Gefina ja Propecia, vuosien käyttökokemus

mies 32v

Moikka,
Ajattelin laittaa tähän omat käyttökokemukseni sekä Propeciasta että Gefinasta. Kirjoitus on pitkä, mutta kannattaa lukea jos em. aineita käytät.

Noin 3 vuotta sitten aloitin Propecian käytön hiusten lähdön vuoksi. Huomasin positiivisia tuloksia n. 4 kk käytön jälkeen. Hiusten lähtö pysähtyi, hiusten laatu parantui ja huomasin jopa että hiukseni olivat tuuheutuneet jonkin verran. Olin kaiken kaikkiaan tyytyväinen. Ainoa mikä vähän kirpaisi oli tuo Propecian hinta, 60-70 e/kk.

Vuosi sitten lääkärini ehdotti, että Propecian voisi korvata n. 20 kertaa edullisemmalla Gefinalla. Vaikuttava ainehan on sama eli finasteridi. Tabletti leikataan neljään osaan päivä annoksen saamiseksi tabletin puolittajalla (joka muuten toimii hyvin eikä murskaa tablettia). Nyt vuosi Gefinaan siirtymisen jälkeen huomaan, että hiukseni ovat harventuneet selvästi.

Seuraavassa joidenkin lääkäreiden mielipiteitä, miksi Gefina ei välttämättä toimi miesten hiusten lähtöön. Huomaa, että yksilölliset erot voivat olla suuria.

Vaikka vaikuttava aine on sama, Gefina ei välttämättä imeydy elimistöön yhtä tehokkaasti kuin Propecia. Varsinkin kun tabletti leikataan kahtia, niin silloin tabletin suojakuori murtuu ja lääkeaine altistuu suoraan vatsahapoille, jotka taas voivat heikentää lääkeaineen tehoa ja imeytymistä. Lääketablettien suojakuorella on yleensäkin suuri vaikutus lääkkeiden imeytymiseen ja sitä kautta todelliseen tehoon. Lisäksi on muistettava, että Gefinaa ei ole suunniteltu hiusten lähdön hoitoon, vaan eturauhasen liikakasvun estoon, jolloin jo lähtökohtaisesti Gefinan todellinen vaikutus voi olla toisenlainen kuin Propecian.

Sekä Propecian että Gefinan haittavaikutukset ovat tunnetut. Ne saattavat alussa vähentää sukupuolista halua, mutta ainakaan minä en ole huomannut mitään vaikutusta seisokkiin. Sen sijaan siemensyksylle olen saanut heittää hyvästit. Finasteridi pienentää eturauhasta ja se taas vaikuttaa jotenkin koko alapäähän, niin että paine siemenjohtimessa ei enää riitä siemensyöksyyn, vaan siemenneste tulee vastaa ulos vasta jälkeenpäin. Näin siis ainakin minulla, yksilölliset erot voivat olla suuria.

Tämän kaiken lopputulema on se, että siirryn takaisin Propeciaan. Sivuvaikutukset ovat mitä ovat ja niihin olen jo tottunut. Ja kuten sanottu nämä kokemukset eivät välttämättä päde kaikkiin, mutta kannattaa ottaa huomioon.

Mikko

80

21822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Prop

      Itse pari vuotta finasteridia käyttäneenä ainoa haittavaikutus on ollut juuri tuo mällin lento tai paremminkin sen puute. Tavara on samanlaista kuin ennenkin,mutta kun ennen lähti kuin lingosta,niin hädintuskin enää jaksaa ulos valua. Liekö tuo Fina vaikuttaisi suoraan kivesten pumppaustehoon?

      • jhhhhh

        ...ei kyllä mitään pumppaa eikä se mällikään sieltä tule, vaan eturauhasesta.


      • prop
        jhhhhh kirjoitti:

        ...ei kyllä mitään pumppaa eikä se mällikään sieltä tule, vaan eturauhasesta.

        Olen aina ollu siinä uskossa että palleissa ne siittiöt muodostuu,mutta kai se pumppukin on jossain pään sisällä sitten,no oppia ikä kaikki!


      • a-112
        prop kirjoitti:

        Olen aina ollu siinä uskossa että palleissa ne siittiöt muodostuu,mutta kai se pumppukin on jossain pään sisällä sitten,no oppia ikä kaikki!

        ...,kyllä palleissa mutta se itse mälli (siemenneste)tulee eturauhasesta.


      • Turhamainos

        Fina on niin halpaa suomalaisissakin apteekeissa ettei sitä kannata tilailla ulkomailta ja vielä halvempaa jos saa kelakorvauksen. Reseptin saa helposti joten ei kannata kerjätä verta nenästä (sakkoja maahantuonnista).

        Esimerkiksi Propecia on halvempaa (28 tablettia 50 puntaa =n. 56 euroa), Suomessa n. 70 euroa, mutta riskinä on jääminen tulliin.


      • Anonyymi

    • jampex

      Itse olen käyttänyt Propeciaa valmistavan tehtaan alkuperäislääkettä Proscaria palotetuna.
      Siinä on samanlainen kuori kuin Propeciassa joka tietenkin hajoaa paloteltaessa.
      pari vuotta käytin Orionin finaa ja silloin huomasin hiusten harvenevan ja vaihdoin takaisin Proscariin joka on toiminut.

      Mälli lentää 10v käytön jälkeen edelleen noin 50-80cm, saattaa johtua upeasta uudesta tyttöystävästäni:)

      • harveri

        itse olen tehnyt sillain että olen pinnoittanut ton proscar palasen kynttilän talilla eli kynttilä tulille ja tuli tikun tai vastaavalla pinnoittanut pillerin paljaana olevat sivut eli vähän niin kuin siinä olis suojakuori ,mut jos pilleri ei imeydy niin ei imeydy,lopetin propecian käytön sen kalliuden takia mutta ,tukka alkoi harveta pikku hiljaa ,taidan vielä sittenkin kokeilla kerran vielä propeciaa ja rogainetta ja nisim hoito uutetta päälle .jos nuo ei auta niin ei maha mitään =peli pelattu


    • myös1

      Moi

      Aikoinaan käytin vain kuukauden propeciaa sen todella korkean hinnan vuoksi. Nyt olen käyttänyt gefinaa vajaa vuoden ja sinä aikana on hiusraja noussut ja päälaki harventunut myös. Voisiko tuo juuri olla syynä, että se ei imeydy elimistööni :(
      Miten ihmisillä on varaa propeciaan siitä kun ei saa kelata korvausta. Kyllä tässä epätoivonen olo on. Kuukauden käytin vain propeciaa kun se on niin pirun arvokasta joten en varmasti osaa sanoa vaikuttaako/auttaako se mulle. 4 osaan olen gefinan tabletin aina leikannut.

      • jani25wee

        entäs jos ottais gefina tabletin 2x viikossa ja yhden kokonaisen kerralla?? näin suojakuori pysyis ehjänä! esim ma ja pe yksi tabletti 5mg...tuleeko liikaa finaa tästä??


      • ihan-
        jani25wee kirjoitti:

        entäs jos ottais gefina tabletin 2x viikossa ja yhden kokonaisen kerralla?? näin suojakuori pysyis ehjänä! esim ma ja pe yksi tabletti 5mg...tuleeko liikaa finaa tästä??

        kokeilemisen arvoinen idea, jos tuolla suojakuorella vaikuttais olevan merkitystä.

        Mites Jani sun tilanne on hiusten suhteen menny?


      • ordie
        ihan- kirjoitti:

        kokeilemisen arvoinen idea, jos tuolla suojakuorella vaikuttais olevan merkitystä.

        Mites Jani sun tilanne on hiusten suhteen menny?

        on ollu sellane fiilis et toimiikohan toi gefina...Käytin propeciaa ja tuntu että homma alkaa mennä parempaan suuntaan,hiustenlähtö pysähty jne...nyt vaihdoin sen 4kk sitte gefinaa ja tuntuu siltä että hiusraja vaa karkailee.Mitä tässä pitäs tehdä?Pitäiskö karsia muista menoista vähän ja tarttua propeciaan joka on "se hyväksytty hiustenlähtö lääke"??Alkaa mullaki mennä homma epätoivoseksi.Mitä te muut ajattelitte tehdä?:)


      • tällä tavalla
        ordie kirjoitti:

        on ollu sellane fiilis et toimiikohan toi gefina...Käytin propeciaa ja tuntu että homma alkaa mennä parempaan suuntaan,hiustenlähtö pysähty jne...nyt vaihdoin sen 4kk sitte gefinaa ja tuntuu siltä että hiusraja vaa karkailee.Mitä tässä pitäs tehdä?Pitäiskö karsia muista menoista vähän ja tarttua propeciaan joka on "se hyväksytty hiustenlähtö lääke"??Alkaa mullaki mennä homma epätoivoseksi.Mitä te muut ajattelitte tehdä?:)

        En uskalla gefinaan lähteä, vaikka olenkin pienituloinen. Jotenkin luotan enemmän tuohon propeciaan, kun aika paljonhan täälläkin ollut juttua että propecia toiminut paremmin ja gefinalla tukkaa tippunut. Mun mielestä kirjoitukset ovat kuulostaneet ihan aidoilta eikä miltään propecian markkinoinnilta.
        Tietysti joillain tuo gefinakin auttaa ihan hyvin, mutta jos itse huomaa, että gefina ei oikein pelitä ja propecian kanssa oli paremmin, niin miksi hitossa sitten jatkaisi sillä gefinalla?!
        Kuten sanottua, itsellä on pienet tulot ja propecian hinta tuntuu pahalta maksaa, mutta olen päättänyt karsia muita menoja niin että tuon propecian hinnan saan kasaan. Rahaa tuhlaa huomaamattaan kaikkeen pieneen, joten ei pitäis tuon rahamäärän säästäminen niin paha juttu olla. Mieluummin panostan hiuksiin niin kauan kuin niitä päässä on.


      • vai Proscar???
        tällä tavalla kirjoitti:

        En uskalla gefinaan lähteä, vaikka olenkin pienituloinen. Jotenkin luotan enemmän tuohon propeciaan, kun aika paljonhan täälläkin ollut juttua että propecia toiminut paremmin ja gefinalla tukkaa tippunut. Mun mielestä kirjoitukset ovat kuulostaneet ihan aidoilta eikä miltään propecian markkinoinnilta.
        Tietysti joillain tuo gefinakin auttaa ihan hyvin, mutta jos itse huomaa, että gefina ei oikein pelitä ja propecian kanssa oli paremmin, niin miksi hitossa sitten jatkaisi sillä gefinalla?!
        Kuten sanottua, itsellä on pienet tulot ja propecian hinta tuntuu pahalta maksaa, mutta olen päättänyt karsia muita menoja niin että tuon propecian hinnan saan kasaan. Rahaa tuhlaa huomaamattaan kaikkeen pieneen, joten ei pitäis tuon rahamäärän säästäminen niin paha juttu olla. Mieluummin panostan hiuksiin niin kauan kuin niitä päässä on.

        Moip, noista teidän jutuista tulee nyt sellainen ajatus, että vain Propecia ja Gefina olisi ne vaihtoehdot. Oma lääkärini kertoi, että Gefina on ns. kopiolääke Proscarista (jota tekee sama firma kuin Propeciaa). Joten kun halusin halvemman vaihtoehdon, niin mulle kirjoitettiin Proscaria 1/4 tablettia päivässä. Ja ihan yhtä hyvin on toiminut, kuin Propecia. Gefinaa en halua kokeilla. En tiedä lääkkeistä niin paljoa, mutta mieluummin käytän tätä Proscaria, koska se on saman firman valmistamaa kuin Propecia. Johan sen tosta nimestäkin näkee PROpecia ja PROscar.


      • jani25wee
        ihan- kirjoitti:

        kokeilemisen arvoinen idea, jos tuolla suojakuorella vaikuttais olevan merkitystä.

        Mites Jani sun tilanne on hiusten suhteen menny?

        hiustilanne on kohtuullinen...eli käytän
        gefinaa,jonka taidan sittenkin vaihtaa siihen kalliimpaan propeciaan! rogaine,niz,t/gel ja silloin tällöin duta kapseli...ei tässä auta kun odotella vaan tilanteen etenemistä,mutta jos tilanne huononee niin tällä lääkityksellä erittäin hitaasti...täytän nyt heinäkuussa 26vuotta ja tiedän etten ole enää teinipoika ja lääkkeiden ansiosta minulla on ikäisekseni ihan hyvä tukka nyt...2v sitten ei ollut...olin silloin 23v ja "ns pyörylä kruunussa" joka loisti jopa baari valoissa...se tilanne on nyt ihan toinen...muutoksia jotka olen tehnyt on revivogenin pois jättö muistaakseni joskus joulu-tammikuun vaihteessa...siitä on nyt 4kk ja ei ole tukka huonontunut,joten mielestäni se oli rahan hukkaa..koitan myös korvata paljon punaista lihaa tofulla ja päälle teetä,kuulemma yhdessä sitovat DHT:ä tekemästä tuhojaan...tämä on kyllä kieltämättä sellasta hommaa,joka on joka päivä mielessä ja näistä litkuista ja pillereistä on tullut pysyvä osa elämää jo 2v ajan..T:jani


      • alopecia-112
        jani25wee kirjoitti:

        hiustilanne on kohtuullinen...eli käytän
        gefinaa,jonka taidan sittenkin vaihtaa siihen kalliimpaan propeciaan! rogaine,niz,t/gel ja silloin tällöin duta kapseli...ei tässä auta kun odotella vaan tilanteen etenemistä,mutta jos tilanne huononee niin tällä lääkityksellä erittäin hitaasti...täytän nyt heinäkuussa 26vuotta ja tiedän etten ole enää teinipoika ja lääkkeiden ansiosta minulla on ikäisekseni ihan hyvä tukka nyt...2v sitten ei ollut...olin silloin 23v ja "ns pyörylä kruunussa" joka loisti jopa baari valoissa...se tilanne on nyt ihan toinen...muutoksia jotka olen tehnyt on revivogenin pois jättö muistaakseni joskus joulu-tammikuun vaihteessa...siitä on nyt 4kk ja ei ole tukka huonontunut,joten mielestäni se oli rahan hukkaa..koitan myös korvata paljon punaista lihaa tofulla ja päälle teetä,kuulemma yhdessä sitovat DHT:ä tekemästä tuhojaan...tämä on kyllä kieltämättä sellasta hommaa,joka on joka päivä mielessä ja näistä litkuista ja pillereistä on tullut pysyvä osa elämää jo 2v ajan..T:jani

        ...Dutaa?! Lääkärikö määräsi vai tilasitko netistä pimeänä?


      • sitten...
        vai Proscar??? kirjoitti:

        Moip, noista teidän jutuista tulee nyt sellainen ajatus, että vain Propecia ja Gefina olisi ne vaihtoehdot. Oma lääkärini kertoi, että Gefina on ns. kopiolääke Proscarista (jota tekee sama firma kuin Propeciaa). Joten kun halusin halvemman vaihtoehdon, niin mulle kirjoitettiin Proscaria 1/4 tablettia päivässä. Ja ihan yhtä hyvin on toiminut, kuin Propecia. Gefinaa en halua kokeilla. En tiedä lääkkeistä niin paljoa, mutta mieluummin käytän tätä Proscaria, koska se on saman firman valmistamaa kuin Propecia. Johan sen tosta nimestäkin näkee PROpecia ja PROscar.

        mikä on alkuperäinen ja mikä kopio. Pitäisi varmaankin jostain kaivella tietoja mikä lääke on tullut ensimmäisenä markkinoille. Aikanaan kun aloitin Gefinan, se oli ainoa 5 mg pilleri ja hintakin aika kova. Jonkun aikaa sen jälkeen tuli eri tehtaiden Finasterid-pillerit. Taisivat olla puolet halvempia ja sen jälkeen Gefinakin halpeni samaan hintaputkeen. Nyt ostan Gefina-reseptillä milloin mitäkin finasteridiä, mitä apteekissa on hyllyssä ja halvinta.


      • tuli ensimmäisenä...
        sitten... kirjoitti:

        mikä on alkuperäinen ja mikä kopio. Pitäisi varmaankin jostain kaivella tietoja mikä lääke on tullut ensimmäisenä markkinoille. Aikanaan kun aloitin Gefinan, se oli ainoa 5 mg pilleri ja hintakin aika kova. Jonkun aikaa sen jälkeen tuli eri tehtaiden Finasterid-pillerit. Taisivat olla puolet halvempia ja sen jälkeen Gefinakin halpeni samaan hintaputkeen. Nyt ostan Gefina-reseptillä milloin mitäkin finasteridiä, mitä apteekissa on hyllyssä ja halvinta.

        Muakin alkoi kiinnostaa. Kysyin isältäni, joka on apteekkari, muisteli että se Proscar olisi ollut eka. Tarkistettiin asia ja kyllä se Proscar on ensimmäisenä tullut.


    • Miekkonen 28

      Kuulostaa ihan mun kokemuksilta ja pysyn jatkossa Propeciassa omien vastaavien kokemusten perusteella. Itsellä takaisin Propeciaan siirtymisessä kesti melkein vuoden että hiusten lähtö taas loppui mutta nyt taas pystyy olemaan tressaamatta asiaa liikaa. Ei tuo 800 €/vuosi ollut opiskelu aikoinakaan ongelma eli jatkan maksamista tyytyväisenä vaikka lääkefirma rahastaa todella törkeesti.

      • Jonistus2334

        Joo, toimivasta tuotteesta pitää maksaa, niinhän se on aina, valitettavasti.

        Propecia palautti hiukseni tosi pahasta kaljutilasta takaisin. Alueilla joissa oli aeimmin vain "vauvahiushäiventä" kasvaa nyt vahvoja piikikkäitä hiuksia. Tulos näkyi 6-8 kk käytön aloituksen jälkeen, mutta lopulta meni vuosia että ne pääsivät loistoonsa.

        Itselläni kaljuuntuminen oli niin kova henkinen isku aikoinaan, että olisin varmasti maksanut asunnon verran siitä pääsemiseksi. Jos nyt maksan siitä 60 euroa kuussa ei merkitse mitään. Yhtään mainittuja sivuvaikutuksista en ole kokenut, tietty ne riippuvat ihmisestä.


    • p-e-k-u

      Puoli vuotta olen Propeciaa popsinut. Vielä en ole mitään huomannut, paitsi ajeltuani kesätukan (=kaljun) ja hiusten vähän kasvettua sen, että hiukset ovat vuosien myötä lähteneet tasaisesti koko päälaelta. Ennen luulin kyseessä olevan enempi ns. pälvikalju. Tämäpä laittoi vaan miettimään, että onko finasta tällaiseen hiustenlähtöön apua... eli onko tämä nyt sitä "täydellistä hiustenlähtöä"? No oli tai ei, aion noita ainakin toisen puoli vuotta vielä syödä. Kaljuuntuminen itsellä ollut melko hidasta, mutta parin viime vuoden aikana vähän nopeampaa. Jos hiustenlähtö pysähtyisi tähän, olisin ihan tyytyväinen. Ei tarvisi välttämättä edes uutta kasvua tulla. Mutta jos ei pysähdy niin vuoden-kahden päästä kalju alkaa jo todella näkyä. Sitten ei muuta kuin ostamaan kone ja byebye letille... prkl! :( Palaamme asiaan...

      Mistähän helvetin tutkimuksesta ne haittavaikutusluvut on muuten otettu... melko moni on kirjoittanut juuri tuosta vaikutuksesta eturauhaseen ja itsekin huomasin sen heti alussa. Ei haluttanut ja kun sitten harrasti, tuli tavara hädintuskin ulos. Sama jatkunut edelleen, mutta jos tyhjentää lastin parin-kolmen päivän välein, niin koostumus pysyy parempana. Muuten saa sylkeä sellaista saakelin hyytelöä. Ei kiva.

      Peku

    • tosi tukka!

      lopettakaa kalliiden nappien popsiminen ja siirtykää minoxidil-pohjaisiin, todistetusti kaljuuntumiseen auttaviin tuotteisiin! Kuukausiannos alle 40 euroa (Rogaine) ja uudella identtisellä Recapellilla (kotimainen!) alle 20 euroa/kk!! Lisää tietoa www.oxygo.fi ja sieltä "recapelli"!

      • apua kojak

        aion kokeilla recapellia, www.oxygo.fi valikosta: recapelli


      • Maicky
        apua kojak kirjoitti:

        aion kokeilla recapellia, www.oxygo.fi valikosta: recapelli

        Lääkäriltä kirjoitti tänään Propecia reseptin. 3kk satsi maksoi 197eur. Kallista on Propecian valmistama Finasteridi :-(
        Olen 34 vuotias ja hiukset alkoivat ohenemaan noin 5 vuotta sitten.
        Aluksi kokeilin erilaisia ravinteita esim. Viviscal ja Priorin. Sen jälkeen kokeilin Revivogenia vuoden verran.
        Kaikista näistä voi todeta että näiden käyttö ei auta ja rahat menevät hukkaan.
        Olen noin kuukauden verran käyttänyt Minoxidiliä. Ainakaan vielä hiustenlähtö ei ole vähentynyt. Ehkä jopa hieman lisääntynyt.
        Mielenkiintoista nähdä mitä Propecian lisääminen vaikuttaa.
        Te jotka olette todennet että Propecia auttaa, oletteko myös käyttäneet Minoksidilia yhtä aikaa?
        Mietin että pitäisikö sen käyttö lopettaa koska hiuksia lähtee nyt jopa enemmän vai pitäisikö jatkaa vielä muutaman kuukauden ja katsoa miten tilanne etenee?


      • sontala
        Maicky kirjoitti:

        Lääkäriltä kirjoitti tänään Propecia reseptin. 3kk satsi maksoi 197eur. Kallista on Propecian valmistama Finasteridi :-(
        Olen 34 vuotias ja hiukset alkoivat ohenemaan noin 5 vuotta sitten.
        Aluksi kokeilin erilaisia ravinteita esim. Viviscal ja Priorin. Sen jälkeen kokeilin Revivogenia vuoden verran.
        Kaikista näistä voi todeta että näiden käyttö ei auta ja rahat menevät hukkaan.
        Olen noin kuukauden verran käyttänyt Minoxidiliä. Ainakaan vielä hiustenlähtö ei ole vähentynyt. Ehkä jopa hieman lisääntynyt.
        Mielenkiintoista nähdä mitä Propecian lisääminen vaikuttaa.
        Te jotka olette todennet että Propecia auttaa, oletteko myös käyttäneet Minoksidilia yhtä aikaa?
        Mietin että pitäisikö sen käyttö lopettaa koska hiuksia lähtee nyt jopa enemmän vai pitäisikö jatkaa vielä muutaman kuukauden ja katsoa miten tilanne etenee?

        Vai kysytkö ennen täältä kun luet käyttöohjeet?


      • :)
        Maicky kirjoitti:

        Lääkäriltä kirjoitti tänään Propecia reseptin. 3kk satsi maksoi 197eur. Kallista on Propecian valmistama Finasteridi :-(
        Olen 34 vuotias ja hiukset alkoivat ohenemaan noin 5 vuotta sitten.
        Aluksi kokeilin erilaisia ravinteita esim. Viviscal ja Priorin. Sen jälkeen kokeilin Revivogenia vuoden verran.
        Kaikista näistä voi todeta että näiden käyttö ei auta ja rahat menevät hukkaan.
        Olen noin kuukauden verran käyttänyt Minoxidiliä. Ainakaan vielä hiustenlähtö ei ole vähentynyt. Ehkä jopa hieman lisääntynyt.
        Mielenkiintoista nähdä mitä Propecian lisääminen vaikuttaa.
        Te jotka olette todennet että Propecia auttaa, oletteko myös käyttäneet Minoksidilia yhtä aikaa?
        Mietin että pitäisikö sen käyttö lopettaa koska hiuksia lähtee nyt jopa enemmän vai pitäisikö jatkaa vielä muutaman kuukauden ja katsoa miten tilanne etenee?

        Propecia toimii taatusti! Ei se heti näy, kokeile puoli vuotta niin näet!


      • Karvat lähtee
        :) kirjoitti:

        Propecia toimii taatusti! Ei se heti näy, kokeile puoli vuotta niin näet!

        Onko kellään ollu ongelmia kun vuoden vetäny gefinaa ja tuntuu, että hiuksia irtoilee joka päivä silti ja tukka ohenee. Mulla on kyllä samaan aikaan kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys thyroxin. Voisko olla et toinen blokkaa toisen vaikutusta kun veriarvotkin heittelee. On elämä kyllä vittumaista tukka on mullekkin todella tärkeä en haluaisi sitä menettää. Ehkä syy on vaan gefinassa eli ei toimi kaikilla ja pitäsi siirtyä takaisin propeciaa jota aikoinaan käytin vain kuukauden sen kalliin hinnan vuoksi.


      • Hyvä syfiilis
        Karvat lähtee kirjoitti:

        Onko kellään ollu ongelmia kun vuoden vetäny gefinaa ja tuntuu, että hiuksia irtoilee joka päivä silti ja tukka ohenee. Mulla on kyllä samaan aikaan kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys thyroxin. Voisko olla et toinen blokkaa toisen vaikutusta kun veriarvotkin heittelee. On elämä kyllä vittumaista tukka on mullekkin todella tärkeä en haluaisi sitä menettää. Ehkä syy on vaan gefinassa eli ei toimi kaikilla ja pitäsi siirtyä takaisin propeciaa jota aikoinaan käytin vain kuukauden sen kalliin hinnan vuoksi.

        vaikea sanoa tuohon, hyvä jos proviisori osaa, lääkkeiden yhteisvaikutukset ovat sitä luokkaa, että niitä on mahdoton laskea, kun ne jokaisella on erilailla massan, rasvan, sokereiden ja nestepitoisuuden takia ym. Älä ainakaan napsi kaljan kanssa sekaisin mitään noista. Toivottavasti saat apua. Suosittelisin sinulle ulkoisesti päänahan kautta DHT-blokkareita. Itse olen pessyt Revivogenilla ja laittanut sitä porkkananväristä öljyä päänahkaan imeytymään. Toinen vastaava, mitä saa nykyisin luontaistuotekaupoista on Nisim shampoo ja hoitoneste. Itselläni toimii jotensakin Revivogen ja fina yhdessä eli sen huomaa, että pestessä ei ole käsissä useita kymmeniä hiuksia, kuten ennen, sen sijaan otsan vauvahiuksia ei ole vahvistaneen nimeksikään. Joten itsekin epäilen tehoja ja testituloksia, mitä saadaa aikaiseksi jopa placeboillakin joskus. Jos niiden väittämät pitävät paikkansa, päänahan haitalliset DHT-pitoisuudet ovat huomattavasti pienemmät, takuuta ei ole silti, tuoko vuosia kaljuun kohtaan vahvaa värikästä hiusta vauvahiusten tilalle. Jos ei sitäkään nukkaa ole nähtävissä, alkaa olla aika huonot ennusteet.

        Tästä on kaksi koulukuntaa eli Annikki-Hagros Hiusakatemiasta väittää, että hiuksia kasvaa kaiken aikaa jopa kuolemamme jälkeen tovin, eri asia, tuleeko pintaan, jos DHT jyrää. Toisten mielestä hiustupet ovat kuolleet ja niitä ei pelasta laserithoidot, lääkkeet, hieronnan eikä luontaistuotteet tms. vaikka päällään seisoisi.

        Oli miten oli, harvat hiukset kannattaa pitää lyhyenä, ovat siistimmän ja tasapainoisemman näköiset kuin sellainen avoBeatles by Juice Leskinen. Ota selvää asioista ja toivottavasti sait näistä apua ja lisää farmakologeilta tms. :)


      • Juonteri
        Maicky kirjoitti:

        Lääkäriltä kirjoitti tänään Propecia reseptin. 3kk satsi maksoi 197eur. Kallista on Propecian valmistama Finasteridi :-(
        Olen 34 vuotias ja hiukset alkoivat ohenemaan noin 5 vuotta sitten.
        Aluksi kokeilin erilaisia ravinteita esim. Viviscal ja Priorin. Sen jälkeen kokeilin Revivogenia vuoden verran.
        Kaikista näistä voi todeta että näiden käyttö ei auta ja rahat menevät hukkaan.
        Olen noin kuukauden verran käyttänyt Minoxidiliä. Ainakaan vielä hiustenlähtö ei ole vähentynyt. Ehkä jopa hieman lisääntynyt.
        Mielenkiintoista nähdä mitä Propecian lisääminen vaikuttaa.
        Te jotka olette todennet että Propecia auttaa, oletteko myös käyttäneet Minoksidilia yhtä aikaa?
        Mietin että pitäisikö sen käyttö lopettaa koska hiuksia lähtee nyt jopa enemmän vai pitäisikö jatkaa vielä muutaman kuukauden ja katsoa miten tilanne etenee?

        Hemmetti, unohda kaikki muut ja käytä Propeciaa. Kyllä se tuon maksaa mutta itselleni toi hiukset takaisin. Maksaisin vaikka lottovoiton verran jos olisi tarvinnut!

        Tietty nämä riippuvat henkilisötä, mutta itselläni Propecia toimi aivan järkyttävän hyvin tuloksin.


      • Turhaa maksaa
        Juonteri kirjoitti:

        Hemmetti, unohda kaikki muut ja käytä Propeciaa. Kyllä se tuon maksaa mutta itselleni toi hiukset takaisin. Maksaisin vaikka lottovoiton verran jos olisi tarvinnut!

        Tietty nämä riippuvat henkilisötä, mutta itselläni Propecia toimi aivan järkyttävän hyvin tuloksin.

        Gefinassa ja sen rinnakkaislääkkeissä on täsmälleen sama vaikuttava aine mutta hinta vain murto-osa. Propecian käyttäjien kokemat paremmat tulokset ovat vain omaa psyykkausta kovalle hinnalle (kalliimpi on parempi, Saunalahden mainosta mukaillen). Kuukauden kuluttua saanee jo halvempaa geneeristä Propeciaakin.


      • Onko näin?
        Turhaa maksaa kirjoitti:

        Gefinassa ja sen rinnakkaislääkkeissä on täsmälleen sama vaikuttava aine mutta hinta vain murto-osa. Propecian käyttäjien kokemat paremmat tulokset ovat vain omaa psyykkausta kovalle hinnalle (kalliimpi on parempi, Saunalahden mainosta mukaillen). Kuukauden kuluttua saanee jo halvempaa geneeristä Propeciaakin.

        Luulin itsekin näin,ennen kuin kokokeilin.


      • Odotettu
        Turhaa maksaa kirjoitti:

        Gefinassa ja sen rinnakkaislääkkeissä on täsmälleen sama vaikuttava aine mutta hinta vain murto-osa. Propecian käyttäjien kokemat paremmat tulokset ovat vain omaa psyykkausta kovalle hinnalle (kalliimpi on parempi, Saunalahden mainosta mukaillen). Kuukauden kuluttua saanee jo halvempaa geneeristä Propeciaakin.

        Saako halvempaa geneeristä Propeciaa tänä vuonna?


    • lldladas

      hiukset eivät kasva kuoleman jälkeen, vaan iho vetäytyy taaksepäin (kehon kuivumisen myötä?) ja hiukset näyttävät pidemmiltä

    • saoijdfsadf

      Eikö voisi ottaa tuota tablettia jogurtin kanssa, jolloin se menisi paremmin ohutsuoleen. Jogurtissa säilyy paremmin myös suolistobakteerit, kuten gefiluksessa.

    • adadadadaddaadda

      Ei pidä paikkaansa, että "Propecia toimii varmasti !!". Jos ohimot ovat karanneet niin siihen ei mitkään litkut tai pillerit auta. Näin se vaan on.

    • Halkaistu

      Käytin ensin Propeciaa mikä lopetti hiusten lähdön kokonaan.Nyt olen käyttänyt 1/4 tabletti
      Gefinaa huonoin tuloksin. Olen kuullut ,ettei halkaistu tabletti välttämättä,mutta en uskonut.

      Voiko ero tosiaaan olla tabletin (imeytyminen) halkaiseminen 1/4 osaan?
      Loppuuko Propecia patentti tänä vuonna?

      • Lue otsikot

        Patentin loppumista on käsitelty toisessa ketjussa.


    • Asa_ _

      Otan omalta kohdaltani osaa tähän keskusteluun Propecian ja 5mg:n finasteridilääkkeiden tehoeroista. Aloitin finasteridin käytön 2007 kalliilla Propecialla, jota käytin muistaakseni jotain 1,5v. Sen jälkeen siitä lähtien olen käyttänyt viiteen osaan halkaistua 5mg finasteridipillereitä, monelta eri valmistajalta, mitä on vaihdeltu vähän apteekista, saatavuudesta ja siitä riippuen, mikä on kulloinkin ollut edullisin vaihtoehto. Kaikki ovat toimineet yhtä hyvin, mitään eroa en ole huomannut. Tosin kohtahan tällä seikalla on vähemmän merkitystä, kun geneeristä Propeciaa saa ensi kuusta alkaen, johon varmaan itsekin vaihdan, kunhan hinta ei ole paljon kalliimpi kuin nykyisillä pilkotuilla tableteilla.

      • srsxbd

        En usko että mikään lääketehdas pystyy tekemään niin halvalla geneeristä Propeciaa että se olisi viidesosa Gefina-pillerin hinnasta. Suurin kustannuserä on pillerin mekaaninen valmistus ja pakkaus. Se että finasteridia laitetaan pilleriin vain 1 mg, ei pudota hintaa käytännössä lainkaan koska kysessä ei ole kovin kallis lääkeaine. Todennäköisesti hinta paketilta on samaa luokkaa kuin Gefinan rinnakkaislääkkeillä. Pillerin teossa vain massakoneen asetuksia säädetään ja vaihdetaan pakkaus uusille merkinnöille, kustannukset on samat. Asiakas joutuu sitten ostamaa viisi kertaa enemmän pillereitä, mutta onhan hinta sentään murto-osa patentoidusta Propeciasta.


    • NK42

      Itsellä kyllä gefina toiminut aivan samoin kuin propecia. Orionin finasteridi taas ei toiminut yhtä hyvin ..yksilöllisiä eroja siis näköj. on.
      Aloitin propecian jo '97 joten kokemusta on pitkältä ajalta ..vaikutuksen libidoon ja mahd. myös mielialaan eivät tunnu hyviltä, mutta niitä on vaan tullut siedettyä.

    • kjfgiriiqr

      Laitapa gefina- tai propecia-tapletti hetkeksi veteen. Huomaat että "suoja"kuori liukenee hyvin nopeasti. Mitä siitä voi päätellä? No ainakin sen ettei em. tablettien kuori ole tarkoitettu ainakaan vatsahappojen torjumiseen.

    • AN791

      Eräs lääkäri suositteli minulle Gefinaa hiusten hoitoon. Käytän sitä sekä kaupungissa että maalla.

      • Jatkuva_käyttö

        "kaupungissa ja maalla" Finasteridia (Gefina ym.) Sitä pitää käyttääkin jatkuvasti, mieluiten päivittäin. Kovin monta päivää ei saisi jäädä väliin ettei vaikutus heikkene.


    • Mietinnänpaikka

      70€ * 12€ = 840€

      5* 840€ =4200€

      5 vuoden propecialla tekis jo aika tehokkaan hiustensiirron ja nehän ei sitten tipahda enää pois. 5 vuoden propecian syönnillä olet tuskin saanut montaa uutta hiusta päähäsi. Eihän siirroillakaan tukkaa lisää tule, mutta niihin kohtiin joissa sitä ei ole tai on harventumaa. Hiuksesi ovat komeat ja kullisi ampuu spermaa. Itsellä ainakin meni erektio ja sperma oli melkein vettä.

      • Ei_siirretykään_pysy

        Otetaanpa järkevämpi hintavertailu: 2000 päivää (reilusti yli 5 vuotta) Gefinaa (tai vastaavaa) maksaa n. 250 euroa. Aikamoinen ero tuohon 4200 euroon.

        Jos vielä Gefinareseptin saa merkittynä sairauden hoitoon, hinta putoaa edelleen.


      • Gefina_toimii

        Laitetaanpa tänne oma kokemukseni Gefinasta. Hiusrajan noustessa ensimmäiset vuodet selvisin Rogainella. Sen jälkeen kun sisäkumi alkoi uhkaavasti paistaa, niin siirryin Propeciaan joka toikin avun ja hiukset tuuhenivat päälaella lähes entiselleen. Hinta on kuitenkin kirpaiseva ja nettikeskustelujen perusteella kysyin sitten lääkäriltä kokeeksi Gefinaa. Hän epäili hieman pilkottujen tablettien imeytymistä mutta kirjoitti reseptin (ei ollut kovinkaan hyvin perillä asiasta). Ostin siis apteekista tablettien halkaisijan ja jaoin tabletit neljään osaan.

        Ensimmäisen kuukauden jälkeen vaikutti hiusten harventuessa suoraan sanottuna heikolta ja olin viittä vaille siirtymässä takaisin Propeciaan. Myös mällin lento alkoi palautua laiskasta purskauksesta normaaliksi. Hoksasin vasta siinä vaiheessa että Gefina tabletit suositellaan syötäväksi runsaan veden kanssa. Aloin siis ottaa tabletit aamurahkan jälkeen n. 5dl vettä kanssa. Tämän jälkeen homma lähti toimimaan täydellisesti. Parin kuukauden jälkeen tuuheus on palannut eikä taitaisi kukaan edes arvata että moisesta vaivasta kärsin. Parturi tosin hieman ihmetteli miten takaraivolta ja ohimoilta puskee älyttömästi pieniä hiuksia. Myös mällin lento laiskistui, mutta halut ja suorituskyky muutoin ovat pysyneet hyvällä tasolla.

        Lyhykäisyydessään voin siis sanoa että ainakin minulle Gefina toimii, kunhan nappaan tabletit runsaan veden kanssa. Rahkalla tai aamupalalla ylipäänsä saattaa olla pieni vaikutus, jotta vatsahapot eivät ole niin ärhäköitä. Välillä tosin napsin tabut pelkästään veden kanssa ja en ole nähnyt eroa.

        PS. Ihan alkuun söin 1/4 palasten välissä kokonaisen tabletin noin joka viides päivä, koska mietin olisiko sillä vaikutusta imeytymiseen. Nyt olen siirtynyt neljäsosa tabletteihin ja hyvin toimii.

        PSS. Rogainea käytän lisäksi, koska jo Propecia aikana koitin sen jättämistä pois ja tulokset huononivat. Nyt Gefinalla homma tuntuu toimivan jopa paremmin, joten saatan testata taas Rogainen jättämistä kokonaan tai ainakin reilua vähentämistä...


    • parspilot89

      Hei, Gefina on kalvopäällysteinen. Sitä ei saa puolittaa.

      • Ei_depottabletti

        Gefinan "kalvo" on vain vesiliukoista väriainetta, joten sillä ei ole mitään vaikutusta.


      • neuvoakaipaisin
        Ei_depottabletti kirjoitti:

        Gefinan "kalvo" on vain vesiliukoista väriainetta, joten sillä ei ole mitään vaikutusta.

        Voisiko tuota gefinan annostusta nostaa itse suuremmaksi? Olen syönyt gefinaa kohta kahdeksan vuotta ja lääke on toiminut erinomaisesti hiustenlähdön estämiseksi. Pieni neljäsosatabletin palanen auttoi pysäyttämään hiustenlähdön ja toimi monta vuotta erinomaisesti siihen asti kunnes eturauhasvaivat alkoivat pahentumaan.
        Nyt on tuntunut viimeisen vuoden aikana että ainakaan tämä määrä gefinaa ei enää toimi minulla riittävän hyvin kun hiuksia on alkanut lähteä samaan malliin kun aikaisemmin ennen lääkkeen aloittamista. Lisäksi otsassa ja hiusrajassa on samanlainen kutina ja kirvely kun ennen finakuurin aloitusta. Epäilen sitä että omalla kohdallani tämä finan teho on mennyt pelkästään tai ainakin suurilta osin vain eturauhasvaivojen hoitamiseen mihin noin pieni määrä ei edes riitä.

        Luin ja kuulin lääkäriltä että gefinaa käytetään eturauhasen liikakasvuun kokonaisina tabletteina niin siitä ajattelin että pitäisikö itsekin alkaa syömään kokonaisia tabletteja tai nostaa annostus vähintään puolikkaaseen tablettiin että saisi siitä täyden hyödyn irti myös hiuksia varten?

        Tietääkö täällä joku asiasta jotain kun en viitsisi soitella terkkareihin tai mennä asian takia lääkäriin kun eivät terkkareissa pidä hiustenlähtöä edes vaivana mihin tarvisi lääkettä.


      • Hiuksiinriittää

        kahdeksasosatabletti ihan täysin! Eturauhaseen kokonainen. Mikä vielä epäselvää? Ja lääkäriinhan sun on mentävä eturauhasvaivojen takia ja kontrolleissa käytävä. Ottamalla kokonaisen tabletin saat molemmat vaivat hoidettua samalla kertaa,mutta hiustenlähtöön riittää kahdeksasosa vaikka kuinka olisi myös eturauhasvaivoja.


      • neuvoakaipaisin
        Hiuksiinriittää kirjoitti:

        kahdeksasosatabletti ihan täysin! Eturauhaseen kokonainen. Mikä vielä epäselvää? Ja lääkäriinhan sun on mentävä eturauhasvaivojen takia ja kontrolleissa käytävä. Ottamalla kokonaisen tabletin saat molemmat vaivat hoidettua samalla kertaa,mutta hiustenlähtöön riittää kahdeksasosa vaikka kuinka olisi myös eturauhasvaivoja.

        Niin itselläni on jo gefina-tabletteja kotona kun olen syönyt lääkettä jo kohta kahdeksan vuotta. Sain sen sillon reseptillä jossa piti pilkkoa tabletti neljään osaan ja se on riittänyt kaikki nämä vuodet erittäin hyvin hiustenlähdön estämiseen. Nyt vaan viime vuosina eturauhasvaivat ovat pahentuneet kovasti ja juuri sen vuoksi epäilen ettei tämä gefinan neljäsosatabletti riitä enää kaljuuntumista estämään kun luultavasti sen kaikki teho menee vain eturauhasta varten.

        En haluaisi lääkäriin niiden eturauhasvaivojen takia mennä kun jos vaikka lääkäri kieltäytyy uusimasta jatkossa tuota gefina-reseptiä tai haluaa vaihtaa sen tuohon kalliiseen propeciaan. Vai mitä kontrolleja tarvisin niiden eturauhasvaivojen takia? Meinasin vaan kun itselläni on jo gefina-tabletteja riittävästi että voisin itsekin nostaa sen annostusta kokonaiseen tablettiin. Vai olisiko se liian riski nostaa itse tuota annostusta siihen kokonaiseen tablettiin ilman lääkärin diagnoosia?

        Omalla kohdallani kaikki oireet kyllä täsmää hyvin tuohon eturauhasen liikakasvuun tai muihin sihen liittyviin ongelmiin. Luin asiasta netistä ja tein siellä myös jonkin testin josta tuli liki täydet pisteet.


      • tredytdfjtjcfvghc
        neuvoakaipaisin kirjoitti:

        Niin itselläni on jo gefina-tabletteja kotona kun olen syönyt lääkettä jo kohta kahdeksan vuotta. Sain sen sillon reseptillä jossa piti pilkkoa tabletti neljään osaan ja se on riittänyt kaikki nämä vuodet erittäin hyvin hiustenlähdön estämiseen. Nyt vaan viime vuosina eturauhasvaivat ovat pahentuneet kovasti ja juuri sen vuoksi epäilen ettei tämä gefinan neljäsosatabletti riitä enää kaljuuntumista estämään kun luultavasti sen kaikki teho menee vain eturauhasta varten.

        En haluaisi lääkäriin niiden eturauhasvaivojen takia mennä kun jos vaikka lääkäri kieltäytyy uusimasta jatkossa tuota gefina-reseptiä tai haluaa vaihtaa sen tuohon kalliiseen propeciaan. Vai mitä kontrolleja tarvisin niiden eturauhasvaivojen takia? Meinasin vaan kun itselläni on jo gefina-tabletteja riittävästi että voisin itsekin nostaa sen annostusta kokonaiseen tablettiin. Vai olisiko se liian riski nostaa itse tuota annostusta siihen kokonaiseen tablettiin ilman lääkärin diagnoosia?

        Omalla kohdallani kaikki oireet kyllä täsmää hyvin tuohon eturauhasen liikakasvuun tai muihin sihen liittyviin ongelmiin. Luin asiasta netistä ja tein siellä myös jonkin testin josta tuli liki täydet pisteet.

        Kun aikoinaan tutkittiin finasteridin vaikutuksia etsittäessä eturauhasongelmille lääkettä, havaittiin eräänä sivuvaikutuksena hiustenlähdön estäminen miehillä (lääke blokkaa DHT:n vaikutuksia). Muita mahdollisia sivuvaikutuksia on rintarauhasten kasvu ja erektio-ongelmat. Tutkimuksissa todettiin että hiustenlähdön estämiseen tarvitaan n. 1 mg annos vuorokaudessa ja sen perusteella kehitettiin Propecia. Eturauhasen liikakasvuun tarvitaan tehokkaampi lääke ja sen vuoksi tuli Gefina jonka vahvuus on 5 mg. Patentin päätyttyä Gefinalle on tullut useita rinnakkaislääkkeitä ja hinta on halventunut radikaalisti.

        Lääkkeen vaikuttava aine ei "keskity" yksittäisen oireen hoitamiseen, vaan se leviää koko verenkiertoon. Neljännepilleri Gefinaa ei riitä eturauhasvaivojen hoitoon, siihen tarvitaan koko pilleri vuorokaudessa. Reseptin uusinta onnistuu kun kertoo oireet lääkärille, mm. virtsasuihkun heikkeneminen ja jäännösvirtsan aiheuttama usea yöllinen vessareissu. "Liian suuri" finastridiannos ei auta hiustenkasvuun yhtään sen enempää kuin mitä 1 mg jo tehoaa.
        Lääkäri kyllä kirjoittaa finasteridille reseptin täydelle 5 mg/vrk jos eturauhasoireet ovat olemassa (samalla saa myös kelakorvauksen), Propeciaa siihen ei kirjoiteta.

        Finasteridi auttaa vain olemassa olevien hiusten pysymiseen päässä, mutta jossain vaiheessa vaikutus laantuu ja hiusten lähtö lisääntyy kun DHT:n määrä suurenee (siihen ei enää auta finasteridin määrän lisääminen).


      • neuvojakaipaisin
        tredytdfjtjcfvghc kirjoitti:

        Kun aikoinaan tutkittiin finasteridin vaikutuksia etsittäessä eturauhasongelmille lääkettä, havaittiin eräänä sivuvaikutuksena hiustenlähdön estäminen miehillä (lääke blokkaa DHT:n vaikutuksia). Muita mahdollisia sivuvaikutuksia on rintarauhasten kasvu ja erektio-ongelmat. Tutkimuksissa todettiin että hiustenlähdön estämiseen tarvitaan n. 1 mg annos vuorokaudessa ja sen perusteella kehitettiin Propecia. Eturauhasen liikakasvuun tarvitaan tehokkaampi lääke ja sen vuoksi tuli Gefina jonka vahvuus on 5 mg. Patentin päätyttyä Gefinalle on tullut useita rinnakkaislääkkeitä ja hinta on halventunut radikaalisti.

        Lääkkeen vaikuttava aine ei "keskity" yksittäisen oireen hoitamiseen, vaan se leviää koko verenkiertoon. Neljännepilleri Gefinaa ei riitä eturauhasvaivojen hoitoon, siihen tarvitaan koko pilleri vuorokaudessa. Reseptin uusinta onnistuu kun kertoo oireet lääkärille, mm. virtsasuihkun heikkeneminen ja jäännösvirtsan aiheuttama usea yöllinen vessareissu. "Liian suuri" finastridiannos ei auta hiustenkasvuun yhtään sen enempää kuin mitä 1 mg jo tehoaa.
        Lääkäri kyllä kirjoittaa finasteridille reseptin täydelle 5 mg/vrk jos eturauhasoireet ovat olemassa (samalla saa myös kelakorvauksen), Propeciaa siihen ei kirjoiteta.

        Finasteridi auttaa vain olemassa olevien hiusten pysymiseen päässä, mutta jossain vaiheessa vaikutus laantuu ja hiusten lähtö lisääntyy kun DHT:n määrä suurenee (siihen ei enää auta finasteridin määrän lisääminen).

        Niin itselläni on kyllä tuota gefina kotona ihan riittävästi kun lääkäri oli uusinut tuon reseptin selvästi olettaen sen olevan niihin eturauhasvaivoihin. Vaikka alunperin sain sen yksityiseltä puolelta juuri hiustenlähdön estämiseksi.
        Tiedän kyllä sen ettei se liian suuri annostus finaa auta hiustenlähtöön sen enempää kuin mitä se normaali 1mg vuorokaudessa tehoaa. Mutta nyt vaan mietin tässä sitä että olisiko tämä normaalisti käyttämäni neljäsosatabletti mennyt kaikki vain tuohon eturauhasvaivojen hoitamiseen johon noin pieni määrä ei edes riitä?

        Omalla kohdallani se normimäärä eli neljäsosatabletti gefinaa, toimi erinomaisesti ainakin tuon seitsemän vuoden ajan kunnes nämä eturauhasvaivat alkoivat itselläni pahenemaan. Sen vuoksi meinasin juuri sitä että varmaan se neljäsosatabletti ei ole enää auttanut hiustenlähtöön, jos sen kaikki teho on mennyt vain automaattisesti niihin eturauhsvaiojen hoitamiseen.

        Meinasin että jos nostaisi sitä gefinan annostusta itse siihen kokonaiseen tablettiin vuorokaudessa niin jos siitä saisi apua samalla molempiin vaivoihin. Vai olisiko siinä liikaa riskejä nostaa tuota annostusta itse ilman lääkärin diagnoosia?


      • tredytdfjtjcfvghc
        neuvojakaipaisin kirjoitti:

        Niin itselläni on kyllä tuota gefina kotona ihan riittävästi kun lääkäri oli uusinut tuon reseptin selvästi olettaen sen olevan niihin eturauhasvaivoihin. Vaikka alunperin sain sen yksityiseltä puolelta juuri hiustenlähdön estämiseksi.
        Tiedän kyllä sen ettei se liian suuri annostus finaa auta hiustenlähtöön sen enempää kuin mitä se normaali 1mg vuorokaudessa tehoaa. Mutta nyt vaan mietin tässä sitä että olisiko tämä normaalisti käyttämäni neljäsosatabletti mennyt kaikki vain tuohon eturauhasvaivojen hoitamiseen johon noin pieni määrä ei edes riitä?

        Omalla kohdallani se normimäärä eli neljäsosatabletti gefinaa, toimi erinomaisesti ainakin tuon seitsemän vuoden ajan kunnes nämä eturauhasvaivat alkoivat itselläni pahenemaan. Sen vuoksi meinasin juuri sitä että varmaan se neljäsosatabletti ei ole enää auttanut hiustenlähtöön, jos sen kaikki teho on mennyt vain automaattisesti niihin eturauhsvaiojen hoitamiseen.

        Meinasin että jos nostaisi sitä gefinan annostusta itse siihen kokonaiseen tablettiin vuorokaudessa niin jos siitä saisi apua samalla molempiin vaivoihin. Vai olisiko siinä liikaa riskejä nostaa tuota annostusta itse ilman lääkärin diagnoosia?

        Kuten sanottua, lääkkeen vaikuttava aine ei "kulu" vain yhden oireen hoitoon, se vaikuttaa kaikkeen erottelematta. Mutta liian pieni annos finasteridia ei riitä eturauhasen hyvänlaatuiseen liikakasvuun (tottahan sinulta on tutkittu ettei kyse ole eturauhasen syövästä). Jos lääkäri on jo kirjoittanut reseptin annostukselle 5 mg/vrk (koko pilleri päivässä), voit hyvin siirtyä käyttämään täyttä annostusta, kunhan kyse ei ole eturauhassyövästä, siihen tarvitaan radikaalimmat hoidot. Hiusten kasvuun 5 mg/vrk ei vaikuta puoleen eikä toiseen, vaikutus on sama kuin jo 1 mg/vrk annostuksella.


    • eisemenesillätavalla

      Ei se eturauhanen voi mitenkäään "syödä" Finasteridia päänahalta. Ei se Finasteridin syöminen ole mikään tae siitä,että ne hiukset pysyisi päässä lopun elämää vaikka kuinka useita vuosia olisi tilanne ollutkin stabiili. Älä vaan lisää Finan määrää hiusten säilyttämisen toivossa,eturauhasen liikakasvuun 1,25 mg ei riitä,hiuksille se sensijaan on ihan turhan paljon.

    • Vanhempitestaaja

      Hyviä juttuja!
      Minulle lääkäri määräsi juuri tuota Gefinaa muutama päivä sitten. Tietenkään vielä ei vaikustusta voi havaita millään muotoa, koska lääkärin mukaan se saattaa vaikuttaa ehkä kuukausien päästä.
      Mutta en usko, että minulle enää vaikuttaa hiusten kasvuun, pälvikaljua on, mutta ikääkin 69 vuotta.
      Eturauhasta on lääkitty jo toistakymmentä vuotta, parhaiten on toiminut tähän mennessä Expross. Mutta nyt sen teho on hyytynyt aika vähäiseksi.
      Kokonainen pilleri aamulla veden kanssa, myös se Expross pitää ottaa.

      Olisihan se aika huimaa, jos alkaisi vielä hiukset rehottamaan oikein kunnolla :) .
      Sukupuolielämään sen vaikutusta on vielä ennenaikaista tietää. Mutta vielä se mälli lentää kuitenkin.

      • Pälvikaljuonsairaus

        sekoitat sen miestyyppiseen kaljuuntumiseen. Pälvikaljuun ei Gefina auta edes nuorilla miehillä tai naisilla.


    • Kossi45346

      Kun Propecian suoakuori menee niin lääke imeytyy sitten samanlailla kui Gefina vai onko Propeciassa jotenkin sipulimainen monikerroksinen suojakuori, enpä usko.

      Aloittaja: Sanot että Gefinan ja Propecian sivuvaikutukset. Sitten sanot että siirryit takaisin Propeciaan, en oikein ymmärrä tuota. Puhutko siis Gefinan sivuvaikutuksista ja siemensyöksy katosi vai mitä? Vaikuttava aine on sama, sivuvaikutukset on samoja.

    • Pate1976_1

      Olen käyttänyt nyt kuukauden verran Gefinaa kaljuuntumisen estämiseen. Hiusten kunto vaikuttaa nyt paremmalta, mutta ikävä kyllä myös sivuvaikutuksena on tullut aika täydellinen seksuaalisten halujen heikkeneminen. Tiesin tästä mahdollisuudesta, että n. 10% tätä voi ilmetä ja harmittaa , että taidan kuulua joukkoon,. Nyt tiedustelisin, että onko muilla tilanne parantunut myöhemmin ja kuinka kauan ongelmia ilmeni? Jos tilanne ei parane muutaman kk sisällä niin joudun tekemään kovan valinnan, joko hiukset tai halut.

      • loppuhyvin

        Aloitin syksyllä 2016 finasteridin käytön, aluksi 1mg/pv annoksella. Aluksi laski halut melkein nollaan, ja silloinkin kun oli, ei ollut spermaa ollenkaan tai vähän ja sekin valui. Lisäksi mieliala laski jonkun verran, ehkä tuostakin johtuen.

        Mutta ilouutinen - pienensin annoksen aluksi 0,5mg/pv ja homma pelitti jo ihan hyvin, ei ihan sama kuin ilman lääkettä kuitenkaan - lähinnä sperman määrä alempi ja halut vielä hieman alemmat. 2017 lopusta otin vielä pienemmän annoksen 0,2-0,3mg/pv ja hommat pelittää niinkuin ennenkin lääkettä, tai ainakin hyvin lähellä - hyvä fiilis ja halut kohdillaan.

        Asiaa on tutkittu tieteellisesti ja 0,2mg/pv on todettu jokseenkin raja-arvoksi, joka pitää kaljuuntumista loitolla. 1mg/pv asti on isompi vaikutus kaljuuntumisen estämiseen, mutta kompromisseja nämä ovat. Itse olen tyytyväinen tähän - en näe/tunne erityistä kaljuuntumista mitä aikaisemmin oli, ja halut kohdillaan! Toki vaikutuksen arviointi jatkuu pidemmällä aikavälillä.

        https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190962299800516

        https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190962299800528


    • 11vuottafinaa

      Odota puolivuotta ja arvioi tilanne uudelleen. Et sä kuukauden kohdalla näe vielä yhtään mitään hiusten kasvun lisääntymistä Finan ansiosta. Teoriassa halut voi olla vähentyneet.

    • Jonesss85

      Kesäkuussa -17 aloitin Orionin finan käytön. Hiustenlähtö ehkä hidastui/pysähtyi, mutta ainakaan mitään uusia hiuksia en ole havainnut yhtään tai hiusten kunnon paranemista. Syön 1/4 osa pilleriä. Tukkaa on vielä ihan jees päässä, eikä sisuskumi paista, mutta harvempi mitä 5v sitten. Ikää nyt 32v ja meinasin nyt reilun vuoden kokeilla tätä kokonaisuudessaan ja miettiä sitten muita vaihtoehtoja.

      Alkuun kyljessä oli Rogaine, mutta se on aika ongelmallinen jos olet tottunut laittamaan hiukset. Jotenkin tosi likaisen/rasvaisen oloiseksi jää.

      Ehkä pitää tehdä Hamiltonit ja hakea tohtorikta tuuheutta päähän :-D

    • Syönyt_vuoden

      Kurpitsansiemenöljyä, yksi ruokalusikallinen aamuin illoin. Toimii.

    • koyhaoon

      Moi,
      olen nyt hieman lukenut näitä kyseisiä lääkkeitä koskevia ketjuja ja minulle on jäänyt hieman epäselväksi, että jos lääkeaine on finasteridi, niin kuinka se voi halvemmalla valmistajalla olla täysin erilainen kuin alkuperäinen kallis.
      En ole koskaan kuullut, että kukaan sanoisi että Burana Orion kyllä säryt vie, mutta varo vaan Ibuprofein Pharmasia samaa lääkettä, se ei auta.

      Myös keskustelu lääkkeen hurjasta hinnasta ihmetyttää, allaolevasta Englantilaiselta firmalta tilattuna kuukauden annos olisi 20e.
      Eli itselläni pälvikalju/ohut hius ongelma, mutta ei ole varaa mihinkään 100e/kk hoitoon, ja ajattelinkin tilata tuolta Englannista tuota.
      https://www.medexpress.co.uk/clinics/hair-loss/finasteride

      • Muutamia_huomioita

        Ensinnäkin tässä lienee nyt se kauan täällä kyselty Propecian rinnakkaislääke. Hinta näyttää olevan tuolla englantilaisissa apteekeissakin (kts. vertailutaulukkoa) huomattavasti halvempi kuin Suomessa Propecialla (n. 70€).

        Mutta pitää huomioida että tätä lääkettä tilattaessa Englannista, pitää olla resepti. Reseptiksi kelvannee eurooppalainen lääkemääräys (toistaiseksi kun Englanti on vielä EU-maa) jossa vaikuttavaksi aineeksi on kirjattu finasteridi. Tämän reseptin avulla lääkkeet saa postitullista läpi ilman sakkoa, tai tuotua itse laillisesti Englannista (vielä hetken saa tuoda vuoden tarpeen).

        Finasteridi ei auta pälvikaljuun (on muu sairaus ja eri hoito) ta ohuisiin hiuksiin (löytyy muita lääkkeitä avuksi).


      • koyhaoon1

        Hei,
        kiitos paljon asiallisesta vastauksesta.
        Tuossa linkin nettiapteekissa he tekevät netin kautta konsultaation, jonka seurauksena "mahdollisesti" määräävät reseptin, jolla sen tilaaminen on laillista.

        En sitten tietenkään aio tuota tilata jos se ei pälvikaljuun ole edes tarkoitettu, mutta kysyisinkin siis, että mikä sitten on pälvikaljuun tarkoitettu lääke, jos siis sellaista on olemassa.
        Asiaa kun lähtee googlaamaan, niin ajautuu loppumattomiin lähinnä verkostomarkkinointi tyylisiin lääke keskusteluketjuihin.
        Eilen kysyin asiaa parturiltani, joka on ollut alalla kymmeniä vuosia ja hänen mukaansa mitään sellaista lääkettä ei ole olemassakaan joka pahemmin asiaan auttaisi, tämä oli siis hänen mielipiteensä asiaan.
        Olisihan se ihan mukava jos tälle asialle voisi jotain tehdä, itselläni oheni päälaen hiukset, ilmeni siis pälvikalju noin 10v sitten.
        Yhdistin sen tuolloin äärimmäiseen stressaantumiseen ja työssä loppuun palamiseen, harmillista kyllä, vaikka elämäni on nykyäään hyvin seesteistä, ei hiukset ole päähän takaisin tulleet.
        Kalliisiin lääkärissä käynteihin minulla ei ole mahdollisuutta, mutta jonkin tuotteen tilaamista netin kautta en arastele, olen tilannut netin kautta muita aineita, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut.


      • Muutamia_huomioita
        koyhaoon1 kirjoitti:

        Hei,
        kiitos paljon asiallisesta vastauksesta.
        Tuossa linkin nettiapteekissa he tekevät netin kautta konsultaation, jonka seurauksena "mahdollisesti" määräävät reseptin, jolla sen tilaaminen on laillista.

        En sitten tietenkään aio tuota tilata jos se ei pälvikaljuun ole edes tarkoitettu, mutta kysyisinkin siis, että mikä sitten on pälvikaljuun tarkoitettu lääke, jos siis sellaista on olemassa.
        Asiaa kun lähtee googlaamaan, niin ajautuu loppumattomiin lähinnä verkostomarkkinointi tyylisiin lääke keskusteluketjuihin.
        Eilen kysyin asiaa parturiltani, joka on ollut alalla kymmeniä vuosia ja hänen mukaansa mitään sellaista lääkettä ei ole olemassakaan joka pahemmin asiaan auttaisi, tämä oli siis hänen mielipiteensä asiaan.
        Olisihan se ihan mukava jos tälle asialle voisi jotain tehdä, itselläni oheni päälaen hiukset, ilmeni siis pälvikalju noin 10v sitten.
        Yhdistin sen tuolloin äärimmäiseen stressaantumiseen ja työssä loppuun palamiseen, harmillista kyllä, vaikka elämäni on nykyäään hyvin seesteistä, ei hiukset ole päähän takaisin tulleet.
        Kalliisiin lääkärissä käynteihin minulla ei ole mahdollisuutta, mutta jonkin tuotteen tilaamista netin kautta en arastele, olen tilannut netin kautta muita aineita, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut.

        Tuo "lupaus" konsultaatiosta ja muka reseptin kirjoituksesta on tyypillistä näille lääkesalakuljettajille. Lääkkeen maahantuontiin tuollainen "resepti" ei kelpaa vaan tulli vaatii joko suomalaisen tai henkilökohtaisesti potilaalle lähetysmaassa lääkärin vastaanotolla kirjoitetun reseptin.

        Sinulle on käynyt tuuri että lääkkeet eivät ole jäänyt kiinni postitulliin (aivan jokaista kirjettä ja pakettia ei ehditä tutkia). Tullikin seuraa lähetyksiä lähettäjämaan ja lähettäjän perusteella ja jos on epäilyjä lääkesalakuljetuksesta, lähetykset tarkastetaan järjestään. Ellei ole laillista reseptiä, tuonti käsitellään lääkesalakuljetuksena ja ehkä ensimmäisellä kerralla voi selvitä varoituksella ja tuotteiden (ja tietenkin rahojen) menetyksellä, myöhemmin tulee sakot.

        On aivan turhaa ostaa tuota lääkettä ulkomailta kun Gefinaa ja sen rinnakkaislääkkeitä saa suomalaisista apteekeista halvemnmalla.


      • Kysyin

      • OnkoLaillista
        Muutamia_huomioita kirjoitti:

        Ensinnäkin tässä lienee nyt se kauan täällä kyselty Propecian rinnakkaislääke. Hinta näyttää olevan tuolla englantilaisissa apteekeissakin (kts. vertailutaulukkoa) huomattavasti halvempi kuin Suomessa Propecialla (n. 70€).

        Mutta pitää huomioida että tätä lääkettä tilattaessa Englannista, pitää olla resepti. Reseptiksi kelvannee eurooppalainen lääkemääräys (toistaiseksi kun Englanti on vielä EU-maa) jossa vaikuttavaksi aineeksi on kirjattu finasteridi. Tämän reseptin avulla lääkkeet saa postitullista läpi ilman sakkoa, tai tuotua itse laillisesti Englannista (vielä hetken saa tuoda vuoden tarpeen).

        Finasteridi ei auta pälvikaljuun (on muu sairaus ja eri hoito) ta ohuisiin hiuksiin (löytyy muita lääkkeitä avuksi).

        Moi
        Onko laillista tilata Treated.com virtuaali klinikalta ?
        Sivulla lukee.

        Olemme turvallinen virtuaalinen klinikka, joka tarjoaa lääkärin konsultaation sekä reseptit ja lääkkeet, kaikki yhdestä paikasta. Treated.comissa on laaja valikoima lääkkeitä eri vaivoihin, kuten esimerkiksi hiustenlähtöön,. Jokaisen kauttamme tehdyn tilauksen tarkistaa laillistettu lääkäri, joka hyväksyy tilauksen vain, jos se on sinulle turvallinen.
        Kaikki lääkärit, joiden kanssa työskentelemme, ovat EU-rekisteröityjä. Turvallisuutesi on ehdottomasti ensisijalla; lääkärimme kirjoittaa reseptin lääkkeeseesi vain, jos uskoo sen olevan täysin turvallinen sinulle.
        https://fi.treated.com/


      • uytyfrugiuhjkijug
        OnkoLaillista kirjoitti:

        Moi
        Onko laillista tilata Treated.com virtuaali klinikalta ?
        Sivulla lukee.

        Olemme turvallinen virtuaalinen klinikka, joka tarjoaa lääkärin konsultaation sekä reseptit ja lääkkeet, kaikki yhdestä paikasta. Treated.comissa on laaja valikoima lääkkeitä eri vaivoihin, kuten esimerkiksi hiustenlähtöön,. Jokaisen kauttamme tehdyn tilauksen tarkistaa laillistettu lääkäri, joka hyväksyy tilauksen vain, jos se on sinulle turvallinen.
        Kaikki lääkärit, joiden kanssa työskentelemme, ovat EU-rekisteröityjä. Turvallisuutesi on ehdottomasti ensisijalla; lääkärimme kirjoittaa reseptin lääkkeeseesi vain, jos uskoo sen olevan täysin turvallinen sinulle.
        https://fi.treated.com/

        Tulli vaatii terveysalan ammattilaisen (käytännössä lääkäri) kirjoittaman hyväksytyn reseptin. Joku lääkärin tekemä tilauksen tarkastus ei riitä vaan pitää olla virallinen eurooppalainen lääkemääräys ao. henkilölle (ETA:n ulkopuolelta tilaaminen on kiellettyä). Tilausta noudettaessa postitullista tuo resepti on oltava vastaanottajalla valmiina esitettäväksi tullattaessa lähetystä.

        Jos haluaa olla varma ettei rahat mene hukkaan tai pahimmillaan saada vielä kaupanpäälle sakot, kannattaa ostaa reseptilääkkeet suomalaisesta apteekista, henkilökohtaisesti tai netissä.


    • toimiiss

      Onko se nyt niin vitun vaikeata mennä terveyskeskuslääkärille kysymään asiasta ja pyytämään reseptiä. Kyllä se katsoo oletko kaljuuntumassa(jos olet siis edes mies) vai onko kyse jostain muusta.

      Se antaa reseptin gefinaan ja sitten haet sen apteekista ja lopetat kaljuuntumisen.

    • ex-pellehermanni

      Mulla on nyt 1,5kk käytetty gefinan neljäsosapilleri.

      Aavistuksen päältä ohentunut tukkani on vahvistunut huomattavasti ja jos tätä menoa jatkuu, niin kuukauden päästä ei näe mitään merkkejä ohenemisesta. Hiusten laatu on siis muuttunut huomattavasti paksummaksi. Myös päälakea vaivannut saatanallinen kutina on vähentynyt olemattomiin.

      Käytin aluksi vuoden rogainen kerran-pari päivässä ja sen kanssa tilanne pysyi aika stabiilina, mutta halusin poistaa nyt kaljuuntumisen sisäsyyn. Olen jatkanut Rogainen käyttöä vähennettynä koko ajan tukena, eli muutama struuttaus kruunun alueelle ennen nukkumaanmenoa. Näin yksi pullo riittää n. 2-3kk.

      Sivuoireet erittäin lieviä ja mikä tärkeintä, että panetuksessa/erektiossa ei mitään eroa. Ekan viikon aikana palleja "särki" aavistuksen, mutta se katosi. Samaan aikaan myös ilmeisesti eturauhaessa erektion aikana oli hieman "outo olo", mutta noh sekin katosin muutaman viikon aikana. Touhutippoja ei tule ehkä niin herkästi kuin aiemmin. Otan pillerin aina aamulla, ja sen jälkeen on ehkä hieman "utuinen" olo jonkin tunnin, mutta voi olla, että kyseessä on ihan normaali iltapäiväväsymys, jonka kahvi poistaisi. Tiedä tuosta.

      Olen tyytyväinen ja näillä jatketaan!

      • Anonyymi

        Aloitin n. 1vk sitten Gefinan käytön ja itsellä kanssa tuo pallisärky nyt meneillään ja ruvennut vähän pelottamaan tämä Gefina. Aiemmin käytin muutaman vuoden Propeciaa, jolla ei vastaavaa ongelmaa tullut. Pitäisiköhän tässä vielä pari viikkoa taistella ja katsoa jos särky häviää kuten sinulla ilmeisesti, ja sitten siirtyä takaisin Propeciaan jos näin ei käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin n. 1vk sitten Gefinan käytön ja itsellä kanssa tuo pallisärky nyt meneillään ja ruvennut vähän pelottamaan tämä Gefina. Aiemmin käytin muutaman vuoden Propeciaa, jolla ei vastaavaa ongelmaa tullut. Pitäisiköhän tässä vielä pari viikkoa taistella ja katsoa jos särky häviää kuten sinulla ilmeisesti, ja sitten siirtyä takaisin Propeciaan jos näin ei käy.

        Jos jaat Gefinapillerin neljään osaan, vaikuttava aine on sama ja annostus likimain sama (1 mg ja 1,25 mg) joten vaikutuksessa ei ole eroa. Olisikohan säryn tuntemus psyykkistä.


    • Mies27vv

      Morjens, mulla alkaa olee viitisen vuotta gefinan käyttöä takana. Intin jälkeen kärsin harvenevasta pälvestä, päätin kokeilla gefinaa edullisen hinnan vuoksi. Odotukset ei ollut alkuun kovin korkealla ja tuloksia saikin odottaa kuukausien ajan. Ehkä noin 3-4kk käytön jälkeen huomasin että hiustenlähtö lakkasi ja hiukseni vahvistuivat. Ja vuosien käytön jälkeen olen saanut osan hiuksistani jopa takaisin. Enää ei oo tarvinnut pitää siilitukkaa, vaan saanut OSAN hiuksistani takaisin, ei täydellistä mutta olen itse tyytyväinen. Rogainea käytin kaverina jossain vaiheessa, mutta mahdoton kutiaminen teki käytön ikäväksi ja lisäksi tuntui että hiukset irtoilivat enemmän tuolloin. Toistaiseksi vielä jatkan gefinan käyttöä kun olen itse tyytyväinen tuloksiin. Tarvii vain malttia!

    • FinOrion

      Mulla takana 2kk finasterid orion käyttöä. 1/4 osaa tablettia. Käytän pillerin halkaisijaa ja halkaisen aina vain yhden puoliksi ja sitten toisen puolikkaan puoliksi. Kun puolikkaan puolikkaat on syöty, niin puolitan sen toisenkin puolikkaan puoliksi. Säilytän leikattuja pillereitä aina sellaisessa lääke rasiassa, jonka aina välillä desinfioin, enkä koske niihin käsillä, vaan pinseteillä.
      Saman teen pillerin puolittajallekkin aina välillä. Minulle kerrottiin, että kun pillerin puolittaa, ni sitä ei saa päästää epähygieniselle alustalle tai käsitellä käsillä sillä se kalvo suojaa sitä pilleriä kaikelta ylimääräiseltä, joka tuohoaisi muuten sen vaikutusta. Aluksi tuntui, että se kutina lakkasi ja jopa hiusten lähtökin lakkasi, mutta 2vk sitten alkoi taas hirveä sulkakato. Onneksi minulla on vielä tukkaa päässä, mutta kovin lyhyeksi ei voi ajaa sillä päälaki kyllä näkyisi.
      Kuulinkin, että saattaa olla kun käytön aloittaa, että 1,5kk:n kohdalla saattaa alkaa harvenemaan hiukset hieman enemmän, mutta ne hiukset kyllä palaavat takaisin muutamassa kuukaudessa ja hiusten lähtö loppuisi vähän ihmisestä riippuen 3-6kk:n kohdalla.
      Jatkan edelleen ihan rauhassa käyttöä, mutta mitään sivareita en ole huomannut.
      Otan paloitellun pillerin aina veden kera tai ruoan yhteydessä, mutta pyrin siihen, että suurin pirtein samoihin aikoihin päivässä.
      Hiusten pesuaineet olen vaihtanut luomuun ja sekin tuntuu auttavan tuohon päänahan kuivuuteen. dr. organicin hamppuöljy shampoota ja hoitoainetta olen käyttänyt ja enää ei irtoa päänahasta edes sitä hilsettä.Koitan kesällä vähän päivitellä tätä, että mikä on tilanne silloin.

    • ex-pellehermanni

      Mä pilkon ihan leipäveitsellä leikkuulaudalla, tuskinpa tuolla nyt merkistytä on. Kyllähän se kalvo jää niihin pillerinpuolikkaisiin ja sisushan on joka tapauksessa esillä kun sitä pilkkoo ja laittaa odottamaan seuraavia päiviä.

      itsekin olen nyt alkukauden hiusten vahvistumisen jälkeen ollut havaitsevinani lievää harventumista. Oletan sen kuuluvan hoitoprosessiin ja olevan hyvä merkki, sillä sulkasato alkoi noin viikossa, eikä kaljuutuminen tuolla nopeudella tapahdu. Parin kuukauden käytön jälkeen pitäisi olla normaallia, mitä muualta luin:


      "Shedding
      Shedding is a term given to an excessive amount of hair being lost at once. While this is a very unpleasant experience, it is actually a very good sign and indication that the Propecia is working. Shedding occurs when many follicles are put back into the growth cycle at the same time. When a hair enters the anagen or growth phase the first thing that happens is the old hair is pushed out by the new hair that is starting to grow. Shedding usually occurs after about 12 weeks of treatment and lasts for around 4-6 weeks. After this initial shedding phase has occurred most men experience fewer and fewer of these and most often they go largely unnoticed. If you are going though a shed phase do not panic as it will most likely slow down and stop after a few weeks."

      • FinOrion

        Siis minulle on sanottu ennenkin eri kalvopäällysteisistä tableteista, että jos joutuu pilkkomaan, niin on vältettävä epäpuhtaita pintoja. Koska ei se mitään, jos muut puolikkaat odottavat kolme päivää, mutta jos niitä on vielä käsin kosketellut ja pöydällä pyöritellyt ja leikannut, niin kyllä minä uskon, että sillä on vaikutusta tabletin säilymiseen pikemmitin.
        Kalvoa jää päälle joo, mutta ei joka puolelle.
        Kalvon tehtävä on suojella tablettia epäpuhtauksilta.
        Ei se välttämättä vaikuta paljoa, mutta voi vaikuttaa.
        Kukin toki tavallaan, mutta näin minulle on monesti neuvottu kalvotableteista.


      • iuoihoihj
        FinOrion kirjoitti:

        Siis minulle on sanottu ennenkin eri kalvopäällysteisistä tableteista, että jos joutuu pilkkomaan, niin on vältettävä epäpuhtaita pintoja. Koska ei se mitään, jos muut puolikkaat odottavat kolme päivää, mutta jos niitä on vielä käsin kosketellut ja pöydällä pyöritellyt ja leikannut, niin kyllä minä uskon, että sillä on vaikutusta tabletin säilymiseen pikemmitin.
        Kalvoa jää päälle joo, mutta ei joka puolelle.
        Kalvon tehtävä on suojella tablettia epäpuhtauksilta.
        Ei se välttämättä vaikuta paljoa, mutta voi vaikuttaa.
        Kukin toki tavallaan, mutta näin minulle on monesti neuvottu kalvotableteista.

        Tässä tapauksessa finasteridia sisältävässä pillerissa kalvolla lienee päätehtävänä suojella sivullisia lääkkeen vaikuttavilta aineilta. Ohjeiden mukaan synnytysikäinen nainen ei saa edes käsitellä pillereitä (mahdolliselle poikasikiölle voi syntyä epämuodostumia).

        Joskus olen saanut apteekista Gefinan rinnakkaislääkettä jossa ei ole ollut havaittavaa kalvoa. Jos sellainen on ollut, sitä ei ole havainnut koska on valkoinen kuten pillerin sisältökin.

        Pillerien puolittaminen on siistiä ja puhdasta kun käyttää apteekeissa muutamalla eurolla myytävää pillerinpuolittajaa. Tuon laitteen terä on ohut kuin partakoneen terä joten muruja tulee vähemmän ja nekin jää laitteen sisälle lokeroon. Lokerosta pillerin osat voi siirtää muuhun säilytysrasiaan, tai käyttää sieltä ellei puolittajaa käytä muiden pillerien puolittamiseen. Kun paloittelen Gefina-pillereitä, halkaisen pillerin ensi varovasti ja sen jälkeen pyöräytän pillerinpuolikkaat yhdessä 90 astetta ja puolitan uudelleen. Sen jälkeen minulla on neljä neljännestä.


    • Gefi84

      4kk Gefinaa takana. Hiustenlähtö oli alunperinkin aika lievää, mutta nyt huomaa että sulkasato on vähentynyt huomattavasti. Sheddingiä oli hieman alussa, mutta nyt esim. hoitoainetta levittäessä 0-5 hiusta jää kouraan (aiemmin kymmenkunta). Tähän lisäksi t-gel shampoo, joka tuhoaa päänahan tulehduksen. Huom! Samaa shampoota käytettiin alkuperäisissä propecia-kokeissa. Päänahan punoitus on kadonnut täysin. Ensimmäisen viikon ”aivosumu” oli ainoa sivari. Jos jotain tekisin toisin, olisin aloittanut lääkkeen käytön vuosia sitten. Geneerinen versio tai ei, lääke toimii!

    Ketjusta on poistettu 73 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe