surkealle kasvienhoitajalle

Rietureeta

Antakaas köynnösvinkkejä aloittelevalle kasvienhoitajalle, joka tarvitsisi hieman köynnöstä suojaamaan paahteista parveketta. Olen myös kesällä pari viikkoa muualla, eikä kasville ole hoitajaa. Löytyykö vähään tyytyvää köynnöstä (ja loman ajaksi niksejä) vai pitääkö hankkia tekokasveja?

8

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se surkeilu. Et ole meitä muita surkeampi! Työ tekijäänsä neuvoo. Laita vaikka köynnöskrassia, siemenen voi kylvää heti, tai ruusupapua, kerkiää hyvin viikon päästä. Ja onhan niitä lajikkeita. Ja valmiita taimiakin löytyy. Mutta nuo ovat niin helppoja, että niihin turhaan rahaa tuhlaa, ja taimet maksaa mansikoita! Mutta se loma juttu on paljon kinkkisempi. Tuntuu aivan mahdottomalta, että kukat pärjäis kaksi viikkoa, kun minä kierrän osan kastelemassa kaksikin kertaa päivässä. Koita nyt keksiä vain joku joka kastelisi.Joku mummo tai pappa tekisi sen varmaan ihan mielellään. Olisi vain iloinen sinun yhteyden otostasi. Tsemppiä! eihän surkeilla!

    • köynnöksistä

      www.google.com sivulla laita hakutermiksi "köynnös aurinkoon" ja saat vinkkejä.

      On sekä yksi- että monivuotisia, auringossa viihtyviä köynnöksiä.
      Yksivuotiselle voisit laittaa ison altakasteluruukun, ei tule huolia, vaikka olet poissa/lomalla.
      Monivuotisten kanssa ruukkuun ei saa jäädä vettä talveksi, istutusallas tulisi olla iso.
      Kestävä monivuotinen on Alppikärhö.
      Lienee helpointa aloittaa yksivuotisista, monivuotiset vaativat talvisuojan (esim styrox) istutusaltaalle.

      Jo ehdotettu ruusupapu on helppo ja kasvaa vauhdilla. Jos esikasvatat taimet, kouluta ne ulos, elikkä vie parvekkeelle ensin vain tunniksi pariksi, kun on LÄMMINTÄ, muuten ne järkyttyvät ja kuolevat. Ulos ei saa istuttaa, ennenkuin yökylmät ovat ohi. Voit myös kylvää siemenet suoraan ruukkuun, kun yöpakkaset ovat ohi, ehtivät kasvaa pitkiksi.

      Kelloköynnös on mahtavan hieno, vaatii esikasvatuksen. Puutarhamyymälöistä voi saada taimia keväällä.

      • Rietureeta

        Kestääkö Elämänlanka aurinkoa? Mielestäni kaunis kasvi, ja pidän sen yksinkertaisesta melko tummasta ulkonäöstä. Tulee tosiaan parvekkeelle eli ei ala riesaksi (mitä olen kasvista lueskellut). Miten nopea se on kasvamaan?

        Ruusupapu ja krassi on kivoja, mutta ehkä hieman "mökkikasveja" minun silmissä.


      • aurinkoa
        Rietureeta kirjoitti:

        Kestääkö Elämänlanka aurinkoa? Mielestäni kaunis kasvi, ja pidän sen yksinkertaisesta melko tummasta ulkonäöstä. Tulee tosiaan parvekkeelle eli ei ala riesaksi (mitä olen kasvista lueskellut). Miten nopea se on kasvamaan?

        Ruusupapu ja krassi on kivoja, mutta ehkä hieman "mökkikasveja" minun silmissä.

        se kestää pitkiä paahteisia päiviäkin viikkotolkulla. Niitä vain ei tarpeeksi ole Suomen kesässä (haikea huokaus) . . .
        Lasitettu parveke on parempi jättää raolleen, ilman täytyy kiertää.
        Lasin läpi auringonvalokin on paljon voimakkaampaa, luulen. . .


      • on monta
        Rietureeta kirjoitti:

        Kestääkö Elämänlanka aurinkoa? Mielestäni kaunis kasvi, ja pidän sen yksinkertaisesta melko tummasta ulkonäöstä. Tulee tosiaan parvekkeelle eli ei ala riesaksi (mitä olen kasvista lueskellut). Miten nopea se on kasvamaan?

        Ruusupapu ja krassi on kivoja, mutta ehkä hieman "mökkikasveja" minun silmissä.

        Star on Yelta on mahtavanvärinen. Muutkin ihania, makuasia ja värien sekoituksista tulee kivoja !
        Exotic Gardenin yksivuotisista kukista löytyy monta versiota ja väriä.


      • ns. karhunköynnöksen
        Rietureeta kirjoitti:

        Kestääkö Elämänlanka aurinkoa? Mielestäni kaunis kasvi, ja pidän sen yksinkertaisesta melko tummasta ulkonäöstä. Tulee tosiaan parvekkeelle eli ei ala riesaksi (mitä olen kasvista lueskellut). Miten nopea se on kasvamaan?

        Ruusupapu ja krassi on kivoja, mutta ehkä hieman "mökkikasveja" minun silmissä.

        ja ipomoean, Päivänsiniköhän sen yleisnimi on ?
        Ipomoea-suku (päivänsini?) ei ole mitenkään riesa ja Suomessa ymmrtääkseni yksivuotinen, miten siitä voisi tulla riesa siis ?
        Ehkä joku paremmin asiaa tunteva voi valaista meitä ?


    • keinokastelua

      Istutan parvekeköynnökset oikein isoon, mahdollisesti kauniiseen, ehdottomasti vain päältä lasitettuun saviruukkuun, jossa pohjassa on reikä.
      Niitä saa aika halvalla "honkkareista" tai "tarjoustaloista".
      Kun lähden pariksi viikoksi pois laitan reilunkokoisen muovipaljun ruukun alle ja täytän sen vedellä.
      Ensimmäisen viikon multa ja kasvi saa tietysti aivan liikaa vettä, mutta toisella viikolla "tasaantuu" ja multa voi jopa kuivahtaakin, mutta kasvi ei siihen kuole, virkoaa taas nopeasti, kun vettä saa ja kuivuus sen "tulvan" jälkeen on ihan hyväkin, muuten se homehtuisi kuoliaaksi.

      Ruusupavut, krassit, ruusunätkelmät, aitoelämänlanka ovat näin selvinneet hyvin. Aitoelämänlanka, ipomoea purpurea, (googleta kuvia) on super-ihana köynnös, nopeakasvuinen, tiheä kaunis lehdistö ja tekee joka päivä uusia ja uusia kukkia, värejä on erilaisia. Isoon ruukkuun kannattaa laittaa monta siementä/taimenta, itse tungen kymmenkunta, että tulee oikein runsas köynnös. Toukokuulla esikasvatan taimet sisällä.
      Liian aikaisin ei kannata aloittaa esikasvatusta, joutuu vaikeuksiin (istutusvaiheessa) sen nopeakasvuisuuden takia. Esikasvatuksessa olevat taimetkin alkavat vaatia tukea, kun ne kasvaa hojottavat hyvissä olosuhteissa 1-2 senttiä päivässä jopa.
      Liian pitkät taimet tuppaavat sotkeutumaan ja katkeamaan istutusvaiheessa, katkeaminen ei ole vaarallista kuitenkaan, köynnös haaroittuu ja jatkaa kasvuaan. Aitoelämänlanka kestää ja kukkii myöhään syksyyn, se on koko kesän ilo.
      Ipomoea-köynnöstä on monen värisenä, ainakin yhdellä myyjällä
      runsas valikoima:

      http://www.exoticgarden.fi

      sieltä olen tilannut monta muutakin kivaa.
      On varmaan muitakin, mutta tällä toimittajalla on erikoisen laaja siementarjonta. En parempaa tiedä, kertokaa jos tiedätte.

      • Rietureeta

        Kiitos näistä ohjeista. Pitääpä lähteä ostoksille kun ei vielä ruukkujakaan ole mihin istuttaa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe