Apuja kaipaan nyt fiksummilta.
Minulla on asunnossani wc jossa siis pytty ja lavuaari jonka takana pieni laatoitus.
Vessa on oikeasti pommin jäljiltä ja nyt olemmekin maalannut nuo seinä pinnat pesun kestävällä maalilla,vaan mitenkä lattia?
Mitä sille voimme tehdä?Siellä on ennestään aivan kamalan ruman sininen muovi matto (edellinen asukas oli sitten jotain sinne kaatanut ja polttanut tupakalla joten mattoa ei siis pelasta mikään)
Eli matto on siis nyt joka mm.lattia reunoilta käännetty seinillekin osittain,eli olisiko jonkin 15cm.
Haluan tuon maton pois ja uuden muovi maton(ko?) olisiko minkälainen homma asentaa?
Voiko asentaa päälle ja jos poistaa vanhan maton niin tarviiko jotakin kosteussuoja juttuja?
Vai hankinko laatat ja laatoittajan,tarviiko silloin jotakin kosteus juttuja?
Minulla olisi kyllä paksua muovi mattoa ennestään tuossa odottamassa joten taloudellisesti ajatellen halusin tietysti ensisijaisesti sen.
WC uusiksi,ei lattiakaivoa
9
8141
Vastaukset
- amatööriltäkin
Periaatteessa uuden voi laittaa päälle, mutta kannattaako vanhaa p:aa jättää piiloon? Kosteussulkua ei tarvita, kun tila on kuiva, toisaalta sen levittäminen ei ole iso homma, jos haluaa pelata varman päälle.
Maton laitossa tasainen pohja on tärkeä. Vanhat liimat pitää kaapia pois ja kolot täyttää tasoitteella, ei ole vaikeeta.
Maton pilalle leikkaamisen voi estää tekemällä jämystä paperista tai muovista harjoituskappaleen, jota voi käyttää sabluunana. Matossahan pitää olla reiät kaikelle, mikä tulee lattian läpi - pöntön viemäri yms. Jos mattoa ei voi pujottaa yli esim. lämpöputkesta, pitää tehdä halkileikkaus reiästä maton reunaan - sen hoksaa kyllä tehdessään. Ja nurkissa lovileikkaukset reunojen ylösnostoa varten. Leikkaamista kannattaa harjoitella johonkin hukkapalaan. Paksu pahvi tai joku levy alle ja muutama ympyrä ja suora viiva, terävällä veitsellä tekniikan oppii äkkiä.
Uutta mattoa liimatessa pitää olla huolellinen, ettei jää patteja. Lattian ja seinän yhtymäkohdan kun saa yhdestä päästä kohdalleen, voi laittaa lattiaan kiinni ja vetää ilmat kohti seiniä. Seinälle nostot viimeiseksi ja liimatahrojen pyyhintä, lähtee tuoreeltaan helposti. Liiman kuivuttua seinäsaumat ja läpiviennit voi viimeistellä silikonilla. Jos maton reunaa ei saa kynnyksen alle, kannattaa siihenkin vetää silikonia - helpottaa siivousta. - laitat ..
Jos laitat muovimaton niin sen maton ois hyvä olla sitä saniteetti mallia. Vanha matto pois ja kaikki liima ym.jämät huolellisesti myös.
Samalla pytty ja muu asennuksen tiellä olevat kamat pitäisi saada pois. Pytty tulee lattiapinnoitteen päälle.
Eli käytännössä helposti joudut ottamaan sinne ulkopuolista apua vaikka ei pytyn irrottaminen mitään taidetta ole.
Muovimatto pitäisi vielä nostaa hieman seinälle ja saumat hitsata. Se vaatii taitoa ja erikoisvehkeitä. Laatoittaminen itse tehden on helpompaa. Laattojen kanssa kannattaa käyttää erillista vesieristettä.
Mene rautakauppaan ja jututa myyjää. Ne neuvoo lisää ja tarvittaessa antaa remppamiesten yhteystietoja. - jepjep.
Muista kuitenkin,jos vaihdat hanan, tila muuttuu kosteaksi ja vaatii lattiakaivon. Vähän isompi homma.
Ite tein muutama vuosi sitten pikaremontin. Maalasin seinätapetit ja katon. Hyvin on pysynyt kun laitoin ensin tartuntamaalin seinille.
Satuin löytämään halvalla korkkia. Bostikilla vanhan muovimaton päälle. Helppo leikata ja asentaa. Silikonia tarvii nurkkiin ja läpivienteihin. Vaikkakin meillä on kaivo, ei ole käsisuihkua. Vähän ehkä hölmöhkön kuuloinen lattiamateriaali vessaan, käytännössä oikein hyvä.Hiljainen ja lämmin.
Joskus laittanut muovimattoakin, onnistuu se sekin kun on huolellinen ja pohja suora. Kaakeliakaan ei vessaan paljoa mene, on lisäksi halpaakin. Vaatii muutaman työkalun ja mieluusti laattaleikkurin, lohkomista opetellessa tulee aluksi helpolla harjoitttelu kappaleita...
Toisekseen näin joskus lautalattiankin, ihan ok. Mutta jotenkin tulee ulkohuussi mieleen. - blondi remontin suunittelussa
No nyt päädyimme vain laittamaan tuon muovi maton,eli leikattiin sinnepäin ne reiät ja laitettiin vanhan maton päälle parista kohtaan liimalla kiinni.No kehtaa nyt ottaa käyttöön edes tuon huussin,oli meinaan niin kamala se edellinen matto.Ja huussikin toimi vain lähinnä varastona mutta kovin kaivattiin toista vessaa kun muksujakin on.
Nyt koetan hiukan nipistää kesälomarahat kesällä ja ostetaan luonnonkivilaattaa sinne lattialle ja tehdään kesällä se kerralla kuntoon,tosiaan seinäthän nyt on jo kunnossa kun ne maalasimme mutta lattia tuotti pientä päänvaivaa.
Kysyn nyt vielä kun joku sanoi tuossa jos vaihtaa hanan niin siitä tulee märkä tila?
No siellä siis valmiina on lavuaari/hana ja bidesuihku,eli pitääkö nyt jotain kuitenkin tehdä?Lattia kaivon asennus on aika kallista (asutaan kerrostalossa joka rakennettu joskus -85)
Onko talo-yhtiön hommia vai kenen puoleen käännyt vai tarvitseeko meidän tehdä mitään jos emme hanoja ym käy vaihtamaan?
No nyt siis ajattelin että laitan tuota laattaa ja kosteus suojan sinne alle,sillä eipä tuohon varmaan mitään 'ammattilaista' (kai) tarvita kun on kuitenkin selkeä tila,
eli isäntä tekee ja rouva suunnittelee kuten varmaan useimmissakin tapauksissa:)- taloyhtiö
No kerran oli taloyhtiö niin olisi voinut mennä maton vaihto yhtiön piikkiin kokonaan. Jos matto ei mennyt vaihtoon kuosien vuoksi vaan tarpeen.
Nuo hanavaihto/märkätila jorinat ei ole faktaa.
Voit vaihtaa vanhat rojut vastaaviin tai oikeastaan yhtiö vaihtaa jos taas edelleen vaihdot ei ole kuosia vaan tarvetta.
Kaivonasennusmurheet kuuluu yhtiölle ei osakkaalle. Osakkaalla on kotivakuutus vahinkojen varalta yhtiö pohtii kaivon tarpeellisuuden.
Jos sinne vessaan tulee laattaa on syytä ottaa yhteyttä teknisistä asioista vastaavaan yhtiön edustajaan. Sovitaan kuka tekee, mitä tekee, kuka valvoo ja kuka maksaa mitä.
Älä tee omin päin mitään. Vaimo suunittelee ja isäntä kärsii niin se on ollut iät ja ajat ja tulee olemaan tästä eteenpäinkin. - aina.
taloyhtiö kirjoitti:
No kerran oli taloyhtiö niin olisi voinut mennä maton vaihto yhtiön piikkiin kokonaan. Jos matto ei mennyt vaihtoon kuosien vuoksi vaan tarpeen.
Voit vaihtaa vanhat rojut vastaaviin tai oikeastaan yhtiö vaihtaa jos taas edelleen vaihdot ei ole kuosia vaan tarvetta.
Kaivonasennusmurheet kuuluu yhtiölle ei osakkaalle. Osakkaalla on kotivakuutus vahinkojen varalta yhtiö pohtii kaivon tarpeellisuuden.
Jos sinne vessaan tulee laattaa on syytä ottaa yhteyttä teknisistä asioista vastaavaan yhtiön edustajaan. Sovitaan kuka tekee, mitä tekee, kuka valvoo ja kuka maksaa mitä.
Älä tee omin päin mitään. Vaimo suunittelee ja isäntä kärsii niin se on ollut iät ja ajat ja tulee olemaan tästä eteenpäinkin.Se ja sama onko se kylppärinsuihku vai vessan pillunpesusuihku,
http://www.finlex.fi/data/normit/1918-c2.pdf - nuo täysin eri
aina. kirjoitti:
Se ja sama onko se kylppärinsuihku vai vessan pillunpesusuihku,
http://www.finlex.fi/data/normit/1918-c2.pdfasioita.
- kotkot kot kot
taloyhtiö kirjoitti:
Älä tee omin päin mitään. Vaimo suunittelee ja isäntä kärsii niin se on ollut iät ja ajat ja tulee olemaan tästä eteenpäinkin.Oli minullekin uutta että taloyhtiö remontoi jonkin vessan koska on matto huonossa kunnossa.Olen minäkin aina kuvitellut jos osakkeen itse omistaa niin pintameteriaalit on itse ostettava ja asukas itse päättää ottaako vessaan parkettia vaiko muovi lattialle,en kyllä tajua miten ne jollekin taloyhtiölle kuuluu jos ei tosiaan vuokra-asunnosta olisi kyse?
- olla paljon
kotkot kot kot kirjoitti:
Oli minullekin uutta että taloyhtiö remontoi jonkin vessan koska on matto huonossa kunnossa.Olen minäkin aina kuvitellut jos osakkeen itse omistaa niin pintameteriaalit on itse ostettava ja asukas itse päättää ottaako vessaan parkettia vaiko muovi lattialle,en kyllä tajua miten ne jollekin taloyhtiölle kuuluu jos ei tosiaan vuokra-asunnosta olisi kyse?
Taitaa olla paljon muutakin uutta. Maton vaihtotyö riippuu märkätila tulkinnoista. Eristeet kuuluu yleensä yhtiölle koska se on kaikkien edun mukaista kun muuten niitä tehdään miten sattuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759