Paahtava

parveke!

Ongelmana on että meillä on meren lähellä lasitettu n. 3,5m x 2m kokoinen parveke joka on lasitettu. Parvekkeelle paistaa suoraa aurinko sen noususta iltapäivään klo 15 asti! Parve on kuin pätsi ja vaikka ikkunoita aukaisinkin se on edelleen todella kuuma.
Jos jätän ikkunat kiinni kuumaksi päiväski kukat ovat olleet ihan läkähdyksissä kun tulen töistä kotiin ja vkl:n reissun jälkeen voin olla varma että kuolleita kukkia odottaa parvekkeella.

Eli kysyisin nyt millaisia kukkia tuollaiselle parvekkeelle sopisi laittaa?

Olen nyt 2 kesänä käyttänyt petuniaa, joka menestyy todella hyvin ja valtavan kokoiseksi.. yrttejä olen kokeillut, mutta ne palavat, jopa rosmariini ja metsämansikkakaan ei kestänyt..

Petunia on ollut ainut mikä on sitänyt kuumuutta.

Olisiko sinulla vinkkejä? Kaktukset eivät minua kiinnosta..

Kiitos etukäteen =)

3

1160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 88765

Pelargonia kestää kuumuutta melko hyvin. Itselläni ollut ihan vastaavissa oloissa niitä muutamana vuonna. Viikonloppu menee vaivatta, kun kastelee kunnolla.

Parin viikon reissun aikana pysyvät hengissä, mutta kukkiminen loppuu pikku hiljaa. Sitten kun kastelu taas alkaa, kukkiminenkin jatkuu pikku hiljaa.

• sama paahde

Huomasin kirjoituksesi. Minulla on iso lasitettu parveke, ja vaikka lasit pitäisi koko ajan auki keväästä syksyyn, pahimmillaan siinä on iltapäivän kuumuudessa 60C!
      Ja sitten jos ei paahda pätsinä, tuulee ja sataa ja viuhuaa.

Olen onnistunut silti tekemään parvekkeesta varsinaisen kesäkeitaan.
      Itse tykkään kaktuksista ja mehikasveista, jotka nauttivat viidakko-oloista, mutta on toki muitakin vaihtoehtoja. Vähemmän (?) kaktuksilta näyttävät mehikasvit, esim mehitähdet tykkää paahteesta ja kestävät talvenkin yli ruukuissa.

isossa ruukussa on villiviini ja toisessa alppikärhö. Jalokärhöt eivät kestä paahdetta, mutta tuo alppikärhö on ollut sitkeä.
      samoin hyvin on menestynyt viiniköynnös. Plussana viime syksynä ensimmäiset rypäleet :)
      Ja tuon viiniköynnöksen kasvatin aikoinaan kokeilumielessä ihan kaupan viinirypäleen siemenestä! Mutta saat toki isoja ja valmiita taimia taimiliikkeistä.

Paahdetta kestää myös ne petuniat ja pelargoniat. itse en näistä juuri pidä. Mutta mustansilmänsusanna ja tähtisilmä myös kestävät kuumaa. Näitä laitan taas tänä kesänä.

Yrtit ja amppelimansikat kärventyvät myös, välillä on pinaatti ja ruohosipuli kestänyt tropiikkia, mutta muut yrtit huonosti.

Eli suosiolla katse sinne välimeren kasveihin!
      Nyt uusi kokeilukasvi on oliivipuu, sen pitäisi myös kestää kuumaa, samoin palmut.
      Eli viherkasvit ulos sinne parvekkeelle kesäksi.

Mutta jos elävät kasvit tuntuu hankalilta, ihan aidon näköisiä silkkikukkiakin saa kaupoista. Minulla on yhdellä hyllyllä silkkinen muratti ja vaihdan sen sykyllä vaahteranlehdiltä näyttävään kimppuun. Se etu noissa tekokukissa on, että tosiaan helppoja, riittää kun sesongin vaihtuessa vähän suihkuttaa vedellä pölyt ja liat pois. Ja parin vuoden päästä aurinko on haalistanut niistä värit, mutta noita tekokukkiakin saa tarjouksista, näin olen nuo molemmat ostanut -70%.

Ehkä tuossa jotain apua? Entä jokin verho- markiisisysteemi luomaan osaan parveketta varjoa?

• paras laittaa

ja on niinkin, että kun kastelee liikaa kuumassa paahteessa olevia kukkia, ne nuukahtavat tyystin, vesi ikäänkuin "palaa" tai kiehuu niitten lehdissä, parempi kun kastelee illlalla ja kohtuullisesti, ja tuuletusta pitää olla.

Jonkunlaiset kaihtimet on numero yksi !

Mökilläni Unkarissa kaikki kasvit ovat aika nuupallan kuumimpaan päivän aikaan, illasta yöhön ja aikaisin aamulla virkeimmillään, se on ihan normaaliakin. Olisi virhe kastella niitä aamulla ja liikaa,
        parahain vain illalla ja vähän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      328
      7925
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2216
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1886
    4. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      0
      1720
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1452
    6. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1307
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1291
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      173
      1260
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1230
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1101
    Aihe