Viikko vielä piinaa

Rodos

Vielä viikon minun pitää odotella mahatähystyksen tuloksia. Epäilykseni keliakiasta on ollut jo pidemmän aikaa, koska minulla tulee oireita silloin kun olen syönyt makaronia, vaaleata leipää, ruisleipää tai suklaata. Perunasta ja riisistä ei tule oireita. Oireita minulla on runsas verenvuoto, ulosteen tuntua ja isoja veriklimppejä. Oireita on ollut jo yli 6 kuukautta ja hiljalleen pahentuneet. Sen takia on anemiakin. En jaksa kävellä edes metriä ilman että jaloista alkaa mennä tunto ja voimat. Olen jo jonkin verran valmistautunut kuulemaan mikä mulla on. Ja kaikkein eniten toivon, että viikon päästä selviää, mikä minulla on ja pääsen tekemään kaikkea kivaa.

15

1661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkän keliakian

      aiheuttavan runsasta verenvuotoa ja veriklimppejä.

      Ystävälläni on keliakia, eikä hänellä sellaisia oireita koskaan ole ollut.

      Tutkimuksiin hän meni ihottuman, ripulin ja ilmavaivojen vuoksi.
      Ruokavaliolla, joka on erittäin tarkka, keliakia on tutkimustenkin mukaan saatu kuriin.

      • on paljon

        Kelisakia aiheuttaa erilaisia oireita tai ei mitään... Siihen voi liittyä muitakin sairauksia ja aluksi usein myös lakt.intoler.. Rasvojen imeytymishäiriö on tavallista. Tavallinen suklaa ei sisällä gluteiinia, mutta siinä on laktoosia ja rasvoja, mistä voi tulla oireita.


    • sanoisin minä

      noilla oireilla,vittaa johonkin muuhun suolisto,maha vaivaan.Keliakiassa ei yleensä koskaan ole veri ripulia,uloste on vaaleaa sulamattoman naköistä mönjää joka tulee suurinpiirtein räjähtämällä ulos.Sinunkin pitäisi ulostaa muutaman kerran päivässä löysää.Sun pitäis jättää vähäks aikaa kaikki kotimaiset viljat pois ruokavaliosta kokeilumielessä jotta todella huomaisit eron entiseen,tämä edellyttää kaikkien tuoteselosteiden tarkkaa lukemista sillä vehnääkin on melk joka paikassa.On myös suklaita joissa ei ole vehnää esim.tupla.T.keliaakikko m50-

    • kuitenkin

      odotettais niitä tähystyksen tuloksia. Kyseessä voi hyvinkin olla keliakia. Sehän voi aiheuttaa vaikka minkälaisia oireita, myös alkuperäisen kirjoittajan mainitsemia. Ripuli ja ilmavaivat ovat toki ne yleisimmät, mutta vaikka niitä ei olisi, ei se tarkoita, että kyseessä ei voi olla keliakia.

      Voimia diagnoosin odotukseen! Toivottavasti syy vaivoihin selviää pian.

    • Rodos

      Kokeilin eräänä päivänä kauraleipää ja join tavallista maitoa. Molemmista meni maha sekaisin ja alkoi tuntua, että kakka tulee, mutta tulikin verta eli nuokaan ei käy minulle ja kaiken lisäksi mahaan alkoi sattua kovasti.

      • keliakia

        selitä noita sun oireita. Tietty sulla voi olla keliakia mutta jokin muu kyllä luultavasti aiheuttaa tuon verenvuodon. Ilmeisesti laktoosi ei sulle käy myöskään jos siitäkin menee maha sekaisin. Toivottavasti syy tai syyt selviävät ja saat itsesi kuntoon!


      • ainakaan mulla

        ei ollu maha kipee yhtään,suolistossa kyllä mylläs kaikki mahdolliset vaivat.Siss vaikka söin vehnääkin niin maha vaan tykkäs,sit ku se meni ohutsuoleen ni sit alko tapahtuu.m50-


    • Rodos

      Lääkäri soitti ja sanoi ettei tuloksissa ollut mitään. Menen uudelleen verikokeisiin ja aloitan rautavalmisteiden syömisen. Lääkäri ehdotti, että en syö mitään mistä tulee oireita eli vehnä, ruis, kaura, suklaa ja tavallinen maito. Eli nyt kokeilen hyla ja laktoosittomia tuotteita. Koska en pysty ja voi syödä tavallista leipää, josta pidän, niin minun pitää joka tapauksessa siirtyä syömään gluteenitonta ruokaa. Muuta selitystä ei löytynyt. Minulla ei ole keliakiaa. Turhauttavaa, kun kunnon selitystä ei oireilleni tullut. Nyt alkaa tervehtyminen oikealla ja paremmalla ruokavaliolla.

      • otan osaa

        Eli tietysti hyvä, jos ei ole keiliakia, mutta ei hyvä, kun on oireita, joiden alkuperää ei tiedä. Samantyyppinen tilanne on minullakin. Harmittaa, kun oireet ovat niin selvät, mutta silti diagnoosina on että ei keliakiaa. Minullekin lääkäri sanoi, että vältä sitä, mistä oireet tulevat. Mutta välttäminen ja täysin ilman oleminen ovat minun mielestä eri asioita, ja jos sitten onkin keliakia, niin pitäisi olla oikeasti kokonaan ilman...


      • vehnä allergikon äiti
        otan osaa kirjoitti:

        Eli tietysti hyvä, jos ei ole keiliakia, mutta ei hyvä, kun on oireita, joiden alkuperää ei tiedä. Samantyyppinen tilanne on minullakin. Harmittaa, kun oireet ovat niin selvät, mutta silti diagnoosina on että ei keliakiaa. Minullekin lääkäri sanoi, että vältä sitä, mistä oireet tulevat. Mutta välttäminen ja täysin ilman oleminen ovat minun mielestä eri asioita, ja jos sitten onkin keliakia, niin pitäisi olla oikeasti kokonaan ilman...

        Voisiko olla vilja-allergia, rukiille, vehnälle, kauralle yms.? Sehän ei nukkaa tuhoa. Harvinaisempaa aikuisilla, muttei varmaankaan mahdotonta. Oma lapsi ei kestä vehnää, mutta voi syödä ruista ja ohraa. Prick- testissä näkyi allergia ja sitten on tehty altistuskoe, eli syömättä ensin vehnää tietty aika, sitten valvotusti keskussairaalan polilla syötettiin vähän vehnää ja reagoi heti.


      • suolinukka
        vehnä allergikon äiti kirjoitti:

        Voisiko olla vilja-allergia, rukiille, vehnälle, kauralle yms.? Sehän ei nukkaa tuhoa. Harvinaisempaa aikuisilla, muttei varmaankaan mahdotonta. Oma lapsi ei kestä vehnää, mutta voi syödä ruista ja ohraa. Prick- testissä näkyi allergia ja sitten on tehty altistuskoe, eli syömättä ensin vehnää tietty aika, sitten valvotusti keskussairaalan polilla syötettiin vähän vehnää ja reagoi heti.

        täysin normaali mutta sen huomaa kyllä iholta,mutta tuo allergia tosiaan kannattaisi pois sulkea,melkein pahemmat oireet kuin keliakiassa.t.keliaakikko m50-


      • .......

        Jos ulostat verta, niin pitää kyllä peräsuolikin tähystää...anopillani hoidettiin peräpukamina, kunnes ei enää selvinnyt kotona ja sairaalassa todettiin phoin levinnyt suolistosyöpä - elinaikaa 2-3 viikkoa (eli pari viikkoa sen jälkeen sairaalassa). Jos veri tulee ylempää esim. ohutsuolesta niin se on jo mustunut ulostaessa, eikä sitä vereksi pysty sanomaan.


    • ...

      Kuullostaa kyllä enemmän chronin taudilta.

      • gluteeniton syyniin

        Selvitä vilja-allergian mahdollisuus. Kaipa sekin voi äityä lopulta oikein pahaksi, kun altistuminen jatkuu. Jonkinlainen tulehdus siitä suolistoon aiheutuu ja suoli saattaa lopulta rikkoutua ja vuotaa verta. Siis jostakin suunkautta tehtävää tähystystä pidemmältä. Vilja-allergiassahan viljan proteiini ei sovellu syötäväksi, kun taas keliakiassa viljan gluteeni. Siksi allergiselle eivät sovellu kaikki gluteenittomatkaan tuotteet, osa niistä sisältää viljan proteiinia, kun käytetyn viljan gluteeni on teollisesti poistettu. Luontaisesti gluteenittomat tuotteet eivät sisällä proteenia, sillä niissä ei ole viljaa käytetty ollenkaan. Katso siis tarkkaan myös gluteenittomien tuotteiden tuoteselosteet ja vertaa, josko proteiininkin poisjättämisellä olisi vaikutusta. Ja huomaa, että vaikka keliaakikoille kaura soveltuu, allergikolle se ei välttämättä käy. Itselläni on juuri vilja-allergia.


      • tässä neuvoja
        gluteeniton syyniin kirjoitti:

        Selvitä vilja-allergian mahdollisuus. Kaipa sekin voi äityä lopulta oikein pahaksi, kun altistuminen jatkuu. Jonkinlainen tulehdus siitä suolistoon aiheutuu ja suoli saattaa lopulta rikkoutua ja vuotaa verta. Siis jostakin suunkautta tehtävää tähystystä pidemmältä. Vilja-allergiassahan viljan proteiini ei sovellu syötäväksi, kun taas keliakiassa viljan gluteeni. Siksi allergiselle eivät sovellu kaikki gluteenittomatkaan tuotteet, osa niistä sisältää viljan proteiinia, kun käytetyn viljan gluteeni on teollisesti poistettu. Luontaisesti gluteenittomat tuotteet eivät sisällä proteenia, sillä niissä ei ole viljaa käytetty ollenkaan. Katso siis tarkkaan myös gluteenittomien tuotteiden tuoteselosteet ja vertaa, josko proteiininkin poisjättämisellä olisi vaikutusta. Ja huomaa, että vaikka keliaakikoille kaura soveltuu, allergikolle se ei välttämättä käy. Itselläni on juuri vilja-allergia.

        Vilja allergia ei aiheuta verenvuotoa, vaan allergisen reaktion.


        "Vilja-allergiassahan viljan proteiini ei sovellu syötäväksi, kun taas keliakiassa viljan gluteeni."

        Gluteeni on proteiini myös.

        Veriset ulosteet täytyy aina tutkituttaa. Ei kannata itse diagnosoida itseään esim. "vilja-allergisesksi", ainakaan ilman perusteellisia laboratoriotutkimuksia. Verisiin ulosteisiin on kymmeniä eri syitä, joista osa on hyvinkin vakavia.

        Todennäköisesti kyse on tulehduksesta, mutta missä ja mistä syystä, se pitää selvittää endoskooppisesti. Jos tälläkään tavoin ei löydy aiheuttajaa, sitten vatsan alue täytyy kuvata ja verikokeita ottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe