Lasten pahuus ja julmuus

kuvottaa

Pikkulasten ilkeydessä ja kyvyssä kiusata toisiaan ja heikompiaan on jotain suorastaan pirullista. Milloin eivät ole toistensa kimpussa, nämä pikku perkeleet rääkkäävät eläimiä, esim. leikkaavat koiralta viiksikarvat pois tai roikottavat kissaa hännästä. Olenpa kerran nähnyt pikkulasten ristiinnaulitsevan sammakonkin. Omasta lapsuudestani muistan vieläkin pahempia asioita. Pieni ihminen kylvää ympärilleen pahuutta minkä ehtii eikä omatunto soimaa ollenkaan.

Lapsettomuus on jokaiselle ajattelevalle ihmiselle itsestäänselvä valinta. En aio tuottaa maailmaan lisää pahuutta, siirtää kärsimystä eteenpäin. Sillä suurin osa meistä pysyy pohjimmiltaan koko ikänsä julmana lapsena, joka käyttäytyy ihmisiksi vain rangaistuksen pelosta. Kun laki ja järjestys - joita ylläpidetään ainoastaan väkivallan uhan avulla - romahtaa, vajoamme lastentarhan maailmaan, jossa ihminen on ihmiselle suttakin pahempi.

14

1683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      Eläimiä ja lapsia ei saisi koskaan jättää keskenään. Lapset ovat todella julmia eläimille. Empatian kehittyminen kestää toisilla lapsilla hirveän pitkään. Jotkut 15-vuotiaat esim. kasaavat junaraiteille kiviä, vaikka normaali 15-vuotias ymmärtää, että tällä tappaa ihmisiä.

      Aikuisten pitäisi ottaa lasten kanssa erilaisia moraaliasioita keskusteluihin. Näin lapsi oppisi tietämään, mikä on oikein ja mikä väärin. Pieni lapsi ei oivalla itse ilman kasvatusta.

      Lapsia ei tosiaan pitäisi hankkia, jos ei ole halua kasvattaa lapsia. Myös ennen lasten hankkimista olisi syytä pohtia, onko kykyä olla vanhempi ja minkälaiset geenit ja elämänarvot lapsi itseltä saa. Monista vaan huomaa, että ne tyhmimmät ja rumimmat naiset hankkivat eniten lapsia.

      • sinutkin hankki

        TYHMÄ ja ruma nainen.


      • .....

        Niin rumien ei kyllä pitäis missään tapauksessa hankkia lapsia, niistähän voi tulla vaikka rumia :D Ja se on varmaa et niitten lapsista sit tulee ilkeitä... taidat olla hakoteillä...


    • tyhjä taulu

      lasten kasvatus, oikeiden ja sallittujen asioiden erottaminen kielletyistä on vanhempien vastuulla. turha lasta syyttää.

      • partak

        Lasta voi syyttää silloin, kun vanhemmat ovat miljoona kertaa sanoneet, ettei lemmikkihamsteria saa laittaa pesupalloon ja vierittää pitkin lattioita, mutta lapsi vain silkasta kiduttamisen nautinnosta tekee niin uudelleen! Miten selität sen?


    • Nimetön

      Tota noin. Minä vilpittömästi toivon ettet todellakaan hankkisi lapsia. On sinulla sen verran lapselliset puheet, ettet olsikaan vielä siihen touhuun valmis, nimittäin kasvattajaksi.

      Me vanhemmat olemme tässä maailmassa sen vuoksi, että omalla empaattisella käytöksellämme opetamme lapsillemme myös empatiaa. Jos lapsi saa hellyyttä elämänsä ensitaipaleen, oppii hän kunnoittamaan ympäristöään ja kanssaeläjiään (eläimet ihmiset).

      On KAIKKIEN aikuisten tehtävä toimia mallina. Lapset havainnoi ympäristöään jatkuvasti ja sinunkin esimerkkisi voi olla jollekkin lapselle osa kasvua.

      Itselläni on kaksi, nyt jo aikuista, lasta enkä ole koskaan joutunut heitä ojentamaan eläimen kiusaamisesta, vaikka mahdollisuuksia on ollut paljon, koska taloudessamme on useita lemmikkieläimiä. Ja yllätys yllätys, he eivät myöskään ole epäystävällisiä kanssaihmisilleen, vaikka ovatkin rokkari ja hevari, käyttivät paljon aikaa tietokoneella yms. asioita joista nyt puhutaan "vahingollisina". Ovat hankkineet myös ammatit ja perheet ja jatkavat tätä humanistista kasvatustyyliä omissa lapsissaan.

      Joten, kaikki on meistä aikuisista kiinni.

      • Todella on joo

        Olin itse lapsena kiinnostunut kaikenlaisesta kiusaamisesta, lasten ja eläinten. Nykyisin olen todella kiltti ja empaattinen. Elämä opettaa. Kyse on minustakin juuri siitä, että toisilla toisen ihmisen suruihin asettautuminen on vaikeampaa kuin toisilla. Tätä vaikeuttaa entisestään epäempaattiset vanhemmat. Nykyisin eläinten kaltoinkohtelu nostattaa kyyneleet silmiin ja omat eläimet olen lellinyt melkein piloille. Kaikista ilkeistä kakaroista ei tule onneksi ilkeitä aikuisia.


    • :))

      Ei ole yleistettävissä. Lapseni ei koskaan vahingoittaisi eläintä. Ei ikinä vedä kissaa hännästä eikä kohtele kovakouraisesti eläimiä. Pienestä pitäen opetimme hänelle, miten eläintä pitää kohdella kunnioittavasti ja esim. kissaa silittää myötäkarvaan. Samoin hän saa kehuja toisten lasten kanssa leikkimisestä. Ei kiusaa eikä hae epäsopua. Ja jos hän kokee että on kohdellut kaveriaan väärin, niin itku silmässä kertoo kotona ja siitä keskustellaan ja mietitään, miten tilanne olisi voinut mennä ja miten toista lasta olisi voinut kohdella kunnioittavammin. Mutta nämäkin tilanteet ovat olleet tosi pikkuisia...eli hänen omatuntonsa kyllä kolkuttaa herkästi. Mutta me puhummekin asioista kotona...toisten kohtelusta. Meillä ei opeteta, että kohdellaan muita hyvin, koska laki niin vaatii...meillä ei maalata peikkoja sängynpäätyihin niin kuin ennen vanhaan tehtiin jotta saatiin pelolla lapset "ruotuun". Meillä on opeteltu toisten elävien kohtelua ihan elämän kunnioittamisena ja rakkaudellisena tekona (tee muille niin kuin toivot itsellesi tehtävän -periaatteella).

    • tyhmää

      lapsen julmuus kerro vain tunneelämän ja empatian opettelusta,nehän kasvavat parhaiten elämällä ja kokemalla kaikenlaista?

    • vai niin......

      Itse olen aina ollut varsin empatiakykyinen, en ole koskaan tietoisesti kiusannut eläimiä (mitä nyt leppäkerttuja kerännyt ja laittanut kulkemaan ruohonkorsia pitkin tms), mutten ole satuttanut eläimiä tietoisesti. Omat vanhempani ovat antaneet tähän hyvän esimerkin, he ovat aina kohdelleet eläimiä hyvin ja auttoivat lapsuudessani hoitamaan loukkaantuneita eläimiä, joita siskoni kanssa meille toin. Esikoinen (2v 8kk) on myös äärettömän empaattinen -joskus jopa hämmästyttävän- eikä ikinä ole kiusannut eläimiämme (3 koiraa, 2 kissaa) ja huolehtii pikkuveljestään 8kk aidosti -menee heti lohduttamaan, laulaa, vie omia lelujaan, jos tämä itkee. Uskon, että vanhempien käytös muovaa lapsen käytöksen. Tuo kuopuksemme on myös alkanut osoittaa kiintymystä eläimiimme ja pienellä opastuksella osaa jo taputtaa niitä aika hyvin, ei siis tarraa turkkeihin kiinni. Meillä ei lihaa syödä (ja kana on myös lihaa...), joten omalla esimerkillä yritämme tätäkin kautta näyttää, kuinka toimia.

      • hipsii.

        ja lennellään pilvenhattaroilla..poutapäiviä toivon sulle.


    • siis alle 7v

      tekevät tuollaista? Taitavat olla kouluikäisiä vintiöitä eikä pieniä.

    • Jokuer

      Ei kaikki kiusaa eläimiä.näin kerran kadulla saman ikäisen ihmisen kuin minä joka roikotti koiraa remmistä mutta minä en tee mitään pahaa eläimille

    • Avaus on väärin

      Eivät kaikki lapset ole julmia eläimille. Avaaja on vain sattunut liikkumaan pahasti häiriintyneiden lasten joukoissa. :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe