Normaalius VS Epänormaalius

_räkänokka_

Kumpi ihmistyyppi on loppujen lopuksi säälittävämpi: normeista poikkeava ja syrjäytynyt mielenterveysongelmainen vai tiukasti normien mukaan elävä keskivertotallaaja? On säälittävää olla syrjäytynyt siivelläeläjä, mutta on myös säälittävää olla kulttuurin ja geenien määrittelemä normaali.

Ihmiset, joilla ei ole koskaan esteitä elämässään, kulkevat suoraa, kulttuurin ja geenien määrittämää uraa syntymästä kuolemaan. He käyvät orjallisesti läpi kaikki ennaltamääritellyt elämänvaiheet: nuoruudessa "eletään täysillä"; kolmikymppisenä järjestetään kesähäät ja perustetaan perhe; keski-iässä rakennetaan uraa; eläkeläisenä nautitaan työuran hedelmistä. Kuvottavaa.

Mielenterveysongelmat tavallaan suistavat ihmisen tuolta normaaliuden uralta, mikä on hieno asia. En usein ymmärrä miksi haluan päästä eroon masennuksesta ja asettua tuolle luotisuoralle uralle, jolla elämänvalintani on suureksi osaksi päätetty puolestani.

Epänormaalius ja normaalius: yhtä huonoja vaihtoehtoja kumpikin.

1

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • versus versa

Unohdat, että nuoruudessa sairastutaan masennukseen, reilu kolmikymppisenä kesähääperhe suistuu kriiseihin ja hajoaa, keski-ikäisenä tajutaan urautumisessa hukattu elämä ja pudotaan ja eläkeläisenä kohdataan raskasta luopumisen tuskaa... Matka on täynnä mahdollisuuksia herätä "normaaliuden" turtumuksesta - josta ei oikeastaan lopulta tiedä, mitä se onkaan, kun monet ovat niin normaalin epänormaaleja.

"Siivelläeläjiähän" meidän järjestelmässämme ei muuten edes ole, vaan kaikki tekevät työtä systeemin ylläpitämiseksi kuluttamalla. Jos ei muuta niin sitten vaikka lääkkeitä ja terveyspalveluita.

Kuitenkin: ehkä noita vaihtoehtoja elämän suunnille on muitakin kuin nuo kaksi mainitsemaasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe