Etupää kolisee montuun ajettaessa

Elikkä kolahtelee montuun ajettaessa vaikka alatukivarren helat, alapallonivelet on vaihdettu ja koiranluissa ei ole väljää. voisiko olla iskareiden yläpäät. Auto on 2003 ja ajettu 142000km. alkaa loppua neuvot
Ilmoita


se on vaan yksi volvojen ominaisuuksista.
2 VASTAUSTA:
UUDESTA lähtien kolisee ja kovaa valmistus vika
Haha! 640 000 ajettu ja ei kolise eikä kopsa ei natise , taitaa korvies välissä kolista
+Lisää kommentti
Onko vain yksi naksahdus vai tosiaan kolinaa = useita kolahduksia reikäisellä tiellä?

Jos ensinmainittu, niin koiranluu, vaikka siinä ei välystä tunnukaan, jos jälkimmäinen, niin ehdotan risaa iskunvaimenninta. Vaimennintesteri näyttää.
Ilmoita
Tyyppivika: raijetangon pää kolahtelee, monttuun ajettaessa kuuluu ikävästi, ei iso ja kallis remontti, mutta vaatii nelipyörä suuntauksen
6 VASTAUSTA:
se volvon tyyppivika jota esiintyy myös kaikissa muissa automerkeissä.
tämä, kirjoitti:
se volvon tyyppivika jota esiintyy myös kaikissa muissa automerkeissä.
Montapa merkkiä on meilläkin ollut ja volvo ainut mihin ne on korjattu
Miksi takapyörien auraus pitäisi säätää raidetangon pään vaihdon jälkeen? Ei tarvi ei. Riittää, kun etupyörien auraus laitetaan samaan asentoon, kuin se oli ennestäänkin.
Kaikissa kirjoitti:
Montapa merkkiä on meilläkin ollut ja volvo ainut mihin ne on korjattu
ollut monta eri merkkiä ja mallia, volvo oli ainut johon ei tarvinnut vaihtaa.
Kaikissa kirjoitti:
Montapa merkkiä on meilläkin ollut ja volvo ainut mihin ne on korjattu
Seuraavaksi hankitte sitten jonkun muun kuin Volvon, sillähän siitä pääsee.
Minullakin ollut kymmenkuntaa eri merkkiä ja auton iästä ja km-määrästä riippuen raidetangon päitä on saanut vaihtaa melkein jokaiseen.
Mutta Volvojen (ainakin tiettyjen mallien ja vuosimallien ) tyyppivikoja ovat heikot koiranluut ja alatukivarren puslat, joita saa vaihtaa koiranluita 50 - 60 tuhannen ja tukivarren puslia 100 tuhannen km:n välein. Muuten kelpo ajopeli, joskin nykymittapuun mukaan arvioituna janoinen.
tälle palstalle tulee näköjään kommentoimaan kaikki asiaa tietämättömät perä kammarin pojat jotka ei muuten saa suutaan auki täällä on hyvä huudella huonoa oloaan kasvottomana ja haastaa riitaa
+Lisää kommentti
Se voi johtua etuiskunvaimennuksen yläpään tukikumista joka on lopussa.Tai kerrejousen alapäässä jousen päällä olevasta muovi suikale pätkästä eli se on siinä kohti missä jousi osuu ala lautaseen.Yläpään tukikumi maksaa varaosaliikkeessä n.35e/kpl ja ne muovi suikaleet löytyy siniseltä jotain n.10e/kpl.Itselläni nämä kumpikin aiheutti kolahtelua ja mulla on sama vuosimallin Volvo-03 nämä vaidettua loppui kolahtelu.
8 VASTAUSTA:
niin saat vaihdattaa myös alapallonivelet,koiranluut ja raidetangon päät jo kohta kolmannen kerran, jos vielä leiman haet.
on 100 000 mittarissa kirjoitti:
niin saat vaihdattaa myös alapallonivelet,koiranluut ja raidetangon päät jo kohta kolmannen kerran, jos vielä leiman haet.
..koiranluut ovat jos vain yksi naksahdus kuuluu. Itselläni oli sama vika..tietysti kyseisten osien "kiinnitys" kannattaa tarkistaa. Itselläni olivat jättäneet hullossa lyösälle. Kyllä on Volvon tyyppivikaa jos mikä. Muita iosja ongelmia ei sit Volvoon tulekaan. Noi ohjauspäänongelmat vaan aiheuttavat sen, että leimaa ei tule kun kyse on ohjauslaitteista.
ne kirjoitti:
..koiranluut ovat jos vain yksi naksahdus kuuluu. Itselläni oli sama vika..tietysti kyseisten osien "kiinnitys" kannattaa tarkistaa. Itselläni olivat jättäneet hullossa lyösälle. Kyllä on Volvon tyyppivikaa jos mikä. Muita iosja ongelmia ei sit Volvoon tulekaan. Noi ohjauspäänongelmat vaan aiheuttavat sen, että leimaa ei tule kun kyse on ohjauslaitteista.
Elikkä iskarit, yläpään laakerit kumeineen, koiranluut, alapallot, alatukivarren etuhelat. Auto tarkastettu puoluettomalla tarkastajalla ja löytämättä mitään vikaa, mutta kolinan kuuleneet. Autolla ajettu 148 000km. Olisiko täällä vielä vinkkejä??
HR1 kirjoitti:
Elikkä iskarit, yläpään laakerit kumeineen, koiranluut, alapallot, alatukivarren etuhelat. Auto tarkastettu puoluettomalla tarkastajalla ja löytämättä mitään vikaa, mutta kolinan kuuleneet. Autolla ajettu 148 000km. Olisiko täällä vielä vinkkejä??
Mikä on autossa koiranluu?
kun asuin Suomessa 60 luvulla puhuttiin kuningaspultista.
tietämätön hurri kirjoitti:
Mikä on autossa koiranluu?
kun asuin Suomessa 60 luvulla puhuttiin kuningaspultista.
On ns.koiranluu muoto sama kun nivelet siinä tangossa on molemmin puolin.
Vaihto-ohje tässä.
Vaativuusluokka helppo autona 850
Kannattaa ostaa tarvikeliikkeestä alkuperäinen ns tarvikeosa maksaa 27e kappale eli
54e 2kappaletta ja kyseiset osat kestää sen reilusti 200tkm oikein ajettuna autolla.

Tarvitset hallitunkin nostamiseen ja siitä pyörän vierestä nostokohta ainakin kestää ALATUKIVARSI
Itsellä tämä homma toimi ja autossa on tukirauta siellä konehuoneessa
Rengaspultit löysälle rengas ylös sillä hallitunkilla ja kuten näet koiranluun on ylhäällä kiinni jousituessa ja alhaalla kallistuksenvaimentimen päässä.
Siellä takana on 16 millin avaimen hahlo jolla pidetään akselia paikalla ja avataan pultti kunnon räikkävääntimellä.Ei voimaa vaan rauhassa tehdään molemmin puolin hommat kuntoon.Itsellä koiranluut ilman väkivaltaa paikoilleen.Jos nostat auto sivusta tunkilla silloin on hyvä käyttää jotain rautakankia tai vastaavaa tulee vääntöä nostossa jolloin nivel ei menee kunnolla paikalleen.Momentti muttereille on 50Nm..
Vertaillun vuoksi näiden Volvojen vanteiden kiristys momentteja.
VOLVO

* S40/V50 04-05 90 Nm
* 850/V/70/XC 91-00 110 Nm
* V70/XC70 00-05 140 Nm
* S80 98-05 140Nm
volvo_puranen kirjoitti:
On ns.koiranluu muoto sama kun nivelet siinä tangossa on molemmin puolin.
Vaihto-ohje tässä.
Vaativuusluokka helppo autona 850
Kannattaa ostaa tarvikeliikkeestä alkuperäinen ns tarvikeosa maksaa 27e kappale eli
54e 2kappaletta ja kyseiset osat kestää sen reilusti 200tkm oikein ajettuna autolla.

Tarvitset hallitunkin nostamiseen ja siitä pyörän vierestä nostokohta ainakin kestää ALATUKIVARSI
Itsellä tämä homma toimi ja autossa on tukirauta siellä konehuoneessa
Rengaspultit löysälle rengas ylös sillä hallitunkilla ja kuten näet koiranluun on ylhäällä kiinni jousituessa ja alhaalla kallistuksenvaimentimen päässä.
Siellä takana on 16 millin avaimen hahlo jolla pidetään akselia paikalla ja avataan pultti kunnon räikkävääntimellä.Ei voimaa vaan rauhassa tehdään molemmin puolin hommat kuntoon.Itsellä koiranluut ilman väkivaltaa paikoilleen.Jos nostat auto sivusta tunkilla silloin on hyvä käyttää jotain rautakankia tai vastaavaa tulee vääntöä nostossa jolloin nivel ei menee kunnolla paikalleen.Momentti muttereille on 50Nm..
Vertaillun vuoksi näiden Volvojen vanteiden kiristys momentteja.
VOLVO

* S40/V50 04-05 90 Nm
* 850/V/70/XC 91-00 110 Nm
* V70/XC70 00-05 140 Nm
* S80 98-05 140Nm
Itselläni vaihdettiin koiranluita aina 20.000km välein kunnes lopulta vaihdoin Volvon pois (ostin auton uutena). Siinä oli niin paljon vikoja, että oli varmasti koottu vappupäivänä. Ikinä en enää osta moista linttaa.

ps, ne luut tosiaankin saattavat tuntua kädessä aivan uusilta, mutta alla ollessaan kolisevat järkyttävästi. Niitä menee siinä kuin bensaakin.
paperia kirjoitti:
Itselläni vaihdettiin koiranluita aina 20.000km välein kunnes lopulta vaihdoin Volvon pois (ostin auton uutena). Siinä oli niin paljon vikoja, että oli varmasti koottu vappupäivänä. Ikinä en enää osta moista linttaa.

ps, ne luut tosiaankin saattavat tuntua kädessä aivan uusilta, mutta alla ollessaan kolisevat järkyttävästi. Niitä menee siinä kuin bensaakin.
Tuo asia että niitä menisi kuin polttoainetta sulla vaan sattu huono tuuri varmasti joka kiesissä on omia ryppyjä.Itselläni on vaihdettu yli 20000 km sitten ja hyvin on kestäneet ja minun aikana 186000 km matkalla ei ole vaihdettu kuin eteen vm.-03.
tietämätön hurri kirjoitti:
Mikä on autossa koiranluu?
kun asuin Suomessa 60 luvulla puhuttiin kuningaspultista.
KUNIGASPULTTI ON VANHOISSA OLKATAPPI.
+Lisää kommentti
Elikkä aikamme vaihdettua tukia ja puslia ja volvon kansaa käytyjen tiukkasanaiseten keskustelujen jälkeen kertoivat että vaihdelaatikon ja korin välinen tuki on rikki josta kuuluu samanlainen ääni ku koiranluut olisi menneet. Jos nyt sais vaikka nukkua pari yötä rauhassa ettei tartte miettiä mistä se kolina tulee, muuten oon tyytyväinen autoon...
Ilmoita
mul on sama juttu kiitos
Ilmoita
Mulla oli kerran kolahtelua etupäässä, koiranluut vaihdoin mutta kolina jatkui. Öljynvaihdossa selvisi että sorkkarauta oli jäänyt konehuoneeseen, oli sopivasti sujahtanut niin ettei sitä nähnyt.
Ilmoita
Volovot syö koiranluita muita enenmmän on vaan ominaisuus.
Ilmoita
?Tulipahan sivistystä koiranluista volvoissa..Löytynee tilastofaktaa?
Ilmoita
Varsinkin kolin tietä ajaessa xc 70 välillä kolisee edess mäki jyrkkenee nnii takaperä
kol kol kolinaa jurskee jyeek,vähän aika hiljaa sit taasko alkaa ei mikää hiljanen oo
tää kyyti pitänee viedä takaisi volvo liiikkeeeseen vielä kun päässee eroon. KOLI KOL
Ilmoita
Minkälainen ääni tuosta koiranluuongelmasta tulee? Itselläni kun ajaa auton vaikka hidastetöyssyyn ja se reippaammin niiaa, kuuluu jostain edestä aika matala lonksahdus "klunks". Tämä ei siis ole mikään terävä kalahdus tai iskuääni. Tasaisella käännellessä ei mitään.
1 VASTAUS:
Voi olla koiranluu tai alapallonivel. Ei ne ole kalliita. Kummatkin periaatteessa samoilla systeemeillä, eli löystyvä/kuluva osa on se pallonivel kupissaan. Auton paino taas vaikuttaa sen, että sitä ei huomaa ylösnostettaessa helposti, kun raidetanko tekee vääntöä. Kyllä se alkaa kovemmin lonksumaan ja lopulta hajoaa. Alapallon hajotessa, tulee ulos ehkä vetoakselit yms vaihde öljyjä myöden. Samoin menee rikki muutakin samalla.
Ehkä paras on jos pääsee auton alle makaamaan ja sitten pompottaa sitä ja katsoo, että missä väljyys on ja mistä ääni tulee.
+Lisää kommentti
nyt se kolina lötyi vetoakselit oli joku kiinalainen sepe laittanut 1mm pienemmät
kuulat vetareihin perkeleenp .Ja muutama niistä oli soikeita .
1 VASTAUS:
Kyllähän ne kuluukin tuollaisiksi, jos tulee pintavaurio kuulaan tai kaukaloon. Eli ongelma oli veto-akselin laakerointi.
+Lisää kommentti
KYLLÄ KOLISEE:::

Tutustuin kolmesti uutena hankkimieni Volvojen alustojen mekaniikan kestävyyteen:

- 2002 mallinen S60 (ajetut kilometrit 0-64 000). Tähän auton vaihdettiin takuuseen 40 000 km jälkeen neljästi takaiskarit ja kerran takana olava kallistuksen vakain. Korjaamokäyntejä 6 kpl alustan takia

- 2005 S60 2.5T Summum Aut (ajetut kilometrit 0-84 000). Valitsin tähän uutena taakse Nivomat-tasonsäädön => iskarit ja takaapään kilkeet kestivät, mutta etupäähän vaihdettiin takuuseen (huoltosopim.) piiriin menneet alustan kilkkeitä.

Korjaamokäyntejä 4 kpl alustan takia

-2010 V70 2.4d Summun Aut. (ajetut kilometrit 0-69 000). Ostin taakse jälkeen Nivomatit ja kuinka ollakkaan 35000 km kohdalla alustasta alkoi edestä kuulumaan kolinaa hidastetöyssyjen ym kohdalla. Etupään kilkkeitä vaihdettiin korjaamolla kahdesti ja kolinat palasivat tuokion päästä takaisin, lopulta renkaiden kausivaihdon yhteydessä vika selvisi 42 000 km ajetun Volvon raidetanko oli loppu. Korjaamokäyntejä 3 kpl alustan takia.

Loppuyhteenveto: Ajetut kilometrit yhteensä 207 000 km (vuosina 2002-2013) ja alaustanosia vaihdetiin / korjattiin merkkihuollossa (huoltosopimuksen piikkin) 13 korjaamokäynnillä. Omaa raha ei kulunut, mutta jatkuvat alustan kitinät..kolahtelut...natinat söivät "miestä niin", että tammikuusta 2014 olen ajanut nyt muun merkkisellä autolla.

Onko muilla (minulla ei ollut edes vetokoukkuja Volvoissani) vastaavia kokemuksia Volvojen alustojen "kolinoista"???
1 VASTAUS:
2010 V70 1,6d ajettu yli 220000 ei mitään niveliä vaihdettu eikä kolise vieläkään -Tytöllä v70 2002 2,4bensa ajettu 300000 nyt kuuluu jotain kolinaa ilmeisesti iskarit.Jos haluatte kunnon osia niin kiertäkää Biltet ja Motot kaukaa.Sanovat alkuperäisiksi mutta ovat muuta esim SKF laakeri voi olla FAG vaikka paketissa SKF,SKF ostanut Fagin tehtaan ja pakkaavat siellä.
+Lisää kommentti
Etuiskareiden yläpään kupit siellä kolisee, itsellä oli volvossa sama vaiva.
Ilmoita
Mun Koira syö niitä koiranluita.. vai oliks sesese Volvo..?
Ilmoita
Minun volvo rupesi kanssa yhtä äkkiäkolisrmaan niin helkutisti,sit muistin et olin menny viime lauantaina naimisiin -tyjhät peltipurkit oli kiinni vielä vetokoukussa, Ne kun otti pois niin lakkas kolinat.
1 VASTAUS:
Viis vuotta ajanu madalletulla v70 AWD:llä 20-25 tuhatta/vuosi. Vasemman puolen raidetangon päät ainoat alustan vaihdetut osat. Minusta ihan kohuullista.
+Lisää kommentti
V70 2002 paska auto, ios vertaa 945 vm 1977 :D
Ilmoita
Mulla vanha 2002 V70 meni tänään katsastuksesta läpi, totesivat että iskarit kuluneet :)
Ilmoita
Iskarit omassakin kuluneet, mutta sama sanottu jo ainakin 5-vuotta. Tänä vuonna siitä ei ollut puhetta. Lienee korjaantuneet itsekseen.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Etupää kolisee montuun ajettaessa

Elikkä kolahtelee montuun ajettaessa vaikka alatukivarren helat, alapallonivelet on vaihdettu ja koiranluissa ei ole väljää. voisiko olla iskareiden yläpäät. Auto on 2003 ja ajettu 142000km. alkaa loppua neuvot

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta