säleikkövilliviinin viereen?

Josefeen

Minulla on 3-osainen säleikkö johon olisi tarkoitus laittaa kiipeämään säleikkövilliviiniä ainakin yhteen tai kahteen osaan. Mikä olisi toinen köynnös joka sopii villiviinin kanssa ilman että jompikumpi peittää pahasti toisen? Eivät tule samaan ruukkuun.
Vai olisiko parempi laittaa jotain toista köynnöstä ja unohtaa koko villiviini? Ongelmana on lähinnä se että paikka on erittäin paahteinen ja välillä melko tuulinen sillä asun melkein rannassa. Miten joku kärhö sopisi paikkaan? Kukkiva köynnös olisi kiva. Krassista ja ruusupavusta en pidä, enkä oikein kelloköynnöksestäkään. Köynnöksen tulisi olla tasaisen peittävä, ja mitä suuremmat lehdet, sen parempi. Harmi ettei piippuköynnös kestä paahdetta.. antakaahan vinkkejä, kiitos!

3

930

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdotuksia

Alppi-ja kiinakärhö kasvavat hyvin nopeasti ja peittävät hetkessä isommankin alan.Eka vuonna voit laittaa jotain kesäköynnöstä,ettei ole aution näköistä.
      Jos saat jostain köynnöspinaatin alkuja,siitä tulee rehevä ja lehtiä voi syödä tavallisen pinaatin tapaan.

• Josefeen

Taidan olla hieman nirso kasvien suhteen :) Haluaisin nimittäin jotain suurilehtistä ja jossa tumman vihreät peittävät lehdet. Mustasilmäsusannaakin pohdiskelin, mutta en ole varma kannattaako sitä ihan noin paahteeseen pistää. Aurinko kiertää pihan, eli varjoa tulee vain yön ajaksi. Karhunköynnös (tai elämänlanka. Onkohan edes sama) olisi myös kiva..

• viiniköynnöksen kasvattaja
        Josefeen kirjoitti:

Taidan olla hieman nirso kasvien suhteen :) Haluaisin nimittäin jotain suurilehtistä ja jossa tumman vihreät peittävät lehdet. Mustasilmäsusannaakin pohdiskelin, mutta en ole varma kannattaako sitä ihan noin paahteeseen pistää. Aurinko kiertää pihan, eli varjoa tulee vain yön ajaksi. Karhunköynnös (tai elämänlanka. Onkohan edes sama) olisi myös kiva..

Ehdottaisin kokeiltavaksesi aitoa viiniköynnöstä.
        Kun paikka on paahteinen viiniköynnös viihtyy erinomaisesti. Sillä on suuret lehdet ja lisäksi tuottaa myös rypäleitä.

Itselläni on kymmenen vuotta vanhat viiniköynnökset talon eteläseinustalla. Jo kuutena kesänä ovat tuottaneet hyvän sadon.

Tiiliseinä antaa niille ilmeisesti hyvän suojan, koska ovat viihtyneet hyvin, enkä ole niitä millään tavalla suojannut talveksi.
        Asun Etelä-Karjalassa kakkosvyöhykkeellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      225
      2530
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      3
      2109
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      321
      1860
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      102
      1624
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      83
      1505
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1240
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1180
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1121
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      50
      1053
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      1006
    Aihe