teleä Nikoniin

suosituksia?

Suositelkaa sopivaa teleä Nikoniin! Kriteerejä:

- lujatekoinen ja ainakin jotenkuten sääsuojattu
- hinta alle 1500 e
- optinen laatu hyvä
- polttoväli esim. 180, 200 tai 300, ehkä lyhyempikin (tai zoom, jos kilpailukykyinen löytyy)

Vakaaja ja hyvä valovoima olisivat myös kivoja, mutta taitavat nostaa hintaa liikaa.

13

894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valinta on

      NIKKOR AF-S 300/4D IFED.

    • Joku tuossa kauppaa Nikkorin 300 F4 putkea joka varmasti on hyvä valinta. Itse pidän kuitenkin zoomista koska sillä säästää monta vaihtoa juuri kriittisellä hetkellä. Käytän tuolla mainitsemallasi alueella Sigman 100- 300 F4 putkea ja pidän sitä toimivana. Jos katsoo testejä niin tulokset ovat samaa luokkaa kuin tuolla Nikkorillakin. Molempien painokin on suurinpiirtein 1500 grammaa. Sigma on vissiin hieman edullisempi.

      Sigma löytyy täältä:

      http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/369-sigma-af-100-300mm-f4-nikon

      ja tuon Nikonin löytää samoilta sivuilta hieman klikkailemalla.

    • ehdotuksista

      Molemmat ehdotut putket ovat harkitsemisen arvoisia.

      Mieluiten hankkisin zoomin, jos laatu vain on kutakuinkin yhtä hyvä kuin kiinteässä.

    • Valovoimalla

      Väliä? Tietysti mitä parempi... sitä parempi.Mihin käyttöön tulee.
      Nikoniin aika paljon vaihtoehtoja monelta merkiltä.

    • Pekka-

      Omiahan rahasi ovat, itse valitsisin seuraavista.

      Nikkor AF 180/2.8 IF-ED
      - Todella terävä ja hieno bokeh. Mainio pikkutele.

      Nikkor AF-S 300/4.
      - Laatua jo täydellä aukolla. Nopea tarkentamaan.

      Zoomin voi ostaa ensin. Sitten kun haluaa hyvän niin ostaa kiinteän ;-)

      • Nikonin

        Nikkor AF-S 300/4. sitten paljonkin parempi kuin Sigma 100-300/4.
        jos käppyröitä katsoo niin kauheasti ei eroa taida olla? Miten sitten todellisuudessa...en tiedä.


      • vs. kiinteä

        Olen tähän asti käyttänyt pelkästään halpoja zoomeja. Nyt haluaisin laatua - mutta kyllä se käyttömukavuuskin vaikuttaa. Kovin montaa putkea ei viitsisi mukana kanniskella, eikä jatkuvasti vaihdella. Eli jos zoom tekee yhtä hyvää jälkeä kuin kiinteä (niin ettei esim. A4-kokoisessa printissä huomaisi mitään selvää eroa) niin se kieltämättä houkuttelee enemmän.

        Olennaista mielestäni on myös se, että putki kestää käyttöä ja maasto-olosuhteita, tämä varmaan jo sulkee huonoimmat pois.


      • hyvää objektiivia
        Nikonin kirjoitti:

        Nikkor AF-S 300/4. sitten paljonkin parempi kuin Sigma 100-300/4.
        jos käppyröitä katsoo niin kauheasti ei eroa taida olla? Miten sitten todellisuudessa...en tiedä.

        esim. 150mm makro ja 30mm/1.4 sekä ökykallis 15.7 kg painava 200-500mm zoomi. Ja muutama kunnollinen kiinteä.

        Sitten taas Sigman 70-300mm on ihan paska, 50-500 on hohhoijaa, 135-400 on susipaska, 120-400mm on karsea pitkässä päässä.


      • Hyvien
        hyvää objektiivia kirjoitti:

        esim. 150mm makro ja 30mm/1.4 sekä ökykallis 15.7 kg painava 200-500mm zoomi. Ja muutama kunnollinen kiinteä.

        Sitten taas Sigman 70-300mm on ihan paska, 50-500 on hohhoijaa, 135-400 on susipaska, 120-400mm on karsea pitkässä päässä.

        Joukkoon myös 120-300/2.8 tai 300/2.8, Sigmalta.

        "Sääsuojaus" kyllä kaventaa sinulle sopivaa optiikka tarjontaa aika merkittävästi. Millaista teletsuumia olet tähän mennessä käyttänyt, mielenkiinnosta kyselen?

        Itselläni Tamron 70-300/4-5.6 joka ei lintujen kuvaamiseen oikein riitä, lisää teleä tarvitsee.

        Af tarkennuksella ei kiirerssä tee mitäään, hidas ja äänekäs. Kun mf-moodilla tarkennuksen laittaa äärettömään ei terävää aluetta ole oikein missään. Liekö ominaisuus vai vika, menin ohi aiheen.


      • ja muusta
        Hyvien kirjoitti:

        Joukkoon myös 120-300/2.8 tai 300/2.8, Sigmalta.

        "Sääsuojaus" kyllä kaventaa sinulle sopivaa optiikka tarjontaa aika merkittävästi. Millaista teletsuumia olet tähän mennessä käyttänyt, mielenkiinnosta kyselen?

        Itselläni Tamron 70-300/4-5.6 joka ei lintujen kuvaamiseen oikein riitä, lisää teleä tarvitsee.

        Af tarkennuksella ei kiirerssä tee mitäään, hidas ja äänekäs. Kun mf-moodilla tarkennuksen laittaa äärettömään ei terävää aluetta ole oikein missään. Liekö ominaisuus vai vika, menin ohi aiheen.

        Aiemmin oli käytössä joku Canon 70-210 mm, kuvasin silloin 70-luvun kalustolla. Sitten hyppäsin muutaman kamerasukupolven yli suoraan digiin ja vaihdoin Nikoniin. Luulen että 300 olisi itselleni ihan riittävä maksimipolttoväli, lintukuvaukseen ja muuhun, kun en varsinaisia lähikuvia kaipaa. Sääsuojaus ei ole ihan ehdoton vaatimus, isommassa sateessa en ole kuvannut tähänkään asti vaikka nykyisessä rungossani ja optiikassa on jonkinlainen suojaus. Yleistä laatua enemmänkin ajattelen, en halua mitään muovilelua hankkia.


      • Aika paljon
        ja muusta kirjoitti:

        Aiemmin oli käytössä joku Canon 70-210 mm, kuvasin silloin 70-luvun kalustolla. Sitten hyppäsin muutaman kamerasukupolven yli suoraan digiin ja vaihdoin Nikoniin. Luulen että 300 olisi itselleni ihan riittävä maksimipolttoväli, lintukuvaukseen ja muuhun, kun en varsinaisia lähikuvia kaipaa. Sääsuojaus ei ole ihan ehdoton vaatimus, isommassa sateessa en ole kuvannut tähänkään asti vaikka nykyisessä rungossani ja optiikassa on jonkinlainen suojaus. Yleistä laatua enemmänkin ajattelen, en halua mitään muovilelua hankkia.

        Mutta ei kuitenkaan koskaan liikaa, vaikka ei lähikuvia ottaisikaan. Niitähän on netti pullollaan, ei lähikuvaamisessa telellä tietenkään mitään järkeä ole. Tuskin sen enempää lintujen katselemisessa kaukoputkillakaan? Mutta harrastukset on... 300mm vielä kohtuu hintaisia ja hyvin monelta merkiltä saatavissa. Siitä eteempäin polttovälinkasvaessa alkaa hinnat nousemaan. Kerralla laadukas pidemmänpäälle halvempi kuin tusina halpoja (joka minulla on)!


      • tätä:
        vs. kiinteä kirjoitti:

        Olen tähän asti käyttänyt pelkästään halpoja zoomeja. Nyt haluaisin laatua - mutta kyllä se käyttömukavuuskin vaikuttaa. Kovin montaa putkea ei viitsisi mukana kanniskella, eikä jatkuvasti vaihdella. Eli jos zoom tekee yhtä hyvää jälkeä kuin kiinteä (niin ettei esim. A4-kokoisessa printissä huomaisi mitään selvää eroa) niin se kieltämättä houkuttelee enemmän.

        Olennaista mielestäni on myös se, että putki kestää käyttöä ja maasto-olosuhteita, tämä varmaan jo sulkee huonoimmat pois.

        Nikkor 70-200 f2.8 VR


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1047
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      295
      746
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      666
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe