Kultakalalla suu revenny?

miksi?

Meillä on neljä kultakalaa, yhdellä niistä on suu sen näköinen niinkuin se olisi revennyt? Aivan kuin siinä olisi joku joka roikkuu siinä huulessa. no kuitenkin se suu ei ole normaalin näkönen. Kaikki neljä kalaa ovat aika rauhallisia, eivät paljoa uiskentele, ovat aika paljon paikallaankin, olen myös huomannut että niiden evät ovat repeytyneet. Yks ilta huomasin, kun yksi kultakaloista hinkkas kylkeään hiekkaan. Mikähän mahtais olla vikana? Onko vesi huono laatuista? Ph:sta en valitettavasti tiedä mitä se on, kasveja ei akvaariossa ole. Mitä testejä kultakala akvaarioon pitäisi tehdä ja miten ne veden saa korjatuksi oikeanlaiseksi?

11

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäkösevaan

      Käy hakemassa Tetran tippatesteistä ainakin NO2,NO2 ja PH. Minkä kokoinen akvaario sinulla on?

      Ensimmäisenä veikkaisin että kyseessä on loinen. Saatko linkattua kuvaa?

      • miksi?

        akvaario ole.. 250l. Suodatin on oikea tuohon vesimäärään. tehtiin akvaarioon suursiivous mutta ei sekään auttanut, tyhjennettiin ja laitettiin uus vesi, pestiin hiekat. Silti kalat on hiljasia ja paikallaan uiskentelevia. Mutta kiitos, käyn ostamassa nuo testit. ekaa kertaa akvaario niin olen vähän hukassa noiden kanssa :)


      • fish KING
        miksi? kirjoitti:

        akvaario ole.. 250l. Suodatin on oikea tuohon vesimäärään. tehtiin akvaarioon suursiivous mutta ei sekään auttanut, tyhjennettiin ja laitettiin uus vesi, pestiin hiekat. Silti kalat on hiljasia ja paikallaan uiskentelevia. Mutta kiitos, käyn ostamassa nuo testit. ekaa kertaa akvaario niin olen vähän hukassa noiden kanssa :)

        Akvaariota ei koskaan pestä perusteellisesti, hiekkoja EI KOSKAAN!!!

        Vettä vaihdetaan n. puolet viikon aikana, kultakaloilla voisi olla veden vaihto kaksi kertaa viikossa tuo puolet.
        Suodattimen tulisi 250l olla ainakin yksi Eheim POR II 2028 tai vastaava.

        Kultakalat ovat viileän veden kaloja, 22.. 24, mites kesähelteillä?
        Kultakala on myös parvikala ja yhtä kultakalaa kohden tulisi antaa n. 150l akvaario tilavuutta seuraaville aina n. 100l/kala, parven minimi määrä on minim. 6 kalaa.
        Akvaarion MINIMI tilavuudeksi saadaan näin ollen paljonko, kuutisen sataa litraa.

        Akvaarion huoltotoimistakin on täällä oma juttunsa... Siinä lukemista.


      • miksi?

        ph 6.4
        kh 0
        gh >4
        no2 0
        no3 100

        kovuudennostamisainetta ei ole vielä..


      • fish KING
        miksi? kirjoitti:

        ph 6.4
        kh 0
        gh >4
        no2 0
        no3 100

        kovuudennostamisainetta ei ole vielä..

        ... siis nopeasti vaihtamaan vettä ja jatkat sitä rutiinia kaksi kertaa viikossa n. puolet kerralla.

        Kovuus on arvatenkin pehmeää, mutta se veden lämpötila?
        Kovuuteen sun tuskin tarvitsee puuttua vai?
        - miyä tuo kommenttisi ... ei vielä... tarkoittaneekaan

        Mittaat luultavasti liuskamittalaitteella?
        - tippamitat olisivat riittoisammat/tarkemmat/edullisemmat


      • miksi?
        fish KING kirjoitti:

        ... siis nopeasti vaihtamaan vettä ja jatkat sitä rutiinia kaksi kertaa viikossa n. puolet kerralla.

        Kovuus on arvatenkin pehmeää, mutta se veden lämpötila?
        Kovuuteen sun tuskin tarvitsee puuttua vai?
        - miyä tuo kommenttisi ... ei vielä... tarkoittaneekaan

        Mittaat luultavasti liuskamittalaitteella?
        - tippamitat olisivat riittoisammat/tarkemmat/edullisemmat

        veden lämpötila on 23 astetta. kävin tänä päivänä eläinkaupassa ja kerroin kaloista. myyjä sanoi evistä että voisi olla evärutto. siihen oli oma lääkkeensä kyllä. mutta suositteli ensin testaamaan ja sitten hakemaan aineet/lääkkeet.


      • fish KING
        miksi? kirjoitti:

        veden lämpötila on 23 astetta. kävin tänä päivänä eläinkaupassa ja kerroin kaloista. myyjä sanoi evistä että voisi olla evärutto. siihen oli oma lääkkeensä kyllä. mutta suositteli ensin testaamaan ja sitten hakemaan aineet/lääkkeet.

        Itse en suosittele lääkitsemään annen kuin kalojen todellinen sairaus on todettu, siihen auttaa tämä saitti .. en saakaan saittia auki, aquahoito.info
        Sieltä sivu sairauden määrittäminen auki ja ole tarkkana luikitellessesasi sairauden laatua, jos kalasi edes ovat sairaita.

        Hoitorutiinien muutos ohjeitteni mukaan saattaa saada kalat pirteimmiksi hetkessä.


    • fish KING

      Repaleiset huulet, revenneet evät voisivat viitata nahistelun tuloksiinkin, ei aina välttämättä sairauteen.

      Kalan hinkaaminen johonkin koristeeseen johtunee yleensä jonkin loisen häätämis yritykseen ja kuuluu monasti asiaan.

      • kultakalojen

        kanssa. ollaan huomattu että monni antaa kultakaloille monesti lähöt jos menevät liian lähelle monnia tai sen "omistaman" kannon kimppuun. eläinkaupan myyjä oli ihmeissään että monni kävisi kultakalojen kimppuun.. Mutta voiko se olla mahdollista että ne repeämät olisi monnin aiheuttamia?


      • fish KING
        kultakalojen kirjoitti:

        kanssa. ollaan huomattu että monni antaa kultakaloille monesti lähöt jos menevät liian lähelle monnia tai sen "omistaman" kannon kimppuun. eläinkaupan myyjä oli ihmeissään että monni kävisi kultakalojen kimppuun.. Mutta voiko se olla mahdollista että ne repeämät olisi monnin aiheuttamia?

        Imumonnien tiedetään yleisesti pitävän kultakalojen rasvaisesta suomuston pintakerroksesta.
        Varsinkin partamonnien pääosan reunoilla olevat soidin aikaan tai toisen koiraan kanssa nahistellessa esiin tulevat väkäset saavat taatusti pahaa jälkeä aikaiseksi myös kultakalaan osuessaan, siksi yleisesti, osaava akvaario kauppiaskaan ei ensinnäkään suosittelisi partista kultakalojen kanssa samaan akvaarioon ja toiseksi edes kultakaloja noin pieneen akvaarioon.

        Tästä olen satavarma että partis on saanut aikaiseksi nuo kultakalan vauriot eikä mikään evärutto tai muukaan sairaus.

        NYT, kalat suurempaan akvaan, partis pois, siinä mun reseptini kaloillesi ;)


    • fish KING

      vaikkei kyseessä tällä kertaa ollutkaan tämän pahempi asia kyseessä mutta siihenkin meni koko päivä aikaa ennen kuin saatiin selville oikea syy kalan oireiluun.

      Tuolla toisaalla on parissakin eri jutussa oma kirjoitus, LUE ENSIN TÄMÄ juttu, ongelmia kalojen ja/tai akvaarion kanssa.

      Kun sen lukisi ja vastaisi esitettyihin kysymyksiin omassa jutussaan, selviää moni asia välitttömästi ja joskus jopa saatettaisiin säästä sen oman lemmikki rievun elämä, parhaassa tapauksessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe