Pähkäilen onko 04- Meganestamme menossa kytkin vaihtoon. Ottaa jollain tavalla liian ylhäältä kiinni. Vielä ei ainakaan luista. Oisko jollain jotain hyviä vinkkejä, miten saan testattua kytkimen "tehon". Sikakallis paukku vaan sitten olisi tulossa, jota ei todellakaan toivoisi.
MIstä ottaa kytkin kiinni, ylhäältä vai alhaalta?
6
7525
Vastaukset
- mja
Aja motarille ja pistä isoin vaihde silmään. Pistä nopeudeksi 70 -80 km/h. Kun auto kulkee tasaisesti, paina kaasu nopeasti pohjaan. Jos kytkin luistaa, niin rpm-mittari nousee saman tien heti, mutta nopeusmittari vain hitaasti. Kierrokset siis nousee heti, mutta nopeus ei. Jos kytkin on ok, niin rpm- ja nopeusmittari nousevat samassa tahdissa (= hitaasti).
Siinä vaiheessa, kun testi antaa tuloksen että kytkin luistaa, on vielä monta tuhatta km jäljellä ennenkuin kytkin on lopullisesti loppu.
Kytkinremppa ei ole korjaamolle kummoinenkaan juttu, mutta ei tetenkään kannata pyytää tarjousta Bilian / Volvon ketjulta. Kysy jostain yleiskorjaamolta, se on muutaman tunnin homma ammattimieheltä. Osatkaan ei välttämättä maksa maltaita. Motonetissa Scenicin kytkinpaketit ilman painelaakeria 129 - 199 e koneesta riippuen. Totta kai painelaakerikin kannattaa vaihtaa samalla.- kerron..
katsastusmiehen kytkintestin: Pane moottori käyntiin, suurin vaihde päälle, nosta hitaasti kytkintä ja lisää samalla kaasua, niin että moottori ei sammu. Lopulta, kun kaasu on aivan pohjassa, pitäisi kytkimenkin olla aivan ylhäällä. Jos kytkin on kunnossa, niin moottori sammuu. Jos ei sammu, niin kytkin luistaa.
Ei tarvitse ajaa minnekään, testin voi suorittaa paikallaan ja se on pätevä. Kierroslukumittaria ei tarvitse tuijottaa tässä testissä. - mja
kerron.. kirjoitti:
katsastusmiehen kytkintestin: Pane moottori käyntiin, suurin vaihde päälle, nosta hitaasti kytkintä ja lisää samalla kaasua, niin että moottori ei sammu. Lopulta, kun kaasu on aivan pohjassa, pitäisi kytkimenkin olla aivan ylhäällä. Jos kytkin on kunnossa, niin moottori sammuu. Jos ei sammu, niin kytkin luistaa.
Ei tarvitse ajaa minnekään, testin voi suorittaa paikallaan ja se on pätevä. Kierroslukumittaria ei tarvitse tuijottaa tässä testissä.Jos tuo testi on tarkoitus suorittaa paikoillaan, niin pitäisiköhän käsijarru olla päällä? "Kaasu pohjassa" huudattaminen kuulostaa kyllä aika pahalta, enpä ole katsastuksessa koskaan tuollaista nähnyt.
Kerran kauan sitten autokauppias testasi vaihdokiksi tarjoamaani 3 v ikäistä Escort GT:tä aika sutjakkaasti. Olin hälmöyttäni vaihtamassa sitä Renault 8 S:ään. Myyjä starttasi Eskon firman hallissa, ykkönen silmään ja renkaanjäljet lattiaan. Hyvin toimi. Sitten seurasi moottorin kuntotesti: kierrokset vapaalla 2000 rpm, vähän kuuntelua ja: "taitaa olla aika ajettu...." Tällaisella puhella ei rellukauppoja syntynyt, mutta ikävä kyllä myöhemmin ostin sellaisen kuitenkin. Seuraavan 13 vuoden aikana opin autonkorjauksen varsin perusteellisesti - mm. 3 kytkinremonttia. Kaikki eivät johtuneet kytkimen kulumisesta, mutta kun kone oli muusta syystä irti, niin vaihdoin kytkinosatkin. - kerron...
mja kirjoitti:
Jos tuo testi on tarkoitus suorittaa paikoillaan, niin pitäisiköhän käsijarru olla päällä? "Kaasu pohjassa" huudattaminen kuulostaa kyllä aika pahalta, enpä ole katsastuksessa koskaan tuollaista nähnyt.
Kerran kauan sitten autokauppias testasi vaihdokiksi tarjoamaani 3 v ikäistä Escort GT:tä aika sutjakkaasti. Olin hälmöyttäni vaihtamassa sitä Renault 8 S:ään. Myyjä starttasi Eskon firman hallissa, ykkönen silmään ja renkaanjäljet lattiaan. Hyvin toimi. Sitten seurasi moottorin kuntotesti: kierrokset vapaalla 2000 rpm, vähän kuuntelua ja: "taitaa olla aika ajettu...." Tällaisella puhella ei rellukauppoja syntynyt, mutta ikävä kyllä myöhemmin ostin sellaisen kuitenkin. Seuraavan 13 vuoden aikana opin autonkorjauksen varsin perusteellisesti - mm. 3 kytkinremonttia. Kaikki eivät johtuneet kytkimen kulumisesta, mutta kun kone oli muusta syystä irti, niin vaihdoin kytkinosatkin.Kyllä katsastusmies testaa kaikki romulta näyttävät ja muutkin autot tuolla tavalla. Ei siinä moottori huuda, kun rasitus koko ajan kasvaa. Käsijarru on päällä, ellei vaikuta vetäviin pyöriin.
Tumpelo ei aina kaikkia katsastusmiehen touhuja huomaa, vaikka vieressä istuisi. - mja
kerron... kirjoitti:
Kyllä katsastusmies testaa kaikki romulta näyttävät ja muutkin autot tuolla tavalla. Ei siinä moottori huuda, kun rasitus koko ajan kasvaa. Käsijarru on päällä, ellei vaikuta vetäviin pyöriin.
Tumpelo ei aina kaikkia katsastusmiehen touhuja huomaa, vaikka vieressä istuisi.Ajattelin vaan kun kysyjää neuvoit, että olis hyvä mainita kässäristäkin. Mulla ei ole katsastajan tarvinnut kytkintä testata, kun sitä ei ole. Eikä näytä ihan romultakaan (ellei Renaultia merkkinä lasketa sellaiseksi).
- Anonyymi
Katsastusmiehet ei kytkintä testaile, tämä on aivan legendaa. Edes luistava kytkin ei ole este leimalle, jos vaan vielä liikkuu. Kuluneelle kytkimelle ei ole kriteeriä katsastuksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447636
Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää
Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/663983Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka583790Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu593664- 963496
- 553113
Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod442898Antifasismi - mitä se on?
Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint302514IL- KELA:n pääjohtaja, lääke- ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtonen sekavassa tilassa Brysselissä!
"Iltalehden tietojen mukaan Lehtosen käytös Brysselin lentokentällä on herättänyt huomiota, ja hänen olemuksensa on tulk2042041- 501620