Miten toimii mäkilähtöavustin DSG:n kanssa???

enkö osaa ajaa???

muutaman kerrran olen koeajanut uutta Golfia 7-vaihtesella DSG:llä ja samoin uutta Plussaakin on tuolla samalla vaihteistolla koeajettu.

Kaikissa DSG vaihteisissa autoissa on Volkkarin mukaan vakiona mäkilähtöavustin. Tuo 7-lovinen DSG on mitä mainioin vaihteisto ja vaihtaa vielä huomaamattomammin kuin 6 pykäläinen ja ei nykäise liikkeelle lähtiessä sillä ukkösvaihde on nyt välitetty pidemmäksi. Mutta edelleen yksi huono puoli tuossa on eli sama mikä vaivaa 6 vaihteistakin: kun tulee tilanne jossa joutuu pysähtymään jyrkkään ylämäkeen esim. valoihin ja jalka on jarrulta niin kun sen höllää siltä niin auto lähtee valumaan taaksepäin vaikka mukamas mäkilähtöavustimen pitäisi estää tuollainen ilmiö niin empä minä ainakaan pysty estämään sitä. Jos jalka ei ole salaman nopeasti kaasulla jarrupolkimelta niin taaksepäin lähtee ja cvileä aika kovaa. Useampaa autoa olen testannut ja aina sama homma.

Miten tuo mäkilähtö avustin aktivoituu? Pitääkö jarrua esim painaa auto paikallaan ollessa tietyllä tapaa, jotta se mäkilähtöavustin aktivoituu? Mitään kytkintä sille laitteelle ei autoissa ole. Ärysttävä piirre vaan tuo tuossa DSG vaihteistossa ja aiheuttaa turhaa sydämen tykytystä moinen taaksepäin vyöryminen. Aika usein kun tulee tilanteita joissa auto on pysäytettävä hetkeksi mäkeen kesken ajon.

19

9229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummaa

      Siis DSG-vaihteisella autolla ylämäessä kun olet valoissa. Jarru pohjassa. Nyt päästät jarrun auto lähtee valumaan taaksepäin vai?? Asia on myöskin ajankohtainen kun olen tässä harkitsemassa 118kw TSI DSG7:tä.

      Täytyy myöntää, että koeajamani Volvo S80 automaatti ei ainakaan Turun keskustan mäissä lähtenyt mihinkään valuilemaan kun päästi jarrusta. Enkä ainakaan käyttänyt mitään mäkilähtöavustinta nappia painamalla, jospa oli automaattinen.

      • dsg golfi 09

        toimii kyllä. Ylämäessä kun pitää auton paikallaan jarrulla, ja jarrun vapauttaa niin auto pysyy paikallaan muutaman sekunnin. Hyvin ehtii kaasupolkimelle siirtämään jalan.Ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa


      • enkö osaa ajaa???

        käsittääkseni momentinmuunnillinen eli ihan erilainen kuin DSG! No mulla on ollut 5 uutta eri Golfia 7-vaihteisella DSG:llä koeajossa osa yön yli osa lyhyemmän aikaa ja kaikki tehneet tuon saman: kun pysähtyy jyrkähköön ylämäkeen valoihin tai jos joutuu väkisin pysähtymään keskelle mäkeä kapealla tiellä kun auto tulee vastaan tai parkkihallissa ulostultaessa jyrkkään luiskaan niin jarrulta kun vapauttaa jalan jos jos et heti paina kaasua kunnolla niin alaspäin mentiin että suhina käy.

        Ihme mäkilähtöavustin kun ei kuitenkaa estä tuota taaksepäin valumista. Joskus mennyt jopa lujaakin taaksepäin. Aiheuttanut koeajossa pientä pelästymistä. Mun mielestä automaatin kuuluu vetää niin että kiipee tyhjäkäynnillä vaikka puuhun tai ei ainakaan lähteä taaksepäin vaihteen ollessa d:llä. Sama vikahan vaivaisi aiemmin 6-pykäläistä DSG automaattia ja siksi niihin Volkkareihin tuli mäkilähtöavustimet että estäisi auto vyörymisen mäessä taaksepäin, mutta eipä näytä auttavan. Lähtee vielä enempi valumaan taakse kuin ilman mäkilähtöavustinta olevat vanhemmat DSG-mallit joissa oli tyhjäkäynnillä sentään vähän enemmän vetoa eteenpäin kuin nyt.


      • ex-Mosse
        enkö osaa ajaa??? kirjoitti:

        käsittääkseni momentinmuunnillinen eli ihan erilainen kuin DSG! No mulla on ollut 5 uutta eri Golfia 7-vaihteisella DSG:llä koeajossa osa yön yli osa lyhyemmän aikaa ja kaikki tehneet tuon saman: kun pysähtyy jyrkähköön ylämäkeen valoihin tai jos joutuu väkisin pysähtymään keskelle mäkeä kapealla tiellä kun auto tulee vastaan tai parkkihallissa ulostultaessa jyrkkään luiskaan niin jarrulta kun vapauttaa jalan jos jos et heti paina kaasua kunnolla niin alaspäin mentiin että suhina käy.

        Ihme mäkilähtöavustin kun ei kuitenkaa estä tuota taaksepäin valumista. Joskus mennyt jopa lujaakin taaksepäin. Aiheuttanut koeajossa pientä pelästymistä. Mun mielestä automaatin kuuluu vetää niin että kiipee tyhjäkäynnillä vaikka puuhun tai ei ainakaan lähteä taaksepäin vaihteen ollessa d:llä. Sama vikahan vaivaisi aiemmin 6-pykäläistä DSG automaattia ja siksi niihin Volkkareihin tuli mäkilähtöavustimet että estäisi auto vyörymisen mäessä taaksepäin, mutta eipä näytä auttavan. Lähtee vielä enempi valumaan taakse kuin ilman mäkilähtöavustinta olevat vanhemmat DSG-mallit joissa oli tyhjäkäynnillä sentään vähän enemmän vetoa eteenpäin kuin nyt.

        Mitenköhän tuo nyt on kun meidän oma 6 pykäläisellä DSG:llä varustettu auto lähtee liikkeelle siihen suuntaan mihin vaihde kertoo kun jalan nostaa jarrulta (oli auto sitten ylä- tai alamäessä) ellen erikseen laita päälle auto holdia. Miksi väität, että tuo 'valuminen' olisi kaikissa Volkkareissa?


      • dfgdfy
        ex-Mosse kirjoitti:

        Mitenköhän tuo nyt on kun meidän oma 6 pykäläisellä DSG:llä varustettu auto lähtee liikkeelle siihen suuntaan mihin vaihde kertoo kun jalan nostaa jarrulta (oli auto sitten ylä- tai alamäessä) ellen erikseen laita päälle auto holdia. Miksi väität, että tuo 'valuminen' olisi kaikissa Volkkareissa?

        siinä on autohold (Golfissa ei ole mitään autoholdia vaan tavallinen mäkilähtöavustin) ja se onkin ihan eri juttu ja Golfissa ei ole mitään nappuloita jolla jotain autoholdia kytketään. Sulla on sitten visssiin tuotantoviikon 25/2008 jälkeinen Volkkari jossa on perusmäkilähtöavustin tai sitten Tiguan jossa erillinen kunnon autohold. Sillä vasta tuotantoviikon 25 jälkeen tuli mäkilähtöavustin vakiovarusteeksia muihin kuin Tiguaniin jossa taas on se autohold joka on eri juttu.


      • ex-Mosse
        dfgdfy kirjoitti:

        siinä on autohold (Golfissa ei ole mitään autoholdia vaan tavallinen mäkilähtöavustin) ja se onkin ihan eri juttu ja Golfissa ei ole mitään nappuloita jolla jotain autoholdia kytketään. Sulla on sitten visssiin tuotantoviikon 25/2008 jälkeinen Volkkari jossa on perusmäkilähtöavustin tai sitten Tiguan jossa erillinen kunnon autohold. Sillä vasta tuotantoviikon 25 jälkeen tuli mäkilähtöavustin vakiovarusteeksia muihin kuin Tiguaniin jossa taas on se autohold joka on eri juttu.

        Passatista oli kyse ja vuosimalli 2006.


    • KÄSIJARRU

      elikkä käsijarrua käytetään

      • Käyttö

        Ainakin passatissa se on sähköinen, napilla painamalla, ei irrota hyvin, jos jyrkässä ylämäessä. Laita vasen jalka jarrulle ja samalla oikea jalka kaasulle, samalla hanaa kun vapautat jarrun, ei valu senttiäkään taaksepäin. Jos Golfissa on vielä kahvallinen käsijarru, niin tottakai ensisijaisesti sitä käyttämällä.


      • unto mononen
        Käyttö kirjoitti:

        Ainakin passatissa se on sähköinen, napilla painamalla, ei irrota hyvin, jos jyrkässä ylämäessä. Laita vasen jalka jarrulle ja samalla oikea jalka kaasulle, samalla hanaa kun vapautat jarrun, ei valu senttiäkään taaksepäin. Jos Golfissa on vielä kahvallinen käsijarru, niin tottakai ensisijaisesti sitä käyttämällä.

        jos noin hankala on käyttää niin saa jäädä kauppaan moiset keksinnöt. Mikäs automaatti se semmoinen on jossa pitää käsijärrun kanssa kikkailla. Aika pelleilyä. Perinteiset automaatit ei oo noin nauretavia, ne vetää kunnolla eteenpäin eikä valu taaksepäin. Automaatihan on nimenomaan semmoinen että se on niin helppo käyttää että sillä pystyy ajanmaan kaikenikäiset ja kokoiset miehet&naiset tarvitsematta kikkailla millään käsijarruilla. VW itse mainostaa kuinka DSG:llä on nyt helppoja mäkilähdöt kun ei muka valu, pah sanon minä...


      • Me nautimme
        unto mononen kirjoitti:

        jos noin hankala on käyttää niin saa jäädä kauppaan moiset keksinnöt. Mikäs automaatti se semmoinen on jossa pitää käsijärrun kanssa kikkailla. Aika pelleilyä. Perinteiset automaatit ei oo noin nauretavia, ne vetää kunnolla eteenpäin eikä valu taaksepäin. Automaatihan on nimenomaan semmoinen että se on niin helppo käyttää että sillä pystyy ajanmaan kaikenikäiset ja kokoiset miehet&naiset tarvitsematta kikkailla millään käsijarruilla. VW itse mainostaa kuinka DSG:llä on nyt helppoja mäkilähdöt kun ei muka valu, pah sanon minä...

        Jätä suosiolla kauppaan noin "hankalat" kapistukset! Me muut osaamme kyllä nauttia DSG:n ominaisuuksista sinunkin edestäsi. Minä ainakin olen niin yksinkertainen kuski, että pidän värkkiä fiksuna kuin mikä!

        Minulla tuo DSG7 ei ole ollut vasta kuin puolisen vuotta ja vajaat 6 tkm. En ole huomannut mäkilähdöissä vaikeuksia. Loivassa mäessä tuo mäkilähtöavustin on tuntunut pitävän autoa hetkisen paikoillaan kuin itsestään ja toiminut kuin ajatus, käsijarruun koskematta.

        Kyseessä on ensimmäinen automaatti itselläni. Perinteisillä momentinmuunninlaatikoilla olen ajanut kyllä tuhansia kilometrejä (vuokraamojen autoilla, ulkomailla), mutta hinta- ja kulutuseron vuoksi ovat jääneet tähän saakka kauppaan.

        Viime syksynä DSG:n koeajettuani olinkin sitten kerralla myytyä miestä! Ja vaimokin omaksui DSG:llä ajamisen kertaheitolla, vaikka hän ei ollut ajanut perinteisillä laatikoilla metriäkään.


    • janne105

      elikkä jyrkässä mäkilähdössä kannattaa käyttää sitä mustaa keppiä etuistuimen välissä. Se on nimeltä käsijarru ja jarruttaa takapyörät. Näin vältät taaksepäin valumista :)

      • vaan.

        Se on vaan joillekin ihan liikaa vaadittu :D Ihmettelen kovasti että ajetaanko tässä maassa tosiaan jossain korteja automaatilla, kun ei suju mäkilähtö edes käsijarrua käyttäen...nyt pelottaa entistä enemmän olla tuolla liikenteessä, siellä on ilmeisesti paljon ihmisiä joilla tuo autonhallinta ei todellakaan ole hallussa...


      • fdfsdfd
        vaan. kirjoitti:

        Se on vaan joillekin ihan liikaa vaadittu :D Ihmettelen kovasti että ajetaanko tässä maassa tosiaan jossain korteja automaatilla, kun ei suju mäkilähtö edes käsijarrua käyttäen...nyt pelottaa entistä enemmän olla tuolla liikenteessä, siellä on ilmeisesti paljon ihmisiä joilla tuo autonhallinta ei todellakaan ole hallussa...

        Ajelette sen verran vanhoilla autoilla edellisen kommentoijan kanssa.

        Uusissa malleissa ei aina ole mitään mustaa keppiä keskikonsolissa, ja jos on niin se on vaihdekeppi ja sateenvarjo.

        Uusissa on usein sähköinen seisontajarru ja mahdollisesti siihen yhdistetty mäkilähtöpidätin.

        Eli turha vittuilla niistä skepoista.


    • keskustelun

      innoittamana kokeilin tänään kolmessa eri mäessä kussakin yhden kerran mäkilähtöavustimen toimivuutta.
      Toimi joka kerran.
      Käyttöohjeissa mainitaan sen toimivan yli 5%:n nousussa ja kahden sekunnin ajan jarrun vapauttamisesta.

    • rhyhhy

      kytkin ja jarru pohjaan, nostaa kytkintä ja ottaa tuntuman, sitte nostaa pikkuhiljaa jarrua nii auto lähtee sutimatta ja valumatta liikkeelle. ei siis kytkintä ja jarrua ylös yhtä aikaa. sitten kun auto on liikkees ja jarru ylhäällä nii sitte kaasua.

      • Q3

        Kannattaa sijoittaa muutama tonttu lisää ja ostaa Audi, niin pakettiin kuuluu paikallaanpitoavustin (Audi hold assist). Toimii kuin unelma...


    • onnellinen omistaja

      Olen itse huomannut tuon saman TSI Golfissa. Mulla on myös 7-vaihteinen DSG. Teet sen virheen, että et paina tarpeeksi sitä jarrua. Kyllä se mäkilähtöavustin jyrkässä mäessä aktivoituu, mutta jarrua pitää painaa ihan kunnolla, ei vaan ihan pikkuisen, jotta auto pysähtyisi.

      Pysäytät siis jarrulla aluksi ihan normaalisti auton ylämäkeen ja heti perään painat sitä jarrua kunnolla lisää. Kun vapautat jarrun, niin auto ei lähdekään valumaan taaksepäin.

      • DSG

        Eli aiemmat kommentit mäkilähtöavustimen toiminnasta ovat turhaa suunsoittoa.
        Kannattaa ottaa selvää mitä ostaa...

        Mäkilähtöavustin toimii juuri kuten "onnellinen omistaja" kuvaili !

        Tällä sivustolla on kumma tapa usein haukkua kaikkea, vika näissä haukuissa on useimmin itsessään.


      • automatique
        DSG kirjoitti:

        Eli aiemmat kommentit mäkilähtöavustimen toiminnasta ovat turhaa suunsoittoa.
        Kannattaa ottaa selvää mitä ostaa...

        Mäkilähtöavustin toimii juuri kuten "onnellinen omistaja" kuvaili !

        Tällä sivustolla on kumma tapa usein haukkua kaikkea, vika näissä haukuissa on useimmin itsessään.

        Kaasu-jarru-käsijarru-kaasu. Älytöntä vatkaamista ja polkemista.
        OIKEALLA automaatilla kaikki tuo on paljon helpompaa, kun se pysyy paikallaan ylämäessä. Ei valu eikä temppuile.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1420
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      290
      1255
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1038
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1019
    8. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

      Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe