Teatteri harrastuksen aloittaminen

........

Olen hljattain 21 vuotta täyttänyt nuori nainen ja olen vasta nyt kiinnostunut mahdollisesta teatteri harrastuksesta. Mistä minun kannattaisi aloittaa ja mihin kannattaisi ottaa yhteyttä? Aiempaa kokemusta ei ole muuten paitsi lukiossa olin yhdelä draama kurssille ja yhdessä näytelmässä mukana hyvin pienessä osassa.

22

6523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghihbi

      Teatterikorkeakoulun pääsykokeisiin.

      • ..........

        Tarvitaanko muka harrastamiseenkin pääsykoetta?


    • Harrastajana jo pitkään

      Kun en tiedä missä päin asut, niin en voi antaa yksityiskohtaisia ohjeita mutta useilla paikkakunnilla toimii esim kansalaisopistojen/vast yhteydessä ilmaisutaito- ja teatteriryhmiä, johon voi kuka tahansa mennä. Sitten voit ottaa yhteyttä alueella toimiviin harrastajateatteriryhmiin, joihin varmasti uudet henkilöt ovat tervetulleita.

      • alkup.

        Kiitos tiedosta :)
        Asun Vantaalla.


    • alkup.

      Olisiko jollain antaa linkkejä mistä voisin etsiä teatteriharrastus toimintaa? Yritin tuossa googlettaa, mutta en löytänyt mitään selaista ryhmää, johon voisi mennä mukaan tuosta vain kuka tahansa, paitsi Viialanteaterin, mutta se sijaitsee niin kaukana. :( Olisiko pääkaupunkiseudulla vastaavia ryhmiä? Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi auttaa.

      • Niikosillaoleva

        Muaki kinnostaa näytteleminen ja oon joka vuosi teatteri leiri Kaiulla ja se on kesäsin


    • suosittelen

      vaikka esiintymään päiväkoteihin, vanhuksille, kouluihin ym.

    • samanmoinen

      Hei, mulla on periaatteessa ihan sama tilanne :) Olen myös 21 ja vasta herännyt kiinnostus teatterin harrastamiseen, yläasteen viestintätuntien jälkeen en ole näytellyt pätkääkään. Niin ja asun myös pääkaupunkiseudulla, Helsingissä tosin.

      Oletko löytänyt vielä mitään? Itse olen yrittänyt googlettaa mutta tuntuu että kaikkiin haetaan ihmisiä joilla on jo teatteritaustaa. Täydellinen ryhmä olisi sellainen jossa pääsisi kokeilemaan ja revittelemään ilman ylettömiä paineita :) Joku yleinen ilmaisuun ja draamaan keskittyvä kerho/kurssi olis todella jees.

      • alkup.

        Hei! Itseasiassa en ole oikeastaan vielä löytänyt etsimääni, vaikka olen jonkin verran yrittänyt katsella, mitä pääkaupunkiseudulla on tarjolla. Tuntuu, että kaikki lupaavat on ollut jossain kauempana. :( Olen miettinyt, että yritän tässä nyt kesän aikana etsiä pääkaupunkiseudulta jonkun ryhmän, jossa voisin aloittaa syksyllä. Kova teatteri kuume on edelleen! Mukavaa kuulla, että on muitakin vähän vanhempia, keitä kiinnostaisi aloittaa teatteri. :)


      • natuli
        alkup. kirjoitti:

        Hei! Itseasiassa en ole oikeastaan vielä löytänyt etsimääni, vaikka olen jonkin verran yrittänyt katsella, mitä pääkaupunkiseudulla on tarjolla. Tuntuu, että kaikki lupaavat on ollut jossain kauempana. :( Olen miettinyt, että yritän tässä nyt kesän aikana etsiä pääkaupunkiseudulta jonkun ryhmän, jossa voisin aloittaa syksyllä. Kova teatteri kuume on edelleen! Mukavaa kuulla, että on muitakin vähän vanhempia, keitä kiinnostaisi aloittaa teatteri. :)

        googlettelut ei oo oikeen muakaan autanu ilmottaa aina vaan seinäjoen tai tampereen harrasteteatterit jne.. elikkä itsekkin täytän täs kuussa 21 ja asun vantaalla, joten jos tytsit (ja tyetysti pojanklopit ja muutkin "miehiset olennot"):D löydätte jtn niin tänne vaan ilmottelemaan, ehkäpä eksytään samaan, eli todennäkösesti kun ei oo näköjää paljoakaan tarjolla:(..mutta jatketaan googleilua ja kyselyä, ja ilmoittelua tännepäin, jookos?:D


    • teatterikärpäsen purema

      seuraileppa nyt kun syksy alkaa lähestyä paikkakuntasi paikallislehtiä, siellä saattaa olla ilmoitusta jossa haetaan esim. avustajia tulevaan teatteriohjelmaan, näin minäki pääsin mukaan, tai mene suoraan rohkeasti kysymään tai soita kaupungin teatterin toimistolle ja kysy onko avustajien tarvetta..siitä se lähtee;-)

    • VäinöVihtoriTärkeä

      Riippuen kovasti mitä olet hakemassa. Jotenkin sellainen mielikuva että yli 18-vuotiaille suunnattuja harrastajateatteri seuroja on vähemmän kuin nuorille, mutta; Ainakin jos etsit hakusanoilla Ilves teatteri, kellariteatteri, Ylioppilastteari niin sieltä löytyy noita teattereita, sitten työväenopistolla on teatterikursseja. Sitten taas jos haluaa opiskella teatteria niin kaikensortin kansalaisopistoilla yms yms on vaikka mitä vuodenmittaisia (täysipäiväisiä kursseja) joissa voi opiskella ja sieltähän voi sitten vaikka tulla ponnetta hakeutua ammattimaisemminkin alalle...

      • alkup.

        Tietäisikö pääkaupunkiseudulla joitain teatteriryhmiä, joihin pääsisi ilman mitään pääsykokeita? Ja tosiaan sellaisia ryhmiä, jotka soveltuvat 21-vuotiaalle...


    • Teatteri tyttö

      Hei olen 10-15 vuotias tyttö ja asun vantaalla. Olen kiinostunut teatterista ja haluaisin rupea harrastamaan sitä. Mistä minun pitäisi rupea etsimään ja pitääkö minun tehdä jotain että pääsen harrastamaan teatteria??

      • nauru82

        suomen harrastajateatteriliitolla on yhteystietoja ja muutakin tietoa suurimmasta osasta harrastajateattereita ympäri suomen. osoitteesta http://www.shtl.fi/ voi siis tehdä löytöjä. kannattaa etsiä vain harrastajateattereita omalta paikkakunnalta ja olla suoraan yhteyksissä sinne. aiemmin mainitut ilves ja kellatriteatteri ovat ylioppilasteattereita jonne on pääsykokeet ja yleensä jäseniltä odotetaan jo jonkinlaista teatteritaustaa.


    • 2010 ihminen

      entä jos oon vasta 12 ja haluisin jonnekkin opiskeleen teatteria. Nii tietääks joku pääseeks jonnekkin näin nuorena?

      • nauru82

        nuorenahan se on paras aloittaa:)
        suurimmilla paikkakunnilla ainakin suomessa järjestetään niin kutsuttua teatteritaiteen perusopetusta, joka on tarkoitettu lapsille/nuorille harrastajille. opetusta on yleensä säännöllisesti viikoittain, ja se etenee samoin kuin muukin kouluopetus vuosi vuodelta haasteellisemmaksi eli siellä on todella mahdollisuus oppia teatterista ja sen keinoista jotain. yksi tällainen järjestävä taho on ainakin Tikkurilan teatteri, mutta on niitä paljon varmasti muitakin.
        harrastamisen ja oppimisen iloa!


      • w
        nauru82 kirjoitti:

        nuorenahan se on paras aloittaa:)
        suurimmilla paikkakunnilla ainakin suomessa järjestetään niin kutsuttua teatteritaiteen perusopetusta, joka on tarkoitettu lapsille/nuorille harrastajille. opetusta on yleensä säännöllisesti viikoittain, ja se etenee samoin kuin muukin kouluopetus vuosi vuodelta haasteellisemmaksi eli siellä on todella mahdollisuus oppia teatterista ja sen keinoista jotain. yksi tällainen järjestävä taho on ainakin Tikkurilan teatteri, mutta on niitä paljon varmasti muitakin.
        harrastamisen ja oppimisen iloa!

        Mä etsin googlesta oman paikkakuntani harrastajateattereita ja niiden nettisivuja ja sitten otin yhteyttä yhteen niistä ja pääsin tutustuu paikkaan ja heti pääsin mukaan toimintaan. Olen aikuinen.

        Älkää ihmiset ajatelko,että pitää olla jo harrastanu, että pääsee mukaan. Jos olet vasta alkaja niin et tietenkään heti ekaks saa pääroolia tai välttämättä pääse näyttelee, mut sun teatteri harrastus voi lähtee siitä, että menet mukaan, autat ensin lippujen myynnissä, hiusten/maskin laitossa, avustat näyttelijöitä vaihtaa asuja esityksissä, ja seuraavassa näytelmässä saat pikkuroolin ja seuraavassa taas vähän isomman.

        Jos olet lapsi/nuori alle 18 niin sun on helppo aloittaa, koska lapsille ja nuorille on tosi paljon kaikenlaisia teatteri/näytelmä yms kursseja, ryhmiä - kattokaa vaikka oman paikkakunnan kansalaisopistoista ja ottaakaa rohkeasti yhteyttä harrastajateattereihin. Oikeisiin ammattiteattereihinkin saattaa päästä mukaan, jos on innokas ja ottaa yhteyttä rohkeasti ja kysyy oisko jotain tulevaa näytelmää missä tarviis lapsi/nuori avustajia, vaikkapa joukkokohtauksiin.

        Jos olet jo vanhempi siis yli 20 tai vaikka jo 50 niin teatteriharrastuksen aloittaminen ei ole liian myöhäistä. Mene kansalaisopiston kursseille, ota yhteyttä teattereihin - mene rohkeasti mukaan, ei kukaan sua tule kotonta teatterin lavalle hakemaan.


      • 2013 ihminen

        Pääsee !! itekkin pääsin


    • Integraatioteatteriin

      Tässä olisi sulle huippumahdollisuus! Kulttuurineuvos Veijo Baltzarin johtaman, vakituisesti Aleksanterin teatterissa toimivan Integraatioteatteri Baltzarin seuraavalle kaudelle -17–18 on avoin haku valintakokeisiin käynnissä! Ilmoittautuminen valintakokeisiin viimeistään pe 29.9. Koe-esiintymiset järjestetään viikolla 40 (3.-7.10). Aiemmalla esiintymiskokemuksella ei ole merkitystä, tahtotila ratkaisee!

      Jos haluat mukaan niin lähetä perustiedot ja kuva itsestäsi tai kysy lisää!

      Avustava tiedottaja Peppina Sillasto
      [email protected], puh.nro 040-7199246
      Luovan kulttuurin yhdistys Drom ry
      www.drom.fi, www.veijobaltzar.fi

      • Anonyymi

        Toivottavasti ette lähteneet messiin!


    • Anonyymi

      Haluaisin alkaa teatteria kun oon viel laps nii vois hankkii siit ammatin mut fuck lähin teatteri ois ruotsin kielellä että haistakaa pitkät. Ja jos haluut alkaa sitä suomen kielellä nii se on joku LEIKITÄÄN TEATERIA niinku fuck voisko joku antaa tsemppiä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe