Kasvatan taimia ja ovat olleet kosteaassakin välillä. Nyt taimimullan päällä on sellaista vaalean ruskeaa. Onko se jotain hometta. Onko nämä erilaiset homeet olleet teillä riesana kun olette kasvattaneet taimia?
Taimissa
2
815
Vastaukset
- Varjolilja
Hei, ajattelin juuri kysyä samaa asiaa. Minulla on sama ongelma joka vuosi. Olen käyttänyt erilaisia kylvömultia, mutta sillä ei näytä olevan merkitystä. Home ilmestyy pintaan reilun viikon päästä kylvöstä ja pölisee ja haisee, kun sitä yrittää pöyhiä pois. En tiedä mikä vaikutus sillä on taimiin, eivät ainakaan ole kuolleet. Olisiko liialla märkyydellä merkitystä, sillä kastelen mullan aina läpimäräksi ennen kylvämistä? Ensimmäiseksi home on ilmestynyt sanomalehdestä tehtyihin potteihin, mutta myös muoviruukkuihin. Olisiko kenelläkään neuvoja?
- Multasormi 56
Jos taimet ovat liian kosteassa niin saattaa olla että homeitiöt pääsevät niihin joko mullan tai ilman kautta.
Yleensä käy sitten niin että home leviää nopeasti kasvilaatikosta toiseen.
Jos tilanne on paha niin on mahdollista että koko kasvusto tuhoutuu, mutta on muutama keino yrittää auttaa tilannetta.
Otin varovasti hiukan pintamultaa pois ja suihkuttelin multaa kasvien ympäriltä hyvin lievällä etikkaliuoksella, se auttoi kyllä niille jotka eivät olleet vielä kovin pahasti kärsineet homeesta.
Uskon että joskus myös multapussissa on homeitiöitä niin paljon että multa homehtuu, vaikka asiaa kysyessäni ilmoitettiin että multa kuumennetaan niin että itiöt kyllä kuolevat.
Myös laatikot ja purkit mihin kasvit kylvetään kannattaa pestä huolellisesti. Jos niissä on edellisvuotista multaa ne on saattaneet saada hometartunnan.
Kun laittaa kasveja itämään kannattaa astioiden päälle laittaa muovikelmu, mutta heti kun kasvit tulevat pintaan pitää kelmuun tehdä hyvät tuuletusreiät tai ottaa kelmu kokonaan pois.
Multaa kannattaa pitää koko ajan silmällä ja jos vähääkään näkyy merkkejä liiasta kosteudesta tai homeesta niin kelmu heti pois tai kunnon tuuletusaukot.
Vuosien mittaan oppii näkemään mikä on liiallista kosteutta ja mikä vain tavallista muovin "hikoilua".
Yhden ainoa kerran olen saanut todella pahan hometartunnan taimiini ja sinä vuonna koulin kukantaimia suihkupullon kanssa jossa oli lievää etikkaliuosta. Kaikki taimet eivät kestä sitä, mutta paljon muuta vaihtoehtoa ei ole jos ei halua käyttää myrkkyjä joita en suostu omissa kasveissani käyttämään.
Sinäkin vuonna sain hyviä taimia, tosin vähemmän kuin ennen mutta pihassa oli niin esikasvatettuja hyötykasveja kuin kukkiakin ihan sopivasti:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit585524KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti1953537Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei222355Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja182348Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro91118- 1021038
Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT621017Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu18992Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79955- 80947