laatuimagoajattelulla tyhjätaskuksi

ven zen

Vuodet vierii ja keskustelut tällä palstalla alkaa jo toistaa itseään vuodesta vuoteen.

Aloittelijat kysyy, millanen soutuvene, tarttis olla vakaa, mummo, kissat ja serkkukin kyydissä uimataidottomina...

vastaajien joukossa on aina jotain markkinoiden kalleinta kärkeä mainostava kaarti. "Osta tämä", "köyhällä ei varaa halpaan", "osta iso vene tai huku" tämä voitti lehtimonopolin testin vuosina 1975-2008 (sponssattu testi kun oli"....
Loppuhyöty kysyjälle on sama, kun kysyisi: haluan auton päästäkseni kauppaan, millaisen ostan---vastauksena maastoauto isoimmalla moottorilla.

Ihanneasetelma, jossa höplästä vedettävät ummikot tai sellaisen kuvan ainakin kysymyksissään itsestään antavat maakravut kysyy, paljonko rahaa minulta halutaan nyhtää jos alan vaikka veneilemään, ihan eka kertaa elämässä?
Vastaajina löytyy aina joku lonkalta pari uusinta satunnaisen venelehden värilakkamainosta plaraillutta brändiwannabeen kannattajaa.

Todellisuus on kuitenkin taustalla se, että soutuveneiden laatuerot on marginaalisia, mutta laatuimagoerot ja hinnat niiden mukaisina ovat suurimmillaan kolminkertaiset. Ero kalleimman ja halvimman soutuveneen välillä on kuin vertaisi kahdesta eri kaupasta ostettua rautanaulaa. Jos joku oikeasti haluaa perussoutuveneen järkevällä hinnalla, niin se vaatii vaivannäköä ottaa selvää mistä niitä saa. Ne mitä eniten mainostetaan, ovat niitä kalleimpia. Ihan niin kuin kaikessa muussakin, autoista kiinteistöihin.

Tämä on juuri sitä samaa psygologiaa jota löytyy lähikaupastakin; tarvitset litran maitoa mutta reitti maitohyllylle varmistaa että sinulle on hyllyt tyrkyttäneet esilläolollaan kaikkea muuta sitä ennen ja vielä paluumatkalla kassalle.

laatuimagon perässä juoksentelusta ei tule kuin tyhjätaskuksi.

12

1994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mökin akka

      Kärjistät asian. Kyllä veneissä on eroa ja se paremmuus kyllä myös maksaa. Itse sain perinnöksi ns. halvan kevyen soutuveneen. Sillä käy hyvin ongella mökin edustalla kahden ihmisen painolla. Se on kiikkerä ja sitä ei voi ajaa moottorilla. Tosin miksi hankkisi soutuveneen jos sitä pitää ajaa mootorilla eikä soutaa. Perintöveneeni on surkea sekä soudettaessa että veneessä liikuttaessa kun vertaan sitä vanhaan lahoamassa olevaan entiseen lautaveneeseeni.
      Kyllä laatu ja veneilyominaisuuksissa on eroa. Jokaisen on kuitenkin osattava itse arvioitava kannattaako siitä maksaa. Jossain lammella pärjää huonommallakin veneellä kuin merellä Tai suurilla järvillä.

      • Hyvä merivene

        No, mikä olisi hyvä soutuvene merikäyttöön 5 hengelle?


      • mökin ukko

        Mökin akan kanssa olen samaa mieltä. Kyllä soudareissa on eroja samoin kuin autoissakin.

        Toinen juttu on juuri se, että tarviiko kaupassakäyntiin sitä kivitalon kokoista maasturia 200 kiloWatin turbodieseliä joka ei mahdu edes ostarin parkkiruutuun kuin kenkälusikalla, vai pärjäisikö Hyundai Getzillä.

        Yleisesti ottaen olen tullut siihen tulokseen, että noita "huippu"-laitteita kehottavat ostamaan isän rahoilla toimivat keskenkasvuiset pojat. Omalle pojallekin alkoi riittämään paljon halvemmat laitteet sen jälkeen kun hän alkoi maksamaan ne itse.


      • ven zen
        mökin ukko kirjoitti:

        Mökin akan kanssa olen samaa mieltä. Kyllä soudareissa on eroja samoin kuin autoissakin.

        Toinen juttu on juuri se, että tarviiko kaupassakäyntiin sitä kivitalon kokoista maasturia 200 kiloWatin turbodieseliä joka ei mahdu edes ostarin parkkiruutuun kuin kenkälusikalla, vai pärjäisikö Hyundai Getzillä.

        Yleisesti ottaen olen tullut siihen tulokseen, että noita "huippu"-laitteita kehottavat ostamaan isän rahoilla toimivat keskenkasvuiset pojat. Omalle pojallekin alkoi riittämään paljon halvemmat laitteet sen jälkeen kun hän alkoi maksamaan ne itse.

        osittain samaa mieltä. kalleimpia suosittelee ne, jotka eivät itse tienaa rahoja sen hankkimiseen.
        mutta,
        Mitähän huippulaitteella joku tarkoittaakaan, kun kyse on 3 hengen soutuveneestä?

        kamaan kansalaiset!

        ei ole kyse mistään elektonisesta polttoaineen ohjausyksiköstä tai lentokonesiiven muotoilusta. kyse on kävelyvauhtia etenevästä "muovisesta ajopuusta" kärjistetyst sanottuna, oli moottorilla ajelua tai ei.

        Pois rajaten muut kuin suippo-peräiset soutuveneet niin ei siinä niin kauhean kummallisia eroja voi saada aikaan. Kölissä jos on enemmän painoa hartsattu, niin kai on vakaampi, mut tällaisen marginaaliluokan eron huomaa lähinnä lasityynellä yksin soutaessa. Nopeudestahan sellainen vakauden nimissä toteutettu painonlisäys on ihan heti pois.

        väitän että Perus-soutuveneissä puhutaan tällä hetkellä niin suurista hintaeroista, että kyllä siinä kalliimmassa päässä pelataan enemmän brandilla, imagolla, markkinoinnilla ja muulla vastaavalla. Jo yritysrakenteet rahoittajineen ja sijoittajineen itsessään vaativat oman "hukkaputkiprosenttinsa" suurissa firmoissa.


      • Veistäjä
        ven zen kirjoitti:

        osittain samaa mieltä. kalleimpia suosittelee ne, jotka eivät itse tienaa rahoja sen hankkimiseen.
        mutta,
        Mitähän huippulaitteella joku tarkoittaakaan, kun kyse on 3 hengen soutuveneestä?

        kamaan kansalaiset!

        ei ole kyse mistään elektonisesta polttoaineen ohjausyksiköstä tai lentokonesiiven muotoilusta. kyse on kävelyvauhtia etenevästä "muovisesta ajopuusta" kärjistetyst sanottuna, oli moottorilla ajelua tai ei.

        Pois rajaten muut kuin suippo-peräiset soutuveneet niin ei siinä niin kauhean kummallisia eroja voi saada aikaan. Kölissä jos on enemmän painoa hartsattu, niin kai on vakaampi, mut tällaisen marginaaliluokan eron huomaa lähinnä lasityynellä yksin soutaessa. Nopeudestahan sellainen vakauden nimissä toteutettu painonlisäys on ihan heti pois.

        väitän että Perus-soutuveneissä puhutaan tällä hetkellä niin suurista hintaeroista, että kyllä siinä kalliimmassa päässä pelataan enemmän brandilla, imagolla, markkinoinnilla ja muulla vastaavalla. Jo yritysrakenteet rahoittajineen ja sijoittajineen itsessään vaativat oman "hukkaputkiprosenttinsa" suurissa firmoissa.

        Miksi rajaat suotuveneet vaan suippoperäisiin? Useimmilla ihmisillä tuntuu olevan se harhaluulo, että vain suippoperäiset ovat soutuveneitä. Todellisuudessa kunnolla muotoiltu tasaperäinen vene (ei liian iso ja raskas) on lähes yhtä hyvä soudettava.. en puhu nyt mistään Terhi385:stä, vaan kunnollisesta tasaperäisestä. Normaalit mökkiläiset ei hyödy "savolaisten" soudettavuuden hyödyistä sen enempää, kun kotiäiti urheiluauton ajettavuudesta.. turvallisuuden pitäisi olla paljon tärkeämpi ominaisuus molemmissa mm. veneen vakauden muodossa. Mutta tuossa merkistä maksamisessa olen kyllä täysin samaa mieltä.. jos isoilla valmistajilla on varaa antaa 20-30% alennusta veneistä niin kuin moni nyt tekee, niin paljon ilmaa niissä on täytynyt olla.


      • ven zen
        Veistäjä kirjoitti:

        Miksi rajaat suotuveneet vaan suippoperäisiin? Useimmilla ihmisillä tuntuu olevan se harhaluulo, että vain suippoperäiset ovat soutuveneitä. Todellisuudessa kunnolla muotoiltu tasaperäinen vene (ei liian iso ja raskas) on lähes yhtä hyvä soudettava.. en puhu nyt mistään Terhi385:stä, vaan kunnollisesta tasaperäisestä. Normaalit mökkiläiset ei hyödy "savolaisten" soudettavuuden hyödyistä sen enempää, kun kotiäiti urheiluauton ajettavuudesta.. turvallisuuden pitäisi olla paljon tärkeämpi ominaisuus molemmissa mm. veneen vakauden muodossa. Mutta tuossa merkistä maksamisessa olen kyllä täysin samaa mieltä.. jos isoilla valmistajilla on varaa antaa 20-30% alennusta veneistä niin kuin moni nyt tekee, niin paljon ilmaa niissä on täytynyt olla.

        tämä suippo-ja tasaperäisyyskeskustelu onkin mielenkiintoinen. Vielä parempi, että rajasit itse jo valmiiksi terhin "soutuveneet" ulkopuolelle. On totta että tasaperäisissä soutuveneissä on joukossa joitain kohtuudella soudettaviksi nimitettäviä, mutta kyllä se plaaniin pääsy on se suunnittelijan suurempi fokus usein, kuin soudettavuus. Kantavuuden lisäys leventämällä takapäätä johtaa lähes aina hydrodynaamisesti haitallisiin pyörteisiin ja vene "vaeltaa" soudettaessa. Perän muoto tarttisi ollakseen hyvä tasaperäinen, olla edes jollain lailla kaareva ettei taakse synny sitä jarruttavaa vajepyörrettä, vai miksikä sitä nyt hienosti täs sanoisi. mielestäni loppuniittinä tasaperäisillä kuitenkin on yleensä hävytön 25 % ja sitten kuitenkin pikemminkin 50 % ylihinta suhteessa edullisiin perus-suippoperäisiin.


      • heihei
        ven zen kirjoitti:

        tämä suippo-ja tasaperäisyyskeskustelu onkin mielenkiintoinen. Vielä parempi, että rajasit itse jo valmiiksi terhin "soutuveneet" ulkopuolelle. On totta että tasaperäisissä soutuveneissä on joukossa joitain kohtuudella soudettaviksi nimitettäviä, mutta kyllä se plaaniin pääsy on se suunnittelijan suurempi fokus usein, kuin soudettavuus. Kantavuuden lisäys leventämällä takapäätä johtaa lähes aina hydrodynaamisesti haitallisiin pyörteisiin ja vene "vaeltaa" soudettaessa. Perän muoto tarttisi ollakseen hyvä tasaperäinen, olla edes jollain lailla kaareva ettei taakse synny sitä jarruttavaa vajepyörrettä, vai miksikä sitä nyt hienosti täs sanoisi. mielestäni loppuniittinä tasaperäisillä kuitenkin on yleensä hävytön 25 % ja sitten kuitenkin pikemminkin 50 % ylihinta suhteessa edullisiin perus-suippoperäisiin.

        "kamaan kansalaiset! ei ole kyse mistään elektonisesta polttoaineen ohjausyksiköstä tai lentokonesiiven muotoilusta. kyse on kävelyvauhtia etenevästä "muovisesta ajopuusta" kärjistetyst sanottuna, oli moottorilla ajelua tai ei. " Tuosta sain käsityksen että sinun mielestäsi veneeksi kelpaa mikä tahansa ruuhi kunhan se on vain halvalla tehty. Ja nyt alat puhua hydrodynamiikan hienouksista ja siitä että vene pitäisi ihan olla suunniteltukin.


      • ven zen
        heihei kirjoitti:

        "kamaan kansalaiset! ei ole kyse mistään elektonisesta polttoaineen ohjausyksiköstä tai lentokonesiiven muotoilusta. kyse on kävelyvauhtia etenevästä "muovisesta ajopuusta" kärjistetyst sanottuna, oli moottorilla ajelua tai ei. " Tuosta sain käsityksen että sinun mielestäsi veneeksi kelpaa mikä tahansa ruuhi kunhan se on vain halvalla tehty. Ja nyt alat puhua hydrodynamiikan hienouksista ja siitä että vene pitäisi ihan olla suunniteltukin.

        perus fysiikan lait tulee ottaa huomioon, muttei pidä mennä liiallisuuksiin.


      • Kannattaa tutustua
        ven zen kirjoitti:

        perus fysiikan lait tulee ottaa huomioon, muttei pidä mennä liiallisuuksiin.

        Viimeisessä Vene-lehdessä on suuri soutuvene testi. Ei kannata lukea ihan riviriviltä mutta katsoo mitkä on omat tarpeet ja miten veneiden ominaisuudet vastaavat omaa tarvetta. Jokaiselle mallille annettu turvallisuuspisteet, niitä seuraamalla näkee mikä on turvallinen ja mikä ei ole.


      • ven zen
        Kannattaa tutustua kirjoitti:

        Viimeisessä Vene-lehdessä on suuri soutuvene testi. Ei kannata lukea ihan riviriviltä mutta katsoo mitkä on omat tarpeet ja miten veneiden ominaisuudet vastaavat omaa tarvetta. Jokaiselle mallille annettu turvallisuuspisteet, niitä seuraamalla näkee mikä on turvallinen ja mikä ei ole.

        ...tai sitten jättää järkevänä ihmisenä lukematta koko testin, koska näitä maksettuja mainostestejä on ollut niin kauan kun lehtimainontaa ja propagandaakin...


      • zeni veni
        ven zen kirjoitti:

        ...tai sitten jättää järkevänä ihmisenä lukematta koko testin, koska näitä maksettuja mainostestejä on ollut niin kauan kun lehtimainontaa ja propagandaakin...

        Ja sen takia yksi suomen piennimistä soutuvenevalmistajista voitti testin kun se oli maksanut itsensä kipeäksi voitosta. Minun tietääkseni lehdet elävät ilmoitustilan myynnillä eikä testeillä? Mutta ehkä olen väärässä, ken tietää?


      • ven zen
        zeni veni kirjoitti:

        Ja sen takia yksi suomen piennimistä soutuvenevalmistajista voitti testin kun se oli maksanut itsensä kipeäksi voitosta. Minun tietääkseni lehdet elävät ilmoitustilan myynnillä eikä testeillä? Mutta ehkä olen väärässä, ken tietää?

        sitten se oli harhautus, koska suomen venelehdet on niin subjektiivisia, että ehkä tarkoitus oli näpäyttää vakiosponssaajia ja näyttää kuinka käy kun unohtaa sponssata. ihan oikeasti hei, olen näitä venelehtiä lukenut haman maailman tapin alusta asti, ja tossa about 10 v sitten lakkasin ostamasta edes vuosikatalogia, koska alkoivat jättää pienimpiä valmistajia pois katalogista/nostivat hintaa kohtuuttomiksi ja sitä kauttaa poissulkivat. kaikki tietää miten näin pienen (asukasluvultaan pariisin kokoisen maan) "niche-harrastuslehtien" kannattavuus rakentuu, ja se ei perustu suureen myyntimäärään tai pieneen myyntihintaan vaan.....maksettuun lehtisisältöön


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      94
      1991
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      417
      1542
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1293
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      14
      1086
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      73
      1042
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      996
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      979
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      959
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      248
      924
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      837
    Aihe