MIstä ottaa kytkin kiinni, ylhäältä vai alhaalta?

uipå

Pähkäilen onko 04- Meganestamme menossa kytkin vaihtoon. Ottaa jollain tavalla liian ylhäältä kiinni. Vielä ei ainakaan luista. Oisko jollain jotain hyviä vinkkejä, miten saan testattua kytkimen "tehon". Sikakallis paukku vaan sitten olisi tulossa, jota ei todellakaan toivoisi.

6

6100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      Aja motarille ja pistä isoin vaihde silmään. Pistä nopeudeksi 70 -80 km/h. Kun auto kulkee tasaisesti, paina kaasu nopeasti pohjaan. Jos kytkin luistaa, niin rpm-mittari nousee saman tien heti, mutta nopeusmittari vain hitaasti. Kierrokset siis nousee heti, mutta nopeus ei. Jos kytkin on ok, niin rpm- ja nopeusmittari nousevat samassa tahdissa (= hitaasti).

      Siinä vaiheessa, kun testi antaa tuloksen että kytkin luistaa, on vielä monta tuhatta km jäljellä ennenkuin kytkin on lopullisesti loppu.
      Kytkinremppa ei ole korjaamolle kummoinenkaan juttu, mutta ei tetenkään kannata pyytää tarjousta Bilian / Volvon ketjulta. Kysy jostain yleiskorjaamolta, se on muutaman tunnin homma ammattimieheltä. Osatkaan ei välttämättä maksa maltaita. Motonetissa Scenicin kytkinpaketit ilman painelaakeria 129 - 199 e koneesta riippuen. Totta kai painelaakerikin kannattaa vaihtaa samalla.

      • kerron..

        katsastusmiehen kytkintestin: Pane moottori käyntiin, suurin vaihde päälle, nosta hitaasti kytkintä ja lisää samalla kaasua, niin että moottori ei sammu. Lopulta, kun kaasu on aivan pohjassa, pitäisi kytkimenkin olla aivan ylhäällä. Jos kytkin on kunnossa, niin moottori sammuu. Jos ei sammu, niin kytkin luistaa.

        Ei tarvitse ajaa minnekään, testin voi suorittaa paikallaan ja se on pätevä. Kierroslukumittaria ei tarvitse tuijottaa tässä testissä.


      • mja
        kerron.. kirjoitti:

        katsastusmiehen kytkintestin: Pane moottori käyntiin, suurin vaihde päälle, nosta hitaasti kytkintä ja lisää samalla kaasua, niin että moottori ei sammu. Lopulta, kun kaasu on aivan pohjassa, pitäisi kytkimenkin olla aivan ylhäällä. Jos kytkin on kunnossa, niin moottori sammuu. Jos ei sammu, niin kytkin luistaa.

        Ei tarvitse ajaa minnekään, testin voi suorittaa paikallaan ja se on pätevä. Kierroslukumittaria ei tarvitse tuijottaa tässä testissä.

        Jos tuo testi on tarkoitus suorittaa paikoillaan, niin pitäisiköhän käsijarru olla päällä? "Kaasu pohjassa" huudattaminen kuulostaa kyllä aika pahalta, enpä ole katsastuksessa koskaan tuollaista nähnyt.

        Kerran kauan sitten autokauppias testasi vaihdokiksi tarjoamaani 3 v ikäistä Escort GT:tä aika sutjakkaasti. Olin hälmöyttäni vaihtamassa sitä Renault 8 S:ään. Myyjä starttasi Eskon firman hallissa, ykkönen silmään ja renkaanjäljet lattiaan. Hyvin toimi. Sitten seurasi moottorin kuntotesti: kierrokset vapaalla 2000 rpm, vähän kuuntelua ja: "taitaa olla aika ajettu...." Tällaisella puhella ei rellukauppoja syntynyt, mutta ikävä kyllä myöhemmin ostin sellaisen kuitenkin. Seuraavan 13 vuoden aikana opin autonkorjauksen varsin perusteellisesti - mm. 3 kytkinremonttia. Kaikki eivät johtuneet kytkimen kulumisesta, mutta kun kone oli muusta syystä irti, niin vaihdoin kytkinosatkin.


      • kerron...
        mja kirjoitti:

        Jos tuo testi on tarkoitus suorittaa paikoillaan, niin pitäisiköhän käsijarru olla päällä? "Kaasu pohjassa" huudattaminen kuulostaa kyllä aika pahalta, enpä ole katsastuksessa koskaan tuollaista nähnyt.

        Kerran kauan sitten autokauppias testasi vaihdokiksi tarjoamaani 3 v ikäistä Escort GT:tä aika sutjakkaasti. Olin hälmöyttäni vaihtamassa sitä Renault 8 S:ään. Myyjä starttasi Eskon firman hallissa, ykkönen silmään ja renkaanjäljet lattiaan. Hyvin toimi. Sitten seurasi moottorin kuntotesti: kierrokset vapaalla 2000 rpm, vähän kuuntelua ja: "taitaa olla aika ajettu...." Tällaisella puhella ei rellukauppoja syntynyt, mutta ikävä kyllä myöhemmin ostin sellaisen kuitenkin. Seuraavan 13 vuoden aikana opin autonkorjauksen varsin perusteellisesti - mm. 3 kytkinremonttia. Kaikki eivät johtuneet kytkimen kulumisesta, mutta kun kone oli muusta syystä irti, niin vaihdoin kytkinosatkin.

        Kyllä katsastusmies testaa kaikki romulta näyttävät ja muutkin autot tuolla tavalla. Ei siinä moottori huuda, kun rasitus koko ajan kasvaa. Käsijarru on päällä, ellei vaikuta vetäviin pyöriin.
        Tumpelo ei aina kaikkia katsastusmiehen touhuja huomaa, vaikka vieressä istuisi.


      • mja
        kerron... kirjoitti:

        Kyllä katsastusmies testaa kaikki romulta näyttävät ja muutkin autot tuolla tavalla. Ei siinä moottori huuda, kun rasitus koko ajan kasvaa. Käsijarru on päällä, ellei vaikuta vetäviin pyöriin.
        Tumpelo ei aina kaikkia katsastusmiehen touhuja huomaa, vaikka vieressä istuisi.

        Ajattelin vaan kun kysyjää neuvoit, että olis hyvä mainita kässäristäkin. Mulla ei ole katsastajan tarvinnut kytkintä testata, kun sitä ei ole. Eikä näytä ihan romultakaan (ellei Renaultia merkkinä lasketa sellaiseksi).


      • Anonyymi

        Katsastusmiehet ei kytkintä testaile, tämä on aivan legendaa. Edes luistava kytkin ei ole este leimalle, jos vaan vielä liikkuu. Kuluneelle kytkimelle ei ole kriteeriä katsastuksessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5127
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3353
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3185
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2407
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      247
      1490
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      80
      1237
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      131
      1097
    Aihe