Hei!
Haluaisin jakaa kokemuksia henkilöiden kanssa joiden lähipiirissä otsalohkon rappeumaa/dementiaa.
Isäni on jo vuosia kärsinyt muistivaikeuksista, ensimmäinen diagnoosi oli alzheimer. Viime syksynä diagnoosi tarkentui otsalohkon dementiaksi.
Isäni on levoton, käy lenkillä monta kertaa päivässä, vastaa kysymyksiin useimmiten laulaen samalla sävelellä joka kerta, ja samoilla sanoin kuin kysyjä on kysymyksen esittänyt. Asioiden nimet ovat unohtuneet ja tunneskaala on supistunut olemattomiin.Alkoholin himo on kova, kyselee vierailta ihmisiltä samoja kysymyksiä ja käy kiertelemässä naapureiden ovilla. Haluaisinkin kuulla onko kenelläkään vastaavaa tilannetta, kuinka sairaus on edennyt, millaiseksi käytös muuttunut sairauden etenemisen myötä jne.
Kommentteja odotellen.
otsalohkon rappeuma
2
18452
Vastaukset
- sinun isälläsi
aikaisemmin alkoholiongelmia?
Mieheni oli paljolti samanlainen sairauden alkuvaiheissa.
Hän oli levoton ei pysynyt yhtään paikoillaan.
Käveli myös jatkuvasti lenkillä.
Muisti ei kovin paljon huonontunut mutta oli pakenlaisia pakkomielteitä joihin järkipuhe ei tehonnut.
Meillä on nykyisin kadonnut mieheltä liikuntakyky lähes täysin, vapisee myös kovasti vaikka ei ole parkinsonia.
Mies on käyttänyt vuosikymmenien aikan runsaasti alkoholia, voi puhua ihan alkoholismista.
Lääkärin mukaan alkoholin käyttö on vaikuttanut aivoihin otsalohkon alueella.
Välillä epäiltiin LEWY-dementiaakin, tiedä sitten...
Nyt hän on koukussa rauhoittaviin lääkkeisiin, ne tulivat viinan tilalle.
Päivät menee häntä hoitaessa ja kuunnellessa anelua: Anna tabu, anna tabu.... - Miestään hoitava
Hei!
Minulla on kokemusta ko. sairaudesta. Hoidan miestäni, jolla todettiin v. 2005 aivojen etulohkoatrofia eli ko. sairaus. Aivokuvien mukaan sairaus oli alkanut jo 10 aikaisemmin. Sairaus on edennyt mieheni kohdalla suhteellisen nopeasti. Tämä että hän toistaa kysyjän sanoja kuuluu sairauteen. V. 2006 lopetettiin autolla ajo, sairauteen kuuluu harkitsemattomuus. Tulitikut piilotin kun huomasin, että hän sytytti takkaan tulen, mutta pelti oli kiinni. Samoin hän alkoi ostella kaikenlaisia kalstusjuttuja ym. mitä hän ei tarvinnut eli rahankäyttöäkin joutui valvomaan.
Nyt vuonna 2009 hänelle pitää syöttää kaikki ruoka soseutettuna, hän käyttää vaippahousuja ja tarvitsee apua kaikessa, ainoastaan parran hän ajaa itse. Itse käyn osa-aikatyössä, mutta sukulainen hoitaa häntä ne tunnit kun olen työssä.
Kävelykyky on katoamassa, olen juuri hankkimassa rollaattoria.
Mieheni onni on ollut se, että hänellä on ollut minä, joka olen sitoutunut tähän hoitoon.
Jos isäsi asuu yksin, en usko että hän kauankaan voi tulla toimeen yksin kotona.
Tässä sairaudessa loppuvaihe muistuttaa Alzheimerin taudin vaihetta.
Se, miten sairaus muuten etenee, on yksilöllistä. Mieheni menetti puhekykynsä jo vuosi sitten, mutta kaikilla ei näin käy.
Lämpimät terveiset Sinulle
Olosuhteet ovat mitkä ovat, asenne ratkaisee. sanoi poikani, kun kerran valitin väsyneenä elämääni...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264