Palstalla viitataan usein kansainväliseen koulutuksenvaikuttavuustutkimukseen PISAan. Mistä arvelette Suomen loistavan menestyksen oikein johtuvan? Olisiko sillä kielipoliittisia ulottuvuuksia vai ei?
Vastaukset 30
- velipuoli
Mistä arvelette Suomen loistavan menestyksen oikein johtuvan?
Suomen kieli on erittäin looginen rakenteeltaan. Sitä äännetään ja kirjoitetaan melko tarkkaan samalla tavalla. Suomalainen lapsi osaa hyvin usein lukea jo kouluun tullessaan. Samaan ei esimerkiksi pysty amerikkalainen tai englantilainen lapsi koska tekstin kirjoitus ja ääntäminen erottuvat niin paljon toisistaan.
Joten on selvästi kielipoliittisia ulottuvuuksia, ei pidä pakottaa suomalaisia lapsia yhden turhuuden opiskeluun "pakkoruotsin" muodossa.- Tapio.Rautalapio
"Suomen kieli on erittäin looginen rakenteeltaan. Sitä äännetään ja kirjoitetaan melko tarkkaan samalla tavalla. Suomalainen lapsi osaa hyvin usein lukea jo kouluun tullessaan. Samaan ei esimerkiksi pysty amerikkalainen tai englantilainen lapsi koska tekstin kirjoitus ja ääntäminen erottuvat niin paljon toisistaan."
Tutkimuksessa ovat menestyneet erittäin hyvin myös korealaiset ja kiinalaiset, joiden kirjoituksessa ääntämyksellä ja kirjoitusasulla ei välttämättä aina ole tekemistä keskenään. Korealaiset sijoittuivat vuoden 2006 tutkimuksessa lukutaidossa ykköseksi. Suomi oli kakkonen. Hongkongin kiinalaiset kolmosena. Sikäli selityksesi tuntuu hieman ontuvalta. Varsinkin kun muistetaan, että englannin/ranskankielinen Kanada oli sijalla neljä vaikka molemmissa kielissä kirjoitus- ja äänneasu poikkeavat merkittävästi toisistaan. - Yksinkertaistako?
Tapio.Rautalapio kirjoitti:
"Suomen kieli on erittäin looginen rakenteeltaan. Sitä äännetään ja kirjoitetaan melko tarkkaan samalla tavalla. Suomalainen lapsi osaa hyvin usein lukea jo kouluun tullessaan. Samaan ei esimerkiksi pysty amerikkalainen tai englantilainen lapsi koska tekstin kirjoitus ja ääntäminen erottuvat niin paljon toisistaan."
Tutkimuksessa ovat menestyneet erittäin hyvin myös korealaiset ja kiinalaiset, joiden kirjoituksessa ääntämyksellä ja kirjoitusasulla ei välttämättä aina ole tekemistä keskenään. Korealaiset sijoittuivat vuoden 2006 tutkimuksessa lukutaidossa ykköseksi. Suomi oli kakkonen. Hongkongin kiinalaiset kolmosena. Sikäli selityksesi tuntuu hieman ontuvalta. Varsinkin kun muistetaan, että englannin/ranskankielinen Kanada oli sijalla neljä vaikka molemmissa kielissä kirjoitus- ja äänneasu poikkeavat merkittävästi toisistaan.Tapio.Rautalapion kykyä riidellä ja väittää vastaan ei sovi kyseenalaistaa, mutta kovin syvälliseen ajatteluun ei tuollainen johda.
Haluamatta mitenkään keskustella ko. henkilön kanssa totean, että eri kulttuureissa voi koulumenestys riippua erilaisista tekijöistä, eikä saman selityksen tarvitse päteä kaikkialla. Suomen kielen erikoisuus on yksinkertainen ja helppo kirjoitusasu, joka varmasti auttaa lukemisen oppimisessa. Asia ei muuksi muutu, vaikka Kanadassa hyvät oppimistulokset johtuisivatkin jostain muusta syystä. - Tapio.Rautalapio
Yksinkertaistako? kirjoitti:
Tapio.Rautalapion kykyä riidellä ja väittää vastaan ei sovi kyseenalaistaa, mutta kovin syvälliseen ajatteluun ei tuollainen johda.
Haluamatta mitenkään keskustella ko. henkilön kanssa totean, että eri kulttuureissa voi koulumenestys riippua erilaisista tekijöistä, eikä saman selityksen tarvitse päteä kaikkialla. Suomen kielen erikoisuus on yksinkertainen ja helppo kirjoitusasu, joka varmasti auttaa lukemisen oppimisessa. Asia ei muuksi muutu, vaikka Kanadassa hyvät oppimistulokset johtuisivatkin jostain muusta syystä."... eri kulttuureissa voi koulumenestys riippua erilaisista tekijöistä, eikä saman selityksen tarvitse päteä kaikkialla. Suomen kielen erikoisuus on yksinkertainen ja helppo kirjoitusasu, joka varmasti auttaa lukemisen oppimisessa. Asia ei muuksi muutu, vaikka Kanadassa hyvät oppimistulokset johtuisivatkin jostain muusta syystä. "
Selityksesi jättää kovin avoimekse sen miksi kyseinen tekijä vaikuttaisi juuri Suomessa, mutta ei muualla? Itseasiassa selityksesi tuntuu ns. hatusta tempaistulta kuin netti fennon fakta. - Yksinkertaistako?
"... eri kulttuureissa voi koulumenestys riippua erilaisista tekijöistä, eikä saman selityksen tarvitse päteä kaikkialla. Suomen kielen erikoisuus on yksinkertainen ja helppo kirjoitusasu, joka varmasti auttaa lukemisen oppimisessa. Asia ei muuksi muutu, vaikka Kanadassa hyvät oppimistulokset johtuisivatkin jostain muusta syystä. "
Selityksesi jättää kovin avoimekse sen miksi kyseinen tekijä vaikuttaisi juuri Suomessa, mutta ei muualla? Itseasiassa selityksesi tuntuu ns. hatusta tempaistulta kuin netti fennon fakta.Voi olla hatusta tempaistu mielipide, hattuna olivat The Times lehden asiantuntijoiden kirjoitukset. En ole mikään asiantuntija.
Luulenpa että kanssasi ei voi keskustella. - Tapio.Rautalapio
Yksinkertaistako? kirjoitti:
Voi olla hatusta tempaistu mielipide, hattuna olivat The Times lehden asiantuntijoiden kirjoitukset. En ole mikään asiantuntija.
Luulenpa että kanssasi ei voi keskustella."Voi olla hatusta tempaistu mielipide, hattuna olivat The Times lehden asiantuntijoiden kirjoitukset. En ole mikään asiantuntija."
Huomaan, että et ole asiantuntija. Et satu muistamaan, miten The Times -lehden asiantuntijat perustelivat sen, että kirjoitus- ja äänneasun yhtäläisyydet selittäisivät juuri Suomen menestyksen ja miksi sama selitys ei pätisi minkään muun maan kohdalla?
"Luulenpa että kanssasi ei voi keskustella. "
Ymmärrän, että se voi tuntua hankalalta sellaisesta, joka ei pysty perustelemaan mielipiteitään eikä ns. vastaamaan huutoonsa. Mutta hei! Sellaistahan se netti fennoilu on!
Heikoimmat oppilaat nostivat Suomen kärkeen PISAssa - Koulun status ei vaikuta oppilaiden osaamiseen
"Suomalaisten osaaminen oli PISA 2003 -tutkimuksen huipputasoa kaikilla tutkituilla alueilla eli matematiikassa, lukutaidossa, luonnontieteissä ja ongelmanratkaisussa. Huipputulos perustui erityisesti suomalaisten heikoimpien ja keskitason oppilaiden erittäin hyviin suorituksiin.
Suomalaisoppilaiden heikoimman neljänneksen keskiarvopistemäärä oli selvästi parempi kuin minkään muun maan vastaavan neljänneksen. Ero OECD:n heikoimman neljänneksen keskiarvoon oli Suomen hyväksi matematiikassa 56, luonnontieteissä ja ongelmanratkaisussa 61 ja lukutaidossa jopa 64 pistettä. Sen sijaan paras neljänneksemme oli paras ainoastaan lukutaidossa. Matematiikassa 4 maan, luonnontieteissä 1 ja ongelmanratkaisussa 3 maan parhaat menivät Suomen parhaimmiston edelle. Heikoimpien oppilaidemme hyvää tasoa kuvaa myös riskiryhmien pienuus. Suomessa tietoyhteiskunnan kannalta heikot taidot oli matematiikassa vain 7 prosentilla (OECD:n keskiarvo 21 %) ja lukutaidossa 6 prosentilla (OECD:n keskiarvo 19 %) nuorista."
http://info.stakes.fi/kouluterveyslehti/FI/Uutisarkisto/2005/PISA.htm- Teikäläiset pysykää ruoduss...
Jotenkin kummalliselta tuntuu tuo sinun asenteesi "teikäläiset" (ruotsinkieliset) ja muut (suomenkieliset), kun kuitenkin olet kovin kiinnostunut suomenkielisten asioista. Ne eivät kuulu sinulle. Olet aikaisemmissa kirjoituksissa selvästi tuonut esiin, että haluat pysyä erilläsi muista, ja siihen sinulla on täysi oikeus. Olisit siis johdonmukainen, ja myös pysyisit siellä omiesi piirissä, erillään suomekielisestä kulttuurista..
Suomen kansalaisia on moneksi ja jonkun ryhmän, kuten ruotsia puhuvien, on halutessaan täysin mahdollista elää muista eristäytyneenä. Sinunkaan ei "teikäläisenä" tarvitsisi ottaa yhteyttä meihin suomenkielisiin, joita et kirjoitustesi perusteella lainkaan arvosta. Eikö sinulla ole ruotsinkielistä seuraa?
Mitä tulee Pisa-tutkimukseen, niin Suomen menestyksen salaisuus ei ole huippuosaamisessa, vaan hyvässä yleistasossa. Heikoimmat oppilaatkin on saatu vedetyksi mukaan, mikä on kunniaksi koululaitoksellemme. - ella4
Joo, taas Ankdam paljastaa ylimielisyytensä ja typeryytensä, kun halveksii sitä, että suomalainen koululaitos huolehtii siitä, että kaikki nuoret pysyvät mukana ja saavat mahdollisuuden oppia.
Lisäksi Ankdamia harmittaa ilmiselvästi se, että suomalaiset sijoittuivat ylipäätään Pisatutkimuksen kärkeen.
Hätäpäissään hän keksii riemuita, että riskiryhmien pienuus, heikoimman neljänneksen hyvät tulokset, vaikuttaa kokonaistulokseen.
Ankdam, tarkoittaa ilmiselvästi, että pitäisi panostaa enemmän 5% vähemmistön menestymiseen ja entisestään supistaa 95% mahdollisuuksia kouluttautumiseen ja etenemiseen elämässä .
Joka tapauksessa Pisa-tulokset ovat upeita, vaikka sinua Ankdam harmittaa, niin että meinaat haljeta kiukusta Teikäläiset pysykää ruoduss... kirjoitti:
Jotenkin kummalliselta tuntuu tuo sinun asenteesi "teikäläiset" (ruotsinkieliset) ja muut (suomenkieliset), kun kuitenkin olet kovin kiinnostunut suomenkielisten asioista. Ne eivät kuulu sinulle. Olet aikaisemmissa kirjoituksissa selvästi tuonut esiin, että haluat pysyä erilläsi muista, ja siihen sinulla on täysi oikeus. Olisit siis johdonmukainen, ja myös pysyisit siellä omiesi piirissä, erillään suomekielisestä kulttuurista..
Suomen kansalaisia on moneksi ja jonkun ryhmän, kuten ruotsia puhuvien, on halutessaan täysin mahdollista elää muista eristäytyneenä. Sinunkaan ei "teikäläisenä" tarvitsisi ottaa yhteyttä meihin suomenkielisiin, joita et kirjoitustesi perusteella lainkaan arvosta. Eikö sinulla ole ruotsinkielistä seuraa?
Mitä tulee Pisa-tutkimukseen, niin Suomen menestyksen salaisuus ei ole huippuosaamisessa, vaan hyvässä yleistasossa. Heikoimmat oppilaatkin on saatu vedetyksi mukaan, mikä on kunniaksi koululaitoksellemme."Olisit siis johdonmukainen, ja myös pysyisit siellä omiesi piirissä, erillään suomekielisestä kulttuurista.. "
Mitä itse teet täällä kielirajan toisella puolella arvostelemassa minua? Minä olen omalla palstallani, vai oletko kenties RKP:n äänestäjä?ella4 kirjoitti:
Joo, taas Ankdam paljastaa ylimielisyytensä ja typeryytensä, kun halveksii sitä, että suomalainen koululaitos huolehtii siitä, että kaikki nuoret pysyvät mukana ja saavat mahdollisuuden oppia.
Lisäksi Ankdamia harmittaa ilmiselvästi se, että suomalaiset sijoittuivat ylipäätään Pisatutkimuksen kärkeen.
Hätäpäissään hän keksii riemuita, että riskiryhmien pienuus, heikoimman neljänneksen hyvät tulokset, vaikuttaa kokonaistulokseen.
Ankdam, tarkoittaa ilmiselvästi, että pitäisi panostaa enemmän 5% vähemmistön menestymiseen ja entisestään supistaa 95% mahdollisuuksia kouluttautumiseen ja etenemiseen elämässä .
Joka tapauksessa Pisa-tulokset ovat upeita, vaikka sinua Ankdam harmittaa, niin että meinaat haljeta kiukustaOlet kyllä erittäin outo ella.
Se että koet minut ylimieliseksi johtunee siitä että katselet minua niin kovin alhaalta, en minä oikeesti ole, sinä vain olet niin kahju ja matalamielinen.- ella4
Ankdam kirjoitti:
Olet kyllä erittäin outo ella.
Se että koet minut ylimieliseksi johtunee siitä että katselet minua niin kovin alhaalta, en minä oikeesti ole, sinä vain olet niin kahju ja matalamielinen.""""katselet minua niin kovin alhaalta"""
Niin juuri, luulet olevasi suomenkielisten yläpuolella!
Mutta erehdyt, juuri sinun asenteesi on "kahju ja matalamielinen"! - ella4
Ankdam kirjoitti:
"Olisit siis johdonmukainen, ja myös pysyisit siellä omiesi piirissä, erillään suomekielisestä kulttuurista.. "
Mitä itse teet täällä kielirajan toisella puolella arvostelemassa minua? Minä olen omalla palstallani, vai oletko kenties RKP:n äänestäjä?Ollaanko tässä "kielirajan toisella puolella" kuten Ankdam väittää? Onko RKP nykyään suomenkielinen?
- mut sää,
ella4 kirjoitti:
""""katselet minua niin kovin alhaalta"""
Niin juuri, luulet olevasi suomenkielisten yläpuolella!
Mutta erehdyt, juuri sinun asenteesi on "kahju ja matalamielinen"!lällällää,
ei ole erityisen älykästä keskustelua, ella hyvä. - Teikäläiset pysykää ruodussa
Ankdam kirjoitti:
"Olisit siis johdonmukainen, ja myös pysyisit siellä omiesi piirissä, erillään suomekielisestä kulttuurista.. "
Mitä itse teet täällä kielirajan toisella puolella arvostelemassa minua? Minä olen omalla palstallani, vai oletko kenties RKP:n äänestäjä?Tämän palstan otsikkona on: "Keskustele Ruotsalaisesta kansanpuolueesta" Keskusteluun voivat osallistua niin kannattajat kuin muutkin; palstaa ei ole varattu vain Rkp:n kannattajille. Ruotsinkielisistämme n. 70 % äänestää Rkp:ta, ja esimerkiksi nimimerkki Ankdam kirjoittaa etupäässä kielikysymyksestä, ei Rkp:n politiikasta.
Ankdam puhuu "meikäläisistä" tarkoittaen ruotsinkielisiä ja korostaen suomenruotsalaisten erillisyyttä muista. Tämä tuli selvästi esiin 9.4.09 julkaistussa, nyt jo poistetussa kirjoituksessa, joka koski liputuspäiviä. Kukaan ei kiellä ruotsinkielisiämme eristäytymästä, ja pitämästä rajaa muihin, mutta heidän tulisi sitten ymmärtää, että he eivät kuulu muiden joukkoon.
Rkp on puolue siinä missä Perussuomalaiset tai Vasemmistoliittokin, tosin pienempi, ja politiikasta puhutaan yleisesti. Tänne kirjoittavien ruotsinmielisten erikoisuutena on, että he vähättelevät muita ja arvostelevat kaikkea mahdollista, joka liittyy suomen kieleen. Voisivathan he yhtä hyvin tehdä Rkp:n saavutuksia ja hyviä puolia tunnetuksi, jos haluaisivat.
Erityisesti ruotsinmieliset kantavat huolta suomenkielisten koulujen opetusohjelmasta ja saavutuksista. "Teikäläisten" kannattaisi huolehtia enemmän omista asioistanne; Janne Hollménin viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että ruotsinkielisissä kouluissa on monenlaisia puutteita. Teikäläiset pysykää ruodussa kirjoitti:
Tämän palstan otsikkona on: "Keskustele Ruotsalaisesta kansanpuolueesta" Keskusteluun voivat osallistua niin kannattajat kuin muutkin; palstaa ei ole varattu vain Rkp:n kannattajille. Ruotsinkielisistämme n. 70 % äänestää Rkp:ta, ja esimerkiksi nimimerkki Ankdam kirjoittaa etupäässä kielikysymyksestä, ei Rkp:n politiikasta.
Ankdam puhuu "meikäläisistä" tarkoittaen ruotsinkielisiä ja korostaen suomenruotsalaisten erillisyyttä muista. Tämä tuli selvästi esiin 9.4.09 julkaistussa, nyt jo poistetussa kirjoituksessa, joka koski liputuspäiviä. Kukaan ei kiellä ruotsinkielisiämme eristäytymästä, ja pitämästä rajaa muihin, mutta heidän tulisi sitten ymmärtää, että he eivät kuulu muiden joukkoon.
Rkp on puolue siinä missä Perussuomalaiset tai Vasemmistoliittokin, tosin pienempi, ja politiikasta puhutaan yleisesti. Tänne kirjoittavien ruotsinmielisten erikoisuutena on, että he vähättelevät muita ja arvostelevat kaikkea mahdollista, joka liittyy suomen kieleen. Voisivathan he yhtä hyvin tehdä Rkp:n saavutuksia ja hyviä puolia tunnetuksi, jos haluaisivat.
Erityisesti ruotsinmieliset kantavat huolta suomenkielisten koulujen opetusohjelmasta ja saavutuksista. "Teikäläisten" kannattaisi huolehtia enemmän omista asioistanne; Janne Hollménin viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että ruotsinkielisissä kouluissa on monenlaisia puutteita."Tämän palstan otsikkona on: "Keskustele Ruotsalaisesta kansanpuolueesta" Keskusteluun voivat osallistua niin kannattajat kuin muutkin; palstaa ei ole varattu vain Rkp:n kannattajille. Ruotsinkielisistämme n. 70 % äänestää Rkp:ta, ja esimerkiksi nimimerkki Ankdam kirjoittaa etupäässä kielikysymyksestä, ei Rkp:n politiikasta."
.. sellainen keskustelu varsinkin olisi kivaa jos vastapuoli olisi edes vähän asioista perillä ja erityisesti politiikasta sekä mieluiten myös siitä miten demokratia toimii. Se että tänne palstalle pukkaavat kaikenkarvaiset ei-rkoopeeläiset (lue! netti fennot) haukkumaan kaiken mikä alkaa kirjaimilla ruo... ei minusta ole keskustelua.
Etupäässä minä kommentoin ja dementoin teikäläisten (lue! netti fennojen) pas**kapuheita en minä muuten niin kovin aktiivisesti kielipolitiikasta kirjoita ja avauksia teen perin harvoin. Minun näkökulmani on meikäläisten (lue! ruotsinkielisten)ja meidän omakieliset elinehtomme täällä kotimaassamme.
Se iänikuinen pakkoruotsi josta te netti fennot jaksatte jauhaa jauhamasta päästyänne on ihan teidän ikioma juttunne. Siitä pääsette eroon kun saatte omanne vakuutettua ei siinä RKPtä tarvita.- Teikäläiset pysykööt ruodussa
Ankdam kirjoitti:
"Tämän palstan otsikkona on: "Keskustele Ruotsalaisesta kansanpuolueesta" Keskusteluun voivat osallistua niin kannattajat kuin muutkin; palstaa ei ole varattu vain Rkp:n kannattajille. Ruotsinkielisistämme n. 70 % äänestää Rkp:ta, ja esimerkiksi nimimerkki Ankdam kirjoittaa etupäässä kielikysymyksestä, ei Rkp:n politiikasta."
.. sellainen keskustelu varsinkin olisi kivaa jos vastapuoli olisi edes vähän asioista perillä ja erityisesti politiikasta sekä mieluiten myös siitä miten demokratia toimii. Se että tänne palstalle pukkaavat kaikenkarvaiset ei-rkoopeeläiset (lue! netti fennot) haukkumaan kaiken mikä alkaa kirjaimilla ruo... ei minusta ole keskustelua.
Etupäässä minä kommentoin ja dementoin teikäläisten (lue! netti fennojen) pas**kapuheita en minä muuten niin kovin aktiivisesti kielipolitiikasta kirjoita ja avauksia teen perin harvoin. Minun näkökulmani on meikäläisten (lue! ruotsinkielisten)ja meidän omakieliset elinehtomme täällä kotimaassamme.
Se iänikuinen pakkoruotsi josta te netti fennot jaksatte jauhaa jauhamasta päästyänne on ihan teidän ikioma juttunne. Siitä pääsette eroon kun saatte omanne vakuutettua ei siinä RKPtä tarvita.Ei kannata riidellä.aloitetaan uusi keskustelu. Käytän nimimerkkiä "Ruotu", ja asia liittyy RKP:n koulutuspoliittisiin tavoitteisiin. Siispä aloituksiin!
- päivittäin tänne?
ella4 kirjoitti:
Ollaanko tässä "kielirajan toisella puolella" kuten Ankdam väittää? Onko RKP nykyään suomenkielinen?
Mikset pysy omilla natsipalstoilla vihaa levittämässä?
- paskapostaukset
mut sää, kirjoitti:
lällällää,
ei ole erityisen älykästä keskustelua, ella hyvä.olisivat olleet älykkäitä?
Ei koskaan - kuraläpi siitä syystä
Ankdam kirjoitti:
"Tämän palstan otsikkona on: "Keskustele Ruotsalaisesta kansanpuolueesta" Keskusteluun voivat osallistua niin kannattajat kuin muutkin; palstaa ei ole varattu vain Rkp:n kannattajille. Ruotsinkielisistämme n. 70 % äänestää Rkp:ta, ja esimerkiksi nimimerkki Ankdam kirjoittaa etupäässä kielikysymyksestä, ei Rkp:n politiikasta."
Se iänikuinen pakkoruotsi josta te netti fennot jaksatte jauhaa jauhamasta päästyänne on ihan teidän ikioma juttunne. Siitä pääsette eroon kun saatte omanne vakuutettua ei siinä RKPtä tarvita.että sillä rehvastelullanne ja suomen painamisella, teillä kohta ei enää ole koti maata,
koska rkpn ministerit, ja muutkin edustajat, haluavat täyttää rannikon pakolaisilla ?
oletko tyytyväinen, sitten kun ei ole enää muuta mahdollisuutta, kuin 00landia, tai itä karjala, ja muu Suomi, saa sitten nähdä mitä karjalaiset sanovat, jos haluatte karjalaisten sekaan ? - on ihan oma
Ankdam kirjoitti:
Mitä itse teet täällä kielirajan toisella puolella arvostelemassa minua? Minä olen omalla palstallani, vai oletko kenties RKP:n äänestäjä?palstansa täällä, nyt kaikki jotka kirjoittavat tälle palstalle, niin kysykää ensin kusiläveltä, saapiko studio kirjailijoita, ja etenkin alias ank-dam,ia häiritä, ymmärsinköhän oikein vai ?
- Anos
eiväthän talikko?
Onkos sulla antaa lisää turaanien negatiivisistä puolista.
Eihän joku pisa mitään merkitse koska yliopistotkin ovat pullollaan ruotsinkielisiä.- Tapio.Rautalapio
Kääntyykö PISA-menestyskin netti fennon mielessä negatiiviseksi?
Merkillistä porukkaa! - Anos
Kääntyykö PISA-menestyskin netti fennon mielessä negatiiviseksi?
Merkillistä porukkaa!tätä jatkuvasti toitottaa.
Ole hyvä, jatka vaan. - Tapio.Rautalapio
Anos kirjoitti:
tätä jatkuvasti toitottaa.
Ole hyvä, jatka vaan." Itsehän yrität
tätä jatkuvasti toitottaa."
Siis mitä? - Anos
" Itsehän yrität
tätä jatkuvasti toitottaa."
Siis mitä?Onko turaaneilla mitään näyttöä menestyksestä vai on kaikki ruotsinkielestä kiinni?
- Tapio.Rautalapio
Anos kirjoitti:
Onko turaaneilla mitään näyttöä menestyksestä vai on kaikki ruotsinkielestä kiinni?
Mihin tuo tuollainen höpötys oikein liittyy, hyvä Anus? Yritin tässä viritellä keskustelua Suomen loistavasta menestyksestä kansainvälisessä koulutustutkimuksessa niin eiköhän jostain hyppää esiin netti fenno, jonka mielestä se on negatiivista!
- tällä palstalla on
Mihin tuo tuollainen höpötys oikein liittyy, hyvä Anus? Yritin tässä viritellä keskustelua Suomen loistavasta menestyksestä kansainvälisessä koulutustutkimuksessa niin eiköhän jostain hyppää esiin netti fenno, jonka mielestä se on negatiivista!
räkäinen veri ja backteeri limaska, tautisen suusta, aliaksista yksi, joka kutsuu tällä kertaa itseään, limaska, lapioksi, ainoa skit.
- är för outbildade
för att uttala er i frågan. probelemt är i första hand att utbildnings liiteratruren är för gammal och att finlandssvesnska lärare därför måste lägga mycket energi på att göra egna böcker till eleverna. Att ta en boksrie ur hyllan kan finlandssvenska lärare bara drömma om. Men och andra sidan är vi kanske bättre på social fostran: så vitt jag vet har vi int ännu börja skjuta varandra (Läs; jokela, kauhajoki...)
- men om vi går
cirka nittio år sen var kustsvenskar, som med svenskarnas hjälp, kallrade de finska folket i Finland.
Flera hundra döda, ligger Finland efter er så vi måste nug tagar ikap för er ?
Vänta bara ?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 112711
Jasmin Vähäkangas valehtelee kolumnissaan. Hän ei ole "taaperon" äiti.
Lapsi ei taaperra. Vielä seurakunnan lehdessä valehtelee noin?65551- 39526
Pyhäjärvi syvällä kusessa
Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha73492Miten voi sinun
tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät41485Hyvää yötä
Ikuinen kohtalo, sydänystävä, rakkauteni♥️.. kumpa olisimme saaneet elämältä mahdollisuuden!26483- 152434
Missähän pöytäkirja viipyy, taas?
Hallituksen kokouksessa oli eilen mielenkiintoisia asioita käsiteltävänä. Pöytäkirja on ollut yleensä saman iltana luett40408Hyvästi feikit hiustenpidennykset - Kerttu Rissanen hurmaa uudella hiustyylillä
Kerttu Rissanen ihastuttaa uudella hiustyylillään ja lookillaan. Rissasella on totuttu näkemään pitkät hiukset ja hiust6404- 20371