Pelkään kaikkee ja stressaan paljon. Äskenkin syötiin pizzerian pizzaa (todella harvoin syödään herkkuja). mä tsemppasin itteeni että kyllä uskaltaa syödä kun on ollut uunissa. Sitten kuitenkin ku alettiin syödä nypin kaikki kanan palaset pois listeriapelon takia.
Ennen en ollut näin epävarma.. pelottaa kauheesti jos vauvalle tulee jotain tai jos vauva kuolee.. rv 24 menossa. pelottaa listeria, raskausmyrkytys, hepatoosi, tokso jne..
Ekassa raskaudessa en pelännyt ja söin kaikkee (aurajuustoa ja kanaa pizzan päällä) ja syntyi terve poika, nyt on kauhee epävarma olo. Tieto lisää tuskaa (ja pelkoa)?
toka raskaus ja pelko on suuri
8
4776
Vastaukset
- pelko..
Miten voit pelätä jos se on kuumennettu? Ja kana joka siihen laitetaan, on jo valmiiksi kypsää eli ei edes listeriaa sisällä. Listeriabakteeri kuolee jossain 70-80 asteessa ja pizzauuni on kyllä pari sataa astetta. Että käytä sitä järkeä ja syö huoletta! Oon mäkin hysteerinen mutta en kuumennetuista. Enemmän pelkään salaattien multaa!
- guuuutuuuunu
toi pizza oli vaa esimerkki. salaattia en ainakaan uskaltais syödä..
- potentiaalinen hysteerikko
Ymmärrän osittain sinua, sillä olen monissa asioissa kova huolehtija ja pelkään, että nyt raskauden aikana karkaa mopo käsistä. Pizzamurheet voit kyllä minun mielestäni huoletta unohtaa ja nauttia pizzassa kaikista kielletyistä jutuista. Itsekin olen syönyt parmankinkkua ja mozzarellaa pizzassa, kun ne on niin hyviä, mutta en uskalla niitä kuumentamattomina syödä. Kuten edellinen myös sanoi, kanahan on pizzassa tuplakypsää, kun eihän sitä raakana pizzan päälle laiteta. Ja kyllä asiallisissa ravintoloissa ja työpaikkaruokaloissa ihan rauhallisin mielin syön salaattia. Huomenna on tiedossa ihanaa ternimaidosta tehtyä uunijuustoa. Vaikka se onkin pastöroimattomasta maidosta tehty, voi sen mielestäni huoletta syödä, kun on kuumennettu.
Toivottavasti pääsisit turhista murheista eroon, sillä ne todella rajoittavat raskaudesta nauttimista. Kauheasti tsemppiä sinulle. - ****
Tieto lisää tuskaa mutta tieto myös vie pois pelkoja. Et olisi pelännyt jos tietäisit että listeria kuolee noin 80 asteen lämpotilassa (vai oliko se jopa matalampi) muutamissa minuuteissa. Pizza on 200 asteisessa uunissa ja siinä on hyvinkuumenevaa juustoa päällä...varmasti kana on kuumennut riittävästi. Eli pizza on turvallista, jos se on juuri valmistettua eikä seissyt muutamaa tuntia huoneenlämmössä...
Minun tyttöni lempikertomus on, kuinka söin häntä odottaessani raa'aksijätettyä lammasta hienossa ravintolassa tietämättäni (valmistivat sen pyynnöstäni "kypsäksi" mutta mikrossa, joka ei oikeasti tuhoa esim. toksoa) ja pilasin päivällisen sitten toksoplasma-huolellani. Nykyisin tiedän, että huolehdin melko turhaan...lammas on nykyisin suurimmaksi osaksi toksovapaata...possu ei :). En tietenkään tietentahtoen nytkään söisi raakaa lihaa...riski on kuitenkin olemassa. - -----------------------
Menet vain järjiltäsi tuollaisella menolla. Oikeasti. Elä nyt vain normaalisti. Se mikä ei tapa sinua, ei nyt varmasti tapa sikiötäkään.
Keskity ELÄMÄÄN äläkä rajoita sitä raskauden takia. Kun viinan ja muut kovat päihteet jätät raskausajaksi pois, niin sikiösi on hyvin varmassa turvassa.
Pilaat vain elämäsi tuolla murehtimisella. - LA joulukuussa
Minä olin esikoista odottaessani aivan hullu. Pelkäsin kaikkea. Jos ei muuta vikaa ollut, niin aloin tutkimaan luomiani. Siis aivan pakkopaitakamaa.
Silti söin kerran viikossa medium pihvin, kun en hoksannut, ettei niin saisi tehdä (missään oppaassa ei kielletä suoraan, mutta maalaisjärki olisi kyllä voinut kolkuttaa..).
Eiköhän se siis ole raskauden aikana ihan normaalia, että on vähän pelko persiissä. Toivottavasti olen tämän raskauden aikana hiukan normaalimpi. Ainakin on enemmän tekemistä, eikä jää niin paljon aikaa murehtimiselle.
Aloittajalle sen verran neuvoa, että mahdottomia ei kannata murehtia. Pizzassa olevassa kanassa ei voi olla listeriaa, kuten moni tuossa onkin jo perustellut. - herääppäs
Kyllä järjen käyttö on sallittua raskaanakin...
Minulla 4 raskaus menossa ja en kyllä ole edes miettinyt mitä saisi ja mitä ei saisi syödä. Syön mitä tekee mieli.- alkoholiahan
voi vain juoda liikaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187