Sisäsiisteydestä keskustelua

yksi lapskojen harrastaja

Hei !

jutellaan tästä asiasta omassa ketjussa ?
moni kun itkee ja ihmettelee, jopa vasta 3 kk ikäisistä lapskojen pennuista, miten kauheaa se kun eikö niistä tule ikinä sisäsiistejä.

Siihen pissahommaan pitää varautua, kun pennun ottaa: niin se vain asia on, ja sillä siisti.

Minä kritisoisin nyt hiukkasen. Ei ole ostajan vika tyystin aina, vaan ehkä hieman typerä juttu myyjien puolelta, mikäli nykyajan kasvattajat eivät tosissaan ymmärrä valistaa, kertoa, opastaa pennun ostajia, kertoa ihan selvällä suomen kielellä, että ei ole mitenkään epätavallista eka puoli vuosi pennun elämästä olla ei-sisäsiisti eli sisään koko ajan pissivä pikku tuholainen, joka vasta hyvin hitaasti alkaa muille tavoille useinkin. Kasvattajalla pentu useimmiten ainakin sen 7-8 vkoa, siitä jää 4 kk jäljelle ostajan piikkiin, jos aivan luovutusiässä myyty pentu.

Jotkut penikat oppivat hyvin nopeasti ja jotkut eivät. Se voi riippua yksilöllisyydestä = yksilön kehitysvauhti näissä asioissa ja esim virtsaamiselimien kehitys pienellä kasvavalla pennulla, kasvattajalla olleista olosuhteista, ostajan kotona olevista olosuhteista, ja onko miten paljon mahdollista ja saatu aikaiseksi hypätä pentua käyttää ulkona joka välissä, jotta se oppii yhdistämään ulkonakäynnin asioiden tekoon ja saa siihen tilaisuutta.
Joillain se tuntuu aivan turhalta suoraan sanottuna tiettyyn ikään asti, ja saattavat olla tekemättä ulos, mutta oitis sisällä. Myös pennun pidätyskyky kehittyy siinä tahdissa kuin se kehittyy pennun kasvaessa ja kypsyessä, eikä se sitä aiemmin PYSTY pidättämään.

Tämä on sellainen osiensa summa tämä juttu. Se riippuu vähän siitä ja tästä.

Kyllähän se sisäsiisteyden puute ja pissojen korjaaminen aina joskus tietysti kypsyttää pennunomistajaa tai jotain perheenjäsentä jollei kaikkia ;) kun ei saa mattojakaan lattiaan, pentu kimittää ja mekottaa iltavillissä ja mattojen puutteessa huusholli kaikuu; ja jaloissa pyörii lika ja roskat paljon enempi kuin silloin, kun on matot lattiassa ja eteisessäkin voi pitää kuramattoa...

Mattojahan ei kannata pennun kanssa ennen kuin sisäsiisti, koska pentu ei opi sisäsiistiksi, jos mattoja on lattialla yksikin. Se on nimittäin aina silloin se, mihin pissitään. Minäkin olen tässä puolen vuoden ikään ehtineen pennun kanssa parin vkon välein koettanut lukemattomia kertoja - joka kerta suurella ilolla matto koettu pissapaikkojen aateliksi opetellun veskin paperikasan sijasta.

Nyt käynyt kerran kaksi niin, että ei ole tehty, mutten vielä ole alkanut kiusata kohtaloa levittelemällä mattoja pysyvästi lattiaan. Yksi pieni kuramatto ulko-oven edessä ...

Yksi juttu mitä tästä pentujen pidentyvästä sisäsiisteyden opetteluun johtamisesta kritisoin, on se kumma tapa, että kasvattajat pitävät mattoja pentutilojen lattioissa pentujen 'pissamattoina'. Opetapa pennulle sitten uudessa kotona, että matot EI ole pissapaikkoja. Ennen maailmassa pennun sai nopeammin oppimaan, se on mielipide meidän perheessä, ja tässä on yksi syy eroon asiassa. Se nyt on siinä ja tässä, koska kukin kasvattaja tekee miten parhaaksi näkee.

Meillä on ollut vuosien aikana tämän asian milloin mitenkäkin.
Mutta kuitenkin jollei koiralla ole vikaa elimellisesti virtsatiehyeissä tahi pissatulehdusta jota ei olisi hoksattu, eikä sitä pidetä tasan ulkokoirana jolloin se ei opi siitä syystä, ja sitä viedään ulos otollisessa iässä ainakin sitten enempi jo,

kyllä se penneli sangen merkillisen yhtäkkisesti sitten viimeistään 5-6kk iässä -kuin taikaiskusta- alkaa sisäsiistiksi.

Muistan meillä eräskin uros pentuna inhosi suunnattomasti märkää kasteista ruohikkoa/maata/syksyisiä vesilammikkoja ja kesäkin oli kuin Nooan arkin aikana. Pentu ei tahtonut tehdä ulos, ei tahtonut kävellä ulkona vähimmässäkään määrin, oli todella märkä kesä kun tuli meille, ja syksy samaa sortimentia.

Antakaas olla, kun tuli syystalvi ja kelit kuivuivat, tuli se kuiva ja kylmä keli.

Kertaheitolla sisäsiisti, ja sitä ennen oli kyllä pissaa piisannut. Se tapahtui ns yön yli, kun ei ollut enää märkää ulkona, jo alkoi lyyti kirjoittaa.

Se voi olla joskus jostain tällaisesta kiinni ;)

Nytkin meillä on pentu. Tulee 6 kk justiinsa, ja sisäsiisteyttä teettänyt pitemmän aikaa jo, vaikka ei ole vallan; yleensä ei tee vahinkoa mihinkään ja tahtoo itse veskiin sitten paperille, jollei ovi ole kiinni. Silloinkin voi itse pyytää veskiin. Nyt oppi yhtäkkiä kertaheitolla itse pyytämään pihalle oma-aloitteisesti, erinäisin keinoin esittää, ja on sitä mieltä, että nimenomaan isot asiat välttämättä pihalle ja pidättää niitä. Pissojen kanssa siisteyden tarpeen kehittyminen hitaampaa, mutta nyt sitä pidätetään oikein roimasti jo. Iltavillissä meuhkatessa ja huhtoessa saattaa sitten tulla pisut sisälle.

Kuulkaa rakkaat toiset pennunottajat - kyllä se normaalitapauksissa aina ennemmin tai vähän myöhemmin alkaa itse tahtoa sisäsiistiksi.

Odottakaa kärsivällisesti - sitä tarvitaan kaikessa pennun kanssa, ja jos tähän ei ole kärsivällisyyttä, ei sitä ole muuhunkaan pennun oton vaatimaan ja koiranpidon vaatimaan. Tämä on se perusvaatimus, että pystyy koiraa pitämään ja ottamaan. Jollei tämän pissojen luutuamisen kanssa jaksa pennun pienenä ollessa paria tai muutamaa kuukautta, niin miten sitä mitään tarpeellista kärsivällisyyttä eläimen kanssa voi omata mitä olisi pakko ja täysin tarpeellista välttämätöntä omata ylipäätään aikuisen ihmisen missä tahansa.

Jos huolettaa onko pennulla kaikki kunnossa, sen voi toki viedä eläinlääkärin tarkastettavaksi. Pennulta voidaan ottaa pissanäyte ja tarkastaa, ettei sillä ole tulehdusta. Virtsaamiselimien rakennetta ja munuaisten toiminnan arvoja voidaan toki myös tutkia. Joskus koiralla voi olla rakenteissa vikaa, mikä estää täyden sisäsiisteyden, pissaa voi rakenteen takia tippasta tms tällaisia kuitenkin harvinaisempia juttuja, mutta poikkeuksiakin siis on olemassa. Niitä voi todeta vain lääkärin kautta.

Kuitenkin alle puolivuotias pentu on vielä nuori, ja sekä fyysinen että psyykkinen kehitysvauhti yksilöllistä. Normaalin sisään mahtuu suurta vaihtelua. Sitä ennen kannattaa kysellä kasvattajalta miten sisaruksien kanssa on ollut, ja ainahan sitä voi yrittää kysellä kasvattajalta, olisiko jotain tehtävä toisin.

Terveet virtsaamiselimet omaava normaali pentu normaalitapauksissa tulee sisäsiistiksi, jos se on sisäkoira jota yritetään opettaa ja viedään ulos, eikä tarhakoiraksi tai kahlekoiraksi pihalle unohdettu, jonka oletettaisiin sitten jostain kumman syystä oppineen sisäsiistiksi.

Tsemppiä !

1

353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sappa

koiruustäytyy alussa viedä ulos kohta ruokailun jälkeen kylläse siitä alussmehtää 2 tunnin välein miin minun sappani oppi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 534
      8597
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3688
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      2203
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      161
      1203
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      846
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      764
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      752
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      726
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      715
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      657
    Aihe