Mielipiteitä?

Konekirjoittajatar

Pitääkö sanoa "konekirjoittajattarien", "konekirjoittajattareiden", "konekirjoittajattareitten", "konekirjoittajattarten" vai "konekirjoittajattarain"?
(Olen kyllä itse konekirjoittajattaretta kuten useimmat muutkin pomot nykyään ovat konekirjoittajaritta).

20

551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkkää

Jätä se tar-pääte pois sieltä. Se on aikansa elänyttä kieltä. Pelkkä konekirjoittaja riittää kyllä. Pääset taivutuksenkin kanssa helpommalla.

• Eräsmies Rottendamilainen

>Olen kyllä itse konekirjoittajattaretta kuten useimmat
      >muutkin pomot nykyään ovat konekirjoittajaritta).

Eikös se mene että "konekirjoittajittaratta"

... tai ehkä sittenkin "konekirjoittarittaratta"

(vaikeaa)

>... tai ehkä sittenkin "konekirjoittarittaratta"
        Tai ehkä sittenkin pitäisi olla "konekirjoittajittarittaratta"

• Rasmus E.
        Eräsmies Rottendamilainen kirjoitti:

>... tai ehkä sittenkin "konekirjoittarittaratta"
        Tai ehkä sittenkin pitäisi olla "konekirjoittajittarittaratta"

...konekirjoittajakkaralla?

• Istumatikka

Ennen näitä nykyisiä masiinoita minullakin oli konekirjoituskone. Sillä sai aikaan kirjoituskonekirjoitusta.

Löytyyköhän näistä konetietokoneista tietokonetietoa. Mitä häh?

Koneistamisesta ja koneistumisesta puheenollen: kun istahdan koneelle ja aloitan istunnon, niin voiko sanoa, että minä koneistun, koneistuudun vai koneistahdan?

Ehkäpä olisi parempi, jos en koneistuskelisi lainkaan!

• Paperimies

Ihminenkö se on vai kone, joka tuohon malliin kirjoittaa?

Minä kävin joskus 1970 tienoilla pers.kohtaisesti niinkin eteerisen kirjoittajaolennon kuin henkikirjoittajan luona! Miespuolinen subjekti oli kyseessä, ei mikään hengetär.

Jorma Olavi uhkasi siirtää paperinsa Turkuun, mutta tämä tapaamani henkikirjoittaja myöntyi henkevyydessään siirtämään minun paperini Helsinkiin. Ei niitä tosin isoa laatikollista ollutkaan.

http://lirama.net/song/60636

• Konekirjoittajatar

Kuulun konekirjoittajattarien porukkaan

• englantia

Typewriter = konekirjoittaja?

Typewriting machine= konekirjoituskone?

• Kauko Kirjoittaja
        englantia kirjoitti:

Typewriter = konekirjoittaja?

Typewriting machine= konekirjoituskone?

Mentäisikös samalla reaaliaikaisesta tulostimesta kaukosellaiseen?

Olin 1970 tekemisissä kenttäkaukokirjoittimien kanssa. Noiden saksalaisvalmisteisten, sodanaikaisten rakkineiden nimi oli Hell, mikä kertonee enemmän englanninkielisille käyttäjille.

Saman vuosikymmenen jälkipuoliskolla jouduin käyttämään Teletyperäksi kutsuttuja laitteita tietokoneohjelmien lävistämiseen paperiselle reikänauhalle. Kätevä muistiväline, vai mitä? Paljonkohan esimerkiksi 16 gigatavun muistitikullinen vaatisi pituutta paperinauhalta?

1980-luvun alkupuolella käytin työssäni joltisenkin ahkerasti teleksiksi kutsuttua värkkiä. Samasta asiasta oli siinäkin kysymys.

Tuntuu tänään todella museaaliselta meiningiltä, mutta ei noista ajoista ole kulunut montakaan vuosikymmentä!

http://en.wikipedia.org/wiki/Teleprinter

Teleksin korvasi faksi. Se oli kova sana vielä kaksi vuosikymmentä sitten, mutta unhoonpa on jo painunut sekin.

• Konekirjoittaja

Suksi suohon konekirjoittajattarinesi!

Löysää vähän nutturaa.

Tai ota pipo pois päästä ja muista käydä keventämässä, ettei nuppisi vallan halkeaisi.

• MichikoXX

Nykyisin sanotaan "naiskirjailija" eikä "kirjailijatar" ja "naispappi" eikä "papitar". Luulisin, että taivutusmuodoistasi useampi kelpaa, koska "omenoistakin" voidaan sanoa "omenoiden", "omenien" ja "omenoitten", joista käsittääkseni kaikki ovat oikein.

• Naisko vai eikö...

Naiskonemirjoittaja ei ole ihan hyvä ilmaisu, sillä joku voisi kysyä mikä se "naiskone" on. Toisaalta se voitaisiin myös ymmärtää kehoitukseksi: Nais konekirjoittaja! (Alappa naida konekirjoittajaa). Sitä paitsi tuo nais -liite sortaa mielestäni enemmän naisia, koska siinä korostetaan ammattikunnan normaalista poikkeavaa ilmiötä. Eihän puhuta miespapeista tai mieskonekirjoittajistakaan.

• Brontësaurus

Jane Eyre suomentuisi siis nykyisin muotoon Naiskotiopettajan romaani?

• Mannefobia
        Brontësaurus kirjoitti:

Jane Eyre suomentuisi siis nykyisin muotoon Naiskotiopettajan romaani?

Vai että pitäisi vielä romaaneja tässä alkaa paneskelemaan!

• Brontësaurus
        Mannefobia kirjoitti:

Sinulleko romaani ja romani ovat yksi ja sama asia?

Ilmeisen monet eivät näe niissä eroa. Vahinko.

• Brontësaurus
        Mannefobia kirjoitti:

Olisin taipuvainen uskomaan, että me ihmiset olemme yksilöitä. Roduista, kansoista, heimoista jne. ei sovi puhua turhan yleistävästi.

Minulla oli koulussa luokkakaverina romanipoika. Upea tyyppi, olen ylpeä siitä, että sain kutsua häntä hyväksi ystäväkseni. Menestyi työelämässäkin niin, että sai aikanaan nimityksen VR:n asemapäälliköksi ja oli nimityshetkellä Suomen nuorin tuollaisen viran haltija. Menehtyi äkilliseen sairauskohtaukseen jokunen vuosi sitten (jo eläkkeellä ollessaan).

Tuon romanikaverini kahdesta isostaveljestä tuli opettajia. Toinen toimi rehtorina ja sai opetusneuvoksen arvonimen. Sellaisia ei ihan kenelle tahansa valkolaisellekaan myönnetä.

• Hakro
        Brontësaurus kirjoitti:

Olisin taipuvainen uskomaan, että me ihmiset olemme yksilöitä. Roduista, kansoista, heimoista jne. ei sovi puhua turhan yleistävästi.

Minulla oli koulussa luokkakaverina romanipoika. Upea tyyppi, olen ylpeä siitä, että sain kutsua häntä hyväksi ystäväkseni. Menestyi työelämässäkin niin, että sai aikanaan nimityksen VR:n asemapäälliköksi ja oli nimityshetkellä Suomen nuorin tuollaisen viran haltija. Menehtyi äkilliseen sairauskohtaukseen jokunen vuosi sitten (jo eläkkeellä ollessaan).

Tuon romanikaverini kahdesta isostaveljestä tuli opettajia. Toinen toimi rehtorina ja sai opetusneuvoksen arvonimen. Sellaisia ei ihan kenelle tahansa valkolaisellekaan myönnetä.

Jokunen päivä sitten radiossa haastateltiin pohjanmaalaisia romaninuoria. Poikkeuksetta jokainen äänsi heimonimitykseensä pitkän aan: romaani.

• Kyllä papitar-sanaa edelleen käytetään, ja tarkkaavainen kuulija voi huomata merkittävän eron sen ja naispappi-sanan välillä.

Kirjailijatar-sanakin tuottaa puolisentoista tuhatta Google-osumaa.

• MichikoXX
        Naisko vai eikö... kirjoitti:

Naiskonemirjoittaja ei ole ihan hyvä ilmaisu, sillä joku voisi kysyä mikä se "naiskone" on. Toisaalta se voitaisiin myös ymmärtää kehoitukseksi: Nais konekirjoittaja! (Alappa naida konekirjoittajaa). Sitä paitsi tuo nais -liite sortaa mielestäni enemmän naisia, koska siinä korostetaan ammattikunnan normaalista poikkeavaa ilmiötä. Eihän puhuta miespapeista tai mieskonekirjoittajistakaan.

Mielestäni sukupuolen korostaminen ei ole yleensä tarpeellista.

Papittaria on ilmeisesti jossain uuspakanallisissa uskonnoissa, luterilaiset sattuvat käyttämään nimitystä "naispappi". Ateistille asialla ei ole väliä.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      41
      5799
    2. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      217
      5336
    3. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      54
      4508
    4. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      46
      4312
    5. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      56
      4091
    6. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3786
    7. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      86
      3691
    8. Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä

Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään
      Maailman menoa
      46
      3151
    9. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2460
    10. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      48
      2396
    Aihe