Taimissa

ehkä hometta

Kasvatan taimia ja ovat olleet kosteaassakin välillä. Nyt taimimullan päällä on sellaista vaalean ruskeaa. Onko se jotain hometta. Onko nämä erilaiset homeet olleet teillä riesana kun olette kasvattaneet taimia?

2

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varjolilja

      Hei, ajattelin juuri kysyä samaa asiaa. Minulla on sama ongelma joka vuosi. Olen käyttänyt erilaisia kylvömultia, mutta sillä ei näytä olevan merkitystä. Home ilmestyy pintaan reilun viikon päästä kylvöstä ja pölisee ja haisee, kun sitä yrittää pöyhiä pois. En tiedä mikä vaikutus sillä on taimiin, eivät ainakaan ole kuolleet. Olisiko liialla märkyydellä merkitystä, sillä kastelen mullan aina läpimäräksi ennen kylvämistä? Ensimmäiseksi home on ilmestynyt sanomalehdestä tehtyihin potteihin, mutta myös muoviruukkuihin. Olisiko kenelläkään neuvoja?

    • Multasormi 56

      Jos taimet ovat liian kosteassa niin saattaa olla että homeitiöt pääsevät niihin joko mullan tai ilman kautta.
      Yleensä käy sitten niin että home leviää nopeasti kasvilaatikosta toiseen.

      Jos tilanne on paha niin on mahdollista että koko kasvusto tuhoutuu, mutta on muutama keino yrittää auttaa tilannetta.

      Otin varovasti hiukan pintamultaa pois ja suihkuttelin multaa kasvien ympäriltä hyvin lievällä etikkaliuoksella, se auttoi kyllä niille jotka eivät olleet vielä kovin pahasti kärsineet homeesta.

      Uskon että joskus myös multapussissa on homeitiöitä niin paljon että multa homehtuu, vaikka asiaa kysyessäni ilmoitettiin että multa kuumennetaan niin että itiöt kyllä kuolevat.
      Myös laatikot ja purkit mihin kasvit kylvetään kannattaa pestä huolellisesti. Jos niissä on edellisvuotista multaa ne on saattaneet saada hometartunnan.

      Kun laittaa kasveja itämään kannattaa astioiden päälle laittaa muovikelmu, mutta heti kun kasvit tulevat pintaan pitää kelmuun tehdä hyvät tuuletusreiät tai ottaa kelmu kokonaan pois.
      Multaa kannattaa pitää koko ajan silmällä ja jos vähääkään näkyy merkkejä liiasta kosteudesta tai homeesta niin kelmu heti pois tai kunnon tuuletusaukot.
      Vuosien mittaan oppii näkemään mikä on liiallista kosteutta ja mikä vain tavallista muovin "hikoilua".

      Yhden ainoa kerran olen saanut todella pahan hometartunnan taimiini ja sinä vuonna koulin kukantaimia suihkupullon kanssa jossa oli lievää etikkaliuosta. Kaikki taimet eivät kestä sitä, mutta paljon muuta vaihtoehtoa ei ole jos ei halua käyttää myrkkyjä joita en suostu omissa kasveissani käyttämään.
      Sinäkin vuonna sain hyviä taimia, tosin vähemmän kuin ennen mutta pihassa oli niin esikasvatettuja hyötykasveja kuin kukkiakin ihan sopivasti:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe