family cruiser

paatisti

Tervehdys
Kiinnostaisi kovasti kyseinen paatti. Haluaisin kuulla kokemuksia, pitääkö se perkinssi kamalaa mökää kun on ihan siinä kuskin vieressä? rullaako pahasti, onko vakaa paikallaan ollessaan?? Hyviä ja huonoja puolia kiitos.

38

8460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Löytyy
    • kohde

      Minullakin!Itseäni lähinnä mietityttää tuo melutaso,nykyisessä mäntymeriläisessä tuo keskimoottori meluaa ainakin meikäläisen korvaan turhan lujaa,siitäkin huolimatta että on vähän uudempi kuin Family cruiserien Perkinssi.
      Kaikki jutut olen lukenut mitä olen löytänyt.
      http://www.kipparilehti.fi/arkisto/default.aspx
      Tuolta löytyy esim.jotakin tietoa kun kirjoittaa hakuun Family cruiser,Kipparin asiakasnumeron
      avulla voi lukea ilmaiseksi jutun.

      • silver-mies

        en ostaisi kyseistä venettä, ei nouse kunnolla liukuun ja vie aika paljon polttoainetta.Kaverin kaverilla on semmonen ja kokemukset on ollu huonoja.Lisäksi se muovi saattaa vettyä. Osta ennemmin kunnollinen alumiinivene, se nousee liukuun maisema vaihtuu edullisesti ja ennenkaikkea NOPEASTI!


      • uppoamarunkoinen...
        silver-mies kirjoitti:

        en ostaisi kyseistä venettä, ei nouse kunnolla liukuun ja vie aika paljon polttoainetta.Kaverin kaverilla on semmonen ja kokemukset on ollu huonoja.Lisäksi se muovi saattaa vettyä. Osta ennemmin kunnollinen alumiinivene, se nousee liukuun maisema vaihtuu edullisesti ja ennenkaikkea NOPEASTI!

        ja sen ei ole tarkoitustakaan nousta liukuun. Hyvä vene se on. Jos pitäisi valita Silverin ja Family Cruiserin välillä, niin ehdottomasti Family Cruiser. Sen tilat ovat asuttavan hyvät. Polttoaineen kulutus pieni, kuten uppoamarunkoisilla veneillä yleensäkin. Jos siinä on masto, niin pientä tukipurjetta käyttäen voi ajaa suuressakin aallokossa ilman suurempia rullaamisia.


      • silver-mies
        uppoamarunkoinen... kirjoitti:

        ja sen ei ole tarkoitustakaan nousta liukuun. Hyvä vene se on. Jos pitäisi valita Silverin ja Family Cruiserin välillä, niin ehdottomasti Family Cruiser. Sen tilat ovat asuttavan hyvät. Polttoaineen kulutus pieni, kuten uppoamarunkoisilla veneillä yleensäkin. Jos siinä on masto, niin pientä tukipurjetta käyttäen voi ajaa suuressakin aallokossa ilman suurempia rullaamisia.

        Olen huomannut kun olen netistä katellut, että kyseinen vene pudottaa arvoaan aika nopeasti. Lisäksi markkinoiden veneet ovat aika vanhoja. Suosittelen jotain Bayliner Ciera tms. saat uudempaa vähemmällä.


      • miehiä
        silver-mies kirjoitti:

        Olen huomannut kun olen netistä katellut, että kyseinen vene pudottaa arvoaan aika nopeasti. Lisäksi markkinoiden veneet ovat aika vanhoja. Suosittelen jotain Bayliner Ciera tms. saat uudempaa vähemmällä.

        näköjään tuo Silveristä haaveileva...


      • silver-mies kirjoitti:

        Olen huomannut kun olen netistä katellut, että kyseinen vene pudottaa arvoaan aika nopeasti. Lisäksi markkinoiden veneet ovat aika vanhoja. Suosittelen jotain Bayliner Ciera tms. saat uudempaa vähemmällä.

        Arvon säilymisen kannalta nähtynä, niin Familycruiser on yksi turvallisimmista ostoksista mitä maastamme saattaa löytää.

        Muita "turvallisia ostoksia" ovat mm. Tiiskeri, Marsund, Albatross, Nordic, Marino, Storebro, Nimbus, useimmat norjalaiset, Coronet...

        Edellä mainut lähinnä hyvinä esimerkkeinä arvonsa säilyttävistä matkaveneistä.


      • FrankZane
        silver-mies kirjoitti:

        en ostaisi kyseistä venettä, ei nouse kunnolla liukuun ja vie aika paljon polttoainetta.Kaverin kaverilla on semmonen ja kokemukset on ollu huonoja.Lisäksi se muovi saattaa vettyä. Osta ennemmin kunnollinen alumiinivene, se nousee liukuun maisema vaihtuu edullisesti ja ennenkaikkea NOPEASTI!

        ilmeisesti et edes tiedä minkälaisesta veneestä nyt puhutaan.


      • Paattinen
        silver-mies kirjoitti:

        en ostaisi kyseistä venettä, ei nouse kunnolla liukuun ja vie aika paljon polttoainetta.Kaverin kaverilla on semmonen ja kokemukset on ollu huonoja.Lisäksi se muovi saattaa vettyä. Osta ennemmin kunnollinen alumiinivene, se nousee liukuun maisema vaihtuu edullisesti ja ennenkaikkea NOPEASTI!

        Kuules nyt silver mies ! Tuo Cruiseri on 10,35 metriä pitkä uppoumarunkoinen MERIVENE neljän hengen asumistiloilla ja täysin toista maata noitten silverin alumiini kiulujen kans ! =) Eipä todellakaan taida ukko tietää mistä puhelee =) ?


      • silver-mies
        Paattinen kirjoitti:

        Kuules nyt silver mies ! Tuo Cruiseri on 10,35 metriä pitkä uppoumarunkoinen MERIVENE neljän hengen asumistiloilla ja täysin toista maata noitten silverin alumiini kiulujen kans ! =) Eipä todellakaan taida ukko tietää mistä puhelee =) ?

        Kyllä silver pitää paremmin arvonsa, esim Silver Fox


      • gold-man
        silver-mies kirjoitti:

        Kyllä silver pitää paremmin arvonsa, esim Silver Fox

        aito hopea pitää arvonsa mutta alumiinikiulu ei.


      • haaveilija*
        silver-mies kirjoitti:

        en ostaisi kyseistä venettä, ei nouse kunnolla liukuun ja vie aika paljon polttoainetta.Kaverin kaverilla on semmonen ja kokemukset on ollu huonoja.Lisäksi se muovi saattaa vettyä. Osta ennemmin kunnollinen alumiinivene, se nousee liukuun maisema vaihtuu edullisesti ja ennenkaikkea NOPEASTI!

        Millainen asumismukavuus silverissä on? Montako makuupaikkaa, entä wc, löytyykö?


      • tosiasiantuntijapertti
        silver-mies kirjoitti:

        en ostaisi kyseistä venettä, ei nouse kunnolla liukuun ja vie aika paljon polttoainetta.Kaverin kaverilla on semmonen ja kokemukset on ollu huonoja.Lisäksi se muovi saattaa vettyä. Osta ennemmin kunnollinen alumiinivene, se nousee liukuun maisema vaihtuu edullisesti ja ennenkaikkea NOPEASTI!

        4 litraisessa Perkins dieselissä on paljon virityspotentiaalia. Moottorin turbottamalla, potkurin nousua lisäämällä ja kantotasot veneen perään lisäämällä saa helposti 30 solmua ylitettyä mikä on ihan hyvä matkavauhti tämän kokoiselle veneelle.


      • Anonyymi
        gold-man kirjoitti:

        aito hopea pitää arvonsa mutta alumiinikiulu ei.

        Alpakkaa se Silver on. Ei ole hopeaa nähnytkään.


    • Merimetso63

      tulee mieleen:
      - Meteli ei ole likimainkaan samaa tasoa kuin fiskareissa, joissa moottori on keskellä ajohyttiä. Äänieristystä on myös nykymateriaaleilla helppo parantaa.
      - Rullaa kyllä sivuaallokossa aika lailla, mutta tukipurje (jos on vielä masto tallella) helpottaa
      - Ainoa isompi ongelma liittyy kanteen: muovimatto päästää aina jossain vaiheessa vettä läpi ja kosteus tekee alla olevasta vanerista kukkamultaa. Aika monessa vanhemmassa FC:ssä kansi on jo korjattu.

    • tjärs

      Meteli ei ole ongelma (pikemminkin isotilavuuksista vapaastihengittävää matalakierroksista konetta kuuntelee ilolla;) Sivu- ja sivumyötäisessä rullaa ilman tukipurjetta, mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. Käytännössä ilmiön kohtaa pari kertaa kesässä. Jos ei ole pakottavaa aikataulua niin voi välttää kokonaan. Paikallaan on riittävän vakaa. Puukannen päivityksestä riippuen sadeveden kanssa voi olla ohjelmaa. Kaikenkaikkiaan sympaattiinen, tunnelmallinen ja hieno peli jos kyseinen venetyyppi muuten vastaa tarpeita ja arvo kyllä säilyy hyvin.

      • 12

        Kauan sitten mukana miehistössä reitillä Hki - Maarianhamina - Tukholma - Visby - Hanko - Hki.
        Kyllä uskaltaa menna myös kelissä, alunperin muistaakseni Turun veneveistämön luotsien käyttöön suunnittelema fiskarimallinen uppoama runko. Kyyti 7-8 solmua ja koneena oli silloin 72 hv Perkins.
        Tukipurje lähes koko avomeriosuuden päällä rauhoittaa mukavasti menoa (rullaamista). Suosittelen jos sen tyyppistä venettä etsii.


    • Stroh70

      Itse tuli moisessa vietettyä kesät n.74 - 03. Metelitasoon vaikuttaa eniten kierrokset, jos tyytyy rauhalliseen 7.5 Kn matkavauhtiin meteli on maltillinen ja polttoaineen kulutus viiden litran tienoilla / tunti. Pahin meteli ajon aikana itse asiassa on takakajuutassa (potkuri akseli).

      Moottorikannen äänieristys oli ainakin tässä yksilössä kohtalainen ja sitä sai parannettua laittamalla maton keskiosan päälle.

      Itse vene oli todella hyvä kahden perheen / pariskunnan leppoisaan matkusteluun, kajuuttaratkaisu antoi privarauhaa mukavasti.

      Huonoja puolia sitten kannen ja kajuutan seinän välinen saumaus, kuten moni muukin on todennut. Vettä valui välistä ihan sadesäälläkin ja masto piti poistaa, kun kajuutan katto meni lommolle sen alta ja piti lopulta uusia. Tiikkikansi meni kerran uusiksi edellisen alusvanerien mädännyttyä - tuon kannen kunnon kanssa saa olla todella tarkkana!

      Vaatii sitten ihan huolella kunnossapitoa, mutta jos jaksaa syksyllä ja keväällä tehdä täyden setin mitä puuosiin ja moottoriin tulee, niin huoleton on kesä mitä tulee tekniikan toimivuuteen yms.

      Jos tykkää puuhata veneen kanssa eikä ole kiire, niin FC on yksi parhaita vaihtoehtoja.Omani vaihdoin pois kun aika ei lopulta riittänyt kasvavaan puuhastelun määrään.

    • jkkjhiji878iu

      huhhuh!!
      silver fox on ihan pikkuruinen avovene. kalastajalle tai pika pörrääjälle. vähän tilavampi kuin soutuvene! 10k€ uutena

      family cruiser on 10*3m 5tonninen vaeltaja. käytettynä n. 40k€ näyttäs nettiveneessäö huudettavan.

      HYVÄ VERTAILU! :D

      silti kova kulutus melkein 1l/mpk. eikö toi kulkisi myös 15hv moottorilla?
      ni nmenis 1-2l/h

    • FC Lahti

      Tarkkuutta: 0,67 l/mpk, joka on melko paljon vähemmän kuin 1 l/mpk. Tosin mailikulutus laskisi varmasti jonkin verran, jos nopeutta pudottaisi hieman.

      15 hv mylly olisi täysin alitehoinen kone isoon ja painavaan veneeseen. Tosin olen itsekin miettinyt, että eikö hieman pienemmällä moottorilla pääsisi reservikin huomioiden, kun FC ei ole puoliplaanaava.

    • Näillä polttoaineen hinnoilla olen päättänyt luopua palaanavasta venestäni. Family Cruiser vaikuttaisi olevan matkaveneenä hyvä ja ilmeisesti käyttökuluilta edullinen ratkaisu. Mielestäni veneen kuntohan ratkaisee ei sen ikä, olen kuullut että ilmeisesti yksi uusikin on vielä myynnissä

      Mutta pohdi, onko sitä vikea oppia käsittelemään "tietääkö joku" venehän painaa 5 tonnia? Peruutaminen on ilmeisesti erityisen vaikeaa, vai onko?

      Family Cruisereita ei näy paljon olevan myynnissä eikä vastaavia upoama veneita yleensäkään. Vanhaa vuotava puurunkoinen ei taasen ole hyvä vaihtoehto.
      Ymmärsin teidän jutuista, että FG veneen kajuutan katoissa olisi yleensä vuotoja.
      Ovatko nämä vuodot korjattavissa, tai voiko tämän kansivanerin uusia itse, esim talven aikana ? .

      • Liukuvalla menee

        Itse en kyllä vaihda liukuvasta takaisin uppoumarunkoiseen. Eihän siinä sinällään hienolla ilmalla mikään ole putputellessa, mutta ajanmittaan sekin alkaa kyllästyttämään, ja se edullisuuskin on aikalailla mielipide kysymys, riippuu paljolti ajan hinnoittelusta, mutta halpaa ei matkanteko tuollaisellakaan ole.
        Nyt mennään sellaista 25-27 solmua ja kulutus sellaiset 2,1 litraa bensaa per. maili. Maksahan se, mutta aika äkkiä vaihtuvat maisematkin.


      • 9
        Liukuvalla menee kirjoitti:

        Itse en kyllä vaihda liukuvasta takaisin uppoumarunkoiseen. Eihän siinä sinällään hienolla ilmalla mikään ole putputellessa, mutta ajanmittaan sekin alkaa kyllästyttämään, ja se edullisuuskin on aikalailla mielipide kysymys, riippuu paljolti ajan hinnoittelusta, mutta halpaa ei matkanteko tuollaisellakaan ole.
        Nyt mennään sellaista 25-27 solmua ja kulutus sellaiset 2,1 litraa bensaa per. maili. Maksahan se, mutta aika äkkiä vaihtuvat maisematkin.

        Mikä helvetin kiire siellä vesillä oikein on,eikö sinne mennä rentoutumaan.


      • Liukuvalla menee
        9 kirjoitti:

        Mikä helvetin kiire siellä vesillä oikein on,eikö sinne mennä rentoutumaan.

        Eihän siellä mikään helvetin kiire ole, huonolla ilmalla se vaan ei kaikkia "hotsita", eikä välttämättä paremmalakaan ilmallakaan. Eikä se mikään kiire ole, aivan rentoa meininkiä, vaan useammassa paikassa ;) Ja jos samaan paikkaan ollaan menossa, olemme tuntikausia pidempään "rentoina". Kuten totesin, minä en enää uppumarunkoiseen takaisin vaihtaisi.


      • exfc

        Kaiken oppii harjoittelemalla ja ihan tavalliset pulliaiset fc:ia käskee. Yleensä alussa tulee oltua varovainen kaasun kanssa, mutta sitten kun oppii veneen "logiikan" niin uskaltaa käyttää reippaammin voimaa satamamanööveireissä ja alkaa sujua. Fc on tyypillinen pitkäkölinen eikä käänny molempiin suuntiin peruutettaessa, kääntyy siis sinne minne potkurin pyörimisliike auttaa. Tämä ei ole vika vaan kun sen oppii niin tietää mitä kautta pyöräyttää veneen minnekin.

        Keulapotkuri auttaisi tietysti, mutta ei ole tainnut oikein olla tapana näissä veneissä ja siis ilmankin pärjää mainiosti.

        Vene on painava, siinä on pitkä köli ja suhteellisen pieni tuulipinta eli siinä mielessä se on varma käsitellä. Ei ole samalla tavalla tuulen vietävissä kuin suurin osa muista veneistä.

        Katon ja kannen vuodot ovat tietenkin korjattavissa eikä kyse ole mitenkään erityisen vaativista töistä jos vertaa esim. puuveneen rungossa oleviin vikoihin. Edes teetettynä kyse ei yleensä ole kovin suurista summista, mutta teetä työt puusepällä/ puuveneveistäjällä äläkä yleistelakalla. Joko ne tekee itte väärin tai ostaa alihankintana puumiehiltä ja molemmissa tapauksissa tulee turhaa hintaa. Moni fc talvehtii veistämöllä, mutta en tiedä missä määrin ja millä voimin isompia korjauksia siellä tehdään nykyään. Itse laittaisin lähimmälle hyvämaineiselle puumiehelle.Keskustelet vaan, että korjataanko vain toimivaksi vai viimeisen päälle fiiniski ja korjattavan alueen laajuus kannattaa selvittää ennen töiden alkua, ettei homma lähde eskaloitumaan.


      • Mutta.
        Liukuvalla menee kirjoitti:

        Eihän siellä mikään helvetin kiire ole, huonolla ilmalla se vaan ei kaikkia "hotsita", eikä välttämättä paremmalakaan ilmallakaan. Eikä se mikään kiire ole, aivan rentoa meininkiä, vaan useammassa paikassa ;) Ja jos samaan paikkaan ollaan menossa, olemme tuntikausia pidempään "rentoina". Kuten totesin, minä en enää uppumarunkoiseen takaisin vaihtaisi.

        Eihän se päämäärä ole tärkeä vaan se matka,liikkuminen vesillä on hienoa, ei se satamaan saapuminen.


      • Mutta. kirjoitti:

        Eihän se päämäärä ole tärkeä vaan se matka,liikkuminen vesillä on hienoa, ei se satamaan saapuminen.

        Olen samaa mieltä sekä sinun, että "Liukuvalla menee" kanssa.

        Olet oikeassa siinä, että merellä ei (toivottavasti) ole kiire minnekään, sen sijaan uppoumarunkoisessa moottoriveneessä joutuu kuuntelemaan moottorinääntä tuntitolkulla samalla kun on eristyksissä luonnon omista äänistä. Näin ollen itselleni on vain kaksi vaihtoehtoa, liukuvarunkoinen moottorivene tai purjevene.


      • fccru
        exfc kirjoitti:

        Kaiken oppii harjoittelemalla ja ihan tavalliset pulliaiset fc:ia käskee. Yleensä alussa tulee oltua varovainen kaasun kanssa, mutta sitten kun oppii veneen "logiikan" niin uskaltaa käyttää reippaammin voimaa satamamanööveireissä ja alkaa sujua. Fc on tyypillinen pitkäkölinen eikä käänny molempiin suuntiin peruutettaessa, kääntyy siis sinne minne potkurin pyörimisliike auttaa. Tämä ei ole vika vaan kun sen oppii niin tietää mitä kautta pyöräyttää veneen minnekin.

        Keulapotkuri auttaisi tietysti, mutta ei ole tainnut oikein olla tapana näissä veneissä ja siis ilmankin pärjää mainiosti.

        Vene on painava, siinä on pitkä köli ja suhteellisen pieni tuulipinta eli siinä mielessä se on varma käsitellä. Ei ole samalla tavalla tuulen vietävissä kuin suurin osa muista veneistä.

        Katon ja kannen vuodot ovat tietenkin korjattavissa eikä kyse ole mitenkään erityisen vaativista töistä jos vertaa esim. puuveneen rungossa oleviin vikoihin. Edes teetettynä kyse ei yleensä ole kovin suurista summista, mutta teetä työt puusepällä/ puuveneveistäjällä äläkä yleistelakalla. Joko ne tekee itte väärin tai ostaa alihankintana puumiehiltä ja molemmissa tapauksissa tulee turhaa hintaa. Moni fc talvehtii veistämöllä, mutta en tiedä missä määrin ja millä voimin isompia korjauksia siellä tehdään nykyään. Itse laittaisin lähimmälle hyvämaineiselle puumiehelle.Keskustelet vaan, että korjataanko vain toimivaksi vai viimeisen päälle fiiniski ja korjattavan alueen laajuus kannattaa selvittää ennen töiden alkua, ettei homma lähde eskaloitumaan.

        Aloittaja lienee tehnyt venekauppansa puolenvuosikymmentä sitten, mutta tähän kääntämiseen kommenttina myös omat kokemukset - kääntyy nimenomaan potkurin pyörimissuunnan mukaan. FC:n saa toki pyöriteltyä pienessäkin välikössä vastakkaiseen suuntaan ympäri, mutta tämä vaatii wanhan perkinsin konekäskytystä tavalla, joka hieman kylmää sydäntä.


      • fastgo
        Liukuvalla menee kirjoitti:

        Itse en kyllä vaihda liukuvasta takaisin uppoumarunkoiseen. Eihän siinä sinällään hienolla ilmalla mikään ole putputellessa, mutta ajanmittaan sekin alkaa kyllästyttämään, ja se edullisuuskin on aikalailla mielipide kysymys, riippuu paljolti ajan hinnoittelusta, mutta halpaa ei matkanteko tuollaisellakaan ole.
        Nyt mennään sellaista 25-27 solmua ja kulutus sellaiset 2,1 litraa bensaa per. maili. Maksahan se, mutta aika äkkiä vaihtuvat maisematkin.

        FC:n moottoritilaan mahtuu helposti 200hv nykyaikainen turbodieseli, kantotasoilla ja potkuria vaihtamalla saa helposti 20 solmua ylittymään, kokemusta on. Tukipurje rauhoittaa menoa mukavasti tuossa vauhdissa.


      • FCeeeee
        fastgo kirjoitti:

        FC:n moottoritilaan mahtuu helposti 200hv nykyaikainen turbodieseli, kantotasoilla ja potkuria vaihtamalla saa helposti 20 solmua ylittymään, kokemusta on. Tukipurje rauhoittaa menoa mukavasti tuossa vauhdissa.

        Oletko lukenut mitä ketjun aloittaja halusi tietää tästä Family Cruiserista? Minäpä vastaan sinulle. Hän ei kysynyt kuinka kovaa sillä voisi päästä kaikenlaisten viritysten jälkeen, eikä hän kysellyt kuinka ison moottorin sinne voisi istuttaa.

        Miksi et aloittaisi säikeen siitä miten uppoamarunkoisen veneen saa liukuun ja minkälaiset kantotasot sinne täytyy ruuvata optimaalisen liukukynnyksen saavuttamiseksi - voisit saada jonkun muunkin hurjan sinne keskustelemaan aiheesta.

        Tämä ketju on kuitenkin aloitettu käsittelemään venettä, jolla on mittavat perinteet ja se on osoittanut kuinka Porvoolainen veneenveistotaito on tuottanut tämän ajattoman kaunottaren.

        On täysin asiatonta tulla FC keskusteluun esittelemään liukuvia alumiiniveneitä tai suunnitelmia sen nostamista liukuun - suorastaan häväistystä D.
        Tämän veneen omistaminen on kunnia, eikä siihen pidä kevyesti suhtautuman.

        On totta, kuten tuolla edellä jo anettiin ymmärtää, että kansien kunto ja niiden huolto ratkaisee tämän veneen kohtalon. Puuveneistä ymmärtävälle siinä ei ole mitään ihmellistä, mutta muoviveneisiin tottuneiden täytyy tarkkaan harkita mihin sitoutuu, jos tämän leidin aikoo naida.


      • Luuviis
        FCeeeee kirjoitti:

        Oletko lukenut mitä ketjun aloittaja halusi tietää tästä Family Cruiserista? Minäpä vastaan sinulle. Hän ei kysynyt kuinka kovaa sillä voisi päästä kaikenlaisten viritysten jälkeen, eikä hän kysellyt kuinka ison moottorin sinne voisi istuttaa.

        Miksi et aloittaisi säikeen siitä miten uppoamarunkoisen veneen saa liukuun ja minkälaiset kantotasot sinne täytyy ruuvata optimaalisen liukukynnyksen saavuttamiseksi - voisit saada jonkun muunkin hurjan sinne keskustelemaan aiheesta.

        Tämä ketju on kuitenkin aloitettu käsittelemään venettä, jolla on mittavat perinteet ja se on osoittanut kuinka Porvoolainen veneenveistotaito on tuottanut tämän ajattoman kaunottaren.

        On täysin asiatonta tulla FC keskusteluun esittelemään liukuvia alumiiniveneitä tai suunnitelmia sen nostamista liukuun - suorastaan häväistystä D.
        Tämän veneen omistaminen on kunnia, eikä siihen pidä kevyesti suhtautuman.

        On totta, kuten tuolla edellä jo anettiin ymmärtää, että kansien kunto ja niiden huolto ratkaisee tämän veneen kohtalon. Puuveneistä ymmärtävälle siinä ei ole mitään ihmellistä, mutta muoviveneisiin tottuneiden täytyy tarkkaan harkita mihin sitoutuu, jos tämän leidin aikoo naida.

        Hiljaa homo. Teidänlaisella pillipiiparilla ei paljon sananvaltaa ole tekijämiesten keskuudessa.
        Istutun FC runkoon 330hv volvon d6:n.
        Tein kantotasot kylkiin ja matkavauhti nyt mukavat 18 solmua.


      • Anonyymi
        Liukuvalla menee kirjoitti:

        Itse en kyllä vaihda liukuvasta takaisin uppoumarunkoiseen. Eihän siinä sinällään hienolla ilmalla mikään ole putputellessa, mutta ajanmittaan sekin alkaa kyllästyttämään, ja se edullisuuskin on aikalailla mielipide kysymys, riippuu paljolti ajan hinnoittelusta, mutta halpaa ei matkanteko tuollaisellakaan ole.
        Nyt mennään sellaista 25-27 solmua ja kulutus sellaiset 2,1 litraa bensaa per. maili. Maksahan se, mutta aika äkkiä vaihtuvat maisematkin.

        Kaksi er filosofiaa; 1. halu mennä lujaa pisteestä a pisteeseen b. Ei nauti meren ja luonnon katsomisesta. 2. halu mennä rauhallisesti, nauttia luonnosta, keitellä kahvia ja jättää kiireet rannalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi er filosofiaa; 1. halu mennä lujaa pisteestä a pisteeseen b. Ei nauti meren ja luonnon katsomisesta. 2. halu mennä rauhallisesti, nauttia luonnosta, keitellä kahvia ja jättää kiireet rannalle.

        Olen vaihtoehto 2. Noin 2100nm tulee hissukseen kauden aikana liikuttua ja on terapeuttisen mukavaa edetä hitaasti pitkiäkin matkoja kerralla, aikaa on rahaa ei niinkään...


    • Keskustelu näytti menevän plaani veneiden ja upoamarunkoisen väliseksi "kisaksi". No minä olen riitävästi ajanut nopealla venellä, nyt haluan nauttia myös merellä olosta ja maisemista. Sen takia haaveilen kunnon matkavenestä esim tämä Family Cruiser.

      Kiitos kajutan katon korjaus vinekeistä ja kannustuksesta että "tavallinenkin pulliainen" oppi ajamaan 5 t venettä.

      Se vauhti ei todellakaan ole itse tarkoitus, vaan nautinto johon mielestäni kuluu, maisemat (ehtii katsoa), turvallisuus ja kiiretön lomamatka. Tämä on minulle nykyisellä plaani veneelläni vain haavetta.

    • Saimaa73

      Itselläni tällä hetkellä vanhanliiton Meriläinen, 9 m mäntyrunkoinen, mahonkikansinen puuvene. 4 henkiselle perheelle hiukan pieni ja nyt wanhus onkin menossa vaihtoon ja Family on tulossa tilalle. Mitä nopeisiin tulee, niin itse ainakin tykkään saimaalla heittää kellon (en aivoja :D) narikkaan ja lopettaa kiireen siihen kun vene irtoaa laiturista.
      Uskon että en tee huonoa ostosta hankkiessani FC:n

    • Kippis

      Joku tykkää uppoumarunkoisesta, toinen puoliliukuvasta ja kolmannelle sopii liukuva... Jos paattia ostaa yhteys & kalastastuskäyttöön niin liukuva varmaan parhaiten vastaa tarvetta ja silloin Silverit on erinomaisia varsinkin jos niitä vertaa kuitupaatteihin tai vanhempiin bustereihin - Silver ei roiskuta liukuessaan läheskään kuten toiset.
      Liukuvien kulutukset matkanopeudella per tunti heiluu päälle 20 litran ja jos vene on raskas ja syvällä V pohjalla kuten parhaissa meriplaanareissa kuuluu & kone suuri niin kuluuhan sitä polttoainettakin :)
      Puoliliukuva on hyvä retki & matkaveneenä ja kyllä siitä voi kalastaakin, lisäksi runko on usein niin tilava että ainakin lyhytaikainen asuminen veneessä käy hyvin.
      Parhaat pohjanmaan runkomallit ovat erinomaisen merikelpoisia (esim.Sunmar) ja sellaisella kelpaa kyllä lähteä pidemmällekin. Matkavauhti 15 kn vaiheilla kulutukset jää 25l/h.
      Uppoumarunkoiset soutuveneet ja siitä isommat kulkevat pienemmällä koneella sen mitä runkonnopeus antaa eli 6-9kn, solmun kaksi kovempaakin jos koneessa on tehoja mut kierre tankissa kiihtyy sikana eli onko järkee?
      Matkavauhdilla kulutus on purjeiden jälkeen ehkä parasta, luokkaa 5 l/h.
      Mistä itse pidät eniten, perille pääsystä nopeasti vai rauhoittumisesta jo heti silloin kun köydet saa irti lähtösatamassa?
      Kun alupaatin kevät & syystyöt saa (koneen huoltoja laskematta) puristettua painepesuun, mahdollisten kuitupintojen vahaukseen ja tarvittaessa pohjan maalaukseen niin noissa muissa on isosti enempi pintoja joita pitää kunnossa.
      Tervalla, öljyllä, lakalla, maalilla, vahalla jne..
      Ja ne kaikki kuuluu olennaisena osana veneilyyn.

      • plaanissa kulki

        Nyt ymmärrän silverimiestä kun katsoin videon suihkumoottorilla varustetusta silveristä. Ehkä sellaisesta pitävät henkilöt eivät kuitenkaan ole potentiaalisia Family Cruiserin omistajia.


    • Fkfidkfnd

      FC on mukava paatti.

      Mainitsematta on jäänyt 0,9 syväys ja potkurin hyvä suoja. Vene on luonnonsatamissa erittäin käytännöllinen, varsinkin jos on keulapotkuri.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2158
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2098
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1387
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1256
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1178
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1173
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      69
      845
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      844
    Aihe