Hei!
Tuossa pari vuotta sitten ostin nissan almera 2003 jol ajettu reilu 100tkm. no muuten hyvä auto mut viime kesänä huomasin kun pesin helmoja pesurilla että perhana vie on tehnä tehtävänsä kun on ajettu hiekkateitä pirusti sil autolla ja ilman eturoiskeläppii jotka itse laitoin heti kun ostin kyseisen auton. Eli pohja maali kuulti koko helman matkalta sekä takaovien kohdalla oleva helma liitos tai sauman kohdasta ol maali lähtenä ja ruostuna niin hioin sen ja puhistin tinnerillä ja ruosteen estopohjamaalia alle ja sitten punasta maalia spraylla päälle pari kerrosta ohjeiden mukaan ja lakkaa pari kerrosta. No siinä on hyvin maalaukset pysynä missä ol viel pohjamaalia mutta nämä saumat on ruostuna nyt uudelleen.
Joten mites tämä homma kannattas tehdä näin kotioloissa? nuori ja työtön kun olen niin ei hirveemmin ole varaa lähtee merkkikorjaamollekkaan viemään autoa. Onko jotain hyvii vinkkei miten tämän saumakohdan sais pysymään hyvänä? Siis kyseesä ei ole viel paha ruoste kohta vaan pikemminkin ns. pintaruostetta?
Mutta kiitoksia kaikille jo etukäteen asiallisita vihjeistä
mikä avuksi koti oloissa?
3
1278
Vastaukset
- JPM77
Itse olen käyttänyt Mobitiven myymää POR15 systeemiä. Idea on seuraava:
- hiotaan kaikki irtonainen ruoste ja sen päällä oleva maali pois
- putsataan kohta rasvasta
- neutraloidaan ruoste hapolla
- maalataan päälle ilmatiivis kerros POR15 maalia
POR15 päälle voi sitten maalata pintavärin kun käyttää tuohon tarkoitettua pohjamaalia.
http://www.mobitive.com/por15.html
Tärkeintä on tehdä nuo kaikki vaiheet kuten ohjeissa kerrotaan.- ruosteenmuunnin
Mistä tahansa tarvikelliikkeestä ja vaikka Tarjoustalon autohyllystä saa useammankin merkkistä ruosteenmuunninta.
Ohjeet ovat yleensä samat: irtoruoste harjataan pois ja sitten ruosteenmuunnin pintaan. Ruostuneet kohdat muuttuvat mustiksi aineen kuivuessa ja normaalisti tämän päälle voi vetää suoraan pohjamaalin.
Olen kokeillut paria ruosteenmuunninta talven yli hangessa seisoviin ruostuneisiin teräsrakenteisiin (mökin vanhat metallikaiteet, TV-antennin maahan upotettu putki ja itse lattaraudasta hitsattu apupöydän runko) ja hyvin näyttää toimivan.
Levitin suoraan ruosteenmuuntimen päälle sinkkipohjamaalin ja päälle pari kerrosta hammeritea eikä kolmessa vuodessa ole näkynyt ruostepilkkuakaan.
En siis hionut noita kirkkaaseen metalliin vaan ainoastaan isommat irtoruosteet rälläkän kuppiharjalla pois koska kyseessä on mökille 1980-luvulla itse väsätyt metallirakenteet joilla ei niin kauheasti väliä ole.
- suojata helmat
on pestä ne erittäin hyvin ja raaputtaa ruoste pois ja kun saumat on ehdottoman kuivat (voi puhaltaa vaikka hiustenkuivaajalla jos ei tee hommaa kesähelteellä) sitten suihkutetaan ohutkerros kotelonsuoja ainetta ja päälle seuraavana päivänä alusta massaa. Alustamassaa voi laitta useapia kerroksi kun antaa kuivahtaa välillä. Tämä ohje siis helmalle siihen taitokseen asti, eli jää näkymättömiin. UUteen autoo kannatta laittaa heti kun sen ostaa sellaista helmpeltimassaa siihe taitokseen asti, helmapeltimassa ei kuitenkaan sovellu jos on ruostetta alla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621562Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271522Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701338Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251242- 1281125
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1741087Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3101027- 781026