MIstä ottaa kytkin kiinni, ylhäältä vai alhaalta?

uipå

Pähkäilen onko 04- Meganestamme menossa kytkin vaihtoon. Ottaa jollain tavalla liian ylhäältä kiinni. Vielä ei ainakaan luista. Oisko jollain jotain hyviä vinkkejä, miten saan testattua kytkimen "tehon". Sikakallis paukku vaan sitten olisi tulossa, jota ei todellakaan toivoisi.

6

7363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      Aja motarille ja pistä isoin vaihde silmään. Pistä nopeudeksi 70 -80 km/h. Kun auto kulkee tasaisesti, paina kaasu nopeasti pohjaan. Jos kytkin luistaa, niin rpm-mittari nousee saman tien heti, mutta nopeusmittari vain hitaasti. Kierrokset siis nousee heti, mutta nopeus ei. Jos kytkin on ok, niin rpm- ja nopeusmittari nousevat samassa tahdissa (= hitaasti).

      Siinä vaiheessa, kun testi antaa tuloksen että kytkin luistaa, on vielä monta tuhatta km jäljellä ennenkuin kytkin on lopullisesti loppu.
      Kytkinremppa ei ole korjaamolle kummoinenkaan juttu, mutta ei tetenkään kannata pyytää tarjousta Bilian / Volvon ketjulta. Kysy jostain yleiskorjaamolta, se on muutaman tunnin homma ammattimieheltä. Osatkaan ei välttämättä maksa maltaita. Motonetissa Scenicin kytkinpaketit ilman painelaakeria 129 - 199 e koneesta riippuen. Totta kai painelaakerikin kannattaa vaihtaa samalla.

      • kerron..

        katsastusmiehen kytkintestin: Pane moottori käyntiin, suurin vaihde päälle, nosta hitaasti kytkintä ja lisää samalla kaasua, niin että moottori ei sammu. Lopulta, kun kaasu on aivan pohjassa, pitäisi kytkimenkin olla aivan ylhäällä. Jos kytkin on kunnossa, niin moottori sammuu. Jos ei sammu, niin kytkin luistaa.

        Ei tarvitse ajaa minnekään, testin voi suorittaa paikallaan ja se on pätevä. Kierroslukumittaria ei tarvitse tuijottaa tässä testissä.


      • mja
        kerron.. kirjoitti:

        katsastusmiehen kytkintestin: Pane moottori käyntiin, suurin vaihde päälle, nosta hitaasti kytkintä ja lisää samalla kaasua, niin että moottori ei sammu. Lopulta, kun kaasu on aivan pohjassa, pitäisi kytkimenkin olla aivan ylhäällä. Jos kytkin on kunnossa, niin moottori sammuu. Jos ei sammu, niin kytkin luistaa.

        Ei tarvitse ajaa minnekään, testin voi suorittaa paikallaan ja se on pätevä. Kierroslukumittaria ei tarvitse tuijottaa tässä testissä.

        Jos tuo testi on tarkoitus suorittaa paikoillaan, niin pitäisiköhän käsijarru olla päällä? "Kaasu pohjassa" huudattaminen kuulostaa kyllä aika pahalta, enpä ole katsastuksessa koskaan tuollaista nähnyt.

        Kerran kauan sitten autokauppias testasi vaihdokiksi tarjoamaani 3 v ikäistä Escort GT:tä aika sutjakkaasti. Olin hälmöyttäni vaihtamassa sitä Renault 8 S:ään. Myyjä starttasi Eskon firman hallissa, ykkönen silmään ja renkaanjäljet lattiaan. Hyvin toimi. Sitten seurasi moottorin kuntotesti: kierrokset vapaalla 2000 rpm, vähän kuuntelua ja: "taitaa olla aika ajettu...." Tällaisella puhella ei rellukauppoja syntynyt, mutta ikävä kyllä myöhemmin ostin sellaisen kuitenkin. Seuraavan 13 vuoden aikana opin autonkorjauksen varsin perusteellisesti - mm. 3 kytkinremonttia. Kaikki eivät johtuneet kytkimen kulumisesta, mutta kun kone oli muusta syystä irti, niin vaihdoin kytkinosatkin.


      • kerron...
        mja kirjoitti:

        Jos tuo testi on tarkoitus suorittaa paikoillaan, niin pitäisiköhän käsijarru olla päällä? "Kaasu pohjassa" huudattaminen kuulostaa kyllä aika pahalta, enpä ole katsastuksessa koskaan tuollaista nähnyt.

        Kerran kauan sitten autokauppias testasi vaihdokiksi tarjoamaani 3 v ikäistä Escort GT:tä aika sutjakkaasti. Olin hälmöyttäni vaihtamassa sitä Renault 8 S:ään. Myyjä starttasi Eskon firman hallissa, ykkönen silmään ja renkaanjäljet lattiaan. Hyvin toimi. Sitten seurasi moottorin kuntotesti: kierrokset vapaalla 2000 rpm, vähän kuuntelua ja: "taitaa olla aika ajettu...." Tällaisella puhella ei rellukauppoja syntynyt, mutta ikävä kyllä myöhemmin ostin sellaisen kuitenkin. Seuraavan 13 vuoden aikana opin autonkorjauksen varsin perusteellisesti - mm. 3 kytkinremonttia. Kaikki eivät johtuneet kytkimen kulumisesta, mutta kun kone oli muusta syystä irti, niin vaihdoin kytkinosatkin.

        Kyllä katsastusmies testaa kaikki romulta näyttävät ja muutkin autot tuolla tavalla. Ei siinä moottori huuda, kun rasitus koko ajan kasvaa. Käsijarru on päällä, ellei vaikuta vetäviin pyöriin.
        Tumpelo ei aina kaikkia katsastusmiehen touhuja huomaa, vaikka vieressä istuisi.


      • mja
        kerron... kirjoitti:

        Kyllä katsastusmies testaa kaikki romulta näyttävät ja muutkin autot tuolla tavalla. Ei siinä moottori huuda, kun rasitus koko ajan kasvaa. Käsijarru on päällä, ellei vaikuta vetäviin pyöriin.
        Tumpelo ei aina kaikkia katsastusmiehen touhuja huomaa, vaikka vieressä istuisi.

        Ajattelin vaan kun kysyjää neuvoit, että olis hyvä mainita kässäristäkin. Mulla ei ole katsastajan tarvinnut kytkintä testata, kun sitä ei ole. Eikä näytä ihan romultakaan (ellei Renaultia merkkinä lasketa sellaiseksi).


      • Anonyymi

        Katsastusmiehet ei kytkintä testaile, tämä on aivan legendaa. Edes luistava kytkin ei ole este leimalle, jos vaan vielä liikkuu. Kuluneelle kytkimelle ei ole kriteeriä katsastuksessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi teki aloitteen?

      😃 häh
      Ikävä
      109
      4256
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

      paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      78
      3486
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

      Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      80
      3312
    4. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      24
      3219
    5. Just alkoi ottamaan päähän

      Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3192
    6. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      72
      2906
    7. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2780
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      62
      2764
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2549
    10. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      33
      2394
    Aihe