
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      481
      1105
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      60
      1058
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      902
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe