eli ongelmani on seuraavanlainen: opiskelen valtio-oppia pääaineenani, minkä lisäksi luen julkisoikeutta (cumu), ranskan kieltä (appro) sekä saksan kieltä ja kulttuuria sivuaineina(appro). nyt itseäni mietityttääkin, pitäisikö minun ottaa sivuaineeksi vielä kansainvälinen- ja eurooppalainen oikeus vai hallintotiede (lukisin joka tapauksessa vain perusopinnot).
tulevaisuuden suunnitelmistani en tarkemmin tiedä, niin valtionhallinto kuin kv-urakin kiinnostavat kovasti (esim. diplomaatin hommat). ulkomaat vetävät kuitenkin ehkä enemmän puoleensa, varsinkin ranska.
lisäksi kysymys opintojen pituudesta mietityttää: nykyisillä sivuaineillani pääsisin yliopistosta ulos viidessä vuodessa (työharjoittelun kanssa opintoja noin kuuden vuoden edestä), mutta lisäämällä mukaan uuden sivuaineen opintoni venyisivät varmasti ainakin 5.5 tai jopa 6 vuoteen. mitä valmistumisen venyminen kuuteen vuoteen kertoo työnantajalle (vaikka minulla olisikin opintoja 7 vuoden edestä)?
ikää on 21, joten pääsisin 23-vuotiaana pois, ja tällä hetkellä todellakin haluan pois yliopistosta. haluan kuitenkin myös varmistaa tehneeni hyviä sivuainevalintoja ja hallitsevani tärkeitä asioita sekä erottua jollakin tavalla joukosta.
kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen!
hallintotiede vai kv- / eur.oikeus
sivuaineeksi
2
594
Vastaukset
- on?
Mikä on cumu ja appro?
Tiedän, että lyhenteet cum laudesta ja approbaturista, mutta mitä ne tässä yhteydessä tarkoittavat?- tarkoittavat
perusopintoja (appro) ja perus- ja aineopintoja (cumu)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446