Uudestisyntyykö ihminen muka

Kasteessa?

Kuuntelin seurat turusta viimepyhänä ja siellä se vanha äijä OO Lavi selitti ja vakuutti että ihminen uudestisyntyy kasteessa ihmettelen?

231

5477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensinnäkin miten asioita kommentoi. Tämäntyyppisellä avauksella saa aikaan kärhämän todennäköisesti.

      Raamatun henki kehottaa vanhempien kunnioitukseen ilman ehtoja.

      Kysymys johon viittaat on ongelmallinen siksi, että siitä on niin varmoja mielipiteitä synnytetty, ettei rauhallinen keskustelu useinkaan käy päinsä.

      Uudestisyntyminen on noussut ongelmaksi joidenkin esimerkkien takia. Olen kuullut jostakin saarnaajasta kerrottavan, että hän pääsi jumalanlasten vapauteen vasta kuolinvuoteellaan.
      Nyt on herätetty kysymys, milloin hän sitten oikein oli uudestisyntynyt?

      Tässä tapauksessa tulee outoon valoon se, jos ihminen olisi toiminut kymmeniä vuosia toisten opettajana ilman omakohtaista uudestisyntymistä.

      Varminta on sijoittaa se kasteeseen niin kukaan ei tule nolatuksi. Nimittäin Samuelissa vaikuttanut Henki olisi puuttunut kokonaan seurakunnasta, jos uudestisyntymätön henkilö olisi kutsuttu saarnavirkaan.

      Nyt on pidettävä kuitenkin tärkeimpänä asiana sitä, että Jumala vei aloittamansa hyvän työn päätökseen lahjoittamalla työmiehelleen pelastavan uskon siinä vaiheessa, kun sitä ei enää voinut omalla työllä ansaita.

      • kertaus Raamatusta!

        Sanot:
        "Varminta on sijoittaa se kasteeseen niin kukaan ei tule nolatuksi".

        Ei kait se ole tärkeintä, ettei kukaan tule nola-
        tuksi, vaan se, mitä Raamattu sanoo asiasta!

        Ap 10:47
        "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä
        näitä, jotka ovat saanee Pyhän-Hengen, ninkuin
        mekin."

        Nämä ihmiset olivat uudestisyntyneet elävän sanan kautta:
        Usko tulee kuulemisesta",

        ja heidät kastettiin vasta sen jälkeen!


      • teutatess
        kertaus Raamatusta! kirjoitti:

        Sanot:
        "Varminta on sijoittaa se kasteeseen niin kukaan ei tule nolatuksi".

        Ei kait se ole tärkeintä, ettei kukaan tule nola-
        tuksi, vaan se, mitä Raamattu sanoo asiasta!

        Ap 10:47
        "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä
        näitä, jotka ovat saanee Pyhän-Hengen, ninkuin
        mekin."

        Nämä ihmiset olivat uudestisyntyneet elävän sanan kautta:
        Usko tulee kuulemisesta",

        ja heidät kastettiin vasta sen jälkeen!

        Jeesus sanoi: Ei se ole tärkeää missä järjestyksessä tämä kaikki tapahtuu, vaan se on tärkeää että se kaikki tapahtuu. Ensin kate sitten usko/vaiko usko ja sitten kaste !.


      • kertaus Raamatusta! kirjoitti:

        Sanot:
        "Varminta on sijoittaa se kasteeseen niin kukaan ei tule nolatuksi".

        Ei kait se ole tärkeintä, ettei kukaan tule nola-
        tuksi, vaan se, mitä Raamattu sanoo asiasta!

        Ap 10:47
        "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä
        näitä, jotka ovat saanee Pyhän-Hengen, ninkuin
        mekin."

        Nämä ihmiset olivat uudestisyntyneet elävän sanan kautta:
        Usko tulee kuulemisesta",

        ja heidät kastettiin vasta sen jälkeen!

        Jeesus puhui kasteesta kahden evankelistan kertomana.

        1. Matteus: Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä ...ja opettakaa..

        2. Markus: Joka uskoo ja kastetaan...

        Näistä saavat molemmat kastetavat oikeutuksensa.
        Kumpi tulkinta on oikea, sanon varmuuden vuoksi, että molemmat.

        Nimittäin Matteuksen kirjaamassa kohdassa ei edellytetä miään ei edes uskoa.


      • Vianoora
        teutatess kirjoitti:

        Jeesus sanoi: Ei se ole tärkeää missä järjestyksessä tämä kaikki tapahtuu, vaan se on tärkeää että se kaikki tapahtuu. Ensin kate sitten usko/vaiko usko ja sitten kaste !.

        Jeesus sanoi: Ei se ole tärkeää missä järjestyksessä tämä kaikki tapahtuu, vaan se on tärkeää että se kaikki tapahtuu. Ensin kaste sitten usko/vaiko usko ja sitten kaste !. teutatess



        Epäilen kyllä sanojasi arvoisa teuta.


      • teutasanoo
        Vianoora kirjoitti:

        Jeesus sanoi: Ei se ole tärkeää missä järjestyksessä tämä kaikki tapahtuu, vaan se on tärkeää että se kaikki tapahtuu. Ensin kaste sitten usko/vaiko usko ja sitten kaste !. teutatess



        Epäilen kyllä sanojasi arvoisa teuta.

        Ihan oikeassa teuta on.
        Pelastuksen asia ei ole tekemisen järjestyksessä, eikä tekemisessä ollenkaan, vaan uskomisessa Jumalaan ja hänen armoonsa Kristuksessa.


      • ei vakuuta
        vihne kirjoitti:

        Jeesus puhui kasteesta kahden evankelistan kertomana.

        1. Matteus: Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä ...ja opettakaa..

        2. Markus: Joka uskoo ja kastetaan...

        Näistä saavat molemmat kastetavat oikeutuksensa.
        Kumpi tulkinta on oikea, sanon varmuuden vuoksi, että molemmat.

        Nimittäin Matteuksen kirjaamassa kohdassa ei edellytetä miään ei edes uskoa.

        Tuolla nyt ei voi todistaa mitään


      • ei vakuuta kirjoitti:

        Tuolla nyt ei voi todistaa mitään

        nämä raamatun kohdat kerro mitään?


      • teuta
        Vianoora kirjoitti:

        Jeesus sanoi: Ei se ole tärkeää missä järjestyksessä tämä kaikki tapahtuu, vaan se on tärkeää että se kaikki tapahtuu. Ensin kaste sitten usko/vaiko usko ja sitten kaste !. teutatess



        Epäilen kyllä sanojasi arvoisa teuta.

        Se, selitetään selitys osassa, Mark. 16:16 kohdassa aivan tarkasti.


      • Vianoora
        teuta kirjoitti:

        Se, selitetään selitys osassa, Mark. 16:16 kohdassa aivan tarkasti.

        Mark. 16;16
        JOKA USKOO ja KASTETAAN Se tulee autuaaksi, mutta se joka ei usko se kadotetaan.

        Näinhän siinä kävi kuin oli tiedossakin. Arvoisa teuta...............

        Näin apostolitkin sen ovat ymmärtäneet. Vain uskovat kastetaan.


      • selittelet.
        Vianoora kirjoitti:

        Mark. 16;16
        JOKA USKOO ja KASTETAAN Se tulee autuaaksi, mutta se joka ei usko se kadotetaan.

        Näinhän siinä kävi kuin oli tiedossakin. Arvoisa teuta...............

        Näin apostolitkin sen ovat ymmärtäneet. Vain uskovat kastetaan.

        Ei siinä puhuta mistään järjestyksestä.
        Ethän sinä ymmärrä sitä, koska haluat tehdä evankeliumistakin lain. Pelastus ei ole kuitenkaan siinä tekemisessä.


      • teuta
        Vianoora kirjoitti:

        Mark. 16;16
        JOKA USKOO ja KASTETAAN Se tulee autuaaksi, mutta se joka ei usko se kadotetaan.

        Näinhän siinä kävi kuin oli tiedossakin. Arvoisa teuta...............

        Näin apostolitkin sen ovat ymmärtäneet. Vain uskovat kastetaan.

        Minä selitin sinulle että. minulla on selitys raamattu, siinä on selvin sanoin tuon jakeen alla selitetty se mitä kysyt. Se on eriasia jaksatko USKOA sen.


      • sunnyriver

        Eihän se mitään kapinaa Raamattua vastaan ole, jos
        kehottaa ihmistä, jolla ei ole pealstusvarmuutta,
        etsimään sitä. Jumala on luvannut vastata
        Hänen kasvojaan etsivälle. Tulee pelastusvarmuus,
        ihminen syntyy uudesti ylhäältä.

        Tämä ei poista sitä, että suojatussa uskovassa
        kodissa kasvaneella lapsella ja nuorella
        pelastusvarmuus voi olla koko ajan, se vain jossakin kohden vahvistuu omakohtaiseksi uskoksi.

        Ja kun on selkeästi uskossa (tai jo ennen sitä), voi alkaa Apostolin tekojen mukaan anoa Pyhän Hengen kastetta ja armolahjoja, eli ainakin sairaitten parantamisen lahjaa, profetoimisen lahjaa, tiedon ja viisauden sanoja, henkien erottamisen armolahjaa, voimatekojen lahjaa.
        Kaikki ne sieltä Raamatusta läytyvät eikä tarvitse yhtään olla tottelematon Jumalalle,
        lukee vain mitä siellä sanotaan ja pyytää Isältä.
        Isä antaa mielellään lahjansa rakkaille lapsilleen.


      • olen armoliitossa
        sunnyriver kirjoitti:

        Eihän se mitään kapinaa Raamattua vastaan ole, jos
        kehottaa ihmistä, jolla ei ole pealstusvarmuutta,
        etsimään sitä. Jumala on luvannut vastata
        Hänen kasvojaan etsivälle. Tulee pelastusvarmuus,
        ihminen syntyy uudesti ylhäältä.

        Tämä ei poista sitä, että suojatussa uskovassa
        kodissa kasvaneella lapsella ja nuorella
        pelastusvarmuus voi olla koko ajan, se vain jossakin kohden vahvistuu omakohtaiseksi uskoksi.

        Ja kun on selkeästi uskossa (tai jo ennen sitä), voi alkaa Apostolin tekojen mukaan anoa Pyhän Hengen kastetta ja armolahjoja, eli ainakin sairaitten parantamisen lahjaa, profetoimisen lahjaa, tiedon ja viisauden sanoja, henkien erottamisen armolahjaa, voimatekojen lahjaa.
        Kaikki ne sieltä Raamatusta läytyvät eikä tarvitse yhtään olla tottelematon Jumalalle,
        lukee vain mitä siellä sanotaan ja pyytää Isältä.
        Isä antaa mielellään lahjansa rakkaille lapsilleen.

        Näin se Isä otti minut jo vauvana armoliittoon, eikä ole sitä perunut. Halleluja!
        Siinä on armolahjaa minulle kylliksi, että saan tuntea olevani vapaa ja armahdettu! Halleluja!


      • Paavon opettama asia.
        vihne kirjoitti:

        Jeesus puhui kasteesta kahden evankelistan kertomana.

        1. Matteus: Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä ...ja opettakaa..

        2. Markus: Joka uskoo ja kastetaan...

        Näistä saavat molemmat kastetavat oikeutuksensa.
        Kumpi tulkinta on oikea, sanon varmuuden vuoksi, että molemmat.

        Nimittäin Matteuksen kirjaamassa kohdassa ei edellytetä miään ei edes uskoa.

        seurasivat Häntä lähes 3,5 vuotta, ilman että he olisivat läpikäyneet uudensyntymisen koettelemuksia ja kuitenkin he olivat kastetut Johanneksen kasteella l. vedellä parannukseen. Mutta Phyän Hengen tulikasteen alle he tulivat vasta sen jälkeen, kun olivat oikealla tavalla ensin tulleet herätetyksi, joka Laestadiuksen käsityksen mukaan tapahtui vasta Jeesuksen ristin juurella. Heidän esimerkkinsä osittaa, että opetuslapsiksi voidaan tehdä kasteen kautta, mutta uudestisyntyminen vaikutetaan Pyhältä Hengeltä.
        On muuten merkillepantavaa, että kohdan 2. Markus-näkemyksessä "Joka uskoo ja kastetaan se tulee autuaaksi", mutta kadotustuomioon ei kasteen puuttuminen mitään vaikuta; sanotaan vain, että "mutta joka ei usko, se kadotetaan"!


      • vaan kun
        kertaus Raamatusta! kirjoitti:

        Sanot:
        "Varminta on sijoittaa se kasteeseen niin kukaan ei tule nolatuksi".

        Ei kait se ole tärkeintä, ettei kukaan tule nola-
        tuksi, vaan se, mitä Raamattu sanoo asiasta!

        Ap 10:47
        "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä
        näitä, jotka ovat saanee Pyhän-Hengen, ninkuin
        mekin."

        Nämä ihmiset olivat uudestisyntyneet elävän sanan kautta:
        Usko tulee kuulemisesta",

        ja heidät kastettiin vasta sen jälkeen!

        muistaisin kohdan Raamatusta mutta en.Ensinnäkin jo pieni itunen äitinsä kohdussa on Jumalalle ihminen.Jos hän keskeytyy on hän jo Taivaassa valmis ihminen.Lapsi on siis jo synnyttyään niinkuin Jeesus sanoo:Lasten kaltaisten on Taivaan Valtakunta.Lapsikaste on hyvä,ei ole minulla enempää ymmärrystä siitä mutta jos ei ole lapsena kastettu,tarvitaan aikuiskaste.Uudestisyntyminen tapahtuu lapsen uskosta pois poikenneelle kun Jumala antaa heräyksen ,uskon ja katumuksen Armon jne.Eräs poismennyt rakas sananpalvelijamme kertoi,ei ollut maailman reissuja tehnyt,ettei hän tiedä varmasti millä hetkellä hän uudestisyntyi.Se on varma se et hänellä oli uudestisyntyminen tapahtunut.Elikkä toisille se voi tapahtua pikkuhiljaa tai sitten he ovat olleet jatkuvasti Armon tilassa!!!!!!!!Oma henk.koht.varmuus on omalta osaltani kuin se tapahtui,se on monimutkainen juttu se eikä kuulu tälle palstalle!rauhaa,varbiina


      • sunnyriver
        olen armoliitossa kirjoitti:

        Näin se Isä otti minut jo vauvana armoliittoon, eikä ole sitä perunut. Halleluja!
        Siinä on armolahjaa minulle kylliksi, että saan tuntea olevani vapaa ja armahdettu! Halleluja!

        Kiitos Jumalalle siitä! Jumalan paras suunnitelma ihmsien kohdalla on se, että hän saa kasvaa
        krisityssä kodissa kristittyjen sukulaisten ja naapurien ympäröimänä hyvää kasvua.
        Osa sitä on se, että hänelle kasvaa sisäinen henkilökohtainen Jumalasuhde, varmuus Jumalan rakkaudesta ja luottavaiset puhevälit Taivaallisen Isän kanssa.

        Aika monelle herätysliikkeiden
        piirissä kasvaneille näin käykin, omista lapsistanikin usealle.

        Mutta sitten on näitä epäileviä, välinpitämättömiä tai kapinoivia, jotka
        joutuvat lisäkierrokset kiertämään,
        kunnes Jumalan syliin tippuvat.
        Itse kuuluin näihin yli kolmikymppiseksi asti
        mieheni kanssa. Kyllä armo tuntuu hyvältä,
        kun sen kaiken ihmisviisauden ja ylpeyden
        jälkeen löytää!
        Siunausta sinulle!


      • teutatess
        sunnyriver kirjoitti:

        Kiitos Jumalalle siitä! Jumalan paras suunnitelma ihmsien kohdalla on se, että hän saa kasvaa
        krisityssä kodissa kristittyjen sukulaisten ja naapurien ympäröimänä hyvää kasvua.
        Osa sitä on se, että hänelle kasvaa sisäinen henkilökohtainen Jumalasuhde, varmuus Jumalan rakkaudesta ja luottavaiset puhevälit Taivaallisen Isän kanssa.

        Aika monelle herätysliikkeiden
        piirissä kasvaneille näin käykin, omista lapsistanikin usealle.

        Mutta sitten on näitä epäileviä, välinpitämättömiä tai kapinoivia, jotka
        joutuvat lisäkierrokset kiertämään,
        kunnes Jumalan syliin tippuvat.
        Itse kuuluin näihin yli kolmikymppiseksi asti
        mieheni kanssa. Kyllä armo tuntuu hyvältä,
        kun sen kaiken ihmisviisauden ja ylpeyden
        jälkeen löytää!
        Siunausta sinulle!

        Mutta useammasta viestistä on puuttunut mitä , tai missä, tai milloin , tai kuka .


      • teuta
        vihne kirjoitti:

        Jeesus puhui kasteesta kahden evankelistan kertomana.

        1. Matteus: Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä ...ja opettakaa..

        2. Markus: Joka uskoo ja kastetaan...

        Näistä saavat molemmat kastetavat oikeutuksensa.
        Kumpi tulkinta on oikea, sanon varmuuden vuoksi, että molemmat.

        Nimittäin Matteuksen kirjaamassa kohdassa ei edellytetä miään ei edes uskoa.

        1. On varsinaisesti ymmärretty Lähetys käskyksi
        siksi tämä ei ole luonnollinen kastekäsky, siinä on myös Valtuus kysymys tarkasti tuotu esiin jae 17 . Matteus on osoittanyt olevansa niin tarkka, etten usko häneen hänen unohtaneen USKOn sanaa pois, vaan eri asia on, sitten on mahdopllista että käytätö on jo ollut vakiintunutta kun teksti on kirjoitettu .

        2. Makuksen mukaan 16:16 se oli varsinainen kaste käsky, vaikka katekismuksessa on otettu Matteuksen 28:18- 20. Eroavuudet ovat pienet ja eri aikaan kirjoitetut .


      • teuta kirjoitti:

        1. On varsinaisesti ymmärretty Lähetys käskyksi
        siksi tämä ei ole luonnollinen kastekäsky, siinä on myös Valtuus kysymys tarkasti tuotu esiin jae 17 . Matteus on osoittanyt olevansa niin tarkka, etten usko häneen hänen unohtaneen USKOn sanaa pois, vaan eri asia on, sitten on mahdopllista että käytätö on jo ollut vakiintunutta kun teksti on kirjoitettu .

        2. Makuksen mukaan 16:16 se oli varsinainen kaste käsky, vaikka katekismuksessa on otettu Matteuksen 28:18- 20. Eroavuudet ovat pienet ja eri aikaan kirjoitetut .

        Minun on pakko lukea raamattua niinkuin se on kirjoitettu, kun en ole elänyt sitä aikaa enkä osaa alkukieliä.

        Minä kuulin jossakin sellaisen lauseen: Jeesuksen luo on monta tietä, mutta sitten Hän on ainoa tie Isän yhteyteen.

        Tämä tuntuu hyvältä, kun tiedän ettei juuri kahta samanlaista kokemusta ole.

        Näinollen on kai tarpeetonta ahtaa kaikkia samaan muottiin.

        Jumala osaa rakentaa kirkkonsa erilaisista osista ei tarvitse olla mittatarkkaa tiileriä.


      • teuta
        vihne kirjoitti:

        Minun on pakko lukea raamattua niinkuin se on kirjoitettu, kun en ole elänyt sitä aikaa enkä osaa alkukieliä.

        Minä kuulin jossakin sellaisen lauseen: Jeesuksen luo on monta tietä, mutta sitten Hän on ainoa tie Isän yhteyteen.

        Tämä tuntuu hyvältä, kun tiedän ettei juuri kahta samanlaista kokemusta ole.

        Näinollen on kai tarpeetonta ahtaa kaikkia samaan muottiin.

        Jumala osaa rakentaa kirkkonsa erilaisista osista ei tarvitse olla mittatarkkaa tiileriä.

        Tuo tiileri ketju onkin serkkujen, ja useammassa rukoushuoneessa on sitä mittatarkkaa.
        Niin myntää täytyy, että tuolause on aika hyvä .

        Jeesuksen luo kulkee monta tietä, mutta sitten Hän on ainoa tie Isän yhteyteen. Hyvältä tuntuu, voi tähän sanoa niinkin että se on kuin varsi luuta, niinkuin tiedämme on alapäässä monia monia varpuja, ja ne yhtyvät varteen, joka johtaa yhteen paikkaan.

        Varvut menee hienoksetaan sen naulan yli jota taas kaikki on alkanut hakata, jos minä olisin rakennusmestari antaisin tuommoisille timpureille loparit No en tosiaankaan, mutta voisi miettiä mikä vertaus sattuu ja mihin.
        Älä pahastu en tarkoita sinua, vaan pohjatuulien häplääjiä.


    • Kirkon käsitys

      Kaste vaatii uskovaisen sydämen. Kaste ilman elävää uskoa ei hyödytä, vaan pettää siinä itseään pahasti.

      Apostolit kysyivät aina: "Jos sinä koko sydämestä uskot, niin voimme sinut kastaa".

      • pitkänäperjantaina riitely

        Minä olen uudestisyntynyt kasteessa ja elän edelleen kasteeni armoliitossa.
        Ei ole kaunista kutsua pitkänäperjantaina vanhaa lähetysmiestä äijäksi.

        Vihne vois jättää tämän kiistelyn väliin.
        Suomi24:lla on Kastepalsta, voitte siellä kiistellä siitä, kuinka Jumalan pelastaa sen, joka itse kävelee.


      • on mahdollista, sillä
        pitkänäperjantaina riitely kirjoitti:

        Minä olen uudestisyntynyt kasteessa ja elän edelleen kasteeni armoliitossa.
        Ei ole kaunista kutsua pitkänäperjantaina vanhaa lähetysmiestä äijäksi.

        Vihne vois jättää tämän kiistelyn väliin.
        Suomi24:lla on Kastepalsta, voitte siellä kiistellä siitä, kuinka Jumalan pelastaa sen, joka itse kävelee.

        minä olen uudestisyntynyt eli saanut syntini anteeksi, kun olen uskonut Jeesukseen:
        Ap 10:43
        "Jokainen, joka uskoo Häneen, saa synnit anteeksi."

        Joh 1:12
        "Mutta kaikille jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi, niille, jotka
        uskovat Hänen nimeensä."

        Ei tuossa puhuta kasteesta mitään!

        Minä elän Jumalan armossa:
        "Armosta te olette pelastetut, uskon kautta, ette
        tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi."
        Ef 2:8.


      • Kärsimysjuhla
        on mahdollista, sillä kirjoitti:

        minä olen uudestisyntynyt eli saanut syntini anteeksi, kun olen uskonut Jeesukseen:
        Ap 10:43
        "Jokainen, joka uskoo Häneen, saa synnit anteeksi."

        Joh 1:12
        "Mutta kaikille jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi, niille, jotka
        uskovat Hänen nimeensä."

        Ei tuossa puhuta kasteesta mitään!

        Minä elän Jumalan armossa:
        "Armosta te olette pelastetut, uskon kautta, ette
        tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi."
        Ef 2:8.

        Kastepalstalla voit jatkaa riitelyäsi.
        Pyhä Henki ei ilmeisesti asu sinussa, joten Jumalan sana jää avautumatta.


      • teutatess
        Kärsimysjuhla kirjoitti:

        Kastepalstalla voit jatkaa riitelyäsi.
        Pyhä Henki ei ilmeisesti asu sinussa, joten Jumalan sana jää avautumatta.

        Kun Hetki sitten, oli 9 hetki n. 2000 v. sitten
        Jumalan poika kuoli, Oli 1/2 hetkeä Taivaassakin hiljaista, sitten täällä maanpäällä tapahtui ihmeitä, sellainen esirippu halkesi keskeltä( jota ei olisi kaksi tankkiakaan saanut halki) ,6:lta hetkestä oli pimeys, hautoja avautui reuumiita nousi lihat keräytyivät luitten ympärille. Jeesus haudattiin Joosef Aramatilaisen valmiiseen hautaan.

        Kuinka kauan hän oli saiellä,? Kuitenkin Hän meni tuonelaan, Lunasti kaikki Vanhantestamentin Uskovaiset Taivaaseen kelpoiseksi. Ja nousi kuolleista kolmantena päivänä, siis sunnuntaina
        Joka oli heidän Sabatti . Ja ilmestyi ensin marialle sitten jo muutamalle opetuslapselle .
        Sitten lopuillekin opetuslapsille, sitten yli 500: sadalle ihmiselle , vielä joillekin muillekkin tutuille .


      • 888888888888
        teutatess kirjoitti:

        Kun Hetki sitten, oli 9 hetki n. 2000 v. sitten
        Jumalan poika kuoli, Oli 1/2 hetkeä Taivaassakin hiljaista, sitten täällä maanpäällä tapahtui ihmeitä, sellainen esirippu halkesi keskeltä( jota ei olisi kaksi tankkiakaan saanut halki) ,6:lta hetkestä oli pimeys, hautoja avautui reuumiita nousi lihat keräytyivät luitten ympärille. Jeesus haudattiin Joosef Aramatilaisen valmiiseen hautaan.

        Kuinka kauan hän oli saiellä,? Kuitenkin Hän meni tuonelaan, Lunasti kaikki Vanhantestamentin Uskovaiset Taivaaseen kelpoiseksi. Ja nousi kuolleista kolmantena päivänä, siis sunnuntaina
        Joka oli heidän Sabatti . Ja ilmestyi ensin marialle sitten jo muutamalle opetuslapselle .
        Sitten lopuillekin opetuslapsille, sitten yli 500: sadalle ihmiselle , vielä joillekin muillekkin tutuille .

        joojoo. mutta sunnuntai ei ole ollut koskaan sabatti.


      • Vianoora

        Muistaakseni hullujenhuonelaisessa Lestadius mainitsee, ettei kaste ole mikään automaatti jossa uudesti syntyminen tapahtuisi kastettavan sielun tilasta riippimatta.


      • mitakin näkymiä
        Vianoora kirjoitti:

        Muistaakseni hullujenhuonelaisessa Lestadius mainitsee, ettei kaste ole mikään automaatti jossa uudesti syntyminen tapahtuisi kastettavan sielun tilasta riippimatta.

        Automaatti: Sieluntila.
        Sanoisko, että meni ulkoa opituksi.
        Laestadius ei kasteasiaa oikein sisäistänyt.

        Kaste on Jumalan teko ihmiselle ja se on aina Jumalan puolelta pätevä. On turvallista luottaa siihen, että Jumala jo kasteessa otti lapsekseen.


      • Kir.Juri
        Vianoora kirjoitti:

        Muistaakseni hullujenhuonelaisessa Lestadius mainitsee, ettei kaste ole mikään automaatti jossa uudesti syntyminen tapahtuisi kastettavan sielun tilasta riippimatta.

        Muistutus kasteenopista; Juhani Rattamaa kirjoittaa Aappo Tapanin kanssa Saivonmuotkasta 21. huhtikuuta 1884; "Lasten kasteesta me sanomme, etteivät he (siinä) kivulla uudesta synny.Annettakoon kuitenkin tämä kallis armon välikappale lapsille, koska Jeesus todistaa, että ne uskovat Hänen päällensä. Ja mitä lasten kaste merkitsee? Se merkitsee, että ne ylös otetaan Kristuksen seurakunnan jäseneksi ja ovat osalliset yhteisestä lunastuksesta, niin kuin Herra Jumala on siunauksen julistanut Aabrahamille; ja Jeesus siunasi kastamattomia lapsia ja sanoi, että sen kaltaisten on Jumalan valtakunta. Ja kun lapset uskossa meidän Herran Jeesuksen nimessä ylös kasvatetaan, niin ne välttävät niitä katkeria omantunnon vaivoja. Kuitenkin Jeesuksen veriset vaivat täytyy koskea sydämiin ja valittuin lasten henki huutakoon: Abba,rakas Isä; mutta nämä mainitut ovat harvat.
        Mutta jotka epäuskon ja ehdollisten syntien kautta ovat langenneet pois Jumalan armosta, niin muodostaa Jeesus heille uuden syntymisen vaimon synnyttämisen kivulla, jonka Hän puhui opetuslapsillensa".


      • teuta
        888888888888 kirjoitti:

        joojoo. mutta sunnuntai ei ole ollut koskaan sabatti.

        tervyyttäsi, ja sanon vieläkin että se oli viikon viimeinen päivä. Minulle sunnuntai on viikon viimeinen päivä ,Ja maanantai esnsimmäinen .


      • Abdulla
        teuta kirjoitti:

        tervyyttäsi, ja sanon vieläkin että se oli viikon viimeinen päivä. Minulle sunnuntai on viikon viimeinen päivä ,Ja maanantai esnsimmäinen .

        Olen ihmetellyt terävyyttäsi, sanon vieläkin että sunnuntai on viikon viimeinen päivä. Minulle sunnuntai on viikon viimeinen päivä. Maanantai on ensimmäinen.


      • taitaa pätkiä
        Abdulla kirjoitti:

        Olen ihmetellyt terävyyttäsi, sanon vieläkin että sunnuntai on viikon viimeinen päivä. Minulle sunnuntai on viikon viimeinen päivä. Maanantai on ensimmäinen.

        Sunnuntai on ollut viikon ensimmäinen päivä niin kauan kuin on tällainen kalenteri ollut käytössä. Amerikkalaisilla se on edelleen kalentereissan merkattuna viikon ensimmäiseksi päiväksi Raamatun mukaisesti. Sabatti - lauantai oli päivä jolloin Jumala lepäsi.

        Suomalaisissa kalentereissa taisi 70-luvun alussa muuttua maanantai viikon ekaksi päiväksi.

        Jeesuksen ylösnousemuksen päivää sunnuntaita alettiin viettää lepopäivänä sabatin sijaan joskus jo ties kuin kauan sitten, siltikin se oli viikon eka päivä.


      • miun vain vahvistaa
        taitaa pätkiä kirjoitti:

        Sunnuntai on ollut viikon ensimmäinen päivä niin kauan kuin on tällainen kalenteri ollut käytössä. Amerikkalaisilla se on edelleen kalentereissan merkattuna viikon ensimmäiseksi päiväksi Raamatun mukaisesti. Sabatti - lauantai oli päivä jolloin Jumala lepäsi.

        Suomalaisissa kalentereissa taisi 70-luvun alussa muuttua maanantai viikon ekaksi päiväksi.

        Jeesuksen ylösnousemuksen päivää sunnuntaita alettiin viettää lepopäivänä sabatin sijaan joskus jo ties kuin kauan sitten, siltikin se oli viikon eka päivä.

        että varsin oli oikein ymmärretty.
        Sunnunai eli auringon päivä oli viikon ensimmäinen päivä. Se vain on ollut kristillisyyden tapana alusta alkaen viettää sitä yhdessä rakkauden aterialla ja ehtoollisella auringon noustessa.


      • On sunnuntai
        taitaa pätkiä kirjoitti:

        Sunnuntai on ollut viikon ensimmäinen päivä niin kauan kuin on tällainen kalenteri ollut käytössä. Amerikkalaisilla se on edelleen kalentereissan merkattuna viikon ensimmäiseksi päiväksi Raamatun mukaisesti. Sabatti - lauantai oli päivä jolloin Jumala lepäsi.

        Suomalaisissa kalentereissa taisi 70-luvun alussa muuttua maanantai viikon ekaksi päiväksi.

        Jeesuksen ylösnousemuksen päivää sunnuntaita alettiin viettää lepopäivänä sabatin sijaan joskus jo ties kuin kauan sitten, siltikin se oli viikon eka päivä.

        Jumala teki uhden päivän aikana jonkin osan ja seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi ja pyhitti ihmisillekin seitsemänmnen päivän meille lepopäiväksi.


      • teutatess
        On sunnuntai kirjoitti:

        Jumala teki uhden päivän aikana jonkin osan ja seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi ja pyhitti ihmisillekin seitsemänmnen päivän meille lepopäiväksi.

        Tullu allakan tekijäl joku virhe. muinaisin aikoin koska olen nähnyt molemppii Mut allakka on vanha ja tottakai voi siinä olla muutoksii.
        Jo sen tähden että JUMALA lepäsi 7:n. eli pyhän, Voiko tähän muut sanoa kun että kaikkii kans maa päälläns kantaa .


      • oli Lauantaina
        On sunnuntai kirjoitti:

        Jumala teki uhden päivän aikana jonkin osan ja seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi ja pyhitti ihmisillekin seitsemänmnen päivän meille lepopäiväksi.

        Sapatti (hepreaksi ‏שבת‎, šabbat) on juutalaisuuden viikoittainen lepopäivä, jota vietetään juutalaisen viikon viimeisenä päivänä, lauantaina. Sapatti perustuu Ensimmäisen Mooseksen kirjan luomiskertomukseen, jossa Jumala lepäsi luomisen seitsemäntenä päivänä. Sapatti on asetettu kymmenessä käskyssä (2. Moos. 20:8-12).

        Valtaosa kristityistä ei vietä sapattia, vaan sunnuntaina muistellaan Jeesuksen ylösnousemusta. Jotkut kristilliset ryhmät, kuten adventistit, viettävät edelleen sapattia.

        (http://fi.wikipedia.org/wiki/Sabatti)


        Hieman pidemmin on asiaa selvitelty sivulla http://www.netikka.net/mpeltonen/sapatti.htm

        Yksi kristillisten yhteisöjen mielipidettä jakavista asioista on viikottaisen lepopäivän vietto. Enemmistö on tottunut pitämään lepopäivänä sunnuntaita, mutta on myös niitä, joiden mielestä tulisi pitäytyä alkuperäiseen käytäntöön eli pyhittää lepopäiväksi (sapatiksi) lauantai, kuten Jeesus ja apostolit tekivät. Mistä nämä näkemyserot johtuvat? Ovatko jotkut tässä asiassa raamatullisempia vai onko kysymys vain Raamatun erilaisista tulkinnoista?

        ...

        Sen sijaan tulkintaa ei tarvita sen toteamiseen, ettei nykyinen lepopäivä, sunnuntai, ole alkuperäinen lakiliiton mukainen lepopäivä. Historialliset dokumentit osoittavat selvästi, että sunnuntai on aikanaan katolisen kirkon ja paavin arvovallalla määrätty kristittyjen lepopäiväksi. Mitään selvää raamatullista perustetta tälle muutokselle ei löydy. Vaikka esim. Jeesus nousikin ylös sunnuntaina, tuo päivä oli varhaisille kristityille tavallinen työpäivä. Myöskään maininnat kristittyjen kokoontumisista viikon ensimmäisenä päivänä, eivät riitä perusteeksi. Näihin kirkko kuitenkin vetosi, ja maalliset hallitukset määräsivät lopulta sunnuntain pyhäpäiväksi.

        Yhtenä syynä sunnuntain 'pyhittämiseen' oli halu päästä eroon juutalaisten juhlista. Aiemmin monet kirkkoisät, erityisesti Augustinus, selittivät sapatin olleen tilapäinen järjestely juutalaisia varten. He katsoivat sapatin kuuluvan kiinteästi lakiliittoon, joka lakkasi Jeesuksen uhrikuolemassa. Sapatin pitäminen merkitsisi siten palaamista takaisin vanhaan liittoon {Roomalaisille 6:14; 7:6; 10:4; Galatalaisille 3: 10-14, 24, 25 ). Kun sunnuntai sitten myöhemmin määrättiin lepopäiväksi, jolloin työnteko oli ankarasti kielletty, sitä paradoksaalisesti perusteltiin lakiliiton sapattikäskyllä.


      • teuta ......
        teutatess kirjoitti:

        Tullu allakan tekijäl joku virhe. muinaisin aikoin koska olen nähnyt molemppii Mut allakka on vanha ja tottakai voi siinä olla muutoksii.
        Jo sen tähden että JUMALA lepäsi 7:n. eli pyhän, Voiko tähän muut sanoa kun että kaikkii kans maa päälläns kantaa .

        Jumala ei levännyt sunnuntaita, vaan lauantain, viikon seitsemännen päivän.
        Sunnuntai oli viikon ensimmäinen päivä.


      • kiitos vanhemmalle veljelle
        oli Lauantaina kirjoitti:

        Sapatti (hepreaksi ‏שבת‎, šabbat) on juutalaisuuden viikoittainen lepopäivä, jota vietetään juutalaisen viikon viimeisenä päivänä, lauantaina. Sapatti perustuu Ensimmäisen Mooseksen kirjan luomiskertomukseen, jossa Jumala lepäsi luomisen seitsemäntenä päivänä. Sapatti on asetettu kymmenessä käskyssä (2. Moos. 20:8-12).

        Valtaosa kristityistä ei vietä sapattia, vaan sunnuntaina muistellaan Jeesuksen ylösnousemusta. Jotkut kristilliset ryhmät, kuten adventistit, viettävät edelleen sapattia.

        (http://fi.wikipedia.org/wiki/Sabatti)


        Hieman pidemmin on asiaa selvitelty sivulla http://www.netikka.net/mpeltonen/sapatti.htm

        Yksi kristillisten yhteisöjen mielipidettä jakavista asioista on viikottaisen lepopäivän vietto. Enemmistö on tottunut pitämään lepopäivänä sunnuntaita, mutta on myös niitä, joiden mielestä tulisi pitäytyä alkuperäiseen käytäntöön eli pyhittää lepopäiväksi (sapatiksi) lauantai, kuten Jeesus ja apostolit tekivät. Mistä nämä näkemyserot johtuvat? Ovatko jotkut tässä asiassa raamatullisempia vai onko kysymys vain Raamatun erilaisista tulkinnoista?

        ...

        Sen sijaan tulkintaa ei tarvita sen toteamiseen, ettei nykyinen lepopäivä, sunnuntai, ole alkuperäinen lakiliiton mukainen lepopäivä. Historialliset dokumentit osoittavat selvästi, että sunnuntai on aikanaan katolisen kirkon ja paavin arvovallalla määrätty kristittyjen lepopäiväksi. Mitään selvää raamatullista perustetta tälle muutokselle ei löydy. Vaikka esim. Jeesus nousikin ylös sunnuntaina, tuo päivä oli varhaisille kristityille tavallinen työpäivä. Myöskään maininnat kristittyjen kokoontumisista viikon ensimmäisenä päivänä, eivät riitä perusteeksi. Näihin kirkko kuitenkin vetosi, ja maalliset hallitukset määräsivät lopulta sunnuntain pyhäpäiväksi.

        Yhtenä syynä sunnuntain 'pyhittämiseen' oli halu päästä eroon juutalaisten juhlista. Aiemmin monet kirkkoisät, erityisesti Augustinus, selittivät sapatin olleen tilapäinen järjestely juutalaisia varten. He katsoivat sapatin kuuluvan kiinteästi lakiliittoon, joka lakkasi Jeesuksen uhrikuolemassa. Sapatin pitäminen merkitsisi siten palaamista takaisin vanhaan liittoon {Roomalaisille 6:14; 7:6; 10:4; Galatalaisille 3: 10-14, 24, 25 ). Kun sunnuntai sitten myöhemmin määrättiin lepopäiväksi, jolloin työnteko oli ankarasti kielletty, sitä paradoksaalisesti perusteltiin lakiliiton sapattikäskyllä.

        Noniin, meidän ei tarvitse mennä adventistien
        eriseuraan. tulkoot töillään vanhurskaaksi, jos pystyvät. me pidämme kiinni kristityn vapaudesta ja roomalaiskirjeen opetuksista.


      • sulle
        kiitos vanhemmalle veljelle kirjoitti:

        Noniin, meidän ei tarvitse mennä adventistien
        eriseuraan. tulkoot töillään vanhurskaaksi, jos pystyvät. me pidämme kiinni kristityn vapaudesta ja roomalaiskirjeen opetuksista.

        Olikos tuo sulle jotenkin epäselvää aikaisemmin. Olipa hyvä, että selvisi.


      • teuta
        teuta ...... kirjoitti:

        Jumala ei levännyt sunnuntaita, vaan lauantain, viikon seitsemännen päivän.
        Sunnuntai oli viikon ensimmäinen päivä.

        Joos Jumala teki luomistans ma .ti .ke .to. pe oli kulunut vasta viisi päivää ! Hän loi 6:tena päivänä ihmisen , Ja sanoi Lepään 7 pv. mikä se sinusta nyt on, mikä päivä päivä on vapaa !


      • eslestLukija
        Kir.Juri kirjoitti:

        Muistutus kasteenopista; Juhani Rattamaa kirjoittaa Aappo Tapanin kanssa Saivonmuotkasta 21. huhtikuuta 1884; "Lasten kasteesta me sanomme, etteivät he (siinä) kivulla uudesta synny.Annettakoon kuitenkin tämä kallis armon välikappale lapsille, koska Jeesus todistaa, että ne uskovat Hänen päällensä. Ja mitä lasten kaste merkitsee? Se merkitsee, että ne ylös otetaan Kristuksen seurakunnan jäseneksi ja ovat osalliset yhteisestä lunastuksesta, niin kuin Herra Jumala on siunauksen julistanut Aabrahamille; ja Jeesus siunasi kastamattomia lapsia ja sanoi, että sen kaltaisten on Jumalan valtakunta. Ja kun lapset uskossa meidän Herran Jeesuksen nimessä ylös kasvatetaan, niin ne välttävät niitä katkeria omantunnon vaivoja. Kuitenkin Jeesuksen veriset vaivat täytyy koskea sydämiin ja valittuin lasten henki huutakoon: Abba,rakas Isä; mutta nämä mainitut ovat harvat.
        Mutta jotka epäuskon ja ehdollisten syntien kautta ovat langenneet pois Jumalan armosta, niin muodostaa Jeesus heille uuden syntymisen vaimon synnyttämisen kivulla, jonka Hän puhui opetuslapsillensa".

        Laestadiuksen kastekäsitys on aivan sekaisin, eikä hän siihen asiaan niin perehtynytkään.
        Hän keskittyy niiden ihmisten pelastamiseen, jotka ovat kasteensa armoliiton rikkoneet, johdattaakseen heidät takaisin Jumalan yhteyteen.
        Varhaisimmissa rippisaarnoissaan hän puhuu lapsille, jotka ovat tehneet "kalliin valan" kasteessaan.


      • kuuleppas
        teuta kirjoitti:

        Joos Jumala teki luomistans ma .ti .ke .to. pe oli kulunut vasta viisi päivää ! Hän loi 6:tena päivänä ihmisen , Ja sanoi Lepään 7 pv. mikä se sinusta nyt on, mikä päivä päivä on vapaa !

        Raamatun aikaan, juutalaisen kalenterin mukaan viikko alkoi sunnuntaina. Jeesus ja opetuslapset viettivät sapattiaan lauantaina, kuten tekevät juutalaiset edelleenkin.

        Tuo että viikko alkaa maanantaista on paljon myöhempien aikojen keksintöä.

        Nykyisin suurin osa kristikuntaa viettää pyhäpäivänä sunnuntaita, Kristuksen ylösnousemuksen päivää.

        Ihan huolimatta siitä, miten sinä, teuta, asian olet mielessäsi pyöritellyt.

        :-)


      • teuta
        kuuleppas kirjoitti:

        Raamatun aikaan, juutalaisen kalenterin mukaan viikko alkoi sunnuntaina. Jeesus ja opetuslapset viettivät sapattiaan lauantaina, kuten tekevät juutalaiset edelleenkin.

        Tuo että viikko alkaa maanantaista on paljon myöhempien aikojen keksintöä.

        Nykyisin suurin osa kristikuntaa viettää pyhäpäivänä sunnuntaita, Kristuksen ylösnousemuksen päivää.

        Ihan huolimatta siitä, miten sinä, teuta, asian olet mielessäsi pyöritellyt.

        :-)

        Tehtäisiin minun ajatukseni mukaan, mutta luuletko että Jumalallakin oli risa alakka.
        Minä puhuin ja kirjoitin Hänen asiastaan, Hänen luomis kertomuksesta ja siitä kun Hän sanoi: kuusipäivää voitte työtä tehdä, seitsemäs on levättävä, ei hän sanonut Juutalaisesta ajanlaskusta mitää, Sinä sanoit.


      • muttakun
        teuta kirjoitti:

        Tehtäisiin minun ajatukseni mukaan, mutta luuletko että Jumalallakin oli risa alakka.
        Minä puhuin ja kirjoitin Hänen asiastaan, Hänen luomis kertomuksesta ja siitä kun Hän sanoi: kuusipäivää voitte työtä tehdä, seitsemäs on levättävä, ei hän sanonut Juutalaisesta ajanlaskusta mitää, Sinä sanoit.

        Meidän ajanlaskumme on satuttu keksimään vasta aika paljon myöhemmin kuin mitä Raamattu on kirjoitettu.

        Ei kannattaisi Raamattua vääntää tuossakaan kohdassa omien mieltymysten ja aikamme mukaiseksi.

        Suomessakin otettiin tämä nykyinen viikkorytmi vasta 70-luvulla käytänyöön. Siihen asti oli vietetty viikkorytmiä Raamatun mukaisesti.

        Aikaisemmin mekin elimme sen rytmin mukaisesti, että lauantai on raamatullisesti viikon viimeinen päivä ja sunnuntai ensimmäinen. Tosin jo jonkun keisarin mahtikäskyllä pyhäpäivänä oli alettu viettää sunnuntaita jo ensimmäisten vuosisatojen aikaan juutalaisen sapatin sijaan.


      • teuta
        muttakun kirjoitti:

        Meidän ajanlaskumme on satuttu keksimään vasta aika paljon myöhemmin kuin mitä Raamattu on kirjoitettu.

        Ei kannattaisi Raamattua vääntää tuossakaan kohdassa omien mieltymysten ja aikamme mukaiseksi.

        Suomessakin otettiin tämä nykyinen viikkorytmi vasta 70-luvulla käytänyöön. Siihen asti oli vietetty viikkorytmiä Raamatun mukaisesti.

        Aikaisemmin mekin elimme sen rytmin mukaisesti, että lauantai on raamatullisesti viikon viimeinen päivä ja sunnuntai ensimmäinen. Tosin jo jonkun keisarin mahtikäskyllä pyhäpäivänä oli alettu viettää sunnuntaita jo ensimmäisten vuosisatojen aikaan juutalaisen sapatin sijaan.

        Kyllä mää tuon ja tuon tiedän, silloinkun myytiin 65-71 noita Juhlapyhiä oli ainoa mahdollisuus saada palkankorotus silloin
        Tai ainakin niin kerrottiin , vaan unhotetaan kaikki kalenterit ja allakat, koska siitä on puhe mistä, Jumala pitikiinni ja halusi opettaa meille jotakin.


      • jumalalla risa allakka?
        teuta kirjoitti:

        Tehtäisiin minun ajatukseni mukaan, mutta luuletko että Jumalallakin oli risa alakka.
        Minä puhuin ja kirjoitin Hänen asiastaan, Hänen luomis kertomuksesta ja siitä kun Hän sanoi: kuusipäivää voitte työtä tehdä, seitsemäs on levättävä, ei hän sanonut Juutalaisesta ajanlaskusta mitää, Sinä sanoit.

        ainostaan teuta pystyy kinaamaan asian vierestä viikon. kerrohan taas välillä kun kirkkoherra kastoi siskosi toiseen kertaan ja muuta mukavaa, mitä uudet lukijat eivät ole kuulleet.


      • ^^muuttolintu^^

        Totta kai apostolit kysyivät uskoa aikuisilta, mutta lapsella, vastasyntyneelläkin, on usko salatulla tavalla. Jumalalle on sellainenkin mahdollista. Uskotko?

        Jeesus on lapset asettanut esikuvaksi.


      • teuta
        jumalalla risa allakka? kirjoitti:

        ainostaan teuta pystyy kinaamaan asian vierestä viikon. kerrohan taas välillä kun kirkkoherra kastoi siskosi toiseen kertaan ja muuta mukavaa, mitä uudet lukijat eivät ole kuulleet.

        Se on sitkeyttä !

        Siellä kyllä luki, ei Jumalalla ollut allakkaa, eikä tarvitse koska Hänellä ei ole aikaakaan, sehän on meitä varten määritetty, että tulisimme toimeen itsemme kanssa .

        Se hätä kaste sillä h-suolla oli -51(tai -52), en nyt aivanvarma ole, koska olin silloin 6 v. tai 7 v, mutta hätä kaste pidettiin, K.Luoma sen suoritti, ja kun normaali kasteikä tuli tuli Kirkkoherra Lahtinenkin ja kastoi tytön.

        Olisihan noita muitai, juttuja jos haluja ois .


      • HHHHHHHHHH
        teuta kirjoitti:

        Se on sitkeyttä !

        Siellä kyllä luki, ei Jumalalla ollut allakkaa, eikä tarvitse koska Hänellä ei ole aikaakaan, sehän on meitä varten määritetty, että tulisimme toimeen itsemme kanssa .

        Se hätä kaste sillä h-suolla oli -51(tai -52), en nyt aivanvarma ole, koska olin silloin 6 v. tai 7 v, mutta hätä kaste pidettiin, K.Luoma sen suoritti, ja kun normaali kasteikä tuli tuli Kirkkoherra Lahtinenkin ja kastoi tytön.

        Olisihan noita muitai, juttuja jos haluja ois .

        ihan joutavia ja olemattomia selität, mutta kivaa jos sulla ittelläs on hauskaa.
        et vieläkään tajua, mitä kirjoitat.


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        Se on sitkeyttä !

        Siellä kyllä luki, ei Jumalalla ollut allakkaa, eikä tarvitse koska Hänellä ei ole aikaakaan, sehän on meitä varten määritetty, että tulisimme toimeen itsemme kanssa .

        Se hätä kaste sillä h-suolla oli -51(tai -52), en nyt aivanvarma ole, koska olin silloin 6 v. tai 7 v, mutta hätä kaste pidettiin, K.Luoma sen suoritti, ja kun normaali kasteikä tuli tuli Kirkkoherra Lahtinenkin ja kastoi tytön.

        Olisihan noita muitai, juttuja jos haluja ois .

        ???????? Esitit etten ymmärtänyt, ja että hyvä jos mulla on hauskaa ? Tuo sanasi on minulle tarkasti sitä, mitä sinä luulet mulle sanovasi. Meitä on moneksi vaikkei luulisi,

        Niin vihollinenkin luuli että hän on Jerusalemissa tehnyt työn loppuun Kristuksen kanssa ja meni syyttämään häntä Taivaanisälle , kunnes huomasi että Jeesus Kristus tuli Isän kotiin, Hän oli lullut,olevansa vahvoilla .

        Ilmeisesti ei tiennyt Jumalan/Jeesuksen keskenäisetä sopimuksesta, että Isä herättää Poikansa, että hän saa käydä tuonelassa päästämässä VT. Kristityt paratiisiin, Ilmestyy riitävän monelle ja Helatorstaina (40) nousee kirkastettuna taivaisiin Silloin alkoi siivous
        se talkoo on kestänyt, jonkin aikaa.

        Kaikki jotka USKOvat Jeesukseen Kristukseen voivat varmuudella olla pelastumisestaan varmoja
        Mutta joka ei kuuntele mitä pienellä on sanottavaa, on joutunut ylpeyden syntiin, Jos minä mielestäsi en ole nöyrä, pyydän sitä heti anteeksi, ja jos olen langennut ylpeyteen , pyydän sitäkin heti anteeksi .


      • teuta
        muttakun kirjoitti:

        Meidän ajanlaskumme on satuttu keksimään vasta aika paljon myöhemmin kuin mitä Raamattu on kirjoitettu.

        Ei kannattaisi Raamattua vääntää tuossakaan kohdassa omien mieltymysten ja aikamme mukaiseksi.

        Suomessakin otettiin tämä nykyinen viikkorytmi vasta 70-luvulla käytänyöön. Siihen asti oli vietetty viikkorytmiä Raamatun mukaisesti.

        Aikaisemmin mekin elimme sen rytmin mukaisesti, että lauantai on raamatullisesti viikon viimeinen päivä ja sunnuntai ensimmäinen. Tosin jo jonkun keisarin mahtikäskyllä pyhäpäivänä oli alettu viettää sunnuntaita jo ensimmäisten vuosisatojen aikaan juutalaisen sapatin sijaan.

        Olisiko hän ollut sama .

        Juutalaisten vääntämä ajanlasku oli varmasti se paha jota tässä haetaan , mutta Jumalan ajassa ei siitä huolimatta ole allakkaa, Mutta kuitenkin Jumalan aika on ollut aina säntillinen.

        Kun Mooses oli saanut Prinssin koulutuksen, oli silläkin jokin merkitys, muukin kuin että Egytpiläisillä oli joku ajanlaskun aakkonen. Tämä sen tähden, että hän kirjoitti Raamatusta lähes neljäsosan yksin (Pyhän Hengen kanssa) se oli jo sellainen saavutus siihen aikaan (SUPER).

        Tämä nykyaika on aika rinpulaa verrataan mihin vaan Raamatunpaikkaan (Toora), Oli se Raamattu jota Jeesuskin luki ja toteutti .


      • Vianoora
        eslestLukija kirjoitti:

        Laestadiuksen kastekäsitys on aivan sekaisin, eikä hän siihen asiaan niin perehtynytkään.
        Hän keskittyy niiden ihmisten pelastamiseen, jotka ovat kasteensa armoliiton rikkoneet, johdattaakseen heidät takaisin Jumalan yhteyteen.
        Varhaisimmissa rippisaarnoissaan hän puhuu lapsille, jotka ovat tehneet "kalliin valan" kasteessaan.

        "Hän keskittyy niiden ihmisten pelastamiseen, johdattaakseen heidät takaisin Jumalan yhteyteen".

        Luther myöskin keskittyi, jotka ovat kasteensa armoliiton rikkoneet, koska katolinen kirkko oli kerennyt kastaa kaikki lapset. Joten tilanne Lutherilla ja Lestadiuksella oli täysin sama.

        Meidän aikana opillinen käsitys on oikeampi ja puhtaampi kuin koskaan jälkeen apostolien aikaa.

        Lestadius on ymmärtänyt Lutheria selkeämmin juuri kasteen sakramentin, siihen ei ole jäänyt tilaa kuolleelle uskolle käydä sisään armontaivaalle.


      • saa jokkaisella olla
        Vianoora kirjoitti:

        "Hän keskittyy niiden ihmisten pelastamiseen, johdattaakseen heidät takaisin Jumalan yhteyteen".

        Luther myöskin keskittyi, jotka ovat kasteensa armoliiton rikkoneet, koska katolinen kirkko oli kerennyt kastaa kaikki lapset. Joten tilanne Lutherilla ja Lestadiuksella oli täysin sama.

        Meidän aikana opillinen käsitys on oikeampi ja puhtaampi kuin koskaan jälkeen apostolien aikaa.

        Lestadius on ymmärtänyt Lutheria selkeämmin juuri kasteen sakramentin, siihen ei ole jäänyt tilaa kuolleelle uskolle käydä sisään armontaivaalle.

        mutta totuus on 1

        Tunnen sinun todellisuutesi okein hyvin. Olen nähnyt näitä ihmisten todellisuuksia.
        Se on täysin irti siitä todellisuudesta, joka ilmenee Lutherin ja LLL:n omassa työssä ja tuotannossa.

        Kun LLL:lla on kaksikin kastekäsitystä yhdessä ja samassa saarnassa, ei hänestä ole Lutherin oppi-isäksi.
        Ei evankeliumin sanaan jää mitään kuollutta uskoa, jos se oikein uskotaan ja opetetaan - kuten Luther teki.
        Kannattaisi ennemmin siivot pönttö & kaula-uskosta sitä kuollutta.


      • Saara
        saa jokkaisella olla kirjoitti:

        mutta totuus on 1

        Tunnen sinun todellisuutesi okein hyvin. Olen nähnyt näitä ihmisten todellisuuksia.
        Se on täysin irti siitä todellisuudesta, joka ilmenee Lutherin ja LLL:n omassa työssä ja tuotannossa.

        Kun LLL:lla on kaksikin kastekäsitystä yhdessä ja samassa saarnassa, ei hänestä ole Lutherin oppi-isäksi.
        Ei evankeliumin sanaan jää mitään kuollutta uskoa, jos se oikein uskotaan ja opetetaan - kuten Luther teki.
        Kannattaisi ennemmin siivot pönttö & kaula-uskosta sitä kuollutta.

        On tyystin siirretty sivuun se tosiasia, että armoistuin on Jeesus Kristus! Kirjoittaapa Isän Äänessä eräs lakisaarnaaja että Raamatusta ei voi Jumalaa löytää!!!!!!!!!!

        Jo alkaa olla p--ka putket tukossa!


    • teutatess

      Niin asiat oli aina siihen asti, kun tiukkikset saivat vallan .

      • teutatess

        Minä kunnioitan häntä.
        Muistan kun hänestä tehtiin saarnaaja.
        Hän oli nuori komea mies, ajattelin silloin että kerrankin Jumala on valinnut miehen, eikä mitään hiirulaista. Hän oli rauhallinen, selvä sanainen, kiihkoton, Nämä ylistys lausekkeeni tein kun hän oli lukija. Kun hän rupesi saarnaamaan olin jo muualla, kun hänestä tuli Lähetysmies kuulin jo häntä muuallakin,
        Pyydän älkää aliarvostako häntä, ettei teille kävisi kuin raamatun aikana jollekin, taisi olla Aamos.


      • Aamos..
        teutatess kirjoitti:

        Minä kunnioitan häntä.
        Muistan kun hänestä tehtiin saarnaaja.
        Hän oli nuori komea mies, ajattelin silloin että kerrankin Jumala on valinnut miehen, eikä mitään hiirulaista. Hän oli rauhallinen, selvä sanainen, kiihkoton, Nämä ylistys lausekkeeni tein kun hän oli lukija. Kun hän rupesi saarnaamaan olin jo muualla, kun hänestä tuli Lähetysmies kuulin jo häntä muuallakin,
        Pyydän älkää aliarvostako häntä, ettei teille kävisi kuin raamatun aikana jollekin, taisi olla Aamos.

        Menneen talven lumia arvoisa teutatess.


      • teutatess
        Aamos.. kirjoitti:

        Menneen talven lumia arvoisa teutatess.

        OLn sinun ja minun muistettava hänen aikaan saannoksensa, Sitä ei Jeesus ole vuielkään peruuttanut. Joten se on voimassa, sanot sitten kuinka vaan, kyllä minä tiedän että meidän maallinen maja puretaan, mutta älä kiiruhda asian edelle.


    • uskosta vain

      Jumala ottaa lapsen kasteessa srk:nsa jäseneksi, ja se liitto on Jumalan puolelta ikuisesti voimassa. Ei kaste ole Jumalaa vaan ihmistä varten. Siihen yhteyteen saa aina palata uskomalla Jeesuksen tähden syntinsä anteeksi. Sen kummempaa koreografiaa se ei vaadi.

    • Nimetön

      Lapsena saatu vesikaste ei ole uudensyntymisen peso ja ei siis uudestisyntyminen tapahdu siinä, vaan lapsi otetaan seurakunnan yhteyteen. Pieni lapsi on taivaskelpoinen niinkauan kuin on viattomuuden tilassa ja siitä kun hän lankeaa pois on matkalla kohti kadotusta ellei ota uudensyntymisen armoa vastaan.

      Jumala herättää nukkuvan omantunnon synninjuoksusta ja haluaa et herännyt ihminen ryhtyisi tutkimaan itseään Jumalan-sanan kuulossa sillä Jumala puhuu sananpalvelijan kautta tällaiselle herättämälleen ihmiselle ja tämä herännyt kuulee siitä laintuomion...niin siis Johannes Kastaja on tekemässä työtä tämän heränneen omassa tunnossa ja jos herännyt uskoo Johannes Kastajan lakisaarnoja hän saa kasteen eli parannuksen autuudekseen ja vielä sydämen ympärileikkauksen ja asuvaisen Pyhän-hengen, jolloin henki todistaa hänen henkensä kanssa et hän on Jumalan-lapsi.

      Eli Jumalan-sana ja Jumalan vaikuttama Pyhä-henki se uudestisynnyttää ihmisestä uuden luontokappaleen ja niin on synninrakastajasta tullut Pyhä sillä syntinen on Pyhä ja saastainen on puhdas ja tästä suuresta armosta tämä herännyt hylkää kaiken maailmallisen menon, ja kehoittaa siihen muitakin.

      • mahtaakaan

        Mitähän siis mahtaakaan tarkoittaa "otetaan seurakunnan yhteyteen"?

        Miten tullaan Kristuksen seurakuntaan sisälle?


      • mestaria!!!

        Ihan oman oppisi olet kehitellyt!!!


      • huomannut sudenkuoppaa
        mahtaakaan kirjoitti:

        Mitähän siis mahtaakaan tarkoittaa "otetaan seurakunnan yhteyteen"?

        Miten tullaan Kristuksen seurakuntaan sisälle?

        Koistislaista akrobatiaa vissiin!
        Seurakuntaan otetaan ilmeisesti uudestisyntymättömiäkin.


      • teutatess

        Olet jo vanha Kristitty, ja puhut vesikasteeta kuin teestä, Kate ei ole pelkkää vettä, vaan sellaista vettä johon on yhdistetty JUMALAN SANA. Voisit muistaa tämän, vai etkö ole kuullutkaan , hyvää pääsiäistä .


      • Mietasista

        He kun myyvät aneita verorahoilla imaiseksi rahatta hinnatta oli katuvainen tai katumaton ja löpuksi hengelliseen uneen hyssyttää koko joukon.


      • kirjoitaja sannoo
        Mietasista kirjoitti:

        He kun myyvät aneita verorahoilla imaiseksi rahatta hinnatta oli katuvainen tai katumaton ja löpuksi hengelliseen uneen hyssyttää koko joukon.

        Aivan joutavia selittelet


    • voisitko

      kirjoittaa kauniimmin meidän iki-ihanasta vanhasta ja sairaasta,kirkas-oppisesta lähetysmiehestämme,on hän sitten mitä mieltä tahansa.En itse oikein tuota kaste-asiaa ymmärrä kuin vain omakohtaisesti,siis tarkoitan uudestisyntymistä!?Kuka voi vanhuksesta noin rumasti kirjoittaa,kysyn vaan???????????varbiina

      • ryöväri

        ristillä?Hän uskoi ja on tänä päivänä Jeesuksen kanssa Paratiisissa!Olikohan hänet kastettu ja milloin???Tietämätön mietiskelee!siis varbiina


      • rauhallisemmin...
        ryöväri kirjoitti:

        ristillä?Hän uskoi ja on tänä päivänä Jeesuksen kanssa Paratiisissa!Olikohan hänet kastettu ja milloin???Tietämätön mietiskelee!siis varbiina

        - oletko sinä ristiinnaulitty ryöväri, onko
        Kristus ristillä rinnallasi?
        - Kaste asetettiin ylösnousemisen jälk.
        Kannattaa hiukan miettiä asioita.


      • teuta
        ryöväri kirjoitti:

        ristillä?Hän uskoi ja on tänä päivänä Jeesuksen kanssa Paratiisissa!Olikohan hänet kastettu ja milloin???Tietämätön mietiskelee!siis varbiina

        Hän , siis ryöväri oli ympärileikattu, (joka vastasi vanhan liiton aikana kastetta). Hän oli Jeesuksen toisella puolella, jeesus näki hänen sydämensä ja kun ryöväri , huomautti muista minua kun tulet valtakuntaasi, Jeesus sanoi totisesti sinä olet minun kanssa tänä päivänä paratiisissa .


      • kandeskin
        rauhallisemmin... kirjoitti:

        - oletko sinä ristiinnaulitty ryöväri, onko
        Kristus ristillä rinnallasi?
        - Kaste asetettiin ylösnousemisen jälk.
        Kannattaa hiukan miettiä asioita.

        Olen kyllä ihan rauhallinen,en minä Raamattua niin osaakkaan vaikka välillä luenkin.Muistelin vaan Johanneksen kastetta!Sori vaan sulle!Lämpöä sydämeesi ja hyvää huomista YLÖSNOUSEMISEN RIEMUA!R varbiina ps.minusta on kiva et tänne voi tietämättömämmätkin kirjoittaa,ei tarvi mennä aina oikein,saavathan silloin muutkin innostuksen vastata sekä minä myös opin uutta!


      • kiitokset
        teuta kirjoitti:

        Hän , siis ryöväri oli ympärileikattu, (joka vastasi vanhan liiton aikana kastetta). Hän oli Jeesuksen toisella puolella, jeesus näki hänen sydämensä ja kun ryöväri , huomautti muista minua kun tulet valtakuntaasi, Jeesus sanoi totisesti sinä olet minun kanssa tänä päivänä paratiisissa .

        sinulle Teuta-ystäväni!Tuossa jo sainkin palautetta,hyvä kun asioita muistuu mieleen kun korjaat kauniisti mun vahingot!Kiitos kaunis,terkkuja ja iloista YLÖSNOUSEMUKSEN JUHLAA teille!r varbiina


      • mietiskellyt
        rauhallisemmin... kirjoitti:

        - oletko sinä ristiinnaulitty ryöväri, onko
        Kristus ristillä rinnallasi?
        - Kaste asetettiin ylösnousemisen jälk.
        Kannattaa hiukan miettiä asioita.

        Kyllä minä olen ryöväri Jeesuksen rinnalla.Minunkin maallinen minäni tuli naulatuksi syntieni vuoksi!Jeesus kärsi syntini,minä sain maailman suurimman lahjan:ARMON!kIITOS JA yLISTYS Herrallemme!AMEN.varpunen


    • Marttilainen

      Luterilaisessa kirkossa on vain kaksi sakramenttia (katolisessa kirkossa muistaakseni 7). Lutherin ajattelussa mitä sakramentit ovat tärkein kriteeri on että SAKRAMENTTI ON ITSESSÄÄN PELASTAVA. Se tulee uskoa niinkuin Jumala taivaasta itse sanoisi asetus sanat.
      Silloin kun uskot sakramentin sanoihin sydämmestäsi olet totisesti uudestisyntynyt.
      Tämä voi tapahtua ennen sakramenttia, sakramentin jälkeen ja itse sakramentissa.
      Ja tämä tapahtuu Kristukseen uskovalle joka hetki, kokoajan; meidän syntinen lihamme upotetaan ja nousee uusi ihminen, armon ihminen, jonka Jumala näkee Kristuksen kaltaisena.

    • -pave-

      Kyllä.

      OO Lavi on oikein ymmärtänyt (niinkuin Lutherkin..)

      • siis oikea

        OO Lavi on oikein ymmärtänyt (niinkuin Lutherkin..) ja toisessa paikassa ymmärrys puuttuu tyystin.

        Eli pienin on suurempi kuin hän.


      • ^^muuttolintu^^

        Luetaanpa raamattua:
        "Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." Gal. 3: 27.

        "Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi." 1 Joh. 3: 1.

        "Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Joh. 3: 5.

        Katekismus: "Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse. Hän uudesti synnyttää meidät ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseniksi. Hän vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta."

        "Sakramentit ovat seurakunnan pyhiä toimituksia, jotka Jeesus Kristus on asettanut. Kristus itse on niissä läsnä ja jakaa näkyvien aineiden välityksellä meille armoaan."

        Kaikki on valmiiksi tehty! Hallelujaa! Ihmisellä itsellään ei ole osuutta pelastukseen yhden rihmankaan vertaa.

        Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu.

        Jos et usko, ano Herralta. Hän kyllä kuulee heikoimmatkin huokaukset.


      • muuttolinnulle
        ^^muuttolintu^^ kirjoitti:

        Luetaanpa raamattua:
        "Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." Gal. 3: 27.

        "Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi." 1 Joh. 3: 1.

        "Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Joh. 3: 5.

        Katekismus: "Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse. Hän uudesti synnyttää meidät ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseniksi. Hän vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta."

        "Sakramentit ovat seurakunnan pyhiä toimituksia, jotka Jeesus Kristus on asettanut. Kristus itse on niissä läsnä ja jakaa näkyvien aineiden välityksellä meille armoaan."

        Kaikki on valmiiksi tehty! Hallelujaa! Ihmisellä itsellään ei ole osuutta pelastukseen yhden rihmankaan vertaa.

        Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu.

        Jos et usko, ano Herralta. Hän kyllä kuulee heikoimmatkin huokaukset.

        selitit asiat aivan oikein.


      • väärintulkittu
        ^^muuttolintu^^ kirjoitti:

        Luetaanpa raamattua:
        "Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." Gal. 3: 27.

        "Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi." 1 Joh. 3: 1.

        "Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Joh. 3: 5.

        Katekismus: "Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse. Hän uudesti synnyttää meidät ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseniksi. Hän vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta."

        "Sakramentit ovat seurakunnan pyhiä toimituksia, jotka Jeesus Kristus on asettanut. Kristus itse on niissä läsnä ja jakaa näkyvien aineiden välityksellä meille armoaan."

        Kaikki on valmiiksi tehty! Hallelujaa! Ihmisellä itsellään ei ole osuutta pelastukseen yhden rihmankaan vertaa.

        Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu.

        Jos et usko, ano Herralta. Hän kyllä kuulee heikoimmatkin huokaukset.

        Raamatun kohta on tuo Joh 3:5

        ""Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

        Jeesus ei puhu tuossa eikä koko luvussa ollenkaan kasteesta.
        Hän puhuu "syntymisestä ylhäältä", eikä alhaalta,
        'vedestä!

        Jeesus käyttää tuossa vedestä sanaa "hydor", eikä
        sanaa "baptizoo", mikä merkitsisi kastetta!!!!
        Samaa "hydor"-sanaa Hän käyttää seuraavassa lu-
        vussa kun puhuu Syykarin kaivolla:
        "Joka juo sitä vettä, jota minä annan, se ei iki-
        nä isoa eikä janoa."

        Ei tuossakaan puhuta kasteesta, vaan
        "VESI" ON JUMALAN SANAN SYNONYYMI!!!!

        Uudestisyntyminen tapahtuu Sanan kautta, kun uskomme siihen:
        1. Piet 1:23
        "Te olette uudestisyntyneet elävän Sanan kautta."

        Usko tulee kuulemisesta, eikä kasteesta!


      • Yhteys
        väärintulkittu kirjoitti:

        Raamatun kohta on tuo Joh 3:5

        ""Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

        Jeesus ei puhu tuossa eikä koko luvussa ollenkaan kasteesta.
        Hän puhuu "syntymisestä ylhäältä", eikä alhaalta,
        'vedestä!

        Jeesus käyttää tuossa vedestä sanaa "hydor", eikä
        sanaa "baptizoo", mikä merkitsisi kastetta!!!!
        Samaa "hydor"-sanaa Hän käyttää seuraavassa lu-
        vussa kun puhuu Syykarin kaivolla:
        "Joka juo sitä vettä, jota minä annan, se ei iki-
        nä isoa eikä janoa."

        Ei tuossakaan puhuta kasteesta, vaan
        "VESI" ON JUMALAN SANAN SYNONYYMI!!!!

        Uudestisyntyminen tapahtuu Sanan kautta, kun uskomme siihen:
        1. Piet 1:23
        "Te olette uudestisyntyneet elävän Sanan kautta."

        Usko tulee kuulemisesta, eikä kasteesta!

        "Jeesus käyttää tuossa vedestä sanaa "hydor", eikä
        sanaa "baptizoo", mikä merkitsisi kastetta!!!!
        Samaa "hydor"-sanaa Hän käyttää seuraavassa lu-
        vussa kun puhuu Syykarin kaivolla:
        "Joka juo sitä vettä, jota minä annan, se ei iki-
        nä isoa eikä janoa."

        Ei tämä todellakaan kumoa kastettaa vaan jopa vahvistaa sen!


      • jälleen
        muuttolinnulle kirjoitti:

        selitit asiat aivan oikein.

        tuosta kasteesta,elikkä ennenaikaisista tai syntymänsä jälkeen pois otetuista.Ensinnäkin pieni taimi joka saa alkunsa Jumalan tahdosta,tai sitten muuten keskenmenneistä raskauksista,ja vielä jo syntyneistä mutta ilman hätäkastetta saaneista.He ovat kaikki lapsia ja varmasti Jumalalle otollisia!Jos kehitys on jäänyt kesken,mitäs sitten,syntyyhän paljon vammaisia jotka eivät koskaan tule ymmärtämään kuin pieninä Herran Enkeleinä.Mielestäni lapsivesikin voi olla Jumalalle,viisaudessaan ja rakkaudessaan,otollinen kaste,se varmasti kelpaa Taivaalliselle Isälle.Miksi muuten Hän olisi tehnyt niin suuren suunnitelman että lapsi alkaa alkunsa vedessä??????!!!!!!Lasten kaltaisten on Taivaan Valtakunta!Puhutaanko Raamatussa mitään senkaltaista että keskenmenneet eivät kelpaisi Jumalalle!Tämä on herkkä alue varmaan monelle mut minä uskon vahvasti että minulla on Taivaassa jo kaksi pientä lasta,ikää en osaa ajatella,mut minä tapaan ja tunnen heidät siellä!He myös oman äitinsä!Voitte vapaasti ajatella et mä olen ihan höperö mut ei väliä!R varbiina


      • teuta
        jälleen kirjoitti:

        tuosta kasteesta,elikkä ennenaikaisista tai syntymänsä jälkeen pois otetuista.Ensinnäkin pieni taimi joka saa alkunsa Jumalan tahdosta,tai sitten muuten keskenmenneistä raskauksista,ja vielä jo syntyneistä mutta ilman hätäkastetta saaneista.He ovat kaikki lapsia ja varmasti Jumalalle otollisia!Jos kehitys on jäänyt kesken,mitäs sitten,syntyyhän paljon vammaisia jotka eivät koskaan tule ymmärtämään kuin pieninä Herran Enkeleinä.Mielestäni lapsivesikin voi olla Jumalalle,viisaudessaan ja rakkaudessaan,otollinen kaste,se varmasti kelpaa Taivaalliselle Isälle.Miksi muuten Hän olisi tehnyt niin suuren suunnitelman että lapsi alkaa alkunsa vedessä??????!!!!!!Lasten kaltaisten on Taivaan Valtakunta!Puhutaanko Raamatussa mitään senkaltaista että keskenmenneet eivät kelpaisi Jumalalle!Tämä on herkkä alue varmaan monelle mut minä uskon vahvasti että minulla on Taivaassa jo kaksi pientä lasta,ikää en osaa ajatella,mut minä tapaan ja tunnen heidät siellä!He myös oman äitinsä!Voitte vapaasti ajatella et mä olen ihan höperö mut ei väliä!R varbiina

        Katsotaan asioita näin, Kiinalaisten ihmisten iän lasku alkaa syntymästä 9kk. eli siitäminen olikin heidän iänmäärityksen lähtö kohta . Ja ottaen huomioon että he ovat olleet näihin asti pakanakansa Lähetystoimi alkoi noin 30v, sitten. Nuthän siellä on kova puumi tulla luterilaiseksi
        Josta kerrotaan että 10.000- 30.000 kääntyy joka päivä ?
        Kyllä siellä sitten näemme monet tuttumme ja lapsemme


      • teutatess
        Yhteys kirjoitti:

        "Jeesus käyttää tuossa vedestä sanaa "hydor", eikä
        sanaa "baptizoo", mikä merkitsisi kastetta!!!!
        Samaa "hydor"-sanaa Hän käyttää seuraavassa lu-
        vussa kun puhuu Syykarin kaivolla:
        "Joka juo sitä vettä, jota minä annan, se ei iki-
        nä isoa eikä janoa."

        Ei tämä todellakaan kumoa kastettaa vaan jopa vahvistaa sen!

        Ei tässä paljon puhuta kasteesta, mutta sen tarkoituksesta kyllä, Enemmän vain kohtaamisesta Nikodeemus /Jeesus . Niissä puheissa toi Jeesus esiin uudelleensyntymisen, ja kuinka se tapahtuu, eli ellei joku synny vedestä ja hengestä, ei hän pääse sisälle taivaan/Jumalan valtakuntaan.

        Selitys osassa sanotaan, Nikodeemus ymmärsi että "vedestä syntyminen" tarkoitti kastetta ,
        Hän kuului nähtävästi niihin fariseksiin ja lainoppineihin, jotka "tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johanneksen kastetta .

        Jeesus muistutti Nikodeemukselle, että parannus ja kaste syntien anteeksiantamukseksi olivat ensimmäiset asiat uudestisyntymiseksi. Lisäksi tarvittiin HENGESSÄ SYNTYMINEN. PYHÄN HENKEGEN
        Uudistus, jossa ihminen pääsee käsittämään, mitä merkitsee Ihmisen Pojan /Kristuksen Ylentäminen Ristille ja USKO Häneen iankaikkiseksi elämäksi. Ilman tätä USKOa ihminen on tuomittu. Nikodeemus ei nyt vielä ymmärtänyt näitä asioita Jeesus tiesi sen, Hän puhui valmistaakseen Nikodeemusta käsittämään ... Nikodeemuksesta tuli tuon kolmen vuoden aikana Jeesuksen ystävä, joka myöhemmin puolusti Suuressa neuvostossa Jeesusta ja sitten yhdessä , Joosef Arimatilaisen hautasivat Jeesukseen ruumiin.


      • Ei ole Kristusta
        Yhteys kirjoitti:

        "Jeesus käyttää tuossa vedestä sanaa "hydor", eikä
        sanaa "baptizoo", mikä merkitsisi kastetta!!!!
        Samaa "hydor"-sanaa Hän käyttää seuraavassa lu-
        vussa kun puhuu Syykarin kaivolla:
        "Joka juo sitä vettä, jota minä annan, se ei iki-
        nä isoa eikä janoa."

        Ei tämä todellakaan kumoa kastettaa vaan jopa vahvistaa sen!

        Usko tulee evankeliumin sanasta: kaste ehtoollinen puhuttu kirjoitettu sana.
        Eikö suurin kysymys ole siinä, voiko Jumalan sana, jolla maailma on luotu, vaikuttaa uskon?

        Kun apostoli kirjoittaa, et usko tulee kuulemisesta, kannattaa muistaa asiayhteys:
        Apostoli puhuu lähetystyöstä. Eihän sitä olisi voinut tehdä muuten kuin julistamalla.
        Siihen aikaan ei ollut raamattuja. Kirjeitä tosin kopioitiin, mutta ei niitä yksityisillä ollut.
        Jos Paavali olisi halunnut pitää kanssapuheet Tessalonikassa olisi jokaisen paikalle saapuvan pitänyt tuoda hevoskuorma kirjakääröjä. Eihän semmoisesta olisi mitään tullut. Sata hevoskuormaa kirjakääröjä. Mistä ne olisi hankittu edes? Nyt on jokaisen helppo ottaa oma raamattunsa hyllystä ja pistää vaikka taskuun. ei kirjoitettua Jumalan sanaa tule väheksyä, vaikka apostolien ajalla tilanne oli aivan luonnollisista syistä toinen.


      • teu
        ^^muuttolintu^^ kirjoitti:

        Luetaanpa raamattua:
        "Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." Gal. 3: 27.

        "Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi." 1 Joh. 3: 1.

        "Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Joh. 3: 5.

        Katekismus: "Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse. Hän uudesti synnyttää meidät ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseniksi. Hän vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta."

        "Sakramentit ovat seurakunnan pyhiä toimituksia, jotka Jeesus Kristus on asettanut. Kristus itse on niissä läsnä ja jakaa näkyvien aineiden välityksellä meille armoaan."

        Kaikki on valmiiksi tehty! Hallelujaa! Ihmisellä itsellään ei ole osuutta pelastukseen yhden rihmankaan vertaa.

        Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu.

        Jos et usko, ano Herralta. Hän kyllä kuulee heikoimmatkin huokaukset.

        Ehkä tähdentäisin: Vielä tuota kaste kohtaa .
        Kaste käsky on: Minulle on annettu kaikki valta Taivaassa ja maan päällä .
        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastamalla heitä, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.
        Maqtt. "28:18-20.

        OS- Kiitos sanastasi sinä olet mielessäni nyt ja aina, Uskon että Vapahtaja hakee sinut itse.


      • muuta armonvälinettä
        Ei ole Kristusta kirjoitti:

        Usko tulee evankeliumin sanasta: kaste ehtoollinen puhuttu kirjoitettu sana.
        Eikö suurin kysymys ole siinä, voiko Jumalan sana, jolla maailma on luotu, vaikuttaa uskon?

        Kun apostoli kirjoittaa, et usko tulee kuulemisesta, kannattaa muistaa asiayhteys:
        Apostoli puhuu lähetystyöstä. Eihän sitä olisi voinut tehdä muuten kuin julistamalla.
        Siihen aikaan ei ollut raamattuja. Kirjeitä tosin kopioitiin, mutta ei niitä yksityisillä ollut.
        Jos Paavali olisi halunnut pitää kanssapuheet Tessalonikassa olisi jokaisen paikalle saapuvan pitänyt tuoda hevoskuorma kirjakääröjä. Eihän semmoisesta olisi mitään tullut. Sata hevoskuormaa kirjakääröjä. Mistä ne olisi hankittu edes? Nyt on jokaisen helppo ottaa oma raamattunsa hyllystä ja pistää vaikka taskuun. ei kirjoitettua Jumalan sanaa tule väheksyä, vaikka apostolien ajalla tilanne oli aivan luonnollisista syistä toinen.

        kuin Jeesus Kristus!!!
        "Sillä armo ja totuus on Kristuksessa."

        Tuollainen usko, että materia välittäisi armoa, kuuluu pakanauskontoihin; heillä on puuta, kiveä , rautaa ja joillakin pitää olla vettä, ennekuin
        voivat uskoa.!

        Paavali sanoo kuitenkin:
        Sillä me emme katso näkyväisiä vaan näkymättömiä,
        sillä näkyväiset ovat ajallisia mutta näkymättömät
        iankakkisia."
        2. Kor 4:18

        Jumala vaikuttaa uskon kuullun Sanan kautta:
        "Se on Jumalan teko, että uskotte."
        Joh 6:28

        Ei siihen tarvita kastetta!

        Jeesus itse sanoi:
        Autuas on se joka uskoo, vaikka ei näe."

        Room 10:14
        "Kuinka kukaan voi uskoa, ellei ole kuullut."
        Ei siihen tarvita isoa pinoa kirjakääröjä!

        Ei sanota: Ellei ole kastettu!!!!

        Katolinen kirkko antoi kasteelle mystisen taikavoiman, kun halusi varmistaa oppimattoman
        kansan kuuliaisuutta kirkolle.
        Raamattu ei tunne sellaista oppia, että vedellä
        olisi joku ihmeellinen voima.

        Jumalan sana ei tarvitse vettä kyytipojaksi!

        Jeesus päinvastoin varoittaa sellaisesta uskosta,
        joka vaatii ulkoisia merkkejä:
        Joh 4:48
        "Ellette näe merkkejä, te ette usko."


      • pohjautuu tuohon
        teu kirjoitti:

        Ehkä tähdentäisin: Vielä tuota kaste kohtaa .
        Kaste käsky on: Minulle on annettu kaikki valta Taivaassa ja maan päällä .
        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastamalla heitä, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.
        Maqtt. "28:18-20.

        OS- Kiitos sanastasi sinä olet mielessäni nyt ja aina, Uskon että Vapahtaja hakee sinut itse.

        VÄÄRINKÄÄNNETTYYN kohtaan lähetyskäskyssä.

        Uudessa Raamatunkäännöksessä tuo kohta on käännetty
        oikein ja samalla tavalla kun kaikkien muiden kielten Raamatuissa:

        "Menkää ja tehkää kaikista kansoista minulle opetuslapsia:
        Kastakaa heitä (siis opetuslapsia) ja opettaakaa heitä
        pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää!

        Siis ensin tehdään opetuslapseksi saarnaamalla ja
        sen jälkeen kastetaan ne, jotka uskovat!!!

        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kas-
        tettiin."

        Eivät apostolit kastaneet kaikkea kansaa, vaan
        ainoastaan ne, jotka uskoivat!

        Sama käännös on vanhassa Bibliassa:

        Mutta Bibliassa Matt.28:19.
        - "Menkäät siis ja OPETTAKAAT kaikkea kansaa, ja KASTAKAAT heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, 20. Ja OPETTAKAAT heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!" -

        Tämän käännöksen JÄRJESTYS ON SAMA, KUIN MARTINUS LUTHERIN SAKSALAISEN KÄÄNNÖKSEN, TARKALLEEN!

        Ensin siis opetus, sitten kaste ja opetus!!!!


      • Remppaämmä
        pohjautuu tuohon kirjoitti:

        VÄÄRINKÄÄNNETTYYN kohtaan lähetyskäskyssä.

        Uudessa Raamatunkäännöksessä tuo kohta on käännetty
        oikein ja samalla tavalla kun kaikkien muiden kielten Raamatuissa:

        "Menkää ja tehkää kaikista kansoista minulle opetuslapsia:
        Kastakaa heitä (siis opetuslapsia) ja opettaakaa heitä
        pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää!

        Siis ensin tehdään opetuslapseksi saarnaamalla ja
        sen jälkeen kastetaan ne, jotka uskovat!!!

        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kas-
        tettiin."

        Eivät apostolit kastaneet kaikkea kansaa, vaan
        ainoastaan ne, jotka uskoivat!

        Sama käännös on vanhassa Bibliassa:

        Mutta Bibliassa Matt.28:19.
        - "Menkäät siis ja OPETTAKAAT kaikkea kansaa, ja KASTAKAAT heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, 20. Ja OPETTAKAAT heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!" -

        Tämän käännöksen JÄRJESTYS ON SAMA, KUIN MARTINUS LUTHERIN SAKSALAISEN KÄÄNNÖKSEN, TARKALLEEN!

        Ensin siis opetus, sitten kaste ja opetus!!!!

        Ensin uskotaan ja sen jälkeen tietenkin kastetaan, tämä on järjestys. Täytyy tietenkin laskea uskovien joukkoon pienet lapset jotka uskovat jeesuksen päälle.


      • Albert J:nen
        Remppaämmä kirjoitti:

        Ensin uskotaan ja sen jälkeen tietenkin kastetaan, tämä on järjestys. Täytyy tietenkin laskea uskovien joukkoon pienet lapset jotka uskovat jeesuksen päälle.

        Järjestyksen korostaminen on kasteliikkeiden perua.
        Raamattu ei opeta mitään yleistä lasten uskoa, se asia jää Jumalan salaisuudeksi. Se asia ei kuulu meille.
        Siksi on syytä viedä lapsetkin Jeesuksen luo eli evankeliumin sanan ääreen.


      • Albert J:nen
        muuta armonvälinettä kirjoitti:

        kuin Jeesus Kristus!!!
        "Sillä armo ja totuus on Kristuksessa."

        Tuollainen usko, että materia välittäisi armoa, kuuluu pakanauskontoihin; heillä on puuta, kiveä , rautaa ja joillakin pitää olla vettä, ennekuin
        voivat uskoa.!

        Paavali sanoo kuitenkin:
        Sillä me emme katso näkyväisiä vaan näkymättömiä,
        sillä näkyväiset ovat ajallisia mutta näkymättömät
        iankakkisia."
        2. Kor 4:18

        Jumala vaikuttaa uskon kuullun Sanan kautta:
        "Se on Jumalan teko, että uskotte."
        Joh 6:28

        Ei siihen tarvita kastetta!

        Jeesus itse sanoi:
        Autuas on se joka uskoo, vaikka ei näe."

        Room 10:14
        "Kuinka kukaan voi uskoa, ellei ole kuullut."
        Ei siihen tarvita isoa pinoa kirjakääröjä!

        Ei sanota: Ellei ole kastettu!!!!

        Katolinen kirkko antoi kasteelle mystisen taikavoiman, kun halusi varmistaa oppimattoman
        kansan kuuliaisuutta kirkolle.
        Raamattu ei tunne sellaista oppia, että vedellä
        olisi joku ihmeellinen voima.

        Jumalan sana ei tarvitse vettä kyytipojaksi!

        Jeesus päinvastoin varoittaa sellaisesta uskosta,
        joka vaatii ulkoisia merkkejä:
        Joh 4:48
        "Ellette näe merkkejä, te ette usko."

        Et innoissasi ajatellut asiaa loppuun asti!!!

        Ei ole Jeesusta Kristusta ilman armovälineitä.
        Niissä hänet ilmoitetaan ja tarjotaan uskottavaksi.
        Vaikka Kristus olisi syntynyt 100 kertaa, ei siitä sinullekaan olisi mitään hyötyä, elleivät
        armovälineet häntä sinulle tarjoaisi.


      • materiia uskolleen,
        Albert J:nen kirjoitti:

        Et innoissasi ajatellut asiaa loppuun asti!!!

        Ei ole Jeesusta Kristusta ilman armovälineitä.
        Niissä hänet ilmoitetaan ja tarjotaan uskottavaksi.
        Vaikka Kristus olisi syntynyt 100 kertaa, ei siitä sinullekaan olisi mitään hyötyä, elleivät
        armovälineet häntä sinulle tarjoaisi.

        sille, joka on syntynyt uudesti YLHÄÄLTÄ, riittää
        Jumalan sana ja sen lupaukset.

        "Me emme katso näkyväisiä"!!!!!

        Jeesus Kristus ja hänen sanansa eivät tarvitse vettä kyytipojaksi!


      • ei tarvitse kastaa,sillä
        Albert J:nen kirjoitti:

        Järjestyksen korostaminen on kasteliikkeiden perua.
        Raamattu ei opeta mitään yleistä lasten uskoa, se asia jää Jumalan salaisuudeksi. Se asia ei kuulu meille.
        Siksi on syytä viedä lapsetkin Jeesuksen luo eli evankeliumin sanan ääreen.

        ei Jeesuskaan kastanut heitä.
        Pelkkä siunaus riittää!


      • ka.likka
        muuta armonvälinettä kirjoitti:

        kuin Jeesus Kristus!!!
        "Sillä armo ja totuus on Kristuksessa."

        Tuollainen usko, että materia välittäisi armoa, kuuluu pakanauskontoihin; heillä on puuta, kiveä , rautaa ja joillakin pitää olla vettä, ennekuin
        voivat uskoa.!

        Paavali sanoo kuitenkin:
        Sillä me emme katso näkyväisiä vaan näkymättömiä,
        sillä näkyväiset ovat ajallisia mutta näkymättömät
        iankakkisia."
        2. Kor 4:18

        Jumala vaikuttaa uskon kuullun Sanan kautta:
        "Se on Jumalan teko, että uskotte."
        Joh 6:28

        Ei siihen tarvita kastetta!

        Jeesus itse sanoi:
        Autuas on se joka uskoo, vaikka ei näe."

        Room 10:14
        "Kuinka kukaan voi uskoa, ellei ole kuullut."
        Ei siihen tarvita isoa pinoa kirjakääröjä!

        Ei sanota: Ellei ole kastettu!!!!

        Katolinen kirkko antoi kasteelle mystisen taikavoiman, kun halusi varmistaa oppimattoman
        kansan kuuliaisuutta kirkolle.
        Raamattu ei tunne sellaista oppia, että vedellä
        olisi joku ihmeellinen voima.

        Jumalan sana ei tarvitse vettä kyytipojaksi!

        Jeesus päinvastoin varoittaa sellaisesta uskosta,
        joka vaatii ulkoisia merkkejä:
        Joh 4:48
        "Ellette näe merkkejä, te ette usko."

        Aika yllättävää, että meidän esikoisten parista löytyy näin olematonta kristinuskon perusteiden tuntemusta. Juhani Raattamaa ei varmasti olisi päästänyt Karessuvannon kinkerikoulussa läpi noilla tiedoilla puhumattakaan rovastista, joka olisi - kuka tietää - saattanut läpsäyttää kovapäistä oppilasta korville moisista väitteistä.


      • tarkistin asian
        materiia uskolleen, kirjoitti:

        sille, joka on syntynyt uudesti YLHÄÄLTÄ, riittää
        Jumalan sana ja sen lupaukset.

        "Me emme katso näkyväisiä"!!!!!

        Jeesus Kristus ja hänen sanansa eivät tarvitse vettä kyytipojaksi!

        Jeesus meni Johannes Kastajan luo, Jeesus: kysyi kastatko minut, (Johanneksella oli tapana sanoa kaikille, tee parannus, ja syntinen teki,) mutta entä nyt, kun synnitön tuli kasteelle, Johannes sai Pyhän Hengen ilmoituksen, ja kysyi Jeesukselta oletko se sinä, ja ensin kieltäyti kastamasta,
        tässä vapaa muistelu

        Tässä virallinen.
        Se on kirjoitettu. Matt. 3:13-17. voitte vapaasti sitä lukea.

        Matt. 3:13. Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen kastettavaksi.
        14. Johannes esteli ja sanoi "Sinäkö tulelet minun luokseni? Minunhan pitäisi saada sinulta kaste!"
        15. Mutta Jeesus vastasi hänelle:"Älä nyt vastusta. Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon" Silloin Johannes suostui hänen pyyntöönsä.
        16. Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan Hänen päälleen.
        17. Ja taivaasta kuului ääni "Tämä on minun rakas Poikani, johopn minä olen mieltynyt .


        Kuitenkin tässä Jeesus tarvi vettä, joka ei ollut pelkkää vaan siihen oli liitetty Jumalan sana, Kun täälläkin kastevesi on maljassa vesi siunataan, ja se ei olekaan pelkkää vettä vaan sellaista vettä johon on yhdistetty Jumalan sana.


      • pilkkaajista
        tarkistin asian kirjoitti:

        Jeesus meni Johannes Kastajan luo, Jeesus: kysyi kastatko minut, (Johanneksella oli tapana sanoa kaikille, tee parannus, ja syntinen teki,) mutta entä nyt, kun synnitön tuli kasteelle, Johannes sai Pyhän Hengen ilmoituksen, ja kysyi Jeesukselta oletko se sinä, ja ensin kieltäyti kastamasta,
        tässä vapaa muistelu

        Tässä virallinen.
        Se on kirjoitettu. Matt. 3:13-17. voitte vapaasti sitä lukea.

        Matt. 3:13. Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen kastettavaksi.
        14. Johannes esteli ja sanoi "Sinäkö tulelet minun luokseni? Minunhan pitäisi saada sinulta kaste!"
        15. Mutta Jeesus vastasi hänelle:"Älä nyt vastusta. Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon" Silloin Johannes suostui hänen pyyntöönsä.
        16. Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan Hänen päälleen.
        17. Ja taivaasta kuului ääni "Tämä on minun rakas Poikani, johopn minä olen mieltynyt .


        Kuitenkin tässä Jeesus tarvi vettä, joka ei ollut pelkkää vaan siihen oli liitetty Jumalan sana, Kun täälläkin kastevesi on maljassa vesi siunataan, ja se ei olekaan pelkkää vettä vaan sellaista vettä johon on yhdistetty Jumalan sana.

        Sinä sekoitat Johanneksen kasteen ja Kristuksen säätämän kasteen.
        Jos joku pilkkaa kastetta, on hän jumalaton. Meidän ei tule välittää kaikenkarvaisista häiriköistä palstalla. Et sinä kadullakaan vastaa jokaisen juopon solvauksiin.


      • ettei pulssi kiihdy
        ei tarvitse kastaa,sillä kirjoitti:

        ei Jeesuskaan kastanut heitä.
        Pelkkä siunaus riittää!

        He saivat Jeesuksen sylissä kasteen, mutta sitähän villihenkinen ei ymmärrä!


      • tarkistin asian
        ka.likka kirjoitti:

        Aika yllättävää, että meidän esikoisten parista löytyy näin olematonta kristinuskon perusteiden tuntemusta. Juhani Raattamaa ei varmasti olisi päästänyt Karessuvannon kinkerikoulussa läpi noilla tiedoilla puhumattakaan rovastista, joka olisi - kuka tietää - saattanut läpsäyttää kovapäistä oppilasta korville moisista väitteistä.

        Ei kaikki ole palstallamme Es/Lestoja ???
        Eikö se ole järkyttävää, mä haluaisin


      • ka.likka
        tarkistin asian kirjoitti:

        Ei kaikki ole palstallamme Es/Lestoja ???
        Eikö se ole järkyttävää, mä haluaisin

        Hienoa, voin siis huokaista helpotuksesta. Esikoisilla siis onkin kristinopin tuntemus hanskassa.

        Siis ne, jotka opettavat vastoin katekismksen opetusta sakramenteista täällä (ja seuroissa) eivät siis olekaan esikoisia?

        hmmm. ok.


      • Jumalan sanaa???
        ettei pulssi kiihdy kirjoitti:

        He saivat Jeesuksen sylissä kasteen, mutta sitähän villihenkinen ei ymmärrä!

        Jeesus ei kastanut noita lapsia, vaan ainoastaan
        SIUNASI HEIDÄT!!!!!!!

        Miksi tämä sama käytäntö ei kelpaa teille?

        Vauvat ovat taivaskelpoisia ilman kastettakin!


      • pulssi kiihtyy
        ettei pulssi kiihdy kirjoitti:

        He saivat Jeesuksen sylissä kasteen, mutta sitähän villihenkinen ei ymmärrä!

        näistä muiden mielipiteistä?Minä olen kirjoittanut vauvoista mut tuota äskeistä en kirjoittanut!Nimittäin olet kerran luullut et minä olen rauhaton tai hermostunut johon kyllä vastasinkin!(kirjoitin silloin isoin kirjaimin).Nyt olen sitä yrittänyt välttää vuoksesi.Meillä on erilaisia tapoja korostaa määrättyjä asioita,eihän sen välttämättä tarvitse tarkoittaa kiihtymistä!Olemme vaan erilaisia,rakkaudella varbiina(ja lämmöllä)


      • harrastat
        pulssi kiihtyy kirjoitti:

        näistä muiden mielipiteistä?Minä olen kirjoittanut vauvoista mut tuota äskeistä en kirjoittanut!Nimittäin olet kerran luullut et minä olen rauhaton tai hermostunut johon kyllä vastasinkin!(kirjoitin silloin isoin kirjaimin).Nyt olen sitä yrittänyt välttää vuoksesi.Meillä on erilaisia tapoja korostaa määrättyjä asioita,eihän sen välttämättä tarvitse tarkoittaa kiihtymistä!Olemme vaan erilaisia,rakkaudella varbiina(ja lämmöllä)

        Kirjoita vaan vauvoista, jos se sinua helpottaa!


      • Kysyväinen
        Jumalan sanaa??? kirjoitti:

        Jeesus ei kastanut noita lapsia, vaan ainoastaan
        SIUNASI HEIDÄT!!!!!!!

        Miksi tämä sama käytäntö ei kelpaa teille?

        Vauvat ovat taivaskelpoisia ilman kastettakin!

        Älä kirjoita tänne mitään selityksiä ellet kykene näyttämään niitä toteen Raamatusta.

        Kysymykseni kuuluu:
        Missä kohtaa Raamatussa sanotaan että lapset pelastuvat ilman Kastetta?


      • Raamattua, vai
        Kysyväinen kirjoitti:

        Älä kirjoita tänne mitään selityksiä ellet kykene näyttämään niitä toteen Raamatusta.

        Kysymykseni kuuluu:
        Missä kohtaa Raamatussa sanotaan että lapset pelastuvat ilman Kastetta?

        miksi kyselet selvää asiaa?

        Matt 18:3
        "Ellette käänny ja tule lapsen kaltaiseksi, ette
        pääse sisälle taivasten valtakuntaan."
        Meitäkin kehoitetaan tulemaan lapsen kaltaiseksi, jos mielimme taivaaseen.

        Matt 18:14
        "Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isän tahto
        ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kado-
        tukseen".
        Eiköhän Jumalalla ole valta toteuttaa tahtoaan!!!

        Jeesuskaan ei kastanut lapsia, vaan sanoi:
        "Senkaltaisten on taivasten valtakunta".
        Mark 10:14

        Lue enemmän niin kyselet vähemmän!


      • jo poistua
        Raamattua, vai kirjoitti:

        miksi kyselet selvää asiaa?

        Matt 18:3
        "Ellette käänny ja tule lapsen kaltaiseksi, ette
        pääse sisälle taivasten valtakuntaan."
        Meitäkin kehoitetaan tulemaan lapsen kaltaiseksi, jos mielimme taivaaseen.

        Matt 18:14
        "Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isän tahto
        ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kado-
        tukseen".
        Eiköhän Jumalalla ole valta toteuttaa tahtoaan!!!

        Jeesuskaan ei kastanut lapsia, vaan sanoi:
        "Senkaltaisten on taivasten valtakunta".
        Mark 10:14

        Lue enemmän niin kyselet vähemmän!

        Ei Jeesus todellakaan sano tuossa, ettei lapsia tulisi kastaa ja opettaa.

        Evankeliumin kertomusten mukaan "lasten kaltaiosuus" on juuri sitä, että lapset tulevat Jeesuksen luo kuulemaan evankeliumin sanomaa ja uskomaan sen.

        Kasteen halveksijat haluavat vastustaa Jeesuksen sanaa "älkää estäkö heitä".

        Lasten kaltaisuus ei ole viattomuutta Jumalan edessä - silloinhan ei yksikään liha tulisi autuaaksi. Kuvitteleeko täällä joku voivansa tulla viattomaksi ja synnittömäksi Jumalan edessä?


      • aloitukseesi
        pulssi kiihtyy kirjoitti:

        näistä muiden mielipiteistä?Minä olen kirjoittanut vauvoista mut tuota äskeistä en kirjoittanut!Nimittäin olet kerran luullut et minä olen rauhaton tai hermostunut johon kyllä vastasinkin!(kirjoitin silloin isoin kirjaimin).Nyt olen sitä yrittänyt välttää vuoksesi.Meillä on erilaisia tapoja korostaa määrättyjä asioita,eihän sen välttämättä tarvitse tarkoittaa kiihtymistä!Olemme vaan erilaisia,rakkaudella varbiina(ja lämmöllä)

        siellä on viesti sulle


      • teuta
        Raamattua, vai kirjoitti:

        miksi kyselet selvää asiaa?

        Matt 18:3
        "Ellette käänny ja tule lapsen kaltaiseksi, ette
        pääse sisälle taivasten valtakuntaan."
        Meitäkin kehoitetaan tulemaan lapsen kaltaiseksi, jos mielimme taivaaseen.

        Matt 18:14
        "Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isän tahto
        ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kado-
        tukseen".
        Eiköhän Jumalalla ole valta toteuttaa tahtoaan!!!

        Jeesuskaan ei kastanut lapsia, vaan sanoi:
        "Senkaltaisten on taivasten valtakunta".
        Mark 10:14

        Lue enemmän niin kyselet vähemmän!

        Matt. 18:3. kohtaan sanotaan ks. Matt. 11:25-30.
        ja siinä sanotaan näin. Jeesuksen tarkoittamassa merkityksessä lapsenmielisiä (eivät "lapsellisia", joka on eri asia) ovat ne jotka nöyrästi ottavat vastaan Jumalan sanan ja haluavat tehdä sen mukaan asettamatta omia ajatuksia ja toiveita sen yläpuolelle ja edelle. Työgtätekvillä ja rakastetuilla Jeesus tarkoittaa pelastuksensa asiassa vaivattuja ja syntikuormansa alla huokaavia. Hän kutsuu heitä luokseen saamaan anteeksiantamusta ja uuden elämän voimia.

        Matt. 18:14. Tästä on sanottu näin. Jumala/Kristus tahtoo lastenkin pelastua, ettei yksikään heistä joutuisi kadotukseen, kuten Hän tahtoo aikuistenkin Hs. 33:11 , 1 Tim. 2:4-6, 2 Piet. 3:19. ymmärtävässä iässä olevat lapsetkin joutuvat kadotukseen, jos kuolevat ilman uskoa Jeesukseen. Heitä on siksi pyrittävä johtamaan Jeesuksen luo, parannukseen ja USKOon, käyttäen sopivia menetlmiä .

        Sanasi Mark. 10:14. Ks. Matt. 19:13-15.
        Ja siinä sanotaan näin. Kaikki ihmiset ovat syntyessään langenneen ihmissuvun jäseninä "lihaa" ja "vihanlapsia"ja tarvitsevat Kristuksen ihmisille valmistavaa lunastusarmoa. ks. Joh. 3:1-21. selitys. kertoo Nikdeemuksesta kuinka hän kävi Jeesuksen luona yllä ja sai siemenen itämään kunnes ystävystyi jeesuksen kanssa heidän ystävyys kesti 3 vuotta hän puolusti Jeesusta Suuressa neuvostossa, ja hautasi Jeesuksen, JOOSEF ARIMALILAISEN KANSSA .
        Matt. 19:13-15. jatkuu. Jeesus toivottaa tervetulleiksi pienet lapsetkin, sylivauvat Luuk. 18:15. Kun heidät tuodaan. Hänen luokseen.
        Koska kaste kuuluu Jumalan valtakunnan käymiseen Joh. 3:5 . se kuuluu myöas lasten Jeesuksen luo tuomiseen, että Hän ottaisi heidät armoonsa ja valtakuntaansa. Lapsina kastetuille on kuitenkin Ymmärtävään ikään tultua tarpeen tulla tuntemaan pelastus Jeesuksessa omakohtaisen parannuksen ja USKOon tulemisen kautta. Sillä tavalla kasteen tarkoitus ja merkitus toteutuu heissä.


      • Kysyväinen
        Raamattua, vai kirjoitti:

        miksi kyselet selvää asiaa?

        Matt 18:3
        "Ellette käänny ja tule lapsen kaltaiseksi, ette
        pääse sisälle taivasten valtakuntaan."
        Meitäkin kehoitetaan tulemaan lapsen kaltaiseksi, jos mielimme taivaaseen.

        Matt 18:14
        "Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isän tahto
        ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kado-
        tukseen".
        Eiköhän Jumalalla ole valta toteuttaa tahtoaan!!!

        Jeesuskaan ei kastanut lapsia, vaan sanoi:
        "Senkaltaisten on taivasten valtakunta".
        Mark 10:14

        Lue enemmän niin kyselet vähemmän!

        Näissä paikoissa ei kyllä puhuttu mitään sellaista, ettei lapsi tarvitsisi kastetta.
        Mistä olet sellaisen keksinyt?

        Luulin että sinun Raamatussasi on sellainen paikka? Itse en ole Raamatuistani löytänyt mitään sellaista kohtaa.


      • että Joh 3:5 puhuisi
        teuta kirjoitti:

        Matt. 18:3. kohtaan sanotaan ks. Matt. 11:25-30.
        ja siinä sanotaan näin. Jeesuksen tarkoittamassa merkityksessä lapsenmielisiä (eivät "lapsellisia", joka on eri asia) ovat ne jotka nöyrästi ottavat vastaan Jumalan sanan ja haluavat tehdä sen mukaan asettamatta omia ajatuksia ja toiveita sen yläpuolelle ja edelle. Työgtätekvillä ja rakastetuilla Jeesus tarkoittaa pelastuksensa asiassa vaivattuja ja syntikuormansa alla huokaavia. Hän kutsuu heitä luokseen saamaan anteeksiantamusta ja uuden elämän voimia.

        Matt. 18:14. Tästä on sanottu näin. Jumala/Kristus tahtoo lastenkin pelastua, ettei yksikään heistä joutuisi kadotukseen, kuten Hän tahtoo aikuistenkin Hs. 33:11 , 1 Tim. 2:4-6, 2 Piet. 3:19. ymmärtävässä iässä olevat lapsetkin joutuvat kadotukseen, jos kuolevat ilman uskoa Jeesukseen. Heitä on siksi pyrittävä johtamaan Jeesuksen luo, parannukseen ja USKOon, käyttäen sopivia menetlmiä .

        Sanasi Mark. 10:14. Ks. Matt. 19:13-15.
        Ja siinä sanotaan näin. Kaikki ihmiset ovat syntyessään langenneen ihmissuvun jäseninä "lihaa" ja "vihanlapsia"ja tarvitsevat Kristuksen ihmisille valmistavaa lunastusarmoa. ks. Joh. 3:1-21. selitys. kertoo Nikdeemuksesta kuinka hän kävi Jeesuksen luona yllä ja sai siemenen itämään kunnes ystävystyi jeesuksen kanssa heidän ystävyys kesti 3 vuotta hän puolusti Jeesusta Suuressa neuvostossa, ja hautasi Jeesuksen, JOOSEF ARIMALILAISEN KANSSA .
        Matt. 19:13-15. jatkuu. Jeesus toivottaa tervetulleiksi pienet lapsetkin, sylivauvat Luuk. 18:15. Kun heidät tuodaan. Hänen luokseen.
        Koska kaste kuuluu Jumalan valtakunnan käymiseen Joh. 3:5 . se kuuluu myöas lasten Jeesuksen luo tuomiseen, että Hän ottaisi heidät armoonsa ja valtakuntaansa. Lapsina kastetuille on kuitenkin Ymmärtävään ikään tultua tarpeen tulla tuntemaan pelastus Jeesuksessa omakohtaisen parannuksen ja USKOon tulemisen kautta. Sillä tavalla kasteen tarkoitus ja merkitus toteutuu heissä.

        kasteesta!!!
        SIINÄ EI PUHUTA KASTEESTA, vaan siitä, että me
        uudestisynnymme elävän sanan kautta,
        1. Piet 1:23.


        Usko tulee kuulemisesta, eikä kasteesta!

        Eikö se millään mene teidän päähänne, että vau-
        vat OVAT JO JEESUKSEN ARMOSSA JA VALTAKUNNASSA!!!!

        Mitä hyötyä siitä vauvakasteesta on, jos ymmärtävään ikään tullessa täytyy vielä tulla
        uskoon?????

        Uskoonhan pitää tulla, oli kastettu tai ei!

        Sinun oppisi on melko ristiriitaista!


      • Et ajatellut asiaa loppuun ...
        Albert J:nen kirjoitti:

        Et innoissasi ajatellut asiaa loppuun asti!!!

        Ei ole Jeesusta Kristusta ilman armovälineitä.
        Niissä hänet ilmoitetaan ja tarjotaan uskottavaksi.
        Vaikka Kristus olisi syntynyt 100 kertaa, ei siitä sinullekaan olisi mitään hyötyä, elleivät
        armovälineet häntä sinulle tarjoaisi.

        Tutustu sinäkin Lutheriin ja hänen tuotantoonsa, eikä mihinkään kivenkolosta löytyneisiin paperikääröihin.


      • Liirum laarum
        Albert J:nen kirjoitti:

        Järjestyksen korostaminen on kasteliikkeiden perua.
        Raamattu ei opeta mitään yleistä lasten uskoa, se asia jää Jumalan salaisuudeksi. Se asia ei kuulu meille.
        Siksi on syytä viedä lapsetkin Jeesuksen luo eli evankeliumin sanan ääreen.

        Ei se mikään salaisuus ole, kun Jeesus itse ottaa lapset uskoville esikuvaksi ja sanoo ....lapsista "jotka uskovat minun päälleni".............


      • mennä neuvomaan
        Kysyväinen kirjoitti:

        Näissä paikoissa ei kyllä puhuttu mitään sellaista, ettei lapsi tarvitsisi kastetta.
        Mistä olet sellaisen keksinyt?

        Luulin että sinun Raamatussasi on sellainen paikka? Itse en ole Raamatuistani löytänyt mitään sellaista kohtaa.

        Jeesusta, koska Hän ei kastananut noita lapsia!!!

        Kuvitteletko olevasi Häntä viisaampi?

        Matt 18:10
        "Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä
        sillä' minä sanon teille, että heidän enkelinsä tai-
        vaassa näkevät aina minun Isäni kasvot."

        Miksi halveksit lapsia?


      • kuin Jumalan sana?
        Et ajatellut asiaa loppuun ... kirjoitti:

        Tutustu sinäkin Lutheriin ja hänen tuotantoonsa, eikä mihinkään kivenkolosta löytyneisiin paperikääröihin.

        Luther otti kasteen paavin harhaopeista, mutta ei
        hyväksynyt niitä kaikkia. Ainoastaan lapsikasteen!

        Raamattu ei tunne edes lapsikastetta!


      • 123456789
        Liirum laarum kirjoitti:

        Ei se mikään salaisuus ole, kun Jeesus itse ottaa lapset uskoville esikuvaksi ja sanoo ....lapsista "jotka uskovat minun päälleni".............

        Olet ottanut itseäsi kuvaavan nimimerkin.

        - Oliko Jeesusta kuulemassa kaikki maailman lapset, nekin jotka eivät olleet syntyneet?


        - Ovatko kaikki Intian hindulapsetkin tänään
        kuulemassa evankeliumin sanaa Jeesuksesta?

        - Oliko Jeesusta kuulemassa ne lapset, jotka
        oli tuotu sanan kuuloon?

        - Missä Raamattu opettaa toisen pelastustien,
        johon ei tarvita Jumalan sanaa?


      • tarkemmin Raamattua!
        Liirum laarum kirjoitti:

        Ei se mikään salaisuus ole, kun Jeesus itse ottaa lapset uskoville esikuvaksi ja sanoo ....lapsista "jotka uskovat minun päälleni".............

        Tuo kohta kuuluu näin:
        Matt 18;6
        "Joka viettelee yhden NÄISTÄ PIENISTÄ, jotka usko-
        vat minuun..."

        Jeesus puhuu JUURI NIISTÄ PIENISTÄ, JOTKA OLIVAT
        KUUNTELEMASSA HÄNEN OPETUSTAAN, eikä kaikista maa-
        lman lapsista!!!!!!

        Ei se tarkoita sitä, että kaikki maailman pienet automaattisesti uskoisivat Jeesukseen, vaan:
        "Usko tulee kuulemisesta".

        Raamattu ei tunne mitään syntymäuskoa!


      • 1222334456
        mennä neuvomaan kirjoitti:

        Jeesusta, koska Hän ei kastananut noita lapsia!!!

        Kuvitteletko olevasi Häntä viisaampi?

        Matt 18:10
        "Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä
        sillä' minä sanon teille, että heidän enkelinsä tai-
        vaassa näkevät aina minun Isäni kasvot."

        Miksi halveksit lapsia?

        Koita säilyttää jokin järki.
        Kaste asetettiin vasta ylösnousemuksen jälkeen.


      • ++++++++++++++++++
        tarkemmin Raamattua! kirjoitti:

        Tuo kohta kuuluu näin:
        Matt 18;6
        "Joka viettelee yhden NÄISTÄ PIENISTÄ, jotka usko-
        vat minuun..."

        Jeesus puhuu JUURI NIISTÄ PIENISTÄ, JOTKA OLIVAT
        KUUNTELEMASSA HÄNEN OPETUSTAAN, eikä kaikista maa-
        lman lapsista!!!!!!

        Ei se tarkoita sitä, että kaikki maailman pienet automaattisesti uskoisivat Jeesukseen, vaan:
        "Usko tulee kuulemisesta".

        Raamattu ei tunne mitään syntymäuskoa!

        Siksi heidät juuri tulee kastaa!
        Siksi heitä tulee sanalla opettaa.


      • Jeesus kastoi jo
        1222334456 kirjoitti:

        Koita säilyttää jokin järki.
        Kaste asetettiin vasta ylösnousemuksen jälkeen.

        ennen ristinkuolemaa niitä, jotka uskoivat:
        Joh 3:22

        Ei kai Jeesus muuttanut kastetta vauvakasteeksi!!!!!


      • Mitenkäs te opetatte
        ++++++++++++++++++ kirjoitti:

        Siksi heidät juuri tulee kastaa!
        Siksi heitä tulee sanalla opettaa.

        niitä vauvoja?????

        Vai sanotaanko sinun Raamatussasi, että opetusta
        voi antaa vasta sitten, kun lapsi kasvaa ja ymmärtää jotain?


      • he ovat aina tehneet
        Mitenkäs te opetatte kirjoitti:

        niitä vauvoja?????

        Vai sanotaanko sinun Raamatussasi, että opetusta
        voi antaa vasta sitten, kun lapsi kasvaa ja ymmärtää jotain?

        Vastuullinen isä ja äiti opettavat lapsiaan vauvasta lähtien viemällä heitä Jeesuksen luo, vaikka uskottomat estelevät heitä.


      • teuta
        että Joh 3:5 puhuisi kirjoitti:

        kasteesta!!!
        SIINÄ EI PUHUTA KASTEESTA, vaan siitä, että me
        uudestisynnymme elävän sanan kautta,
        1. Piet 1:23.


        Usko tulee kuulemisesta, eikä kasteesta!

        Eikö se millään mene teidän päähänne, että vau-
        vat OVAT JO JEESUKSEN ARMOSSA JA VALTAKUNNASSA!!!!

        Mitä hyötyä siitä vauvakasteesta on, jos ymmärtävään ikään tullessa täytyy vielä tulla
        uskoon?????

        Uskoonhan pitää tulla, oli kastettu tai ei!

        Sinun oppisi on melko ristiriitaista!

        Elikkä selityksissä tuli viitteitä ks. se ja se
        En väitä että sinä olet väärässä, enkä hyväksy että sinulla olisi ainoa oikea miete, koska Sielunvihollinen on henki, ja voi tehdä suurinpiirtein kaikki kuin Jumalakin paitsi EI elämää, tarkoitan että on vaarallinen vihollinen.

        Sanon ajatukseni kasteesta, se on aivan paikallaan, lapsikaste, keskustelemme tästä 3-4 kerran ja olemme aina unhottaneet jatkumon, se on rippikoulu, siinä kysytään jokaiselta kävijältä haluaako olla/tahdotko seurata Jeesusta Kristusta, ja kaikki sanoo tahdon, vasta nyt on kaste valmis.


      • niin tietämätön noista
        teuta kirjoitti:

        Elikkä selityksissä tuli viitteitä ks. se ja se
        En väitä että sinä olet väärässä, enkä hyväksy että sinulla olisi ainoa oikea miete, koska Sielunvihollinen on henki, ja voi tehdä suurinpiirtein kaikki kuin Jumalakin paitsi EI elämää, tarkoitan että on vaarallinen vihollinen.

        Sanon ajatukseni kasteesta, se on aivan paikallaan, lapsikaste, keskustelemme tästä 3-4 kerran ja olemme aina unhottaneet jatkumon, se on rippikoulu, siinä kysytään jokaiselta kävijältä haluaako olla/tahdotko seurata Jeesusta Kristusta, ja kaikki sanoo tahdon, vasta nyt on kaste valmis.

        rippikoululaisista, että kuvittelet heidät usko-
        vaisiksi?
        Heidän rippikoulunsa on suurta teatteria!
        Olen läheltä seurannut heidän käyttäytymistään, eikä
        se osoita, että he olisivat muutamaa poikkeusta
        lukuunottamatta uskovaisia!!!!

        Suvun paine ja perinne ja tietysti se uusi mopo,
        panee heidät käymään rippikoulun!
        Jos kaste on valmis vasta rippikoululaisen "valehtelemisen " jälkeen, niin kovin heikoissa
        on!

        Totuus kuitenkin on, että Raamattu ei tunne tuol-
        laista vauvakastetta!


      • joka opillasi pyrit
        he ovat aina tehneet kirjoitti:

        Vastuullinen isä ja äiti opettavat lapsiaan vauvasta lähtien viemällä heitä Jeesuksen luo, vaikka uskottomat estelevät heitä.

        estämään lapsilta taivasosuuden!

        Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta, sanoi Jeesus ja se saa riittää!
        Kaste ei anna heille mitään lisää tuohon Jeesuksen
        lupaukseen!


      • teu
        niin tietämätön noista kirjoitti:

        rippikoululaisista, että kuvittelet heidät usko-
        vaisiksi?
        Heidän rippikoulunsa on suurta teatteria!
        Olen läheltä seurannut heidän käyttäytymistään, eikä
        se osoita, että he olisivat muutamaa poikkeusta
        lukuunottamatta uskovaisia!!!!

        Suvun paine ja perinne ja tietysti se uusi mopo,
        panee heidät käymään rippikoulun!
        Jos kaste on valmis vasta rippikoululaisen "valehtelemisen " jälkeen, niin kovin heikoissa
        on!

        Totuus kuitenkin on, että Raamattu ei tunne tuol-
        laista vauvakastetta!

        Ja voihan se olla totta, että seula on alkanut vuotaa, eiköpä se ole kaikkien vika, että lasketaan katse läpi sormien .

        Ainahan voi kiristää systeemiä se voi vidä sukupolven, ikänkuin Israelin aikana tietyt alkoivat napista, kuvittele heillä ei ollut giljotiinia, ja siksi he vaelsivat 40 vuotta erämäässa kunnes viimeinenkin kuoli, pääsivät tämän jälkeen luvattuun maahan .

        Ei toi mopo kannustimena ole pahempi kun hoholiitto, kirkko on päästänyt hiukan löysää .
        Mutta korjattavissa se on, pitää varmaan ajutusta koulita mihin USKOo. No en kyllä tiennyt mitä toit esiin, minä kävin Koulun -60 ja ostin mopon itse tienatuilla rahoilla .


      • heitä??????
        joka opillasi pyrit kirjoitti:

        estämään lapsilta taivasosuuden!

        Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta, sanoi Jeesus ja se saa riittää!
        Kaste ei anna heille mitään lisää tuohon Jeesuksen
        lupaukseen!

        Ei ole lisätty mitään.
        Sinä se haluat estää lapsia tulemasta
        Jeesuksen luo ja olemasta lapsen kaltainen.


      • kehittänyt tuota
        teu kirjoitti:

        Ja voihan se olla totta, että seula on alkanut vuotaa, eiköpä se ole kaikkien vika, että lasketaan katse läpi sormien .

        Ainahan voi kiristää systeemiä se voi vidä sukupolven, ikänkuin Israelin aikana tietyt alkoivat napista, kuvittele heillä ei ollut giljotiinia, ja siksi he vaelsivat 40 vuotta erämäässa kunnes viimeinenkin kuoli, pääsivät tämän jälkeen luvattuun maahan .

        Ei toi mopo kannustimena ole pahempi kun hoholiitto, kirkko on päästänyt hiukan löysää .
        Mutta korjattavissa se on, pitää varmaan ajutusta koulita mihin USKOo. No en kyllä tiennyt mitä toit esiin, minä kävin Koulun -60 ja ostin mopon itse tienatuilla rahoilla .

        sakramenttioppia!
        Sehän on katolisen kirkon keksintö 300-luvulta, kun
        se kehitteli tuollaisen automaatin, jolla ihmi-
        sistä tehdään kirkon uskollisisa jäseniä.

        Henkilökohtaisella uskolla ei ole väliä, kunhan vain
        seremoniat tulee suoritettua!!!!!

        Näinhän se on luterilaisessa kirkosakin.


      • Jeesuksen sanoja!
        heitä?????? kirjoitti:

        Ei ole lisätty mitään.
        Sinä se haluat estää lapsia tulemasta
        Jeesuksen luo ja olemasta lapsen kaltainen.

        Ei lapsi tarvitse kastetta kelvatakseen Jesukselle!

        Lapset ovat Herran lahja, ilman kastettakin, joten
        vauvakasteesta ei ole mitään hyötyä!


      • sanoo kirjotus
        Jeesuksen sanoja! kirjoitti:

        Ei lapsi tarvitse kastetta kelvatakseen Jesukselle!

        Lapset ovat Herran lahja, ilman kastettakin, joten
        vauvakasteesta ei ole mitään hyötyä!

        Jeesushan opettaa sinua vastaan.
        Käskee tuomaan sanankuuloon ja ottamaan lapsesta esimerkkiä siinä kuulemisessa.

        Ei mitään uskoa voi kenelläkään ollakaan ilman sanaa ja sakramentteja.


      • Lapsi on otollinen
        sanoo kirjotus kirjoitti:

        Jeesushan opettaa sinua vastaan.
        Käskee tuomaan sanankuuloon ja ottamaan lapsesta esimerkkiä siinä kuulemisessa.

        Ei mitään uskoa voi kenelläkään ollakaan ilman sanaa ja sakramentteja.

        Jeesukselle ilman mitään vauvakastetta!!!

        Epäiletkö Jeesuksen sanoja?


      • kastettavaksi
        materiia uskolleen, kirjoitti:

        sille, joka on syntynyt uudesti YLHÄÄLTÄ, riittää
        Jumalan sana ja sen lupaukset.

        "Me emme katso näkyväisiä"!!!!!

        Jeesus Kristus ja hänen sanansa eivät tarvitse vettä kyytipojaksi!

        Jeesus itsekin täällä ihmisenä ollessaan tarvitsi vettä "kyytipojaksi", mutta et sinä. Eikö Jeesus mielestäsi ollut syntynyt ylhäältä, kun hän meni kasteelle?
        Muun muassa apostoli Markus kuvaa, miten Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen Jordan-virrassa (Mark.1:9-12):

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Mark. 1:1&rnd=1239797809864


      • vettä kyytipojaksi,
        kastettavaksi kirjoitti:

        Jeesus itsekin täällä ihmisenä ollessaan tarvitsi vettä "kyytipojaksi", mutta et sinä. Eikö Jeesus mielestäsi ollut syntynyt ylhäältä, kun hän meni kasteelle?
        Muun muassa apostoli Markus kuvaa, miten Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen Jordan-virrassa (Mark.1:9-12):

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Mark. 1:1&rnd=1239797809864

        sillä hän oli synnitön ja pyhä.
        Hän ei tarvinnut Johanneksen parannuksen kastetta.
        Jeesuksen kohdalla kaste merkitsi jo etukäteen vertauskuvallisesti
        hautaamista.

        Uuden-liiton kaste alkoi Jeesuksen kasteessa, sillä
        siinä olivat läsnä Isä, Poika ja Pyhä-henki!

        Kaste ei siis poista syntejä, ja Jeesus meni
        Johanneksen kastettavaksi siksi, että Hän halusi
        näyttää meille esimerkkiä siitä, miten kaste tu-
        lee suorittaa.


      • Etkö tiedä
        kastettavaksi kirjoitti:

        Jeesus itsekin täällä ihmisenä ollessaan tarvitsi vettä "kyytipojaksi", mutta et sinä. Eikö Jeesus mielestäsi ollut syntynyt ylhäältä, kun hän meni kasteelle?
        Muun muassa apostoli Markus kuvaa, miten Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen Jordan-virrassa (Mark.1:9-12):

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Mark. 1:1&rnd=1239797809864

        Jeesus otti Johanneksen kasteen, joka oli vedellä parannukseen. Johannes kastoi TULEVAAN VAPAHTAJAAN.

        Tämä kaste jolla kristityt kastetaan, on Jeesuksen itsensä asettama. JEESUS ASETTI TÄMÄN (Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimessä)UUDESTISYNNYTTÄVÄN KASTEEN ristinkuoleman ja kuolleista ylösnousemisen jälkeen, vähän ennen taivaaseen nousemistaan.


      • Tee parannus
        kuin Jumalan sana? kirjoitti:

        Luther otti kasteen paavin harhaopeista, mutta ei
        hyväksynyt niitä kaikkia. Ainoastaan lapsikasteen!

        Raamattu ei tunne edes lapsikastetta!

        Lutherin uskonopetuksen esikuva oli Aurelius Augustinus 400 luvulta. Jo hän ymmärsi Pyhän Kasteen sellaisena kun Pietari ja Paavali sen meille ovat opettaneet.


      • teuta
        vettä kyytipojaksi, kirjoitti:

        sillä hän oli synnitön ja pyhä.
        Hän ei tarvinnut Johanneksen parannuksen kastetta.
        Jeesuksen kohdalla kaste merkitsi jo etukäteen vertauskuvallisesti
        hautaamista.

        Uuden-liiton kaste alkoi Jeesuksen kasteessa, sillä
        siinä olivat läsnä Isä, Poika ja Pyhä-henki!

        Kaste ei siis poista syntejä, ja Jeesus meni
        Johanneksen kastettavaksi siksi, että Hän halusi
        näyttää meille esimerkkiä siitä, miten kaste tu-
        lee suorittaa.

        Tuo stoorisi on eris kummallinen.

        Kun Jeesus meni kasteelle, vastusti Johannes sitä, ja sanoi minut sinun pitäisi kastaa, he sopivat ja johannes kasoi hänet, ja kun hän oli kastettu nousi Hän heti, Pyhä Henki laskeutui kyyhkysen tavoin Hänen päälleen, taivas avautui ja kuului ääni, tämä on minun rakas Poikani johon olen milistynyt.

        Jospa se kaste kuitenkin tarvittiin, kun Pyhä Henki tuli Hänelle taivaasta.


      • Paavali unohtivat
        Tee parannus kirjoitti:

        Lutherin uskonopetuksen esikuva oli Aurelius Augustinus 400 luvulta. Jo hän ymmärsi Pyhän Kasteen sellaisena kun Pietari ja Paavali sen meille ovat opettaneet.

        mainita mitään vauvakastesta.

        He opettivat vain uskovien kastetta:
        Ap 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti
        evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen
        Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä
        miehet että naiset."


      • Jeesus oli syntinen ja
        teuta kirjoitti:

        Tuo stoorisi on eris kummallinen.

        Kun Jeesus meni kasteelle, vastusti Johannes sitä, ja sanoi minut sinun pitäisi kastaa, he sopivat ja johannes kasoi hänet, ja kun hän oli kastettu nousi Hän heti, Pyhä Henki laskeutui kyyhkysen tavoin Hänen päälleen, taivas avautui ja kuului ääni, tämä on minun rakas Poikani johon olen milistynyt.

        Jospa se kaste kuitenkin tarvittiin, kun Pyhä Henki tuli Hänelle taivaasta.

        siksi tarvitsi kastetta????
        Kirkon opin mukaanhan vauva kastetaan siksi, että
        hän on perisynnin turmelema.

        Minun Raamatussani lukee, että Hän oli synnitön!

        Myönnät siis kuitenkin, että Jeesus meni itse, vapaaehtoisesti kasteelle.
        Miksi sama käytäntö ei kelpaa teille?

        Eikö Jeesuksen esimerkki kuulukkaan teille?


      • kaste olisi erilainen,
        Etkö tiedä kirjoitti:

        Jeesus otti Johanneksen kasteen, joka oli vedellä parannukseen. Johannes kastoi TULEVAAN VAPAHTAJAAN.

        Tämä kaste jolla kristityt kastetaan, on Jeesuksen itsensä asettama. JEESUS ASETTI TÄMÄN (Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimessä)UUDESTISYNNYTTÄVÄN KASTEEN ristinkuoleman ja kuolleista ylösnousemisen jälkeen, vähän ennen taivaaseen nousemistaan.

        kuin se kaste, millä Hänet itsensä kastettiin????
        Missä vaiheessa se muutettiin vauvakasteeksi?

        Raamattuhan kehoittaa meitä seuraamaan Hänen esimerkkiään!!!
        1. Piet 2:21


      • teuta
        Jeesus oli syntinen ja kirjoitti:

        siksi tarvitsi kastetta????
        Kirkon opin mukaanhan vauva kastetaan siksi, että
        hän on perisynnin turmelema.

        Minun Raamatussani lukee, että Hän oli synnitön!

        Myönnät siis kuitenkin, että Jeesus meni itse, vapaaehtoisesti kasteelle.
        Miksi sama käytäntö ei kelpaa teille?

        Eikö Jeesuksen esimerkki kuulukkaan teille?

        Kun Hän oli synnitön. Hän oli varmasti keskustellut Isänsä kanssa, että tee se niin saat elää ( Hähän sai Pyhän Hengen siinä) muistatko lukeneesi Luuk. 3:21-22.


      • Jeesus sai Pyhän-Hengen
        teuta kirjoitti:

        Kun Hän oli synnitön. Hän oli varmasti keskustellut Isänsä kanssa, että tee se niin saat elää ( Hähän sai Pyhän Hengen siinä) muistatko lukeneesi Luuk. 3:21-22.

        vasta kasteensa JÄLKEEN, kun Hän oli noussut ylös vedestä!!!
        Matt 3:16

        Tämä on tärkeä yksityiskohta, sillä kirkkohan opettaa, että kasteessa saadaan Pyhä-Henki, mikä
        ei pidä paikkaansa!
        Kannattaa olla tarkka kun lukee Raamattua!


      • hehheehh
        Lapsi on otollinen kirjoitti:

        Jeesukselle ilman mitään vauvakastetta!!!

        Epäiletkö Jeesuksen sanoja?

        En epäile.
        Totta kai oli otollinen, koska kuuli sanaa ja uskoi sen.
        Ilman sanaa ja sakramentteja kukaan ei voi uskoa, kun ei ole sanaakaan mitä uskoisi.
        Siksi lapset tulee viedä kasteelle.


      • lopeta rieanaaminen
        Jeesus sai Pyhän-Hengen kirjoitti:

        vasta kasteensa JÄLKEEN, kun Hän oli noussut ylös vedestä!!!
        Matt 3:16

        Tämä on tärkeä yksityiskohta, sillä kirkkohan opettaa, että kasteessa saadaan Pyhä-Henki, mikä
        ei pidä paikkaansa!
        Kannattaa olla tarkka kun lukee Raamattua!

        Jeesus otti kuuliaisuuskasteen.

        Kristillinen kaste on eri kuin Johanneksen kaste.
        Kaste asetettiin vasta ylösnousemuksen jälkeen.

        Aivan asiatonta puhua siitä, ettei Jeesus kastanut.
        Hän oli itse sakramentti, joten hän ei sakramenttia tarvinnut.


      • tarkistin asian
        ka.likka kirjoitti:

        Hienoa, voin siis huokaista helpotuksesta. Esikoisilla siis onkin kristinopin tuntemus hanskassa.

        Siis ne, jotka opettavat vastoin katekismksen opetusta sakramenteista täällä (ja seuroissa) eivät siis olekaan esikoisia?

        hmmm. ok.

        Jotka täällä kirjoittavat vastoin katekismuksen oppia eivät tunne katekismusta kuten ei seuroissakaan, vaan he pitää laittaa jatko luokalle rippikouluun . Moni heistä on nimi, mutta ei todella Kristitty? miksi näin, syy on kuuskyt ja seiskyt luku AI: neen.


    • ka.likka
      • Remppaämmä

        Kuka kasteen asettanut ja säätänyt on?

        Vastaus: Jumala itse lähetti Johanneksen kastamaan, ja sen jälkeen käski Jeesus Kristus opetuslastensa mennä ulos kaikkeen maailmaan tekemään opetuslapsiksi kaikkia kansoja kastaen heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
        Luukk. 3:2,3. Koska Hannas ja Kaifas ylimmäiset papit olivat, silloin tapahtui Jumalan sana Johannekselle, Sakarian pojalle, erämaassa.3 Ja hän tuli kaikkiin maan paikkoihin Jordanin ympäri ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi. Joh. 1:33.
        Matt. 28:19. Jeesus sanoi opetuslapsillensa:?Menkäät ja tehkäät kaikki kansat opetuslapsiksi kastaen heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

        Tuli vain mieleen tuosta edellisestä, että meidän kirkkomme kaste ja Johanneksen kaste ovat yhtä ja samaa kastetta.


      • tarkistin asian
        Remppaämmä kirjoitti:

        Kuka kasteen asettanut ja säätänyt on?

        Vastaus: Jumala itse lähetti Johanneksen kastamaan, ja sen jälkeen käski Jeesus Kristus opetuslastensa mennä ulos kaikkeen maailmaan tekemään opetuslapsiksi kaikkia kansoja kastaen heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
        Luukk. 3:2,3. Koska Hannas ja Kaifas ylimmäiset papit olivat, silloin tapahtui Jumalan sana Johannekselle, Sakarian pojalle, erämaassa.3 Ja hän tuli kaikkiin maan paikkoihin Jordanin ympäri ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi. Joh. 1:33.
        Matt. 28:19. Jeesus sanoi opetuslapsillensa:?Menkäät ja tehkäät kaikki kansat opetuslapsiksi kastaen heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

        Tuli vain mieleen tuosta edellisestä, että meidän kirkkomme kaste ja Johanneksen kaste ovat yhtä ja samaa kastetta.

        Parannus pakkoa, Joka oli Kastajalla, tosin hän vaati vain yhden synnin tunnustuksen, ja kastoi sinä päivänä kun hän kastoi Jeesuksen, oli päivän saalis n. 8000 ihmistä .
        olisi kiva tietää, vaatiko hän Jeesusta parannukseen?


      • eslestLukija
        tarkistin asian kirjoitti:

        Parannus pakkoa, Joka oli Kastajalla, tosin hän vaati vain yhden synnin tunnustuksen, ja kastoi sinä päivänä kun hän kastoi Jeesuksen, oli päivän saalis n. 8000 ihmistä .
        olisi kiva tietää, vaatiko hän Jeesusta parannukseen?

        Hyvä kirjoittaja, Kirkon kaste on vähän huono nimitys.
        Siinä olet oikeassa, ettei kasteen pätevyys ole kiinni kastettavan uskosta, vaan siitä, että siihen sisältyy Jumalan armolupaus.
        V


      • suoritat parannuksen?
        tarkistin asian kirjoitti:

        Parannus pakkoa, Joka oli Kastajalla, tosin hän vaati vain yhden synnin tunnustuksen, ja kastoi sinä päivänä kun hän kastoi Jeesuksen, oli päivän saalis n. 8000 ihmistä .
        olisi kiva tietää, vaatiko hän Jeesusta parannukseen?

        Mites sitä parannusta oikeen vaaditaan?

        Mites suoritat parannuksen kun sitä sinulta vaaditaan?

        Eiköpä lie Jumalan tekoa ja lahjaa meille?


      • eslestLukija
        suoritat parannuksen? kirjoitti:

        Mites sitä parannusta oikeen vaaditaan?

        Mites suoritat parannuksen kun sitä sinulta vaaditaan?

        Eiköpä lie Jumalan tekoa ja lahjaa meille?

        Oletat ilmeisesti, että Jumala käy jonkinlaista vaihtokauppaa. Valitettavasti asia ei ole niin.
        Puhut parannuksen suorittamisesta!!!
        Kaste on uudensyntymisen peso. Sinunkin tulisi uskoa kasteesi armoon ja elää sen mukaisesti.
        Nyt pitäsi siis muistaa olevansa kastettu, onhan se valtava armolahja. Miten hyvä onkaan muistaa se hädän hetkellä: olen Jumalan lapsi.


      • ei tiennyt mitään
        eslestLukija kirjoitti:

        Oletat ilmeisesti, että Jumala käy jonkinlaista vaihtokauppaa. Valitettavasti asia ei ole niin.
        Puhut parannuksen suorittamisesta!!!
        Kaste on uudensyntymisen peso. Sinunkin tulisi uskoa kasteesi armoon ja elää sen mukaisesti.
        Nyt pitäsi siis muistaa olevansa kastettu, onhan se valtava armolahja. Miten hyvä onkaan muistaa se hädän hetkellä: olen Jumalan lapsi.

        "kasteen armosta" eikä ruvennut kastamaan ihmisiä.
        Hän saaransi heille:
        Ap 17:30
        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt,
        mutta nyt Hän tekee tiettäväksi, että kaikkien
        ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus"!

        Ei Paavali kehoittanut kastamaan kaikkia kansoja!


      • Remppaämmä
        ei tiennyt mitään kirjoitti:

        "kasteen armosta" eikä ruvennut kastamaan ihmisiä.
        Hän saaransi heille:
        Ap 17:30
        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt,
        mutta nyt Hän tekee tiettäväksi, että kaikkien
        ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus"!

        Ei Paavali kehoittanut kastamaan kaikkia kansoja!

        Lutherikin sanoi: "Kaste on yksinkertaisesti parannuksessa elämistä, eli vanhan ihmisen upottamista ja nostamista".

        Omalle vanhurskaudelle on myrkkyä kun puhutaan parannuksesta eli synti elämästä luopumusesta.

        Omanvanhurskauden palvelijan parannus on että hän heittäytyy jumalan sanan lupausten päälle ja entinen elämä jatkuu sellaisenaan kun se aikaisemminkin oli. Kaikista krouvimmat synnit jää kunnian perkeleen voimasta, mutta viha ilkeät puheet ja petokset kanssaihmisiin saavat luvan jatkua niitä ei tarvitse katua eikä parannusta tehdä lähimmäiseltä.


      • luin edellistä kommenttia
        eslestLukija kirjoitti:

        Oletat ilmeisesti, että Jumala käy jonkinlaista vaihtokauppaa. Valitettavasti asia ei ole niin.
        Puhut parannuksen suorittamisesta!!!
        Kaste on uudensyntymisen peso. Sinunkin tulisi uskoa kasteesi armoon ja elää sen mukaisesti.
        Nyt pitäsi siis muistaa olevansa kastettu, onhan se valtava armolahja. Miten hyvä onkaan muistaa se hädän hetkellä: olen Jumalan lapsi.

        Vastasin tuolle "tarkistin asian"lle, joka tuntuu parannusta vaativan. Kuulostaa kuin hän tarkoittaisi sen jonain omana suoritteena, joka tehdään, kun sitä vaaditaan.

        Hänen kirjoituksestaan saa todellakin tuon vaihtokauppa-ajatuksen.

        Kaste on meille valtava lahja:

        Mark. 16:16
           
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.


      • ihan omiasi
        ei tiennyt mitään kirjoitti:

        "kasteen armosta" eikä ruvennut kastamaan ihmisiä.
        Hän saaransi heille:
        Ap 17:30
        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt,
        mutta nyt Hän tekee tiettäväksi, että kaikkien
        ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus"!

        Ei Paavali kehoittanut kastamaan kaikkia kansoja!

        Paavali t o d e l l a kastoi, koska se oli Kristuksen käsky.

        Paavali ei missään väheksy kastetta.
        Mitä tämä sinun kirjoittelusi oikein perustaa?
        Oletko ateisti tai uskosta osaton?
        Apostolisen ajan kristityille olisi sinun
        puheesi johtanut piispan puhutteluun ja kenties eroon kirkosta.


      • eslestLukija
        Remppaämmä kirjoitti:

        Lutherikin sanoi: "Kaste on yksinkertaisesti parannuksessa elämistä, eli vanhan ihmisen upottamista ja nostamista".

        Omalle vanhurskaudelle on myrkkyä kun puhutaan parannuksesta eli synti elämästä luopumusesta.

        Omanvanhurskauden palvelijan parannus on että hän heittäytyy jumalan sanan lupausten päälle ja entinen elämä jatkuu sellaisenaan kun se aikaisemminkin oli. Kaikista krouvimmat synnit jää kunnian perkeleen voimasta, mutta viha ilkeät puheet ja petokset kanssaihmisiin saavat luvan jatkua niitä ei tarvitse katua eikä parannusta tehdä lähimmäiseltä.

        On sulla puheet!

        Mitä muuta usko voi edes olla, kuin Jumalan armolupausten päälle heittäytymistä?

        Minkä päälle sinä heittäydyt, omie tekojesi ja oman hurskautesi päälle!!!
        Hyvää matkaa helvettiin, näkemiin!

        Sitten soitat suutasi täällä ja pilkkaa evankeliumia!! On sulla otsaa!


      • tarkistin asian
        eslestLukija kirjoitti:

        On sulla puheet!

        Mitä muuta usko voi edes olla, kuin Jumalan armolupausten päälle heittäytymistä?

        Minkä päälle sinä heittäydyt, omie tekojesi ja oman hurskautesi päälle!!!
        Hyvää matkaa helvettiin, näkemiin!

        Sitten soitat suutasi täällä ja pilkkaa evankeliumia!! On sulla otsaa!

        Älä käy irppaamaan, voi olla huono maku sormessasi, tiedät varmaan missä se on ollut sitä ennen . Hän jota rääkkäät on Kunnon USKOvainen , sinusta en tiä, Hänen kirjoitus on Katekismuksesta , ja se sinunkin pitää osata !


      • teuta
        luin edellistä kommenttia kirjoitti:

        Vastasin tuolle "tarkistin asian"lle, joka tuntuu parannusta vaativan. Kuulostaa kuin hän tarkoittaisi sen jonain omana suoritteena, joka tehdään, kun sitä vaaditaan.

        Hänen kirjoituksestaan saa todellakin tuon vaihtokauppa-ajatuksen.

        Kaste on meille valtava lahja:

        Mark. 16:16
           
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Sulla se sana oli: Mutten usko että sinä tuomitset ketään kadotukseen .


      • selittlet!!!!!
        tarkistin asian kirjoitti:

        Älä käy irppaamaan, voi olla huono maku sormessasi, tiedät varmaan missä se on ollut sitä ennen . Hän jota rääkkäät on Kunnon USKOvainen , sinusta en tiä, Hänen kirjoitus on Katekismuksesta , ja se sinunkin pitää osata !

        taidat olla paremminkin niitä vitsimiehiä.
        olemattomii selittelet.


      • tietämättömyytenne
        ihan omiasi kirjoitti:

        Paavali t o d e l l a kastoi, koska se oli Kristuksen käsky.

        Paavali ei missään väheksy kastetta.
        Mitä tämä sinun kirjoittelusi oikein perustaa?
        Oletko ateisti tai uskosta osaton?
        Apostolisen ajan kristityille olisi sinun
        puheesi johtanut piispan puhutteluun ja kenties eroon kirkosta.

        Jumalan sanasta.

        Mitä te oikein luette, kun Raamatun alkeetkin ovat
        teille täysin tuntemattomia:

        Paavali ei kastanut ihmisiä. Hän kirjoittaa:
        1. Kor 2:17
        "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan
        evankeliumia julistamaan."

        Sanotaanko teidän Raamatussanne, että Kristus
        lähetti Paavalin kastamaan?????


      • mistä on kyse
        tietämättömyytenne kirjoitti:

        Jumalan sanasta.

        Mitä te oikein luette, kun Raamatun alkeetkin ovat
        teille täysin tuntemattomia:

        Paavali ei kastanut ihmisiä. Hän kirjoittaa:
        1. Kor 2:17
        "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan
        evankeliumia julistamaan."

        Sanotaanko teidän Raamatussanne, että Kristus
        lähetti Paavalin kastamaan?????

        1. Kor 1:12-18
        Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen". Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
        Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen, niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

        Paavali oli saanut tehtäväkseen Jumalan sanan julistamisen, muiden tehtävänä oli hoitaa kastaminen.

        Yllä olevassa Paavali ilmaisee iloaan siitä, ettei ole toimittanut kasteita Korinttissa, koska taitaisivat nuo sitten luulla olevansa Paavalin seuraajia.

        Työnjako on ollut seurakunnassa jo silloin.


      • selvä alusta lähtien,
        mistä on kyse kirjoitti:

        1. Kor 1:12-18
        Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen". Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
        Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen, niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

        Paavali oli saanut tehtäväkseen Jumalan sanan julistamisen, muiden tehtävänä oli hoitaa kastaminen.

        Yllä olevassa Paavali ilmaisee iloaan siitä, ettei ole toimittanut kasteita Korinttissa, koska taitaisivat nuo sitten luulla olevansa Paavalin seuraajia.

        Työnjako on ollut seurakunnassa jo silloin.

        eivätkä apostolit yrittäneet tehdä opetuslapsia kastamalla, VAAN SAARNAAMALLA EVANKELIUMIA!!!

        Mark 16:20
        "Mutta he lähtivät ja SAARNASIVAT kaikkialla ja
        Herra vahvisti sanansa sitä seuraavien merkkien
        kautta."

        Sen jälkeen kastettiin vain ne, jotka uskoivat!
        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin."

        Vauvoista ei ole mitään mainintaa!

        Yksikertaisen selvää tämä Jumalan sana, mutta
        kun kirkot sotkevat sitä omilla oppirakennelmil-
        laan!


      • kunet ymmärrä
        tietämättömyytenne kirjoitti:

        Jumalan sanasta.

        Mitä te oikein luette, kun Raamatun alkeetkin ovat
        teille täysin tuntemattomia:

        Paavali ei kastanut ihmisiä. Hän kirjoittaa:
        1. Kor 2:17
        "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan
        evankeliumia julistamaan."

        Sanotaanko teidän Raamatussanne, että Kristus
        lähetti Paavalin kastamaan?????

        Hehheeh!

        Kyllä siinä niin lukee, mutta kun sinä
        hurmahenkinen et ymmärrä, mitä se 1 Kor 2:17 tarkoittaa!

        Paavali oli antanut kastamisen Siilakselle ja kumppaneille ja hoiti itse saarnaamisen.
        Kysymys oli siis työnjaosta JA
        siitä, että Paavalin antamaa kastetta voitu
        käyttää lyömäaseena Korinton puolueriidoissa.


      • mieltä kanssani siitä,
        kunet ymmärrä kirjoitti:

        Hehheeh!

        Kyllä siinä niin lukee, mutta kun sinä
        hurmahenkinen et ymmärrä, mitä se 1 Kor 2:17 tarkoittaa!

        Paavali oli antanut kastamisen Siilakselle ja kumppaneille ja hoiti itse saarnaamisen.
        Kysymys oli siis työnjaosta JA
        siitä, että Paavalin antamaa kastetta voitu
        käyttää lyömäaseena Korinton puolueriidoissa.

        että ENSIN SAARNATAAN EVANKELIUMIA ja vasta sen
        jälkeen kastetaan ne, jotka uskovat!!!!

        Jos kastamalla olisi tehty opetuslapsia, niin kyllä kait Paavali olisi ensin kastanut kaikki!!!!!!


      • Henrikkin
        mieltä kanssani siitä, kirjoitti:

        että ENSIN SAARNATAAN EVANKELIUMIA ja vasta sen
        jälkeen kastetaan ne, jotka uskovat!!!!

        Jos kastamalla olisi tehty opetuslapsia, niin kyllä kait Paavali olisi ensin kastanut kaikki!!!!!!

        Piispa Henrikin tyyliin?


      • jankuttamista!!!!
        mieltä kanssani siitä, kirjoitti:

        että ENSIN SAARNATAAN EVANKELIUMIA ja vasta sen
        jälkeen kastetaan ne, jotka uskovat!!!!

        Jos kastamalla olisi tehty opetuslapsia, niin kyllä kait Paavali olisi ensin kastanut kaikki!!!!!!

        Typerää!
        Paavali ei kastanut, koska toinen kastoi ja toinen heistä julisti. Sitten Paavali itse kastoi ja toinen julisti.

        Järjestyksistä kinaaminen on aivan turhaa.


      • kinata järjestyksestä,
        jankuttamista!!!! kirjoitti:

        Typerää!
        Paavali ei kastanut, koska toinen kastoi ja toinen heistä julisti. Sitten Paavali itse kastoi ja toinen julisti.

        Järjestyksistä kinaaminen on aivan turhaa.

        jos kykenet näyttämään Raamatusta yhdenkin kohdan, jossa ensin kastettiin ja vasta sen jälkeen
        opetettiin!

        Onko liikaa vaadittu?


      • ei kiinni uskosta
        kinata järjestyksestä, kirjoitti:

        jos kykenet näyttämään Raamatusta yhdenkin kohdan, jossa ensin kastettiin ja vasta sen jälkeen
        opetettiin!

        Onko liikaa vaadittu?

        Asialla ei ole mitään merkitystä.

        Kuten hyvin tiedät, Etiopian hovherralla ei ollut mukanaan vastasyntyneitä lapsia.
        Apostolien teot ja evankeliot eivät kerro mitään kristityn vakiintuneen seurakunnan näkökulmasta.

        JOs kaste olisi sidottu kastettavan uskoon, se ei olisi Jumalan teko.
        Jumalan sana ei yleensäkään ole kiinni siitä, uskooko sen joku vai ei. Se on silti totta, vaikka ei uskottaisikaan.

        Siksi se sana, jonka sinäkin tänään hylkäät,
        on totta, voit sen uskoa huomenna, jos Herra armonsa suo.


      • teu
        ei kiinni uskosta kirjoitti:

        Asialla ei ole mitään merkitystä.

        Kuten hyvin tiedät, Etiopian hovherralla ei ollut mukanaan vastasyntyneitä lapsia.
        Apostolien teot ja evankeliot eivät kerro mitään kristityn vakiintuneen seurakunnan näkökulmasta.

        JOs kaste olisi sidottu kastettavan uskoon, se ei olisi Jumalan teko.
        Jumalan sana ei yleensäkään ole kiinni siitä, uskooko sen joku vai ei. Se on silti totta, vaikka ei uskottaisikaan.

        Siksi se sana, jonka sinäkin tänään hylkäät,
        on totta, voit sen uskoa huomenna, jos Herra armonsa suo.

        Koska olen puhunut/kirjoittanut monasti, siitä aikajärjestyksestä. Että ensin kaste sitten USKO tai USKO sitten kaste, Jeesus ei tee sille mitään eroa, kunhan vain molemmat tapahtuvat.


      • vastoin Lutherin
        teu kirjoitti:

        Koska olen puhunut/kirjoittanut monasti, siitä aikajärjestyksestä. Että ensin kaste sitten USKO tai USKO sitten kaste, Jeesus ei tee sille mitään eroa, kunhan vain molemmat tapahtuvat.

        opetusta!!!
        Kaste ilman uskoa ei ole raamatullinen kaste.

        Luther kirjoittaa Kirkkopostillassaan:
        "31. Ellemme siis pätevämmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset itse uskovat ja että heillä on omakohtainen usko, niin minä päättelen ja vakaasti neuvon: niin pian kuin mahdollista lakattakoon älköönkä kastettako lapsia ollenkaan, ettemme moisella mielikuvituksellisella ilveilyllä, jonka takana ei mitään ole, pilkkaisi ja häpäisisi suurestiylistettyä Jumalan majesteettia. "

        Mutta hänkin tajusi, että vauvoilla ei voi olla omaa uskoa.
        "21. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään ymmärrystä ja kun he eivät omakohtaisesti voi uskoa, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae). Eiväthän pienet lapset kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; heillä ei siis myöskään voi olla omaa uskoa. "

        Mutta hän keksi, että vanhempien ja
        seurakunnan rukous vaikuttaa vauvassa uskoa. Mutta
        hän ei tajunnut, että siinäkin tapauksessa se
        usko tulee vauvaan VASTA KASTEEN JÄLKEEN, joten
        kastettaessa vauvalla ei ole uskoa.
           


      • teu
        vastoin Lutherin kirjoitti:

        opetusta!!!
        Kaste ilman uskoa ei ole raamatullinen kaste.

        Luther kirjoittaa Kirkkopostillassaan:
        "31. Ellemme siis pätevämmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset itse uskovat ja että heillä on omakohtainen usko, niin minä päättelen ja vakaasti neuvon: niin pian kuin mahdollista lakattakoon älköönkä kastettako lapsia ollenkaan, ettemme moisella mielikuvituksellisella ilveilyllä, jonka takana ei mitään ole, pilkkaisi ja häpäisisi suurestiylistettyä Jumalan majesteettia. "

        Mutta hänkin tajusi, että vauvoilla ei voi olla omaa uskoa.
        "21. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään ymmärrystä ja kun he eivät omakohtaisesti voi uskoa, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae). Eiväthän pienet lapset kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; heillä ei siis myöskään voi olla omaa uskoa. "

        Mutta hän keksi, että vanhempien ja
        seurakunnan rukous vaikuttaa vauvassa uskoa. Mutta
        hän ei tajunnut, että siinäkin tapauksessa se
        usko tulee vauvaan VASTA KASTEEN JÄLKEEN, joten
        kastettaessa vauvalla ei ole uskoa.
           

        Saarnaaja PL. sanoi kun sitä kysyin, on vauvalla USKO, seon Jumalan salattu USKO.


      • innostuta liikaa!
        vastoin Lutherin kirjoitti:

        opetusta!!!
        Kaste ilman uskoa ei ole raamatullinen kaste.

        Luther kirjoittaa Kirkkopostillassaan:
        "31. Ellemme siis pätevämmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset itse uskovat ja että heillä on omakohtainen usko, niin minä päättelen ja vakaasti neuvon: niin pian kuin mahdollista lakattakoon älköönkä kastettako lapsia ollenkaan, ettemme moisella mielikuvituksellisella ilveilyllä, jonka takana ei mitään ole, pilkkaisi ja häpäisisi suurestiylistettyä Jumalan majesteettia. "

        Mutta hänkin tajusi, että vauvoilla ei voi olla omaa uskoa.
        "21. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään ymmärrystä ja kun he eivät omakohtaisesti voi uskoa, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae). Eiväthän pienet lapset kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; heillä ei siis myöskään voi olla omaa uskoa. "

        Mutta hän keksi, että vanhempien ja
        seurakunnan rukous vaikuttaa vauvassa uskoa. Mutta
        hän ei tajunnut, että siinäkin tapauksessa se
        usko tulee vauvaan VASTA KASTEEN JÄLKEEN, joten
        kastettaessa vauvalla ei ole uskoa.
           

        Protesti:

        Et tunne Lutherin teologiaa.
        Uskominen ei tee kasteesta kastetta, vaan kaste on Jumalan työ.

        Lutherin mukaan tulee kastaa Jumalan lupauksen varaan, ei sen varaan, että kastettava uskoo.
        Jos nyt sinäkin uskot, on sinulla kaste ja usko, usko tarttuu kasteen lupaukseen ja pitää sen totena.
        Ei usko muutenkaan ole mitään muuta kuin tarttumista Sanan lupauksiin.


      • sinulle vastoin
        teu kirjoitti:

        Saarnaaja PL. sanoi kun sitä kysyin, on vauvalla USKO, seon Jumalan salattu USKO.

        Jumalan sanaa!!

        Raamattu ei tunne salattua uskoa!!

        "Usko ilman tekoja on kuollut",
        Jaak 2:17

        Miten se vauva osoittaa uskonsa????

        2. Kor 13:5
        "Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa!
        Tutkikaa itseänne, vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä."
        Ellei, niin ette kestä koetusta."


      • Jos Jumala toimii
        innostuta liikaa! kirjoitti:

        Protesti:

        Et tunne Lutherin teologiaa.
        Uskominen ei tee kasteesta kastetta, vaan kaste on Jumalan työ.

        Lutherin mukaan tulee kastaa Jumalan lupauksen varaan, ei sen varaan, että kastettava uskoo.
        Jos nyt sinäkin uskot, on sinulla kaste ja usko, usko tarttuu kasteen lupaukseen ja pitää sen totena.
        Ei usko muutenkaan ole mitään muuta kuin tarttumista Sanan lupauksiin.

        kastajana, niin miksi Jeesus antoi opetuslapsilleen käskyn kastaa?????

        Lueppas uudelleen, mitä tuossa edellä Luther kirjoittaa!!!

        Minun uskoni tarttuu Jeesukseen, eikä mihinkään
        kasteeseen!


      • teu
        sinulle vastoin kirjoitti:

        Jumalan sanaa!!

        Raamattu ei tunne salattua uskoa!!

        "Usko ilman tekoja on kuollut",
        Jaak 2:17

        Miten se vauva osoittaa uskonsa????

        2. Kor 13:5
        "Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa!
        Tutkikaa itseänne, vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä."
        Ellei, niin ette kestä koetusta."

        Olen sitä mieltä Että sinä olet MES. nyt riittää, vai pitääkö pyytää Seriffi


      • teu
        innostuta liikaa! kirjoitti:

        Protesti:

        Et tunne Lutherin teologiaa.
        Uskominen ei tee kasteesta kastetta, vaan kaste on Jumalan työ.

        Lutherin mukaan tulee kastaa Jumalan lupauksen varaan, ei sen varaan, että kastettava uskoo.
        Jos nyt sinäkin uskot, on sinulla kaste ja usko, usko tarttuu kasteen lupaukseen ja pitää sen totena.
        Ei usko muutenkaan ole mitään muuta kuin tarttumista Sanan lupauksiin.

        Kuitenkin olen samaa mieltä, kanssasi.


      • aina, kun teidän perusteenne
        sinulle vastoin kirjoitti:

        Jumalan sanaa!!

        Raamattu ei tunne salattua uskoa!!

        "Usko ilman tekoja on kuollut",
        Jaak 2:17

        Miten se vauva osoittaa uskonsa????

        2. Kor 13:5
        "Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa!
        Tutkikaa itseänne, vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä."
        Ellei, niin ette kestä koetusta."

        osoittautuu epäraamatulliseksi!

        Etkö uskalla puolustaa oppiasi Raamatulla?


      • Martti Lutheria???
        teu kirjoitti:

        Kuitenkin olen samaa mieltä, kanssasi.

        Luther kirjoittaa Kirkkopostillassaan:
        "31. Ellemme siis pätevämmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset itse uskovat ja että heillä on omakohtainen usko, niin minä päättelen ja vakaasti neuvon: niin pian kuin mahdollista lakattakoon älköönkä kastettako lapsia ollenkaan, ettemme moisella mielikuvituksellisella ilveilyllä, jonka takana ei mitään ole, pilkkaisi ja häpäisisi suurestiylistettyä Jumalan majesteettia


    • Varma Sana

      Mutta... Joka ei usko, hän on jo tuomittu.

    • Lutherin kirkkop

      Aivan oikein!
      Sinä vääristelet Lutherin tekstiä. Lue koko teksti ja sen tarkoitus.

      • kopioiminen vääristelyä?

        Lutherin tekstit ovat niin pitkiä ja ristiriitaisia,
        että ei niitä kannata kopioda tänne kovin pitkälti.

        Mutta suosittelen kuitenkin Raamattua!
        Siellä kaste-asia on sanottu niin selvästi:
        Ap 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti
        evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen
        Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä
        miehet että naiset."


      • jo vastauksenkin
        kopioiminen vääristelyä? kirjoitti:

        Lutherin tekstit ovat niin pitkiä ja ristiriitaisia,
        että ei niitä kannata kopioda tänne kovin pitkälti.

        Mutta suosittelen kuitenkin Raamattua!
        Siellä kaste-asia on sanottu niin selvästi:
        Ap 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti
        evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen
        Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä
        miehet että naiset."

        Kysy omaltatunnoltasi, millainen valehteleminen on sinulle sallittua Jumalasi edessä.


      • 555555555555
        kopioiminen vääristelyä? kirjoitti:

        Lutherin tekstit ovat niin pitkiä ja ristiriitaisia,
        että ei niitä kannata kopioda tänne kovin pitkälti.

        Mutta suosittelen kuitenkin Raamattua!
        Siellä kaste-asia on sanottu niin selvästi:
        Ap 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti
        evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen
        Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä
        miehet että naiset."

        Lutter ei tuossa, kuten ei Luukaskaan, puhu sanaakaan siitä, ettei lapsia tule kastaa.


      • teu
        kopioiminen vääristelyä? kirjoitti:

        Lutherin tekstit ovat niin pitkiä ja ristiriitaisia,
        että ei niitä kannata kopioda tänne kovin pitkälti.

        Mutta suosittelen kuitenkin Raamattua!
        Siellä kaste-asia on sanottu niin selvästi:
        Ap 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti
        evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen
        Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä
        miehet että naiset."

        Hyvin räjähdys herkkää, ottaen huomioon sen aikaisen naisen aseman, maallisessa piirissä.
        Kristityn kuva on aina ollut tasavertaisuus ,

        Tässä on teksti AP.t. 8:12, kyllä se yksittäinen jae ei sano mitään, ensinnä siihen tulee jakeet 6-17 ja selityksessä sanotaan että se kaste jonka Filippos teki heille ei toiminut ennen kuin Pietari ja Johannes tulivat Jerusalemista .
        Siellä ei tapahtunut oikeaa Hengestä syntymistä,

        voisitteko ottaa hiukan ottaa huomioon mitä, missä, milloin, sekä sitä onko tietonne riittävä, jos raamattu olisi tarkoitettu tosta vaan luettavaksi, tekisi pirukin sen, ja ainakin suruttomat, siin on tietty USKON kysymys ja se annetaan Pyhältä Hengellä sille joka on nöyrä ja ei ole ylpeä.


      • Puhu vain sitä mitä tiedät
        kopioiminen vääristelyä? kirjoitti:

        Lutherin tekstit ovat niin pitkiä ja ristiriitaisia,
        että ei niitä kannata kopioda tänne kovin pitkälti.

        Mutta suosittelen kuitenkin Raamattua!
        Siellä kaste-asia on sanottu niin selvästi:
        Ap 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti
        evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen
        Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä
        miehet että naiset."

        Lutherin opetus ei ole ristiriitaista kuten sinun. Luther tunsi Raamatun kokonaisen sisällön, myös sen hengellisen sisällön.

        Pietari ja Paavali opettavat kasteesta yhtäpitävästi, että se on uudestisyntymisen peso Pyhässä Hengessä. Kaste on synnin hauta. Pyhässä Kasteessa on myöskin kuolleista ylösnousemus, yhdessä Kristuksen kanssa.

        Kastettavan ikää ei Raamattu määrittele lainkaan, vaan mitä varhaisemmin ihminen kastetaan sen perempi koska Kaste edellyttää nimenomaan LAPSEN USKOA.


      • Sen vuksi tarpeeton viesti
        jo vastauksenkin kirjoitti:

        Kysy omaltatunnoltasi, millainen valehteleminen on sinulle sallittua Jumalasi edessä.

        __________


      • teidän sokeutenne!
        Puhu vain sitä mitä tiedät kirjoitti:

        Lutherin opetus ei ole ristiriitaista kuten sinun. Luther tunsi Raamatun kokonaisen sisällön, myös sen hengellisen sisällön.

        Pietari ja Paavali opettavat kasteesta yhtäpitävästi, että se on uudestisyntymisen peso Pyhässä Hengessä. Kaste on synnin hauta. Pyhässä Kasteessa on myöskin kuolleista ylösnousemus, yhdessä Kristuksen kanssa.

        Kastettavan ikää ei Raamattu määrittele lainkaan, vaan mitä varhaisemmin ihminen kastetaan sen perempi koska Kaste edellyttää nimenomaan LAPSEN USKOA.

        Vaikka teille näytetään Raamatusta selvät kohdat,
        jossa KASTETAAN VAIN USKOONTULLEITA, niin tuo
        katolisen kirkon keksimä oppi, vauvakaste, on teille rakkaampaa kuin Jumalan sana.

        Jos voisitte osoittaa edes YHDEN SELVÄN kohdan
        Raamatusta, jossa kastetaan vauvoja, niin lupaan
        olla hiljaa, mutta kun ei.
        Ei Jeesus turhaan sano:
        "Te teette minun sanani tyhjiksi perinnäissäännöillänne."

        Pyhän-Hengen kaste on eri asia kuin vesikaste: Ap 10:47
        "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä
        näitä, jotka ovat saaneet Pyhän-Hengen, niinkuin mekin."

        Perhekuntakasteissakin kaikki olivat sen ikäisiä, että olivat tulleet uskoon:
        Ap 18:8
        "Mutta synagoogan esimies, Krispus, ja koko hänen
        perhekuntansa uskoivat.. ja heidät kastettiin."


      • rakas ystävä
        teidän sokeutenne! kirjoitti:

        Vaikka teille näytetään Raamatusta selvät kohdat,
        jossa KASTETAAN VAIN USKOONTULLEITA, niin tuo
        katolisen kirkon keksimä oppi, vauvakaste, on teille rakkaampaa kuin Jumalan sana.

        Jos voisitte osoittaa edes YHDEN SELVÄN kohdan
        Raamatusta, jossa kastetaan vauvoja, niin lupaan
        olla hiljaa, mutta kun ei.
        Ei Jeesus turhaan sano:
        "Te teette minun sanani tyhjiksi perinnäissäännöillänne."

        Pyhän-Hengen kaste on eri asia kuin vesikaste: Ap 10:47
        "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä
        näitä, jotka ovat saaneet Pyhän-Hengen, niinkuin mekin."

        Perhekuntakasteissakin kaikki olivat sen ikäisiä, että olivat tulleet uskoon:
        Ap 18:8
        "Mutta synagoogan esimies, Krispus, ja koko hänen
        perhekuntansa uskoivat.. ja heidät kastettiin."

        Olet ressukka, joka et ymmärrä lukemaasi.
        Saat vapaasti uskoa miten haluat, mutta älä
        pilkkaa täällä muita.

        Apostolien teot eivät kerro vakiintuneen
        seurakunnan tilanteesta, vaan lähetystyöstä aikuisten parissa. Siksi lasten tilanteesta ei puhuta mitään.


      • Raamatun kohdassa
        teidän sokeutenne! kirjoitti:

        Vaikka teille näytetään Raamatusta selvät kohdat,
        jossa KASTETAAN VAIN USKOONTULLEITA, niin tuo
        katolisen kirkon keksimä oppi, vauvakaste, on teille rakkaampaa kuin Jumalan sana.

        Jos voisitte osoittaa edes YHDEN SELVÄN kohdan
        Raamatusta, jossa kastetaan vauvoja, niin lupaan
        olla hiljaa, mutta kun ei.
        Ei Jeesus turhaan sano:
        "Te teette minun sanani tyhjiksi perinnäissäännöillänne."

        Pyhän-Hengen kaste on eri asia kuin vesikaste: Ap 10:47
        "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä
        näitä, jotka ovat saaneet Pyhän-Hengen, niinkuin mekin."

        Perhekuntakasteissakin kaikki olivat sen ikäisiä, että olivat tulleet uskoon:
        Ap 18:8
        "Mutta synagoogan esimies, Krispus, ja koko hänen
        perhekuntansa uskoivat.. ja heidät kastettiin."

        on esitetty se ajatus, että vauvalla ei ole uskoa?

        Kaikki ihmiset syntyvät uskovaisina ja Jumalan lapsina. Mitä David sanoo siitä pienestä Batseban kanssa saamastaan vauvasta, joka kuoli synnytyksen jälkeen?

        Paratiisikertomus Eevan ja Adamin lankeemuksesta kuvaa jokaisen ihmisen lankeamista viattomuuden tilasta. Sen jälkeen kaste erikoisesti tulee tärkeäksi.

        Kaste on ihmiseen asetettu merkki Jumalan lupauksista, jotka ovat hänen uskonelämälleen tärkeitä myöhemmin.


      • 5555555555555
        Raamatun kohdassa kirjoitti:

        on esitetty se ajatus, että vauvalla ei ole uskoa?

        Kaikki ihmiset syntyvät uskovaisina ja Jumalan lapsina. Mitä David sanoo siitä pienestä Batseban kanssa saamastaan vauvasta, joka kuoli synnytyksen jälkeen?

        Paratiisikertomus Eevan ja Adamin lankeemuksesta kuvaa jokaisen ihmisen lankeamista viattomuuden tilasta. Sen jälkeen kaste erikoisesti tulee tärkeäksi.

        Kaste on ihmiseen asetettu merkki Jumalan lupauksista, jotka ovat hänen uskonelämälleen tärkeitä myöhemmin.

        Missään Raamattu ei opeta lapesen uskosta ilman ulkonaista sanaa. Ei Jeesuskaan sellaisesta puhu mitään.
        Asia on siten Jumalan salaisuus, eikä se kuulu ihmiselle, aivan kuin ei kuulunut Pietarille se, onko Johannes elossa Herran tullessa takaisin.

        Toiseksi olet aika ristiriitainen. Puhut lapsen uskosta, silti kiellät viemästä lapsia kasteelle eli Jeesuksen syliin.

        Apostolisen uskon mukaan kaste on uuudensyntymisen peso, eikä mikään myöhemmän uskon merkki. (Älä sävellä)


      • selvä valhe
        Sen vuksi tarpeeton viesti kirjoitti:

        __________

        Toivottavasti Jumalan Henki saa hänet herättää synnintuntoon.


      • Hassuja puhut
        Raamatun kohdassa kirjoitti:

        on esitetty se ajatus, että vauvalla ei ole uskoa?

        Kaikki ihmiset syntyvät uskovaisina ja Jumalan lapsina. Mitä David sanoo siitä pienestä Batseban kanssa saamastaan vauvasta, joka kuoli synnytyksen jälkeen?

        Paratiisikertomus Eevan ja Adamin lankeemuksesta kuvaa jokaisen ihmisen lankeamista viattomuuden tilasta. Sen jälkeen kaste erikoisesti tulee tärkeäksi.

        Kaste on ihmiseen asetettu merkki Jumalan lupauksista, jotka ovat hänen uskonelämälleen tärkeitä myöhemmin.

        Martti Luther:

        31. KASTE

        Tämä opinkohta on tarkasti huomattava kiihkohenkien vastustamiseksi, noiden, jotka halventavat ihanaa kastetta ja puhuvat siitä häijysti (ja jumalattomasti).

        Paavali sitävastoin kaunistaa kasteen ihanin mainesanoin, nimittämällä sitä — Tiituksen kirjeen kolmannessa luvussa — uudestisyntymisen pesoksi ja Pyhän Hengen uudistukseksi; ja tässä hän sanoo kaikkien kastettujen pukeneen päällensä Kristuksen.

        Mutta Paavali ei, niin kuin sanoin, puhu seuraamiseen, vaan syntymään viittaavasta pukeutumisesta;

        *) hän ei sano: Te olette kastettaessanne saaneet merkin, jonka johdosta olette joutuneet kristittyjen joukkoon,

        — niinhän luulottelevat nykyajan lahkolaiset, jotka tekevät kasteesta vain ulkonaisen tunnuksen, toisin sanoen, eräänlaisen mitättömän ja arvottoman merkin —,

        vaan hän sanoo: »Niin monta kuin teitä on Kristukseen kastettu, te olette Kristuksen päällenne pukeneet, toisin sanoen, teidät on temmattu lain ulkopuolelle, kasteessa tapahtuneeseen uudestisyntymiseen; ette siis enää ole lain alla, vaan olette pukeneet päällenne uuden puvun, nimittäin Kristuksen vanhurskauden.

        Paavali siis opettaa: kaste ei ole merkki, vaan se on Kristuksen päällensä pukemista, jopa Kristus itse on pukunamme.

        Kaste on siis erittäin voimakas ja tehoisa. Mutta jos todellakin olemme pukeneet päällemme Kristuksen, vanhurskautemme ja autuutemme puvun, niin pukekaamme päällemme myös Kristus, se puku, jossa me seuraamme häntä. (Tätä olen toisessa yhteydessä laveammin tutkinut; nyt luon siihen vain lyhyen silmäyksen). WA 40 I, 541.


      • kohta Lutheri tekstiä
        Hassuja puhut kirjoitti:

        Martti Luther:

        31. KASTE

        Tämä opinkohta on tarkasti huomattava kiihkohenkien vastustamiseksi, noiden, jotka halventavat ihanaa kastetta ja puhuvat siitä häijysti (ja jumalattomasti).

        Paavali sitävastoin kaunistaa kasteen ihanin mainesanoin, nimittämällä sitä — Tiituksen kirjeen kolmannessa luvussa — uudestisyntymisen pesoksi ja Pyhän Hengen uudistukseksi; ja tässä hän sanoo kaikkien kastettujen pukeneen päällensä Kristuksen.

        Mutta Paavali ei, niin kuin sanoin, puhu seuraamiseen, vaan syntymään viittaavasta pukeutumisesta;

        *) hän ei sano: Te olette kastettaessanne saaneet merkin, jonka johdosta olette joutuneet kristittyjen joukkoon,

        — niinhän luulottelevat nykyajan lahkolaiset, jotka tekevät kasteesta vain ulkonaisen tunnuksen, toisin sanoen, eräänlaisen mitättömän ja arvottoman merkin —,

        vaan hän sanoo: »Niin monta kuin teitä on Kristukseen kastettu, te olette Kristuksen päällenne pukeneet, toisin sanoen, teidät on temmattu lain ulkopuolelle, kasteessa tapahtuneeseen uudestisyntymiseen; ette siis enää ole lain alla, vaan olette pukeneet päällenne uuden puvun, nimittäin Kristuksen vanhurskauden.

        Paavali siis opettaa: kaste ei ole merkki, vaan se on Kristuksen päällensä pukemista, jopa Kristus itse on pukunamme.

        Kaste on siis erittäin voimakas ja tehoisa. Mutta jos todellakin olemme pukeneet päällemme Kristuksen, vanhurskautemme ja autuutemme puvun, niin pukekaamme päällemme myös Kristus, se puku, jossa me seuraamme häntä. (Tätä olen toisessa yhteydessä laveammin tutkinut; nyt luon siihen vain lyhyen silmäyksen). WA 40 I, 541.

        osoittaa, kuinka ristiriitainen ja sekava oli Lutherin opetus.
        Tuollaisen keskiaikaisen juoppomunkin opetukselle-
        ko te perustatte uskonne!

        Kirkkopostillassaan hän opettaa aivan toisin:

        "Luther toteaa kirkkopostillassaan: "Saattaahan joku uskoa, vaikka ei ole kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta... Mutta ellei kastetta voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita."    

        Siis :kaste on ainostaan ulkoinen merkki!!!!!!

        Olikohan Martilla "krapulapäivä" silloin?

        Mutta kyllä hänkin ymmärsi, että vauvalla ei ole
        uskoa:

        "" Luther sanoo: 1. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään YMMÄRRYSTÄ ja kun he EIVÄT OMAKOHTAISESTI VOI USKOA, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae).
        EIVÄTHÄN PIENET LAPSET kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; HEILLÄ EI siis myöskään VOI OLLA OMAA USKOA."


      • Kysyn sinult
        kohta Lutheri tekstiä kirjoitti:

        osoittaa, kuinka ristiriitainen ja sekava oli Lutherin opetus.
        Tuollaisen keskiaikaisen juoppomunkin opetukselle-
        ko te perustatte uskonne!

        Kirkkopostillassaan hän opettaa aivan toisin:

        "Luther toteaa kirkkopostillassaan: "Saattaahan joku uskoa, vaikka ei ole kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta... Mutta ellei kastetta voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita."    

        Siis :kaste on ainostaan ulkoinen merkki!!!!!!

        Olikohan Martilla "krapulapäivä" silloin?

        Mutta kyllä hänkin ymmärsi, että vauvalla ei ole
        uskoa:

        "" Luther sanoo: 1. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään YMMÄRRYSTÄ ja kun he EIVÄT OMAKOHTAISESTI VOI USKOA, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae).
        EIVÄTHÄN PIENET LAPSET kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; HEILLÄ EI siis myöskään VOI OLLA OMAA USKOA."

        Luther oli suuri Jumalan mies, kirkkaan ja horjumattoman evankeliumin julistaja, jollainen sinä et valitettavasti ole.


      • suuri oluen kuluttaja!
        Kysyn sinult kirjoitti:

        Luther oli suuri Jumalan mies, kirkkaan ja horjumattoman evankeliumin julistaja, jollainen sinä et valitettavasti ole.

        Hänen vaimonsa, Katariina, kertoo, että joka
        aamu Martti joi suuren tuopillisen olutta!!!!

        Valitettavasti teidän epäjumalannekin oli vain
        tavallinen kuolevainen! Ja siksi hänen tekstinsä ovat niin sekavia.


      • Asian väärin!
        suuri oluen kuluttaja! kirjoitti:

        Hänen vaimonsa, Katariina, kertoo, että joka
        aamu Martti joi suuren tuopillisen olutta!!!!

        Valitettavasti teidän epäjumalannekin oli vain
        tavallinen kuolevainen! Ja siksi hänen tekstinsä ovat niin sekavia.

        Jokainen eurooppalainen oli suuri oluen
        ystävä 1500-luvulla.

        Sotamiehen päiväannokseen kuului 5 litraa olutta.
        Ruoka oli vahvasti suolattua.
        Olut oli laimeampaa.


      • tarkistin asian
        kohta Lutheri tekstiä kirjoitti:

        osoittaa, kuinka ristiriitainen ja sekava oli Lutherin opetus.
        Tuollaisen keskiaikaisen juoppomunkin opetukselle-
        ko te perustatte uskonne!

        Kirkkopostillassaan hän opettaa aivan toisin:

        "Luther toteaa kirkkopostillassaan: "Saattaahan joku uskoa, vaikka ei ole kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta... Mutta ellei kastetta voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita."    

        Siis :kaste on ainostaan ulkoinen merkki!!!!!!

        Olikohan Martilla "krapulapäivä" silloin?

        Mutta kyllä hänkin ymmärsi, että vauvalla ei ole
        uskoa:

        "" Luther sanoo: 1. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään YMMÄRRYSTÄ ja kun he EIVÄT OMAKOHTAISESTI VOI USKOA, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae).
        EIVÄTHÄN PIENET LAPSET kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; HEILLÄ EI siis myöskään VOI OLLA OMAA USKOA."

        Mutta meidän oppiIsäämme älä hauku. Hän oli myös uskon puhdistaja, haluan kohteliaamman sävyn
        tai lähde lätkiin, Jos siihen aikaan kotikaljaan verrattu aine teki juopon, kysyin millainen sinä olet. Lue tuolta saitti "Jeesuksen veri" siellä on joku tehnyt tutkimus työtä , kun te kinaatte .


      • teuta
        suuri oluen kuluttaja! kirjoitti:

        Hänen vaimonsa, Katariina, kertoo, että joka
        aamu Martti joi suuren tuopillisen olutta!!!!

        Valitettavasti teidän epäjumalannekin oli vain
        tavallinen kuolevainen! Ja siksi hänen tekstinsä ovat niin sekavia.

        Siihen aikaan ei ollut olutta vielä olemassakaan . vaan se oli kotikaljaa voi sitä MES. parkaa,


      • että perustatte oppinne
        tarkistin asian kirjoitti:

        Mutta meidän oppiIsäämme älä hauku. Hän oli myös uskon puhdistaja, haluan kohteliaamman sävyn
        tai lähde lätkiin, Jos siihen aikaan kotikaljaan verrattu aine teki juopon, kysyin millainen sinä olet. Lue tuolta saitti "Jeesuksen veri" siellä on joku tehnyt tutkimus työtä , kun te kinaatte .

        keskiaikaisen munkin opetuksiin.
        Raamatuntutkimus on edistynyt huomattavasti niistä
        ajoista.
        Uskotteko muutkin Lutherin teoriat, kuten, että
        aurinko kiertää maapalloa?


      • tavasin
        kohta Lutheri tekstiä kirjoitti:

        osoittaa, kuinka ristiriitainen ja sekava oli Lutherin opetus.
        Tuollaisen keskiaikaisen juoppomunkin opetukselle-
        ko te perustatte uskonne!

        Kirkkopostillassaan hän opettaa aivan toisin:

        "Luther toteaa kirkkopostillassaan: "Saattaahan joku uskoa, vaikka ei ole kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta... Mutta ellei kastetta voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita."    

        Siis :kaste on ainostaan ulkoinen merkki!!!!!!

        Olikohan Martilla "krapulapäivä" silloin?

        Mutta kyllä hänkin ymmärsi, että vauvalla ei ole
        uskoa:

        "" Luther sanoo: 1. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään YMMÄRRYSTÄ ja kun he EIVÄT OMAKOHTAISESTI VOI USKOA, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae).
        EIVÄTHÄN PIENET LAPSET kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; HEILLÄ EI siis myöskään VOI OLLA OMAA USKOA."

        viestisi!Kahta enempi minulle selvisi jotain,ei ainakaan Jeesuksen Armoa!Toiselta puolin haluan rukoilla että sinulle kirkastuisi aito Usko Vapahtajan työhön.Kenellä on Jeesuksen Armo vilpittömästi sydämessään,antaa armon muillekkin.Luther oli suuri USKONPUHDISTAJA!Missä luet Raamatussa jotain häntä vastaan!Lue historiaa Rooman katolisuudesta ja siitä opista,voit hämmästyä!Selkeyttä näihin niin tärkeisiin asioihin rukoilen puolestasi!manse


    • tietää, mikä on

      raamatullinen kaste. Se on hienoa.
      Siksi täällä on näin paljon kävijöitä.

      Kyllähän täälläkin monet yrittävät keksiä selityksiä, jolla voisisvat puolustaa katolisen
      kirkon keksimää vauvakastetta, mutta ei vauvakaste
      ilmesty Raamattuun selittelemällä!

      Jeesus itse antoi meille esimerkin myös tässä asiassa, ja Hän odottaa, että me seuraamme Hänen
      esimerkiään:
      1. Piet 2:21
      "Sillä siihen te olettu kutsututkin, koska Kristus kärsi teidän puolestanne,
      jätäen teille ESIKUVAN, ETTÄ NOUDATTAISITTE
      HÄNEN JÄLKIÄNSÄ."

      • Kunpa sinullakin olisi

        Emme kaipaa uudestikastajien harhaoppeja tänne palstalle ollenkaan.


      • että te ette halua
        Kunpa sinullakin olisi kirjoitti:

        Emme kaipaa uudestikastajien harhaoppeja tänne palstalle ollenkaan.

        noudattaa Jeesuksen antamaa esimerkkiä!

        Ne perinnäissäännöt ovat niin rakkaita!


      • Olen huomannut
        että te ette halua kirjoitti:

        noudattaa Jeesuksen antamaa esimerkkiä!

        Ne perinnäissäännöt ovat niin rakkaita!

        Ei kyllä moni muukaan. Kasteen opissa sekoilevat muun muassa varsin lestadiolaiset tosi pahasti.

        Luterus oli suuri Hengen mies ymmärtäessään oikein sekä vanhurskauttamisen USKON KAUTTA, että Pietarin ja Paavalin opetukset Pyhästä kasteesta.


      • Hämmästynyt kuulija
        Olen huomannut kirjoitti:

        Ei kyllä moni muukaan. Kasteen opissa sekoilevat muun muassa varsin lestadiolaiset tosi pahasti.

        Luterus oli suuri Hengen mies ymmärtäessään oikein sekä vanhurskauttamisen USKON KAUTTA, että Pietarin ja Paavalin opetukset Pyhästä kasteesta.

        Hän sanoi ettei ihminen uudestisynny vesikasteessa. Ilmeisesti hän ei ole tietoinen ollenkaan että kristityt kastavat Kristukseen, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kaste tapahtuu siis vedessä ja Hengessä.

        Johanneksen kaste oli vesikaste, se tapahtui vedellä parannukseen. Mutta sitä ei ole ollut käytössä kristikunnassa yli 2000 vuoteen.
        Näin pimeitä lestadiolaisuudessa edelleen opetetaan Kasteesta.


      • hoh.......
        Hämmästynyt kuulija kirjoitti:

        Hän sanoi ettei ihminen uudestisynny vesikasteessa. Ilmeisesti hän ei ole tietoinen ollenkaan että kristityt kastavat Kristukseen, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kaste tapahtuu siis vedessä ja Hengessä.

        Johanneksen kaste oli vesikaste, se tapahtui vedellä parannukseen. Mutta sitä ei ole ollut käytössä kristikunnassa yli 2000 vuoteen.
        Näin pimeitä lestadiolaisuudessa edelleen opetetaan Kasteesta.

        on menneet


      • sinä et ymmärrä
        Olen huomannut kirjoitti:

        Ei kyllä moni muukaan. Kasteen opissa sekoilevat muun muassa varsin lestadiolaiset tosi pahasti.

        Luterus oli suuri Hengen mies ymmärtäessään oikein sekä vanhurskauttamisen USKON KAUTTA, että Pietarin ja Paavalin opetukset Pyhästä kasteesta.

        mitään raamatullisesta kasteesta.
        Se oli Lutherillekin tuntematon asia, sillä hän
        myönsi saaneensa kasteen paavilta. Häneltä jäi
        uskonpuhdistus kesken!

        Pietarilla ja Paavalilla oli samanlainen kastekäsitys ja siksi he eivät puhu mitään vauvakasteesta:
        Ap 18:8
        "Mutta synagoogan esimies Krispus, ja koko hänen
        perhekuntansa uskoivat, nin myös monet korinttolaiset
        uskoivat, ja heidät kastettiin."

        Eivät he kastaneet kaikkea kansaa, eivätkä vauvoja. Ainoastaan ne,
        jotka uskoivat. Tällainen on uskovien kaste.


      • teuta
        Hämmästynyt kuulija kirjoitti:

        Hän sanoi ettei ihminen uudestisynny vesikasteessa. Ilmeisesti hän ei ole tietoinen ollenkaan että kristityt kastavat Kristukseen, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kaste tapahtuu siis vedessä ja Hengessä.

        Johanneksen kaste oli vesikaste, se tapahtui vedellä parannukseen. Mutta sitä ei ole ollut käytössä kristikunnassa yli 2000 vuoteen.
        Näin pimeitä lestadiolaisuudessa edelleen opetetaan Kasteesta.

        Vesikastetta ei oleolemassakaan, vaan aina on
        kaste ollut sellaista vettä johon on yhdistetty Jumalan sana, myös Johanneksen kaste.
        Olet oikeassa Kaste tapahtuu vedessä ja Hengessä. Kun kaste vesi siunataan vesijohtovesikin muuttuu ja se parntaa kaikki.
        Johanneksellakin oli Jumalan sanalla yhdistetty vesi, ainoa ero oli se, että silloin kastettiin upottamalla kokonaan, kaste tapahtui perästä ja Johannes vaati tunnustamaan ainakin yhden synnin. Minä en näe eroja.


      • teuta
        sinä et ymmärrä kirjoitti:

        mitään raamatullisesta kasteesta.
        Se oli Lutherillekin tuntematon asia, sillä hän
        myönsi saaneensa kasteen paavilta. Häneltä jäi
        uskonpuhdistus kesken!

        Pietarilla ja Paavalilla oli samanlainen kastekäsitys ja siksi he eivät puhu mitään vauvakasteesta:
        Ap 18:8
        "Mutta synagoogan esimies Krispus, ja koko hänen
        perhekuntansa uskoivat, nin myös monet korinttolaiset
        uskoivat, ja heidät kastettiin."

        Eivät he kastaneet kaikkea kansaa, eivätkä vauvoja. Ainoastaan ne,
        jotka uskoivat. Tällainen on uskovien kaste.

        Jos saan kysyä , minusta sinä olet kiusaaja.


      • Uskon, että Jeesus
        teuta kirjoitti:

        Jos saan kysyä , minusta sinä olet kiusaaja.

        on kuollut minunkin syntieni tähden ja uskon Raa-
        mattuun juuri niin kuin siellä on kirjoitettu.

        Olen seurannut Jeesuksen antamaa esimerkkiä myös kaste-asiassa!

        En usko katolisen kirkon enkä luterilaisen kirkon
        keksimiin harhaoppeihin, jotka eivät pohjaudu
        Raamattuun, vaan kirkolliseen perinteeseen!

        Jos se on sinun mukaasi kiusaamista, niin olkoon!


      • teuta
        Uskon, että Jeesus kirjoitti:

        on kuollut minunkin syntieni tähden ja uskon Raa-
        mattuun juuri niin kuin siellä on kirjoitettu.

        Olen seurannut Jeesuksen antamaa esimerkkiä myös kaste-asiassa!

        En usko katolisen kirkon enkä luterilaisen kirkon
        keksimiin harhaoppeihin, jotka eivät pohjaudu
        Raamattuun, vaan kirkolliseen perinteeseen!

        Jos se on sinun mukaasi kiusaamista, niin olkoon!

        Että raamattua voi lukea kuin romania, eli ei se vielä mitään kerro. siinä on aivan varmasti tulkinnan varaisia kohtia, ja se on tärkeää kuka sen tulkinnan tekee.

        Jeesuksen antama esimerkki kohta ei ole kasteesta vaan kutsu pyhään elämään.

        Kunnet usko luterilaiseen voit sanoa soronoo

        sinähän voit sitten ottaa perinne kaljaa


      • toiset rauhaan
        Uskon, että Jeesus kirjoitti:

        on kuollut minunkin syntieni tähden ja uskon Raa-
        mattuun juuri niin kuin siellä on kirjoitettu.

        Olen seurannut Jeesuksen antamaa esimerkkiä myös kaste-asiassa!

        En usko katolisen kirkon enkä luterilaisen kirkon
        keksimiin harhaoppeihin, jotka eivät pohjaudu
        Raamattuun, vaan kirkolliseen perinteeseen!

        Jos se on sinun mukaasi kiusaamista, niin olkoon!

        JOs et usko, jätä meidät kuitenkin rauhaan
        kiusaamiseltasi. Usko ihan mitä haluat.


      • Minähän uskon juuri niin,
        toiset rauhaan kirjoitti:

        JOs et usko, jätä meidät kuitenkin rauhaan
        kiusaamiseltasi. Usko ihan mitä haluat.

        kuin mitä Raamattuun on kirjoitettu.
        Te uskotte noihin kirkon keksimiin harhaoppeihin ja sakramentteihin.
        Jeesus on ainoa sakramentti, joka ei kelpaa teille
        sellaisenaan.

        Koska ette kuitenkaan ole pystyneet esittäämään Raama-
        tusta yhtään kohtaa, jossa mainittaisiin vauvakasteesta, niin jätän teidät tutkimaan asiaa!

        Jos löydätte sieltä vauvakasteen, niin voisitteko
        osoittaa sen tällä palstalla!


      • teuta
        Minähän uskon juuri niin, kirjoitti:

        kuin mitä Raamattuun on kirjoitettu.
        Te uskotte noihin kirkon keksimiin harhaoppeihin ja sakramentteihin.
        Jeesus on ainoa sakramentti, joka ei kelpaa teille
        sellaisenaan.

        Koska ette kuitenkaan ole pystyneet esittäämään Raama-
        tusta yhtään kohtaa, jossa mainittaisiin vauvakasteesta, niin jätän teidät tutkimaan asiaa!

        Jos löydätte sieltä vauvakasteen, niin voisitteko
        osoittaa sen tällä palstalla!

        Älä kuitenkaan ala käyttämään niitä väärin? viimeksi näin jossakin Yliopisto luennoissa, oliko Väyrysen opistossa. Nim.m. Lordi ,,,

        Kyllä se täällä sitten kirjoitetaan, jos se löytyy, on mutakin kirjoituksia hukassa esm. Jeesuksen n. 12v - 30,v. oletko huomannut .


      • Sinä olet yksi niistä
        teuta kirjoitti:

        Älä kuitenkaan ala käyttämään niitä väärin? viimeksi näin jossakin Yliopisto luennoissa, oliko Väyrysen opistossa. Nim.m. Lordi ,,,

        Kyllä se täällä sitten kirjoitetaan, jos se löytyy, on mutakin kirjoituksia hukassa esm. Jeesuksen n. 12v - 30,v. oletko huomannut .

        harvoista lest. kirjoittajista, joka osaat pysyä
        asiassa kohtuudella, etkä rupea heti panettelemaan,
        jos toinen on eri mieltä kanssasi.
        Ei kai tänne kukaan tule kiusaamaan toisia, vaan
        HERÄTTÄMÄÄN KESKUSTELUA!!!!!
        Eihän se ole mitään keskustelua, jos kilvan tois-
        tetaan niitä seuroissa opittuja fraaseja.
        Mutta toivon, että sinäkin osaisit kyseenalaistaa
        saamaasi opetusta ja tutkia REHELLISESTI, mitä
        Raamattu sanoo esim kasteesta.
        Siksihän Jumala antoi meille järjen ja ajattelu-
        kyvyn.
        Siunausta ja menestystä itsellesi.
        Nimim. Pekka II


      • riitelyä
        Minähän uskon juuri niin, kirjoitti:

        kuin mitä Raamattuun on kirjoitettu.
        Te uskotte noihin kirkon keksimiin harhaoppeihin ja sakramentteihin.
        Jeesus on ainoa sakramentti, joka ei kelpaa teille
        sellaisenaan.

        Koska ette kuitenkaan ole pystyneet esittäämään Raama-
        tusta yhtään kohtaa, jossa mainittaisiin vauvakasteesta, niin jätän teidät tutkimaan asiaa!

        Jos löydätte sieltä vauvakasteen, niin voisitteko
        osoittaa sen tällä palstalla!

        Kun sanoo uskovansa, mutta ei kuitenkaan usko, jää kaikki luulemiseksi.
        Niin ihmisen käy, jos Kotiopettaja ei avaa.
        Riitainen ja ilkeyden hedelmä vahvistaa väärän hengen.


      • kohdusta
        Minähän uskon juuri niin, kirjoitti:

        kuin mitä Raamattuun on kirjoitettu.
        Te uskotte noihin kirkon keksimiin harhaoppeihin ja sakramentteihin.
        Jeesus on ainoa sakramentti, joka ei kelpaa teille
        sellaisenaan.

        Koska ette kuitenkaan ole pystyneet esittäämään Raama-
        tusta yhtään kohtaa, jossa mainittaisiin vauvakasteesta, niin jätän teidät tutkimaan asiaa!

        Jos löydätte sieltä vauvakasteen, niin voisitteko
        osoittaa sen tällä palstalla!

        hautaan ovat avuttomia itsessään.Lue Jeesuksen opetuksia,ehkä,toivottavasti se selvittää jotain sinulle!En soisi sinun vänkäävän Raamattua vastaan mutta mehän olemme koko kansakunta ihmisinä Jumalaa vastaan oman tomuisen itsemme kanssa.Antakoon Taivaan RAKAS ISÄ sinulle katumuksen Armon!Rukoillaan sitä yhdessä!Se on kallein aarre mitä koskaan voimme saada,Iankaikkisuus Taivaan Valtakunnassa!Kuule meidän rukouksemme,suuren Laupeutesi tähden,pyyhi pois minun syntini suuren Armosi tähden!peppi


    • Tuttui

      Ensimmäinen esikoislestadiolainen saarnaaja joka kirkasti minulle, että papit opettavat aivan oikein Lutherin opin. Ja lestadiolaiset ovat harvoina poikkeuksina luterilaisia. Todella rakastettava ihminen kaikin puolin, myös persoonaltaan.

      • teuta

        Minäkin olen saanut olla hänen tutui, ja nostan hattuani aina, Hän mm. sanoi Meidän lestaadiolaisten pitää viimeksi oleman kirkossa ja jos siellä ovet suljetaan, me teemme sen.
        Tällä puheella jo hän sai minusta vankkumattoman kanttajan.

        Jos kaikki muistelukset muistuisi mieleen.
        Yksi olisi sellainen. Meidän pihalato valmistui keväällä -49 Isäni on kertonut seuraavaa kun kesäseurat olivat tulossa, oli päätetty että seurat pidetään siinä ladossa Lähetys miehinä saimme K.Luoman ja E.Nousiaisen seurat alkoivat ja emppu joutui ensin saarnaamaan, luoma oli jo lukenut tekstin en miusta paikkaa olinhan vasta 5vuotias. pääskyset oli tehnyt pesänsä saarnapaikan yläpuolelle ja kuinka sattuikaan pääskynen ruikkasi empun kaljuun. Oolavi istui äitinsä sylissä , ja äitinsä juuri alkoi putsata empun päätä, emppu ei antanut sen häritä vaan saarnaapukutti kokoaika , aika kaukaa nämä tutui oli tullut, turust 70km


      • Tuttui
        teuta kirjoitti:

        Minäkin olen saanut olla hänen tutui, ja nostan hattuani aina, Hän mm. sanoi Meidän lestaadiolaisten pitää viimeksi oleman kirkossa ja jos siellä ovet suljetaan, me teemme sen.
        Tällä puheella jo hän sai minusta vankkumattoman kanttajan.

        Jos kaikki muistelukset muistuisi mieleen.
        Yksi olisi sellainen. Meidän pihalato valmistui keväällä -49 Isäni on kertonut seuraavaa kun kesäseurat olivat tulossa, oli päätetty että seurat pidetään siinä ladossa Lähetys miehinä saimme K.Luoman ja E.Nousiaisen seurat alkoivat ja emppu joutui ensin saarnaamaan, luoma oli jo lukenut tekstin en miusta paikkaa olinhan vasta 5vuotias. pääskyset oli tehnyt pesänsä saarnapaikan yläpuolelle ja kuinka sattuikaan pääskynen ruikkasi empun kaljuun. Oolavi istui äitinsä sylissä , ja äitinsä juuri alkoi putsata empun päätä, emppu ei antanut sen häritä vaan saarnaapukutti kokoaika , aika kaukaa nämä tutui oli tullut, turust 70km

        Hän oli tuolloin 19 vuotias. Ilmeisesti kysymys on jostakin toisesta


      • Ahjavoi

        Mutta kun rakkaus puuttuu, niin se on kuin kilisevä kulkunen ja helisevä vaski.

        Tässä se eksytys on kun ihminen ei erota kuollutta uskoa elävästä uskosta, silloin voi alkaa houria omiaan. Kyllä se pappien oppi on pelkästään peruukissa ei siinä ole kristuksen rakkautta.
        Tämänkin pappi todistaa elämällään, juuri elämällään he kieltävät sen minkä kirjoista oppimalla tietävät oikeaksi. Uskon pitää olla Pyhän Hengen valaisemaa elämää antavaa.


      • 187cm ja 120kg
        Tuttui kirjoitti:

        Hän oli tuolloin 19 vuotias. Ilmeisesti kysymys on jostakin toisesta

        Kyllä tuollainen pieni 19-vuotias nyt äidin syliin mahtuu. Kun kerran teu Vo niin sanoo.


      • sepustuksessasi
        Ahjavoi kirjoitti:

        Mutta kun rakkaus puuttuu, niin se on kuin kilisevä kulkunen ja helisevä vaski.

        Tässä se eksytys on kun ihminen ei erota kuollutta uskoa elävästä uskosta, silloin voi alkaa houria omiaan. Kyllä se pappien oppi on pelkästään peruukissa ei siinä ole kristuksen rakkautta.
        Tämänkin pappi todistaa elämällään, juuri elämällään he kieltävät sen minkä kirjoista oppimalla tietävät oikeaksi. Uskon pitää olla Pyhän Hengen valaisemaa elämää antavaa.

        kuulu rakkauden ääntä!!!!

        Pelkkää soimaamista.


      • Sitä pirua pitäisi ajaa ulos
        Ahjavoi kirjoitti:

        Mutta kun rakkaus puuttuu, niin se on kuin kilisevä kulkunen ja helisevä vaski.

        Tässä se eksytys on kun ihminen ei erota kuollutta uskoa elävästä uskosta, silloin voi alkaa houria omiaan. Kyllä se pappien oppi on pelkästään peruukissa ei siinä ole kristuksen rakkautta.
        Tämänkin pappi todistaa elämällään, juuri elämällään he kieltävät sen minkä kirjoista oppimalla tietävät oikeaksi. Uskon pitää olla Pyhän Hengen valaisemaa elämää antavaa.

        Sen työn veljemme onkin tehnyt vainoista välittämättä. Kiitos Jumalalle!

        Hän julistaa puhdasta Kristuksen evankeliumia, samoin kun Martti Luther aikanaan. Tämän esikoislestadiolaisuus joutuu tunnustamaan, ennemmin taikka myöhemmin.


      • Oikein pöyristyttää
        sepustuksessasi kirjoitti:

        kuulu rakkauden ääntä!!!!

        Pelkkää soimaamista.

        Kunpa Jumala armossaan herättäisi heidät tästä vahvasta oman vanhurskauden unesta.


      • vanhinten oppia
        Ahjavoi kirjoitti:

        Mutta kun rakkaus puuttuu, niin se on kuin kilisevä kulkunen ja helisevä vaski.

        Tässä se eksytys on kun ihminen ei erota kuollutta uskoa elävästä uskosta, silloin voi alkaa houria omiaan. Kyllä se pappien oppi on pelkästään peruukissa ei siinä ole kristuksen rakkautta.
        Tämänkin pappi todistaa elämällään, juuri elämällään he kieltävät sen minkä kirjoista oppimalla tietävät oikeaksi. Uskon pitää olla Pyhän Hengen valaisemaa elämää antavaa.

        Posetiivi lähti laulamaan!!

        Sanaakaan et pysty perustelemaan Raamatulla.


      • teu
        Sitä pirua pitäisi ajaa ulos kirjoitti:

        Sen työn veljemme onkin tehnyt vainoista välittämättä. Kiitos Jumalalle!

        Hän julistaa puhdasta Kristuksen evankeliumia, samoin kun Martti Luther aikanaan. Tämän esikoislestadiolaisuus joutuu tunnustamaan, ennemmin taikka myöhemmin.

        Tervetuloa takaisin .


      • Tästä olen iloinen
        vanhinten oppia kirjoitti:

        Posetiivi lähti laulamaan!!

        Sanaakaan et pysty perustelemaan Raamatulla.

        Että meillä on samankaltainen ymmärrys kristuksen opista. Teitä krakkujia on kuiten kovin vähän ja teidän viisautenne loppuun seuraavaan sulkasatoon jos lentonne ei pääty jo lantapatterin lietteeseen.


      • perusteluja!!
        Tästä olen iloinen kirjoitti:

        Että meillä on samankaltainen ymmärrys kristuksen opista. Teitä krakkujia on kuiten kovin vähän ja teidän viisautenne loppuun seuraavaan sulkasatoon jos lentonne ei pääty jo lantapatterin lietteeseen.

        Näinhän ne tulivat lappiuskon perustelut.
        Varmaan on tullut käytyä Gellivaressa oppia saamasssa: lantapatteri ja mitä muuta sieltä löytyykään?
        Raamattu se vaan pysyy outona kirjana.....


      • Ei täällä ole sellaista
        teu kirjoitti:

        Tervetuloa takaisin .

        Pitäydy siinä mikä kunkin ilmoittama nimimerkki on.


      • teu
        Ei täällä ole sellaista kirjoitti:

        Pitäydy siinä mikä kunkin ilmoittama nimimerkki on.

        Mut kiinosti


    • Yhteys

      Miksi jätit olleelliset kohdat pois!!!? Näin se menee: 31. Ellemme siis pätevämmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset itse uskovat ja että heillä on omakohtainen usko, niin minä päättelen ja vakaasti neuvon: niin pian kuin mahdollista lakattakoon älköönkä kastettako lapsia ollenkaan, ettemme moisella mielikuvituksellisella ilveilyllä, jonka takana ei mitään ole, pilkkaisi ja häpäisisi suurestiylistettyä Jumalan majesteettia. Niinpä siis tässä loppujen lopuksi väitämme: kastettaessa lapset itse uskovat ja heillä on omakohtainen usko, jonka Jumala heissä vaikuttaa, kun kummit kristillisen seurakunnan uskossa heidän puolestansa rukoilevat ja heitä esiin tuovat; vieraan uskon vaikutus on mielestämme seuraava: sen avulla ei kukaan voi tulla autuaaksi, mutta sen kautta, esirukoukseksi ja avuksi käsitettynä, kastettava voi Jumalalta saada omakohtaisen uskon, jonka kautta hän tulee autuaaksi. Siinä käy samoin kuin luonnollisessa elämässäni ja kuolemassani. Jos minun on eläminen, täytyy minun itseni ensin syntyä; kukaan ei voi syntyä minun sijastani, niin että minä sen varassa elän. Mutta äiti ja synnytyksen avustaja voivat kyllä elämällään edistää minun syntymistäni, että minäkin sen voimasta eläisin. Samoin on minun omalta kohdaltani kärsittävä kuolema, kun minun on kuoltava; kenenkään kuolema ei voi auttaa minua sillä tavalla, että minä sen varassa kuolen. Mutta toinen voi kyllä edistää omaa kuolemaani esimerkiksi pelästyttämällä minua, karkaamalla minun kimppuuni, tukahduttamalla tai likistämällä minut kuoliaaksi tai surmaamalla minut myrkyllisin höyryin. Edelleen: kukaan ei voi mennä helvettiin minun puolestani, mutta voi kyllä vietellä minut harhauttavalla opilla ja elämällä, ja niin minä itse menen sinne oman erheeni tähden, vaikka toisen erheen ansiosta. Ei myöskään kukaan voi minun puolestani mennä taivaaseen, mutta voi auttaa minua sinne saarnaamalla, opettamalla, johdattamalla, rukoilemalla, ja näin auttaa minua saamaan Jumalalta sellaisen uskon, jolla minä pääsen taivaaseen. Eipä tämä sadanpäämieskään tullut terveeksi palvelijansa halpaantumisesta, mutta hän on saanut toimeen sen, että palvelija sai takaisin terveytensä.

      • Yhteys

        Edellinen viestini meni näemmä väärään paikkaan Piti mennä nimim: Martti Lutheria??? alapuolelle.


      • Torspo123
        Yhteys kirjoitti:

        Edellinen viestini meni näemmä väärään paikkaan Piti mennä nimim: Martti Lutheria??? alapuolelle.

        sanoi, että oppi uudestisyntymisestä kasteen kautta on suurin saatanallinen valhe, joka koskaan on ollut tulossa Suomen kirkkoon. Nyt jopa lestadiolaiset opettavat tätä omilleen. Huh huh. Eikö enää synnytäkään uudesti ylhäältä Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen kautta?


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      138
      4002
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1571
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1392
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1376
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1234
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1121
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1118
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1076
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe