Hei vaan kaikille kohtalotovereille. Kirjoittelin vajaa kuukausi sitten keskenmenoni jälkeen. Vielä hengissä vaikka välillä sattuu tosi paljon. Ystävä piiriin on syntynyt vauvoja, haikeana seuraa toisten onnea, välillä olo tosi katkera ja vihainen. Toivottavasti onni vielä kääntyy. Yritämme jälleen uutta, vaikka takaraivossa on pelko uudesta keskenmenosta. Otan riskin. Uskon että onnistun. Näin kai jaksaa. Haluankin kysyä foolihaposta? Onko siitä apua raskaudessa? Entä lasten aspiriini/disperin? Olin lukevinani joskus...enää ei löydy artikkelia mistään!
Ilmoitelkaa km:n kokeneet onnistumisistanne, siitä saan voimia tulevaan. Oletteko muuten kuinka nopeesti vaatineet ultraa uudessa raskaudessa? Itse meinaan vaikka mennä yksityiselle jos kunnallisella puolella ei tarkasteta pienokaisen kuntoa heti alkumetreillä...
Jaksamisia kaikille :)
foolihappo avuksi
8
3818
Vastaukset
- Ursula
foolihappoa kehotetaan ottamaan jo siitä hetkestä kun alkaa suunnitella raskaaksi tulemista, olisi kuulemma hyvä ottaa sitä jo kolme kuukautta aiemmin ja 12 ensimmäistä raskausviikkoa. Siitä on apua raskaudessa (pistäppäs hakusanaks foolihappo ja saat paljon tietoa siitä). Ikinä en oo kuullu lasten disperiinistä/aspiriinistä että ne ois hyväksi, päinvastoin!!!
Sain keskenmenon yli puolivuotta sitten viikolla 8-9. Nyt oon viikolla 10 menossa ja pääsen ens viikolla ultraan eka kerran. Kyllä jännittää. Uskon kuitenkin että kaikki on hyvin sillä maha turpoaa ja rinnat on kuin kivet, kipeät sellaiset. Tsemppiä sinne vaan. Luulen että kun antaa kohdun toipua entisestä keskenmenosta, syö terveellisesti, liikkuu, lopettaa tupakoinnin ja liiallisen viinan käytön ja ottaa sitä foolihappoa, on ainakin tehny kaiken parhaansa onnistumisen eteen! - Ursula
Eli voinhan mä ny pikasesti sulle kertoo foolihapon salat ettei tarvi netissä sun surffata. Sitä otetaan pääasiassa sikiövaurioiden ehkäisemiseen, kuten selkäydinvaurion ja downin syndrooman ehkäisemiseen. Se myös ehkäisee keskenmenoja. Esim. appelsiinit ja parsakaali on hyviä lähteitä mutta raskaana olevan naisen foolihapon tarve lisääntyy joten sitä olis hyvä ottaa tabu muodossa 200 mg päivässä plus syödä foolihappoa sisältäviä ruokia. (saat varmasti neuvolastakin listan) Englannissa sitä on annettu ilmaseks kaikille odottaville äideille jo 60 luvulta lähtien ja on todettu sen hyvä vaikutus sikiöön. Eli ei muuta ku apteekkiin ostamaan foolihappoa ja peukut pystyyn. Kirjottele taas tänne kuulumiset!
- AdA
Hyvä ihminen vaan mitään asperiiniä ala popsia!!!!
Kaiken muun vaaran lisäksi asetosalisyylihappo jota Asperiinissä ja Disperiinissä on vaikuttavanan aineena lisää verenvuotoriskiä noin yleisesti koska sitä käytetään "verenohennus" lääkkeenäkin.
Järjenkäyttö raskautta suunnitellessa olisi kyllä tarpeen, lääkkeet ja raskaus eivät kuulu yhteen, vain lääkärin määräyksestä tulisi odotusaikana syödä lääkkeitä. - Tiikeri
Olen kuullut keltarauhashormonin popsimisesta aina kolmannelle raskauskuukaudelle asti, että se vähentäisi myös keskenmenon vaaraa. Siis ainakin siinä tapauksessa, jos kohdun limakalvo on liian ohut ja hedelmöittynyt munasolu ei saa tarpeeksi ravintoa, vaan menee kesken. Varmaan joku viisaampi osaa kertoa faktaa...
- JOs
vaimolle syötettiin foolihappoa ja taisi hän keltarauhashormoniakin saada, mutta meidän tapauksessamme myönteistä vaikutusta ei havaittu. Niin eikä keskenmenoillemme mitään lääketieteellistä syytäkään löydetty. Kolme lastahan meillä on (yhdeksän raskauden tuloksena).
Parempi silti kokeilla, haittaahan noista ei liene.
Esikoisen jälkeen kunnallisella puolella oltiin tarkassa syynissä, kun toista odotimme. Ekan ja tokan väliin kun mahtui neljä keskenmenoa. Ei tarvinnut tuota vaatia, mutta ilmeisesti kuntakohtaisia eroja seurannassa on.
Onnea matkaan ja Hyvät Joulut kaikillen. - Kerttu
Hei
Luin tarinasi alempaa, mutta vastaan nyt tähän. Mikäli olisin tiennyt keskenmenon jälkeen foolihapon hyvistä vaikutuksista olisin kyllä alkanut käyttää sitä jo raskaasi tuloa suunniteltaessa.
Minulle sattui keskenmeno äitienpäivänä, juuri viikolla 8, olen jo 36-vuotias joten en ollut odottanut että välttämättä enää tulen ollenkaan raskaaksi, osan näistä 8 viikosta olin aavistanut olevani raskaana mutta en siis hötkyillyt, menetys ei siis ottanut minuun henkisesti kovin voimakkaasti.
Minulle jouduttiin tekemään sairaalassa kaavinta. Ilmeisesti kyseessä oli tuulimuna, koska sikiötä ei havaittu. Kaavinasta oli tietenkin haittana se ettei heti voi alkaa suunnitella seuraavaa, koska kohdun seinämät on kaavittu rikki ja täytyy odottaa että ne kasvavat ehjiksi. Tämähän tarkoittaa sitä että syöt 3 kuukautta pillereitä tai käytät kuukauden kondomia. No näin teimme.
Nyt odottelen sitten esikoistani rv 24 menossa. Pahoinvointia ei ole ollut ja kaikki näyttää hyvältä. Kävin vain kunnallisessa np-ultrassa ja rakenneultrassa.
Luulisin että teilläkin tärppää nyt helpommin uudelleen - milla
MOI!
Ei se foolihappo nyt ihan kaikkeen pysty. Ei se pysty kromosomivikoja korjaamaan (down -syndrooma). Mutta itselläni on ollut 4 keskenmenoa ja mulle annettiin hoidoksi disperiiniä 75mg/vrk. - .
Foolihapon käyttö varhaisraskaudessa suojaa lasta keskushermostoputken sulkeutumishäiriöiltä.
http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo10543.pdf
Folaattia ruuasta:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2273&fuclass=all&specdiet=none&items=200&from=top&portion=100g&lang=fi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409