Vuodet vierii ja keskustelut tällä palstalla alkaa jo toistaa itseään vuodesta vuoteen.
Aloittelijat kysyy, millanen soutuvene, tarttis olla vakaa, mummo, kissat ja serkkukin kyydissä uimataidottomina...
vastaajien joukossa on aina jotain markkinoiden kalleinta kärkeä mainostava kaarti. "Osta tämä", "köyhällä ei varaa halpaan", "osta iso vene tai huku" tämä voitti lehtimonopolin testin vuosina 1975-2008 (sponssattu testi kun oli"....
Loppuhyöty kysyjälle on sama, kun kysyisi: haluan auton päästäkseni kauppaan, millaisen ostan---vastauksena maastoauto isoimmalla moottorilla.
Ihanneasetelma, jossa höplästä vedettävät ummikot tai sellaisen kuvan ainakin kysymyksissään itsestään antavat maakravut kysyy, paljonko rahaa minulta halutaan nyhtää jos alan vaikka veneilemään, ihan eka kertaa elämässä?
Vastaajina löytyy aina joku lonkalta pari uusinta satunnaisen venelehden värilakkamainosta plaraillutta brändiwannabeen kannattajaa.
Todellisuus on kuitenkin taustalla se, että soutuveneiden laatuerot on marginaalisia, mutta laatuimagoerot ja hinnat niiden mukaisina ovat suurimmillaan kolminkertaiset. Ero kalleimman ja halvimman soutuveneen välillä on kuin vertaisi kahdesta eri kaupasta ostettua rautanaulaa. Jos joku oikeasti haluaa perussoutuveneen järkevällä hinnalla, niin se vaatii vaivannäköä ottaa selvää mistä niitä saa. Ne mitä eniten mainostetaan, ovat niitä kalleimpia. Ihan niin kuin kaikessa muussakin, autoista kiinteistöihin.
Tämä on juuri sitä samaa psygologiaa jota löytyy lähikaupastakin; tarvitset litran maitoa mutta reitti maitohyllylle varmistaa että sinulle on hyllyt tyrkyttäneet esilläolollaan kaikkea muuta sitä ennen ja vielä paluumatkalla kassalle.
laatuimagon perässä juoksentelusta ei tule kuin tyhjätaskuksi.
laatuimagoajattelulla tyhjätaskuksi
12
2027
Vastaukset
- mökin akka
Kärjistät asian. Kyllä veneissä on eroa ja se paremmuus kyllä myös maksaa. Itse sain perinnöksi ns. halvan kevyen soutuveneen. Sillä käy hyvin ongella mökin edustalla kahden ihmisen painolla. Se on kiikkerä ja sitä ei voi ajaa moottorilla. Tosin miksi hankkisi soutuveneen jos sitä pitää ajaa mootorilla eikä soutaa. Perintöveneeni on surkea sekä soudettaessa että veneessä liikuttaessa kun vertaan sitä vanhaan lahoamassa olevaan entiseen lautaveneeseeni.
Kyllä laatu ja veneilyominaisuuksissa on eroa. Jokaisen on kuitenkin osattava itse arvioitava kannattaako siitä maksaa. Jossain lammella pärjää huonommallakin veneellä kuin merellä Tai suurilla järvillä.- Hyvä merivene
No, mikä olisi hyvä soutuvene merikäyttöön 5 hengelle?
- mökin ukko
Mökin akan kanssa olen samaa mieltä. Kyllä soudareissa on eroja samoin kuin autoissakin.
Toinen juttu on juuri se, että tarviiko kaupassakäyntiin sitä kivitalon kokoista maasturia 200 kiloWatin turbodieseliä joka ei mahdu edes ostarin parkkiruutuun kuin kenkälusikalla, vai pärjäisikö Hyundai Getzillä.
Yleisesti ottaen olen tullut siihen tulokseen, että noita "huippu"-laitteita kehottavat ostamaan isän rahoilla toimivat keskenkasvuiset pojat. Omalle pojallekin alkoi riittämään paljon halvemmat laitteet sen jälkeen kun hän alkoi maksamaan ne itse. - ven zen
mökin ukko kirjoitti:
Mökin akan kanssa olen samaa mieltä. Kyllä soudareissa on eroja samoin kuin autoissakin.
Toinen juttu on juuri se, että tarviiko kaupassakäyntiin sitä kivitalon kokoista maasturia 200 kiloWatin turbodieseliä joka ei mahdu edes ostarin parkkiruutuun kuin kenkälusikalla, vai pärjäisikö Hyundai Getzillä.
Yleisesti ottaen olen tullut siihen tulokseen, että noita "huippu"-laitteita kehottavat ostamaan isän rahoilla toimivat keskenkasvuiset pojat. Omalle pojallekin alkoi riittämään paljon halvemmat laitteet sen jälkeen kun hän alkoi maksamaan ne itse.osittain samaa mieltä. kalleimpia suosittelee ne, jotka eivät itse tienaa rahoja sen hankkimiseen.
mutta,
Mitähän huippulaitteella joku tarkoittaakaan, kun kyse on 3 hengen soutuveneestä?
kamaan kansalaiset!
ei ole kyse mistään elektonisesta polttoaineen ohjausyksiköstä tai lentokonesiiven muotoilusta. kyse on kävelyvauhtia etenevästä "muovisesta ajopuusta" kärjistetyst sanottuna, oli moottorilla ajelua tai ei.
Pois rajaten muut kuin suippo-peräiset soutuveneet niin ei siinä niin kauhean kummallisia eroja voi saada aikaan. Kölissä jos on enemmän painoa hartsattu, niin kai on vakaampi, mut tällaisen marginaaliluokan eron huomaa lähinnä lasityynellä yksin soutaessa. Nopeudestahan sellainen vakauden nimissä toteutettu painonlisäys on ihan heti pois.
väitän että Perus-soutuveneissä puhutaan tällä hetkellä niin suurista hintaeroista, että kyllä siinä kalliimmassa päässä pelataan enemmän brandilla, imagolla, markkinoinnilla ja muulla vastaavalla. Jo yritysrakenteet rahoittajineen ja sijoittajineen itsessään vaativat oman "hukkaputkiprosenttinsa" suurissa firmoissa. - Veistäjä
ven zen kirjoitti:
osittain samaa mieltä. kalleimpia suosittelee ne, jotka eivät itse tienaa rahoja sen hankkimiseen.
mutta,
Mitähän huippulaitteella joku tarkoittaakaan, kun kyse on 3 hengen soutuveneestä?
kamaan kansalaiset!
ei ole kyse mistään elektonisesta polttoaineen ohjausyksiköstä tai lentokonesiiven muotoilusta. kyse on kävelyvauhtia etenevästä "muovisesta ajopuusta" kärjistetyst sanottuna, oli moottorilla ajelua tai ei.
Pois rajaten muut kuin suippo-peräiset soutuveneet niin ei siinä niin kauhean kummallisia eroja voi saada aikaan. Kölissä jos on enemmän painoa hartsattu, niin kai on vakaampi, mut tällaisen marginaaliluokan eron huomaa lähinnä lasityynellä yksin soutaessa. Nopeudestahan sellainen vakauden nimissä toteutettu painonlisäys on ihan heti pois.
väitän että Perus-soutuveneissä puhutaan tällä hetkellä niin suurista hintaeroista, että kyllä siinä kalliimmassa päässä pelataan enemmän brandilla, imagolla, markkinoinnilla ja muulla vastaavalla. Jo yritysrakenteet rahoittajineen ja sijoittajineen itsessään vaativat oman "hukkaputkiprosenttinsa" suurissa firmoissa.Miksi rajaat suotuveneet vaan suippoperäisiin? Useimmilla ihmisillä tuntuu olevan se harhaluulo, että vain suippoperäiset ovat soutuveneitä. Todellisuudessa kunnolla muotoiltu tasaperäinen vene (ei liian iso ja raskas) on lähes yhtä hyvä soudettava.. en puhu nyt mistään Terhi385:stä, vaan kunnollisesta tasaperäisestä. Normaalit mökkiläiset ei hyödy "savolaisten" soudettavuuden hyödyistä sen enempää, kun kotiäiti urheiluauton ajettavuudesta.. turvallisuuden pitäisi olla paljon tärkeämpi ominaisuus molemmissa mm. veneen vakauden muodossa. Mutta tuossa merkistä maksamisessa olen kyllä täysin samaa mieltä.. jos isoilla valmistajilla on varaa antaa 20-30% alennusta veneistä niin kuin moni nyt tekee, niin paljon ilmaa niissä on täytynyt olla.
- ven zen
Veistäjä kirjoitti:
Miksi rajaat suotuveneet vaan suippoperäisiin? Useimmilla ihmisillä tuntuu olevan se harhaluulo, että vain suippoperäiset ovat soutuveneitä. Todellisuudessa kunnolla muotoiltu tasaperäinen vene (ei liian iso ja raskas) on lähes yhtä hyvä soudettava.. en puhu nyt mistään Terhi385:stä, vaan kunnollisesta tasaperäisestä. Normaalit mökkiläiset ei hyödy "savolaisten" soudettavuuden hyödyistä sen enempää, kun kotiäiti urheiluauton ajettavuudesta.. turvallisuuden pitäisi olla paljon tärkeämpi ominaisuus molemmissa mm. veneen vakauden muodossa. Mutta tuossa merkistä maksamisessa olen kyllä täysin samaa mieltä.. jos isoilla valmistajilla on varaa antaa 20-30% alennusta veneistä niin kuin moni nyt tekee, niin paljon ilmaa niissä on täytynyt olla.
tämä suippo-ja tasaperäisyyskeskustelu onkin mielenkiintoinen. Vielä parempi, että rajasit itse jo valmiiksi terhin "soutuveneet" ulkopuolelle. On totta että tasaperäisissä soutuveneissä on joukossa joitain kohtuudella soudettaviksi nimitettäviä, mutta kyllä se plaaniin pääsy on se suunnittelijan suurempi fokus usein, kuin soudettavuus. Kantavuuden lisäys leventämällä takapäätä johtaa lähes aina hydrodynaamisesti haitallisiin pyörteisiin ja vene "vaeltaa" soudettaessa. Perän muoto tarttisi ollakseen hyvä tasaperäinen, olla edes jollain lailla kaareva ettei taakse synny sitä jarruttavaa vajepyörrettä, vai miksikä sitä nyt hienosti täs sanoisi. mielestäni loppuniittinä tasaperäisillä kuitenkin on yleensä hävytön 25 % ja sitten kuitenkin pikemminkin 50 % ylihinta suhteessa edullisiin perus-suippoperäisiin.
- heihei
ven zen kirjoitti:
tämä suippo-ja tasaperäisyyskeskustelu onkin mielenkiintoinen. Vielä parempi, että rajasit itse jo valmiiksi terhin "soutuveneet" ulkopuolelle. On totta että tasaperäisissä soutuveneissä on joukossa joitain kohtuudella soudettaviksi nimitettäviä, mutta kyllä se plaaniin pääsy on se suunnittelijan suurempi fokus usein, kuin soudettavuus. Kantavuuden lisäys leventämällä takapäätä johtaa lähes aina hydrodynaamisesti haitallisiin pyörteisiin ja vene "vaeltaa" soudettaessa. Perän muoto tarttisi ollakseen hyvä tasaperäinen, olla edes jollain lailla kaareva ettei taakse synny sitä jarruttavaa vajepyörrettä, vai miksikä sitä nyt hienosti täs sanoisi. mielestäni loppuniittinä tasaperäisillä kuitenkin on yleensä hävytön 25 % ja sitten kuitenkin pikemminkin 50 % ylihinta suhteessa edullisiin perus-suippoperäisiin.
"kamaan kansalaiset! ei ole kyse mistään elektonisesta polttoaineen ohjausyksiköstä tai lentokonesiiven muotoilusta. kyse on kävelyvauhtia etenevästä "muovisesta ajopuusta" kärjistetyst sanottuna, oli moottorilla ajelua tai ei. " Tuosta sain käsityksen että sinun mielestäsi veneeksi kelpaa mikä tahansa ruuhi kunhan se on vain halvalla tehty. Ja nyt alat puhua hydrodynamiikan hienouksista ja siitä että vene pitäisi ihan olla suunniteltukin.
- ven zen
heihei kirjoitti:
"kamaan kansalaiset! ei ole kyse mistään elektonisesta polttoaineen ohjausyksiköstä tai lentokonesiiven muotoilusta. kyse on kävelyvauhtia etenevästä "muovisesta ajopuusta" kärjistetyst sanottuna, oli moottorilla ajelua tai ei. " Tuosta sain käsityksen että sinun mielestäsi veneeksi kelpaa mikä tahansa ruuhi kunhan se on vain halvalla tehty. Ja nyt alat puhua hydrodynamiikan hienouksista ja siitä että vene pitäisi ihan olla suunniteltukin.
perus fysiikan lait tulee ottaa huomioon, muttei pidä mennä liiallisuuksiin.
- Kannattaa tutustua
ven zen kirjoitti:
perus fysiikan lait tulee ottaa huomioon, muttei pidä mennä liiallisuuksiin.
Viimeisessä Vene-lehdessä on suuri soutuvene testi. Ei kannata lukea ihan riviriviltä mutta katsoo mitkä on omat tarpeet ja miten veneiden ominaisuudet vastaavat omaa tarvetta. Jokaiselle mallille annettu turvallisuuspisteet, niitä seuraamalla näkee mikä on turvallinen ja mikä ei ole.
- ven zen
Kannattaa tutustua kirjoitti:
Viimeisessä Vene-lehdessä on suuri soutuvene testi. Ei kannata lukea ihan riviriviltä mutta katsoo mitkä on omat tarpeet ja miten veneiden ominaisuudet vastaavat omaa tarvetta. Jokaiselle mallille annettu turvallisuuspisteet, niitä seuraamalla näkee mikä on turvallinen ja mikä ei ole.
...tai sitten jättää järkevänä ihmisenä lukematta koko testin, koska näitä maksettuja mainostestejä on ollut niin kauan kun lehtimainontaa ja propagandaakin...
- zeni veni
ven zen kirjoitti:
...tai sitten jättää järkevänä ihmisenä lukematta koko testin, koska näitä maksettuja mainostestejä on ollut niin kauan kun lehtimainontaa ja propagandaakin...
Ja sen takia yksi suomen piennimistä soutuvenevalmistajista voitti testin kun se oli maksanut itsensä kipeäksi voitosta. Minun tietääkseni lehdet elävät ilmoitustilan myynnillä eikä testeillä? Mutta ehkä olen väärässä, ken tietää?
- ven zen
zeni veni kirjoitti:
Ja sen takia yksi suomen piennimistä soutuvenevalmistajista voitti testin kun se oli maksanut itsensä kipeäksi voitosta. Minun tietääkseni lehdet elävät ilmoitustilan myynnillä eikä testeillä? Mutta ehkä olen väärässä, ken tietää?
sitten se oli harhautus, koska suomen venelehdet on niin subjektiivisia, että ehkä tarkoitus oli näpäyttää vakiosponssaajia ja näyttää kuinka käy kun unohtaa sponssata. ihan oikeasti hei, olen näitä venelehtiä lukenut haman maailman tapin alusta asti, ja tossa about 10 v sitten lakkasin ostamasta edes vuosikatalogia, koska alkoivat jättää pienimpiä valmistajia pois katalogista/nostivat hintaa kohtuuttomiksi ja sitä kauttaa poissulkivat. kaikki tietää miten näin pienen (asukasluvultaan pariisin kokoisen maan) "niche-harrastuslehtien" kannattavuus rakentuu, ja se ei perustu suureen myyntimäärään tai pieneen myyntihintaan vaan.....maksettuun lehtisisältöön
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä612079Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661708Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811166
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3511109Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3261100