hauta, roskalehtien mukaan, meinasi jäädä hoitamatta.
Vuosi sitten, kuolleen aitini jälkeen, tuli haudan hallinta minulle, vanhimpana lapsena.
Ja minä olen mies.
Hauta pitää hoitaa ja menen sinne Toukokuussa.
Minä olen kultasormi, vaan en multasormi.
Mitä sinne pitäisi laittaa kasvamaan?
Tai mitä sinne, yleensä, pitäisi laittaa?
Ja miten?
Olavi Virran
43
1804
Vastaukset
- haudanhoito*
niin selviää!
- henri|
joku joronjuuri on helppohoitoista. Orvokit taas kestää kylmää.
- henri|
väri sepeliä myydään rautakaupassa säkissä, sitä saa nätin kummun, jos ei sieltä löydy punaista soraa niin kuin täältä.
Muutama narssissi, ja joku tuivio siihen, että sillälailla.
Äitisihän poltettin, ja tuhkat kävit ravistelemassa punton sivuikkunasta, vai mitenkä se nyt oli?
- minä laitan
orvokkeja, koska ne kestävät pientä pakkastakin.
Juhannuksen tienoilla vaihdan pikkubegoniat, ne kukkivat koko loppukesän, eivätkä tarvitse kummempaa hoitoa, kastelu tarpeen mukaan.
Jos et halua tällaista vaivaa nähdä, istuta kuunliljoja, ne ovat aina kauniita, vaikka kukkivat vähemmän aikaa.- HTZA
hauta on kaukana, kasteluun en kyllä kerkiä kuin pari kertaa kesässä.
Elokuussa taitaa tulla toinen mahdollisuus käydä siellä. - minä laitan
HTZA kirjoitti:
hauta on kaukana, kasteluun en kyllä kerkiä kuin pari kertaa kesässä.
Elokuussa taitaa tulla toinen mahdollisuus käydä siellä.tavallista puutarhamultaa, jos et uskalla kirkon kupeesta ottaa. Kuunliljat eivät tarvitse kastelua juuri ollenkaan, isot lehdet peittävät maan ja kosteus ei pääse haihtumaan.
Kysy tarkempia neuvoja postitse, osoitehan sinulla on. - HTZA
minä laitan kirjoitti:
tavallista puutarhamultaa, jos et uskalla kirkon kupeesta ottaa. Kuunliljat eivät tarvitse kastelua juuri ollenkaan, isot lehdet peittävät maan ja kosteus ei pääse haihtumaan.
Kysy tarkempia neuvoja postitse, osoitehan sinulla on.Hautausmaan nurkalle on aina tuotu kasa, jossa naiset käyvät kuokkimassa kärryjen kanssa.
Eli sieltä sitten.
Kerrankin on pakko tunnustaa että olen jostain asiasta ihan pihalla.
Itse olin ajatellut ostaa 10 säkkiä jotain jostain puutarhakaupasta.
ja liljoja sitten.
Kiitos neuvosta, tässä asiassa olin ihan vakavissani.
Koska haudalla en voi käydä kuin kahdesti kesässä.
On outoa todeta että kuolevaan äitiin ja sen tuomiin tehtäviin osaa mies ottaa kaiken huomioon.
Mutta kun hautakirja tulee ja siinä kerrotaan miten hautaa pitää hoitaa, on mies pihalla.
Multineen, kukkineen ja muine asioineen. - isosilmäinen hevonen
HTZA kirjoitti:
Hautausmaan nurkalle on aina tuotu kasa, jossa naiset käyvät kuokkimassa kärryjen kanssa.
Eli sieltä sitten.
Kerrankin on pakko tunnustaa että olen jostain asiasta ihan pihalla.
Itse olin ajatellut ostaa 10 säkkiä jotain jostain puutarhakaupasta.
ja liljoja sitten.
Kiitos neuvosta, tässä asiassa olin ihan vakavissani.
Koska haudalla en voi käydä kuin kahdesti kesässä.
On outoa todeta että kuolevaan äitiin ja sen tuomiin tehtäviin osaa mies ottaa kaiken huomioon.
Mutta kun hautakirja tulee ja siinä kerrotaan miten hautaa pitää hoitaa, on mies pihalla.
Multineen, kukkineen ja muine asioineen.joka kävisi kastelemassa niitä kukkia, edes kerran viikossa?
Isovanhempieni hauta on 200 km päässä ja eräs entinen naapuri kastelee kukkia.
- Meriläinen
on annettu molempien vanhempien haudanhoito seurakunnalle.
Orvokkeja kyllä käydään viemässä systerin kanssa nyt keväällä.
Muulloin viedään sitten leikkokukkia kesällä jos keritään käymään.- HTZA
että yritän itse ja käyn siellä kaksi kertaa kesässä hoitamassa paikkaa, Jouluaattona ajan sinne kyllä niin kauan kuin pystyn.
ymmärtävinäni, että seurakunnat luopuvat hautojen hoidoista, - miten käynee sitten niitten pitkäaikaisten haudanhoito sopimusten kanssa, meinaako seurakunnata irtisanoa nekin - olettaen että käytäntö oisi sitten yhtäläinen koko maassa...?
- Meriläinen
Pirrejuupas kirjoitti:
ymmärtävinäni, että seurakunnat luopuvat hautojen hoidoista, - miten käynee sitten niitten pitkäaikaisten haudanhoito sopimusten kanssa, meinaako seurakunnata irtisanoa nekin - olettaen että käytäntö oisi sitten yhtäläinen koko maassa...?
viisi vuotta täyteen äidin haudan hoidosta nyt keväällä ja mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu.
Tuleeko lasku vai tieto ettei enää hoideta.
Sitten täytyy miettiä miten jatkaa kun ei kuitenkaan usein paikkakunnalla käydä että nättinä pysyisi. Meriläinen kirjoitti:
viisi vuotta täyteen äidin haudan hoidosta nyt keväällä ja mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu.
Tuleeko lasku vai tieto ettei enää hoideta.
Sitten täytyy miettiä miten jatkaa kun ei kuitenkaan usein paikkakunnalla käydä että nättinä pysyisi.haudalle omaiset laittoivat sellasen kehikon jonka täyttivät sepelillä, ja keväällä istuttavat aina kukkaset kesäksi.
Nurmi ei tule sepelin läpi, ja hauta on siistin näköinen..- Meriläinen
Pirrejuupas kirjoitti:
haudalle omaiset laittoivat sellasen kehikon jonka täyttivät sepelillä, ja keväällä istuttavat aina kukkaset kesäksi.
Nurmi ei tule sepelin läpi, ja hauta on siistin näköinen..hyvä vinkki, siitä sepelistähän sais kauniin värisen kun on erilaisia värivaihtoehtoja.
No alko taas ajatus käymään päässä, kiitti.
- Laivat
...on ehkä viisainta ostaa seurakunnalta haudanhoito. Ei se hauta pysy hoidetun näköisenä, jos käyt siellä pari kertaa kesässä. Ja hoitamaton hauta on kyllä ikävän näköinen.
kastelu säännöllisesti. Viime kesä oli kovasti sateenen, trengänny sen takia huolehtia. Muutoonkin mä liioon oon päässy aika helepolla vaimoo-vainaan hauran hoiroos. Mun kultani nukkuu siellä sukuhauras ja siellä käy vaimoosiahenkiä sitä hoitamas. Mutta tottahan mäkin haluan siellä käyrä, ihan viikoottaan ja keväällä vierähän aina pojan ja miniän kans sinne omat kukkamma. Useen ku pyöräälen kauppahan niin pistäyryn siinä rakkaalla kummulla. Useen vien tästä kotipihasta kourassani kesän kukkia ja kesän terveiset täältä kotoa. Talavisin sitten kynttilöötä.
On se tämä elämä eriinomaasta, ei sitä silloon tullu ajateltua ku naimisihin mentihin notta tällaanenki elämäntilannes etehen tuloo. Hyvä se näin on ja näin täytyy olla, hyvä Jumala ei tee virheetä. Me ihimiset ollahan erehtyvääsiä.
terv. seppä ja Tiitu kulta.
- Heikunkeikku
...yrittää neuvoa. tai antaa vinkkejä.
Ensinnäkin jos et pääse käymään haudalla usein, niin on tärkeää, miten sen mullan "laitat".
Jotkut laittavat mullan kumpareeksi ja jotkut ihan tasaisesti ympärillä olevan maan mukaisesti.
Siinä on eroa.
Jos multa on kovin korkeana kumpareena ja kukat istuttaa siihen, niin multa kuivuu erittäin äkkiä. Vähän väliä pitäisi olla kastelemassa.
Kun kerran käyt haudalla harvoin, niin kaiva kunnolla, suhteellisen syvä kukkapenkin kokoinen kuoppa ja täytä se oikein kunnollisella mullalla. Siis joko ostat multapussin kaupasta tai käytät haustausmaalle tuotua multaa, joka on tarkoitettu omaisten käyttöön, kun tulevat laittamaan hautoja. Ainakin täällä Vaasassa on näin.
Osta myös lannoitetta. Esim. kanankakkaa. Ohjeen mukaan, ei missään nimessä liikaa, koska liika lannoite polttaa juuret ja kaikki menee läskiksi.
jos haudalla on jo valmiiksi suhteellisen hyvää multaa, niin muokkaa se perusteellisesti. Ei niin, että krapsuttelet vain puolihuolimattomasti pintaa. Kunnolla tarkoittaa, että Kunnolla. Ja sitä lannoitetta siihen sitten.
JOS multa on jässähtänyttä ja kauheen tivistä, voi siihen sekoittaa vähän turvetta.
Noh, nyt kun perusta on tehty viimesen päälle kunnolla, niin sitten kattelet, että mimmosessa paikassa se hauta on. Paistaako siihen aurinko koko päivän. Vai vaan ilta-aurinko. Vai onko se puiden varjossa.
Varjosen paikan kukat kasvavat surullisen näköisinä haudalla ja kiroilevat, kun lehdet kellastuu ja käpristyy.
Aurinkoa kaipaavat kukat ovat kauhuissaan varjoisessa paikassa. pelkkää itkua ja terälehtien narskutusta. Palelemista tai hiki-hatussa-olemista.
Vieläkö jaksat lukea :)
Elikkä, kun aurinko on "tarkastettu", niin sitten mene taimimyymälään ja KYSYT, mitkä taimet sopivat esim. varjoisaan paikkaan.
Ja sitten mietit värit yms.
Ja ehdottomasti Korkeus. Taimet ovat niin suloisia pieninä "teineinä", mutta kun kasvavat aikuiseksi, niin yllättävät usein sillä, että kasvavat liian korkeiksi. Eli kysy, kuinka korkeiksi ne tulevat.
Jos hauta on tuulisella paikalla, niin matalaa laittaisin, ettei tuuli sotke ne ihan sekaseksi.
Eikä liikaa eri värejä. Tämä on vaan mun mielipide.
Ja kun oot kukat istuttanut, niin kastele niin maan perusteellisesti ja vielä senkin jälkeen yli-paljon. Ei mitään muutaman desin vesinoroa.
Sormistani ovat nahat lähteneet. Mistähän se johtuu. kymmenisen minuuttia sitten nää oli vielä ihan kunnos. :)- HTZA
vai vielä aurinko pitää katsoa.
Ja kuopan syvyys.
Minä suunnittelen kyllä hyvän ohjelmiston tietokoneelle, mutta, pari kukkaa?
Onpa tosi monimutkaista.
Kumarran sormillesi ja annan niille parantavan henkäyksen. oli minulle se, että seurakunnan puolesta tuodaan multaa, jota saavat käyttää myös itse omaisten hautojaan hoitavat.
Tosin minulla ei ole kokemusta kuin kahdelta kirkkomaalta.- Heikunkeikku
Tellastiina kirjoitti:
oli minulle se, että seurakunnan puolesta tuodaan multaa, jota saavat käyttää myös itse omaisten hautojaan hoitavat.
Tosin minulla ei ole kokemusta kuin kahdelta kirkkomaalta....että melkein kaikille hautausmaille tuodaan multakasa keväällä.
Se on ihan hyvä juttu. Erityisesti niille, joilla ei ole omaa autoa ja vanhoille ihmisille, jotka eivät jaksaisi raahata multapussia hautausmaalle. ja selkeät neuvot annoit HZA:lle. Minun ei tarvitse hoidella rakkaitteni hautoja,äitini hoitelee vielä isäni haudan ja poikani hautaa hoitaa hänen avovaimonsa,pojan hauta on eri paikkakunnalla kun minä.En kovinkaan usein pääse siellä käymään,siksi tekee vielä kovin kipeää hänen hautansa äärelle mennä.
- helisevä
Voisiko haudalle laittaa jotakin kaunista kukkivaa kivikkokasvia?
Näen silmissäni, kuinka kaunis voisi olla, eikä tarvisi huolehtia muutakuin ettei leviä liikaa eli jonkinlainen rajaus kasvustolle.
Kuunlilja yleistyy haudoilla ja onkin kaunis, mutta peittää helposti kiven, ettei näy nimet lainkaan.
Meillä on suvussa aina hauta ollut srk n hoidossa, joskin vanhempani käyvät viikottain viemässä leikkokukkia, oman pihan terveiset. - Heikunkeikku
HTZA kirjoitti:
vai vielä aurinko pitää katsoa.
Ja kuopan syvyys.
Minä suunnittelen kyllä hyvän ohjelmiston tietokoneelle, mutta, pari kukkaa?
Onpa tosi monimutkaista.
Kumarran sormillesi ja annan niille parantavan henkäyksen....monimutkaista ole, kun oikeen rupee fundeeraamaan. Ja kivaa touhua tonkia mullan kans.
Pari asiaa vielä tosta istuttamisesta.
Kun istutat taimen, niin istuta se silleen kuoppaan. Ei isoon kuoppaan, mutta siten, että kun sataa, niin se sadevesi ikäänkuin hakeutuu kukkaa kohti.
Ei siten, että kukka on ylempänä ja varren kohdalta multa lähtee alaspäin, kuin kumollaan oleva lautanen. Silloin se sadevesi valuu veks.
Jos kävisin niin harvoin, kuin sinä, "rakentaisin" näyttävän haudan perennoista. Niitä on joka lähtöön, eivät ole nirsoja ja vihreillä esim. vähän juovikkailla ja/tai eri värisävyisillä kasveilla saa rehevän kauniin haudan.
Jos kukaan ei välillä nypi kuivettuneita kukkia pois, niin kukkia ei tule niin paljon ja kuivat kukat ovat ikävän näköisiä. Orvokit ovat alkukesästä kauniita, mutta loppukesää kohti varret venähtävät ja kukkia ei kasva paljon ollenkaan, jos niitä ei nypi.
Googleta perennat ja katso sieltä, saattaisit ymmärtää, että mitä yritän selittää. Kun on vähän hankala kirjottaa. - Heikunkeikku
helisevä kirjoitti:
Voisiko haudalle laittaa jotakin kaunista kukkivaa kivikkokasvia?
Näen silmissäni, kuinka kaunis voisi olla, eikä tarvisi huolehtia muutakuin ettei leviä liikaa eli jonkinlainen rajaus kasvustolle.
Kuunlilja yleistyy haudoilla ja onkin kaunis, mutta peittää helposti kiven, ettei näy nimet lainkaan.
Meillä on suvussa aina hauta ollut srk n hoidossa, joskin vanhempani käyvät viikottain viemässä leikkokukkia, oman pihan terveiset....laittaa. Kirjoitin juuri Hatsalle noista perennoista. Niitähän on joka lähtöön ja tosi monia eri värisävyjä.
Kivikkokasvi leviää tosi nopeasti. Se "harppailee" nurmikkoakin pitkin aika laajalle, että saa tarkkaan nyppiä, ettei lähde viereiselle haudalle vierailemaan.
Mutta jos sielä sun vanhempasi viikottain käyvät, niin helppohan se sitten on sitä mukaan nyppiä.
Esimerkiksi lähelle hautakiveä vähän korkeampaa perennaa ja sen eteen matalampaa ja eri väristä ja sitten sen eteen tai ympärille ihan matalaa kivikkokasvia. Ja voishan sen haudan ympärille laittaa pieniä kiviä reunalle. Mulla on ollut yhtenä vuotena kiviä reunassa. Ei sillätavalla yhdessä rivissä, vaan sommiteltuna. - Heikunkeikku
sasus kirjoitti:
ja selkeät neuvot annoit HZA:lle. Minun ei tarvitse hoidella rakkaitteni hautoja,äitini hoitelee vielä isäni haudan ja poikani hautaa hoitaa hänen avovaimonsa,pojan hauta on eri paikkakunnalla kun minä.En kovinkaan usein pääse siellä käymään,siksi tekee vielä kovin kipeää hänen hautansa äärelle mennä.
...surullinen olo, kun luin kirjoituksesi.
Otan osaa poikasi poismenon vuoksi.
Kun edesmenneen aviomieheni äiti tulee käymään Vaasassa, niin käymme tietysti haudalla. Kerran kesässä. Ja aina se on niin surullista, kun katselen tätä vanhaa ihmistä, joka itkee rakkaan poikansa haudalla. Jätän hänet hetkeksi yksin haudalle ja menen pois, että äiti saisi hetken olla vain kahden pojan kanssa.
Silloin itken ihan hirveesti autossa, mutta yritän sitten rauhottua, kun mieheni äiti tulee takaisin. - siellä ja
sasus kirjoitti:
ja selkeät neuvot annoit HZA:lle. Minun ei tarvitse hoidella rakkaitteni hautoja,äitini hoitelee vielä isäni haudan ja poikani hautaa hoitaa hänen avovaimonsa,pojan hauta on eri paikkakunnalla kun minä.En kovinkaan usein pääse siellä käymään,siksi tekee vielä kovin kipeää hänen hautansa äärelle mennä.
muistot täällä sydämessäni.
Minulle ei hautakummulla ole koskaan ollut suurta merkitystä. Heikunkeikku kirjoitti:
...surullinen olo, kun luin kirjoituksesi.
Otan osaa poikasi poismenon vuoksi.
Kun edesmenneen aviomieheni äiti tulee käymään Vaasassa, niin käymme tietysti haudalla. Kerran kesässä. Ja aina se on niin surullista, kun katselen tätä vanhaa ihmistä, joka itkee rakkaan poikansa haudalla. Jätän hänet hetkeksi yksin haudalle ja menen pois, että äiti saisi hetken olla vain kahden pojan kanssa.
Silloin itken ihan hirveesti autossa, mutta yritän sitten rauhottua, kun mieheni äiti tulee takaisin.se on. Eihän tästä ole vielä ihan vuottakaan,kun poikani kuoli.Viime kesänä. Hänet haudattiin samana päivänä kun heidät oli tarkoitus vihkiä.Siksikin kaikki oli jotenkin vielä vaikeampaa. Ei sitä koskaan voi tietää mitä elämässä tapahtuu.
siellä ja kirjoitti:
muistot täällä sydämessäni.
Minulle ei hautakummulla ole koskaan ollut suurta merkitystä.ovat aina ja ikuisesti sydämmessä. Hautakumpu on se konkreettinen paikka,jonne kuitenkin halajaa.Saa haastella siinä paikan päällä rakkaalle ihmiselle hiljakseen,eikä vain ajatuksissaan.
- Heikunkeikku
sasus kirjoitti:
se on. Eihän tästä ole vielä ihan vuottakaan,kun poikani kuoli.Viime kesänä. Hänet haudattiin samana päivänä kun heidät oli tarkoitus vihkiä.Siksikin kaikki oli jotenkin vielä vaikeampaa. Ei sitä koskaan voi tietää mitä elämässä tapahtuu.
...ollut sinulla.
En osaa sanoa mitään näin suureen suruun, jota nyt käyt läpi.
Mutta aina ei sanoja tarvitakaan.
Voimia surussasi. - Heikunkeikku
sasus kirjoitti:
ovat aina ja ikuisesti sydämmessä. Hautakumpu on se konkreettinen paikka,jonne kuitenkin halajaa.Saa haastella siinä paikan päällä rakkaalle ihmiselle hiljakseen,eikä vain ajatuksissaan.
....minäkin ajattelen.
- olla minullekin
sasus kirjoitti:
ovat aina ja ikuisesti sydämmessä. Hautakumpu on se konkreettinen paikka,jonne kuitenkin halajaa.Saa haastella siinä paikan päällä rakkaalle ihmiselle hiljakseen,eikä vain ajatuksissaan.
se paikka minne ruumis on laskettu, tutumpi jos se olisi lähellä eikä toisessa maassa, liian kaukana.
Minulla on kuitenkin onneksi mahdollisuus päästä paikanpäälle aina lomillani. - helisevä
Heikunkeikku kirjoitti:
...laittaa. Kirjoitin juuri Hatsalle noista perennoista. Niitähän on joka lähtöön ja tosi monia eri värisävyjä.
Kivikkokasvi leviää tosi nopeasti. Se "harppailee" nurmikkoakin pitkin aika laajalle, että saa tarkkaan nyppiä, ettei lähde viereiselle haudalle vierailemaan.
Mutta jos sielä sun vanhempasi viikottain käyvät, niin helppohan se sitten on sitä mukaan nyppiä.
Esimerkiksi lähelle hautakiveä vähän korkeampaa perennaa ja sen eteen matalampaa ja eri väristä ja sitten sen eteen tai ympärille ihan matalaa kivikkokasvia. Ja voishan sen haudan ympärille laittaa pieniä kiviä reunalle. Mulla on ollut yhtenä vuotena kiviä reunassa. Ei sillätavalla yhdessä rivissä, vaan sommiteltuna.Nyt ymmärrän, miksi äitini katsoi minuun ihmeissään, kun hänelle ehdotin kivikkokasvien laittoa haudalle, sillä eihän se onnistu kun rönsyilee niin nopeasti.
SRK laittaa haudan tosi nätisti ja huoltaa kiven yms.
Haudalla itse harvoin käyn ja menen vieläkin niin lukkoon etten muista, mitä kukkia sielä on.
Ainut veljeni on haudattuna sukuhautaamme ja se tuntuu niin raskaalta vielä vuosienkin päästä.
Kerran sanoin haudalla ääneen, että täälä on kaikki meillä hyvin, ole huoleti.
Vanhemmilleni on todella tärkeää vierailut haudalla ja kastelevat muutamien tuttavien kukkaset, joiden omaiset asuvat muualla.
Huolehtivat myös jouluksi sovitut kynttilät näille haudoille.
Tärkeitä asioita joita kaikki ei ymmärrä. - Pirre*
sasus kirjoitti:
halaan Sinua.
Pirre* - Meriläinen
sasus kirjoitti:
edes kuvitella tuskaasi!
Voimia sinulle! Meriläinen kirjoitti:
edes kuvitella tuskaasi!
Voimia sinulle!se on ollut.. tuskaa..Tässä mennään edelleen aaltoilun merkeissä..välillä niin ja välillä näin..Eikä aina uskalla edes ajatella syvemmin,silloin ei tule mistään mitään. Onneksi on vielä kaksi tytärtä kotona jotka väkisin pitävät elämässä kiinni,ja tietysti muualla asuva toinen poika sekä vanhin tyttäreni. Myös kaksi lapsenlasta,jotka ovat tämän vanhimman poikani lapset,he asuvat vain niin kaukana(: Kuitenkin, elämää on ympärillä..:))
- kerta
kun menet äitisi haudalle, vie hänen muistoa kunnioittaaksesi, kivi hautaa koristamaan.
Kukat kuihtuu sinun mukanasi, mutta kivi säilyy sukupolvelta toiselle.
Sinä ja lapsesi ehditte rakentaa pyramidin.- vielä...
jos haluat haudalle välttämättä kasveja ja et niitä jouda hoitamaan, niin vie muovisia.
- kun avasin 50 palstan
soi you tubessani taustalla-sä et kyyneltä nää olan laulamana-- mahtava oli ääni.......oliko sattumaa-en tiedä?
oletko perinyt laulutaidon htza ? minulla on suvun haudalle liki 10000km..tere lännenhunttari- HTZA
olen ollut kuorolaulaja, Karaokessa käyn enää harvoin.
En kestä sitä kaaosta, ja taksit eivät halua autoon niitä käytettyjä pikkuhousuja.
Yökkäävät jo pienestä valkosipulipitsasta.
Koulussa 10p.
Ja 16v. alkaen vanha rokkari. tanssimuusikko, Tom Jones, Engelbert Humperdinck. Virta, Badding, Rahkonen, etc. etc.
- \\-____________
Itellä ollut jo vuosia mielessä käydä sukuhaudoilla. Sisko kai niistä pitää huolta. Joskus kymmenisen vuotta sitten kävin Äidin haudalla. Pelargoonit näytti olevan kiven edessä.
Mutta pitäisi käydä. Kotikylän hautausmaa on savomömmöä. Luulen että kivet on vinksollaan jo nyt. Tunkki mukaan ja lapio, pitää ne oikoa joskus.
Laita hiekka kummulle ja kiven eteen jotain monivuotista kukkaa. Helppo hoitaa, nykkii vaan joskus kulkiissaan rikkaruohot pois.
Vaikka ite ei ois kovinkaan muistelias noissa hautuumaa-jutuissa. Kyllä tutut ja naapurit kattoo kans perään. Yks tuttu mummo kotipuolesta on kertonut kastelevansa meitinkin hautojen kukat samalla, kun käy omilla haudoillaan.....
25 vuotta on aika lyhyt aika. Periaatteessa sukupolvi noin laskennallisesti. Mutta kun monet elää jopa sata vuotta. Siis aika monta polvea on olemassa, jotka jopa muistaa vainajan.
Mietin pitkään joskus. Ostanko hautapaikan itelle vai en. En ostanut. Mut aikanaan lyödään mereen. Ohjeistus kirjattuna testamentin liitteessä.
=DW=testamenttit avata vasta paljon myöhemmin..
Tietysti hautauksen (polttohautauksen) jälkeen voijjaan olla kirjahyllyssäkin..
- lihli
kkugliu
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833