sappikivet ja ruokavalio

vilja

Minulla on luultavasti vaivana sappikivet. Ultraan en pääse kai vielä vähään aikaan, että lääkkeillä ja ruokavalion muutoksilla on pärjättävä. Ongelma on vaan se, kun ei oikein tiedä mitä uskaltaa syödä. Ohjeita kyllä löytyy, mutta ei kongreettisesti ole eritelty ruokia.

Mahtaako siis uskaltaa syödä esim. savustettua lohta, kevytlimsoja, karkkia, jauhelihakastiketta ja muita kastikkeita, joissa lihana vähärasvainen liha? Entä itse tehty marjarahka, jossa maitorahkaa ja 20% vispikermaa?

Entä kuinka oireilevaa tuorekurkku on kuorittuna? Käykö tomaatti hyvin?

Ei oikein tiedä miten uskaltaa aloittaa tuota ruokien kokeilua, jos kohtaus iskee taas päälle.

10

16185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vikaa ja

      käytettiin tätä ohjenuorana.otettu netistä. lueteltu ruokaaineet mitkä ehkä saattaa aiheuttaa. kurkku oli kyllä pois kokonaan.
      siitä vaan kokeileen pieniä minimääriä.

      Erityisruokavaliot
      Sappi
      Sapen sairauksissa ruoka-aineitten sietokyky on erittäin yksilöllinen.

      Ruokavalion saa sapen vaivoista kärsiville sopivaksi kokeilemalla eri ruoka-aineiden sietoa. Tiettyjen ruoka-aineiden on kuitenkin todettu usein aiheuttavan oireita sapen sairauksissa. Rasva vaikuttaa voimakkaimmin sappirakon toimintaan. Myös rasvan imeytyminen voi olla sapen sairauksissa heikentynyt. Tämän takia on rasvojen rajoittaminen keskeistä sappiruokavaliossa. Eräiden hedelmien ja kaasua muodostavien kasvisten on varsinkin raakoina havaittu aiheuttavan kipua. Tällaisia kasviksia ovat pavut, herneet, kaali ( ei kukkakaali ), lanttu, nauris, paprika, retiisi, sienet, kurkku, omena ja päärynä. Sopimattomia ovat lisäksi suklaa, kahvi, jäätelö, etikkasäilykkeet sekä runsaasti maustetut, käristetyt tai savustetut ruoat. Myös kananmunan keltuainen voi aiheuttaa joillekin oireita. Valkuainen sitävastoin on turvallinen.

      Sappipotilaan tulee ruoka-aineiden valinnassa suosia vähärasvaisia vaihtoehtoja. Rasvainen maito ja rasvaiset maitovalmisteet kuten täysmaito, rasvaiset juustot, kefiiri, jäätelö samoin kuin rasvainen liha ja makkara tulee vaihtaa vähärasvaisiin valmisteisiin. Rasvaiset leivonnaiset ja kastikkeet eivät myöskään kuulu sappipotilaan ruokavalioon.

      Kala ja kana ovat hyviä vaihtoehtoja. Lihasta voi leikata näkyvän rasvan pois. Ruoanvalmistuksessa on syytä suosia keittämistä, grillausta ja uunissa kypsentämistä, jolloin ylimääräistä rasvan lisäystä ei tarvita. Kastikkeet voi valmistaa nestesuurustuksella ilman rasvaa. Jos leivälle pannaan leikkeleitä voi rasvan jättää pois.

      • sappipois

        Minulla vatsa saattoi kestää vuosia ihan mitä vaan, sitten kohtaus tuli vaikka normaalista pullasta tai puurosta. omenaa, kaalia, lanttua, kananmunia söin vaikka kuinka paljon eikä mitään ja sitten kananmunanpuolikas vei piipaaautolla sairaalaan... Loppusalla ennen leikkausta kohtauksia tul ihan mistä vaan, juuri mitään ei uskaltanut syödä tai piti ottaa aina litalgin jälkiruuaksi.

        Leikkauksen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa minkään ruuan kanssa.


      • niin sitten ei millään!

        Vai että oikein lihastakinn rasva pois

        Ja kananmunan keltuaista ei kestä ottaa, Joo. Varmaan näiden korresterooliuskovaisten kirjoittamia nuo suositukset!

        Itselläni ainakin kaikki sappivaivat katosivat kun teki just päinvastoin kuin tuossa neuvotaan.

        Kurkku on kaikkein emäksisin kasviksista, joten sen neutraloiminen syötävien listalta onkin viisasta.


      • helvetinmoiset
        niin sitten ei millään! kirjoitti:

        Vai että oikein lihastakinn rasva pois

        Ja kananmunan keltuaista ei kestä ottaa, Joo. Varmaan näiden korresterooliuskovaisten kirjoittamia nuo suositukset!

        Itselläni ainakin kaikki sappivaivat katosivat kun teki just päinvastoin kuin tuossa neuvotaan.

        Kurkku on kaikkein emäksisin kasviksista, joten sen neutraloiminen syötävien listalta onkin viisasta.

        sappikohtaukset! varsinkin se kuorimaton versio.
        Nykyään en suostu edes maistaan palakaan.


    • Sapettaako

      Minulla ruokaöljy laukaisi sappikohtauksen melkein heti kun sain sen otettua. Sitä täytyy ottaa noin 1 dl. Oliiviöljy olisi kai parasta mutta sitä ei sattunut olemaan, otin auringonkukkaöljyä. Siinä tilanteessa öljyn saa nieltyä hyvin liukkaasti - toinen vaihtoehto olisi ollut ensiapuun meno.

      • Anonyymi

        Pääsitkö eroon sappikivistä?


    • miten teillä menee makarooni tai hapankorppu?ja miilaset on teidän pienimmät kivut?

    • linnea

      olen tosi varovainen kaikkien ruokien suhteen, savustettuja etenkin varon ja sipulia!

    • HermoSappi

      Oireet alko -08. Olivat aluksi tooooosi pahoja, mutta menivät ohi nopiaan ja tulivat myös todella harvoin. Viime vuosi onkin ollut yhtä helvettiä!! Mulla todettiin kivet muutama kk taakkepäin. Sain litalgini reseptin, vaan turha on mun sitäottaa kun ei auta.... Kohtauksia tulee jo melkein mistä tahansa, eivä ole tosin niin pahoja kuin alussa mutta kestävät 5-12h.... Elämän ilo näiden saakelin kivien ja kohtausten myötä menee! Mutta onneksi mulla leikkaus perjantaina ja voin sanoa hyvästit koko elimelle kivineen päivineen!!! SO HÄPPY!!!!!

      Siis tämä on ollut aivan hirveä kärsiä näitä kipuja ja valvoa yöt oksentaen ja etsien asentoa jossa olisi "hyvä" olla. Varsinkin pienen 1-vuotiaan lapsen äitinä todella rankkaa kun on väsynyt koko ajan. No onneksi kohta helpottaa!

      Ja tosiaan on todella yksilöllistä mistä sappi ottaa pultit. Lääkäri luetteli ei sitä, ei tätä, ei tota jne, ja tohon listaan kuului mm kahvi josta mulla ei sappi kertaakaan ole ottanut pulttia! Omenoita voin syödä, kananmunasta ei kohtausta, kurkkukaan ei ole aiheuttaja... Monesti ainakin jos syö "liikaa" niin tietää että Tervetuloa kivut ja hyvästi yöunet!

      Tsemppiä kaikille asian kanssa taisteleville!!! Olen hengessä mukana ja muistan teitä kaikkia iltarukouksissani!!!

    • sapeton

      nogasin valmiste auttaa ruoansulatuksessa ja auttaa vaivoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe