Polyyppi

41 v

Mulla todettiin äskettäin polyyppi kohdussa!!! menin gynelle runsaiden kk takia ja heti selkis ultrassa polyyppi. säikähdin aivan helevetisti, koska tähän asti on kk olleet todella säännölliset mutta viimeaikoina vuosin kun seula. no tämä hellittää kesäkuussa!! kun pääsen popyypin poistoon, mutta harmittaa että pitää odottaa vielä kahdet menkat ennen tätä. tuli mieleen että paljonkohan joutuisi maksamaan yksityiselle että pääsis heti.. samalla lääkäri suositteli hormoonikierukan laittamista mutta olen lukenut siitä niin paljon negatiivista palautetta että tällähetkellä olen sitä mieltä että en kyllä laita. olisiko jollain kokemuksia hormoonikierukasta ja myös tuosta polyypin poistamisesta kohdusta? eli sattuuko kun polyyppi poistetaan paikallisesti, särkylääkkeitä pitää kuulemma ottaa ennen operaatiota, mutta auttaakone oikeesti? kammottaa...

10

16075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksi krt

      hei sulle.multa on pari kertaa napsaistu paikallisesti polyyppi pois kohdun kanavalta,ei satu ja nopea juttu-mutta sulla taitaa olla kohdussa ja siitä en tiedä.

    • Kokemusta polyypeista..

      ...kaikki menee varmaan ihan ok! Olen 40v ja eka polyyppi poistettiin 38v. Noihin aikoihin kk:t runsastuivat hurjasti, isoja hyytymiä, aivan kauheata.(tyypillistä kuulemma tässä iässä että kk:t muuttuu) Polyyppi poistettiin selkäydinpuudutuksessa, mutta kk:t jatkuivat yhtä runsaina.Tilannetta seurailtiin. Polyyppi oli tullut ihan samaan paikkaan, kohdun etuseinämään, takaisin. Kesti kauan ennenkuin pääsin uudelleen polyypin poistoon, eli olin nyt 40v. jälleen poistossa mikä tehtiin nyt nukutuksessa ja samalla asennettiin hormonikierukka. Olin vastustanut tuota kierukkaa kokoajan, olin varma ettei se sovi minulle. Mutta toisin kävikin. Ekat kk:t oli runsaammat, mut heti sen jälkeen ne vähenivät yli puolella! Pikkuhousunsuojilla olen pärjännyt, kestävät kauemmin, mutta parempi se kun vuoto on todella niukkaa. Ei mitään vaivaa ole siitä ollut, olin varautunut kauheisiin sivuvaikutuksiin. Ainoastaan ennen kk alkua, oireet selvemmät, rinnat kipeät ym. Ihan tuntuu että mul ois ollut keltarauhashormonia liian vähän, koska senhän pitäis jarrutella ettei kohdun limakalvo kasva liikaa. Tarkotus tällä hormonikierukalla on että limakalvo pysyy ohuena ja ei tule uusia polyyppeja. Että näin minulla , hormonikierukka yllätti minut ainakin positiivisesti. Mutta jos tässä tulevaisuudessa asiat muuttuvat, että alkaa vuodot runsastumaan tai tulee vaivoja, mulla on oikeus kohdunpoistoon. Ainakin kannattaa kokeilla tuota kierukkaa.

      • 41 v

        kiitos kannustuksesta. kuulostaa kovin tutulta. Minulla tuo polyypin poisto tehdään kohdun tähystyksenä eikä nukuteta! pikkasen kammottaa mutta ehkä se on kuitenkin "terveellisempi" vaihtoehto kun nukutus jossa on omat riskinsä. tiedä sitten miten rentona sitä pystyy olemaan... no tässä on hyvin aikaa miettiä mitä teen hormoonikierukan kanssa. voihan sen laittaa myöhemminkin jos polyypin poisto ei vie kaikkia vaivoja mennessään..


      • Kokemusta polyypeista...
        41 v kirjoitti:

        kiitos kannustuksesta. kuulostaa kovin tutulta. Minulla tuo polyypin poisto tehdään kohdun tähystyksenä eikä nukuteta! pikkasen kammottaa mutta ehkä se on kuitenkin "terveellisempi" vaihtoehto kun nukutus jossa on omat riskinsä. tiedä sitten miten rentona sitä pystyy olemaan... no tässä on hyvin aikaa miettiä mitä teen hormoonikierukan kanssa. voihan sen laittaa myöhemminkin jos polyypin poisto ei vie kaikkia vaivoja mennessään..

        ..niin minäkin mietin ekan polyypin poiston jälkeen. Sinullahan se poisto voi viedä vaivat mukanaan, minulla ei niin käynyt. Puudutus on riskittömämpi vaihtoehto, mutta minä sain kauhean päänsäryn siitä ekan polyypin poiston jälkeen. Sen takia toinen polyyppi poistettiin nukutuksessa. Nyt en tiedä onko polyyppi palannut vai ei, vaivoja ei ole, koska kierukan johdosta kk:t tosi niukat. Aion silti käydä vuosittaisissa tarkastuksissa. Eihän polyypit ole vaarallisia, niillehän ei tehdä mitään jollei niistä ole vaivaa. Olen ymmärtänyt lääkärien puheista että nelikymppisillä kuukautiskierto muuttuu ihan luonnollisista syistä, elimistömme valmistautuu hyvissä ajoin vaihdevuosiin... Polyypitkin lähetetään patologille tutkittavaksi, yleensä ne on vain polyyppeja. Joten älä murehdi, et ole yksin näiden asioiden kanssa!


    • Juuri poistettu

      Hei! Multa poistettiin juuri nukutuksessa kohdusta polyyppi. Toimenpiteen kivuliain kohta oli tipan laittaminen. Suosittelen hormooni kierukkaa. Itsellä oli aikaisemmin tosi runsaat kuukautiset ja kestivät n. 6 päivää. Kierukan jälkeen tiputtelua silloin tällöin, mutta pikkuhousunsuojilla olen pärjännyt jo pian 6 vuotta. Polyypin poiston yhteydessä kierukka jouduttiin vaihtamaan uuteen, mutta koska vaihto tehtiin nukutuksessa se ei tuntunut miltään. Itse olen 27 vuotta. En ole synnyttänyt, mutta kierukka ainoa vaihtoehto ehkäisyksi. Mulle tuli aika polyypin poistoon n. 1 kk kuluttua lääkärin lähetteen jälkeen. Polyypin tähystyksen/kaavinnan jälkeen vuodoista selvitty pikkuhousunsuojilla, kipuja ei ollenkaan, mutta olen syönyt lääkärin kehoituksesta 3 buranaa/päivä ekoina päivinä, koska pienentää tulehdusriskiä. Rohkeasti sairaalaan vaan.

      • mimmi**

        Minulla todettiin huhtikuussa kohdun polyyppi ja kesäkuussa kävin sairaalassa gynellä, joka määräsi hoidoksi e-pillerit 3 kk:n kuurina. Katsotaan auttaako ne ohentamaan kohdun limakalvoa. Onko muita, joilla vastaavaa ja onko e-pillereistä ollut apua vai palautuuko oireet kuurin jälkeen? Olen 28-v ja oireena runsaantuneet kuukautiset sekä joiltain osin myös pahentuneet kivutkin. Lääkäri puhui myös jotain Terolut-kuurista, mihin se vaikuttaa?


      • 972
        mimmi** kirjoitti:

        Minulla todettiin huhtikuussa kohdun polyyppi ja kesäkuussa kävin sairaalassa gynellä, joka määräsi hoidoksi e-pillerit 3 kk:n kuurina. Katsotaan auttaako ne ohentamaan kohdun limakalvoa. Onko muita, joilla vastaavaa ja onko e-pillereistä ollut apua vai palautuuko oireet kuurin jälkeen? Olen 28-v ja oireena runsaantuneet kuukautiset sekä joiltain osin myös pahentuneet kivutkin. Lääkäri puhui myös jotain Terolut-kuurista, mihin se vaikuttaa?

        Hei, minä olen nyt kahdsti kokeillut hormonikierukkaa, nyt on tällä hetkellä vielä, eka kerran kun laitettiin, otatin sen pois 1,5 vuoden päästä ja ajattelin etten ikinä enää laitata, painoa nousi tosi paljon, sitten taas alkoi kk olla kovat ja kivuliaat, gyne huomasi polyyppeja olevan kohdun seinämässä ja suositteli taas hormonikierukkaa, aikani vastustelin, mutta suostuin, siitä tulisi syksyllä olemaan pari vuotta, mutta painoa nousi heti 5-7 kg kierukan laiton jälkeen ja nykyisin on sormet turvoksissa ja vatsan alue ja hikoiluttaa välillä tosi paljon...huomenna saan ajan kierukan poistoon ja saa kk kipujen ja runsaan vuodon lääkkeeksi cylokapron lääkettä. Toisille se hormonikierukka käy ja toisille vain ei, eikä minulle!!!


      • äksynainen
        mimmi** kirjoitti:

        Minulla todettiin huhtikuussa kohdun polyyppi ja kesäkuussa kävin sairaalassa gynellä, joka määräsi hoidoksi e-pillerit 3 kk:n kuurina. Katsotaan auttaako ne ohentamaan kohdun limakalvoa. Onko muita, joilla vastaavaa ja onko e-pillereistä ollut apua vai palautuuko oireet kuurin jälkeen? Olen 28-v ja oireena runsaantuneet kuukautiset sekä joiltain osin myös pahentuneet kivutkin. Lääkäri puhui myös jotain Terolut-kuurista, mihin se vaikuttaa?

        piti minunkin apua saada runsaaseen vuotoon ja seuraavan vuodon piti olla ihan minimaalinen. Eipä ollut seuraava minimaalinen, vaan ihan yhtä kauhea, veri valui kuin hanasta ja mukana hyytymiä ja jotain muuta, voiko olla limakalvoa isompi palanen? Tuskaiset alavatsakivut ennen näitä mainostettuja helppoja kuukautisia. Pakko hymyillä, vaikka äksynä olenkin, sillä nytpä on koettu tuskaiset kuukautisetkin. Ennen oli kuukautiset ihan kivuttomat. Nyt sitten jännätään loppuuko tämä hillitön vuoto itsestään, takana vasta yksi päivä, vai jatkuuko pitempään. Kokeilen tässä samalla sitä täältä löytämääni vinkkiä syödä vuodon kolme ekaa päivää särkylääkkeitä, kunnon annoksella. Huh, huh, ei ole naisena olo aina helppoa.


    • onnellinen äiti

      tarinasi on vähän samanlainen kun minulla, mie luulin että muutto ja pojan koulukiusaus aiheutti tressiä niin, että menin itekin sekaisin .Hemoglobini laski melkein 80 ja pystyssä pysyminen ja armoton väsymys ajoi minut gynelle. No jos en ois ollu pitkälleni oisin pudonnu polvilleni kun löydös löytyi. Jouduin heti sairaalaan ja polyyppi poistettiin pienessä nukutuksessa ja kipuja ei minulla ilmenny.Olo alkoi olla jo seuraavana päivänä aika hyvä. Nyt opin että pitää muistaa pitää itsestäkin huoli. Hormoonikierukkaa minullekin suositeltiin vaan mietin vielä asiaa, kaveri kyllä on tykänny , mutta asiaa mietin joka kantilta. Onnea sinulle toimenpiteeseen sain ainakin mielen rauhan kyllä kannatti. Kiitos ihanan henkilökunnan.

    • TietoJAtaito

      Peräsuolessa on myös polyyppikantoja. Aiheuttavat erillaisia vaivoja tai lopulta syöpää päätäyessään peräsuoliyhdynnästä emättimeen.

      Terveyttä ajatteleva jättää peppuseksin siten väliin. Tarttuu myös miehen terskaan. Yleensä terveydenhuoltohenkilöstö ei tätä tunnista koska koulutus on tiettyihin asioihin painottunutta.

      Eli jos kysyt verikokeen yhteyteen raskasmetalli-koetta testeineen, kysymys on heille utopiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe