Vatsan ulina ja kurina

gaseous maximus

Puranpa hieman omia kokemuksiani vatsaongelmista. Vatsani ryhtyi pitämään meteliä noin vuosi sitten keväällä. Alkoi muutaman kuukauden kovan työstressin jälkeen ja paheni todennäköisesti tiettyjen rankkojen henkisten asioiden johdosta melko vaikeaksi. Yleensä vatsa ulisee ja murisee pian ruokailun jälkeen, tai sitten makuuasennossa, jolloin ääni on usein vielä voimakkaampaa. Laktoosi-intoleranssi on tutkimuksissa todettu ja maitotuotteiden käyttö on ollut jo vuosia varsin vähäistä. Vatsa on harvemmin kipeä, eikä mainittavaa turvotusta esiinny. En ole ylipainoinen, vaan liikun runsaasti ja olen fyysisesti muuten hyvässä kunnossa.

Kävin talvella lääkärillä, joka sanoi että paras hoitokeino olisi tässä vaiheessa ruokavalion muutos. Antoi melko tiukan ohjeistuksen mitä saisi syödä ja mitä ei. Ryhdyin tuumasta toimeen ja vuodenvaihteen jälkeen olen
- jättänyt lähes kaikki maitotuotteet pois. En käytä edes laktoositonta maitoa tai jugurttia, mutta kerran-pari viikossa syön viipaleen laktoositonta juustoa.
- syönyt vaaleaa leipää tai muita viljatuotteita vain muutaman kerran. Lukuunottamatta viimeistä kuukautta, jolloin olen jättänyt kaiken leivän ja viljatuotteet (myös pastat) pois.
- jättänyt pois hedelmät ja kahvin.
- jättänyt pois kaiken sokerin viimeisen kuukauden aikana. Ei grammaakaan suklaata tai karkkia, ei tippaakaan virvoitusjuomia, ei mehuja. Ainoastaan vettä ruokajuomaksi ja teetä virkistysjuomaksi.
- syönyt lähinnä kanaa, naudanlihaa, riisiä, perunaa ja huomattavasti aiempaa enemmän kasviksia (salaattia, tomaattia, porkkanoita, kurkkua...)

Ja mikä on jutun pointti? Se, että pikkuhiljaa kaikki vaivannäkö ja kurinalaisuus alkaa tuntua turhalta! Vaikka olen ollut havaitsevinani vatsassa lievää parannusta, ja mieliala on muuten hyvä, niin edelleen vatsaan/suolistoon kerääntyy runsaahkosti ilmaa ja ulina ja kurina jatkuu. Ja vatsa on melko usein löysällä.

Kaipaisin neuvoa niiltä, jotka ovat läpikäyneet samantapaisia ongelmia. Onko tässä tiukassa ruokavaliossa mitään järkeä? Kuinka pitkään sitä täytyy/kannattaa jatkaa? Onko odotettavissa parannusta tilanteeseen kuukausien, puolen vuoden vai onko millään säteellä?

Myönnettävä on, että toisinaan tulee aivan mieletön sokerin himo. Tuntuu, että voisin syödä vaikkapa täytekakun parilla hotkaisulla :) Toistaiseksi en ole sortunut...

Tämä ei ole varmasti vatsavaivoista läheskään pahimmasta päästä, mutta joka tapauksessa kiusallinen juttu, josta olisi mukava päästä eroon.

13

21887

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosiaaan

hedelmätkin -ilman kertymisen vuoksiko???

• noista

kasvisetn määristä - niitä kun ei pitäisi ilmavaivasten popsia ihan tuosta vaan.

• gaseous maximus
        noista kirjoitti:

kasvisetn määristä - niitä kun ei pitäisi ilmavaivasten popsia ihan tuosta vaan.

Hedelmistä ilmeisesti ainakin banaani tuottaa ilmavaivoja. Ja muissa hedelmissä kai sitten hedelmäsokeri saattaa aiheuttaa käymistä, joten luovuin sitten toistaiseksi niistäkin.

Käsittääkseni kai nämä mainitsemani salaatti, tomaatti ja kurkku ei pitäisi aiheuttaa ilman kertymistä, vai olenko väärässä? En mitään älyttömiä määriä silti niitä syö, vaikka lisännyt olenkin.

• m833
        gaseous maximus kirjoitti:

Hedelmistä ilmeisesti ainakin banaani tuottaa ilmavaivoja. Ja muissa hedelmissä kai sitten hedelmäsokeri saattaa aiheuttaa käymistä, joten luovuin sitten toistaiseksi niistäkin.

Käsittääkseni kai nämä mainitsemani salaatti, tomaatti ja kurkku ei pitäisi aiheuttaa ilman kertymistä, vai olenko väärässä? En mitään älyttömiä määriä silti niitä syö, vaikka lisännyt olenkin.

mulla täsmälleen samat ongelmat. huippulääkäri sulla muuten, koska osasi neuvoa ruokavalion kanssa. mun lääkäri ei millään uskonut, että ruokavalio vaikuttaisi mitenkään vastavaivoihin (paitsi tietty perus lakt. int ja keliakia, joita mulla ei ole). mekastus vatsassa alkoi viime syksynä todennäköisesti myös stressin yhteydessä. tein älytöntä ruokavalioremppaa suuntaan ja toiseen. on kokeiltu gluteenitonta, sokeritonta (myös hedelmät veke), maidotonta (joka pitää, sillä se auttoi löysään vatsaan), hiivadieettiä..Puoli vuotta vekslattuani ruokavalioilla aloin repsahtelemaan, koska turhautti, ettei kunnon tuloksia näkynyt. Nyt vatsa on tosi huonossa kunnossa. Kurinan ja mörinän lisäksi on ripulia ja pahoinvointia. pelkään, että kohta saan jotain hulluja ahmimiskohtauksia.

sanoit, että olet tällä hetkellä viljattomalla, mutta syöt kuitenkin riisiä? (mullakin tosin riisi on aika ok...)lisäksi perunassa on yhtä lailla tärkkelystä kuin viljoissakin. ehkä niissä olisi vika. jos sulla on kuitenkin jollekin yksittäiselle ruoka-aineelle allergia? MDD-terveyspalvelut järjestää viivastyneiden yliherkkyyksien toteamiseen tarvittavat testit. aikuisella ihmisellä on tosin allergiat melko harvinaisia, mutta kai nekin piää sulkea pois.

kuulemma kurkku aiheuttaa joillekin ilmavaivoja. itse olen ollut aika tomaatti, salaatti, kypsennetty porkkana, kesäkurpitsa-linjalla, joka alkaa todellakin kyllästyttää. olen lukenut kauhujuttuja, että joillain on alkanut vatsa paranemaan vasta vuoden tiukan hiivasyndroomakuurin (??) jälkeen. mulla hedelmät ja kaikki makeat tuotteet aiheuttaa kaasua, harmi.

sitten on tietty näitä erilaisia dieettejä, kuten scd ja vhh. mun mahakurina helpotti, kun stressikin väheni, mutta ei poistunut kokonaan..

tsemiä kuitenkin mahan kanssa, eihän tää mitään hupaisaa ole.

• epätoivv

Hei tää on jo vanha viestiketju, mut mulla on täsmälleen samat oireet ku sulla gaseous maximius. Lähdin vaa kyselee että oisitko päässy niistä eroon ja että oisko sulla mulle mitään vinkkejä millä tästä pääsis eroon. Maha siis kurisee joka vesilasinkin jälkeen ja makuuasennossa se kurina on pahinta. Olen jättänyt maidon ja purkan pois, mutta ei auta. Ja niin jos muillaki on ollu/on näitä samoja oireita niin kertokaas tekin vinkkejä? :)

• kurulumpsis

mulla sama homma.vinkit tervetulleita.

• Puli

Yksi lisää. Suolisto pitää meteliä millon missäkin päin. Välillä lähetään alavatsasta ja ihan kuin tahallaan paksusuolta pitkin mennään pieruun asti. Pulputellaan 20cm välein siihen asti, että vapaus koittaa. Vatsa ei tosin ole löysällä. Ihme homma.

• äänejä

Mulla on samoja vaivoja ja on jatkunut yli vuoden! KAIPAAN APUA! tuntuu että KAIKKI ruoat aiheuttaa näitä vaivoja :'(

• kurlunki

Voi olla että kyseessä ei ole mikään ruoka-allergia, vaan toiminnallinen suolistosairaus. Itselläni oli pitkään vatsavaivoja, lähinnä ripulia, ennenkuin mulla todettiin crohnin-tauti. Nyt syön siihen pentasaa ja vaivat on vähentyneet, mutta tilalle on tullut illan mittaan jatkuva kurlutuskonsertti. Jos vatsa oireilee eikä ruokavalion muutokset auta, kantsii kyllä hakeutua lääkäriin ja kysellä ibd-taudeista

• Homopomo

Minun neuvoni on,että kun lopetat tupakoinnin,niin myös vatsasi alkaa toimia paremmin.On nimittäin omakohtaisia kokemuksia.Alkoholin käyttöä myös tulisi rajoittaa,sillä se ärsyttää maha-suolikanavaa.Eli päivittäinen alkoholin käyttö kuriin.

• Vans22

Hei! Vatsan kurina tarkoittaa suolien puhdistumista.☺ Jos tupakoit, se kannattaa lopettaa. Vanha keskustelu joo, mut päätin vastata.😂

• Puhallinsoitin

itellänikin tää alko psyykkisestä stressistä viime kesänä ja paheni syksyn mittaan. alussa mulla oli kovaa kipua ja kramppeja mahassa, ilma ei tuntunut millään löytävän tietä ulos. loppuvuodesta sitten vihdoin havahduin siihen et jotain on tehtävä kun rupesin välttemään julkisissa tiloissa kuten kaupoissa käymistä pieretyksen takia.

autto paljon kun kattelin fodmap-listoja ja kavensin menuuta oikein kunnolla. lihat ja kalat sopii oikein hyvin, samoin riisi, mut vihannesten kanssa on ollut ongelmia. salaatti, kurkku ja tomaatti on toimineet mutta porkkanaraaste ei. kypsät kasvikset tuntuu aiheuttavan vähemmän vaivoja kuin raa'at.

ajattelin et olis hyvä saattaa mahaan maitohappobakteereita, mutta piimä yms. maitotuotteet kurisee mennessään aika rajusti, olis vissiin parempi siirtyä maitohappokapseleihin.

kokonaan syömättömyys rauhoittaa mulla vatsaa, samoin on paras syödä pieniä annoksia kun isommista tulee vatsakipua. lisäapuina oon vetänyt msm-jauhetta veteen liuotettuna ja gelatiinia, kun ei niistä nyt haittaakaan ole.

• Hiivasyndrooma

Googlettakaa hiivasyndrooma ja candida diet. Itsellä ollut tasan samat oireet eli vatsan kurina ja järkyttävät ilmavaivat ja tää tuntuis vihdoin auttavan jo lyhyen ajan jälkeen. Alkuun pitää alottaa todella tiukasti ja karsia kaikki sokeri, viljat, riisi, peruna ja maitotuotteet yms pois eli nautaa/kanaa, kananmunia ja paljon (sallittujaja) vihanneksia (esim avocado hyvä) sekä esimerkiksi tattaripuuroa. Kaikki hiivaa sisältävä kuten alkoholi luonnollisesti kiellettyjä. Myös hedelmät ja marjat alkuun kielletty pois lukien esim sitruuna jota kannattaakin ottaa diettiin mukaan. Jotkut yrtit esim oregano myös hyviä taistelussa suolistohiivaa vastaan. Tän dietin ideana on siis näännyttää hiivabakteeri ja se vie oman aikansa, toisilla enemmän toisilla vähemmän. Täällä hyvä kattava lista sallituista ruoka-aineista: https://www.thecandidadiet.com/foodstoeat.htm
      Myös maitohappobakteereita pitää ottaa jotta suoliston bakteeritasapaino palautuu.

Toivottavasti tästä on apua monille muillekkin, lisää tietoa googlettamalla löytyy tosiaan paljon

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      3060
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1132
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1025
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      987
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      771
    Aihe