mikä avuksi koti oloissa?

ruostekorjausta?

Hei!
Tuossa pari vuotta sitten ostin nissan almera 2003 jol ajettu reilu 100tkm. no muuten hyvä auto mut viime kesänä huomasin kun pesin helmoja pesurilla että perhana vie on tehnä tehtävänsä kun on ajettu hiekkateitä pirusti sil autolla ja ilman eturoiskeläppii jotka itse laitoin heti kun ostin kyseisen auton. Eli pohja maali kuulti koko helman matkalta sekä takaovien kohdalla oleva helma liitos tai sauman kohdasta ol maali lähtenä ja ruostuna niin hioin sen ja puhistin tinnerillä ja ruosteen estopohjamaalia alle ja sitten punasta maalia spraylla päälle pari kerrosta ohjeiden mukaan ja lakkaa pari kerrosta. No siinä on hyvin maalaukset pysynä missä ol viel pohjamaalia mutta nämä saumat on ruostuna nyt uudelleen.

Joten mites tämä homma kannattas tehdä näin kotioloissa? nuori ja työtön kun olen niin ei hirveemmin ole varaa lähtee merkkikorjaamollekkaan viemään autoa. Onko jotain hyvii vinkkei miten tämän saumakohdan sais pysymään hyvänä? Siis kyseesä ei ole viel paha ruoste kohta vaan pikemminkin ns. pintaruostetta?

Mutta kiitoksia kaikille jo etukäteen asiallisita vihjeistä

3

1263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JPM77

      Itse olen käyttänyt Mobitiven myymää POR15 systeemiä. Idea on seuraava:
      - hiotaan kaikki irtonainen ruoste ja sen päällä oleva maali pois
      - putsataan kohta rasvasta
      - neutraloidaan ruoste hapolla
      - maalataan päälle ilmatiivis kerros POR15 maalia

      POR15 päälle voi sitten maalata pintavärin kun käyttää tuohon tarkoitettua pohjamaalia.

      http://www.mobitive.com/por15.html

      Tärkeintä on tehdä nuo kaikki vaiheet kuten ohjeissa kerrotaan.

      • ruosteenmuunnin

        Mistä tahansa tarvikelliikkeestä ja vaikka Tarjoustalon autohyllystä saa useammankin merkkistä ruosteenmuunninta.

        Ohjeet ovat yleensä samat: irtoruoste harjataan pois ja sitten ruosteenmuunnin pintaan. Ruostuneet kohdat muuttuvat mustiksi aineen kuivuessa ja normaalisti tämän päälle voi vetää suoraan pohjamaalin.

        Olen kokeillut paria ruosteenmuunninta talven yli hangessa seisoviin ruostuneisiin teräsrakenteisiin (mökin vanhat metallikaiteet, TV-antennin maahan upotettu putki ja itse lattaraudasta hitsattu apupöydän runko) ja hyvin näyttää toimivan.

        Levitin suoraan ruosteenmuuntimen päälle sinkkipohjamaalin ja päälle pari kerrosta hammeritea eikä kolmessa vuodessa ole näkynyt ruostepilkkuakaan.

        En siis hionut noita kirkkaaseen metalliin vaan ainoastaan isommat irtoruosteet rälläkän kuppiharjalla pois koska kyseessä on mökille 1980-luvulla itse väsätyt metallirakenteet joilla ei niin kauheasti väliä ole.


    • suojata helmat

      on pestä ne erittäin hyvin ja raaputtaa ruoste pois ja kun saumat on ehdottoman kuivat (voi puhaltaa vaikka hiustenkuivaajalla jos ei tee hommaa kesähelteellä) sitten suihkutetaan ohutkerros kotelonsuoja ainetta ja päälle seuraavana päivänä alusta massaa. Alustamassaa voi laitta useapia kerroksi kun antaa kuivahtaa välillä. Tämä ohje siis helmalle siihen taitokseen asti, eli jää näkymättömiin. UUteen autoo kannatta laittaa heti kun sen ostaa sellaista helmpeltimassaa siihe taitokseen asti, helmapeltimassa ei kuitenkaan sovellu jos on ruostetta alla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe