Niin miten paljon vanteiden ET-luku voi/saa heittää autonvalmistajan suosituksesta??
Kiitos etukäteen.
ET-luku
9
12957
Vastaukset
- ååpo
En tiedä paljonko saa heittää mutta itsellä Seatissa heittää 30mm mutta ajossa ei huomaa juuri mitään. On kyllä aika paljon merkistä kiinni paljonko ajoon vaikuttaa. Pyörien on tietysti mahduttava pyörimään. En kyllä uusia aluvanteita ostaisi kovin erilaisella et:llä kokeilematta
- ET on
Paljonko yksi ET-luku on
1 ET = ??? - cghkghj
ET on kirjoitti:
Paljonko yksi ET-luku on
1 ET = ???ilmoitetaan millimetreinä vanteen keskilinjasta. Positiivinen et siirtää vannetta sisemmäs ja negatiivinen et tuo vannetta ulommas. Laakereiden kestävyyden kannalta paras et-luku on sellainen, kun vanteen keskilinja on pyörän laakereiden kohdalla.
- suositus
Autoni suositus ET-luvuksi on 47.
Paljonko tuo luku voisi pienentyä tai kasvaa.- katsastuksessa
jonkin katsastuskonttuurin sivuilta näin tällaisen luvun kuin 30mm jonka verran auton raideleveys (vanteen keskilinjasta mitattuna) saa laillisesti kasvaa. Tai pienentyä mutta tätä harvemmin tavoitellaan.
Tuon mukaan ET saa siis kasvaa tai todennäköisemmin pienentyä (eli vanne tulee ulospäin) 15 milliä.
ET ei tietenkään saa muuttua milliäkään jos tämän seurauksena vanne tai rengas ottaa kiinni pyöränripustukseen, lokasuojaan tai tulee ulos lokasuojasta.
Se on sitten ihan automallista sekä valituista renkaista kiinni, miten ET:n muutos vaikuttaa ajettavuuteen tai renkaiden ja pyöränripustuksen kulumiseen. Jossain ajo menee ratin vatkaamiseksi uraisella tiellä mutta toisessa ei huomaa muuta kuin hieman vakaamman menon tiukoissa kaarteissa. - AKE:n sivuilta
katsastuksessa kirjoitti:
jonkin katsastuskonttuurin sivuilta näin tällaisen luvun kuin 30mm jonka verran auton raideleveys (vanteen keskilinjasta mitattuna) saa laillisesti kasvaa. Tai pienentyä mutta tätä harvemmin tavoitellaan.
Tuon mukaan ET saa siis kasvaa tai todennäköisemmin pienentyä (eli vanne tulee ulospäin) 15 milliä.
ET ei tietenkään saa muuttua milliäkään jos tämän seurauksena vanne tai rengas ottaa kiinni pyöränripustukseen, lokasuojaan tai tulee ulos lokasuojasta.
Se on sitten ihan automallista sekä valituista renkaista kiinni, miten ET:n muutos vaikuttaa ajettavuuteen tai renkaiden ja pyöränripustuksen kulumiseen. Jossain ajo menee ratin vatkaamiseksi uraisella tiellä mutta toisessa ei huomaa muuta kuin hieman vakaamman menon tiukoissa kaarteissa."Muutoskatsastuksessa katsastaja voi hyväksyä autoon renkaat, joiden ulkohalkaisija on enintään 51 mm ja leveys on enintään 102 mm auton alkuperäisten renkaiden mittoja suuremmat. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm ellei auton valmistaja muuta ilmoita."
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon rakenne ja varusteet/Henkilö- ja pakettiautojen rakennemuutokset/Rengas ja vanne muutokset.htm - kans
auto jossa vanteiden alkuperäinen et on 47. Kesällä alla pyörii tarvike-alut jossa et 40, eikä eroa alkuperäiseen huomaa ajettavuuden tai ohjauksen suhteen yhtään mistään. Ulkonäkö on sen sijaan parempi kun vanteet tulevat tuon muutaman millin puoleltaan ulommas. Toki myös aluvanne on lähes aina leveämpi kuin peruspeltivanne ja tällöin et:n pienentäminen on järkevääkin ettei vanteen sisäreuna pyöri kovin lähellä ripustuksia. Sanoisin kokemuksesta, että n. 10 millin heitto ei ole vielä kovin vaarallinen, voi olla tietysti autoja, jotka ovat isohkolle raidevälin muutokselle herkkiäkin.
- Kaikille?
Kiitos kaikille vastanneille.
On taas paljon viisaampi olo.
Hyvää kesän odotusta.- ET-luvusta
Kannattaisi muistaa että ainakin eurooppalaiset ja japanilaiset tehtaat sijoittavat vähintään satoja miljoonia uuden automallin tuotekehitykseen johon kuuluu parhaimmillaan satoja tuhansia kilometrejä koeajoa.
Golfin tai corollan tapaisen autoperheen hinta tehtaineen voi olla pari miljardia.
Mikäli uuden auton ajettavuutta voisi todella parantaa ihan amisviiksipohjalta vain ruuvaamalla alle uudet vanteet joiden ET poikkeaa radikaalisti tehtaan määrittelemästä niin jossain on mennyt homma pahasti poskelleen.
Kyllä originaalivanteen ET on se ainoa millilleen oikea ja jos sitä muuttelee, on lopputulos aina huonompi vaikka yksittäinen ominaisuus, yleensä kaarreajo täysin sileällä ja kuivalla asfaltilla, voi parantuakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244