Kylläpäs ABBAsta jaksetaan

jauhaa

Kysynpä kaikilta ABBAn faneilta ja kuuntelijoilta: mitä muuta musiikkia kuuntelette? Kun sanotte, että ABBA on ykkönen, mikä on vertauskohta, mikä tulee kakkosena?

Minulla ei ole mitään ABBAa vastaan, mutta täytyy sanoa että jotain Nick Cavea kuuntelen mieluummin, tai Miles Davisia tai mitä nyt milloinkin, vähän taiteellisempaa, miksei tekotaiteellisempaakin musiikkia, nykyklassistakin. ABBA toimii taustamusiikkina autossa tai pizzeriassa, mutta ei oikein meikäläisen olohuoneessa.

ABBAn radiohitit tiedän kaikki, mutta neuvokaapas: mikä on ABBAn tekotaiteellisin levy, se ns. "kunnianhimoinen" albumi, Abban oma "Pet Sounds", jos tiedätte mitä tarkoitan. Nimittäin sen voisin etsiä käsiini ja kokeilla pidänkö vai en.

12

705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaanpääsystä ilahtunut

      Nyt päästiin asiaan, eli musiikkimakuihin. Itse kuuntelen myös kovasti Miles Davisia, kokeilevaa Beach Boysia, mutten nykyklassista, vanhaa kunnon klasaria enemmän. Abban hitit ovat loistavasti sävellettyjä, hyvin laulettuja, mikäs siinä, viehättävät korvaa. Ei sinun tarvitse pitää.

      Visitors on Abban levyistä taiteellisin, muttei mikään Pet Sounds. Se kannattaa kuitenkin tsekata, merkillepantava levy. Olen siltikin sitä mieltä, että bändi nimeltä Abba teki parhaiten singlejä, todellinen hittikonehan se oli, monta ikimuistoista biisiä, joista osaa ei julkaistu singlenä, paitsi joskus kymmenen vuotta myöhemmin (Happy New Year ei esimerkiksi ollut single aikanaan, kuvitelkaa!)

    • TrolleUbban

      Se oli 70-luvun ruotsalaista tyyliä ja iski hyvin sen ajan nuorisoon. Sävellykset olivat hittejä, siis yksinkertaisia, mutta sitähän kansa haluaa. Rytmi oli yksitoikkoista mielikuvituksetonta diskojumputusta, sopi hyvin marssimusiikiksi, aerobikkiin ja sellaisille, jotka paritanssin sijasta tykkäävät hytkytellä omassa tahdissaan.
      Eikä sovi unohtaa näyttävyyttä vaikka tyttöjen liikehdintä oli kankeaa nykypäivään verrattuna.

      Ruotsalaiset hyödynsivät uusinta äänitystekniikkaa, taustaan lisättiin sähköistä sälää, se oli halvempaa kuin oikeiden muusikoitten käyttö. Saatiin vaikutelma suuresta orkesterista.

      Useat Abban hiteistä toimivat vieläkin kun asialla
      ovat sellaiset (jazz)muusikot, jotka eivät jäljittele Abban tyyliä ja osaavat käyttää minimalistista esitystapaa. Siis täydellistä vastakohtaa alkuperäiselle.

      Sävellykset elävät omaa elämäänsä, mutta alkuperäisen jäljittely on hoopoa, paitsi jos se tehdään kuten aikoinaan Spike Jones. (googlatkaa, jos ette tiedä kuka hän oli).

      • ABBApähkinä

        ABBA-sävellykset olivat luovia, monitasoisia ja uskomattoman vetoavia monen ikäisiin ja tyylisiin ihmisiin. Siksi ABBA kiinnostaa edelleen. Pop-nerous on harvinaista tässä mittakaavassa.
        Jos musiikki olisi oikeasti Trolleubbanin kuvauksen mukaista, yhtye olisi unohdettu jo kymmeniä vuosia sitten. Kyseessä taisikin olla provo jokatapauksessa joten se siitä.


      • Rock'nRollGuitarDude
        ABBApähkinä kirjoitti:

        ABBA-sävellykset olivat luovia, monitasoisia ja uskomattoman vetoavia monen ikäisiin ja tyylisiin ihmisiin. Siksi ABBA kiinnostaa edelleen. Pop-nerous on harvinaista tässä mittakaavassa.
        Jos musiikki olisi oikeasti Trolleubbanin kuvauksen mukaista, yhtye olisi unohdettu jo kymmeniä vuosia sitten. Kyseessä taisikin olla provo jokatapauksessa joten se siitä.

        varsinkin "tekotaiteellinen" on mulle kirosanoja,mutta muuten mä kuuntelen kaikkea musaa mikä korvia,(mulla on kaks)miellyttää...Beatlesia,Kinksiä,Billie Hollidaytä,Rollareita,Charley Parkeria,Santanaa,Stravinskia,Metallicaa,Jimi Hendrixiä,Hurriganesia,Janis Joplinia,Nightwishiä,Erja Lyytistä,Claptonia,Veeti&The Velvetsiä,Spike Jonesia,Django Reinhardia...

        Niin joo,ABBAA myös ja Beach Boysia. ;D Pieni osa tuli mainittua ja osa varmaan on väärin kirjoitettukin,mutta ei se ole tärkeintä ! Musa on ! Nauttikaa ! Älkää tapelko... ;D ;D

        Tai tapelkaa,saatte tupakkaa. ;D


      • aapo63
        Rock'nRollGuitarDude kirjoitti:

        varsinkin "tekotaiteellinen" on mulle kirosanoja,mutta muuten mä kuuntelen kaikkea musaa mikä korvia,(mulla on kaks)miellyttää...Beatlesia,Kinksiä,Billie Hollidaytä,Rollareita,Charley Parkeria,Santanaa,Stravinskia,Metallicaa,Jimi Hendrixiä,Hurriganesia,Janis Joplinia,Nightwishiä,Erja Lyytistä,Claptonia,Veeti&The Velvetsiä,Spike Jonesia,Django Reinhardia...

        Niin joo,ABBAA myös ja Beach Boysia. ;D Pieni osa tuli mainittua ja osa varmaan on väärin kirjoitettukin,mutta ei se ole tärkeintä ! Musa on ! Nauttikaa ! Älkää tapelko... ;D ;D

        Tai tapelkaa,saatte tupakkaa. ;D

        Tuohon edelliseen ei paljon ole lisäämistä. Mutta sen verran vielä, että omasta levyhyllystäni löytyy Abban koko tuotannon lisäksi mm. myös Beatlesin, Kate Bushin, Policen, Bruce Springsteenin, Boney M:n ja Eaglesin koko tuotanto. Ne ovat omalla sarallaan helvetin hyvää musiikkia ja kukaan eikä mikään sulje toistaan pois, ellei oma pää ja toisten mielipiteet, jos antaa sen vaikuttaa.


      • aloittaja peräänkuulutti
        aapo63 kirjoitti:

        Tuohon edelliseen ei paljon ole lisäämistä. Mutta sen verran vielä, että omasta levyhyllystäni löytyy Abban koko tuotannon lisäksi mm. myös Beatlesin, Kate Bushin, Policen, Bruce Springsteenin, Boney M:n ja Eaglesin koko tuotanto. Ne ovat omalla sarallaan helvetin hyvää musiikkia ja kukaan eikä mikään sulje toistaan pois, ellei oma pää ja toisten mielipiteet, jos antaa sen vaikuttaa.

        sitä, että kuuntelisitte myös vähän haastavampaa kamaa kuin Abbaa, Beatlesia, Rollareita ja Policea. Siis jazzia ja klassista, miettikää kuinka laadukasta kamaa siellä on! Mutta mä olen Abba-fani myös, ihmetyttää vain miksi ihmiset eivät laajennsa poprockista muuallekin.

        Abba todellakin oli aivan erinomaisen hyvä bändi, joka sävelsi ikimuistettavia popbiisejä. Mutta muutakin on kuin pop ja rock, niin paljon kuin nekin antavat.


      • ABBApähkinä
        aloittaja peräänkuulutti kirjoitti:

        sitä, että kuuntelisitte myös vähän haastavampaa kamaa kuin Abbaa, Beatlesia, Rollareita ja Policea. Siis jazzia ja klassista, miettikää kuinka laadukasta kamaa siellä on! Mutta mä olen Abba-fani myös, ihmetyttää vain miksi ihmiset eivät laajennsa poprockista muuallekin.

        Abba todellakin oli aivan erinomaisen hyvä bändi, joka sävelsi ikimuistettavia popbiisejä. Mutta muutakin on kuin pop ja rock, niin paljon kuin nekin antavat.

        Jaahas. Police ja Beatles tai rollarit. Mitä Haastavampaa niissä on ABBAan verrattuna? Monet ABBAn teoksista pesevät kyseiset poppoot mennen tullen. vertaapa esim. ABBA:n The Name Of The Gamea Beatle-ralleihin! Ok ABBA teki myös yksinkertaisia hittejä. Vaan niin myös Beatles ja RS. Puhumattakaan Policesta! "Da Doo Doo Doo, Da Daa Daa Daa, thats all I want to say to you..." etc.


      • edellisen?
        ABBApähkinä kirjoitti:

        Jaahas. Police ja Beatles tai rollarit. Mitä Haastavampaa niissä on ABBAan verrattuna? Monet ABBAn teoksista pesevät kyseiset poppoot mennen tullen. vertaapa esim. ABBA:n The Name Of The Gamea Beatle-ralleihin! Ok ABBA teki myös yksinkertaisia hittejä. Vaan niin myös Beatles ja RS. Puhumattakaan Policesta! "Da Doo Doo Doo, Da Daa Daa Daa, thats all I want to say to you..." etc.

        Et tainnut lukea kunnolla tuota edellistä tekstiä, mitä kommentoit. Ei siinä sanottu, että Police ja Beatles olisi Abbaa haastavampia. Tämä täällä on aina ongelmana, että luetaan yksi lause ja aletaan sitten meuhkaamaan - perkele!


      • kriittinen Abba-fani
        ABBApähkinä kirjoitti:

        ABBA-sävellykset olivat luovia, monitasoisia ja uskomattoman vetoavia monen ikäisiin ja tyylisiin ihmisiin. Siksi ABBA kiinnostaa edelleen. Pop-nerous on harvinaista tässä mittakaavassa.
        Jos musiikki olisi oikeasti Trolleubbanin kuvauksen mukaista, yhtye olisi unohdettu jo kymmeniä vuosia sitten. Kyseessä taisikin olla provo jokatapauksessa joten se siitä.

        Lues vähän tarkemmin, mitä Trolleubba kirjoitti. Hän sanoi mm. että sävellykset elävät omaa elämäänsä, mikä pitää paikkaansa. Abballa on paljon ikivihreitä. Myös se lausahdus, jossa todettiin "rytmi oli yksitoikkoista mielikuvituksetonta discojumputusta" on faktaa - popmusiikissa yleensäkin rumputaustassa on usein parantamisen varaa, se neljäjakoinen perusbiitti ei ole kovin erikoinen musiikillinen elementti, ei keskimäärin eikä liioin monissa Abban biiseissä (kuten Gimme Gimme Gimme ja Super Trouper). Mutta mielestäni Trolleubban kuvaus Abban musiikista ei ollut negatiivinen, sehän toi esiin faktoja. Kyllä vain Abba on klassikkomusaa, vaan joskus se on myös jumputtavaa discokamaa. Ei aina, mutta onhan nyt hemmetti Abballa huonojakin biisejä!


    • Fernando

      on varmaan se Abban tekotaiteellisin levy, sillähän on ainoastaan yksi suoraviivainen popralli Take a Chance on Me, joka onkin albumin paras biisi. Muuten siltä löytyy rakenteilla kikkailua, pitkiä kitarasooloja ja lopuksi jopa kolmen kappaleen minimusikaali. Nimestään huolimatta tämä ei ole Se Albumi. Kolme edellistä ja kolme seuraavaakin levyä olivat paljon iskevämpiä kokonaisuuksia, tai ainakin sisälsivät enemmän täysosumia.

      • on kylläkin

        sävellyksenä ja sanoituksenakin kymmenen kertaa parempi biisi kuin purkkaralli Take a Chance on Me. Itse asiassa The Name of the Game kuuluu Abba-musiikin kärkeen. Klassikko jos jokin. Myös Eagle ja Thank You for the Music ovat nähdäkseni parempia esityksiä kuin Take a Chance on Me, missä viehättä lähinnä syntikkakikkailut ja stemmat, sävellys itsessään ei ole erikoisen laadukas.


      • aapo63

        Minusta taas The Albumin A-puoli, jos näin vinyyliaikakautta muistelee, on loistava. Eagle, Take A Chance On Me, One Man One Woman ja The Name Of The Game. B-puolikin alkaa komeasti Move On keinutuksella ja sitten jyrähtää Hole In Your Soul. Minimusikaalin Thank You For The Music ja I Wonder ovat kehnoimmasta päästä koko levyllä. Psykedeelinen I'm A Marionette on taas loistava lopetus levylle. The Album on erilainen levy kuin Abban muut albumikokonaisuudet, mutta MIELESTÄNI ei huono eikä ainakaan tekotaiteellinen(mitä sekin sitten on ylipäänsä????).


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2889
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2184
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe