kertokaa hindulaisuudesta

rama girl

kiinnostaa hindulaisuus ja kertokaa jumalat ja tavat ja juhlat ja.....kaikki!kertokaa kaikki!

24

1582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkki
    • Vaisnava

Kysymys taitaa olla pelottavan laaja, kun olemme näin hitaita vastaamaan... ;)

Voisi aloittaa siitä, että Jumala on Yksi. Kaikki ovat Yhden pieniä osasia. Vaisnavahinduna kutsun Jumalaa Vishnuksi, shaivistihindu sanoisi Shiva. Lukemattomat pikkujumalat ovat samanlaisia sieluja kuin sinäkin, mutta hyvällä karmallaan he ovat saaneet jumalaisen hahmon. He ovat kuitenkin mukana sielunvaelluksessa.

Iänikuisessa sielunvaelluksessa voi omaa sähläystään joutua yhtä hyvin myös toiseen suuntaan. Se ei ole automaattista kehitystä parempaan päin vaan voit myös taantua. Ja vaikka pääsisit hyvillä teoillasi kuinka korkealle, olet silti karman vanki. Siksi hindut pyrkivät pois mokomasta kiertokulusta.

Ulospääsyteitä on käytännössä kaksi: vaikea mietiskelyn ja kieltäymyksen tie (hurjannäköiset, tuhkalla itsensä värjänneet, erikoisissa asennoissa istuvat sadhut seuraavat tätä tietä), sekä helpompi Jumalaan rakastumisen tie. Jos Jumalaa rakastaa enemmän kuin kaikkea muuta yhteensä, mikään ei enää sido aineelliseen maailmankaikkeuteen, eikä sielun enää tarvitse syntyä uudestaan. Hän pääsee Jumalan luokse.

Jumala, josta puhun, ei ole pilven päällä istuva parrakas ukko, joka rankaisee ihmisiä, elleivät nämä häntä palvo. Hindulainen jumalkäsitys on aivan toisenlainen. Jumala on puolueettomasti oikeudenmukainen, karman laki pitää huolen siitä, että jokainen saa ansionsa mukaan. Jumala ei tuppaudu elämääsi, jos et Häntä halua. Hän omistaa jo kaiken, joten ainoa, mitä voimme Hänelle antaa, on rakkautemme. Hän ei ota ketään väkisin eikä uhkaillen.

Ihminen haaveilee rakastetusta, joka ymmärtää täydellisesti, jolla on aina aikaa ja kiinnostusta, joka on aina läsnä ja vastaanottavainen. Tällainen on Jumala hindulaisuudessa. Jos annamme Hänelle rakkautemme, saamme unelmien rakastetun. Suhde Jumalaan voi olla todella intiimi; Jumalalle todellakin puhutaan kuin rakastajalle. Voisin kertoa kuvaavan esimerkin hindin kielestä. Kielessä on kolme sinä-sanaa: hyvin kunnioittava, tasavertainen ja intiimi. Näistä Jumalalle puhutaan sillä intiimillä, joka Hänen lisäkseen käy vain pienten lasten ja rakastetun puhutteluun.

Ruumiiseen vangitun sielun on helpoin rakastaa Jumalaa, jolla on hahmo. Jumala onkin tullut monta kertaa tällekin planeetalle ties missä hahmossa ilahduttamaan rakkaitaan. Minä olen menettänyt sydämeni Krishnalle, ihmishahmoiselle Jumalalle. Toinen kuuluisa Jumalan ihmisinkarnaatio on Rama (hänet taidat tunteakin nimimerkkisi perusteella ;). Kalenterivuoteni suurimmat juhlat ovat Krishnan syntymäpäivä eli dsanmashtami elo-syyskuussa sekä Diwali, valon juhla, pimeään syysaikaan. Sitä vietetään Raman ja Sitan kotiinpaluun kunniaksi. Hehän viettivät hovijuonittelujen takia 14 vuotta maanpaossa ja kukistivat samalla Sri Lankan demonikuninkaan.

• ramagirl

Minulla on huone täynnä shivan raman ja ganeshin ja krishnan kuvia.Minä joogaan ja mietiskelen jopa 1 tunnin kerrallaan ja sieluni onrauhallinen ja kaikki on hyvin mutta ovatko jumalat todellakin hyviä?Ovatko he rakastavan ihmisen kaltaisia? Minäolen suorastaan ihastunut hindulaisuuteen ja minulla on oma shiva patsas,mutta kaverit hyljeksivät minua ja oudoksuvat minua koska olen muka heidän mielestään tulossa hulluksi...olen oikeasti kristitty ja äiti sanoo että saan olla mikä haluan kunhan löydän rauhan.Kertoisitko visnava lisää minulle hindulaisuudesta??Ovatko jumalat vastanneet rukouksiisi ja ovatko he olleet kilttejä

• Vaisnava
        ramagirl kirjoitti:

Minulla on huone täynnä shivan raman ja ganeshin ja krishnan kuvia.Minä joogaan ja mietiskelen jopa 1 tunnin kerrallaan ja sieluni onrauhallinen ja kaikki on hyvin mutta ovatko jumalat todellakin hyviä?Ovatko he rakastavan ihmisen kaltaisia? Minäolen suorastaan ihastunut hindulaisuuteen ja minulla on oma shiva patsas,mutta kaverit hyljeksivät minua ja oudoksuvat minua koska olen muka heidän mielestään tulossa hulluksi...olen oikeasti kristitty ja äiti sanoo että saan olla mikä haluan kunhan löydän rauhan.Kertoisitko visnava lisää minulle hindulaisuudesta??Ovatko jumalat vastanneet rukouksiisi ja ovatko he olleet kilttejä

Mitä tarkoitat kiltillä? ;) Onko kiltti se, joka antaa sinulle mitä haluat vaiko se, joka pelastaa sinut kaikilta ongelmilta lopullisesti, vaikka se väliaikaisesti kirpaisisikin?

Jos haluat rahaa, miellytä Lakshmia ja pyydä häneltä apua. Jos haluat menestyä koulussa, osoita avunpyyntösi Ganeshalle, jos rakkautta, puhu Krishnalle... Tämä on helppoa ja toimii, jos onnistut miellyttämään jumalia niin, että he alkavat pitää sinusta.

Mutta jos haluat lopullisen rauhan, valitse se, jota pidät Korkeimpana (Krishna, Shiva tai vaikkapa Jeesus, jos olet kristitty), ja keskity joka hetki Häneen rakastettunasi. Anna elämäsi Hänelle, ota päämääräksesi päästä Hänen luokseen lopullisesti. Siitä lähtien kaikki, mitä sinulle tapahtuu, on Hänen käsissään.

Tämä ei kuitenkaan ole helppo tie. Jos Jumala haluaa sinut (ja sen Hän tekee vain jos ilmaiset haluavasi Hänet), Hän kyllä raivaa kaikki esteet välistänne, kaiken, mihin olet liian takertunut pystyäksesi pitämään Hänet mielessäsi. Jos olet yhtä suuri puupää kuin minä, sinun on menetettävä paljon, ennen kuin pystyt keskittymään Häneen joka hetki. Hänen rakkautensa on omistavaa, poissulkevaa, valtavaa... jotakin, mitä ei toiselta ihmiseltä voi saada. Jos Jumalasi on ottanut ihmisen hahmon, Hän on ihmisen kaltainen - ja silti niin paljon enemmän kuin ihminen.

Jos valitset tämän tien, tulet toisaalta myös tuntemaan valtavaa huolenpitoa, Hän totisesti pitelee sinusta kiinni ja kaikki mitä tapahtuu on parhaaksesi. :) Itse ei enää tarvitse huolehtia, Hän järjestää asiat (kunhan tietenkin elät parhaasi mukaan Hänen toiveittensa mukaisesti). Ja Hänen rakkautensa tulee muuttamaan sinua ihmisenä suuntaan, jota varmaankin osaat arvostaa.

Minä olen saanut vastaukseksi Krishnalta kaiken mitä tarvitsen.

• ramagirl
        Vaisnava kirjoitti:

Mitä tarkoitat kiltillä? ;) Onko kiltti se, joka antaa sinulle mitä haluat vaiko se, joka pelastaa sinut kaikilta ongelmilta lopullisesti, vaikka se väliaikaisesti kirpaisisikin?

Jos haluat rahaa, miellytä Lakshmia ja pyydä häneltä apua. Jos haluat menestyä koulussa, osoita avunpyyntösi Ganeshalle, jos rakkautta, puhu Krishnalle... Tämä on helppoa ja toimii, jos onnistut miellyttämään jumalia niin, että he alkavat pitää sinusta.

Mutta jos haluat lopullisen rauhan, valitse se, jota pidät Korkeimpana (Krishna, Shiva tai vaikkapa Jeesus, jos olet kristitty), ja keskity joka hetki Häneen rakastettunasi. Anna elämäsi Hänelle, ota päämääräksesi päästä Hänen luokseen lopullisesti. Siitä lähtien kaikki, mitä sinulle tapahtuu, on Hänen käsissään.

Tämä ei kuitenkaan ole helppo tie. Jos Jumala haluaa sinut (ja sen Hän tekee vain jos ilmaiset haluavasi Hänet), Hän kyllä raivaa kaikki esteet välistänne, kaiken, mihin olet liian takertunut pystyäksesi pitämään Hänet mielessäsi. Jos olet yhtä suuri puupää kuin minä, sinun on menetettävä paljon, ennen kuin pystyt keskittymään Häneen joka hetki. Hänen rakkautensa on omistavaa, poissulkevaa, valtavaa... jotakin, mitä ei toiselta ihmiseltä voi saada. Jos Jumalasi on ottanut ihmisen hahmon, Hän on ihmisen kaltainen - ja silti niin paljon enemmän kuin ihminen.

Jos valitset tämän tien, tulet toisaalta myös tuntemaan valtavaa huolenpitoa, Hän totisesti pitelee sinusta kiinni ja kaikki mitä tapahtuu on parhaaksesi. :) Itse ei enää tarvitse huolehtia, Hän järjestää asiat (kunhan tietenkin elät parhaasi mukaan Hänen toiveittensa mukaisesti). Ja Hänen rakkautensa tulee muuttamaan sinua ihmisenä suuntaan, jota varmaankin osaat arvostaa.

Minä olen saanut vastaukseksi Krishnalta kaiken mitä tarvitsen.

Miksi sinä olet mukamas puupää...mitä oet tehnyt?

• ramagirl

Voiko Jumala olla ihmisen hahmossa? Miten jumalien olemassaolon voi todistaa?pitääkö hindujen käyttää saria?sari on ihana asu ja minullakin on sellainen.Tiedätkö sen indiska kaupan?Mitä eroa on vishnulla ja shivlla?ovatko kummatkin äiti jumalia? ja onko se totta että shivalla on monta hahmoa...devi,shiva... Mun mielestä kaikki jumalat ovat ihania mutta ganesh ja krishna ovat suosikkejani.onko outoa että olen hindu jumala-hullu,koska huoneeni on täynnä jumalien kuvia.Voiko ihmisellä ja jumalalla olla seksuaalista yhteyttä

• Vaisnava
        ramagirl kirjoitti:

Voiko Jumala olla ihmisen hahmossa? Miten jumalien olemassaolon voi todistaa?pitääkö hindujen käyttää saria?sari on ihana asu ja minullakin on sellainen.Tiedätkö sen indiska kaupan?Mitä eroa on vishnulla ja shivlla?ovatko kummatkin äiti jumalia? ja onko se totta että shivalla on monta hahmoa...devi,shiva... Mun mielestä kaikki jumalat ovat ihania mutta ganesh ja krishna ovat suosikkejani.onko outoa että olen hindu jumala-hullu,koska huoneeni on täynnä jumalien kuvia.Voiko ihmisellä ja jumalalla olla seksuaalista yhteyttä

> Voiko Jumala olla ihmisen hahmossa?

Jumala voi mitä tahansa, myöskin ottaa ihmishahmon :) Krishna on yksi Hänen ottamistaan ihmishahmoista ja minä olen hulluna Häneen :D Mutta kaikille ei Krishna sovi, vaan joku muu Jumalan muoto tuntuu enemmän omalta.

> Miten jumalien olemassaolon voi todistaa?

Olen huomannut tämän olevan hyvin vaikeaa, mikäli se, jolle jotakin yrität todistaa, ei kerta kaikkiaan halua uskoa. Itse tunnen Jumalan läsnäolon valtavana rakkauden ja turvan tunteena, joka on voimistunut sitä mukaa kun rakkauteni Häneen on vahvistunut. Krishna sanoo Bhagavad Gitassa palvovansa jokaista sen mukaan kuinka me palvomme Häntä! :)

Lisäksi Jumalan sanat Bhagavad Gitassa ovat osoittautuneet uskomattoman tosiksi omassa elämässäni. Mutta epäuskoinen löytää aina vaihtoehtoisen selityksen kaikelle, ja se on hänen oikeutensa - Jumala ei tyrkytä itseään kellekään, eikä meidänkään pidä tyrkyttää Häntä kellekään.

> pitääkö hindujen käyttää saria?

Ei todellakaan! Sari on tyypillinen intialainen vaate, vähän niin kuin tuulipukua voisi ehkä sanoa tyypilliseksi suomalaiseksi vaatteeksi. Hinduja on eniten Intiassa, joten ei ole ihme, että ihmiset ovat nähneet hindunaisten käyttävän sareja. Uskonnon kannalta on kuitenkin yhdentekevää, miten pukeutuu (henkilökohtaisesti suosin kuitenkin vähemmän paljastavaa pukeutumista, koska en halua herättää liikaa seksuaalista mielenkiintoa muissa kuin omassa miehessäni; seksi liitetään hindulaisuudessa tiukasti parisuhteeseen ja parisuhteet otetaan todella vakavasti).

> sari on ihana asu ja minullakin on
        > sellainen.Tiedätkö sen indiska kaupan?

Sari on minustakin ihana asu, siitä huolimatta, mitä sanoin yllä :) Indiska-kaupassa en ole tainnut käydä, mutta jos se on samanlainen kuin Indian Bazaar, minun on valitettavasti kerrottava, ettei sellaisia kuteita Intiassa pahemmin oikeasti käytetä, mitä sieltä saa. Vai saako Indiskasta sareja?

> Mitä eroa on vishnulla ja shivlla? ovatko
        > kummatkin äiti jumalia? ja onko se totta että
        > shivalla on monta hahmoa...devi,shiva...

Yleensä ajatellaan, että Vishnu ja Shiva ovat saman Jumalan eri ilmentymiä. Kumpaakin pidetään maskuliinisina, ja kummallakin on ikuinen puoliso (jonka kanssa Jumala on siis ikuisesti yhtä ja samaa olentoa)... Shivan puolisoa kutsutaan usein Deviksi. Tämä ei ole niin sekavaa kuin miltä se ehkä äkkiseltään kuulostaa jos muistaa, että hindulaisuudessa todellakin hyväksytään ihmisten erilaisuus ja se, ettei sama palvontamuoto ja sama Jumalan hahmo yksinkertaisesti sovi kaikille.

> onko outoa että olen hindu jumala-hullu,koska
        > huoneeni on täynnä jumalien kuvia.

En pidä tuota lainkaan outona. Kuulostaa selvältä merkiltä siitä, että olet ollut edellisessä elämässäsi hindu ja nyt intosi hindulaisuuteen on uudelleen herännyt :) Poukkoilusi ruumiista toiseen jatkuu, kunnes toden teolla kyllästyt ja käännät katseesi Jumalaan.

> Voiko ihmisellä ja jumalalla olla seksuaalista > yhteyttä

Kyllä vain! ;) Hindun ja Jumalan suhde on hyvin intiimi, Jumala voi tulla läheisemmäksi kuin kukaan muu oma puoliso ja lapset mukaanlukien, ja jumalsuhteen kuvaamiseen voidaan käyttää romanttisia, jopa seksuaalisia kielikuvia. Suhde Jumalaan rakkaussuhde.

Tässä on kuvaava ja kaunis rukous, joka tosin ei ole lähtöisin hindun vaan erään suufimuslimin kynästä (suufimuslimit ovat varsin lähellä hindulaisuutta): "Etkö näe, miten vereni muuttuu hennaksi vain päästäkseen koristamaan jalkapohjiasi?"

Huomaa kuitenkin vertauskuvallisuus. Kun rakastavaiset yhtyvät, heistä tulee yhtä. Samaten jos ihminen yhtyy Jumalaan, heistä tulee yhtä, ja tämähän on hindulaisuuden hengellinen päämäärä: tulla Yhdeksi Kaikkeuden kanssa.

Jos haluat keskustella yksityisemmin, minut saa sähköpostitse kiinni osoitteesta [email protected] Mutta jatketaan toki juttua täälläkin, niin sen lukemisesta ehkä hyötyvät muutkin kuin me itse :)

• Vaisnava
        ramagirl kirjoitti:

Miksi sinä olet mukamas puupää...mitä oet tehnyt?

Ensin huutelen ylpeänä Krishnalle, että annan itseni ja elämäni ohjat Hänelle, enkä sitten kumminkaan osaa käyttäytyä, kuten Hän toivoisi. Marisen vastaan kun Hän ohjaa asioita eri suuntaan kuin olisin toivonut, takerrun sydämessäni ja mielessäni muuhun paitsi Häneen... Puupää mikä puupää! ;)

• rama*girl
        Vaisnava kirjoitti:

Jumala voi mitä tahansa, myöskin ottaa ihmishahmon :) Krishna on yksi Hänen ottamistaan ihmishahmoista ja minä olen hulluna Häneen :D Mutta kaikille ei Krishna sovi, vaan joku muu Jumalan muoto tuntuu enemmän omalta.

Olen huomannut tämän olevan hyvin vaikeaa, mikäli se, jolle jotakin yrität todistaa, ei kerta kaikkiaan halua uskoa. Itse tunnen Jumalan läsnäolon valtavana rakkauden ja turvan tunteena, joka on voimistunut sitä mukaa kun rakkauteni Häneen on vahvistunut. Krishna sanoo Bhagavad Gitassa palvovansa jokaista sen mukaan kuinka me palvomme Häntä! :)

Lisäksi Jumalan sanat Bhagavad Gitassa ovat osoittautuneet uskomattoman tosiksi omassa elämässäni. Mutta epäuskoinen löytää aina vaihtoehtoisen selityksen kaikelle, ja se on hänen oikeutensa - Jumala ei tyrkytä itseään kellekään, eikä meidänkään pidä tyrkyttää Häntä kellekään.

Ei todellakaan! Sari on tyypillinen intialainen vaate, vähän niin kuin tuulipukua voisi ehkä sanoa tyypilliseksi suomalaiseksi vaatteeksi. Hinduja on eniten Intiassa, joten ei ole ihme, että ihmiset ovat nähneet hindunaisten käyttävän sareja. Uskonnon kannalta on kuitenkin yhdentekevää, miten pukeutuu (henkilökohtaisesti suosin kuitenkin vähemmän paljastavaa pukeutumista, koska en halua herättää liikaa seksuaalista mielenkiintoa muissa kuin omassa miehessäni; seksi liitetään hindulaisuudessa tiukasti parisuhteeseen ja parisuhteet otetaan todella vakavasti).

Sari on minustakin ihana asu, siitä huolimatta, mitä sanoin yllä :) Indiska-kaupassa en ole tainnut käydä, mutta jos se on samanlainen kuin Indian Bazaar, minun on valitettavasti kerrottava, ettei sellaisia kuteita Intiassa pahemmin oikeasti käytetä, mitä sieltä saa. Vai saako Indiskasta sareja?

Yleensä ajatellaan, että Vishnu ja Shiva ovat saman Jumalan eri ilmentymiä. Kumpaakin pidetään maskuliinisina, ja kummallakin on ikuinen puoliso (jonka kanssa Jumala on siis ikuisesti yhtä ja samaa olentoa)... Shivan puolisoa kutsutaan usein Deviksi. Tämä ei ole niin sekavaa kuin miltä se ehkä äkkiseltään kuulostaa jos muistaa, että hindulaisuudessa todellakin hyväksytään ihmisten erilaisuus ja se, ettei sama palvontamuoto ja sama Jumalan hahmo yksinkertaisesti sovi kaikille.

En pidä tuota lainkaan outona. Kuulostaa selvältä merkiltä siitä, että olet ollut edellisessä elämässäsi hindu ja nyt intosi hindulaisuuteen on uudelleen herännyt :) Poukkoilusi ruumiista toiseen jatkuu, kunnes toden teolla kyllästyt ja käännät katseesi Jumalaan.

Kyllä vain! ;) Hindun ja Jumalan suhde on hyvin intiimi, Jumala voi tulla läheisemmäksi kuin kukaan muu oma puoliso ja lapset mukaanlukien, ja jumalsuhteen kuvaamiseen voidaan käyttää romanttisia, jopa seksuaalisia kielikuvia. Suhde Jumalaan rakkaussuhde.

Tässä on kuvaava ja kaunis rukous, joka tosin ei ole lähtöisin hindun vaan erään suufimuslimin kynästä (suufimuslimit ovat varsin lähellä hindulaisuutta): "Etkö näe, miten vereni muuttuu hennaksi vain päästäkseen koristamaan jalkapohjiasi?"

Huomaa kuitenkin vertauskuvallisuus. Kun rakastavaiset yhtyvät, heistä tulee yhtä. Samaten jos ihminen yhtyy Jumalaan, heistä tulee yhtä, ja tämähän on hindulaisuuden hengellinen päämäärä: tulla Yhdeksi Kaikkeuden kanssa.

Jos haluat keskustella yksityisemmin, minut saa sähköpostitse kiinni osoitteesta [email protected] Mutta jatketaan toki juttua täälläkin, niin sen lukemisesta ehkä hyötyvät muutkin kuin me itse :)

mikä on karma?onko se jos on tehnyt väärin ja sitten joutuu syntyä uudelleen?pitääkö saada kaste jotta pääsee hinduksi?

• Vaisnava
        rama*girl kirjoitti:

mikä on karma?onko se jos on tehnyt väärin ja sitten joutuu syntyä uudelleen?pitääkö saada kaste jotta pääsee hinduksi?

Karman laki on syyn ja seurauksen luonnonlaki. Kaikella, mitä teemme, on seurauksensa, sehän on selvä. Me hindut uskomme, että nämä seuraukset osuvat tekijään itseensä, jos ei tässä niin seuraavissa elämissä. Jos teet hyvää, vedät puoleesi hyviä seurauksia. Jos teet pahaa, vedät puoleesi pahoja seurauksia.

Sana "hindu" tarkoitti alunperin jokaista Indus-joen toisella puolella (Arabiamaista katsottuna) asuvaa ei-muslimia. Nykyään eri ihmiset viittaavat sillä niin eri asioihin, että on mahdotonta vastata kysymykseen "miten hinduksi tullaan"... joittenkin mielestä hindu voi olla vain, jos on hindujen lapsi. Jotkut hindugurut taas pitävät kasteseremonioita niille, jotka haluavat kääntyä. Ja sitten on paljon ihmisiä, jotka seuraavat hindulaista filosofiaa ja elävät sen mukaan vaikkeivät olekaan syntyneet hinduiksi tai ottaneet kastetta.

Bhagavad Gitan mukaan kuka tahansa voi ruveta Krishnan omaksi. Krishnan palvojia pidetään yleisesti hinduina.

• Eklektikko-J.
        ramagirl kirjoitti:

On vain yksi Jumala. Muut jumalat ovat kuvitteellisia.

• Eklektikko-J.
        Vaisnava kirjoitti:

Jumala ei ole sukupuolinen olento. Älä puhu roskaa.

• Eklektikko-J.
        rama*girl kirjoitti:

Karma on tekojen seuraus. Jeesus Kristus on AINOA, joka voi puhdistaa karman ja pelastaa. Hän palkitsee hyvät teot ja antaa pahojen tekojesi seurausten näkyä (Hän ei kosta). Tämä sanotaan Raamatussa ja Koraanissa. Kristus (=Jahve, Allah) on ainoa palvonnanarvoinen jumaluus.

• Kristus-bhakta
        Vaisnava kirjoitti:

Karman laki on syyn ja seurauksen luonnonlaki. Kaikella, mitä teemme, on seurauksensa, sehän on selvä. Me hindut uskomme, että nämä seuraukset osuvat tekijään itseensä, jos ei tässä niin seuraavissa elämissä. Jos teet hyvää, vedät puoleesi hyviä seurauksia. Jos teet pahaa, vedät puoleesi pahoja seurauksia.

Sana "hindu" tarkoitti alunperin jokaista Indus-joen toisella puolella (Arabiamaista katsottuna) asuvaa ei-muslimia. Nykyään eri ihmiset viittaavat sillä niin eri asioihin, että on mahdotonta vastata kysymykseen "miten hinduksi tullaan"... joittenkin mielestä hindu voi olla vain, jos on hindujen lapsi. Jotkut hindugurut taas pitävät kasteseremonioita niille, jotka haluavat kääntyä. Ja sitten on paljon ihmisiä, jotka seuraavat hindulaista filosofiaa ja elävät sen mukaan vaikkeivät olekaan syntyneet hinduiksi tai ottaneet kastetta.

Bhagavad Gitan mukaan kuka tahansa voi ruveta Krishnan omaksi. Krishnan palvojia pidetään yleisesti hinduina.

Krishna-bhaktat eivät pidä itseään hinduina. Ainakin Bhaktivedanta kieltää kutsumasta heitä hinduiksi.

• Ande
        Eklektikko-J. kirjoitti:

>>
        >>

Eikö Jeesuksella ole sukupuolta? Minä olen aina mieltänyt hänet mieheksi;)

Tietysti Jumalan todellinen olemus ei ole rajoittunut sukupuoliin, jotka ovat vain inhimillinen ominaisuutemme "lihassa" ollessamme.

Jumala voi kuitenkin kaikkivaltiaana ottaa jopa hahmon, jossa on sukupuolikin mukana. Niin kaikkivaltias hän todellakin on.

Ande

• Vaisnava
        Kristus-bhakta kirjoitti:

Krishna-bhaktat eivät pidä itseään hinduina. Ainakin Bhaktivedanta kieltää kutsumasta heitä hinduiksi.

Sana hindu on alunperin arabien keksimä termi Indus-joen toisella puolella asuvista pakanoista. Nykyään se on kätevä käsite, joka tuo suomalaisten mieleen heti kasvissyönnin ja jälleensyntymän ja usein Krishnankin. Niinpä tykkään sitä käyttää. Mieluummin kutsun toki itseäni vaisnavaksi. Tämä termi kertoo jo paljon enemmän kuin "hindu", mutta koska sitä eivät suomalaiset tunne, hindu on monesti kätevämpi.

Krishna-bhakta on jokainen, joka palvoo ja rakastaa Krishnaa. En tiedä, mitä kaikkea Bhaktivedanta sanoo. Minä seuraan Bhagavad Gitan opetuksia.

• radhastan
        Eklektikko-J. kirjoitti:

Krishna on henkilö ja Hänellä on ruumis ja keho kuten meilläkin.Krishnalla on se ero ruumiimme kanssa että hän ei eroa siitä, toisin kun me teemme! Me emme ole tämä ruumis vaan olemme sielu ja siellä asustaa Krishna.
        Tämä aineellinen maailma on vain heijastus henkisestä maailmasta missä kaikki palvovat Jumaluudeen Ylintä Persoonallisuutta !

Chant and be happy:

HARE KRISHNA HARE KRISHNA
        KRISHNA KRISHNA HARE HARE
        HARE RAMA HARE RAMA
        RAMA RAMA HARE HARE :)

• tri
        Vaisnava kirjoitti:

Sana hindu on alunperin arabien keksimä termi Indus-joen toisella puolella asuvista pakanoista. Nykyään se on kätevä käsite, joka tuo suomalaisten mieleen heti kasvissyönnin ja jälleensyntymän ja usein Krishnankin. Niinpä tykkään sitä käyttää. Mieluummin kutsun toki itseäni vaisnavaksi. Tämä termi kertoo jo paljon enemmän kuin "hindu", mutta koska sitä eivät suomalaiset tunne, hindu on monesti kätevämpi.

Krishna-bhakta on jokainen, joka palvoo ja rakastaa Krishnaa. En tiedä, mitä kaikkea Bhaktivedanta sanoo. Minä seuraan Bhagavad Gitan opetuksia.

"Krishna-bhakta on jokainen, joka palvoo ja rakastaa Krishnaa. En tiedä, mitä kaikkea Bhaktivedanta sanoo. Minä seuraan Bhagavad Gitan opetuksia."

B-v totesi, että hindulaisuus on "hölynpölyjuttu", jolla hän halusi korostaa alkuperäisen vedanta-opin ja osin maallistuneen ja tosiasioista harhautuneen hindulaisuuden eroa.

Esin b-v ei pidä syntymähetken mukaan määräytyvää kastijakoa oikeana -vaan ihmisen ominaisuuksien mukaan määräytyvää "kastijakoa".

Olen samaa mieltä.

• Vaisnava

Vastataanpas kahdessa osassa, niin ei tule liian isoa palaa kerrallaan.

Tavoista voisin mainita, että useimmat hindut ovat jonkin asteen kasvissyöjiä (joskin eräät länsimaalaistuneet ovat alkaneet syömään mitä vaan), vegaaneista niihin, jotka syövät mitä vain paitsi lehmänlihaa. Lehmä antaa maitoa, joten se on meille imettävä äiti, ja sen teurastus äidinmurha. Lisäksi lehmät ovat Krishnan lemmikkejä. Itse olen laktovegetaristi. Minulla on kotona keittiössä alttari, jolla tarjoan ruokani Krishnalle osoittaakseni, että Hän on perheenjäsen ja muistaakseni, että Hän on kaiken elämän ja ravinnon antaja.

Minulla on 108-helminen rukousnauha, japa-mala, joka auttaa minua keskittymään rukoukseen. Luku 108 symbolisoi paimentyttöjä, joilla on kaikkein läheisimmät välit Krishnan kanssa. Japailukierroksen aikana toistan jotakin mantraa tai vain keskityn olemaan yhteydessä Jumalan kanssa, kunnes kaikki helmet on käyty läpi. On suositeltu, että jokainen japailisi ainakin yhden tai kaksi kierrosta päivässä, mutta jotkut japailevat koko ajan, se on kumman addiktiivista touhua ;) Minä olen jäänyt viiteen kierrokseen vuorokaudessa, se tuntuu hyvältä määrältä, koska muslimiystävänikin rukoilevat sen verran ja näyttävät voivan hengellisesti oikein hyvin.

Me hindut siis emme väitä, että muut kuin me olisivat matkalla kadotukseen. Jumala antaa lähestyä Itseään monella tavalla, vaikkapa islamilaisella ja kristillisellä. Hän on kiinnostunut rakkaudestamme, ei siitä, minkä seurakunnan kirjoissa olemme.

Hindujen pyhiksi kirjoiksi mainitaan yleensä Veda-kirjat. Krishnan Itsensä puhumassa Bhagavad Gitassa todetaan, että Veda-oppeja noudattamalla saa hyvää karmaa ja pääsee asumaan Taivaaseen, siis syntymään uudelleen jumalaisessa hahmossa. Viisas etsii kuitenkin pysyvämpää ratkaisua, ja Bhagavad Gitassa neuvotaan, kuinka voimme päästä Jumalan luokse, pois karman pyörästä. Vaisnavahinduille Bhagavad Gita on pyhempi teos kuin Vedat.

BG on osa Mahabharata-nimistä eeposta, jossa kerrotaan enemmänkin Krishnasta ja ennen kaikkea dharmasta, hyveellisestä elämäntavasta. Tärkeä uskonnollinen rooli on myös Ramayanalla, Raman ja Sitan tarinalla. Krishnan ja paimentyttöjen ystävyydestä on lisäksi kirjoitettu paljon kauniita tekstejä. Henkilökohtaisesti luotan toistaiseksi vain Gitaan absoluuttisena totuutena, sillä noista muista on liikkeellä useita versioita. Toisaalta sekin sopii hindulaisuuteen; ihmiset ovat erilaisia ja jokaisella on oikeus valita, millaista Jumalaa lähestyy ja millä tavalla.

Pysymällä dharman tiellä ihminen varmistaa itselleen mukavan tuonpuoleisen aseman. Sitä paitsi Jumalakin toivoo meidän elävän dharmisesti. Eri ihmisillä on erilainen dharma, kunkin tulisi käyttää omaa luonnettaan ja lahjojaan parhaalla mahdollisella tavalla. Johtajatyypillä on erilainen dharma kuin myyntitykillä. Ellei ihminen tunne luonnettaan ja toteuta itseään, hän on onneton ja muutkin kärsivät, kun ihminen väärällä paikalla hoitaa tehtävänsä tehottomasti.

Tästä oli alunperin kyse kasteissa. Gitan mukaan ne määräytyvät kunkin oman luonteen perusteella, ja koska jokainen kasti on yhtä arvokas, ketään ei saa syrjiä. Mutta koska rikkaat ihmiset haluavat siirtää asemansa jälkeläisilleen silloinkin, kun nämä eivät ole sen arvoisia, kastilaitos on Intiassa jämähtänyt jäykän perinnölliseksi hierarkiaksi.

Yleisesti dharman mukaista on mm. totuudenmukaisuus, auttavaisuus, väkivallattomuus (puolustautuminen vielä suuremman väkivallan estämiseksi on kuitenkin hyväksyttyä, paitsi gandhilaisessa hindulaisuudessa), anteliaisuus, lempeys, anteeksiantavaisuus, itsekuri sekä eritoten vihan, ahneuden ja pakkomielteiden karttaminen. Dharmaa seuraava hindu tarkkailee sanojaan, tekojaan ja ajatuksiaan pysyäkseen oikealla tiellä.

• radhastan

Aineellinen maailma muodostuu kolmesta laadusta: intohimoisuudesta,hyvyydestä ja tietämättömyydesä. Ihmiset jotka syövät minkäänlaista lihaa ovat intohimoisuuden ja tietämättömyyden laadussa. jotta kehittäisimme hyvyyden laatua meidän on syötävä kasvisruokaa, niin pystymme kehittämään rakkautta Jumalaan,Krishnaan.
        Kaikenlaisen liha ruoan syöminen aiheuttaa huonoa karmaa ja periaatteessa kasvisruokakin aiheuttaa sitä ja sen vuoksi se on ensin uhrattava Herrallemme.
        Muistakaa että kaikki on lähtöisin Krishnasta ja palaaminen Krishnan luo on elämät tarkoitus ja korkein täydellistymä !!!

• Vaisnava
        radhastan kirjoitti:

Aineellinen maailma muodostuu kolmesta laadusta: intohimoisuudesta,hyvyydestä ja tietämättömyydesä. Ihmiset jotka syövät minkäänlaista lihaa ovat intohimoisuuden ja tietämättömyyden laadussa. jotta kehittäisimme hyvyyden laatua meidän on syötävä kasvisruokaa, niin pystymme kehittämään rakkautta Jumalaan,Krishnaan.
        Kaikenlaisen liha ruoan syöminen aiheuttaa huonoa karmaa ja periaatteessa kasvisruokakin aiheuttaa sitä ja sen vuoksi se on ensin uhrattava Herrallemme.
        Muistakaa että kaikki on lähtöisin Krishnasta ja palaaminen Krishnan luo on elämät tarkoitus ja korkein täydellistymä !!!

Mitäpä jos aloittaisit uuden keskustelun, jossa kertoisit, MIKSI on tärkeää pyrkiä hyvyyden laatuun :)

Kasvissyöntiin on monia hyviä uskonnollisia syitä. Henkilökohtaisesti tärkein on minulle se, että Krishna rakastaa eläimiä. Eläimet tulivat Hänen luokseen täynnä ihastusta Häntä kohtaan, ja Hän kohteli niitä rakastavasti sen sijaan että olisi esimerkiksi syönyt ne. Ja kun Indra ja Kamsa uhkasivat lehmien henkeä, Hän pelasti rakkaat lehmänsä hulvattomin keinoin. Krishna on eläinaktivisti parhaasta päästä!

• radhastan

Hindulaisten kulttuuri on erittäin laaja.Kehottaisin sua lukeen kirjoja aiheesta. Loistava aloitus kirja on esim. Bhakti-jooga joka kertoo yksinkertaisesti sanoman, joka on tietankin Krishnan palvominen. Se on täynnä iloa sillä Krishna on alkuperäinen ilon lähde.suosittelisin myös internet sivuja.
      www.krishna.com. suomenkieliset sivutkin ovat mutta en muista osoitetta ulkoa.

Hare Krishna :)

• rama girl

kiitos paljon kaikista vastauksista ja tiedoista.:)

• Anonyymi

Olen itse hindunainen ja tykkään olla hindulainen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7588
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3652
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1856
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1100
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      963
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      27
      921
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      817
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      742
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      26
      672
    Aihe