Avoliitto (kelan mukaan) ???

Marjut Virtanen

Eli tietääkö joku mikä on kelan mukaan Avoliiton "kriteeri" ? Eli: Voiko seukata toisen kanssa vakituisesti ja käydä toisen luona "säännöllisesti" yökylässä puolin ja toisin ja silti asua omassa asunnossa vuokralla ilman, että sitä katsottaisiin kelan säännöillä "avoliitoksi" Pitääkö siinä asua virallisesti saman katon alla ennenkuin kelan säännöillä on avoliitossa ?

14

2342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aad fgff

Kelan (=eduskunnan) mukaan ollaan avoliitossa, jos kirjoilla samassa luukussa. Yökyläily tms seksiasiat ei kiinnosta tukien jakajaa.

• avoliitossa?

"ollaan avoliitossa, jos kirjoilla samassa luukussa."

Siis katsooko Kela tosiaan että kaikki jotka asuvat samassa osoitteessa ovat avoliitossa? Paitsi jos ovat sukulaisia?

Siis serkutkin ovat avoliitossa siitä huolimatta että onko kyseessä kaksi tyttöserkkua tai kaksi poikaserkkua?

Entä ikä kysymys? Tiedän homoparin jossa toinen on 16-vuotias ja toinen aikuinen. Katsooko Kela heidät vain kavereiksi vai avopariksi?

• Samaa..
        avoliitossa? kirjoitti:

"ollaan avoliitossa, jos kirjoilla samassa luukussa."

Siis katsooko Kela tosiaan että kaikki jotka asuvat samassa osoitteessa ovat avoliitossa? Paitsi jos ovat sukulaisia?

Siis serkutkin ovat avoliitossa siitä huolimatta että onko kyseessä kaksi tyttöserkkua tai kaksi poikaserkkua?

Entä ikä kysymys? Tiedän homoparin jossa toinen on 16-vuotias ja toinen aikuinen. Katsooko Kela heidät vain kavereiksi vai avopariksi?

Nuo mainitsemasi tapaukset ovat samaa RUOKAKUNTAA. Eli ei merkitystä, mitkä ovat sukulaissuhteet tai sukupuolet. Tulot lasketaan kuitenkin yhteen ja sen mukaan tuet.

• Marjut Virtanen

Eli eikö oo sitten väärin olla toisen kämpillä 3-4vrk toisen kämpillä viikossa säännöllisesti ?. Nyt tarvitaan vastauksia, että voinko ilmoittaa kelaan väärinkäytöksestä (taidan olla talokyttä) =) Minua pännii vapaamatkustajat ! Ovatko he siis avoliitossa (kelan säännöillä) kun majailevat tuolla tapaa toisen asunnolla. He kummatkin asuvat vuokralla yhteiskunnan tuilla. sen verran olen kaivanut tästä tapauksesta tietoja.

• Marjut Virtanen
        Marjut Virtanen kirjoitti:

Eli eikö oo sitten väärin olla toisen kämpillä 3-4vrk toisen kämpillä viikossa säännöllisesti ?. Nyt tarvitaan vastauksia, että voinko ilmoittaa kelaan väärinkäytöksestä (taidan olla talokyttä) =) Minua pännii vapaamatkustajat ! Ovatko he siis avoliitossa (kelan säännöillä) kun majailevat tuolla tapaa toisen asunnolla. He kummatkin asuvat vuokralla yhteiskunnan tuilla. sen verran olen kaivanut tästä tapauksesta tietoja.

Onko täällä asiantuntijaa joka tietäisi vastauksen minun esittämään kysymykseen ?

• ei taideta puuttua

jos ei voi todistaa, että asuu vakinaisesti toisen luukussa. Ja vielä kun ja jos molemmat maksavat omista asunnoistaan vuokrat ja saavat molempiin tuet, niin kukaan ei vedä välistä. Eri asia, jos joku asuu "siivellä" ja hänellä on nimellinen asunto jossain muualla, johon ei mitään tukia.
        Sitten hän,joka ottaa siivelle nostaa asumistuen ja samalla vuokraa luvatta kämpänpuoliskoa toiselle.

Siitä Kela voi kiinnostua, mutta siinä on todistustaakka. Kela voi pyytää päävuokralaiselta selvitystä että on saanut tietää,että asunnossa majailee ulkopuolinen. Nuo ovat tapauskohtaisesti käsiteltäviä.

• ei rikosta!
        ei taideta puuttua kirjoitti:

jos ei voi todistaa, että asuu vakinaisesti toisen luukussa. Ja vielä kun ja jos molemmat maksavat omista asunnoistaan vuokrat ja saavat molempiin tuet, niin kukaan ei vedä välistä. Eri asia, jos joku asuu "siivellä" ja hänellä on nimellinen asunto jossain muualla, johon ei mitään tukia.
        Sitten hän,joka ottaa siivelle nostaa asumistuen ja samalla vuokraa luvatta kämpänpuoliskoa toiselle.

Siitä Kela voi kiinnostua, mutta siinä on todistustaakka. Kela voi pyytää päävuokralaiselta selvitystä että on saanut tietää,että asunnossa majailee ulkopuolinen. Nuo ovat tapauskohtaisesti käsiteltäviä.

Ensinnäkin, sinä koppava ja liian utelias immmeinen.
        Miksi sinua kiinnostaa kyseinen asia. Pidä huoli omasta elämästäsi ja omista asioistasi. Onpi paljon vähempi stressiä..

• Marjut Virtanen
        ei rikosta! kirjoitti:

Ensinnäkin, sinä koppava ja liian utelias immmeinen.
        Miksi sinua kiinnostaa kyseinen asia. Pidä huoli omasta elämästäsi ja omista asioistasi. Onpi paljon vähempi stressiä..

Eikö tuollainen toiminta kumminkin ole laitonta ? Minua kiinnostaa toisten elämä, koska oma on ihan Ok !

• siksi ei voi

Eikö tuollainen toiminta kumminkin ole laitonta ? Minua kiinnostaa toisten elämä, koska oma on ihan Ok !

puuttua koska molemmilla on asunto ja maksavat tahoillaan vuokrat ja saavat tuet.

Jos asuisivat yhdessä, niin tuki olisi pienempi tai loppuisi kokokaan toiselta.

Sellainenkin sääntö löytyy että voi olla vierailijana kolme kuukautta jonkun asunnossa. Monella onkin joskus vieras kaukaa kuukausia esim toisesta maasta.

• skyylä
        siksi ei voi kirjoitti:

puuttua koska molemmilla on asunto ja maksavat tahoillaan vuokrat ja saavat tuet.

Jos asuisivat yhdessä, niin tuki olisi pienempi tai loppuisi kokokaan toiselta.

Sellainenkin sääntö löytyy että voi olla vierailijana kolme kuukautta jonkun asunnossa. Monella onkin joskus vieras kaukaa kuukausia esim toisesta maasta.

Marjukka alkaa pitämään ny vaan kirjaa tarkasti naapureiden toimista ja vierailuajoista. Kuvaa vielä käynnit ja poistumiset todisteiksi. Jospa aika ylittyisi. Sinulla olisi tyytyväinen olo..

Hyi ***tana mikä ämmä.

• tuossa juuri

ole mitään laitonta. Ja molemmat voivat vierailla toistensa kodeissa. Sitten muuttuu väärinkäytöksi, kuten joku totesi, jos toinen saa asumistuen ja kumppani asuu "luvatta" alivuokralaisena ja tällä on jossain nimellinen asunto. Tuollaisessa ottaa kaksinkertaisen hyödyn. Saa asumistuen ja ottaa toiselta vuokraa. Jos sellaisen onnistuu todistamaan voi joutua jopa oikeuteen tuen väärinkäytöstä ja kela perii tuet takasin.

• siitä, että

käyttävätkö nämä henkilö Z ja henkilö F väärin yhteiskunnalta saamaansa sosiaalisia etuja.

• sossun asiakas

Kun lukee näitä kommentteja niin en ihmettele että kela ja sossu tutkii tarkkaan hakemukset.

• pieras

Eikö työttömällä saa käydä enää vieraitakaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2467
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      895
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      861
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe