Sosiaalisempia, tuskin!

Niin se vain on

Kummallinen väite että kaksoset olisivat tavallisia lapsia sosiaalisempia, muka tutkittu juttu, epäilen! Itse olen työni puolesta ollut vuosikymmeniä lasten/nuorten kanssa tekemisissä, myös lukemattomien kaksosten kanssa. Minun kokemukseni mukaan kaksoset ovat kovin toisistaan riippuvaisia, heillä on vähemmän ystäviä kuin muilla. Itseriittoisia, ei tietenkään kaikki mutta en usko tuohon lisääntyneeseen sosiaalisuuteen.

6

801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ja tutkimukseen nyt mahdat viitata, ja mistähän ne löytäisin?

    • -------

      mitä tutkimusta tarkoitat, mutta meillä toinen kaksosista sosiaalinen ja toinen ei todellakaan.

    • aika kummallista

      on se, miten tasapäisenä massana kaksosista kirjoitat. Oma kokemukseni kaksosten äitinä, useiden eri-ikäisten kaksosten sukulaisena ja ystävänä, sekä joitakin ala-asteikäisiä kaksosia opettaneena on nimittäin aivan toinen. Itse en osaa sanoa, ovatko tuntemani kaksoset olleet keskimäärin tavallista sosiaalisempia (miten sosiaalisuus sitten määritelläänkin) tai päinvastoin, mutta ainakin he ovat olleet hyvin monimuotoinen joukko. Etenkin kaksosten äitinä tuntuu ikävältä lukea pitkään työssään lasten ja nuorten kanssa "tekemisissä olleen" (mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaakin) ihmisen kirjoittavan kaksosista yleistäen, eikä ainakaan kovin postiiviseen sävyyn. Minäkin haluaisin tietää, mihin tutkimukseen viittaat, koska siihen voisi olla mielenkiintoista perehtyä.

    • paljon siitä,

      mitä "sosiaalisuudella" tarkoitetaan. Jos "sosiaalisuudella" tarkoitetaan sitä, että kaksoset ovat kyvykkäitä luovimaan sosiaalisissa tilanteissa (lelujen jakaminen, ryhmässä näkyminen jne), niin sitten mun kokemuksen mukaan kaksoset on usein sosiaalisempia kuin yksöset, ja erityisesti sisaruksettomat yksöset. Mutta kaikki ihmiset ovat käytännössä yksilöitä varsinkin vanhemmalla iällä, ja esim. mieheni ja hänen kaksosveljensä ovat hyvinkin eri temperamenttisia ja luonteisia yksilöitä, myöskin sosiaalisissa tilanteissa.

    • Ilonpilaajan paluu

      Kukaan tuskin on väittänyt, että kaksoset olisivat sosiaalisempia kuin yksi kerrallaan syntyneet lapset. Mutta sen sijaan tutkimuksissakin on havaittu kaksosten olevan sosiaalisilta taidoiltaan keskimäärin ikätovereitaan edellä.

      Sosiaalisuus on luonteenpiirre, sosiaaliset taidot ovat opeteltavissa olevia ja harjoitusta vaativia taitoja, aivan kuten luku- ja laskutaitokin. Vaikka ihminen olisi luonteeltaan sosiaalinen, hänellä ei välttämättä ole sosiaalisia taitoja.

    • On ne sosiaallisia

      Mun siskon tyttö ja poika pari kaksoset eivät paljoakaan ole tekemisissä keskenään. Liikkuvat AINA erikseen, ihan pienestä asti jo. Heillä on paljon kavereita ja ovat sosiaallisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe