Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

ajolupa 33 metriselle

huutokauppakuli

Olisi huutokaupassa myytävänä 33 metrinen väylänhoitoalus, 110 BRT, 2 kpl 405 kw MTU moottoria.

Minkälaisilla pahveilla tämän sais ajettua pohjanmereltä stadiin? Ilmeisesti ei mene huviveneestä, mulla on vaan huviveneenkuljettajan lupakirja.

Minkälaisella miehityksellä tällaisen aluksen saa liikkeelle laillisesti? Minkälainen varustus pitää olla?

19

2871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisi seuraava:

      Shiiffi
      I-konemestari
      II-konemestari
      III-konemestari
      IV-konemestari
      IV-A-konemestari
      XXIV-A-konemestari

      Eiköhän noilla jo kulje?

      • tunkki.

        Ja koneoppilas.


    • Mindan Chief

      Paitsi kapteeni niin paatissa pitää olla mukana
      yliperämies,II,III,perämiehet ja linjaluotsi.

    • miehitystodistuksessa

      vaaditaan. Siitä se on luettavissa, ulkomuistista heittäen Laivuri, koneenhoitaja, kansimies vähintään.

    • tietoa

      annetaan, ehkä oikeaakin, kun soittaa ja kysyy. Sit vielä jos sattuu oleen sellainen henkilö puhelimessa joka tietää.

      Pohjanmereltä siirtoon tulee miekkariin todennäköisesti seuraava vaatimus:
      Yliperämies, vahtiperämies, matruusi, vahtimies, vahtikonemestari, kokki (vaihtoehtoisesti maininta: "one of the crew members should be able to do the cooking").

      Menee kyllä huviveneestä, mutta vaatii tosiaan tuon miehitystodistuksen ja vastaavan miehityksen. Kyllä huvivene voi olla vaikka minkä kokoinen.

      Kotimaan liikennealue III:lle saat todennäköisesti miehitystodistuksen jossa vaaditaan: Laivuri, vahtikonemestari ja kansimies.

      Koska tuo koneteho on yli 750 kW vaaditaan vahtikonemestari. Mutta ei varmaan paljoa vaikuttaisi ominaisuuksiin jos noita konetehoja vähän rajoittaisi, jotta kokonaisteho olisi alle 750 kW. Silloin miekkariin ei tulisi vaatimusta vahtikonemestarista vaan vaatimus että joko päälliköllä tai kansimiehellä tulisi olla koneenhoitajan todistus.

      Varusteita koskevat määräykset riippuu sitten katsastatko aluksen huviveneeksi vai kauppa-alukseksi. Huvivene joka ei ole seurassa ja jota ei siten katsasteta veneily-, purjehdus- eikä navigaatioliiton alaisuudessa taitaa selvitä liiveillä, sammuttimilla ja palohälyttimellä.
      Liittojen ja kauppa-alusten katsastusvarusteet poikkeavat toisistaan joten palataan asiaan jos todella tuot tuon paatin.

      • PSI

        Tämä on lähellä totuutta, jos alus ei ole kaupallisessa liikenteessä.
        Merenkulkuhallituksesta pitäisi löytyä tositietoa miehityksestä ja aluksen koosta ja konetehoista myös HUVIVENEELLE. Yhtään maksavaa tai maksettua henkilöä ei saa olla matkassa. Kuljettaja tai nykyisen kotimaanlaivurin paperin teho loppuu Porkkalan majakan jäädessä horisonttiin! Eli nykyinen Kansainvälinen huviveneen kuljettajan kirja on parempi.


      • ei ole olemassa.
        PSI kirjoitti:

        Tämä on lähellä totuutta, jos alus ei ole kaupallisessa liikenteessä.
        Merenkulkuhallituksesta pitäisi löytyä tositietoa miehityksestä ja aluksen koosta ja konetehoista myös HUVIVENEELLE. Yhtään maksavaa tai maksettua henkilöä ei saa olla matkassa. Kuljettaja tai nykyisen kotimaanlaivurin paperin teho loppuu Porkkalan majakan jäädessä horisonttiin! Eli nykyinen Kansainvälinen huviveneen kuljettajan kirja on parempi.

        Eikä ensi vuonna enää Merenkulkulaitostakaan. Kyllä tositietoa löytyy miehityksestä, aluksen koosta ja konetehoista myös huviveneistä. Asetus aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta 1256/1997 löytyy MKL:n tiedotuslehdestä 3/2006 ja myös finlex.fi. Sitä asetusta muutoksineen noudattaa myös MKL kun miekkareita kirjoitetaan.

        Miehitys määräytyy yli 24 m aluksille ihan samalla tavalla, ei tee eroa kauppa-aluksen ja huvialuksen välillä.

        Kun nyt katsot tarkemmin sitä huviveneen kuljettajan pätevyyskirjaa kohdasta 11, löydät rajoituksen 24 m (500 kW). Eli tuo kirja on rajoitettu alle 24 m aluksiin. Tuo 500 kW rajoitus poistettiin muutama vuosi sitten kun Teemua olisi muuten pitänyt rankaista noista miehityssäännösten rikkomisista, eli se onko se tuossa kirjassa riippuu siitä koska se on myönnetty. Tämä siis uusimuotoinen kuvallinen pätevyyskirja.

        Eli sen kirjan teho loppuu kun astut yli 24 m paattiin riippumatta siitä onko Porkkalan majakka näkyvissä vai ei. Sen sijaan vaikka miehitystodistuksessa vaadittaisiin pätevyydeksi vahtiperämies on myönnetty paljon dispannseja noihin siirtoajoihin sekä vuokraveneisiin (joilla on jo dispanssi ulkomaanliikenteeseen) siten että päällikkönä voi toimia kotimaanliikenteen laivuri.


    • Yachtie

      Suomen lipun alle yli 24m huviveneen rekisteröinti on todella hankalaa keskustelussa jo mainittujen miehitysvaatimuksien takia. Mutta esim. Cayman Islands:in rekisteriin saat huviveneeksi ihan minkä kokoisen laivan vaan ja miehistön pätevyysvaatimuksia ei ole lainkaan, suosituksia vain. Myös Englannin lipun alla kyseinen vene pääsisi huomattavasti helpommilla miehitysvaatimuksilla. Huonompi puoli on sitten se että Suomessa ulkomaan lipun alla oleviin aluksiin tarvitaan luotsi joillain alueilla.

      • ei vaikuta

        huviveneen koko lainkaan.
        Miehitysvaatimukset ovat sitten asia erikseen.
        Suomessakin olisi hienoa kun olisi käytössä esim. nuo jahtipätevyydet kuten briteissä ja muissa kuningatarta kumartavissa maissa.

        Pahalta vaan näyttää tulevaisuus, uusi alusturvallisuuslaki tuskin tuo helpotuksia asiaan, taitaa käydä päinvastoin.

        Kuunnelkaapa viikon luontoääntä, muutosvastarintaa: Ei käy, ei käy, ei käy...


    • Tiedonhaluinenmerihullu

      Pystyykö 30 metristä hinaajaa kuljettamaan yksin laillisesti

    • "Pystyykö 30 metristä hinaajaa kuljettamaan yksin laillisesti "
      Kyllä pystyy jos
      - miehitystodistus sanoo, että yksi kapteeni/koneenhoitaja yksin riittää (tuskin sanoo)
      - sillä yhdellä on siis riittävä kuljettajan- ja koneenhoitajan kirja

    • TurunTautiako

      Normaalisti tuon kokoluokan paattia saa minimissään ajaa 3 hengen miehistöllä yhdessä tuurissa ja pätevyydet pitää olla vähintään laivuri / koneenhoitaja 2 x täkkäri. . Aika tyypillisesti laivuri / koneenhoitajakirjat ovat yhdellä luonnollisella henkilöllä joka toimii aluksen päällikkönä.

      • huviveneiliä

        ei vaan kahden hengen miehistöllä jolla vaan toisella elikkäs päälliköllä tulee olla kuljettajankirja, kansimies saa olla vaikka kummin siskon poika ilman mitään pahveja ja kortteja.


      • TurunTautiako
        huviveneiliä kirjoitti:

        ei vaan kahden hengen miehistöllä jolla vaan toisella elikkäs päälliköllä tulee olla kuljettajankirja, kansimies saa olla vaikka kummin siskon poika ilman mitään pahveja ja kortteja.

        Noin tilanne oli 80-luvulla. Vaatimuksia kiristettiin 2000-luvun alkuvuosina...


      • TurunTautiako kirjoitti:

        Noin tilanne oli 80-luvulla. Vaatimuksia kiristettiin 2000-luvun alkuvuosina...

        Nyt on vanhentunutta tietoa monessa uudessakin kommentissa. Nykylain mukaan yli 24-metrisen mutta bruttovetoisuudeltaan enintään 500-tonninen huvialuksen kuljettamiseen riittää kansainvälinen huviveneenkuljettajakirja (Laki laivaväestä ja aluksen turvallisuusjohtamisesta, 2 luku 15§ 2mom sekä ko. lain alussa olevat määritelmät).

        Huvialukseen viitataan myös Laissa vesikulkuneuvon rekisteröinnistä (3§: "Moottorilla varustettu huvivene, huvialus, vuokravene, vesiskootteri ja muu vesikulkuneuvo") eli tuollaisen kapineen saa kyllä vesikulkuneuvorekisteriin.


      • TurunTaautiako
        10-14 kirjoitti:

        Nyt on vanhentunutta tietoa monessa uudessakin kommentissa. Nykylain mukaan yli 24-metrisen mutta bruttovetoisuudeltaan enintään 500-tonninen huvialuksen kuljettamiseen riittää kansainvälinen huviveneenkuljettajakirja (Laki laivaväestä ja aluksen turvallisuusjohtamisesta, 2 luku 15§ 2mom sekä ko. lain alussa olevat määritelmät).

        Huvialukseen viitataan myös Laissa vesikulkuneuvon rekisteröinnistä (3§: "Moottorilla varustettu huvivene, huvialus, vuokravene, vesiskootteri ja muu vesikulkuneuvo") eli tuollaisen kapineen saa kyllä vesikulkuneuvorekisteriin.

        Onko noin, pitääpä tsekata... Onko konetehoonkin tullut lievennyksiä?

        Alkuperäisessä liki 10v. vanhassa keskustelussa kyseessä ei ollut huvivene, eikä sitä silloisten määräysten mukaan koon puolesta pystynyt pistämään huvialusrekisteriin, mistä syystä otin kantaa ammattipätevyyksien näkökulmasta...


      • TurunTaautiako kirjoitti:

        Onko noin, pitääpä tsekata... Onko konetehoonkin tullut lievennyksiä?

        Alkuperäisessä liki 10v. vanhassa keskustelussa kyseessä ei ollut huvivene, eikä sitä silloisten määräysten mukaan koon puolesta pystynyt pistämään huvialusrekisteriin, mistä syystä otin kantaa ammattipätevyyksien näkökulmasta...

        Se konetehopykälä poistui aikoja sitten, case Selänteen vuoksi (joku taisi siihen viitatakin). Sehän oli kirjoitettu typerästi; lakiTEKSTIN mukaan pätevyyksiä ei olisi vaadittu sellaiselta veneeltä, joka ylittää vain toisen raja-arvoista (eli on siis yli 24m mutta alle 500 kW tai on alle 24 m mutta yli 500 kW). Pykälän laatijat eli MKH oli kuitenkin tarkoittanut muuta eli sitä, että asetusta olisi sovellettu tuollaiseenkiin veneeseen. Käräjäoikeus ei sitten sitä Selänne-tapausta käsitellessään muistaakseni uskaltanut suoraan sanoa, että teksti on väärin, mutta keksi kiertotien eli sanoi vaatimuksen olevan epäreilu, koska konetehovaatimus ei koskenut muiden EU-maiden kansalaisia ja hylkäsi syytteen sillä perusteella. (Selänteen venettä ajanut kaveri sai kyllä sakot muulla perusteella.)

        Korjaan vähän omaa tekstiäni: se huvialusta koskeva määräys on mainitsemani pykälän viides, ei toinen momentti. Sama pykälä kuitenkin :) Kyseinen laki on tullut voimaan 1.1.2010.

        Muuten, tsekkasin vähän niitä vanhempia säädöksiä ja kyllä 10 vuotta sittenkin olisi pykälien puolesta ollut mahdollista merkitä venerekisteriin 33-metrinen alus. Rekisteröintiä koskevissa säädöksissä kun ei ollut ylärajaa rekisteröinnille, vain alaraja. Periaatteessa sinne pitäisi nytkin olla mahdollista rekisteröidä vaikka Silja Europa, mutta sen jälkeen sitä ei saisi käyttää kaupallisessa liikenteessä paitsi vuokraveneenä eikä rekisteröinti muuttaisi pätevyysvaatimuksia.


      • Laivuri
        10-14 kirjoitti:

        Se konetehopykälä poistui aikoja sitten, case Selänteen vuoksi (joku taisi siihen viitatakin). Sehän oli kirjoitettu typerästi; lakiTEKSTIN mukaan pätevyyksiä ei olisi vaadittu sellaiselta veneeltä, joka ylittää vain toisen raja-arvoista (eli on siis yli 24m mutta alle 500 kW tai on alle 24 m mutta yli 500 kW). Pykälän laatijat eli MKH oli kuitenkin tarkoittanut muuta eli sitä, että asetusta olisi sovellettu tuollaiseenkiin veneeseen. Käräjäoikeus ei sitten sitä Selänne-tapausta käsitellessään muistaakseni uskaltanut suoraan sanoa, että teksti on väärin, mutta keksi kiertotien eli sanoi vaatimuksen olevan epäreilu, koska konetehovaatimus ei koskenut muiden EU-maiden kansalaisia ja hylkäsi syytteen sillä perusteella. (Selänteen venettä ajanut kaveri sai kyllä sakot muulla perusteella.)

        Korjaan vähän omaa tekstiäni: se huvialusta koskeva määräys on mainitsemani pykälän viides, ei toinen momentti. Sama pykälä kuitenkin :) Kyseinen laki on tullut voimaan 1.1.2010.

        Muuten, tsekkasin vähän niitä vanhempia säädöksiä ja kyllä 10 vuotta sittenkin olisi pykälien puolesta ollut mahdollista merkitä venerekisteriin 33-metrinen alus. Rekisteröintiä koskevissa säädöksissä kun ei ollut ylärajaa rekisteröinnille, vain alaraja. Periaatteessa sinne pitäisi nytkin olla mahdollista rekisteröidä vaikka Silja Europa, mutta sen jälkeen sitä ei saisi käyttää kaupallisessa liikenteessä paitsi vuokraveneenä eikä rekisteröinti muuttaisi pätevyysvaatimuksia.

        Sen verran korjaisin väitetä Silja Europasta, että Europaa ei huvivenedirektiivin Ce -sertifioimattomana aluksena tällä hetkellä saisi Suomessa vuokraveneeksi. Vaatimukset varmaan täyttyisi, mutta hyväksyntä puuttuu.


      • Laivuri kirjoitti:

        Sen verran korjaisin väitetä Silja Europasta, että Europaa ei huvivenedirektiivin Ce -sertifioimattomana aluksena tällä hetkellä saisi Suomessa vuokraveneeksi. Vaatimukset varmaan täyttyisi, mutta hyväksyntä puuttuu.

        Juu, se on toki totta, että muista syistä ei se Europa ehkä menisi läpi huvialuksena rekisteröitäväksi, mutta koko ei ole este.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe